Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cataract - Update: p.2.
Moderator: moderatorteam
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Re: Senna's ogen
Wat een nare toestand. Op de foto's zie je het inderdaad duidelijk, sterkte Patty
goed dat je openheid van zaken geeft.

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Bedankt voor jullie reacties 
-
Angelique.
Respect voor hoe je ermee omgaat Patty
dikke knuffel 
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Ik quote Marion even:
Sterkte hoor!Streep door jouw rekening, maar ik denk dat Senna er niet een minder plezierig hondenleven door gaat hebben. Hou je daar maar aan vast.
Zonde, voor jou en je plannen. Maar respect voor de manier waarop je ermee om gaat.

- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
wat een verhaal zeg
hopelijk gaat het lang goed...
bestaan er al testen voor bij jullie DNA of zo?
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

http://www.lagottoromagnolo.be
http://www.bloggen.be/giorgio
http://www.bloggen.be/lagotto

-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee, die zijn er niet. Er zijn nog geen "twee handen vol" Stabij's bekend met Cataract.carine schreef:wat een verhaal zeg![]()
Het ontwikkelen van een dna-test zou nog moeten gebeuren, maar volgens mij is dat niet goedkoop..
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Je zou dat in de US moeten vragen.V. ´t Brabantse Bont schreef:Nee, die zijn er niet. Er zijn nog geen "twee handen vol" Stabij's bekend met Cataract.
Het ontwikkelen van een dna-test zou nog moeten gebeuren, maar volgens mij is dat niet goedkoop..
Wellicht willen ze er een clinic aan wagen.
Maar de markers vinden is niet zo simpel, tenzij die er van verwante rassen al zijn, dan heb je handvatten. En volgens mij zijn die er dus niet.
- Mama Sanneke
- Zeer actief
Had het nog nooit gezien.
Bij Luka zie je niks maar hij zijn zicht begint toch achteruit te gaan.
Mag ik je sterkte wensen.
En toch even zeggen dat ik vind dat je honden er zo lief uitzien.
Mag je echt trots op zijn.
Bij Luka zie je niks maar hij zijn zicht begint toch achteruit te gaan.
Mag ik je sterkte wensen.
En toch even zeggen dat ik vind dat je honden er zo lief uitzien.
Mag je echt trots op zijn.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans

Ik ben gewoon mezelf

Ik ben gewoon mezelf
- smoekie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): JH
Marjoleine schreef:Je zou dat in de US moeten vragen.V. ´t Brabantse Bont schreef:Nee, die zijn er niet. Er zijn nog geen "twee handen vol" Stabij's bekend met Cataract.
Maar de markers vinden is niet zo simpel, tenzij die er van verwante rassen al zijn, dan heb je handvatten. En volgens mij zijn die er dus niet.
Nu ja, niet zo simpel. Tuurlijk zal het niet "simpel" zijn. Maar is dit voor het geval je dat nog niet deed niet een reden om jullie honden dan toch ook te laten testen? Bedoel. Pups zijn nakomeling van Tjebbe (>zoon Isabel > dochter Eva) dan zou ik toch willen weten denk ik of "mijn" reu (moeder en dochter) vrij zijn van.
Misschien zeg ik nu wel iets heel stoms hoor, maar als ik zo op de site lees is de cataract waar het hier om gaat een erfelijke aangelegenheid.
Laatst gewijzigd door smoekie op 09 mar 2012 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Uh... Senna is GEEN nakomeling van Tjebbe.smoekie schreef:Marjoleine schreef:Je zou dat in de US moeten vragen.V. ´t Brabantse Bont schreef:Nee, die zijn er niet. Er zijn nog geen "twee handen vol" Stabij's bekend met Cataract.
Nu ja, niet zo simpel. Tuurlijk zal het niet "simpel" zijn. Maar is dit voor het geval je dat nog niet deed niet een reden om jullie honden dan toch ook te laten testen? Bedoel. Senna is een nakomeling van Tjebbe (>zoon Isabel > dochter Eva) dan zou ik toch willen weten denk ik of "mijn" reu (moeder en dochter) vrij zijn van.
Misschien zeg ik nu wel iets heel stoms hoor, maar als ik zo op de site lees is de cataract waar het hier om gaat een erfelijke aangelegenheid.
Senna heeft een nestje gehad met Tjebbe. Dat is toch wel even wat anders.
En bij Senna gaat het inderdaad om een erfelijke vorm van Cataract.
Haar broer en haar zoon hebben namelijk ook juveniele cataract.
Senna's moeder is al getest, die is vrij (of drager). Senna's vader is (nog) niet getest.
- smoekie
- Zeer actief
Had t gezien. Ik bedoelde de pups. Niet geheel onbelangrijk.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
De pups worden in ieder geval alle 10 getest.smoekie schreef:Had t gezien. Ik bedoelde de pups. Niet geheel onbelangrijk.
Of Tjebbe getest wordt weet ik niet. Dat heb ik wel gevraagd, of ze dat willen doen, maar Tjebbe is herplaatst, dus ik weet nu niet wat daarmee gebeurd.
Op zich vind ik het vrij duidelijk dat het van Senna komt, gezien zij lijder is. Het zou wel erg toevallig zijn als Tjebbe ook lijder is en of hij drager is, is voorlopig toch nog niet te testen.
- Sanne&Bo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️
-
Marion.
Je gaat er geweldig mee om Patty. Als je Goldens zou fokken zou ik er ook wel eentje van jou willen.V. ´t Brabantse Bont schreef:De pups worden in ieder geval alle 10 getest.smoekie schreef:Had t gezien. Ik bedoelde de pups. Niet geheel onbelangrijk.
Of Tjebbe getest wordt weet ik niet. Dat heb ik wel gevraagd, of ze dat willen doen, maar Tjebbe is herplaatst, dus ik weet nu niet wat daarmee gebeurd.
Op zich vind ik het vrij duidelijk dat het van Senna komt, gezien zij lijder is. Het zou wel erg toevallig zijn als Tjebbe ook lijder is en of hij drager is, is voorlopig toch nog niet te testen.
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Tjeetje, wat ontzettend rot voor jullie en Senna! Kan me voorstellen dat dit nogal rauw op jullie dak is gekomen, helemaal nu ze pups heeft gehad.. Ik hoop van harte dat er geen klachten komen wat betreft de pups!! Ik bewonder het hoe jullie er mee om gaan en hoe goed je iedereen informeert. Hopelijk kan Tjebbe ook nog getest worden. Veel sterkte! 
- smoekie
- Zeer actief
V. ´t Brabantse Bont schreef:De pups worden in ieder geval alle 10 getest.smoekie schreef:Had t gezien. Ik bedoelde de pups. Niet geheel onbelangrijk.
Nee ok dat snap ik hoor. Maar goed. Bedoel van Eva en Isabel lopen er inmiddels toch ook aardig wat nakomelingen rond (waaronder Tjebbe dus) en vandaaruit ook mijn vraag omdat Marjoleine eerder zei dat het vinden van de "markers" (dragers) niet zo simpel is en dat je dat misschien in de US zou moeten navragen.
Tis niet niks als ik het zo lees zeg. Sterkte in ieder geval.
- carine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo of Italiaanse waterhond
- Contacteer:
Senna is idd lijder...zoveel is duidelijk...maar hoe vererft het dan als haar moeder vrij is, je zou dan toch verwachten dat die drager is of is dat weer te simpel gedacht van mijV. ´t Brabantse Bont schreef:De pups worden in ieder geval alle 10 getest.smoekie schreef:Had t gezien. Ik bedoelde de pups. Niet geheel onbelangrijk.
carine, giorgio,juno, nigra (+) en de knabbelbeesten

-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat lijkt mij op zich ook. Of Senna's vader moet lijder zijn (wat ik niet verwacht, want die is al 11 of 12 en ziet nog prima), maar dan zouden ze beide volgens mij drager moeten zijn. Maar dat vindt ik een gewaagde uitspraak om te doen, want je wéét het gewoon niet zeker.carine schreef:Senna is idd lijder...zoveel is duidelijk...maar hoe vererft het dan als haar moeder vrij is, je zou dan toch verwachten dat die drager is of is dat weer te simpel gedacht van mijV. ´t Brabantse Bont schreef:De pups worden in ieder geval alle 10 getest.smoekie schreef:Had t gezien. Ik bedoelde de pups. Niet geheel onbelangrijk.
Geen idee hoer cataract zich precies vererft. Dat is volgens mij nog niet precies bekend.
- luna2906
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat voor zover bekend cataract meestal recessief vererft, maar dat er ook incomplete dominante genen waardoor cataract kan vererven zonder dat het zichtbaar wordt? Marjoleine, weet jij daar iets van?
Als het recessief vererft, zou dat betekenen dat de vader van het nest (Tjebbe dus in dit geval?) ook drager zou moeten zijn, toch?
Als het recessief vererft, zou dat betekenen dat de vader van het nest (Tjebbe dus in dit geval?) ook drager zou moeten zijn, toch?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Dit is het eerste geval waarvan ik weet dat er een probleem is. Tjebbe heeft twee nesten gehad, zijn broer een stuk of zes, en er zijn voor zover bekend geen problemen. Ook in andere nesten niet.smoekie schreef:Nee ok dat snap ik hoor. Maar goed. Bedoel van Eva en Isabel lopen er inmiddels toch ook aardig wat nakomelingen rond (waaronder Tjebbe dus) en vandaaruit ook mijn vraag omdat Marjoleine eerder zei dat het vinden van de "markers" (dragers) niet zo simpel is en dat je dat misschien in de US zou moeten navragen.
Of Tjebbe wordt gecheckt weet ik niet, ik heb er geen invloed op.
Maar laat ik even uitleggen wat ik bedoel met navragen in de US.
In de US doet men onderzoek naar markers met het oogpunt die te vinden en de testen dan commercieel aan te bieden.
Er wordt daar een totaal ander systeem gebruikt dan hier, in de US kent men namelijk geen dingen als subsidie.
Dat betekent dat als er dergelijk onderzoek wordt gedaan, het zichzelf uiteindelijk terug moet betalen.
Dat is overigens helemaal niet erg, het werkt vaak erg motiverend juist.
Als er nu sprake is van een afwijking die enkelvoudig recessief is en er is in een (vermoedelijk) verwant ras een marker gevonden, kun je vragen of een lab een clinic wil doen.
Ze weten dan van het andere ras in welke regio en welke sequentie ze moeten zoeken. Bij een clinic wordt er dan van minimaal 25 dieren DNA genomen, waarvan een deel bewezen lijder moet zijn en dan gaat men zoeken of er in hetzelfde DNA-gebied en wellicht in dezelfde sequentie zelfs óók een mutatie wordt gevonden.
Op die manier wordt er in een aantal gevallen een marker gevonden.
Het is namelijk zo dat een ziekte in het ene ras een andere mutatie kan hebben dan in het andere ras. Maar als die mutatie op een andere plaats op het gen ligt, maar wél op hetzelfde gen, is het effect gelijk: dat gen werkt niet meer goed.
Snap je?
Alleen is het probleem met deze afwijking dat er volgens mij niet bekend is of de oorzaak wel een enkelvoudige mutatie is, en ook niet hoe het precies vererft.
Met bv een simpele bloedziekte waarbij één iets niet werkt, is dat vaak wel zo.
Maar dit is een afwijking waarbij een vorm van staar vroeger dan te verwachten optreedt.
Hoe dat precies vererft weet ik niet en volgens mij is het ook nog niet bekend.
Maar goed, daarin zou de US wellicht kunnen helpen.
Dat gaat allicht sneller dan hier, waar je afhankelijk bent van de uni, studenten die dit moeten willen zoeken en subsidiepotten die vrijwel altijd leeg zijn.
- *Esther
- Zeer actief
Bij de Cardigans is er wel DNA gevonden voor de PRA, in Amerika. Maar ik meen dat er toen zeker wel sprake is geweest van geld uit Nederland. Dat was wel een grote doorbraak.
- MJ
- Zeer actief
*Het één-tweetje verwijderd. Hou het ontopic.*
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Even een update:
Ik heb afgelopen week een e-mail gezonden aan o.a. Laboklin om na te vragen voor welke rassen er een DNA-test is. Ik wacht nog op antwoord. De DNA-testen die beschikbaar zijn, wil ik misschien op Senna uit gaan testen, zodat ik kan zien of er een test ook voor de stabij werkt.
Wat ik tot nu toe heb gevonden is dat er voor een paar rassen dna tests beschikbaar zijn:
Hereditary cataract:
- Staffordshire Bull Terrier (mouth swab)
- Australian Shepherd (mouth swab)
- French Bulldog (mouth swab)
Early-onset hereditary cataract (EHC):
- Boston Terrier (Mouth swab/ 3 ml EDTA blood)
Wordt vervolgd dus.
Mocht iemand anders nog tips hebben of nog dna-tests weten bij andere rassen en vooral bij welk bedrijf ze beschikbaar zijn, dan hoor ik het graag.
Ik heb afgelopen week een e-mail gezonden aan o.a. Laboklin om na te vragen voor welke rassen er een DNA-test is. Ik wacht nog op antwoord. De DNA-testen die beschikbaar zijn, wil ik misschien op Senna uit gaan testen, zodat ik kan zien of er een test ook voor de stabij werkt.
Wat ik tot nu toe heb gevonden is dat er voor een paar rassen dna tests beschikbaar zijn:
Hereditary cataract:
- Staffordshire Bull Terrier (mouth swab)
- Australian Shepherd (mouth swab)
- French Bulldog (mouth swab)
Early-onset hereditary cataract (EHC):
- Boston Terrier (Mouth swab/ 3 ml EDTA blood)
Wordt vervolgd dus.
Mocht iemand anders nog tips hebben of nog dna-tests weten bij andere rassen en vooral bij welk bedrijf ze beschikbaar zijn, dan hoor ik het graag.
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Cataract - Update: p.2.
Nog even een update.
Vandaag is er weer een dochter getest van Senna. Die is (voorlopig) vrij!
Vandaag is er weer een dochter getest van Senna. Die is (voorlopig) vrij!
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
heb je hier al gekeken?
http://www.optigen.com/
ik heb hier kiefer laten testen
viewtopic.php?f=16&t=188376&p=4055486&hilit=amerika#p4055486
fijn dat de dochter van senna vrij is
.
fijn dat de dochter van senna vrij is

-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik kan daar alleen geen test voor cataract vinden? Alleen PRA?Hutsje schreef:heb je hier al gekeken?
fijn dat de dochter van senna vrij is.
Zie wel dat ze bepaalde rassen (en lijders met cataract) zoeken voor het onderzoeken van cataract.
Er zijn nu 6 pups getest van Senna met de ECVO-test.
4 vrij (of drager), 2 lijders (1 zoon en 1 dochter hebben het ook).
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Contacteer:

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
oh wat erg
maar echt, mijn complimenten aan hoe je er mee om gaat!!!
even een vraagje: Senna is lijder, en in elk geval heeft ze dus vrije/drager en lijder pups, dan moet Tjebbe toch drager zijn?
of vererft dit heel anders en heb ik hier wat gemist?
even een vraagje: Senna is lijder, en in elk geval heeft ze dus vrije/drager en lijder pups, dan moet Tjebbe toch drager zijn?
of vererft dit heel anders en heb ik hier wat gemist?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.