Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

'Nachtprobleem'

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Suus___
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1

'Nachtprobleem'

Ongelezen bericht door Suus___ »

Hallo allemaal!
Ik hoop dat t hier goed staat, ben nieuw dus wist t niet zeker.

Dex is onze labrador reu van nu 1 jaar en 2 maanden.
Sinds Dex is gecastreerd 2 maanden geleden slaap hij nog maar kort.
Hij lijkt veel hongeriger geworden terwijl zijn activiteit qua wandelen ed niet is veranderd. Het probleem is dat hij elke ochtend tussen 4 en 5 ging piepen. Zodra je hem eruit haalde met t idee hij moet plassen rende hij naar z'n etensbak. Volgende dag dierenarts gebelt en die gaf als advies om hem s avonds net voor t slapen nog wat te eten te geven. Nu komt hij om 6 uur maar nog steeds is dit natuurlijk erg vroeg op een vrije dag, terwijl hij voor de castratie bij wijze van spreken tot 10 uur kon slapen.

Negeren hebben we geprobeerd maar hij blijft echt net zo lang piepen tot je eruit komt (8uur moeten we eruit dus langer negeren gaat ook niet).
Kleed zit over z'n bench ivm evt licht oid dat maakt ook geen wereld van verschil.

Ik hoop echt dat iemand ons kan helpen.
Ohja: Dex had eerst prince super voor grote honden en nu 1x per dag de lam versie en 1 keer per dag vers ingevroren vlees omdat ie daar meer voldaan van zou moeten zijn
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: 'Nachtprobleem'

Ongelezen bericht door Fizgig »

Kun je aangeven hoe groot hij is? En hoeveel hij weegt en hoeveel gram eten hij per dag krijgt? Want anders is het lastig om te kunnen beoordelen of ie misschien te weinig eten krijgt. Hij is nog steeds aan het groeien, grote honden groeien meestal nog wel iets door na 1 jaar en 2 maanden. Dus het zou kunnen dat hij nu niet meer genoeg heeft aan zijn hoeveelheid voer.

Maar is ie goed op gewicht of is ie te dik? Het is wel zo dat gecastreerde honden sneller aankomen en soms idd ook een groter hongergevoel hebben. En het is een labje, die bekend staan om hun eetlust. Je kunt naar de dierenarts gaan om iets medisch uit te sluiten. Hij zou ook wormen kunnen hebben of een schildklierprobleem. Dan zie je alleen wel meestal dat ze er ook bij afvallen. Maar niet meteen.

Maar ik zou dus even kijken, krijgt ie genoeg, is er medisch niks aan de hand? En als het dan aan zijn enorme eetlust blijkt te liggen, misschien is het dan een idee om het voer in drie-vier porties per dag te geven zodat ie toch een wat voller gevoel heeft. Sommige mensen voegen ook wel wat gekookte sperziebonen aan het voer toe, dat geeft namelijk vulling terwijl er nauwelijks calorieën inzitten. Dat of een boterham 's avonds voor het slapen gaan, doen sommige mensen.
Suus___
Vaste gebruiker

Kells: ik vind t al erg genoeg dat ie gecastreerd is.. Helaas was er geen keuze omdat hij continu voorhuidsontsteking had.

FiZgig: hoe groot, erg groot voor een lab in elk geval en 37 kg hij begint nu wat voller te worden nog niet dik maar hij was mooier zeg maar dus meer geven lijkt me niet echt een optie? Hij krijgt 250 gram brok en 2 plakken vlees per dag. Sperzibonen heb ik ook geprobeerd maar dat maakt ook niet echt verschil. Medisch is hij helemaal in orde gelukkig. Gedurende de dag vertoond hij t gedrag niet en lijkt genoeg te hebben.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

1x daags eten geven, en dan 's avonds laat. Hij gaat piepen omdat hij wil eten, je zult dit dus moeten negeren tot hij snapt dat hij toch niks krijgt s ochtends.
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Suus___
Vaste gebruiker

Ds dan 2 plakken voer en 200 gram brok?

Heb m net gemeten hij is 73 cm, is de rasstandaard echt 57 cm?
Fizgig
Zeer actief

Tja, als ie al dikker aan het worden is, zou ik hem niet meer geven dan je nu doet. Je geeft geen tussendoortjes/menseneten? Hij krijgt niet veel, als ik het zo hoor, maar hij is dus al dikker aan het worden.

Bedoel je met dat ie medisch in orde is, dat hij geen symptomen van ziekte vertoont? Of is zijn bloed nagekeken? Er zou een medische aandoening aan ten grondslag kunnen liggen. Er zijn aandoeningen waar ze veel honger van krijgen en ook met weinig voer toch aan komen, die heb je bij mensen ook. Maar dan moet je in het bloed gaan zoeken.

Maar het is wel zo dat het typisch labrador is om veel trek te hebben. Ik heb zelf geen labrador, misschien dat mensen die er eentje hebben, dit wel herkennen. Als sperziebonen ook al geen zin hebben, misschien een andere groente of toevoegsel wat wel voor vulling zorgt maar met weinig calorieën.

Ik weet niet of je wel eens barf voert, maar over het algemeen als je een stuk bot voert 's avonds, zitten ze goed vol tot de ochtend. Runderkraakbeen bijvoorbeeld. Als je wilt gaan barfen, lees dan het bottendocument, op dit forum te vinden of op barfplaats. Suzanne heeft ook laatst een stukje geschreven over bot voeren, bij voeding te vinden. Misschien is dat iets? Ik vraag me alleen wel af of het verstandig is om elke avond bot te voeren, maar dan heb je tenminste nog wat dagen dat je uit kunt slapen. Ik bestel barf gewoon via internet. Karkassen ed, wordt gekoeld bij je thuisbezorgd. Bij deze bijvoorbeeld: http://shop.caroba.nl/
Suus___
Vaste gebruiker

Barf nooit geprobeerd dus dat zou wellicht nog kunnen idd?
Hij is voor z'n castratie helemaal nagekeken incl bloed maar binnenkort moet ie voor z'n prik dus kan dan wel direct nogmaals bloed laten checken
Fizgig
Zeer actief

Zeker doen, barf proberen, vinden ze heerlijk. Hier is runderkraakbeen favoriet. Onder voeding lees je een stukje van Suzanne waar je op moet letten als je bot gaat voeren, want je moet wel een aantal dingen weten om dat veilig te kunnen doen. Maar ik denk dat je hond daar heel blij mee gaat zijn.
Suus___
Vaste gebruiker

Maar dat kan icm brokken en die Duck plakken?
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Wat sneu dat hij zo'n honger heeft :(:
Maar voor je eigen nachtrust zou ik idd 1x per dag gaan voeren en dan pas 's middags of 's avonds laat. Dan leert hij dat er 's ochtends toch nik te eten is.
BARF kan je combineren met brok of kvv (de duck). Ik zou zelf op zoek gaan naar mager eten. Zodat je hem zoveel mogelijk maagvulling kan geven. Eventueel een kvv met paard. Paard is erg mager vlees. En een brok met weinig vet. Vaak staat er op de verpakking hoeveel koolhydraten erin zitten. Hoe minder hoe beter in zijn geval :wink: Evt kun je ook z'n brokken in een voerbal doen? Dan is hij langer actief met zijn eten bezig. En sperziebonen zou je er wel bij kunnen doen voor extra vulling . Of een wortel om op te knagen? Heeft hij toch wat te doen.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief

Ja, dat kan. Ik doe het al twee jaar zo, kan prima. Vroeger zei men dat het niet kon, maar dat is achterhaald hoor. Gewoon kijken naar hoe ze het ergens op doen. Krijgt ie bijvoorbeeld last van diarree of verstopping, ja, dan zou ik iets anders proberen. Of gewoon een ander soort barf. Net als mensen verdragen honden sommige diersoorten niet goed. Maar dat merk je vanzelf.

Bij veel bot voeren, kan je hond wel makkelijk last krijgen van verstopping, of dan poepen ze wit, 'krijtjespoep' noemen we dat hier, dat is trouwens vrij normaal, maar verstopping is natuurlijk niet goed. Maar als je het niet overdrijft, gebeurt dat niet.
Fizgig
Zeer actief

Deze brok heeft wat minder calorieën dan normale brokken trouwens:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... tiv/313282 Er staat voor minder actieve honden maar het komt erop neer dat er minder calorieën in zitten.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

pioenroos schreef:Maar voor je eigen nachtrust zou ik idd 1x per dag gaan voeren en dan pas 's middags of 's avonds laat. Dan leert hij dat er 's ochtends toch nik te eten is.
Dat zou ik ook doen. En daarnaast niet opstaan als hij zeurt/piept, maar hem zeggen weer te gaan slapen.
BARF kan je combineren met brok of kvv (de duck). Ik zou zelf op zoek gaan naar mager eten. Zodat je hem zoveel mogelijk maagvulling kan geven. Eventueel een kvv met paard. Paard is erg mager vlees. En een brok met weinig vet. Vaak staat er op de verpakking hoeveel koolhydraten erin zitten. Hoe minder hoe beter in zijn geval :wink: Evt kun je ook z'n brokken in een voerbal doen? Dan is hij langer actief met zijn eten bezig.
Eens. De kvv kan ook wild zijn, dat is ook erg mager.
En sperziebonen zou je er wel bij kunnen doen voor extra vulling .
Ik zou dat er idd bijgeven. Maar dan wel zelf gekookte (zonder zout), die uit blik zijn véél te zout voor een hond.

Verder zijn honden door BARF vaak langer 'voldaan' dan door kvv. Het duurt langer om te verteren.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Suus___
Vaste gebruiker

Ik heb idd verse sperziebonen gegeven, gelukkig wist ik hoe zout ie potjes waren :)

Oké testcase;
S ochtends negeren (ik moet eens opstaan maar hem dan alleen mee naar buiten nemen en geen eten geven)
S middags 100 gram brok
S avonds 2 plakken Duck
Net voor t slapen barf

Is dit een idee?
En dan even een plek vinden waar je beginners barf kan vinden, die link hierboven maar ook wellicht bij de supermarkt oid?
Fizgig
Zeer actief

Ze verkopen bij sommige dierenwinkels bevroren kippennekken. Bij de Welkoop hier hebben ze die. Dat is echt beginners barf.

Het lastige is, de beginners barf dingen, vind je niet echt in de supermarkt, wat ik erg jammer vind. Een kippenvleugel is niet echt voor beginners, je zou wel een hamer kunnen pakken en de botjes wat stuk kunnen slaan. Het is namelijk wel de bedoeling dat ze op het bot kauwen en het echt stuk kauwen. Niet in eens inslikken, zeg maar. Wat je zou kunnen doen, is een kippendrumstick kopen, zonder kruiden, en die aan één kant vast blijven houden terwijl je hond eraan knaagt. Dan kan ie niet ineens een bot doorslikken wat ie eigenlijk hoort te kauwen.

Maar mijn ervaring is wel dat een drumstick voor een hond die nog nooit heeft gebarft, soms wat onwennig kan zijn. Sommige honden stoppen er dan meteen mee, ze weten niet wat ze ermee moeten doen. Kippennekken vinden ze bijna allemaal lekker en die zijn bekformaat. En die zijn vooral kraakbeen en dan is het niet zo erg als ze ze in één keer doorslikken (tenzij hun slokdarm daarvoor te smal is natuurlijk). En kippennekken zijn veel magerder natuurlijk dan drumsticks.

Overigens kotsen ze bot meestal uit als het te groot/hard is om te verteren maar bot kan ook voor een blokkade zorgen. Daarom is het belangrijk dat je je goed inleest voordat je begint met barfen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik zou hem 's morgens zijn brokken geven (of de duck) en 's avonds rond een uur of acht/negen zijn barf
en zolang je nog niet barft zou ik hem 's morgens zijn brokken en 's avonds zijn duck geven of andersom, ligt er een beetje aan wat het meeste vult.

hij is best al een beetje te oud voor al die maaltijden per dag, lijkt me.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik heb hier ook een reu (niet gecastreerd) die dacht dat het normaal was om om 6 uur te gaan gillen.
Tot ik echt boos werd en hem verbaal ervan langs gaf. Toen bleef ie stil tot 8 uur :pffff:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Suus___
Vaste gebruiker

Ja maar verschillende mensen hierboven zeggen stoppen met s ochtends.
Maar cold turkey ineens de ochtend maaltijd schrappen lijkt me niet echt eerlijk?
Dus ik dacht als ie dat nu eerst een tijd s middags krijgt en dan na een tijdje verder schuift tot hij weg valt bij z'n avond maaltijd dan gaat t geleidelijker
Suus___
Vaste gebruiker

Inge schreef:Ik heb hier ook een reu (niet gecastreerd) die dacht dat het normaal was om om 6 uur te gaan gillen.
Tot ik echt boos werd en hem verbaal ervan langs gaf. Toen bleef ie stil tot 8 uur :pffff:
Helaas Inge daar is Dex wel 5 minuten van onder de indruk..
renee-uk
Zeer actief

de meningen zijn een beetje verdeeld over hoe vaak voeren.
ik voer standaard twee keer per dag, 's morgens een beetje en 's avonds de 'echte' maaltijd.
maar drie keer voeren, zoals je hierboven schreef, zou ik zeker niet doen, dan wen je hem alleen maar aan vaker eten in plaats van aan minder vaak ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Hier ook 2x per dag en eigenlijk nooit op vaste tijden.
Vandaag was Biène ziek (veel overgeven) maar ze stond vanavond wel te schooien, want niet eten komt niet in haar woordenboek voor. Heb haar maar een boterham gegeven (die erin is gebleven)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Fizgig
Zeer actief

Nou, als je 's avonds een stuk bot geeft, is het niet nodig om 's ochtends iets te eten te geven. Is mijn ervaring tenminste. Dan hoeven ze nog geen hondenkoekje hier. Maar goed, ik heb geen labradors. Die zijn ook wel aandringend als het om voer gaat. Ik had een keer koekjes bij me en een lab dook zowat in mijn broekzak. Misschien is het ook een idee als je wat spelletjes met hem doet als ie gaat piepen overdag. Afleiding zoeken.

Spuugt ie wel eens gal? Dat is namelijk een teken dat hun maag erg lang leeg is gebleven. Sommige honden spugen 's ochtends gal als ze dan geen voer krijgen en om die reden geven mensen dan 's avonds laat iets. Zoals bot, maar sommige mensen geven ook gewoon een kale boterham.

Gal spugen is geen probleem maar wel als ze het elke dag doen, want dat gaat het de slokdarm irriteren. Maar dat kun je dus als graadmeter gebruiken, of ie daadwerkelijk te weinig in zijn maag heeft, of dat ie gewoon meer trek heeft dan gezond is voor hem. En natuurlijk zijn gewicht in de gaten blijven houden.

Je zou dus de maaltijd 's ochtends weg kunnen laten en opletten of ie gal gaat spugen, dat is groen en dat eten ze niet meteen weer op zoals vaak wel met andere soorten kots (lekker praatje he, hahaha). Als ie dat elke ochtend blijft doen, zou ik dus bot geven 's avonds, alleen twijfel ik of je dat elke dag kunt doen. Dat weten meer ervaren barfers dan ik misschien wel. Malinois weet dat wel en Hutsje, denk ik. Of je geeft al zijn voer 's avonds op een wat later tijdstip dan normaal. Beweging na de maaltijd schijnt goed te zijn voor honden, dus bijvoorbeeld net voor de laatste wandeling.

Als je hond al aanleg heeft om dik te worden, en dat hebben gecastreerde labradors zeer zeker, zou ik zeker eens wachten tot ie gal spuugt. Misschien gemeen, maar ik zou willen weten hoe leeg die maag eigenlijk is. Of ie trek heeft, of echt honger, is natuurlijk een verschil. Te lang honger/lege maag resulteert meestal gal spugen, dus misschien kun je daar iets mee.
renee-uk
Zeer actief

als mijn honden gal spuugden was het geel, knalgeel zelfs.
zal ik wel weer vreemde honden gehad hebben :U:
Afbeelding

Fizgig
Zeer actief

renee-uk schreef:de meningen zijn een beetje verdeeld over hoe vaak voeren.
ik voer standaard twee keer per dag, 's morgens een beetje en 's avonds de 'echte' maaltijd.
maar drie keer voeren, zoals je hierboven schreef, zou ik zeker niet doen, dan wen je hem alleen maar aan vaker eten in plaats van aan minder vaak ;)
Ik denk dat ik dat heb voorgesteld, en dat was meer een idee dan een advies eigenlijk, ik vroeg het me hardop af, zogezegd. Ik voer zelf maar één keer per dag. Maar wie weet doen honden met zo'n eetlust het wel beter als je hun portie in vieren verdeeld en dat dus over de dag verdeeld. Dan geef je niet meer maar wel vaker. Het is niet erg praktisch, moet ik toegeven. Ik heb het volgens mij vaker gelezen maar meer bij maag en darmproblemen dan. Maar ik weet hoe aandringend labradors kunnen zijn met voedsel dus dat is misschien inderdaad geen goed idee. Het was ook maar een idee.
Fizgig
Zeer actief

renee-uk schreef:als mijn honden gal spuugden was het geel, knalgeel zelfs.
O sorry, groen geel of iets ertussen in. Soms is het grasgroen, vind ik. Je ziet iig dat het anders is dan normaal braaksel want dat is meestal bruin met klontjes. He bah!
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik geef ook twee keer per dag, niet op vaste tijden maar wel na de wandeling.
S'ochtends een beetje brok ( anderhalf bekertje, ik doe niet aan grammen wegen ) s'avonds vlees.
Tussendoor word er nog regelmatig beloond met tussendoortjes, maar daar pas ik dan de avondmaaltijd op aan, als dat nodig is.

Ik zou denk ik het gejoel s'ochtends toch negeren, als je zeker bent dat hij genoeg krijgt.
renee-uk
Zeer actief

Fizgig schreef:
renee-uk schreef:als mijn honden gal spuugden was het geel, knalgeel zelfs.
O sorry, groen geel of iets ertussen in. Soms is het grasgroen, vind ik. Je ziet iig dat het anders is dan normaal braaksel want dat is meestal bruin met klontjes. He bah!
dat laatste is wel weer waar ja :mrgreen:
Afbeelding

Inge
Zeer actief
Contacteer:

Gal is geel.
Als het groenig is zit er gras of andere plantenresten tussen, dat eten ze vaak om te kunnen spugen.
Dat van Biène was vandaag bruin, vanwege de brokken van vanmorgen :wink: :wink: :80:
Groetjes Inge
Afbeelding

Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Figo wil wel eens op z'n bak slaan met z'n poot, dat maakt een enorme takkeherrie.
Dan wenst ie ook voer :mrgreen:

Hij krijgt genoeg hoor, voor we daar vragen over krijgen. Maar ik moet daar wel om lachen.
Ja leuk gevonden grapjas, maar nee dat werkt dus niet.
Fizgig
Zeer actief

Ik doe het altijd zo met kots, als we het er toch over hebben, als ze het niet meteen opeten en laten liggen, ga ik kijken. Als het dan vloeistof is met een vies kleurtje, geel groen lime of wat dan ook, afwijkend iig, dan is het goed want dan is het gal. En als het wel herkenbaar is als voedsel wat half verteerd is, dan ga ik ze in de gaten houden of ze misschien een virusje hebben. En dan ga ik kokhalzend schoonmaken, uiteraard. Mijn vriend kan kots niet opruimen, hahaha, die moet dan zo kokhalzen dat ie uiteindelijk zelf gaat kotsen. Dus ik ben de kots expert hier, hahaha.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”