Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken zonder stamboom

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Fokken zonder stamboom

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Na het lezen van een ander topic, kwamen er een paar vragen in me op.

Stel, je hebt een teef, mooi rastypisch, fijn karakter. Ze heeft alleen geen stamboom. Toch denk je zelf dat het een goed 'moederdier' zou zijn, mits ze gezond is en alle testen heeft gehad. Daarnaast heb je een reu in gedachte, wel met stamboom uit het buitenland, mooie bouw en fijn karakter. Reu is al getest op de testen die verplicht zijn binnen het ras, plus nog wat aanvullende testen.

Is het dan nog steeds een schande om stamboomloos te fokken?

EDIT: Zal het even duidelijker maken. ;) Het gaat niet om eigen hond, maar in het algemeen. De reu eigenaar ziet een nestje ook zitten, ookal zijn het geen stamboomhonden en eventuele pupkopers heb je ook al.
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 23 jan 2012 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Fokken zonder stamboom

Ongelezen bericht door Machie »

Nee.
Dianavdberkt
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dianavdberkt »

TessaThomas schreef:Na het lezen van een ander topic, kwamen er een paar vragen in me op.

Stel, je hebt een teef, mooi rastypisch, fijn karakter. Ze heeft alleen geen stamboom. Toch denk je zelf dat het een goed 'moederdier' zou zijn, mits ze gezond is en alle testen heeft gehad. Daarnaast heb je een reu in gedachte, wel met stamboom uit het buitenland, mooie bouw en fijn karakter. Reu is al getest op de testen die verplicht zijn binnen het ras, plus nog wat aanvullende testen.

Ik zou het niet correct vinden als je aangesloten bent bij een Rasvereniging. Maar dat is mijn mening.
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

als ik eigenaar van de reu zou zijn, zeg ik nee...
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
carine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door carine »

idd niet correct naar je rasvereniging toe, als reu eigenaar zou ik het ook niet doen...
je teef mag dan nog zo mooi zijn en perfect voldoen aan rassatndaard, goed karakter hebben en blaken van gezondheid voor hetzelfde geld is te veel te nauw met de reu verwant ed zaken meer...dus neen...
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

gaat het om je eigen hond?
vind je echt dat ze zo'n superkarakter heeft dat ze zich moet voortplanten?
en waarom zou je een look-a-like dh nest op de wereld zetten, marktplaats staat er vol mee?

ik vind het een slecht idee, maar ik vind sowieso dat er veel te veel gefokt wordt, door stamboomfokkers maar ook door fokkers in de marge.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Rahne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tamaskan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rahne »

De lijnen van de teef zijn wel bekend? Dat zou ik wel belangrijk vinden. Als je verder genoeg mensen kan vinden die interesse hebben in een pup uit zo'n nest dan zie ik er geen problemen in :ok:
-Rahne-
Afbeelding
Nederlandse Tamaskan Club: http://www.tamaskan-dog.nl
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

TessaThomas schreef:Na het lezen van een ander topic, kwamen er een paar vragen in me op.

Wat mij betreft niet...:F:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Wat weet je over de genen van de betreffende teef en/ of nestgenoten of ouderdieren of voorouders geen afwijkingen gegeven hebben?
Bij een ras waar het niet van toegevoegde waarde is/ genetisch gezien groot ras, zou ik het niet doen, bij bijv. een wetterhoun of smous als je wel de lijnen weet en deze van toegevoegde waarde voor het ras zijn is het voor mij anders.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik vind het geen schande, maar voor de toekomst ( fok )schiet je er niets mee op, omdat er zonder stamboom er al helemaal niets meer te controleren valt.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

renee-uk schreef:gaat het om je eigen hond?
en waarom zou je een look-a-like dh nest op de wereld zetten, marktplaats staat er vol mee?

ik vind het een slecht idee, maar ik vind sowieso dat er veel te veel gefokt wordt, door stamboomfokkers maar ook door fokkers in de marge.

Mee eens.

Suzanne
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

Podenji schreef:ik vind het geen schande, maar voor de toekomst ( fok )schiet je er niets mee op, omdat er zonder stamboom er al helemaal niets meer te controleren valt.
Nou je fokt dus gewoon gebruikshondjes en in wezen is daar niet op tegen.
De wereld zit ook vol met gebruikspaarden/runderen/geiten/schapen/kippen.
Niks mis mee.
Maar voor de toekomst fok je dan niet nee.

Dat zou voor mij een reden zijn om er een gebruikskruising van te maken DHxDH zijn er al genoeg daar gaat dit nest niets aan toevoegen.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Haha, nee, maar ik vroeg me het af. Tessa lijkt me niet geschikt en anders zou ik haar volledig laten aankeuren in Belgie.

Was meer gedachtegang.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Ennath schreef:
Podenji schreef:ik vind het geen schande, maar voor de toekomst ( fok )schiet je er niets mee op, omdat er zonder stamboom er al helemaal niets meer te controleren valt.
Nou je fokt dus gewoon gebruikshondjes en in wezen is daar niet op tegen.
De wereld zit ook vol met gebruikspaarden/runderen/geiten/schapen/kippen.
Niks mis mee.
Maar voor de toekomst fok je dan niet nee.
dat zeg ik toch :19:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Als reu-eigenaar zou ik het zeker niet doen. Als eigenaar van de teef ook niet. Er zijn al meer dan genoeg pretnesten, dus waarom zou ik dan nog verder vermeerderen?

Ik zou niets tegen zo'n nest hebben, maar zelf zou ik het niet doen. MP wordt al overspoeld met dit soort nesten, enige meerwaarde zou het nest in mijn ogen dus niet hebben.
daisyduke
Actief
Mijn ras(sen): grote poedel, border collie, shih tzu

Ongelezen bericht door daisyduke »

ik vind het geen schande
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Helemaal mee eens!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
silvester

Ongelezen bericht door silvester »

Marktplaats staat vol met van die zielige hondjes uit het buitenland, van die (straat)hondjes die geheel doorgedraaid zijn en waar je verder niets meer mee kan.

Als iedereen er zo over zou denken zoals jij dan hebben we binnen een zeer afzienbare tijd helemaal geen hondjes meer op deze wereld rondlopen. :roll:

@ TessaThomas, het is geen schande om stamboomloos te fokken, zeker niet als alles gewoon gezond is, tevens is het ook heel erg leuk om puppies te krijgen. Ja, je leest het goed Muk, het is echt heel erg leuk, maar dat zal jij wel niet snappen. :mrgreen:

@ Muk, welke worp heeft er dan überhaupt wel een "meerwaarde" in jouw ogen?
Muk

silvester schreef: @ Muk, welke worp heeft er dan überhaupt wel een "meerwaarde" in jouw ogen?
Weinig, beken ik.

Wat mij betreft zijn er al teveel honden (met en zonder stamboom). Ik heb een voorkeur voor honden die heel zorgvuldig en met de uiterste zorg (in mijn ogen!) gefokt zijn. Die honden voegen wat toe. En als je die honden zo met stamboom fokt, dan heeft het in mijn ogen pas een meerwaarde.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

silvester schreef:

Marktplaats staat vol met van die zielige hondjes uit het buitenland, van die (straat)hondjes die geheel doorgedraaid zijn en waar je verder niets meer mee kan.

Als iedereen er zo over zou denken zoals jij dan hebben we binnen een zeer afzienbare tijd helemaal geen hondjes meer op deze wereld rondlopen. :roll:

@ TessaThomas, het is geen schande om stamboomloos te fokken, zeker niet als alles gewoon gezond is, tevens is het ook heel erg leuk om puppies te krijgen. Ja, je leest het goed Muk, het is echt heel erg leuk, maar dat zal jij wel niet snappen. :mrgreen:

@ Muk, welke worp heeft er dan überhaupt wel een "meerwaarde" in jouw ogen?
doe niet zo dom man, ik had je hoger ingeschat
je gaat me toch niet vertellen dat er een gebrek aan dh nesten is he :piew:
en als je even doorgaat zou je me dan ook kunnen vertellen wat de meerwaarde is van een look-a-like dh nest, waarbij je een hele grote kans hebt op dezelfde rasgerelateerde problemen als er al in de stamboom dh fok zitten, alleen niet traceerbaar omdat er van de moeder niks bekend is?
toe nou toch.....

edit: zet er dan een hond op van een ras dat niet dezelfde problemen heeft als je zo nodig moet fokken met je teef, of nog liever een totaal onherleidbare kruising
dan heb je in elk geval meer kans dat je wat gezondere honden op de wereld zet.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

silvester schreef:
Goh, je kunt wel zien dat je je er echt in verdiept hebt. :roll:
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Inge O schreef:als de teef in kwestie kenmerken heeft die in de stamboomlijnen aan het verdwijnen zijn zou ik het zelfs toejuichen :ok: .

als het 'alleen maar' een nestje is voor de leuk vind ik het geen probleem maar ook niet iets om over te juichen.

Amen :ok:
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

silvester schreef:Marktplaats staat vol met van die zielige hondjes uit het buitenland, van die (straat)hondjes die geheel doorgedraaid zijn en waar je verder niets meer mee kan.
Ik heb nu drie opvangers uit het buitenland gehad (en krijg er zondag weer één), geen van allen doorgedraaid. Wél erg leuke hondjes, die gelukkig nog een kans krijgen.

Verder ben ik niet tegen stamboomloos fokken. Wij hebben een CC-reu uit stamboomouders, helaas geen stamboom bij. We kennen zijn achtergrond en zouden heel graag eens een nest van hem hebben/zien. Uiteraard bij gebleken gezondheid. Dat samen met een teef waarvan ook het één en ander bekend is qua lijnen en gezondheid, zie ik het probleem niet.
AfbeeldingAfbeelding
poetin666
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse naakthonden & Mechelse herders, Centraal Aziatische Ovcharka
Contacteer:

Ongelezen bericht door poetin666 »

daisyduke schreef:ik vind het geen schande
Ik ook niet, voor de werkhonden maakt de stamboom ook niet uit en zijn er veel bewuste kruisingen met DH x MH of Hollander,....Voor jachthonden schijnt het ook goed te kunnen, en zijn ze gezond ( dus getest) en karakter is wat je voor ogen hebt vind ik het geen schande,....zorg wel voor genoeg puppenkopers anders zit je idd op MP met de pups,.. aankeuren kan ook hoor in Belgie,... dan kan je er gewoon mee verder later,mits van hetzelfde ras natuurlijk,...
People always come into your life for a reason, just don't be fooled into thinking they have to stay!!

Afbeelding
Muk

poetin666 schreef:
daisyduke schreef:ik vind het geen schande
Ik ook niet, voor de werkhonden maakt de stamboom ook niet uit en zijn er veel bewuste kruisingen met DH x MH of Hollander,....Voor jachthonden schijnt het ook goed te kunnen, en zijn ze gezond ( dus getest) en karakter is wat je voor ogen hebt vind ik het geen schande,....zorg wel voor genoeg puppenkopers anders zit je idd op MP met de pups,.. aankeuren kan ook hoor in Belgie,... dan kan je er gewoon mee verder later,mits van hetzelfde ras natuurlijk,...
Bewuste kruisingen (zoals in de IPO / KNPV wereld) waarover is nagedacht én die alle medische onderzoeken die nodig zijn hebben gehad is geen probleem. Verder wat aanrommelen in de fok is zeker geen meerwaarde.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Angelique. schreef:
Inge O schreef:als de teef in kwestie kenmerken heeft die in de stamboomlijnen aan het verdwijnen zijn zou ik het zelfs toejuichen :ok: .

als het 'alleen maar' een nestje is voor de leuk vind ik het geen probleem maar ook niet iets om over te juichen.

Amen :ok:

+1 :ok:
Nanna schreef:Maar het is wel leuk om er over te prakkizeren ;-)
:eek: :cheer:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik zou Kiyoshi geen stamboomloze teef laten dekken :wink: En ik zou Jigzy ook niet laten dekken door een stamboomloze reu. Waarom zou ik? Het zijn beide gezonde honden met een rastypisch uiterlijk en een goede stamboom :19:
Daarom vraag ik mij ook af of je ooit een echt goede stamboomdekreu kan krijgen voor zo een kruising. Fokken is gokken en als je niets van de afkomst weet nog een beetje meer.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

EDIT: Zal het even duidelijker maken. ;) Het gaat niet om eigen hond, maar in het algemeen. De reu eigenaar ziet een nestje ook zitten, ookal zijn het geen stamboomhonden en eventuele pupkopers heb je ook al.
nee hoor, mijn reu heeft een boomloze teef gedekt en daar is Xavi het resultaat van... ik weet de lijnen van zowel pa als ma, gezondheid, etc. en dat vind ik vele malen belangrijker dan een stamboompje. Fokster wist heel goed wat ze wilde en waarom, pups zijn allemaal zorgvuldig geplaatst zelfs met mijn goedkeuring. Op 1 na allemaal als sporthond weggegaan (IPO, Agility, Combisport). En die ene is ook zoekhonden gaan doen...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Het ligt er aan waarom het nestje gefokt wordt. Als het een nestje look-a-likes moet worden om makkelijk geld te verdienen, daar heb ik wel problemen mee. Maar een leuk kruisingnestje als de ouders beide gezond zijn en je al nieuwe eigenaren voor hebt, daar heb ik geen problemen mee. Of ik Rowan daarvoor beschikbaar zou stellen, vind ik wel lastig. Ik zou het zonder problemen doen als de pups voor blindengeleidehond of hulphond zouden worden gebruikt bij gebleken beschikbaarheid.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Voor mijn ras zou ik zoiets zeker toejuichen, je laat de pups gewoon aankeuren en binnen 4 generaties heb je terug gewone stamboom (maar dat laatste kan niet in Nederland) plus de genenpoel word toch weer iets groter.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”