Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

x mechelaar

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: x mechelaar

Ongelezen bericht door malinois »

fleurie schreef:Ik heb weer het eea geleerd :ok:
En bevestigd gekregen.
Wat ik me nog wel afvraag is waarom er vaker x mechelaars worden gebruikt dan stamboom hondjes (of is dat niet zo?).
Is het zo dat er toch wel een flink verschil zit tussen de werk- en showlijnen?
Ik dacht dat dit bij de mechelaar nog wel meeviel, al vind ik de showhondjes soms wel iets fragieler en nerveuzer.
Maar ik kan er naast zitten, ben zelf meer thuis in de Duitse Herders, maar meer en meer gecharmeerd van de belgjes.

ps ik zie in de (mooie) honden op de foto's overigens weinig dog.
In de IPO kun je meer met stamboomhonden...je mag bijv. niet meedoen aan CACIT wedstrijden, De Alle Rassen wedstrijd (NK) en de WK FCI.
Voor mij geen reden meer om een stamboomhond te nemen hoor, ik kom met stamboomhonden ook nooit op de WK, en er zijn nog ruim voldoende andere wedstrijden om te draaien. :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Afbeelding

Mss deze duidelijker, dit is Spike, de oom van Vitor en Bassie. M.n. hoofd, je ziet het wel, maar vergeet niet dat de eerste dog bij deze honden zeker zo'n 8 generaties terug is.

of deze: dit is Bor, halfbroer van Vitor en Bassie (via vaderskant) en achterachterneefje van Spike:

Afbeelding
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

crutz schreef: ben afgelopen zondag in Groningen op de show geweest & het fragiele viel idd op (mijn teef kreeg oa op opmerking dat haar kop wat te kort & te breed was, maar was ook logisch, haar kop was breeder dan die van de reuen die showden....)
Gina (teefje van maar 57 cm hoog)
Afbeelding
Afbeelding
Een Belgische Herder hoort volgens de rasstandaard elegant te zijn, en ik denk dat dat bij een deel van de zoals jij het zou noemen "showhondenfokkers" een beetje doorgeslagen is. Het getrippel op hele dunne hoge pootjes van sommige langharen kan mij persoonlijk ook niet bekoren hoor, maar er zit wel een heel verschil en veel nuance tussen dat uiterste en het type zoals jouw teefje is vind ik. Wat met name uit balans is bij jouw teefje (vind ik) is de hoogte/lengte-verhouding van haar lichaam. Ze is behoorlijk kortbenig (wat niet is toegestaan volgens de standaard) en heeft een flink lange (en niet heel vaste) rug. Haar schedel is naar mijn smaak ook wat te breed voor het mooie. Dat hele spichtige en smalle vind ik trouwens ook niet mooi, dat is dan gelijk weer het andere uiterste. Belgen zonder stop zouden wat mij betreft ook minder hoge kwalificaties mogen krijgen dan nu vaak het geval is (veelal bij langharen), volgens de standaard moet een hond een middelmatige stop hebben en in mijn beleving is een neusrug die bijna zonder enig verschil overloopt in de schedel niet hetgeen daarmee bedoeld wordt. :wink:
crutz schreef:& toch ook het karakter viel op, zowel bij de kortharen (MH) als bij de langharen, bv de hond die in de tussenklasse beste reu werd stond met zijn staart tegen zijn buik bij t betasten en ontsnapte ook in elkgeval 2 keer uit zijn voorbrenglijntje wat duidelijk veroorzaakt was door angst/zich niet prettig voelen,
Ha, je hebt het dus niet gezien bij de ruwharen. :wink:
Er zijn inderdaad op shows wel honden die absoluut niet op hun gemak zijn in de ring. Dat kan met van alles en nog wat te maken hebben natuurlijk, hoe ervaren is zo'n hondje, hoe gaat de baas ermee om en hoe is het basiskarakter bijvoorbeeld. Maar er zijn gelukkig ook veel honden die gewoon prima te betasten zijn en niet met de staart tegen de buik aan in de ring staan. Je zou voor de grap eens moeten lezen hoe vaak er in keurverslagen staat "draagt staart te vrolijk". :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Selena schreef:Afbeelding

Mss deze duidelijker, dit is Spike, de oom van Vitor en Bassie. M.n. hoofd, je ziet het wel, maar vergeet niet dat de eerste dog bij deze honden zeker zo'n 8 generaties terug is.

of deze: dit is Bor, halfbroer van Vitor en Bassie (via vaderskant) en achterachterneefje van Spike:

Afbeelding
Ik zie het nog steeds niet zo goed moet ik eerlijk bekennen. Misschien als ik de hond in het echt zou zien, dat het me dan wel zou opvallen. Of ik heb gewoon een nieuwe bril nodig, dat kan ook. :engel:
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Hier een stamboom teef van 61cm en 30 kilo.
Een ex. clubgenoot heeft een xm teef die net zo groot is als mijn border collie teef.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

crutz schreef:
Daisy@ schreef:Ik krijg nogal eens het 'commentaar' dat Indy zo klein is. (niet op de club, maar op straat)
Als ik dan vertel dat een normale maat is voor een mechelteefje mét stamboom kijken ze toch een beetje vreemd.
(boeit me verder niet hoor)
Maar het geeft aan dat mensen vaak denken dat een herder echt groot hoort te zijn.

Op de club bij ons zit er nu een reu van 9 maanden. Daar zie je toch ook echt dat er doggenbloed doorheen zit. Lijnen weet ik absoluut niet.
de stamboomteefjes hier zijn respectievelijk
Umi 59 cm - 22 kilo
Medusa 59-60 cm - 22-24 kilo
Gina 57 cm - 22 kilo

geen extreme uitschieters dus qua formaat....
Schofthoogte weet ik niet van Indy zonder te meten. Laatste keer woog ze 23 kilo.
Ik vind het prima zo. Mooi formaatje.
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Deze dame heeft een stamboom DH als vader en komt langs moeder's kant uit xMH lijnen, en is te karakteriseren als een klein opsodemietertje, echt een tik kleiner dan mijn mecheltje met stamboom; ik denk dat ze niet meer dan 58 cm hoog is.
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Tycha van mij is 61 cm en 26 kg en dat is een stamboom mechelaar. Met die 26 kg is ze wat aan de schrale kant.
Afbeelding
Groetjes Marja
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Gos schreef:Deze dame heeft een stamboom DH als vader en komt langs moeder's kant uit xMH lijnen, en is te karakteriseren als een klein opsodemietertje, echt een tik kleiner dan mijn mecheltje met stamboom; ik denk dat ze niet meer dan 58 cm hoog is.
bij de Duitse Herder liggen de officiele maten tussen 55 en 60 cm voor een teef. 58 cm zou dus een ideale middelgrote zijn. ik weet dat veel honden groter zijn. Teven van 66 cm schijn t geen uitzondering te zijn. Dat is mij veel te groot.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:

Afbeelding
Hier kun je het in mijn ogen wel heel goed bij zien :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef: Je zou voor de grap eens moeten lezen hoe vaak er in keurverslagen staat "draagt staart te vrolijk". :wink:
dat heeft Xito in zn keurrapport staan van de werkhondenkeuring :oeps:
Verder was hij rastypisch etc. etc. etc.
Over zijn maat heeft niemand iets gezegd, gemiddelde maat staat erbij.

Xena heb ik nooit laten keuren, zou wel benieuwd zijn wat daar van gezegd zou zijn...
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Mikey xMechelaar (links op de foto :F: ):

Afbeelding

Ook een klein opdondertje, ik denk dat hij de 60 cm niet haalt, heb hem nooit gemeten, en toen ik hem kreeg op 3 jarige leeftijd was hij ongeveer 26 kilo. Nu schommelt hij meestal tussen de 29 en de 30.
Gr. Aniek

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

malinois schreef:
Selena schreef:

Afbeelding
Hier kun je het in mijn ogen wel heel goed bij zien :ok:
Bij deze zie je het inderdaad wel beter.
magnum
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 x-mechelse herders

Ongelezen bericht door magnum »

Hier ook 2 x-mechelaars.

Magnum is 60 cm schoft en 25 kilo (dan is hij mooi schraal).
Colt nog vol in de groei, is ruim 64 cm schoft en nu al ruim 28 kilo. (en ook hij is schraal).

Magnum:
Afbeelding
Heb met Magnum een paar keer meegedaan aan een rasloze hondenshow, en ik kreeg steeds te horen waarom heeft hij geen stamboom. En elke keer als ik zei zijn pa is een hollander, dan geloofde ze me niet.

Colt:
Afbeelding
Van Colt helaas nog geen betere foto.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Elly* schreef:
Gos schreef:Deze dame heeft een stamboom DH als vader en komt langs moeder's kant uit xMH lijnen, en is te karakteriseren als een klein opsodemietertje, echt een tik kleiner dan mijn mecheltje met stamboom; ik denk dat ze niet meer dan 58 cm hoog is.
bij de Duitse Herder liggen de officiele maten tussen 55 en 60 cm voor een teef. 58 cm zou dus een ideale middelgrote zijn. ik weet dat veel honden groter zijn. Teven van 66 cm schijn t geen uitzondering te zijn. Dat is mij veel te groot.
Zulke grote teven ben ik nog nooit tegen gekomen (wat niet wil zeggen dat ze niet bestaan) wel van 63 cm. Noah is gemeten op 59,5 cm, zij valt er nog net tussen.
Perry en Noah

Afbeelding
Kyra-
Zeer actief

Ongelezen bericht door Kyra- »

magnum schreef:Hier ook 2 x-mechelaars.

Magnum is 60 cm schoft en 25 kilo (dan is hij mooi schraal).
Colt nog vol in de groei, is ruim 64 cm schoft en nu al ruim 28 kilo. (en ook hij is schraal).

Magnum:
Heb met Magnum een paar keer meegedaan aan een rasloze hondenshow, en ik kreeg steeds te horen waarom heeft hij geen stamboom. En elke keer als ik zei zijn pa is een hollander, dan geloofde ze me niet.
Afbeelding
Dit is een zus van Magnum :d

Afbeelding
Moeder van Magnum
Afbeelding
Vader van Magnum

Wij hadden een oom (X HH) van Magnum die was op leeftijd van 10 maanden 70 cm en 35KG .... Helaas door omstandigheden naar States gegaan waar ze hem niet uit de bench durfde te halen lol.
Git zwarte kop die net in de bench paste hahaha
Si vis pacem, para bellum
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

laeken schreef: Maar als ik kijk naar honden als Biene van Inge dan zijn die toch bijna de helft groter als Eva. Zulke grote mechelaars heb ik zelf nog nooit gezien met stamboom :engel:
Dan had je wat beter moeten kijken naar Fax op die hondendag van 2 jaar geleden :wink:
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Hier ook een X-hollander (of X mechelaar) van Explosive Eli en Sasja.
Moet zeggen dat hij niet zo heel klein uitgevallen is, hij is nu bijna 11 maanden en 30kg en ongeveer 63cm hoog.
Op de foto is hij ook 11 maanden:
Afbeelding
Rosan's Sandra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosan's Sandra »

Om even terug te komen op de zogenaamde Duitse Dog: Deze komt niet uit Kiener, maar via de moederlijn van Rex (v.d Broek uit Wouw).
Deze hond zit dus waarschijnlijk meer dan 10 generaties terug in de hedendaagse X Werk Herders.
Kan je dan nog spreken van vererving??

Er zijn ook Boxers en Pittbulls door X Werk Herders gefokt, maar die worden niet vermeld. Zullen daar de "hanglippen" vandaan kunnen komen??
Groetjes Sandra
Selena
Zeer actief

Rosan's Sandra schreef: Er zijn ook Boxers en Pittbulls door X Werk Herders gefokt, maar die worden niet vermeld. Zullen daar de "hanglippen" vandaan kunnen komen??
Wel de brede koppen. Zit bij Wibo zeer ws pitt voor, in de Wibo nakomelingen zie je het aan hun "lach", brede schedelbasis, vorm van de staart.

Je hebt gelijk vwb DD bloed dat dat via Rex komt.

Rosan's Sandra
Zeer actief
Contacteer:

Selena schreef:
Rosan's Sandra schreef: Er zijn ook Boxers en Pittbulls door X Werk Herders gefokt, maar die worden niet vermeld. Zullen daar de "hanglippen" vandaan kunnen komen??
Wel de brede koppen. Zit bij Wibo zeer ws pitt voor, in de Wibo nakomelingen zie je het aan hun "lach", brede schedelbasis, vorm van de staart.

Dan komt het van moeders kant van Perro af. Ik heb begrepen dat daar wel eens een Pitt kan zitten.
Overigens is Aron ook niet echt van het type Mechelse Herder :smile: Aron heeft bij ons op de club gezeten.
Groetjes Sandra
Selena
Zeer actief

Rosan's Sandra schreef:
Selena schreef:

Dan komt het van moeders kant van Perro af. Ik heb begrepen dat daar wel eens een Pitt kan zitten.
Overigens is Aron ook niet echt van het type Mechelse Herder :smile: Aron heeft bij ons op de club gezeten.
Weet dat Aron bij jullie heeft gezeten, het verhaal is idd via moederskant ;-)

Rosan's Sandra
Zeer actief
Contacteer:

@ Crutz: ik vind Gina echt een super mooi teefje :I:
Groetjes Sandra
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Rosan's Sandra schreef:@ Crutz: ik vind Gina echt een super mooi teefje :I:
thanks, was er ook gelijk verliefd op toen ik haar foto op MP zag staan (jaja, een hele foute MP aanschaf...)
Gos
Zeer actief

crutz schreef:
thanks, was er ook gelijk verliefd op toen ik haar foto op MP zag staan (jaja, een hele foute MP aanschaf...)
Haar nestzuster is gelijk met mij naar de PH1 keuring gegaan afgelopen herfst, die mocht het spits afbijten.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Gos schreef:
crutz schreef:
Haar nestzuster is gelijk met mij naar de PH1 keuring gegaan afgelopen herfst, die mocht het spits afbijten.
en heeft in april pups liggen...
Gos
Zeer actief

crutz schreef:
Gos schreef: Haar nestzuster is gelijk met mij naar de PH1 keuring gegaan afgelopen herfst, die mocht het spits afbijten.
en heeft in april pups liggen...
Hee, ja nu zie ik het op bloedlijnen :mrgreen:
jan2
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Dogo Argentino
Contacteer:

Ongelezen bericht door jan2 »

Selena schreef:
Had je dat niet eerder kunnen zeggen voordat ik die mafkees kreeg hahaha. En vandaar dat ze op de club niet in de buurt kwamen toen het ook echt nodig was haha.

En qua grote zijn jullie goed bezig Athos was ook zo`n 68 a 69 cm. Ik mag dat type graag zien. En ik zou mijn mening over de stamboom MH maar voor me houden [overigens uitzonderingen daar gelaten].
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jan2 schreef:En ik zou mijn mening over de stamboom MH maar voor me houden [overigens uitzonderingen daar gelaten].
:19: :roll:
Afbeelding
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Wat een prachtige honden sommige van de XMechelaars, die hoofden, mooi hoor.
Interessant die werklijnen, nou snap ik waar die ontzettend mooie grote Hollander vandaan kan komen die hier loopt, echte beauty. Zijn baas zegt dat hij een Hollander is maar volgens mij is hij bijna 70cm schofthoogte.
Zulke groten zag je niet op show, toen ik een Hollander(tje) had. :E:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”