Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Heeft iemand beeldmatriaal van Patsende honden?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Re: Heeft iemand beeldmatriaal van Patsende honden?

Ongelezen bericht door Hilde »

Dit was in den beginne.. En ik vond 't destijds vreemd dat hij vaak in vechtpartijtjes verzeild raakte :F:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
dicyvo

Ongelezen bericht door dicyvo »

Cleva schreef:Afbeelding
Dit had ik dus niet als patsen herkent. Wel een duidelijk beeld.

Ik heb ooit een boek van Martin Gaus in huis gehad met allerlei foto's van hondentaal en dan moest je verderop in het boek het zelf herkennen van de foto's maar dat valt echt niet mee zeg.
Asterix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Spaanse kleine mix en een Poolse ex-zwerver
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Asterix »

Afbeelding
Volgens mij waren ze beiden niet zeker van zichzelf.
Afbeelding Afbeelding

Pootjes van Ella en Joost (Josie)
Dag lieve Maatje 06-01-2008 - 15-12-2014
Wilm@

Ongelezen bericht door Wilm@ »

Barça is op deze foto 1 1/2 jaar. Wat zie je aan zijn gedrag? Is hij kalm of zet hij de aanval in?

Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Wilm@ schreef:Barça is op deze foto 1 1/2 jaar. Wat zie je aan zijn gedrag? Is hij kalm of zet hij de aanval in?

Afbeelding
Volgens mij ziet hij spelende honden. En tast hij af. Zijn kop staat naar voren en allert, zijn voorpoten staan echter achter zijn nek dus hij is op dit moment niet in de staat dat hij zomaar zelf ergens op af gaat rennen. Maar dat kan in een fractie veranderen als de hond(en) zijn richting op rennen.
Laura & Leroy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Laura & Leroy »

Wilm@ schreef:Barça is op deze foto 1 1/2 jaar. Wat zie je aan zijn gedrag? Is hij kalm of zet hij de aanval in?

Afbeelding
Dit is wel leerzaam :ok: Leroy staat wel eens zo als er honden aankomen, en gaat dan daarna liggen. Ik snap dat nooit zo goed, loop liever door.
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Zijn rug, buik en poten zijn wel heel gespannen. Zijn staart niet. Hij fixeert wel duidelijk.
Ik kan de stand van zijn oren niet goed zien met al dat haar, staan ze wat opzij gedraaid?

Wat ik vooral zie is een onzekere hond, die niet zeker weet wat hij aanmoet met degene waar hij op fixeert. Misschien geeft die ook wel gemengde signalen af.
Dit kan dus heel gemakkelijk in beide richtingen omslaan, binnen een fractie van een seconde.
Vechten, negeren of spelen, HIJ is er nog niet zeker van, maar is klaar voor alles dat kan komen. Ik vermoed dat het aan de signalen van de andere hond ligt hoe dit zich ontwikkelt.

Nu ben ik wel héél nieuwsgierig wat er daarna gebeurde.
Ik hoop op foto's :tongue:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Miranda schreef:
Zijn rug, buik en poten zijn wel heel gespannen. Zijn staart niet. Hij fixeert wel duidelijk.
Ik kan de stand van zijn oren niet goed zien met al dat haar, staan ze wat opzij gedraaid?

Wat ik vooral zie is een onzekere hond, die niet zeker weet wat hij aanmoet met degene waar hij op fixeert. Misschien geeft die ook wel gemengde signalen af.
Dit kan dus heel gemakkelijk in beide richtingen omslaan, binnen een fractie van een seconde.
Vechten, negeren of spelen, HIJ is er nog niet zeker van, maar is klaar voor alles dat kan komen. Ik vermoed dat het aan de signalen van de andere hond ligt hoe dit zich ontwikkelt.

:wink: Jammer dat Fo hier niet helemaal op de foto ziet, maar je ziet wel dat ze af aan het tasten zijn (1e keer samen los).
Niko weet niet wat hij er mee aan moet en staat er nogal bescheten bij.

Afbeelding

dan ontwijken

Afbeelding

haar iets omhoog

Afbeelding

Fodor: ik moest alleen even weten wie jij was, maar ben best wel heel leuk hoor :mann:

Afbeelding

stoeien

Afbeelding
Wilm@

Miranda schreef:
Zijn rug, buik en poten zijn wel heel gespannen. Zijn staart niet. Hij fixeert wel duidelijk. Dit klopt. Ik kan de stand van zijn oren niet goed zien met al dat haar, staan ze wat opzij gedraaid?

Wat ik vooral zie is een onzekere hond, die niet zeker weet wat hij aanmoet met degene waar hij op fixeert. Dit klopt niet. Misschien geeft die ook wel gemengde signalen af.
Vechten, negeren of spelen, HIJ is er nog niet zeker van, Dit klopt niet. maar is klaar voor alles dat kan komen. Ik vermoed dat het aan de signalen van de andere hond ligt hoe dit zich ontwikkelt.

Barça is op de eerste foto héél zeker van zijn zaak. 1000% zeker. Zo zeker dat ik alle zeilen moest bijzetten! Toch heb ik dit kunnen fotograferen omdat ik precies wist wanneer ik hem terug moest roepen. Hij luistert echt op de fractie van de seconde. Daarom nam ik de gok. Vraagje: was hier wel een andere hond aanwezig? Zo niet, waar is Barça dan zo zeker over? Gaat hij in de aanval of niet? (de opmerking over zijn oren is een hele goede!)

Foto 2 geeft iets meer inzicht.

Afbeelding
Wilm@

Jip schreef:een eend of kat in het zicht? pootje gaat omhoog...... :wink:
Ja, dat pootje he! Zodra een hond in die stand zijn pootje oplicht kun je maar beter wegwezen. :schrik:

Nee, geen kat, eend, hond of ander dier. Dit is herkenbaar gedrag voor een Briard, wel voor Barça! Snuit komt, net als zijn borstkas en hals, verder naar voren. Zijn oren doen mee, staan meer naar buiten en platter. Briards bewegen in de regel niet zo vaak hun oren. Is zijn staart ontspannen? Als dit zo is waarom geeft hij met de rest van zijn lichaam duidelijke signalen af en zijn staart dan niet? Dus; hij beweegt zijn oren wat voor hem best moeilijk is, hij zegt duidelijk mét o.a. zijn oren 'ik kies voor de aanval!' maar zijn staart is dan ontspannen? Hoe kan dit?

Medisch is er niets mis met hem. :ok:
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik denk dat die van mij ook aardig patst, maar ik weet dat hij alleen maar wilt spelen. Andere mensen, of onzekere hondjes weten dat niet altijd.
Dus behalve mijn eigen hond, probeer ik ook de ander te lezen. Alvorens hij er op af stiert. Als ik denk dat het niet kan laat ik dat er op af stieren niet toe. Toen hij nog klein was vond iedereen het okay, behalve ik.
Nu komt hij tot m'n bovenbeen al is hij nog jong, maar merk je toch dat mensen wat terughoudender reageren.

Nou is het bij die van ons al heel wat dat hij dat doet, op andere honden afgaan. Omdat hij in het begin heel voorzichtig was en angstig. Voorzichtig vind ik prima, angstig niet.
Dat angstige is er gelukkig wel uit m.b.t. honden. Maar hij is nu wel heel sociaal :LOL:

Nu is het voor ons weer zaak te zorgen dat ie zich niet aan elke hond opdringt om te spelen. Ik vind het zeker wel iets om goed te begeleiden, zeker bij bepaalde rassen. Denk dat je goed bezig bent je hond zo goed mogelijk probeert te lezen en voorbeelden vraagt. Het is ook een lastige grens als je je hond niet heel goed kan 'lezen'.
Ben benieuwd hoe het verloopt :ok:
Wilm@

Dee schreef:Ik denk dat die van mij ook aardig patst, maar ik weet dat hij alleen maar wilt spelen. Andere mensen, of onzekere hondjes weten dat niet altijd.
Dus behalve mijn eigen hond, probeer ik ook de ander te lezen. Alvorens hij er op af stiert. Als ik denk dat het niet kan laat ik dat er op af stieren niet toe. Toen hij nog klein was vond iedereen het okay, behalve ik.
Nu komt hij tot m'n bovenbeen al is hij nog jong, maar merk je toch dat mensen wat terughoudender reageren.

Nou is het bij die van ons al heel wat dat hij dat doet, op andere honden afgaan. Omdat hij in het begin heel voorzichtig was en angstig. Voorzichtig vind ik prima, angstig niet.
Dat angstige is er gelukkig wel uit m.b.t. honden. Maar hij is nu wel heel sociaal :LOL:

Nu is het voor ons weer zaak te zorgen dat ie zich niet aan elke hond opdringt om te spelen. Ik vind het zeker wel iets om goed te begeleiden, zeker bij bepaalde rassen. Denk dat je goed bezig bent je hond zo goed mogelijk probeert te lezen en voorbeelden vraagt. Het is ook een lastige grens als je je hond niet heel goed kan 'lezen'.
Ben benieuwd hoe het verloopt :ok:
Het begin ligt heel anders en het eind ook. Maar toch leuk om te zien hoe een hond 'patst' en waarom? Vraag is nu: zet hij de aanval in en gaat hij er dus vol voor, of stopt het? Oh ja, wat was nou de trigger? Ben benieuwd of iemand dit kan raden. Hint: zijn merk is Briard!
Wilm@

Foto nummer 3

Hij Gaat Er Vol In!

Afbeelding

Je ziet het, geen twijfel en geen afwachting. Hij gooit zijn hele lichaam in de strijd en stuift weg. Staart is hoog, hoofd uitgestoken en hij blijft fixeren, rug staat strak. Zodra een hond 'n pootje optilt in samenwerking met de houding van foto nummer 2 is er heel vaak geen weg meer terug. Dit wist ik, en nam daarom deze serie foto's welke snel achter elkaar zijn genomen. Hoe liep dit af? Heb ik Barça op tijd kunnen terugroepen? Blijft de vraag staan, waarom doet Barça dit? Wat was de trigger?
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Ziet hij niet een bekend iemand Wilma?
Afbeelding
Wilm@

Elmo/maureen schreef:Ziet hij niet een bekend iemand Wilma?
Bijna goed. :ok: Hij ziet iets wat hem bekend is en hij ziet iets wat hem onbekend is.
Elmo/maureen
Zeer actief

:mrgreen: aaah ok, dat kan ook ja :mrgreen:

Hij kijkt een beetje zoals 'Zie ik het goed, ja het is hem, hmm nee het is hem niet.'
Afbeelding
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Ik heb nog wel een patsende huskey gevonden trouwens:
Afbeelding
Zie Henk ook, die er helemaal onzeker van wordt, maar niet van plan is over zich heen te laten lopen.
En de oren en staart van Cena staan in verhouding heel anders dan die van de huskey. Cena is niet bezig met patsen hier, die maakt gewoon even kennis.

En dan dit:
Afbeelding
Cena gaat het als opperbitch proberen op te lossen, ze staat in de start houding om er tussen te springen. Henk is inmiddels ook aan het patsen gegaan, maar op zijn eigen, onzekere manier. Henk is gecastreerd, dus het komt nauwelijks verder dan dit haantjes gedrag trouwens.
RIP Cena :roos:
    Fizgig
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

dicyvo schreef:
    Fizgig schreef:Ik zat zelf ook eens te kijken op you tube naar filmpjes en vond wel deze playlist met veel video's over hondenlichaamstaal. Staat alleen niet overal bij waar het filmpje over gaat behalve lichaamstaal deel nog wat.

http://www.youtube.com/playlist?list=PL3C492E752D592778

@Nanna, mooie foto! Da's meteen helemaal duidelijk inderdaad, haha. Die border collie ook, alstumblieft, verpletter mij niet!
    Thanx
    Deze laat wel wat zien vind ik http://www.youtube.com/watch?v=piDN3_5i ... re=related
    Deze honden zijn aan het spelen, ik denk dat het jonge honden zijn. Maar echt op een negatieve manier patsen doen ze niet. De koppies staan op blij. Als ze ècht gaan patsen, zie je dat de gezichtsuitdrukking veel strakker is en ernstiger. Vooral als ze steeds langzamer gaan bewegen, moet je uitkijken. Als ze ophouden met kwispelen bijvoorbeeld. Bruno heeft ook twee manieren van patsen, bij Shelly patst ie op een leuke manier. Dan heeft ie een grote grijns op zijn snoet en dan doen ze 'freeze-frame' tijdens het spel. Zo noem ik het altijd, dan staan ze heel even stil en gaan dan meteen weer verder. Maar bij reuen gaat het heel anders, als hij bijvoorbeeld aan zijn lippen likt, is ook een slecht teken. Gisteren patste Bruno dus wel bij een klein hondje, die er erg bang van werd inclusief baasje. Nogal kut. Dat doet ie om ervoor te zorgen dat zo'n hondje keihard gaat rennen want dat vindt ie leuk om achterna te jagen. Er zijn ook wel kleine hondjes die dat leuk vinden. Maar deze niet. Dus voor nu vind ik patsen even helemaal niet goed meer.
    Elmo/maureen
    Zeer actief

Fizgig schreef:
    dicyvo schreef: Thanx
    Deze laat wel wat zien vind ik http://www.youtube.com/watch?v=piDN3_5i ... re=related
    Deze honden zijn aan het spelen, ik denk dat het jonge honden zijn. Maar echt op een negatieve manier patsen doen ze niet. De koppies staan op blij. Als ze ècht gaan patsen, zie je dat de gezichtsuitdrukking veel strakker is en ernstiger. Vooral als ze steeds langzamer gaan bewegen, moet je uitkijken. Als ze ophouden met kwispelen bijvoorbeeld. Bruno heeft ook twee manieren van patsen, bij Shelly patst ie op een leuke manier. Dan heeft ie een grote grijns op zijn snoet en dan doen ze 'freeze-frame' tijdens het spel. Zo noem ik het altijd, dan staan ze heel even stil en gaan dan meteen weer verder. Maar bij reuen gaat het heel anders, als hij bijvoorbeeld aan zijn lippen likt, is ook een slecht teken. Gisteren patste Bruno dus wel bij een klein hondje, die er erg bang van werd inclusief baasje. Nogal kut. Dat doet ie om ervoor te zorgen dat zo'n hondje keihard gaat rennen want dat vindt ie leuk om achterna te jagen. Er zijn ook wel kleine hondjes die dat leuk vinden. Maar deze niet. Dus voor nu vind ik patsen even helemaal niet goed meer.
    Die zijn echt niet aan het spelen hoor. De newf wil duidelijk rijden en zijn kop in de nek leggen.
    Afbeelding
    Fizgig
    Zeer actief

Ja dat zie ik ook wel, maar de ander reageert daar niet negatief op. Ik zou hier niet bang zijn dat ze gaan vechten persoonlijk. Dat bedoel ik meer, het is dan wel een soort patsen, maar op een leuke manier. De andere hond onderwerpt zich min of meer aan het eind.
    Elmo/maureen
    Zeer actief

Nou ik had allang ingegrepen. De herder geeft al een paar keer aan dat de newf op moet zouten.
    Afbeelding
    dagmar88
    Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fizgig schreef:Ja dat zie ik ook wel, maar de ander reageert daar niet negatief op. Ik zou hier niet bang zijn dat ze gaan vechten persoonlijk. Dat bedoel ik meer, het is dan wel een soort patsen, maar op een leuke manier. De andere hond onderwerpt zich min of meer aan het eind.
    Voor wie is dit leuk dan?
    Fizgig
    Zeer actief

Ja ik weet niet, ze draaien wel om elkaar heen natuurlijk. Ik zou eigenlijk verwachten dat ze op een gegeven moment zouden gaan rennen en gek doen. Maar dat doen ze hier niet, misschien later in het filmpje. Ze lijken elkaar wel leuk te vinden, de herder vindt het prima om zich te onderwerpen alleen wil hij duidelijk niet bereden worden. Het ziet ernaar uit dat ze het vermijden van bereden worden tot een spel hebben gemaakt, vind ik. 'Grab my ass' spelen ze met elkaar. Dat kan natuurlijk wel theoretisch leiden tot vechten. Maar gevoelsmatig vind ik dat dit meer spel is dan ernst.
    Wilm@

Barça is zoals altijd op zijn Dijkje in het Twiske. Daar komt hij vaak een meneer tegen die aan het vissen is. Die meneer met zijn fiets kent hij. Die dag is het heel warm en daarom heeft die meneer een vissershoedje op. En dát hoedje kent Barça niet. Barça wil dus het hoedje hebben om die meneer te beschermen. Deze meneer nam meestal wat lekkers voor Barça mee, en achteraf hebben we behoorlijk gelachen om Barça zijn gedrag.

Ik ben met Barça op de dijk en in de verte zie ik die meneer. Vooraf zag ik al aan Barça dat hij reageerde, dat heb ik niet op de foto. Ik loop door en hou nu wel mijn camera standby. Bij het benaderen van die meneer maak ik de eerste foto.

Barça schrikt, wat heeft die vent nou op zijn knar?
    Afbeelding

Hij wordt door mij teruggeroepen. Ik geef aan dat we vandaag gewoon doorlopen. Dit was achteraf gezien dom, Barça had ik de kans moeten geven om zoals altijd gewoon naar die meneer toe te lopen. Barça gaat een stukje verderop te water en zwemt wat.
    Afbeelding

Hij komt uit het water en ziet als eerste wéér dat hoedje.
    Afbeelding

Fixeren en alert zijn. Dat hoedje zit hem niet lekker!
    Afbeelding

Hoedje vertrekt niet? Nou, dan zet ik de aanval in.
    Die meneer ken ik en die is nu heel erg in gevaar. (Volgens mij Bassie. :LOL: )
    Afbeelding

Ik kom je redden hoor!
    Afbeelding

Dát vond ik niet zo'n slim idee. Met het commando 'voet' komt hij ogenblikkelijk terug.
    Afbeelding

Barça speelt verder en er is niets gebeurd. :W:
    Afbeelding
    Fizgig
    Zeer actief

Haha, er was iemand die het goed heeft geraden, volgens mij.
    Elmo/maureen
    Zeer actief

@Wilma; :LOL: zo'n hoed is ook doodeng :LOL:
    Afbeelding
    Fizgig
    Zeer actief

Ik heb gewerkt als begeleider voor mensen met een verstandelijke beperking en op de groep droeg ik vaak een bandana. Kom ik een keer een (autistische) cliënt tegen op het station toen ik op weg was naar huis, zonder bandana, herkende ie me niet. Ik had geen 'hoedje' op, zei hij toen, haha.
    jacq1970
    Zeer actief
    Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Afbeelding
    lab was flink aan het patsen en aan Bowie zie je dat ze onder de indruk is.... later kwam het overigens wel tot een opstootje tussen beide .. op het gras lab kwam weer flink aangedendert met hoge staart en ging meteen over Bowie heen hangen en die was het zat en liet dat merken en lab ging er meteen op in.
    Ik had Bowie al weggehaald bij lab en Bowie vermeed lab keurig maar Baasjes van de lab lette niet op en liepen dezelfde kant op als wij en lab greep zijn kans... lab kreeg uiteraard een flinke hollewipper van mij, Bowie kwam namelijk naar mij toe en lab wilde nogmaals beginnen, baasjes reageerde compleet niet dus toen was ik het zat.
    was gelukkig ook meer herrie dan dat er echt wat gebeurde maar ik heb daar gewoon geen zin in.. was overigens de eerste keer dat Bowie van haar afbeet.
    Afbeelding
    Wilm@

Elmo/maureen schreef:@Wilma; :LOL: zo'n hoed is ook doodeng :LOL:
    Ja! :lol1: Hoedjes zijn voor mijn gereserveerde Briard érg eng! In die tijd moest je niet ineens een andere jas aantrekken, snapte hij niet. :19: Model jas klopt niet, dus hij gaat op zoek naar mijn 'silouet' en vond die niet. :mrgreen:
    Elmo/maureen
    Zeer actief

Wilm@ schreef:
    Elmo/maureen schreef:@Wilma; :LOL: zo'n hoed is ook doodeng :LOL:
    Ja! :lol1: Hoedjes zijn voor mijn gereserveerde Briard érg eng! In die tijd moest je niet ineens een andere jas aantrekken, snapte hij niet. :19: Model jas klopt niet, dus hij gaat op zoek naar mijn 'silouet' en vond die niet. :mrgreen:
    :LOL: sukkeltje :I:
    Afbeelding
    Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”