Maar wie zegt dat het stamboomloze hondje wat je van jouw ras wil infokken niet een inteelt hond is van lijnen die al veel voorkomen?Linsey schreef:Voor mijn ras zou ik zoiets zeker toejuichen, je laat de pups gewoon aankeuren en binnen 4 generaties heb je terug gewone stamboom (maar dat laatste kan niet in Nederland) plus de genenpoel word toch weer iets groter.TessaThomas schreef:Na het lezen van een ander topic, kwamen er een paar vragen in me op.
Stel, je hebt een teef, mooi rastypisch, fijn karakter. Ze heeft alleen geen stamboom. Toch denk je zelf dat het een goed 'moederdier' zou zijn, mits ze gezond is en alle testen heeft gehad. Daarnaast heb je een reu in gedachte, wel met stamboom uit het buitenland, mooie bouw en fijn karakter. Reu is al getest op de testen die verplicht zijn binnen het ras, plus nog wat aanvullende testen.
Is het dan nog steeds een schande om stamboomloos te fokken?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fokken zonder stamboom
Moderator: moderatorteam
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Re: Fokken zonder stamboom
- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Tja dat weet je niet, dat is het nadeel bij zo'n dingen. Maar ik ging er vooral van uit dat het om een hond ging die uit ouders komt die niets met het ras te maken hebben (een kruising of een ras dat er dicht bij zit, havanees bv ). Als het enkel maar een hond is die uit stamboomouders komt, maar zelf geen stamboom heeft om wat voor reden dan ook, dan heeft dat totaal geen meerwaarde voor mijn ras, eender welke lijn. En kan je je maar het beste houden bij stamboomhonden.Renske schreef:Maar wie zegt dat het stamboomloze hondje wat je van jouw ras wil infokken niet een inteelt hond is van lijnen die al veel voorkomen?Linsey schreef:Voor mijn ras zou ik zoiets zeker toejuichen, je laat de pups gewoon aankeuren en binnen 4 generaties heb je terug gewone stamboom (maar dat laatste kan niet in Nederland) plus de genenpoel word toch weer iets groter.TessaThomas schreef:Na het lezen van een ander topic, kwamen er een paar vragen in me op.
Stel, je hebt een teef, mooi rastypisch, fijn karakter. Ze heeft alleen geen stamboom. Toch denk je zelf dat het een goed 'moederdier' zou zijn, mits ze gezond is en alle testen heeft gehad. Daarnaast heb je een reu in gedachte, wel met stamboom uit het buitenland, mooie bouw en fijn karakter. Reu is al getest op de testen die verplicht zijn binnen het ras, plus nog wat aanvullende testen.
Is het dan nog steeds een schande om stamboomloos te fokken?
-
sjm
- Zeer actief
Een rashond heeft een stamboom, zonder stamboom dus geen rashond. Dus rastypisch? Welke rasstandaard dan?
Mocht je teef/reu nou echt zo geweldig zijn voor een ras, zou ik 'm aan laten keuren. Anders niet nee, er zijn genoeg look-a-likes.
Mocht je teef/reu nou echt zo geweldig zijn voor een ras, zou ik 'm aan laten keuren. Anders niet nee, er zijn genoeg look-a-likes.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
sjm schreef:Een rashond heeft een stamboom, zonder stamboom dus geen rashond. Dus rastypisch? Welke rasstandaard dan?
ik zie wel wat een mechelaar is hoor qua uiterlijk, zoveel kennis heb ik inmiddels wel opgedaan ook genoeg om te zeggen of een hond wel of niet rastypisch is... zowel qua uiterlijk als karakter.
Rasstandaard gewoon van een MH.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
hoe doe je dat dan bij een ras waar redelijk veel "variaties" zijn?malinois schreef:sjm schreef:Een rashond heeft een stamboom, zonder stamboom dus geen rashond. Dus rastypisch? Welke rasstandaard dan?
ik zie wel wat een mechelaar is hoor qua uiterlijk, zoveel kennis heb ik inmiddels wel opgedaan ook genoeg om te zeggen of een hond wel of niet rastypisch is... zowel qua uiterlijk als karakter.
Rasstandaard gewoon van een MH.
Darko is aangekeurd puur op basis van uiterlijk via de rasstandaard, door een raskenner
maar ook al zit ik "al" 8 jaar in het ras, toch heb ik bij sommige DC's echt wel mijn twijfels of ze wel raszuiver zijn, bij sommige zelfs ondanks hun stamboom
- Valerie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
- Aantal honden: 2
Een stamboom betekent ook niet meteen dat de hond raszuiver is 
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Maar daar gaan wel heel veel mensen van uitValerie schreef:Een stamboom betekent ook niet meteen dat de hond raszuiver is
Bij de DC heb je bv honden waar ik een stamboom van heb die terug gaat tot de jaren '60, dus ergens zouden ze dan "raszuiver" moeten zijn, maar als je dan een broer of zus van diezelfde hond neemt, is dat een heel ander type, ook honden die nicht-neef zijn, die absoluut niet op elkaar lijken qua uiterlijk