Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prijs voor pup met schoonheidsfoutje

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Re: Prijs voor pup met schoonheidsfoutje

Ongelezen bericht door Ennath »

Inge O schreef:
Ennath schreef: Maar hoe zou je handelen als dat verkeerd geplaatste vlekje meteen alle show en/of fokplannen onmogelijk zou maken?
Dan is dat rare vlekje gewoon een waarde verminderend gebrek hoor, en als je daar dan € 1.000,= + voor moet betalen zou ik daar als beoogd eigenaar toch wel een keer extra over nadenken (en dan waarschijnlijk nee zeggen, als ik zoveel geld moet uitgeven wil ik wel dat alles wat op voorhand zichtbaar is, ook goed is).
om te beginnen betalen ze al geen 1000 euro maar goed - als iemand persé een fokgeschikte pup wil sla ik die toch liever over als toekomstig puppenbaasje, er zijn immers voor je zover bent nog zoveel mogelijke valkuilen dat een verkeerd vlekje of oorstand daarbij vergeleken nog helemaal in het niet valt.

dus nee, hier gaan geen puppen weg 'voor de fok' - blijken ze geschikt dan is dat erg leuk als die eigenaar dat wil (wat meestal niet het geval is, zelfs al zou ik die hond graag in de fok hebben) en blijkt die niet geschikt dan is dat poco pech, valt allemaal onder 'niet alles in het leven is maakbaar'.
Ik kan me daar nog een heleboel bij voorstellen als het om iets gaat waar je alles fokker of als pupkoper niets van kan zien op het moment van aankoop. Als een verkeerde kleur of een verkeerde oorstand ofzo niet betekend dat je er niet mee kan fokken maar hooguit dat je er niet mee mag fokken van de RV.
Maar een grijstijger (DD) of een Panda (DH) kan bij nafok nooit een stamboom krijgen al zijn alle die pups nog zo perfect geboren. DUS is een grijstijger een DD met verminderde waarde en zou ik er nooit die hoofdprijs die een "goede DD" kost voor willen betalen
Overgens de laatste keer dat ik er één kocht (Liselotte van de Sjeroan) lagen de prijzen als volgt: € 500,= grijstijger / € 750,= zwart / € 1.000,= mantel / € 1.500,= Harlekijn met stiggeling (losse grijze haren) / € 2.500,= zuiver zwart/wit Harlekijn.
De keer daarvoor waren het nog guldens en gingen grijstijgers meteen na geboorte de emmer in: maar de verhoudingen in prijs voor de rest van de kleuren waren gelijk.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

in de tijd dat langharen nog niet toegestaan waren bij de dh gingen de langhaartjes in het nest voor dezelfde prijs als de rest en waren vaak de eerste die gekozen werden ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Ennath schreef:
Inge O schreef:
Ennath schreef: Maar hoe zou je handelen als dat verkeerd geplaatste vlekje meteen alle show en/of fokplannen onmogelijk zou maken?
Dan is dat rare vlekje gewoon een waarde verminderend gebrek hoor, en als je daar dan € 1.000,= + voor moet betalen zou ik daar als beoogd eigenaar toch wel een keer extra over nadenken (en dan waarschijnlijk nee zeggen, als ik zoveel geld moet uitgeven wil ik wel dat alles wat op voorhand zichtbaar is, ook goed is).
om te beginnen betalen ze al geen 1000 euro maar goed - als iemand persé een fokgeschikte pup wil sla ik die toch liever over als toekomstig puppenbaasje, er zijn immers voor je zover bent nog zoveel mogelijke valkuilen dat een verkeerd vlekje of oorstand daarbij vergeleken nog helemaal in het niet valt.

dus nee, hier gaan geen puppen weg 'voor de fok' - blijken ze geschikt dan is dat erg leuk als die eigenaar dat wil (wat meestal niet het geval is, zelfs al zou ik die hond graag in de fok hebben) en blijkt die niet geschikt dan is dat poco pech, valt allemaal onder 'niet alles in het leven is maakbaar'.
Ik kan me daar nog een heleboel bij voorstellen als het om iets gaat waar je alles fokker of als pupkoper niets van kan zien op het moment van aankoop. Als een verkeerde kleur of een verkeerde oorstand ofzo niet betekend dat je er niet mee kan fokken maar hooguit dat je er niet mee mag fokken van de RV.
Maar een grijstijger (DD) of een Panda (DH) kan bij nafok nooit een stamboom krijgen al zijn alle die pups nog zo perfect geboren. DUS is een grijstijger een DD met verminderde waarde en zou ik er nooit die hoofdprijs die een "goede DD" kost voor willen betalen
Overgens de laatste keer dat ik er één kocht (Liselotte van de Sjeroan) lagen de prijzen als volgt: € 500,= grijstijger / € 750,= zwart / € 1.000,= mantel / € 1.500,= Harlekijn met stiggeling (losse grijze haren) / € 2.500,= zuiver zwart/wit Harlekijn.
De keer daarvoor waren het nog guldens en gingen grijstijgers meteen na geboorte de emmer in: maar de verhoudingen in prijs voor de rest van de kleuren waren gelijk.
Dat vind ik dan weer vreemd verschillende prijzen die zo ver uiyt elkaar liggen alleen voor de kleur.
Maar is die 2.500 zuiver zwart/wit voor de rest dan ook zuiver fokwaardig of word daar dan ook alles voor die prijs verkocht zolang het maar die kleur heeft.
Denk meer dat die prijsen qua kleur te maken hebben hoe populairder hoe hoger de prijs.
.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door v. 't Brabantse Bont »

Inge O schreef:'niet alles in het leven is maakbaar'.
:ok:

En waar liggen anders je grenzen met het aanpassen van de prijs?
Gaan mensen dan niet iets 'zoeken' wat er mis zou zijn.

En is bijvoorbeeld een kleine overbeet van ongeveer 1mm als pup dan ook al een fout?

Ik vind het zo'n onzin om dan de prijs te verminderen. Die hond zal echt niet minder lief zijn dan een hond die er als pup perfect uitziet (en wie weet wordt die perfecte pup wel een gedrocht :wink:).
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik vind dat 'verbeteren' ook altijd maar apart. Wat valt er te verbeteren, behalve gezondheid?
Een hond die voldoet aan de rasstandaard en gezond is, is voldoende. De ellende begint met de focus op tierlantijnen en het willen toefokken naar een 'eigen lijn' vind ik. Het hele concept 'eigen lijn' vind ik ook ridicuul. Alsof het iets toevoegt als je kunt zien van welke fokker een hond komt. Dat lijkt mij juist een gebrék.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ennath
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Ennath schreef:
Inge O schreef:

Dat vind ik dan weer vreemd verschillende prijzen die zo ver uiyt elkaar liggen alleen voor de kleur.
Maar is die 2.500 zuiver zwart/wit voor de rest dan ook zuiver fokwaardig of word daar dan ook alles voor die prijs verkocht zolang het maar die kleur heeft.
Denk meer dat die prijsen qua kleur te maken hebben hoe populairder hoe hoger de prijs.
.
Ja natuurlijk is het hoe populairder de kleur hoe hoger de prijs.
Het heeft hoegenaamd niks met nafok te maken, wél met de met het feit dat zuiver Harlekijn zo een puntje of wat meer pakt op show. Niet in de mate dat een kreupele krombenige, scheeftandige Harlekijn wint van een perfect gebouwde zwarte maar in de praktijk wél dat een goed gebouwde Harlekijn het zal winnen van een goed gebouwde zwarte.
De twee zuivere Harlekijnen uit dit nest waren verkocht aan een exposant in Japan, iemand die alleen maar showt en dan wel over de hele wereld. Met alle kosten erbij (uitgerekend en opgeschreven met een vork) kwamen beide pups op € 10.000,= per stuk en dat werd grif betaald. Fokker grapte dat hij in één klap binnen was.
Maar over kleur en prijzen:
Op het dorp ligt een nest BC (zonder stamboom)
- Red Merle (hoewel ik dat "rood" er niet erg aan af zie volgens mij zijn ze gewoon tricolor) € 650,=
- Blue Merle € 450,=
- Zwart/wit € 350,=
ze hebben alleen nog twee zwart/wit teven te koop

En een nest "stafford achtig" (mijn omschrijving) uiteraard ook zonder stamboom
- Brindle / white € 550,=
- Fawn € 650,=
- Blue € 850,=

Ik heb twee jaar geleden bij twee BC fokkers in België op de lijst gestaan (en toen kwam Iara)
Bij beide fokkers was er kans op Zwart/Wit - Chocolade - Sable en de Merle varianten hiervan (ging om meerdere nesten) en allebei de fokkers rekende het minst voor een Zwart/Witte en het meest voor een Merle.
En één van de fokkers meer voor een teef dan voor een reu :19:
De twee blauwe waren meteen weg, de rest loopt niet zo hard.
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Ik fok niet en ik heb ook geen ambities dat te gaan doen binnen nu en afzienbare tijd, maar als ik even ga kijken bij mijn eigen ras, en vanuit mijn eigen perceptie....

Zeker 90% van de hondjes worden verkocht als huishondje, aan mensen die een gezond hondje willen met een leuk karakter, waar ze lekker mee kunnen wandelen en een beetje trainen. Dan maakt het imo ook niet uit of het dier wat te hoog aangezette oren heeft, een wat te smal front of te weinig pigment. Zolang het maar gezond en gezellig is. Kijk, zitten er echt grondige fouten op een hond waardoor ie wellicht belemmerd wordt in zijn doen en laten, dan is het nog een ander verhaal. Maar een hoog aangezette staart of een rare bles.. Wij kennen geen verschillende kleuren, maar als je een hondje wilt als huishond, dan maakt het toch niet uit of het een NEK is? En als je ermee wilt gaan fokken; dan neem je dus geen NEK, dat lijkt me simpel.

Kijk, ik vind het zelf leuk om af en toe een show te lopen, dus wanneer wij voor een tweede hondje gaan, dan wil ik wel graag een in-aanleg geschikte pup daarvoor. Maar er kan nog zoveel gebeuren tijdens de ontwikkeling, en hoewel ik het reuzeleuk vind om af en toe te showen, heb ik mijn honden in allereerste instantie als huisdieren. Ik vind het belangrijk dat ze leuk zijn, sociaal, vriendelijk, met een zekere will to please zoals het hoort bij de welsh. En daarná komen pas mijn show-ambities :P (en die zijn niet eens heel hoog; als Ol een Utje haalt, lekker door de ring gegaan is en een mooi keurrapport krijgt ben ik al blij :D )
mariaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): australian shepherd

Ongelezen bericht door mariaa »

Ik vind het zo raar dat rashonden een soort eenheidsworsten moeten zijn :19: Ik snap dat er een rasbeschrijving moet zijn maar dat zie ik zelf niet zo zwart wit, het zijn geen robots.
Voor mij staat gezondheid, karakter en werklust voorop, daar betaal ik voor. Ik val daarom ook op werklijn honden, daar gaat het om het innerlijk, dus zie je ook meer variaties in het uiterlijk, erg mooi vind ik dat :ok:

Ik geloof sowieso niet in de maakbaarheid van het leven. Ik kies een hond op een klein stukje verstand maar het meeste op gevoel. Ik stel ook geen hoge eisen aan een hond, ik wil vooral een levensmaatje. Ik sport met de honden omdat zei dit leuk vinden, vinden ze dit niet (meer) leuk om kunnen ze dit niet dan pas ik me net zo makkelijk aan.
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

Ik zou ook nooit een hond voor één doel uitkiezen; voor de show, agility, hulphond of drijven.
De kans is te groot dat de hond dit niet kan waarmaken of dat er onbedoeld veel te veel druk op zo'n hond komt te staat.
Afbeelding
mariaa
Zeer actief

@Nanna: ik zie een hond dus niet als een apparaat.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

grover schreef:Ik fok niet en ik heb ook geen ambities dat te gaan doen binnen nu en afzienbare tijd, maar als ik even ga kijken bij mijn eigen ras, en vanuit mijn eigen perceptie....

Zeker 90% van de hondjes worden verkocht als huishondje, aan mensen die een gezond hondje willen met een leuk karakter, waar ze lekker mee kunnen wandelen en een beetje trainen. Dan maakt het imo ook niet uit of het dier wat te hoog aangezette oren heeft, een wat te smal front of te weinig pigment. Zolang het maar gezond en gezellig is. Kijk, zitten er echt grondige fouten op een hond waardoor ie wellicht belemmerd wordt in zijn doen en laten, dan is het nog een ander verhaal. Maar een hoog aangezette staart of een rare bles.. Wij kennen geen verschillende kleuren, maar als je een hondje wilt als huishond, dan maakt het toch niet uit of het een NEK is? En als je ermee wilt gaan fokken; dan neem je dus geen NEK, dat lijkt me simpel.

Kijk, ik vind het zelf leuk om af en toe een show te lopen, dus wanneer wij voor een tweede hondje gaan, dan wil ik wel graag een in-aanleg geschikte pup daarvoor. Maar er kan nog zoveel gebeuren tijdens de ontwikkeling, en hoewel ik het reuzeleuk vind om af en toe te showen, heb ik mijn honden in allereerste instantie als huisdieren. Ik vind het belangrijk dat ze leuk zijn, sociaal, vriendelijk, met een zekere will to please zoals het hoort bij de welsh. En daarná komen pas mijn show-ambities :P (en die zijn niet eens heel hoog; als Ol een Utje haalt, lekker door de ring gegaan is en een mooi keurrapport krijgt ben ik al blij :D )
Joh ik heb meer NEKS en rasloos dan ras gehad want ik zie het extraatje van de kleur er niet zo vanaf.
Maar ik vind het verbazingwekkend dat het blijkbaar wel normaal is om een meerprijs te betalen voor een bepaalde kleur of voor een bepaalde "geschiktheid" (die ben ik echt ook wel eens tegen gekomen) maar dat als een hond niet kan voldoen aan de rasstandaard en dat bij verkoop al duidelijk is (zoals een NEK) dat het dán niet normaal is dat zo'n hond voor minder verkocht wordt.

Een NEK voldoet niet als rashond net zoals een kip die geen eieren kan leggen niet voldoet als legkip.
Dan kan je ze verder wel een goed leven geven en dan kunnen ze ook zeker nog jarenlang gelukkig met je worden (al zal dat voor een kip beperkt zijn) maar het volle bedrag voor legkip of rashond zijn ze dan niet waard.
Dus betaal je er minder voor, en hoeveel minder hangt af van de aard en de impact van de afwijking.
Ennath
Zeer actief

Nanna schreef:Ik heb altijd wel korting gegeven vanwege schoonheidsfoutjes. Vind ik eigenlijk ook vrij normaal.
Je koopt toch ook niet een gloednieuw koffiezetapparaat waar een grote schilfer af is maar waarvan de verkoper zegt 'dat ie príma koffie zet hoor'. :19:
En of ie nou wel of niet naar de koffiezetapparatenshow gaat boeit niet. Het is niet 100% in orde. Dus gaat er wat van de prijs af.
Dat bedoel ik
Ennath
Zeer actief

Nanna schreef:
mariaa schreef:@Nanna: ik zie een hond dus niet als een apparaat.
Ik ook niet ;-) Het was ook maar ter vergelijking.
Als je een rashond koopt wil je ook graag dat ie aan het rasbeeld voldoet. En als je dat niets uitmaakt en je ook genoegen neemt met een leuke hond met een fout in de orde van een foute vacht, gebitsfout (overbeet, ondervoorbeet) of eenballigheid dan is dat prima. Maar dan verwacht ik dus wel korting.
En met al mijn gedram: ik haat showen en ik zou nooit meer een "rashond" willen fokken (misschien ooit nog wel eens een leuke kruising) maar ik verhip het om het volle pond te betalen voor een pup die op voorhand al "beschadigd" is. Wat mij betreft concurreert die "rashond met fout" gewoon met een leuke huis,/tuin en asiel hond en die concurrentie verliest hij op aanschafprijs.
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef:
Ennath schreef: Maar ik vind het verbazingwekkend dat het blijkbaar wel normaal is om een meerprijs te betalen voor een bepaalde kleur of voor een bepaalde "geschiktheid" (die ben ik echt ook wel eens tegen gekomen) maar dat als een hond niet kan voldoen aan de rasstandaard en dat bij verkoop al duidelijk is (zoals een NEK) dat het dán niet normaal is dat zo'n hond voor minder verkocht wordt.
van welke fokker lees jij hier dat hij die meerprijs wel normaal vindt :denken: ?
Lezen? Hier?
Nog niet

Horen?
Op clubs?
Wekelijks

Overigens niet alleen van fokkers maar ook van medeclubleden die zomaar 500-1000 euro extra neerleggen voor een zeldzame kleur. Waarbij een deel van die kleuren (zwarte toller :denken: ) ook nog eens niet in de rasstandaard horen.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

als een fokker meer vraagt voor een bepaalde kleur, ben ik zo weg,dat vind ik echt helemaal niets. Minder vragen voor een pup met een gebrekje, dat mag de fokker zelf weten. Ik heb er geen problemen mee, afhankelijk van het gebrek, uiteraard.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Ik vind het varieren van de prijs puur op het uiterlijk echt van de zotte.
Alsof een hondje met een perfect kleurpatroontje een leuker, gezonder hondje zou zijn dan die met een wat afwijkend patroon?

Mensen zouden een hond moeten kiezen op basis van karakter, wat het beste bij ze past.
En niet omdat het toevallig zo'n mooi hondje is.

Gelukkig speelt dat hele uiterlijk niet zo bij mijn ras. Aismee heeft een verkeerde oorstand en een hoge staartdracht en toch verwacht ik dat ze gewoon goedgekeurd gaat worden voor de fok.
Ok, je bent iets beperkt in de reu-keuze want je wilt wel proberen rastypische pups te fokken en dus dient de reu op gebied van oren en staart rastypisch te zijn.

Haar zus is mooier getekend, puur op foto wou ik dat pupje hebben. Qua karakter echter past Aismee veel beter bij me en daarom heb ik haar gekozen en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.
Ok, de show carriere die ik wel leuk had gevonden hebben we maar doorgestreept. Puur voor raspromotie zal ze wel eens een show lopen maar veel meer gaan we op dat gebied niet doen.

Als alles volgens planning gaat hoop ik eind volgend jaar een nestje te hebben.
Die pups gaan allemaal voor hetzelfde bedrag weg. Of ze nou rastypische oren hebben of de oren van hun moeder.. Met of zonder bles en ongeacht hoe ze hun staartjes dragen.
Het zijn (hopelijk) allemaal hele leuke actieve gezinshondjes en daar doet een oorstand of het hebben van de perfecte bles echt niets aan af.

Die flauwekul over kleuren en een vlekje wat niet in de rasstandaard staat.. ik kan daar met mijn pet niet bij.
Gezondheidstechnisch vind ik anders.
Als ik zou voorzien dat een pup iets mankeert of een afwijking heeft waar hij later last van gaat krijgen dan denk ik wel dat de pup goedkoper weg gaat.
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef:
Ennath schreef:
Inge O schreef:
Ennath schreef: Maar ik vind het verbazingwekkend dat het blijkbaar wel normaal is om een meerprijs te betalen voor een bepaalde kleur of voor een bepaalde "geschiktheid" (die ben ik echt ook wel eens tegen gekomen) maar dat als een hond niet kan voldoen aan de rasstandaard en dat bij verkoop al duidelijk is (zoals een NEK) dat het dán niet normaal is dat zo'n hond voor minder verkocht wordt.
van welke fokker lees jij hier dat hij die meerprijs wel normaal vindt :denken: ?
Lezen? Hier?
Nog niet

Horen?
Op clubs?
Wekelijks

Overigens niet alleen van fokkers maar ook van medeclubleden die zomaar 500-1000 euro extra neerleggen voor een zeldzame kleur. Waarbij een deel van die kleuren (zwarte toller :denken: ) ook nog eens niet in de rasstandaard horen.
je voert de discussie hier maar je verwijt ons de mening van niet forummers - dat discussiëert toch wat lastig.
Jij trekt je de argumenten wat teveel naar jezelf toe, er bestaan meer fokkers dan de fokkers op dit forum.
En volgens mij is er een groot verschil tussen de consensus op het forum en wat je in de wijde wereld aantreft.
Als ik aangeef dat als de fokker meer geld vraagt voor een gewilde kleur dat ik dan ook vind dat er minder gevraagd mag worden voor een NEK dan slaat dat dus al niet op jou.
Maar de wereld is groter dan dit forum.
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Ik herhaal het nog even:
V. ´t Brabantse Bont schreef: En is bijvoorbeeld een kleine overbeet van ongeveer 1mm als pup dan ook al een fout waarop je "korting" zou moeten geven? :19:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

V. ´t Brabantse Bont schreef:Ik herhaal het nog even:
V. ´t Brabantse Bont schreef: En is bijvoorbeeld een kleine overbeet van ongeveer 1mm als pup dan ook al een fout waarop je "korting" zou moeten geven? :19:
1 mm kan je toch niet beoordelen als overbeet bij een pup?

Ik ben trouwens heel simpel. Als ik een rashond koop wil ik een rashond. Dus een hond die voldoet aan de rasstandaard. Als ik een golden retriever wil, verwacht ik geen zwarte hond. Koop ik een boxer, dan verwacht ik geen langharige hond. En daarbij vind ik het leuk om te showen dus zou ik voor een pup kiezen die showgeschikt lijkt :) Hoe ze uitgroeien kan je nooit voorspellen. Das risico van het vak :mrgreen:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Wat leuk, dat rood-witte Poedeltje :I:

Wat betreft kleurfouten die niets met gezondheid te maken hebben zou ik persoonlijk geen korting geven (of vragen, als ik pupkoper was). Wat dan wel zo is, is dat mensen bewust moeten kiezen voor zo'n pup, je moet het ze niet opdringen omdat alle andere pups al vergeven zijn ofzo. Hier in de buurt loopt een prachtige Duitse Staande Langhaar, een blonde. Voor de show en fok niet geschikt, maar de eigenaren trainen er jacht mee en vinden het gewoon een leuke huishond. In die pup is net zoveel geld, aandacht en liefde gestoken dan zijn bruine broers en zussen, dus waarom korting vragen?

Wat betreft ingedaalde ballen en gebitsfouten vind ik het wat lastiger. Uiteraard vermeld je het wanneer de balletjes met een week of 7 nog niet zijn ingedaald, iemand die mogelijk show en fokplannen heeft kan zich dan altijd bedenken en als die toch voor die pup gaat, hoort de fokker hem/haar te informeren over het feit dat die ballen misschien helemaal niet indalen. Gebitsfouten zou ik de eigenaren ook zeker van op de hoogte stellen, zelfde verhaal eigenlijk. En dan bij beide gevallen zoveel mogelijk eerlijke informatie meegeven zodat ze zich niet tot gekke operaties laten dwingen door een DA.
Ennath
Zeer actief

Nanna schreef:
Ennath schreef: medeclubleden die zomaar 500-1000 euro extra neerleggen voor een zeldzame kleur. Waarbij een deel van die kleuren (zwarte toller :denken: ) ook nog eens niet in de rasstandaard horen.
Ja, maar dat is natuurlijk wat een gek er voor geeft ;-) Hoort ook marktwerking bij. Iets zeldzamers willen mensen graag hebben en daar betalen ze grif voor.
Ik ken een Cavalierfokker die het dubbele kon vangen voor een ruby Cavalier met witte laarsjes. Nee, mag niet volgens de rasstandaard maar er werd om gevóchten. En als je dat erg graag wilt hebben kan ik me zo voorstellen dat je ook bereid bent de knip te trekken.
Ik vind dat wat anders dan een complete pupprijs vragen voor een hond met een zware fout.
Daar komen natuurlijk wel die verschillen in prijzen vandaan ja maar het is opvallend dat veel fokkers voor die aparte kleuren alvast een apart prijslijstje hebben :19:
Wij hebben op het dorp een "zeldzame witte" DD lopen voor een kapitaal gekocht in Oostenrijk.
Schnitzel (zo heet hij) is natuurlijk een dubbel merle compleet met alle te verwachten problemen.
Maar hè: WEL een hele unieke hond.
Ze willen nu van dezelfde fokker in Oostenrijk nog een witte teef kopen, zodat ze hier ook een "witte lijn" kunnen opzetten. :piew:
Maar goed dat is een zijpad.

Ik noem NEK omdat juist die kleur zo lekker aan de buitenkant zichtbaar is: een grijstijger is een NEK en dat kan je niet verbloemen. Er zijn natuurlijk ook afwijkingen die je minder makkelijk ziet en die niet veel impact op de gezondheid van het hondje hebben EN je hebt nog potentieel gezondheidsbedreigende problemen.
Een overbeet van 1mm bij een pup van 8 weken is zou voor mij geen verschil in aanschafprijs uitmaken, een onderkaak die 3,5 cm te kort is wél. :19:
Die mm kan nog "weggroeien" die 3,5 cm herstelt zich absoluut niet meer.
v. 't Brabantse Bont
Zeer actief
Contacteer:

Ik had dus beide in het nest: 1 niet-ingedaald balletje met 8 weken en bij een andere pup een klein overbeetje.
Beide zijn helemaal goed gekomen. Balletje was met 12 weken wel ingedaald en het kleine overbeetje is ook goed gegroeid in een mooi gebit.

Daarom vindt ik het zo raar om over 'fouten' te discussiëren en eventueel geld te verminderen. De hond is er niet minder om.
Daarbij is het dus ook nog discutabel wat een foutje is en wat niet, daarover zullen ook de meningen verschillen.

En zoals Inge mooi zei: Niet alles is maakbaar!
(Al zouden veel fokkers graag willen van wel)
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef: en zo beland je dus in oeverloos gelul want er zijn ook zat fouten en problemen die zich pas later laten zien of dingen die de één een fout vindt en de ander niet.

ik moet er toch echt niet aan denken dat mensen daarover gaan zeuren, dat doen ze maar lekker op een ander :schrik: .
Ik zou niet weten waarom dat oeverloos gelul op moet leveren, een pup met een lichte over of onderbeet of een staart die net te lang of te kort is kan daar nog in groeien. Een pup die met een halve of korte staart geboren wordt krijgt dat stuk er niet meer aan.
En dan ligt het aan je standaard: mag die kortstaart dan is het een foutje waar je als pup eigenaar voor kan kiezen of die je kan laten, net wat je zelf wilt. Mag het niet volgens de standaard dan had de pup bij geboorte ingeslapen moeten worden of wordt hij voor een lager bedrag verkocht als huishond, want als rasvertegenwoordiger is hij niet geslaagd.
Voor de rest lees ik hier altijd over fokkers die zich tot aan de dood van het hondje verantwoordelijk voelen voor hun pup: dan ben je dus ook verantwoordelijk als hij op latere leeftijd iets opdoet. Epilepsie bijvoorbeeld, een epileptische pup zal je vast niet verkopen maar wat doe je als een hond als drie jarige wegens epilepsie ingeslapen moet worden? De eigenaren bijstaan en een nieuwe pup aanbieden als ze er aan toen zijn? (dat lees ik tenminste het vaakst) Dat is toch hetzelfde? Een geldelijke compensatie ..... maar nu achteraf.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Een overbeet of niet ingedaald balletje kan goed komen. Maar een ridgback met ridgefout wordt nooit een "correcte" hond. En die gaan dus voor zo'n 500 ofzo minder weg heb ik begrepen.. Terwijl die ridge voor een huishond helemaal niks uitmaakt natuurlijk..
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Ennath
Zeer actief

Inge O schreef:
Ennath schreef: Een overbeet van 1mm bij een pup van 8 weken is zou voor mij geen verschil in aanschafprijs uitmaken, een onderkaak die 3,5 cm te kort is wél. :19:
Die mm kan nog "weggroeien" die 3,5 cm herstelt zich absoluut niet meer.
en daarop gaf ik indien nodig nog veel meer dan een korting want ik bood aan de behandeling te betalen dus het gaat me er in ieder geval niet om mensen iets minderwaardigs 'in de handen te stoppen voor goed geld'.
Ja dat is ook een oplossing: maar die biedt niet iedere fokker.
Je kan natuurlijk niet twee dingen tegelijk krijgen: EN korting EN kosten voor de fokker.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik zou al nooit een hond kopen bij een fokker die voor een te verwachten supergoed exemplaar meer rekent.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Ennath
Zeer actief

nathalie schreef:Een overbeet of niet ingedaald balletje kan goed komen. Maar een ridgback met ridgefout wordt nooit een "correcte" hond. En die gaan dus voor zo'n 500 ofzo minder weg heb ik begrepen.. Terwijl die ridge voor een huishond helemaal niks uitmaakt natuurlijk..
Ook zo'n voorbeeld ja.
Ennath
Zeer actief

renee-uk schreef:ik zou al nooit een hond kopen bij een fokker die voor een te verwachten supergoed exemplaar meer rekent.
Vast niet ....... maar je komt ze toch met bosjes tegen (die hondjes willen dan vervolgens nog wel eens tegenvallen).
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

renee-uk schreef:ik zou al nooit een hond kopen bij een fokker die voor een te verwachten supergoed exemplaar meer rekent.
Ik ook niet, maar een fokker die minder vraagt voor een "foutje", vind ik dan weer wel oke.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

nathalie schreef:
Ik ook niet, maar een fokker die minder vraagt voor een "foutje", vind ik dan weer wel oke.
ja precies, zo denk ik er ook over. Al hoeft het voor mij niet. Voor een kleurfout zeker niet!
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”