Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te oud voor hond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

Re: Te oud voor hond

Ongelezen bericht door iones »

Ik vind 60+ te jong om al een pup te verbieden, maar 70 jaar vind ik al een ander verhaal worden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

iones schreef:Ik vind 60+ te jong om al een pup te verbieden, maar 70 jaar vind ik al een ander verhaal worden.
Ik vind fit en de mogelijkheid om de hond goed op te voeden en uit te laten het enige criterium.
Als jij morgen onder de trein komt ben je er ook niet meer :19:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Ja maar als je ouder bent heb je meer kans om binnen afzienbare tijd te overlijden dan dat je als jong persoon onder de trein komt denk ik. Ik vind het eigenlijk wel terecht dat je als bijvoorbeeld 70 jarige geen pup meer krijgt. Ik vind het niet meer bij elkaar passen, al ben je nog zo actief. Maar iedereen moet dat zelf weten natuurlijk, zelf zou ik het niet meer doen.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Ik vind het helemaal van de omstandigheden afhangen. Stel je bent 70+, hebt altijd honden gehad, weet wat het inhoud om een pup op te voeden en hebt opvang mocht er onverhoopt wat gebeuren, dan zie ik geen probleem. Maar ik denk dat de meeste ouderen, die ervaring met honden hebben, op een gegeven moment zelf wel weten of het nog verstandig is om een pup in huis te halen.

Dus om mensen vanwege hun leeftijd een hond/dier te weigeren vind ik onzin.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ri@ schreef:Ja maar als je ouder bent heb je meer kans om binnen afzienbare tijd te overlijden dan dat je als jong persoon onder de trein komt denk ik. Ik vind het eigenlijk wel terecht dat je als bijvoorbeeld 70 jarige geen pup meer krijgt. Ik vind het niet meer bij elkaar passen, al ben je nog zo actief. Maar iedereen moet dat zelf weten natuurlijk, zelf zou ik het niet meer doen.
Dan zou ik wel voor een ras gaan dat bekend staat niet heel oud te worden. bv Teckels worden vaak erg oud, jack russells worden ook gerust 15 jaar. Dan zou ik dus eerder neigen naar rassen die niet extreem oud kunnen worden
Perry en Noah

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

mijn moeder was 72 toen ze na jaren weer een hondje wilde, helaas werd haar ook door veel fokkers een pup geweigerd,
uiteindelijk bij een fokker terecht gekomen die zelf ook op leeftijd was en nog zeer aktief....

moeders een pup waar ze ziels gelukkig mee is en mocht er iets gebeuren kan hij altijd hier terecht....
inmiddels is het heerschap 3,5 jr oud en geniet met volle teugen...
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Inge O schreef:wat een betuttelarij :19: . alsof je niet iets kan regelen vooraf voor het geval je iets overkomt?
Helemaal mee eens, waar bemoeien die mensen zich mee! Kwenie hoeveel honden worden door asiels verkeerd geplaatst en komen weer terug. Kennelijk zijn ze dan niet zo 'zorgvuldig'. Ik maak toch zelf wel uit of ik voor een pup kan zorgen of niet. Als een fokker bezwaren heeft, prima, dan ga ik naar een andere.

We kunnen op het forum allemaal lezen over mensen die ineens niet meer voor hun honden kunnen zorgen door een hersenbloeding, of over mensen die jong sterven :19:

Het staat ook vast dat mensen met een hond of een kat minder ziek zijn en sneller beter.
Verder moet er niet zo panisch gedaan worden over het herplaatsen van een hond. Zo'n pup heeft waarschijnlijk een leuk leven bij z'n ouwe baasje, en dat baasje zal heus wel voorzieningen treffen voor slechte tijden, zoals elke verantwoordelijke hondeneigenaar hoort te doen.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
ranetje
Zeer actief

Ri@ schreef:Ja maar als je ouder bent heb je meer kans om binnen afzienbare tijd te overlijden dan dat je als jong persoon onder de trein komt denk ik. Ik vind het eigenlijk wel terecht dat je als bijvoorbeeld 70 jarige geen pup meer krijgt. Ik vind het niet meer bij elkaar passen, al ben je nog zo actief. Maar iedereen moet dat zelf weten natuurlijk, zelf zou ik het niet meer doen.
Die trein is bij wijze van spreken :F:

Hoe veel jonge mensen gaan scheiden, krijgen een te drukke baan, krijgen kinderen (ja schijnt soms ook een reden te zijn om de hond weg te doen), kinderen hebben/krijgen allergie, enz. enz. waardoor het hondje op Marktplaats staat?
Ga de advertenties maar eens af.
Herplaats advertenties omdat de baas dood is zijn er wel, maar dat zijn er maar heeeeeeeeeeeeel weinig.

Ik hoorde toevallig net van een jager van 80 die net met zijn nieuwe jachthondje aan de slag is.
Probleem?
Nee hoor.
Dat hondje komt wel bij een andere jager als de baas onverhoopt zou overlijden.
Dat gebetuttel en gaan denken voor ouderen is verschrikkelijk.
Net alsof alle mensen boven de 60 kinds zijn..................... :roll:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jackira
Zeer actief

Kinds natuurlijk niet, maar wel minder energiek. Die enkele oudere die de marathon nog loopt is een uitzondering denk ik. Ik zou zelf op die leeftijd een oudere hond beter bij me vinden passen. Ook zou ik als ik fokker was niet een pup plaatsen bij iemand van 70 jaar denk ik. Dat is niet omdat je w.s. eerder dood gaat dan de hond maar omdat je (tenminste als ik over mezelf praat) w.s. niet meer de energie hebt om duizend keer per dag naar buiten te gaan met je pup en voor alle vermoeiende puppedingen. Ik was tenminste helemaal kapot van vermoeidheid de eerste maanden met mijn pups. En toen was ik 40 en nog geen 70 :mrgreen:
Daarmee wil ik niet zeggen dat iemand anders van mij geen pup mag, want dat moet iedereen zelf weten. Ik zou het zelf niet meer doen, en ik vind het ook iets triestigs hebben voor de pup als ik zo'n heel oud iemand daarmee zie lopen, sorry :N:
tekkel
Erelid

Ri@ schreef: ik vind het ook iets triestigs hebben voor de pup als ik zo'n heel oud iemand daarmee zie lopen, sorry :N:
In al die jaren dat ik met honden buitenloop ben ik voorzover ik weet nog nooit een hoogbejaarde tegengekomen met een pup. Òf ze komen niet buiten met hun pup, of hoogbejaarden nemen meestal geen pup :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
tekkel
Erelid

Ri@ schreef:Ik was tenminste helemaal kapot van vermoeidheid de eerste maanden met mijn pups. En toen was ik 40 en nog geen 70 :mrgreen:
Misschien had jij dan geen pup moeten nemen? :mrgreen:

Mensen van 40 hebben het in het algemeen drukker dan een bejaarde, en minder tijd voor een pup. Die zitten vaak nog in de kinderen met een druk huishouden, moeten werken, vaak een beetje mantelzorgen voor oude ouders enz.

Die bejaarde heeft negen van de tien keer nog maar 1 zorg: zijn hondje.
sprokkel
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): collie en sheltie

Ongelezen bericht door sprokkel »

Mijn schoonmoeder heeft tot ruim in de 70 meegelopen met de vierdaagse in Nijmegen. Nu is haar dat wat teveel, maar ze maakt nog steeds zeer lange wandelingen. Dus als ze een hond zou hebben zou het beestje voldoende beweging krijgen en aandacht, ze hoeft niet naar haar werk.
Ik ben 53 maar mocht ik komen te overlijden en mijn vriend ook dan heb ik geregeld dat mijn honden naar mijn dochter gaan. Dat kunnen ouderen ook doen.
Ik zie dus geen probleem. Hoera voor de oudere met hond :cheer:
Jackira
Zeer actief

tekkel schreef:
Ri@ schreef: ik vind het ook iets triestigs hebben voor de pup als ik zo'n heel oud iemand daarmee zie lopen, sorry :N:
In al die jaren dat ik met honden buitenloop ben ik voorzover ik weet nog nooit een hoogbejaarde tegengekomen met een pup. Òf ze komen niet buiten met hun pup, of hoogbejaarden nemen meestal geen pup :wink:
Ik ben regelmatig oudere mensen tegen gekomen met een Berner Sennen pup. En met ouder bedoel ik geen 60 maar veel ouder. Die hond was heel actief en vrolijk, en ze waren gewoon niet leuk genoeg om interessant te zijn voor hem. Wel heel lief er voor, dat wel. Maar hij speelde met alles wat hij tegenkwam, luisterde voor geen meter, en ze konden er niet zoveel mee als hij zo deed.

En nog iemand met een actieve Golden, die loopt meestal aan de riem, want ze luistert ook niet en eet stokjes :pffff: Het enige wat ik haar zie doen is meppen met de riem op de rug van de hond uit onmacht.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

tekkel schreef:
Ri@ schreef:Ik was tenminste helemaal kapot van vermoeidheid de eerste maanden met mijn pups. En toen was ik 40 en nog geen 70 :mrgreen:

Mensen van 40 hebben het in het algemeen drukker dan een bejaarde, en minder tijd voor een pup. Die zitten vaak nog in de kinderen met een druk huishouden, moeten werken, vaak een beetje mantelzorgen voor oude ouders enz.

idd,
overigens schaar ik mijn moeder in haar doen en laten nog niet onder bejaarden met haar bijna 75 jr :wink:

maar ze was echt niet kapot van vermoeidheid met haar pembroke pup
en als resultaat heeft ze nu een netjes luisterende goed opgevoede hond die overal mee naar toe kan, maar ook prima een werkdag thuis kan blijven (bij ziekenhuisopnames heeft hij wel eens bij mij en bij mijn broer (schoonzus neemt hem dan mee naar het werk en daar ligt hij onder haar bureau zonder dat iemand er last van heeft, bij mij blijft hij thuis) gelogeerd)

maarja, thuis is er toen hij pup was een stuk van 3,5 bij 13 m afgezet voor de noodplasjes / avond plasjes / ochtend plasjes, tussendoor ging en gaat hij 3x per dag in de wijk uit en 1x per dag een uur in Clingendael (park Den Haag) en moeders vind hem zielig als het een keer zo uit zou komen dat hij niet aan zijn lange wandeling komt,
buiten het wandelen heeft hij nu heel de achtertuin gekregen en niet alleen het terras van 3,5 bij 13, zijn ruimte is nu dus 3x zo groot voor gewoon als hij thuis is (de achterdeur staat dan altijd open)

waarom zou iemand die nog goed fit is niet aan een pup mogen beginnen, ze is nog aktief zat, goed ter been, bij de les (kan dus ook opvoeden) en heeft veel meer tijd dan een jong gezin of werkend persoon...(want die kan niet iedere dag om 10 uur voor ruim 1,5 uur van huis weg over het algemeen)
Jackira
Zeer actief

tekkel schreef:

Ik vond het niet erg hoor, maar als ik na ga hoe dat was zie ik me als 70 jarige wel compleet instorten als ik weer een Beer zou treffen. :smile: :wink: En oudere hondjes zijn ook blij met de onverdeelde aandacht van een bejaarde, daar hoeft het geen pup voor te zijn. Even voor de duidelijkheid, ik wil niemand iets opleggen hoor, is gewoon zoals ik er voor mezelf over denk.
Jackira
Zeer actief

Nanna schreef:
Ri@ schreef:
Ik ben regelmatig oudere mensen tegen gekomen met een Berner Sennen pup. En met ouder bedoel ik geen 60 maar veel ouder. Die hond was heel actief en vrolijk, en ze waren gewoon niet leuk genoeg om interessant te zijn voor hem. Wel heel lief er voor, dat wel. Maar hij speelde met alles wat hij tegenkwam, luisterde voor geen meter, en ze konden er niet zoveel mee als hij zo deed.

En nog iemand met een actieve Golden, die loopt meestal aan de riem, want ze luistert ook niet en eet stokjes :pffff: Het enige wat ik haar zie doen is meppen met de riem op de rug van de hond uit onmacht.
Daar hoef je niet een ouder iemand voor te zijn hoor ;-) Dat zie ik jonge mensen ook wel doen.
Maar ik vind wel dat je als 70 plusser niet aan een heel actief ras moet beginnen. Op de Deerhound clubdag zag ik een ouder echtpaar worstelen met een overactieve jonge reu die duidelijk zijn energie niet kwijt kon. Als ik fokker was geweest had ik ze geen pup verkocht maar een ander, beter bij hun leeftijd passend ras geadviseerd.
Ha,ha, ja daar zat ik al op te wachten. Alles komt natuurlijk voor bij alle soorten leeftijden.

Ja dat scheelt natuurlijk al enorm, als je een minder actief ras neemt, ben ik met je eens.
Toch begrijp ik dan nog steeds niet dat je als oudere perse een pup wilt. Pups heb je je hele leven toch al kunnen hebben. Doe mij maar een oudere hond die ongeveer dezelfde behoefte aan beweging heeft als ik zelf op die leeftijd :mrgreen: Maar dat ligt w.s. aan mij, en aan de krakkemikkigheid die ik van mezelf verwacht op die leeftijd. :mrgreen:
Madison
Zeer actief
Mijn ras(sen): West Highland White Terriër

Ongelezen bericht door Madison »

Echt zielig voor die vrouw :(
Ik vind leeftijd eigenlijk een minder belangrijk criterium dan bijvoorbeeld gezinssituatie, tijd, etc. Maar ja..
Jackira
Zeer actief

Nanna schreef:
Ri@ schreef: Toch begrijp ik dan nog steeds niet dat je als oudere perse een pup wilt. Pups heb je je hele leven toch al kunnen hebben. Doe mij maar een oudere hond die ongeveer dezelfde behoefte aan beweging heeft als ik zelf op die leeftijd :mrgreen: Maar dat ligt w.s. aan mij, en aan de krakkemikkigheid die ik van mezelf verwacht op die leeftijd. :mrgreen:
Ik relateer ouder zijn niet automatisch aan krakkemikkig :denken:
Ik ken zat vitale ouderen die de berimpelde hand niet omdraaien voor een pup.
En als je wèl krakkemikkig bent moet je natuurlijk niet aan een pup beginnen, dat lijkt me evident. Misschien sowieso niet aan een hond. Een leuke poes voor op schoot terwijl je zit te breien is ook fijn :cheer:
De ouderen die ik ken hebben toch beduidend minder energie dan jongere mensen en alles gaat ze minder makkelijk af. Dat bedoel ik met krakkemikkig. Ik verwacht ook dat ik als ik 70 ben minder energie heb dan dat ik nu heb. Dat lijkt me realistisch. Om onze huizen heen staan allemaal 55 plus woningen, en alles komt voorbij suizen in van die scootmobielen of met rollators. Dat kleurt mijn beeld w.s. ook wel een beetje. :mrgreen:
Mijn ras(sen): Hollandse herder, xPodenco, xHusky, xShi Tzu
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door wiek »

Precies!
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Mijn 1ste hond die ik plaatste 8 jaar geleden was een kruising Leonberger van 7 maanden bij een vrouw van 65.
Jackira
Zeer actief

Nanna schreef:
Ri@ schreef: Om onze huizen heen staan allemaal 55 plus woningen, en alles komt voorbij suizen in van die scootmobielen of met rollators.
Dat zijn gewoon luie honden :mrgreen: :pffff:
Als ik naar mijn schoonmoeder van 84 kijk, die haakt de caravan nog achter haar auto om er mee op vakantie te gaan, doet aan jeu de boule en zit het halve jaar op de camping. Én ze heeft een hond. Die niks tekort komt, integendeel.
Ik denk dat die hond een jofeler leven heeft dan veel honden die thuis 9 uur per dag op het kleed liggen te zuchten tot hun vitale werkende bazen weer thuiskomen.
:smile: ja oke, dan kun je nog wel een pup hebben. :mrgreen: Ik wacht eerst wel af of ik ook nog de caravan achter de auto kan haken op die leeftijd :mrgreen:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Belachelijk. Mijn moeder is met deze leeftijd pas begonnen met het fokken van honden omdat ze er nu echt tijd voor heeft. En die heeft ook een pupje gehouden. Belachelijk om leeftijd als graadmeter te gebruiken. Wat is er geregeld voor de hond als de baas het niet meer kan: dat is veel belangrijker. Voor hetzelfde geld vangen de kinderen automatisch de hond op, omdat ze het ook gewoon leuk vinden dat mevrouw lekker iets heeft om voor te zorgen en mee bezig te zijn.
Om het over dat studeren maar helemaal niet te hebben. Toch wel even: de leukste dame die ik in de afgelopen 10 jaar heb ontmoet was een vrouw van 67, net afgestudeerd aan de kunstacademie en geeft nu tekenles op de volksuniversiteit, gewoon omdat ze heel graag kunstenares/ kunstschilder had willen worden en, nu kindjes/man/huishouden een beetje minder belangrijk worden, er tijd voor heeft. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik blijf het belachelijk vinden;kijk eens op MP rond.Dan kun je zien dat heel veel bij jongere mensen geplaatste honden daar terecht komen vanwege scheiding,tijdgebrek of wat dan ook.Nou,wat zullen die het fijn hebben gehad voordat de eigenaren besloten de hond weg te doen.
Dat je je bedenkingen hebt bij iemand van in de 70 kan ik me voorstellen,maar iets verder kijken dan je neus lang is is misschien ook een optie.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Inge O schreef:wat een betuttelarij :19: . alsof je niet iets kan regelen vooraf voor het geval je iets overkomt?
.
Helemaal mee eens. Ik kan me er zelfs als 30-er plaatsvervangend kwaad om maken. :mrgreen: Het nemen van een pup op die leeftijd zal in een groot aantal gevallen veel meer een bewuste keuze zijn dan een hond in een nieuwbakken gezinnetje zal zijn, en ik zou als fokker er zonder problemen een pup aan verkopen.
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Wat een onzin.
En dan wat menigeen hier zegt over oud en minder energie. Mijn vader (70) heeft deze week zijn zus verhuisd en nog even met zijn broer (75) in het hele huis de vloeren gelegd. Ging gistermorgen met de honden hardlopen en kwam pa en ma (68) tegen op hun 2 uur durende ochtendwandeling met hun hond.
Zei tegen pa: "heb je het niet in de rug en hoe is het met je knieën ?" Maar nee hoor, volgens hem duurde dat niet langer als een dagje en liep ie het er nu weer lekker uit.

Toen mijn oma stierf en een oud verwend hondje achterliet (Floortje :mrgreen: ) kwam er even familieberaad en ging Floortje naar mijn tante, want die had op dat moment maar 1 hond en wij hadden op dat moment 2 reuen. Dus bij tante kwam iets beter uit en daar is Floortje ook gewoon aan haar eind gekomen.
Belachelijk iemand op 62 jarige leeftijd af te schrijven als pupkoper.
Gr. Aniek

Afbeelding
iones
Zeer actief

ranetje schreef:
iones schreef:Ik vind 60+ te jong om al een pup te verbieden, maar 70 jaar vind ik al een ander verhaal worden.
Ik vind fit en de mogelijkheid om de hond goed op te voeden en uit te laten het enige criterium.
Je verliest realiteit uit het oog. De kans dat een 70 jarige een hond niet meer aan zijn eind brengt, is groter dan dat ik een ongeluk krijg.

En ik geef fokkers en het asiel dan groot gelijk. Als mensen dat onterecht vinden, gaan ze BLIND voorbij aan de vele vele honden die in het asiel terecht komen doordat baasje naar een verzorg/bejaardentehuis toe moet, of door overlijden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
ranetje
Zeer actief

iones schreef:
ranetje schreef:
Je verliest realiteit uit het oog. De kans dat een 70 jarige een hond niet meer aan zijn eind brengt, is groter dan dat ik een ongeluk krijg.

En ik geef fokkers en het asiel dan groot gelijk. Als mensen dat onterecht vinden, gaan ze BLIND voorbij aan de vele vele honden die in het asiel terecht komen doordat baasje naar een verzorg/bejaardentehuis toe moet, of door overlijden.
:mrgreen:
De verhalen uin dit topic verder niet gelezen zeker?

De meeste honden die in het asiel komen of op marktplaats, staan daar veel vaker omdat de jongere baasjes geen tijd meer hebben/willen maken voor de hond.
Het klopt dat de baas dan niet dood is.
Zijn die honden daardoor beter af?
Afbeelding
Hetty2501
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Springer Spaniel

Ongelezen bericht door Hetty2501 »

Belachelijk zeg!! Laat haar lekker genieten van een hond!
Afbeelding
iones
Zeer actief

ranetje schreef: :mrgreen:
De verhalen uin dit topic verder niet gelezen zeker?

De meeste honden die in het asiel komen of op marktplaats, staan daar veel vaker omdat de jongere baasjes geen tijd meer hebben/willen maken voor de hond.
Het klopt dat de baas dan niet dood is.
Zijn die honden daardoor beter af?
Ik heb het niet over de meeste honden in het asiel. Daar begin jij nu over.

en wat de reden ook moge zijn voor een hond om in het asiel terecht te komen: als het voorkomen had kunnen worden, was dat toch altijd beter geweest?

Ik zou zelf niet rustig kunnen sterven als ik een hond naliet die naar het asiel moest.
ranetje
Zeer actief

iones schreef:Ik heb het niet over de meeste honden in het asiel. Daar begin jij nu over.
:denken:
Nee je begon niet over de meeste honden in het asiel, maar het asiel had je toch al wel aangemerkt? :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”