Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'Nachtprobleem'

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Re: 'Nachtprobleem'

Ongelezen bericht door Browny »

hebben jullie hem na de operatie niet even anders behandeld? daarmee bedoel ik, dat jullie eerder zijn opgestaan om bij hem te kijken of alles goed gaat en na het opstaan gelijk eten gegeven, omdat jullie dat voorheen op later tijdstip misschien ook deden? het lijkt geconditioneerd gedrag, omdat hij na dat jullie opstaan en beneden komen gelijk naar zijn voerbak rent :wink:

hier voeren wij niet op een vaste tijdstip en voeren 1x per dag. heel soms krijgen ze een balans dag (als ze extra barf hebben gekregen en dus dubbele hoeveelheid), dat kunnen ze makkelijk hebben en komen dan echt niet de volgende dag zeuren bij hun voerbak :F:

Ik zou het gedrag dus zeker negeren, oordoppen in en verder slapen :engel: 0,0 succes, dat hebben ze snel genoeg door.
je zou de ochtend dus helemaal over kunnen slaan, honden die drammen krijgen niets :tongue: smiddags wat eten geven en in de avond de rest geven. en dit vooral stug doorzetten en je niet laten manipuleren :mrgreen:
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

O inderdaad, als ze hier saampjes 1,5 kilo penslap op hebben, eten ze de volgende dag helemaal niks, uit zichzelf. Is helemaal niet erg. Honger of een lege maag is alleen erg als ze afvallen (tenzij je dat juist wilt natuurlijk) of als ze elke ochtend gal blijven spugen, vind ik. Piepen en zeuren betekent inderdaad niet per se dat er ook een lichamelijk behoefte is aan voer.
Suus___
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Suus___ »

1000 mensen 1000 meningen.
Ik ga gewoon eens een beetje proberen. Botten oid heb ik nu toch nog niet dus even kijken of t ontbijt weghalen helpt.
Gal heeft hij volgens mij nog nooit gespuugd
Fizgig
Zeer actief

Als ie nooit gal heeft gespuugd, valt het wel mee met zijn honger, zou ik zeggen. Honden spugen vaak gal als die maag lang leeg is, dus ik zou idd kijken of je het ontbijt weg kunt laten.

Het is lastig he want het gaat over, is het gedrag of is het lichamelijk, en dat zijn altijd de lastigste kwesties. Maar dan kun je dus kijken naar, braken ze gal, vallen ze af ed, om het lichamelijke uit te sluiten. Als dan het gedrag overblijft, weet je tenminste dat het gedrag is en dat je dus gewoon 'nee' kunt zeggen, als ie om voer vraagt. En gewoon 'nee' zeggen is ook nog lastig, want je wordt er eerst wakker van voordat je het kunt corrigeren. Dat was precies niet de bedoeling natuurlijk. Dus dan zeg ik, 's avonds meer in die buik zodat die wat langer vol blijft. Dan omzeil je het corrigeer probleem, zeg maar.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom eet gewoon 2 keer per dag. Kan altijd wel wat bij maar echt honger heeft ze nooit. Ze zeurt gelukkig niet :)

Wat een reus trouwens, 73 cm! Pom is net binnen de maat voor teefjes haha, 54 cm. Is jouw hond gewoon 20 cm hoger :)
Suus___
Vaste gebruiker

Ja Dex is echt belachelijk groot haha, als we labjes tegenkomen zijn die ook altijd zo fijn in vergelijking met hem. Hij heeft ook hele grote poten en oren hihi.

Corrigeren is moeilijk hoor, voel me een ontaarde moeder maar doe t natuurlijk wel.
Meneer was boos vanmorgen en heeft brood van tafel gepikt.
Ik hoop echt dat t gedrag is, ga sowieso voor de zekerheid nogmaals bloed laten prikken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Heeft de DA niet gezegd dat hij hongeriger zou worden en dat je zijn maaltijden qua energiebestanddeel zou moeten verminderen?

Wat je beschrijft is een regelmatig voorkomend probleem bij gecastreerde honden :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Suus___ schreef:Ik heb idd verse sperziebonen gegeven, gelukkig wist ik hoe zout ie potjes waren :)

Oké testcase;
S ochtends negeren (ik moet eens opstaan maar hem dan alleen mee naar buiten nemen en geen eten geven)
S middags 100 gram brok
S avonds 2 plakken Duck
Net voor t slapen barf

Is dit een idee?
En dan even een plek vinden waar je beginners barf kan vinden, die link hierboven maar ook wellicht bij de supermarkt oid?

Ben ik de enige die dit weinig vind? Diesel is nog niet half zo groot en die kreeg al 400g smuldier plus extra's. Nu krijgt hij brok 2x per dag 150g. Ik weet dat er veel verschil kan zijn tussen honden maar een jonge reu van 75cm die kreeg van mij veel meer dan 100g brok en 2 plakken duck..
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

sTefaniA schreef:
Suus___ schreef:Ik heb idd verse sperziebonen gegeven, gelukkig wist ik hoe zout ie potjes waren :)

Oké testcase;
S ochtends negeren (ik moet eens opstaan maar hem dan alleen mee naar buiten nemen en geen eten geven)
S middags 100 gram brok
S avonds 2 plakken Duck
Net voor t slapen barf

Is dit een idee?
En dan even een plek vinden waar je beginners barf kan vinden, die link hierboven maar ook wellicht bij de supermarkt oid?

Ben ik de enige die dit weinig vind? Diesel is nog niet half zo groot en die kreeg al 400g smuldier plus extra's. Nu krijgt hij brok 2x per dag 150g. Ik weet dat er veel verschil kan zijn tussen honden maar een jonge reu van 75cm die kreeg van mij veel meer dan 100g brok en 2 plakken duck..
Ook als hij kennelijk dikker wordt dan de bedoeling is?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

ranetje schreef:
sTefaniA schreef:

Oké testcase;
S middags 100 gram brok
S avonds 2 plakken Duck
Net voor t slapen barf

Is dit een idee?

Ook als hij kennelijk dikker wordt dan de bedoeling is?
Iets voller maar niet dik. Het is geweten dat gecastreerde honden meer honger kunnen krijgen dus dan zou hij bij mij maar 'iets voller' zijn. Ik ging zo'n grote hond niet op 100g brokjes zetten. Van mij kreeg hij een grote bak smuldier en een extra wandeling.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Dat is wel zo, honden vallen sneller af van bewegen dan van minder voer. Dat heb ik gemerkt toen Bruno zijn teen had gebroken. Hij moest 6 weken lijnrust en ik wilde niet dat hij dicht zou groeien. Dus verlaagde ik de calorieën, door een brok te voeren waar minder in zit, naast de gewone kvv en barf dan, ik voer om de dag vlees/barf. Vette barf zoals lamsribben gaf ik alleen niet. Maar toch kwam hij aan in die 6 weken. En dat vloog er eigenlijk heel snel weer af toen de lijnrust voorbij was. Toen moest ie nog wat afvallen en dat ging ook vanzelf eigenlijk. Toen hij lijnrust had, sjokte hij steeds achter ons aan, nogal sipjes, hij liep ook niet lekker door vaak. Meneer houdt van zijn vrijheid, haha.

Mijn dierenarts vindt dat er nog wel wat af mag. Alleen zei hij vorig jaar bij dit gewicht dat het wel goed was. Zolang hij niet echt te dik is, vind ik het goed. Hij moet nog worden geplukt en ik ben benieuwd of zijn ribben dan een klein beetje te zien zullen zijn achter op de flanken. Dat vind ik namelijk wel het meest gezond, bij Bruno zie je wat rib als hij iets slanker is. Ik kijk vooral naar zijn nekspek, dat moet niet teveel worden, want honden slaan nauwelijks vet onderhuids op en als je het in de nek gaat zien, wel.

Maar het is echt per hond bekijken hoor, of ie te dik is of niet. Misschien kun je een foto van je hond plaatsen? Ik weet niet wat voor kleur hij is, bij zwarte honden zie je het vaak niet zo goed op de foto.
ranetje
Zeer actief

sTefaniA schreef:Iets voller maar niet dik. Het is geweten dat gecastreerde honden meer honger kunnen krijgen dus dan zou hij bij mij maar 'iets voller' zijn. Ik ging zo'n grote hond niet op 100g brokjes zetten. Van mij kreeg hij een grote bak smuldier en een extra wandeling.
Hangt er van af wat "iets voller" is :8):
De definities daarover kunnen nogal verschillen.
En een jonge hond moet nog wel even mee zonder last te krijgen van zijn gewrichten.

Ik zou eerder overgaan op voedsel dat goed vult maar minder caloriën bevat.
Misschien zijn dieetbrokken dan een idee.

@Suus__
Hoeveel minder geef je nu vergeleken met voor de castratie?
Afbeelding
Suus___
Vaste gebruiker

Ranetje: 50 gram
Fifgig: heb t geprobeerd maar hij is idd zwart en het is niet te zien op een foto helaas. Hij is gewoon net van t mooi slank af zeg maar, zeker niet dik hoor.
Tefania: hij loopt s ochtends ruim een half uur, smiddags drie kwartier s avonds een uur. Als ie bij m'n schoonouders is loopt ie de hele dag eigenlijk. En weinig voer? Ja vind ik ook maar gecastreerde labradors zijn nou eenmaal gevoelig voor dik worden en ga niet wachten tot hij dichtgroeit
Suus___
Vaste gebruiker

S ochtends niet meer voeren gaat erg goed, maar door t Late eten gaat hij nu piepen dat hij moet poepen.. Ik weet t ff niet meer hoor
rose
Zeer actief

Ongelezen bericht door rose »

Ik zou het even de tijd geven TO om zijn lichaam te laten wennen aan de nieuwe situatie. Hier wordt ook alleen in de avond gegeten en er zijn nooit poep problemen dus dat komt vanzelf goed.

Helemaal offtopic maar heeft gal spugen niet meer iets te maken met het verwachtingsmoment van voedsel dan met een daadwerkelijke lege maag?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Suus___ schreef:S ochtends niet meer voeren gaat erg goed, maar door t Late eten gaat hij nu piepen dat hij moet poepen.. Ik weet t ff niet meer hoor
Welnee.
Als je vers voert (liefst rauw) moet ie echt niet poepen na een paar uur.

Ik voer om een uur of tien en als het moet hoor ik ze niet tot tien uur de volgende morgen.
Dat gebeurt zelden, maar ze kunnen dat wel.

Hij piept omdat hij vindt dat hij uit moet. Maar helaas, jij vindt dus iets anders :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
waarom is hij al zo jong ( !! ) gecastreerd ???? :denken:

misschien liggen de problemen aan deze grondslag

na 1 jaar is nog niet alles volgroeid

Suus___ schreef:Kells: ik vind t al erg genoeg dat ie gecastreerd is.. Helaas was er geen keuze omdat hij continu voorhuidsontsteking had.
dat is vreemd, mijn dierenarts zei, dat dat er bij hoorde , en dat het helemaal niet erg was.. was het misschien een geld kwestie van deze dierenarts ?. :hmmm:
Inge schreef: Tot ik echt boos werd en hem verbaal ervan langs gaf. Toen bleef ie stil tot 8 uur :pffff:
nou ja , :piew:
Fizgig
Zeer actief

Pakdebal schreef:.
waarom is hij al zo jong ( !! ) gecastreerd ???? :denken:

misschien liggen de problemen aan deze grondslag

na 1 jaar is nog niet alles volgroeid
Suus___ schreef:Kells: ik vind t al erg genoeg dat ie gecastreerd is.. Helaas was er geen keuze omdat hij continu voorhuidsontsteking had.

.

dat is vreemd, mijn dierenarts zei, dat dat er bij hoorde , en dat het helemaal niet erg was.. was het misschien een geld kwestie van de dierenarts ?. :hmmm:
Dat heeft niet veel zin om je af te vragen want ze kunnen de ballen er niet meer aan plakken natuurlijk. Sommige mensen kiezen voor castratie, anderen niet. Er zijn voor en nadelen natuurlijk, waarvan overgewicht er eentje is. Maar het heeft denk ik weinig zin om er nu op te wijzen dat de castratie misschien een slecht idee was, want het is al gebeurd.

Ts doet iig zijn best om overgewicht te voorkomen en zoekt een forum op voor meer informatie, wat ik niet kan zeggen van veel andere eigenaren van gecastreerde labradors, want ik zie er veel lopen die te dik zijn. En volgens mij gaat het met deze hond best lukken, een beetje extra maatregelen helpen vaak al prima. Dan moet je het alleen wel doen, nou, Ts is er al mee aan de slag. Prima toch?
Pakdebal

Fizgig schreef: Er zijn voor en nadelen natuurlijk, waarvan overgewicht er eentje is. Maar het heeft denk ik weinig zin om er nu op te wijzen dat de castratie misschien een slecht idee was, want het is al gebeurd.

Ts doet iig zijn best om overgewicht te voorkomen en zoekt een forum op voor meer informatie, wat ik niet kan zeggen van veel andere eigenaren van gecastreerde labradors, want ik zie er veel lopen die te dik zijn. En volgens mij gaat het met deze hond best lukken, een beetje extra maatregelen helpen vaak al prima. Dan moet je het alleen wel doen, nou, Ts is er al mee aan de slag. Prima toch?
overgewicht komt er na , he ?. :wink: , net als bij de teven .

nou ja, kijk eens , je kan je wel wat meer inlezen in het hebben van een reu , laten we wel zijn .. :19:
Fizgig
Zeer actief

Pakdebal schreef:
Fizgig schreef: Er zijn voor en nadelen natuurlijk, waarvan overgewicht er eentje is. Maar het heeft denk ik weinig zin om er nu op te wijzen dat de castratie misschien een slecht idee was, want het is al gebeurd.

overgewicht komt er na , he ?. :wink: , net als bij de teven .

nou ja, kijk eens , je kan je wel wat meer inlezen in het hebben van een reu , laten we wel zijn .. :19:
Ja, maar daar hebben we het in dit topic niet over, over castratie. Beetje off-topic dus. Maar okee, misschien dat Ts bij de volgende keer dat ie voor de beslissing staat, er wat meer over zou kunnen lezen. Voorhuidsontsteking is wel iets aan te doen inderdaad en overgewicht is bij labradors iets wat best een probleem kan worden. Alleen is het aan mensen zelf om een keuze te maken, bovendien ken je het verhaal niet tot in detail, ik vind zelf dat je ze daarin moet respecteren. En in deze, is het ook niet meer terug te draaien dus vind ik het niet zo nodig om daarop in te gaan. Dus roepen dat ie dat beter niet had kunnen doen, beetje mosterd na de maaltijd. Als Ts advies wil over castratie, vraagt ie dat wel.
Pakdebal

Fizgig schreef: Ja, maar daar hebben we het in dit topic niet over, over castratie. Beetje off-topic dus. Maar okee, misschien dat Ts bij de volgende keer dat ie voor de beslissing staat, er wat meer over zou kunnen lezen. Voorhuidsontsteking is wel iets aan te doen inderdaad en overgewicht is bij labradors iets wat best een probleem kan worden. Alleen is het aan mensen zelf om een keuze te maken, bovendien ken je het verhaal niet tot in detail, ik vind zelf dat je ze daarin moet respecteren. En in deze, is het ook niet meer terug te draaien dus vind ik het niet zo nodig om daarop in te gaan. Dus roepen dat ie dat beter niet had kunnen doen, beetje mosterd na de maaltijd. Als Ts advies wil over castratie, vraagt ie dat wel.
komisch, hoe jij altijd reageert , ja ,inderdaad , ik schrijf wat te direct misschien, " mosterd na de maaltijd " , maar waarom wist ik dit wel ?. :19:
( ik heb nooit eerder een reu gehad )
nee, lag niet aan mij , lag aan mijn dierenarts , die vond castratie toen niet nodig
rose
Zeer actief

Ongelezen bericht door rose »

Fizgig schreef:
Voorhuidsontsteking is wel iets aan te doen inderdaad en overgewicht is bij labradors iets wat best een probleem kan worden. Alleen is het aan mensen zelf om een keuze te maken, bovendien ken je het verhaal niet tot in detail, ik vind zelf dat je ze daarin moet respecteren. En in deze, is het ook niet meer terug te draaien dus vind ik het niet zo nodig om daarop in te gaan. Dus roepen dat ie dat beter niet had kunnen doen, beetje mosterd na de maaltijd. Als Ts advies wil over castratie, vraagt ie dat wel.
Ik denk eerder dat de baasjes het probleem zijn bij overgewicht van een lab, (de lab op zich is makkelijk op gewicht te houden) en helaas hoeven ze daar niet eens gecastreert voor te zijn. En je hebt helemaal gelijk :ok:
Laatst gewijzigd door rose op 15 sep 2013 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Pakdebal schreef:
Fizgig schreef: Ja, maar daar hebben we het in dit topic niet over, over castratie. Beetje off-topic dus. Maar okee, misschien dat Ts bij de volgende keer dat ie voor de beslissing staat, er wat meer over zou kunnen lezen. Voorhuidsontsteking is wel iets aan te doen inderdaad en overgewicht is bij labradors iets wat best een probleem kan worden. Alleen is het aan mensen zelf om een keuze te maken, bovendien ken je het verhaal niet tot in detail, ik vind zelf dat je ze daarin moet respecteren. En in deze, is het ook niet meer terug te draaien dus vind ik het niet zo nodig om daarop in te gaan. Dus roepen dat ie dat beter niet had kunnen doen, beetje mosterd na de maaltijd. Als Ts advies wil over castratie, vraagt ie dat wel.
komisch, hoe jij altijd reageert , ja ,inderdaad , ik schrijf wat te direct misschien, " mosterd na de maaltijd " , maar waarom wist ik dit wel ?. :19:
( ik heb nooit eerder een reu gehad )
nee, lag niet aan mij , lag aan mijn dierenarts , die vond castratie toen niet nodig
omdat jij beter dan best bent natuurlijk :ok:
oh wacht, je da was beter dan best maar dat heb je er laten bij gezet dus dat telt niet :pffff:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Pakdebal

renee-uk schreef:omdat jij beter dan best bent natuurlijk :ok:
oh wacht, je da was beter dan best maar dat heb je er laten bij gezet dus dat telt niet :pffff:
ik was een leek, en vond die gele dop wel eng, :D maar hij zei , dat dat hoorde bij jonge reuen
Fizgig
Zeer actief

rose schreef:
Fizgig schreef:
Voorhuidsontsteking is wel iets aan te doen inderdaad en overgewicht is bij labradors iets wat best een probleem kan worden. Alleen is het aan mensen zelf om een keuze te maken, bovendien ken je het verhaal niet tot in detail, ik vind zelf dat je ze daarin moet respecteren. En in deze, is het ook niet meer terug te draaien dus vind ik het niet zo nodig om daarop in te gaan. Dus roepen dat ie dat beter niet had kunnen doen, beetje mosterd na de maaltijd. Als Ts advies wil over castratie, vraagt ie dat wel.
Ik denk eerder dat de baasjes het probleem zijn bij overgewicht van een lab, (de lab op zich is makkelijk op gewicht te houden) en helaas hoeven ze daar niet eens gecastreert voor te zijn. En je hebt helemaal gelijk :ok:
Dat kan heel goed, hij blijft natuurlijk ook piepen. Dat is gewoon dwingelanderij en zou ik niet op reageren, of afkappen verbaal. Ik dacht, als je nou zorgt dat je zeker weet dat er geen reden is om te piepen, is het makkelijk want dan kap je het gewoon af. Maar waarschijnlijk is dat wel de reden, een gezagsprobleempje, als ik nu lees van Ts dat ie toch blijft piepen.

Ik denk dat ik dan strenger zou worden eigenlijk. Als zijn buik vol zit, heeft ie niks te piepen. Ik zou volhouden als ik Ts was, misschien dat de poep momenten ook wel verschuiven door de verandering en dan hoeft ie er ook niet meer uit om te poepen. Lijkt mij wel want het heeft wel even nodig voor het verwerkt is allemaal. Mijn honden poepen meestal halverwege de ochtend en die voer ik meestal na ons avondeten om een uur of 7-8 's avonds, voor de laatste ronde.
Suus___
Vaste gebruiker

Dus fysiek moet hij het gewoon redden tot de ochtend?
Want zodra je met m naar buiten gaat poept hij direct en daarna slaapt ie weer verder dus het doorzeuren is wel weg. Maar toch moet er wel weer uit.

Even over de castratie;
Ik heb me ingelezen hierover en vind het erg jammer dat de conclusie wordt getrokken dat dit niet zo is.
Maar 1000 mensen 1000 meningen en ik heb 6 da's aan de telefoon gehad die allemaal los van elkaar castratie adviseerde zelfs na aangeven dat ik t niet bij hen zou latn doen dus geldkwestie? Hm lijkt me niet.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn honden hebben gisteren tegen 21 uur gegeten en die hoeven echt nog niet te poepen ;)
ranetje
Zeer actief

Suus___ schreef:Dus fysiek moet hij het gewoon redden tot de ochtend?
Want zodra je met m naar buiten gaat poept hij direct en daarna slaapt ie weer verder dus het doorzeuren is wel weg. Maar toch moet er wel weer uit.
Dan werkt er nog iets niet helemaal goed in de spijsvertering.
Dus als hij direct moet poepen dan is het verstandig om hem wel uit te laten :ok:

Laat de ontlasting eens nakijken op eventuele problemen.
(en laat je niet te snel antibiotica aansmeren :wink: )
Afbeelding
Suus___
Vaste gebruiker

Oké die komt erbij op t lijstje.

Ontlasting en bloed nakijken
Suus___
Vaste gebruiker

Bij de da was alles goed gelukkig.

Dex staat nu een week op lotgering en wordt mooier en mooier, zich vacht ziet er top uit en hij heeft geen jeuk meer. Ook poept hij veel minder.
We geven m nu om 4 uur eten en hij komt s ochtends niet meer zeuren tenzij hij echt moet poepen :D
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”