Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
commando's
Moderator: moderatorteam
-
Eva-Joy
- Zeer actief
commando's
Ik vraag me af welke commando's jullie je hond aangeleerd hebben, en hoe lang het duurt voordat deze commando's aangeleerd zijn bij jullie hond. Je hoort vaak dat het per ras verschillend is hoe snel ze een commando aanleren. Ik verbaas me er eerlijk gezegd over hoe snel het bij Baco gaat (kruising Lab/duitse herder)
toen hij nog echt klein was heb ik hem alleen zit en af geleerd dat zat er binnen 2 dagen beiden in:
vorige week begonnen met poot, da zat er met 5minuten in
luid heb ik net aangeleerd en kostte nog geen 10minuutjes..
de kracht zit hem natuurlijk in het herhalen van de commando's, zodat het er echt in blijft zitten, maar ik blijf me verbazen over de snelheid dat hij het doorheeft..
hoe zit dat bij jullie? puur nieuwsgierigheid, ben heel erg benieuwd!
toen hij nog echt klein was heb ik hem alleen zit en af geleerd dat zat er binnen 2 dagen beiden in:
vorige week begonnen met poot, da zat er met 5minuten in
luid heb ik net aangeleerd en kostte nog geen 10minuutjes..
de kracht zit hem natuurlijk in het herhalen van de commando's, zodat het er echt in blijft zitten, maar ik blijf me verbazen over de snelheid dat hij het doorheeft..
hoe zit dat bij jullie? puur nieuwsgierigheid, ben heel erg benieuwd!
-
Tiny
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Er zijn bij mij maar twee commando's aangeleerd
"wachten en klaar". Ik vind persoonlijk "zit en af" niet belangrijk genoeg om aan te leren, het "wachten" is voor mij belangrijk dat ze niet de stoep af denderen of dat ze in welke situatie dan ook blijven staan en het "klaar" is vooral voor Jeda die maar doorgaat met blaffen als ik daar niets aan doe.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky
voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010
Beau 08-11-2001 - 30-07-2011
&
Akira 16-08-2021
- Moos
- Zeer actief
Saar kent alleen de standaard dingetjes "zit, af, blijf". Los doet ze voornamelijk omdat ik dan brul
, en hierkomen doet ze op "Saaaartje". Maar eigenlijk hoef ik haar zelden tot nooit te roepen want ze hobbelt nogal veel in een hele kleine cirkel om mij heen.
Saar vindt trainen niet bijzonder leuk, en heeft als pup de 'zit, af en blijf' voornamelijk van mijn, nu overleden, hondje Moos afgekeken.
Het probleem bij Saar en trainen is dat ze dichtklapt als ze ook maar een heel kleine beetje druk voelt, en Saar vind al heeeel snel iets een druk. Dus nou ja, dat schiet niet echt op, en als ik nu met Vera train zit Saar er voor spek en bonen naast en vangt ook wat koekjes mee
Vindt ze prachtig, dus ach hihi.
Vera leert graag en net als Baco heel erg snel. Vera kan ook de standaard dingetjes "zit, af, blijf, en zij kan ook heel erg goed "los", en "kom" (of Veraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa) voor hierkomen. "volg" kent ze ook.
Ze kan als trucjes, poot geven, op haar rug gaan liggen met de poten spartelend in de lucht, en een rondje op de plaats draaien.
Verder vind ik het bijzonder leuk dat ze "zit" nu kan op afstand, ook op iets van 30-40 meter ofzo, en dat ze op "blijf" kan wachten terwijl ik de bal weggooi met de zwieper, en hem pas op een 'apport' gaat halen (zelfde kan ze met een bal die ik in de bosjes gooi, die ze dan pas mag zoeken als ik het zeg). Dat ze zo blijft zitten terwijl de bal door de lucht vliegt vind ik erg leuk hihi (ook omdat ze als een halve zool achter de bal aandendert, en als ze netjes blijft zitten tot ik 'apport' zeg het een stuk beheersder gaat).
Edit: ik leer haar overigens 'trucjes' omdat ze het trainen zo ontzettend vreselijk leuk vindt. Uiteraard vind ik dingen als poot of rondje draaien ook niet van levensbelang
, maar ze vind het zo leuk om die dingetjes te leren dat ik haar maar bezig hou op die manier 
Saar vindt trainen niet bijzonder leuk, en heeft als pup de 'zit, af en blijf' voornamelijk van mijn, nu overleden, hondje Moos afgekeken.
Het probleem bij Saar en trainen is dat ze dichtklapt als ze ook maar een heel kleine beetje druk voelt, en Saar vind al heeeel snel iets een druk. Dus nou ja, dat schiet niet echt op, en als ik nu met Vera train zit Saar er voor spek en bonen naast en vangt ook wat koekjes mee
Vera leert graag en net als Baco heel erg snel. Vera kan ook de standaard dingetjes "zit, af, blijf, en zij kan ook heel erg goed "los", en "kom" (of Veraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa) voor hierkomen. "volg" kent ze ook.
Ze kan als trucjes, poot geven, op haar rug gaan liggen met de poten spartelend in de lucht, en een rondje op de plaats draaien.
Verder vind ik het bijzonder leuk dat ze "zit" nu kan op afstand, ook op iets van 30-40 meter ofzo, en dat ze op "blijf" kan wachten terwijl ik de bal weggooi met de zwieper, en hem pas op een 'apport' gaat halen (zelfde kan ze met een bal die ik in de bosjes gooi, die ze dan pas mag zoeken als ik het zeg). Dat ze zo blijft zitten terwijl de bal door de lucht vliegt vind ik erg leuk hihi (ook omdat ze als een halve zool achter de bal aandendert, en als ze netjes blijft zitten tot ik 'apport' zeg het een stuk beheersder gaat).
Edit: ik leer haar overigens 'trucjes' omdat ze het trainen zo ontzettend vreselijk leuk vindt. Uiteraard vind ik dingen als poot of rondje draaien ook niet van levensbelang
Laatst gewijzigd door Moos op 06 mei 2009 14:41, 2 keer totaal gewijzigd.

- pammetje
- Zeer actief
- Morgaine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): buitenlands mormeltje ;)
Hier wisselt het nogal; sommige dingen heb ik dr zo in, sommige dingen ben ik al maanden mee bezig en die lukken nog niet
Dingen die vlekkeloos gaan zijn: hier, wachten, zit, af, poot. Dingen die ze ook kan maar waarvoor te enthousiast is (waardoor ze dus vaak mislukken) zijn: andere poot, draai, rol, hoog en kruip.
Ze vind trucjes doen echt geweldig omdat ze daar frolicjes mee kan verdienen en dan word ze vaak zo enthousiast dat bij 1 commando het hele repertoire BEHALVE het gevraagde commando uitvoert.
Dingen die vlekkeloos gaan zijn: hier, wachten, zit, af, poot. Dingen die ze ook kan maar waarvoor te enthousiast is (waardoor ze dus vaak mislukken) zijn: andere poot, draai, rol, hoog en kruip.
Ze vind trucjes doen echt geweldig omdat ze daar frolicjes mee kan verdienen en dan word ze vaak zo enthousiast dat bij 1 commando het hele repertoire BEHALVE het gevraagde commando uitvoert.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Het hangt erg van de oefening af hoe snel Bram het doorheeft. Terug plaats blijft hij bijv. moeilijk vinden. En de zit vanuit af ook. Andere dingen heeft hij juist weer in no time door.
Izzie doet nog niet zoveel oefeningen. Zit heeft ze opgepikt van Bram en verder doe ik wat simpele obedience oefeningetjes. Dat gaat razendsnel.
Izzie doet nog niet zoveel oefeningen. Zit heeft ze opgepikt van Bram en verder doe ik wat simpele obedience oefeningetjes. Dat gaat razendsnel.

Linda, Izzie en Bram
- wendy71
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ridgebacks!
- Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
- Contacteer:
-
Eva-Joy
- Zeer actief
haha ik vind dat ook onzin, maar vriendlief vindt het leuk als baco het kan. En gelukkig vindt Baco het ook werkelijk echt leuk om te leren!pammetje schreef:hier kennen ze geen van alle pootje
omdat dat me niet intresseert
het belangrijkste voor mij is HIER en WACHTEN
en voor bob is VOET een hele goede
commando 'staan' staat voor a.s. vrijdag op de planning
al snap ik niet waarom het commando staan nodig is... (cursus) wel voor shows e.d. maar daar zal baco nooit aan mee (mogen) doen..
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
- Aantal honden: 3
Zit (vanuit staan en vanuit liggen),
Af* (vanuit zitten en vanuit staan),
Blijf *(voor zitten/liggen/staan),
Kom hier/kom voor (laatste op de cursus, dan komt ie zitten, die andere buiten),
Aan de voet* (achterlangs lopen, aan de linker voet gaan zitten),
Vrij (alles klaar, doe maar wat je wilt),
Ga weg (bij ongewenst schooien/vragen om aandacht),
Genoeg (bij alles waar je zat van bent),
(Ga) in de mand (spreekt voor zich),
Rond* (rondje om mij lopen zodat de bal/stok makkelijk geschopt kan worden),
Opeten (soms nogal ondankbaar, dan eet hij zn beloning niet op en spuugt hem weer uit, werkt ook bij gewone brokken als dat ff snel moet),
Volgen en naast (vanuit zitten/liggen, volgen aan de linker kant, naast indien er al gelopen wordt en hij naast moet komen).
Poot (spreekt voor zich, nog bezig met linker en rechter poot),
Spreek (nog mee bezig, maar schiet mooi op),
Stil (om stil te zijn, binnen blaft hij sowieso nooit),
Nee (voor alles wat niet mag, meneer is dan erg zielig op zijn manier),
Wacht(en) (spreekt voor zich, op dit moment alleen aan de lijn),
Zo zijn er vast nog een paar, maar kan ze nu niet allemaal bedenken. Meeste heb ik hem zelf geleerd, een aantal dingen kende hij al (herplaatser). Al met al toch een redelijk resultaat in een paar maanden tijd.
Meestal gaat het aanleren vrij snel, maar sommige dingen kosten wat meer tijd (deels omdat ik het niet heel vaak doe, deels omdat het moeilijker is (bijv. spreek), hij mag binnen en in de tuin niet blaffen, dat moet dus tijdens het uitlaten aangeleerd worden.
* hiervoor is ook een handgebaar
Af* (vanuit zitten en vanuit staan),
Blijf *(voor zitten/liggen/staan),
Kom hier/kom voor (laatste op de cursus, dan komt ie zitten, die andere buiten),
Aan de voet* (achterlangs lopen, aan de linker voet gaan zitten),
Vrij (alles klaar, doe maar wat je wilt),
Ga weg (bij ongewenst schooien/vragen om aandacht),
Genoeg (bij alles waar je zat van bent),
(Ga) in de mand (spreekt voor zich),
Rond* (rondje om mij lopen zodat de bal/stok makkelijk geschopt kan worden),
Opeten (soms nogal ondankbaar, dan eet hij zn beloning niet op en spuugt hem weer uit, werkt ook bij gewone brokken als dat ff snel moet),
Volgen en naast (vanuit zitten/liggen, volgen aan de linker kant, naast indien er al gelopen wordt en hij naast moet komen).
Poot (spreekt voor zich, nog bezig met linker en rechter poot),
Spreek (nog mee bezig, maar schiet mooi op),
Stil (om stil te zijn, binnen blaft hij sowieso nooit),
Nee (voor alles wat niet mag, meneer is dan erg zielig op zijn manier),
Wacht(en) (spreekt voor zich, op dit moment alleen aan de lijn),
Zo zijn er vast nog een paar, maar kan ze nu niet allemaal bedenken. Meeste heb ik hem zelf geleerd, een aantal dingen kende hij al (herplaatser). Al met al toch een redelijk resultaat in een paar maanden tijd.
Meestal gaat het aanleren vrij snel, maar sommige dingen kosten wat meer tijd (deels omdat ik het niet heel vaak doe, deels omdat het moeilijker is (bijv. spreek), hij mag binnen en in de tuin niet blaffen, dat moet dus tijdens het uitlaten aangeleerd worden.
* hiervoor is ook een handgebaar
- sjaak-k
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
- Frederiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising
- Aantal honden: 1
Hades kan zit, af, ook op afstand, blijf, poot, andere poot, high-five, in de mand en op de plaats (vreemd genoeg is bij ons de bench de mand en z'n kussen z'n plaats, maar weet hij veel), los, 'no' (net mee begonnen, dan mag hij iets lekkers van je hand niet van je hand afpakken), aan de voet, volg, apport gaat redelijk en hij pakt alles best wel snel op. Het no had hij op de cursus binnen een paar minuten door, een dag later keek hij al niet eens meer naar de hand waar het lekkers op lag, 10 cm voor z'n neus. Sommige dingen kosten 5 à 10 minuten en sommige een dag of 2, 3.
Ik heb geen idee of hij sneller dan gemiddeld is, maar het is in elk geval snel genoeg voor mij. Als hij iets langzamer was had ik 't ook niet erg gevonden.
Ik heb geen idee of hij sneller dan gemiddeld is, maar het is in elk geval snel genoeg voor mij. Als hij iets langzamer was had ik 't ook niet erg gevonden.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Biry en Joris kennen een hele rits aan commando's, waaronder ook commando's die er langzaam ingeslopen zijn, zoals 'draai (je eens om)' bij het borstelen.
Hoe lang het duurt voordat ze iets doorhebben verschilt heel erg per commando, maar meestal gaat het vrij vlot. Het scheelt dat ze het allebei zo leuk vinden om dingen te leren, dan gaat het toch een stukje sneller.
Ze kennen dan ook allerlei 'nutteloze' commando's, zoals 'rol' en 'buig' enz. Gewoon omdat zij en ik dat leuk vinden om te doen
Hoe lang het duurt voordat ze iets doorhebben verschilt heel erg per commando, maar meestal gaat het vrij vlot. Het scheelt dat ze het allebei zo leuk vinden om dingen te leren, dan gaat het toch een stukje sneller.
Ze kennen dan ook allerlei 'nutteloze' commando's, zoals 'rol' en 'buig' enz. Gewoon omdat zij en ik dat leuk vinden om te doen
-
Tring
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua
- Contacteer:
Keeffer kent Sta, Stop, Kom. Tegenwoordig kan hij ook zit. En dat zat er snel in. We doen het zelfs met handcommando zonder het woordje zit (kan die dus allebei). Heel handig, want dan kan ik van afstand een handcommando geven en dan gaatie zitten, hoef ik niet te gillen.
We zijn laatst begonnen met volg en binnen een kwartier was meneer al netjes aan het volgen. We oefenen nu een paar keer per dag. Ik moet zeggen, meneer is een rasechte vreetkanis geworden. Zonder snoep vind hij trainen toch minder interessant.
Oja, Keeffer kent ook commando "mooi lopen" en "showen". Mooi lopen is dus de showwalk voor in de ring. En showen betekent datie wat meer moet schudden met de billetjes en ze koppie omhoog moet doen. Echt geweldig hoe hij daarnaar luistert. Van die commando's geniet hij ook het meest. Lekker zich zelf showen, t is een heuse patser hoor.
Oja, Keeffer kent ook commando "mooi lopen" en "showen". Mooi lopen is dus de showwalk voor in de ring. En showen betekent datie wat meer moet schudden met de billetjes en ze koppie omhoog moet doen. Echt geweldig hoe hij daarnaar luistert. Van die commando's geniet hij ook het meest. Lekker zich zelf showen, t is een heuse patser hoor.
xx Marr en Keeff

- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
Gaia is een hele snelle leerling en had als pup dingen al heel snel door. Mits het voor haar ook duidelijk werd aangeleerd. Hier had ze vrij snel door en los voor ze het commando vast kon.
Luid daar in tegen duurde wat langer omdat het niet zo'n blaf ketel is.
Tsja, en apport en dergelijke kreeg ze eigenlijk vanzelf door. Puppie af aan begonnen en ze is nu bijna 3.
Luid daar in tegen duurde wat langer omdat het niet zo'n blaf ketel is.
Tsja, en apport en dergelijke kreeg ze eigenlijk vanzelf door. Puppie af aan begonnen en ze is nu bijna 3.

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Het snel op pikken van commando's heeft volgens mij meer te maken met de individuele hond, het ras kan een voordeel zijn, maar meestal is het dus de hond zelf die bepalend is
Kai kent volgende commando's:
Volg, dicht, plaats, af, lig, staan, zit, zitvoor, voet, apport, blijven, wacht, deken, rol, draai, door, over, paaltjes, brug, wip, rakker (zoek de kat), duifie (zoek beestje), terug (teruggaan van waar hij komt of als hij ligt achteruit kruipen), los, doosje, zoekie (zoek speeltje dat ik verstopt hebt). Kai kan ook zijn achterpoot omhoog houden.
En Lotje:
Volg, target, af, lig, staan, zit, zitvoor, voet, apport, blijven, wacht, huisje, doosje, rol, draai, door, over, paaltjes, brug, wip, pootje, ander pootje, linkerpootje, rechterpootje, blaf, huilen, rakker (zoek de kat), beestje (pak de muis of graaf een putje), los, rond (rond mij of iets dat ik aanduid).
Kan zijn dat ik er vergeten ben, zal aanvullen als ik nog iets herinner
Kai kent volgende commando's:
Volg, dicht, plaats, af, lig, staan, zit, zitvoor, voet, apport, blijven, wacht, deken, rol, draai, door, over, paaltjes, brug, wip, rakker (zoek de kat), duifie (zoek beestje), terug (teruggaan van waar hij komt of als hij ligt achteruit kruipen), los, doosje, zoekie (zoek speeltje dat ik verstopt hebt). Kai kan ook zijn achterpoot omhoog houden.
En Lotje:
Volg, target, af, lig, staan, zit, zitvoor, voet, apport, blijven, wacht, huisje, doosje, rol, draai, door, over, paaltjes, brug, wip, pootje, ander pootje, linkerpootje, rechterpootje, blaf, huilen, rakker (zoek de kat), beestje (pak de muis of graaf een putje), los, rond (rond mij of iets dat ik aanduid).
Kan zijn dat ik er vergeten ben, zal aanvullen als ik nog iets herinner
- Gaia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xPuli
Sommige rassen leren sneller van de baas dan andere rassen. Daar is ooit eens een lijstje (http://petrix.com/dogint/intelligence.html) van gemaakt.Linsey schreef:Het snel op pikken van commando's heeft volgens mij meer te maken met de individuele hond, het ras kan een voordeel zijn, maar meestal is het dus de hond zelf die bepalend is![]()
Drastisch voorbeeld hiervan is een Border Collie (aanhankelijke, gefokt om te werken voor de baas) en een Afgaanse windhond (zelfstandige jager). Dat zegt niet dat een Afgaanse Windhond niets leert, maar wel iets over de mate van zelfstandigheid en trainbaarheid.
Ook binnen die rassen zijn natuurlijk weer uitzonderingen etc. etc. en heeft opvoeding ook een stuk hiermee te maken.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Nilo leert achterlijk snel. Ik weet nog dat we hem net een paar daagjes hadden en ik een halve dag naar school moest. Toen ik thuis kwam, kwam mijn moeder me trots vertellen dat hij zit en af al kende
Tegenwoordig kent ie dus behoorlijk wat commandos, gewoon omdat hij het leuk vind om te leren. Hij leert ook regelmatig zonder dat ik echt de bedoeling heb hem iets te leren. Bijvoorbeeld wanneer ik wil dat hij aan de andere kant van mij moet lopen zeg ik 'deze kant' En na een paar weken al reageerde hij daar uit zichzelf op.
Nora leert ook erg snel voor haar leeftijd, maar heeft niet echt de concentratie om veel nieuwe dingen te leren en ook goed uit te voeren.
Nora leert ook erg snel voor haar leeftijd, maar heeft niet echt de concentratie om veel nieuwe dingen te leren en ook goed uit te voeren.
-
L@nghaar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar
Nilsson kent:
zit, af, blijf, wacht, laag, apport, vooruit, over ( het water overzwemmen), haal pantoffels (spreekt voor zich),
geef aan Hans ( als hij zijn pantoffels aan mij wil geven),
open ( bek opendoen voor pillen of tanden kijken)
als ik wil dat hij links blijft lopen dan zeg ik : die kant en wijs ik naar links en dan blijft hij links lopen
niet zo ver ( dan moet hij bij ons in de buurt blijven) ,
volg, vrij ( ga je gang...), hoog
en lig, dan gaat hij op zijn rug liggen met de pootjes omhoog zodat ik zijn buik kan bekijken dit ivm zijn huiduitslag.
Als ik het flesje met huidcreme pak dan gaat hij al op zijn rug liggen
Als ik het zo lees kan hij best veel.
Ik vind wel dat Nilsson nu hij ouder is ( 2 jaar), veel sneller leert dan toen hij pup was.
Ik vind het leuk om met hem bezig te zijn en hem dingen te leren vooral omdat hij er zoveel plezier aan heeft.
zit, af, blijf, wacht, laag, apport, vooruit, over ( het water overzwemmen), haal pantoffels (spreekt voor zich),
geef aan Hans ( als hij zijn pantoffels aan mij wil geven),
open ( bek opendoen voor pillen of tanden kijken)
als ik wil dat hij links blijft lopen dan zeg ik : die kant en wijs ik naar links en dan blijft hij links lopen
niet zo ver ( dan moet hij bij ons in de buurt blijven) ,
volg, vrij ( ga je gang...), hoog
en lig, dan gaat hij op zijn rug liggen met de pootjes omhoog zodat ik zijn buik kan bekijken dit ivm zijn huiduitslag.
Als ik het flesje met huidcreme pak dan gaat hij al op zijn rug liggen
Als ik het zo lees kan hij best veel.
Ik vind wel dat Nilsson nu hij ouder is ( 2 jaar), veel sneller leert dan toen hij pup was.
Ik vind het leuk om met hem bezig te zijn en hem dingen te leren vooral omdat hij er zoveel plezier aan heeft.

Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat weet ik wel hoor dat bepaalde rassen als meer trainbaar worden voorgesteld, maar ik gaf meer aan dat ik zelf vind dat de individuele hond meer uitmaakt dan de rasbeschrijvingen.Gaia schreef:Sommige rassen leren sneller van de baas dan andere rassen. Daar is ooit eens een lijstje (http://petrix.com/dogint/intelligence.html) van gemaakt.Linsey schreef:Het snel op pikken van commando's heeft volgens mij meer te maken met de individuele hond, het ras kan een voordeel zijn, maar meestal is het dus de hond zelf die bepalend is![]()
Sommige rassen zijn nu eenmaal een stuk zelfstandiger, dan de andere. De gene die zelfstandiger zijn zullen over het algemeen minder snel iets van hun baas aannemen dan een hond die aanhankelijker is.
Drastisch voorbeeld hiervan is een Border Collie (aanhankelijke, gefokt om te werken voor de baas) en een Afgaanse windhond (zelfstandige jager). Dat zegt niet dat een Afgaanse Windhond niets leert, maar wel iets over de mate van zelfstandigheid en trainbaarheid.
Ook binnen die rassen zijn natuurlijk weer uitzonderingen etc. etc. en heeft opvoeding ook een stuk hiermee te maken.
- Anne
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier verschilt het héél erg per hond. Er wordt gezegd dat windhonden heel lastig iets te leren is. Gunda vindt het ook niet leuk om dingen te leren. Ze kan kusjes geven en blaffen, maar dit heeft ze eigenlijk zichzelf aangeleerd
En Spriet.. ik dacht dat ze niet snel iets zou leren maar als je iets wat vaker herhaalt (niet in 1x, maar iedere dag 3 minuutjes) dan heeft ze het zó door
Tibbie doet liever iets actiefs
Ze kunnen hier alle 3 voedsel weigeren en dan de standaard dingen (zit, blijf, af, hier, nee, in je mand, pak t balletje etc)
Spriet kent dus de meeste "trucjes":
- bank (met alleen voorpoten op dichtsbijzijnde voorwerp gaan staan)
- poot ( als ik mijn linkerhand uit steekt geeft ze haar rechter poot. Als ik mijn rechterhand uit steek geeft ze haar linkerpoot)
- draai
- twist (rondje om mij heen lopen)
- buig
- Touch (met neus dingen aanraken)
- blaffen (maar helaas blaft ze ook wel eens zonder dat ik het commando geef
)
- springen
Ze kunnen hier alle 3 voedsel weigeren en dan de standaard dingen (zit, blijf, af, hier, nee, in je mand, pak t balletje etc)
Spriet kent dus de meeste "trucjes":
- bank (met alleen voorpoten op dichtsbijzijnde voorwerp gaan staan)
- poot ( als ik mijn linkerhand uit steekt geeft ze haar rechter poot. Als ik mijn rechterhand uit steek geeft ze haar linkerpoot)
- draai
- twist (rondje om mij heen lopen)
- buig
- Touch (met neus dingen aanraken)
- blaffen (maar helaas blaft ze ook wel eens zonder dat ik het commando geef
- springen
- marye
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Jamey kent
zit
af
staan
blijf
wacht
touch
rond
'hand' (iets in mn hand aangeven van de grond)
twist - met handgebaar
turn - nog met lokken, is de andere kant op als twist
plaats
hier
voor
vooruit
hoog
kat
door
schut
paaaaaaaaaltjes (nouja, soort van)
op
neer
laag
zoek
search (is commando voor reddingshondenwerk)
knik
opzouten
kom
wie's daar (blaffen/waken)
Pak ze (blaffen)
Volg
Voet
Naast
Let op
Kijk eens
en vast nog wel meer
Ze leert enorm makkelijk, in een clickersessie van zo'n 5 a 10 minuten heeft ze gister een stabiele poottouch geleerd, klaar om het commando aan te koppelen...
zit
af
staan
blijf
wacht
touch
rond
'hand' (iets in mn hand aangeven van de grond)
twist - met handgebaar
turn - nog met lokken, is de andere kant op als twist
plaats
hier
voor
vooruit
hoog
kat
door
schut
paaaaaaaaaltjes (nouja, soort van)
op
neer
laag
zoek
search (is commando voor reddingshondenwerk)
knik
opzouten
kom
wie's daar (blaffen/waken)
Pak ze (blaffen)
Volg
Voet
Naast
Let op
Kijk eens
en vast nog wel meer
Ze leert enorm makkelijk, in een clickersessie van zo'n 5 a 10 minuten heeft ze gister een stabiele poottouch geleerd, klaar om het commando aan te koppelen...

You'll be in my heart... Always...
- Sandy&Co
- Actief
- Contacteer:
- saffie
- Zeer actief
Saffie kent heel veel oefeningen, maar ik denk dat er maar een handjevol bij zit die ze alleen op stemcommando kan. Als ik iets aanleer gebruik ik daar een gebaar bij, want dat leert Saffie veel sneller. En daarna ga ik dat, als ik dat nodig vind, zoveel mogelijk afbouwen.
Boy kent niet zoveel commando's: een paar basisoefeningen en wat kunstjes. Maar eenmaal goed aangeleerd zit het er bij hem ook echt in.
Boy kent niet zoveel commando's: een paar basisoefeningen en wat kunstjes. Maar eenmaal goed aangeleerd zit het er bij hem ook echt in.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014

- Abby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Zo zou ik Abby ook omschrijven. Met veel moeite hebben we de standaard-dingetjes er ingekregen (zit en af), en dat doet ze tegenwoordig alleen maar voor iets lekkers...Moos schreef:Het probleem bij Saar en trainen is dat ze dichtklapt als ze ook maar een heel kleine beetje druk voelt, en Saar vind al heeeel snel iets een druk.
Yolah kent wel wat commando's, die leerde heel snel, en doet ook echt haar best om je een plezier te doen. Ze kent:
-Zit
-Af
-Kom/hier (meestal 'kom hier')
-Blijf
-Nee (aangeleerd in de tijd dat ze uitviel naar andere honden)
-Poot
-Andere poot
-Lóhooos
-Opdebank (moet ze altijd als we weggaan,ze mag er af als de deur dichtgaat, of als ik aan t stofzuigen ben, dan zeg ik 'toe maar weer'en mag ze dr af)
Oja, en dan hebben we nog:
"Tis de paapaaaaa!" waarop ze de oren spitst (voor zover mogelijk bij een bordeaux...) van haar plek vliegt, de dichtstbijzijnde knuffel/schoen/watdanook in dr bek pakt, en Wim dat trots laat zien als hij binnenkomt (als ie terug van zn werk is oid.). Natuurlijk onder begeleiding van luid gesnuif/geknor en hevig kwispelen.
-
Geer
- Zeer actief
- Contacteer:
- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
Wat een hoop commando's allemaal! Super dat jullie dit je hond aangeleerd hebben.
Maar mijn vraag is, veel mensen gebruiken ook blijf. Maar ik vind dat een beetje een onzinnig commando.
Want als je tegen een hond zegt 'zit'.. en 'blijf' erachter aan, zijn dat 2 commando's, terwijl hij het op 1
commando toch ook zou moeten kunnen? Ik bedoel ermee, waarom zou je het commando 'blijf' aanleren?
Als ik tegen een hond zeg 'zit', dan moet hij blijven zitten hoelang ik dat wil, en waar ik dat wil..
Of zijn jullie het hier niet mee eens?
Maar mijn vraag is, veel mensen gebruiken ook blijf. Maar ik vind dat een beetje een onzinnig commando.
Want als je tegen een hond zegt 'zit'.. en 'blijf' erachter aan, zijn dat 2 commando's, terwijl hij het op 1
commando toch ook zou moeten kunnen? Ik bedoel ermee, waarom zou je het commando 'blijf' aanleren?
Als ik tegen een hond zeg 'zit', dan moet hij blijven zitten hoelang ik dat wil, en waar ik dat wil..
-
magnum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders
Magnum leert super snel, paar keer iets doen en belonen en hij kent het. Heb er over het algemeen niet meer als 10 minuten voor nodig.
Commando's die Magnum kent.
Zit
Af
Sta (voor als ik hem borstel, of hem check op teken enz...)
Hier
Vooruit
Over (om over hindernissen heen te gaan)
Hoog (zelfde commando als Over alleen voor andere hindernissen)
Volgen
Rechts (om hond onder appel naar rechts om te zetten)
Plaats (om weer plaats te nemen links naast me)
Halt (onder het appel naast me te gaan zitten)
Blijf (algemeen commando om te laten blijven, mag zitten, af, staan)
Zoek spoor (om het spoor uit te lopen)
Luchtje nemen (om lucht te geven voor het sorteren)
Zoek luchtje (op zoek op de sorteerbank naar de juiste buis)
Zoeken (bij kleine voorwerpjes)
Revierrrr (om zowel persoon als voorwerpen te zoeken en verwijzen)
Luid (om te blaffen zowel op com. als op de hand)
Vast
Los
Halt politie (teken voordat hij de pakwerker mag bijten)
Vies (eten niet aanpakken of oppakken)
Klaar (als hij moet kappen)
Vrij (na een oefening weer lekker vrij zijn)
Erbij (ergens bij blijven)
High vijf (zowel met links als rechts)
Roll om (liggen en dan omrollen)
Laag (als hij op de bank ligt en eraf moet)
Pak je..... (als ik een bepaald speeltje van hem wil hebben)
Nee/Genoeg (als hij tever door draaft)
Der in (als ik hem op afstand in de auto of bench wil hebben)
En ik zal er ongetwijfeld nog wel een paar vergeten zijn.
Commando's die Magnum kent.
Zit
Af
Sta (voor als ik hem borstel, of hem check op teken enz...)
Hier
Vooruit
Over (om over hindernissen heen te gaan)
Hoog (zelfde commando als Over alleen voor andere hindernissen)
Volgen
Rechts (om hond onder appel naar rechts om te zetten)
Plaats (om weer plaats te nemen links naast me)
Halt (onder het appel naast me te gaan zitten)
Blijf (algemeen commando om te laten blijven, mag zitten, af, staan)
Zoek spoor (om het spoor uit te lopen)
Luchtje nemen (om lucht te geven voor het sorteren)
Zoek luchtje (op zoek op de sorteerbank naar de juiste buis)
Zoeken (bij kleine voorwerpjes)
Revierrrr (om zowel persoon als voorwerpen te zoeken en verwijzen)
Luid (om te blaffen zowel op com. als op de hand)
Vast
Los
Halt politie (teken voordat hij de pakwerker mag bijten)
Vies (eten niet aanpakken of oppakken)
Klaar (als hij moet kappen)
Vrij (na een oefening weer lekker vrij zijn)
Erbij (ergens bij blijven)
High vijf (zowel met links als rechts)
Roll om (liggen en dan omrollen)
Laag (als hij op de bank ligt en eraf moet)
Pak je..... (als ik een bepaald speeltje van hem wil hebben)
Nee/Genoeg (als hij tever door draaft)
Der in (als ik hem op afstand in de auto of bench wil hebben)
En ik zal er ongetwijfeld nog wel een paar vergeten zijn.

- Linsey
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik gebruik zowel blijf als wachten. Blijf is wanneer ik terug kom naar de hond en wachten is wanneer de hond zelf naar mij moet komen wanneer ik bevel geef. Blijf gebruik ik dus bijvoorbeeld bij het 2min liggen (op wedstrijd zegt de keurmeester dat je de hond mag klaarmaken en dan mag je nog zeggen blijf, dan op teken het bevel lig). Helpt enorm want Kai weet dan toch dat hij niet moet bewegen, want ik kom terug naar hem. Wachten gebruik ik dan bij de onderbreking, dan weet hij ook dat hij zelf moet komen. Wacht gebruik ik ook als hij wandelt en ik zeg wacht moet hij direct stoppen en blijven staan. Vooral handig aan een stoeprand, maar ik gebruik het ook bij agility toestellen en Kai kent dat heel goed.Ellen. schreef:Wat een hoop commando's allemaal! Super dat jullie dit je hond aangeleerd hebben.
Verder gebruik ik blijf ook als ik Kai in een bepaalde houding wil zetten, bijvoorbeeld dit:

Het zijn vooral hulpmiddelen.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ik ben eigenlijk niet zo van de commando's.
Het enige wat ik nog elke dag oefen (spelenderwijs tijdens wandelingen) is hierkomen, naast, wachten en blijf. Dat vind ik vrij essentieel. Zo lang ze die drie dingen goed beheersen kunnen ze ten alle tijden veilig loslopen.
Af, zit en poot kunnen ze ook maar de keren dat ik dat van hen vraag zijn eigenlijk op een hand te tellen.
Het enige wat ik nog elke dag oefen (spelenderwijs tijdens wandelingen) is hierkomen, naast, wachten en blijf. Dat vind ik vrij essentieel. Zo lang ze die drie dingen goed beheersen kunnen ze ten alle tijden veilig loslopen.
Af, zit en poot kunnen ze ook maar de keren dat ik dat van hen vraag zijn eigenlijk op een hand te tellen.