Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Reu vs. Teef

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Statistisch gezien is de meest veilige keuze een reu.
Maar het hoeft absoluut niet te zijn dat 2 teven niet samen kunnen.
Hier lopen 3 teven bij elkaar (wel gescheiden als ik niet thuis ben overigens, althans Marouck is altijd gescheiden van de anderen) en dat gaat doorgaans prima. Maar de keren dat het mis ging was het ook wel heel heftig gelijk en moest ik ze echt uit elkaar halen, ik vond het geen optie het ze zelf uit te laten zoeken.
Marouck en Nika zijn elkaar enkele keren in de haren gevlogen, Biène en Marouck ook. Het "typische" is dat Marouck, die er iedere keer bij betrokken was, juist het gemakkelijkste is tussen andere honden. Zowel bij reuen als teven durf ik haar vrijwel altijd los te laten, terwijl ik de andere 2 juist niet zomaar los durf te laten. :19: Marouck is echter ook het type regelteef, bemoeizuchtig gevalletje dus. Als er ergens actie is is ze er als de kippen bij om zich ermee te bemoeien en dat wordt dus niet altijd gepikt. :19:
Bij de laatste aanvaring tussen Biène en Marouck enkele weken geleden duurde het even voor ik ze uit elkaar had (beide droegen geen halsband) en heb ik zelf een beet in mijn hand opgelopen. Maar ze lopen nog steeds gewoon bij elkaar, na een dag wat spanning was het weer over.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Wat is jullie ervaring met reuen en dominantie? En dan bedoel ik niet binnenshuis, maar daarbuiten, met andere honden.
Dat is waar ik tegenop zie bij de aanschaf van een reu.
Het gaat vast wel goed met Luna, maar ik ben iemand die veel wandelt, veelal in losloopgebieden en wil mijn honden dan ook lekker los laten lopen.
Ik heb al aardig wat gevechten gezien tussen reuen (meestal gevechten om mijn teef) en ben daardoor een beetje huiverig geworden voor 'echte' reuen.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Die twee van mij moesten elkaar niet.
Het waarom van de eerste vechtpartij is me nooit duidelijk geworden dus of dat op dat moment met dominantie te maken had en of een van de twee een poot verkeerd zette weet ik niet.
Ik heb dat gewoon gemist en werd voor een voldongen feit gesteld: twee op leven en dood vechtende teven.

Het was ook niet zo dat altijd dezelfde teef begon.
Ik kon de beginsignalen goed herkennen - ook omdat ik erop gespitst was natuurlijk- en ben er na de tweede vechtpartij altijd op tijd bij geweest.
Dan gingen beide dames apart van elkaar fijn even afkoelen.
Tot een derde keer vechten is het daardoor nooit gekomen gelukkig, maar dat was niet omdat de dames dat niet zagen zitten.....
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef: Bij jouw ras zou ik daar best huiverig voor zijn. Daar zitten behoorlijk wat "rakkers" tussen. Dominante donders.
Ik zou niet graag een kwaaie knokkende RR van een andere hond aftrekken...
Aan de andere kant zullen er ook best goedzakken bij zitten. Maar ja, wíst je maar van tevoren wie dat waren ;-)
Maar zit je vast aan een RR? Er is keus te over, wellicht kun je best een reu nemen van een wat softer ras.
Een tijdje geleden heb ik hier een topic geopend (bij hondenrassen) over de keuze voor een ras bij een tweede hond.
Eigenlijk was een zelf al een beetje verliefd op de ridgeback, maar er zijn natuurlijk meer mooie en lieve honden. Ik heb natuurlijk al een ridgeback, een behoorlijk actieve, dus ik wil wel graag een hond, die daar een beetje tegenop kan boksen.
Uiteindelijk besloten om voor een tweede RR te gaan, omdat ik ze echt ontzettend leuk vind.
Maar in dat geval zijn dominantie reuen wel echt een probleem. Die trek je niet zomaar ergens vanaf.
Maar er zitten ook echt lieverds tussen. Maar inderdaad, wist je bij de 8 weken maar welke dat waren.. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Ik heb geen ervaring mer RR reuen alleen met (witte en duitse) herder reuen en die vind ik persoonlijk 10 keer makkelijker te hanteren dan teven.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sky »

hier 2 teven de eerste een border collie die echt super onderdanig is en was naar andere honden.
Word er gegromd gaat ze achter mij staan met haar staart tussen haar poten.
Toen dus vanwegen de sport een mechel teef van 5 maanden erbij deze is dus wel vrij dominant en dit is alleen maar gegroeit ook naar andere honden.

Deze 2 hebben 2x gevochten om de rangorde maar dar ik noormaal makelijk ben en het ze zou laten uitvechten moest ik nu ingrijpen omdat ik er 99,9% zeker van was dat mijn border gedood zou worden.

Nu is er eindelijk na een jaar rust in de tent maar nog hoeft er maar iets te gebeuren en het is weer knokken en dan om de kleinste dingen b.v ik gooi een bal en beide rennen erachter aan en perongeluk rennen ze tegen elkaar aan, of mijn herder is opgefokt vanwegen een andere hond en grijp dan uit frustratie mijn border, de ene springt ergens over heen en komt perongeluk tegen de ander aan.....enz...

beide doe het net zo goed hoor het is niet alleen de herder die het uitdaagt of begint!!

Hier slapen ze samen in de tuin en zitten dus niet apart maar het heeft heel lang (1 jaar) geduurd tot ze samen door een deur konden en dan nog moet die niet te smal zijn :N:

Dit zelfde zie ik ook gebeuren bij een vriendin van mij de ene hond (x staff/bulldog) is 6 en de ander (presa x cane corso) net een jaar en deze hebben nu 1x echt tot hechtingen aan toe gevochten om de rangorde terwijl dat altijd 2 handen op een buik was.
overgens gaan alle 4 de honden leuk met elkaar om tijdens de wandelingen.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Marion. schreef:
Nanna schreef:Als je een reu neemt heb je kans dat die jouw teef straks als "zijn" teef gaat zien en moeilijk gaat lopen doen naar andere reuen.
Precies. De algemene stelling (die hier een paar jaar geleden nogal gebezigd werd) dat 2 teven samen, vrágen om mot is, heeft ook nog wat andere kanten :wink:
Precies, soms komt het over of alle teven elkaar in de haren vliegen :19:
k heb 2x een teef combinatie gehad (zelfde oudste teef) en nooit problemen. De oudste is de baas en de jongere schikken zich er maar naar :wink: Wat zij ook prima doen :smile:
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Misschien op zoek gaan naar een herplaatser? Ik ken iemand die een RR-teef had en er een schat van een reu van rond de twee jaar bij heeft genomen. Ze kunnen perfect met elkaar overweg.

Ze kunnen alleen niet samen uitgelaten, want het is een mega-stuiterfeest aan de lijn en vrouwtje kan dat niet in bedwang houden. Apart zijn ze allebei nog steeds prima met andere honden, en op wat tanden door lippen door wegens opspringen ook prima met mensen. :mrgreen:

Ik heb destijds allerlei redenen gehad om niet nog een grote podenco erbij te nemen, maar gewicht aan de lijn was ook wel een van de overwegingen. En ik ben zielsblij dat Lilo kan stuiteren wat ze wil, maar dat ik haar bij wijze van spreken met een pink in bedwang kan houden. Dat is ook echt wat waard.

Als ik jou was, zou ik er een slagje kleiner gemoedelijke reu bij zetten. Wel flink genoeg om speelkameraadje te zijn, maar net effe wat hanteerbaarder. En voor de lol iets wat er een beetje op lijkt, een Vizla of Duitse pinscher of iets anders in de categorie lichtbruin, kortharig, slank en gespierd. :wink:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Irisz schreef:
Marion. schreef: Wij hebben bij de 2e eigenlijk helemaal niets hoeven opvoeden. Dat deed Saar voor ons. En die kleine gaat echt dood, als Saar doodgaat. Die kán niet eens in haar eentje functioneren.
Ik denk inderdaad dat ik sowieso een wat 'onderdaniger' hondje moet nemen, of ik nou voor een reutje of een teefje ga. Maar ook weer niet te, want dan wort er gewoon over hem/haar heen gewalst.

Wat opvoeding betreft verwacht ik ook dat ik weinig hoef te doen.
Luna voedt nu ook al ieder op, zelfs onbekende hondjes die ze in het bos tegenkomt... :wink:
het eerste jaar of twee jaar zal dat ook prima gaan, maar daarna? als "pup" haar eigen karakter ontwikkeld en wellicht zich wel sterker voelt als je oudere teef?
wees daarom heel voorzichtig met het " ik hoef ws niet veel te doen, dat doet luna wel"
Luna is nu zelf ook nog jong, wellicht zie jij haar opvoeden nu als, ahhh, wat een fijne teef, kan over een jaar heel anders zijn en is het een regeltante "from hell" ;)

teef en teef kan prima gaan, tuurlijk! voorbeelden genoeg, ik heb zelf ook meerdere teven.
maar gaat het mis? gaat het , zoals ook al eerder gezegd, goed mis.
en persoonlijk, als je twee honden wilt, zou ik echt voor reu teef combi kiezen, garanties heb je nooit, maar twee RR teven die elkaar naar het leven staan, wil je echt niet meemaken.

je "angst" om een reutje te nemen en dan een dominant heerschap te treffen? tja... kan natuurlijk. je zegt zelf ook al "wist je bij de 8 weken maar welke dat waren" , maar dit gaat natuurlijk ook op voor een "onderdanig" teefje, ook dat blijft afwachten hoe ze zich ontwikkeld.

je valt nu eenmaal op een ras, wat gewoon best pittig kan zijn, zowel reu als teef, ik zou eerder het risico nemen dat je een pittige reu hebt ( voor de buitenwereld) dan dat je straks met twee teven zit die elkaar de ridge van de rug willen roppen

:wink:
Jane Doe
Zeer actief
Mijn ras(sen): American Staffordshire Terrier
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jane Doe »

Irisz schreef:
Kan dit ook zijn gekomen door twee te dominante teven bij elkaar te zetten?
Omdat het bij sommige mensen wel hartstikke goed gaat, twee teven, zou je problemen misschien kunnen herleiden naar dominantie bij beide teven. Of is dat te kortzichtig?
Dat is hier de reden waarom het tussen mijn teven super gaat..
Mijn ene teef is erg onderdanig en mijn andere dominant..
Een goed stel dus samen, omdat er nooit hoeft te worden gestreden..
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Hanneke2 schreef:Misschien op zoek gaan naar een herplaatser? Ik ken iemand die een RR-teef had en er een schat van een reu van rond de twee jaar bij heeft genomen. Ze kunnen perfect met elkaar overweg.

Ze kunnen alleen niet samen uitgelaten, want het is een mega-stuiterfeest aan de lijn en vrouwtje kan dat niet in bedwang houden. Apart zijn ze allebei nog steeds prima met andere honden, en op wat tanden door lippen door wegens opspringen ook prima met mensen. :mrgreen:

Ik heb destijds allerlei redenen gehad om niet nog een grote podenco erbij te nemen, maar gewicht aan de lijn was ook wel een van de overwegingen. En ik ben zielsblij dat Lilo kan stuiteren wat ze wil, maar dat ik haar bij wijze van spreken met een pink in bedwang kan houden. Dat is ook echt wat waard.

Als ik jou was, zou ik er een slagje kleiner gemoedelijke reu bij zetten. Wel flink genoeg om speelkameraadje te zijn, maar net effe wat hanteerbaarder. En voor de lol iets wat er een beetje op lijkt, een Vizla of Duitse pinscher of iets anders in de categorie lichtbruin, kortharig, slank en gespierd. :wink:
Een herplaatser behoort ook zeker tot de opties. We staan op een wachtlijst, maar aan zoiets zit je natuurlijk nooit vast. Het is meer omdat er zoveel gefokt wordt met ridgebacks tegenwoordig, dat ik gewoon zeker wil weten dat ik bij een goede fokker een pup zou kunnen krijgen.
Maar ik hou altijd de herplaatsers in de gaten. :ok:

Ik denk zelf dat als je een hond al van pups af aan hebt en hiermee cursussen doet etc. dat je dan hopelijk als ze wat groter worden, je gewicht niet meer nodig hebt en met je stem en commando's een hoop kunt bereiken.
Bij Luna gaat dit ook prima. Af en toe een uitschieter als er een kat voorbij rent, maar voor de rest loopt ze prima naast me.
Het klopt inderdaad dat ik echt een beetje verliefd ben geworden op het ras en als ik nu Luna met een andere ridgeback zie spelen, dat is gewoon geweldig om te zien.

Het is echt moeilijk om zo'n beslissing te maken.. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb 2 teven (tot voor kort 3 teven) en een reu. De teven zijn altijd 6 handen op één buik geweest (leeftijd 5-6-7, de 6-jarige teef is net overleden). Altijd samen spelen, slapen en zelfs naast elkaar eten. De rangorde is nooit erg duidelijk geweest, behalve dat de jongste echt ranglager was. De oudste twee wisselden elkaar zo'n beetje af. Ik vermoed dat de rangorde afhing wie de meeste energie/zin had die dag :mrgreen: .
Mijn reu viel/valt daar een beetje buiten. De teven spelen het meest met elkaar en soms staan ze hem toe om mee te doen. Wel hebben ze in het verleden een soort pact met elkaar afgesproken. Als Cody bij één loopt te zieken, grijpen ze hem met z'n drieën. :mrgreen:
Ik wil in de toekomst ook alleen maar teefjes hebben, maar goed, mijn ras is dus duidelijk makkelijker dan veel exemplaren van jouw ras.
Ik vind het voorstel van Hanneke nog niet zo gek: een leuke, goedmoedige herplaatser er bij zetten.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef: het eerste jaar of twee jaar zal dat ook prima gaan, maar daarna? als "pup" haar eigen karakter ontwikkeld en wellicht zich wel sterker voelt als je oudere teef?
wees daarom heel voorzichtig met het " ik hoef ws niet veel te doen, dat doet luna wel"
Luna is nu zelf ook nog jong, wellicht zie jij haar opvoeden nu als, ahhh, wat een fijne teef, kan over een jaar heel anders zijn en is het een regeltante "from hell" ;)
Haha, ik verwacht ook niet dat ik niks hoef te doen hoor. Maar ik denk wel dat Luna veel dingen in de gaten houdt. Ze is nu hartstikke lief met puppy's, maar zet ze wel op hun plek als ze in haar ogen iets doen wat niet mag. Maar inderdaad, dat kan allemaal nog veranderen.
yamie schreef: je "angst" om een reutje te nemen en dan een dominant heerschap te treffen? tja... kan natuurlijk. je zegt zelf ook al "wist je bij de 8 weken maar welke dat waren" , maar dit gaat natuurlijk ook op voor een "onderdanig" teefje, ook dat blijft afwachten hoe ze zich ontwikkeld.
De meeste goede fokkers kunnen hier al wel een vrij goed beeld van geven met 7 a 8 weken, maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit.
Klopt dat dit bij teefjes ook het geval kan zijn, maar met wandelen met andere honden, heb ik het idee dat dat minder is. Ze hoeven niks te bewijzen, dus vaak blijft het bij een snauw en gaan ze hun eigen weg.
Reuen vechten om teefjes en gaat ook echt door tot de ander afdruipt.
Maargoed, helemaal objectief ben ik hierin niet, want ik heb gewoon teveel minder leuke reuen gezien rondom Luna.
Misschien eens wat positieve ervaringen gaan opdoen. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Irisz schreef:
Hanneke2 schreef:Misschien op zoek gaan naar een herplaatser? Ik ken iemand die een RR-teef had en er een schat van een reu van rond de twee jaar bij heeft genomen. Ze kunnen perfect met elkaar overweg.

Een herplaatser behoort ook zeker tot de opties. We staan op een wachtlijst, maar aan zoiets zit je natuurlijk nooit vast. Het is meer omdat er zoveel gefokt wordt met ridgebacks tegenwoordig, dat ik gewoon zeker wil weten dat ik bij een goede fokker een pup zou kunnen krijgen.
Maar ik hou altijd de herplaatsers in de gaten. :ok:

Ik denk zelf dat als je een hond al van pups af aan hebt en hiermee cursussen doet etc. dat je dan hopelijk als ze wat groter worden, je gewicht niet meer nodig hebt en met je stem en commando's een hoop kunt bereiken.
Bij Luna gaat dit ook prima. Af en toe een uitschieter als er een kat voorbij rent, maar voor de rest loopt ze prima naast me.
Het klopt inderdaad dat ik echt een beetje verliefd ben geworden op het ras en als ik nu Luna met een andere ridgeback zie spelen, dat is gewoon geweldig om te zien.

Het is echt moeilijk om zo'n beslissing te maken.. :wink:
maar als je dat zo denkt, kun je dat toch ook prima met een reu hebben? en dus ook prima onder controle houden , ook al is hij een pittige reu?

van mij "mag" je heus een RR teef erbij nemen hoor, maar als je twee honden wilt, is wat meer op zeker gaan ( qua combi) toch ook prettig?

is Luna je eerste RR? heb je verder ervaring met meerdere honden bij elkaar?
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik denk ook dat het aan het ras en aan de aard ligt. Mijn teefje kan heel goed met andere teefjes en ik zie ook veel teef-teef combinaties bij Kooikertjes, overigens ook veel reu-reu. Naast Buffy zou ik graag een wat zelfverzekerder type zien, maar reu of teef maakt niet uit.

Je hebt wel van die cijfers welke combi over het algemeen meer kans van slagen heeft( reu teef) en welke het minst (teef-teef), maar dat zegt niks over het individu. Ook een op papier goede combi van geslacht en karakter kan vreselijk gaan knokken.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 19 mei 2009 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef: maar als je dat zo denkt, kun je dat toch ook prima met een reu hebben? en dus ook prima onder controle houden , ook al is hij een pittige reu?

van mij "mag" je heus een RR teef erbij nemen hoor, maar als je twee honden wilt, is wat meer op zeker gaan ( qua combi) toch ook prettig?

In dat opzicht (aan de riem e.d.) kan ik het denk ik ook wel, omdat ik hoop daarbij geen fysieke kracht te hoeven gebruiken.
Maar ik loop dus veel in losloopgebieden en wil niet bij elke andere reu die aan komt lopen, mijn hond moeten vastgrijpen, omdat hij mr. dominant wil gaan uithangen.
En dat is nu een beetje het beeld wat ik van (grote) "echte" reuen heb. Dat ze zichzelf altijd moeten bewijzen en zeker als er teven in het spel zijn.

Luna is mijn eerste RR. Ik heb wel ervaringen met meerdere honden bij elkaar (de honden van mijn schoonouders komen met vakanties altijd logeren), maar heb zelf nooit andere honden gehad.
Vandaar dat ik ook een beetje 'leek' ben op dit gebied en het van adviezen e.d. moet hebben.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Irisz schreef:
yamie schreef: maar als je dat zo denkt, kun je dat toch ook prima met een reu hebben? en dus ook prima onder controle houden , ook al is hij een pittige reu?

In dat opzicht (aan de riem e.d.) kan ik het denk ik ook wel, omdat ik hoop daarbij geen fysieke kracht te hoeven gebruiken.
Maar ik loop dus veel in losloopgebieden en wil niet bij elke andere reu die aan komt lopen, mijn hond moeten vastgrijpen, omdat hij mr. dominant wil gaan uithangen.
En dat is nu een beetje het beeld wat ik van (grote) "echte" reuen heb. Dat ze zichzelf altijd moeten bewijzen en zeker als er teven in het spel zijn.

Luna is mijn eerste RR. Ik heb wel ervaringen met meerdere honden bij elkaar (de honden van mijn schoonouders komen met vakanties altijd logeren), maar heb zelf nooit andere honden gehad.
Vandaar dat ik ook een beetje 'leek' ben op dit gebied en het van adviezen e.d. moet hebben.
oke...

of je elke RR reu moet vast grijpen als er een andere hond ( reu) aankomt, dat weet ik niet, ook daar zit nog wel verschil tussen, maar zou het dan niet handiger zijn, dat jij naar een ander ras gaat kijken? dan kun je een reu teef combi hebben, maar niet met de eventuele scherpte van de RR?
een RR is nou eenmaal geen lab of golden , of maltezer, ook teven niet..

ik weet niet precies wat de reden isvoor een 2 e hond, maar volgens mij niet om te fokken of showen, , maar puur als 2e hond, leuk enz? toch?

zo ja, zijn er echt zoveel rassen, ook zeker teven daarvan, die een enorm leuke combi kunnen maken met jou hond.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Kijk dan inderdaad naar een ander ras, want je kan met een RR dame ook ruzie krijgen op de hei. Sowieso met ieder ras natuurlijk. Maar heb nu meer de indruk dat je voor een RR dame gaat, omdat je bang bent dat je de reu niet aankan, i.p.v. dat je ook echt kijkt naar wat het beste naast je hond gezet kan worden.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef: of je elke RR reu moet vast grijpen als er een andere hond ( reu) aankomt, dat weet ik niet, ook daar zit nog wel verschil tussen, maar zou het dan niet handiger zijn, dat jij naar een ander ras gaat kijken? dan kun je een reu teef combi hebben, maar niet met de eventuele scherpte van de RR?
een RR is nou eenmaal geen lab of golden , of maltezer, ook teven niet..

ik weet niet precies wat de reden isvoor een 2 e hond, maar volgens mij niet om te fokken of showen, , maar puur als 2e hond, leuk enz? toch?

zo ja, zijn er echt zoveel rassen, ook zeker teven daarvan, die een enorm leuke combi kunnen maken met jou hond.
De 2e hond is inderdaad puur bedoeld als huishond en als speelmaatje voor Luna. Er zijn inderdaad nog heel veel andere leuke rassen en we hebben daar ook naar gekeken, maar komen voor nu toch nog even op de ridgeback uit. Kan dr niks aan doen! :mrgreen:
Ze zijn gewoon samen in gedrag en spelen zo ontzettend leuk. Op het forum hier bij hondenrassen (http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=153313) zeiden veel mensen het ook.
Maargoed, als er echt iets anders op mijn pad komt, zal ik niet per se aan de ridgeback blijven hangen hoor. Ik weet nu alleen nog geen alternatief waar ik net zo enthousiast over ben als 2 RR.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Aimee schreef:Kijk dan inderdaad naar een ander ras, want je kan met een RR dame ook ruzie krijgen op de hei. Sowieso met ieder ras natuurlijk. Maar heb nu meer de indruk dat je voor een RR dame gaat, omdat je bang bent dat je de reu niet aankan, i.p.v. dat je ook echt kijkt naar wat het beste naast je hond gezet kan worden.
Ik ga sowieso nog nergens voor nu, want ik heb nog zat bedenktijd.
Ik ben ook niet bang dat ik de reu niet aankan, maar dat grote reuen zich zo stoer voelen, dat ze de strijd aangaan met andere grote reuen.

Natuurlijk kijk ik ook naar wat er het beste bij mijn hond kan worden gezet. Dat lijkt me prioriteit 1, want niemand wil graag met 2 honden zitten die je OF niet aankan OF die elkaar niet mogen. Maar het is erg lastig, omdat je met veel dingen rekening moet houden.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Ook ik zou niet voor "het mooie plaatje" dat twee RR's maken gaan. De praktische kant van de zaak zou bij mij overheersen.
Er zijn idd zát rassen die een stuk minder pittig zijn en die wellicht veel beter matchen.
Mijn angst zou niet eens zijn dat de dames het onderling niet zouden kunnen vinden maar dat ze samen op andere honden af zouden duiken. Samen sta je een stuk sterker, namelijk. En met van die grote honden van een toch dominant ras kan dat best vervelende consequenties hebben.
Persoonlijk zou ik dus ook liever voor een leuke Vizsla teef of iets anders dat in je straatje past kiezen.
Maar zijn RR's bij voorbaat pittig dan? Ik vind dat namelijk wel meevallen. Het reuen-"probleem" heb je niet alleen bij de RR, maar bij meer rassen. Ik ben absoluut niet bang dat ze op een andere hond duiken, want ik weet dat Luna dat sowieso niet doet. Die kiest eieren voor haar geld als ze merkt dat ze niet gewenst is en gaat gewoon haar eigen gang.
En natuurlijk staan ze samen sterker, maar er is nu echt al wel een basis gelegd bij Luna en ze zal (lijkt mij) niet helemaal de andere kant uit gaan wanneer er een tweede hond komt.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Crista
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crista »

Irisz schreef: De meeste goede fokkers kunnen hier al wel een vrij goed beeld van geven met 7 a 8 weken, maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit.
Klopt dat dit bij teefjes ook het geval kan zijn, maar met wandelen met andere honden, heb ik het idee dat dat minder is. Ze hoeven niks te bewijzen, dus vaak blijft het bij een snauw en gaan ze hun eigen weg.
Reuen vechten om teefjes en gaat ook echt door tot de ander afdruipt.
Maargoed, helemaal objectief ben ik hierin niet, want ik heb gewoon teveel minder leuke reuen gezien rondom Luna.
Misschien eens wat positieve ervaringen gaan opdoen. :wink:
..dus gewoon nog vaker gaan wandelen met Mitch, dat zijn alleen maar goede ervaringen :mrgreen:

Nee ik begrijp je vraagtekens heel goed.. het zou voor mij ook een onwijs moeilijke beslissing zijn om er een reu of teef bij te nemen en aan beide keuzes zitten voor- en nadelen. Je kan helaas nooit met 100% zekerheid van te voren zeggen wat het wordt samen en hoe het gaat lopen als ze beiden volwassen zijn. Als ik jou was, zou ik denk ik gaan voor een reu... je weet dan vrijwel zeker dat het goed gaat met Luna en dat is toch het belangrijkste. Aan de andere kant.. als je zelf heel graag een teef wil, zou ik inderdaad kijken naar de minst dominante teef en ik denk dat de fokker (waar je op de wachtlijst staat) dat ook wel goed kan inschatten :wink:
Mitch & Kiyo
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Crista schreef: ..dus gewoon nog vaker gaan wandelen met Mitch, dat zijn alleen maar goede ervaringen :mrgreen:
Haha dat sowieso, maar nou scheelt het dat Mitch een geholpen reu is en dat daar echt 0,0 dominantie in zit. :wink: Mitch is Luna's vriendinnetje! :mrgreen:
Maar zo'n reu zou in principe prima kunnen. Hij moet gewoon niet te dominant zijn.
Crista schreef: Nee ik begrijp je vraagtekens heel goed.. het zou voor mij ook een onwijs moeilijke beslissing zijn om er een reu of teef bij te nemen en aan beide keuzes zitten voor- en nadelen. Je kan helaas nooit met 100% zekerheid van te voren zeggen wat het wordt samen en hoe het gaat lopen als ze beiden volwassen zijn. Als ik jou was, zou ik denk ik gaan voor een reu... je weet dan vrijwel zeker dat het goed gaat met Luna en dat is toch het belangrijkste. Aan de andere kant.. als je zelf heel graag een teef wil, zou ik inderdaad kijken naar de minst dominante teef en ik denk dat de fokker (waar je op de wachtlijst staat) dat ook wel goed kan inschatten :wink:
Ik wil niet per se een teef, maar het komt denk ik vooral door de negatieve ervaringen die ik met echte reuen heb gehad. Ik ga gewoon proberen om wat meer leuke reuen op te zoeken denk ik, want mijn beeld klopt zo natuurlijk ook niet helemaal. En zoals je al zegt, het heeft inderdaad allebei voor en nadelen. Ik zal inderdaad bij de fokker meteen moeten aangeven dat ik een minder dominant hondje wil en misschien heeft zij ook wel advies over of een reu of een teef de beste keuze zou zijn.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Inge O schreef:
Irisz schreef: Ik zal inderdaad bij de fokker meteen moeten aangeven dat ik een minder dominant hondje wil
op zich is dat natuurlijk goed, maar vertrouw daar vooral niet teveel op, want je kan vaak wel zien aan een pup of die wat pittiger is of juist niet, maar dat hoeft helemaal niet altijd netjes te vertalen te zijn naar gedrag naar andere honden toe. juist ook onzekere typjes kunnen moeilijk gedrag gaan vertonen en hun graad van 'moeilijk' ligt dan vaak nog hoger dan bij zelfzekere honden, omdat het vanuit angst ontstaat en dus veel moeilijker te sturen is.
En bovendien kunnen zelfs ervaren fokkers nog wel eens een verkeerde inschatting maken. De fokster van Cody (ruim 20 jaar fokervaring) noemde hem 'het rustigste reutje van het hele stel'. (9 pups in totaal)
Nou, dat heb ik geweten :N: . Ik heb wel eens gevraagd of ze er een paar JR's in de lijn had gefokt, want hij was vanaf ongeveer de 2e week de meest sloperige, bijtgrage en ondeugende colliepup die ik ooit heb meegemaakt. En vanaf 8 maanden heeft hij tot zijn castratie op 2,5 jarige leeftijd geprobeerd om elke reu die hij zag serieus te mollen :jank: .
Bovendien ontwikkelde hij de 'lieflijke' neiging om iedereen die aan hem kwam te bijten.
Hij is nu stukken rustiger, maar er zijn nog steeds reuen in de buurt waar hij een ongelooflijke hekel aan heeft en dan kan ik hem maar beter aanlijnen en me schrap zetten, want hij krijgt echt een rood waas voor z'n ogen.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: op zich is dat natuurlijk goed, maar vertrouw daar vooral niet teveel op, want je kan vaak wel zien aan een pup of die wat pittiger is of juist niet, maar dat hoeft helemaal niet altijd netjes te vertalen te zijn naar gedrag naar andere honden toe. juist ook onzekere typjes kunnen moeilijk gedrag gaan vertonen en hun graad van 'moeilijk' ligt dan vaak nog hoger dan bij zelfzekere honden, omdat het vanuit angst ontstaat en dus veel moeilijker te sturen is.
Ik neem aan dat een fokkers zoiets ook weer over onzekere hondjes. En ik moet natuurlijk ook geen heel onzeker hondje hebben, want die wordt dan gewoon ondersteboven gewalst door Luna.
Het hondje mag best wat karakter hebben, maar moet gewoon niet heel dominant zijn, want dat zou geen goede match maken.
Ik weet dat ze bij deze fokker puppytests doen en dat zij de hondjes toewijst aan de eigenaar, dus ik denk dat ze er wel al een hoop over kan zeggen op die leeftijd.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

lieke schreef:En bovendien kunnen zelfs ervaren fokkers nog wel eens een verkeerde inschatting maken.
Dat klopt, maar dat kunnen ze voor zowel een reu als een teef en voor elk ras, dus daar kan je verder niet zo veel mee. In dat opzich zul je dan in je fokker moeten vertrouwen. Sommige dingen zie je gewoon niet met 8 weken, ongeacht het geslacht of ras.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Irisz schreef:
Nanna schreef:Ook ik zou niet voor "het mooie plaatje" dat twee RR's maken gaan. De praktische kant van de zaak zou bij mij overheersen.
Er zijn idd zát rassen die een stuk minder pittig zijn en die wellicht veel beter matchen.
Mijn angst zou niet eens zijn dat de dames het onderling niet zouden kunnen vinden maar dat ze samen op andere honden af zouden duiken. Samen sta je een stuk sterker, namelijk. En met van die grote honden van een toch dominant ras kan dat best vervelende consequenties hebben.
Persoonlijk zou ik dus ook liever voor een leuke Vizsla teef of iets anders dat in je straatje past kiezen.
Maar zijn RR's bij voorbaat pittig dan? Ik vind dat namelijk wel meevallen. Het reuen-"probleem" heb je niet alleen bij de RR, maar bij meer rassen. Ik ben absoluut niet bang dat ze op een andere hond duiken, want ik weet dat Luna dat sowieso niet doet. Die kiest eieren voor haar geld als ze merkt dat ze niet gewenst is en gaat gewoon haar eigen gang.
En natuurlijk staan ze samen sterker, maar er is nu echt al wel een basis gelegd bij Luna en ze zal (lijkt mij) niet helemaal de andere kant uit gaan wanneer er een tweede hond komt.
Ai....

ik denk toch echt dat je het ras onderschat, mag ik je vragen waaropm je voor een RR hebt gekozen? en wat je er van af weet?

en jaaa tuurlijk zijn er genoeg RR die als prima huis hond leven, maar dat is niet het ras...
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef: en ik bedoel alleen maar te zeggen dat het niet altijd uitdraait zoals je op basis van het gedrag van de pup zou denken en dat puppytesten weinig voorspellende waarde hebben naar de toekomst.

kijken naar de karakters van puppen is prima, op basis daarvan puppen toewijzen ook, maar ga er niet teveel van uit dat de pup zich ook helemaal volgens die voorspelling blijft ontwikkelen.
Ja klopt daar heb je gelijk in. Je kunt simpelweg niet alles voorspellen op die leeftijd.
Maarja, je moet toch op basis van iets selecteren, dus kijk je toch al snel naar het gedrag tussen de pups e.d.
Waar heb jij op geselecteerd?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik zou bang zijn dat een reu zich de teef gaat toe-eigenen en dat dat problemen geeft naar andere honden.
En ik zou beducht zijn voor de lef die honden krijgen doordat ze een maatje hebben.

Ik zou kortom drie keer nadenken voor ik een tweede RR erbij ou nemen, want dat zijn geen watjes van huis uit.
Een tweede hond erbij en je kent je eigen hond niet meer, dat gaat echt altijd op!
Inge O schreef:kijken naar de karakters van puppen is prima, op basis daarvan puppen toewijzen ook, maar ga er niet teveel van uit dat de pup zich ook helemaal volgens die voorspelling blijft ontwikkelen.
Helemaal waar.
het is ook een kwestie van interpretatie trouwens.
Een rustige pup is vaak rustig omdat hij dermate zelfzeker is dat ie niet druk hoeft te zijn.
Dan is ie dus wel rustig, maar bepaald niet onderdanig.

Omgekeerd gaat ook op: een druktemaker is vaak z druk omdat ie anders niet aan de bak komt. Is zo'n hondje alleen, dan is het een andere hond omdat hij niet meer onder de poot wordt gelopen.

Erg lastig inschatten, zulke dingen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef: Ai....

ik denk toch echt dat je het ras onderschat, mag ik je vragen waaropm je voor een RR hebt gekozen? en wat je er van af weet?

en jaaa tuurlijk zijn er genoeg RR die als prima huis hond leven, maar dat is niet het ras...
Ik ben er van overtuigd dat ik het ras niet onderschat. Toen ik ben gaan nadenken over een hond, heb ik verschillende fokkers van verschillende rassen bezocht, meegelopen met wandelingen, ervaringen met eigenaren uitgewisseld, etc. Toen ik voor de RR ging, wist ik dus dat een consequente opvoeding e.d. nodig zouden zijn om een gehoorzame, sociale hond te krijgen.
Ik ben direct op cursus gegaan en ben daar altijd nog mee bezig.
Het vergt ontzettend veel tijd en energie, maar als je dat er in steekt, krijg je daar een ontzettend trouwe en lieve hond voor terug.

Ik heb gekozen voor de RR, omdat het karakter mij erg aanspreekt. Het zijn honden die echt naast je willen leven, als partner en die, wanneer je een goede band met ze opbouwt, voor je door het vuur gaan.
Daarbij vind ik ze ook ontzettend mooi, dus dat is natuurlijk een leuke bijkomstigheid. :wink:

Het kan misschien zo overkomen, maar ik weet heel goed dat ridgebacks geen makkelijke honden zijn hoor.
Als ik een hond zou willen om een beetje balletjes mee te gooien en af en toe een blokje om mee te gaan, had ik zeker geen ridgeback genomen. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”