Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Straffen of negeren?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Boerenfoxfan
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boerenfox, terrier/malteser-kruising
Aantal honden: 3

Re: Straffen of negeren?

Ongelezen bericht door Boerenfoxfan »

Frolic schreef:Daar is ook niks mis mee, vind ik, maar dat rukje dat mag ik er dan weer niet bij geven. :19:
Je kunt hem ook een prikje op de kont geven of een klopje op de schouder. Het is puur om de aandacht te trekken. In het begin dan. Want uiteindelijk moet de hond gaan reageren op de stem. Dat is in elk geval de bedoeling.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik corrigeer in alle soorten maten en gewichten. Hangt er maar net van af hoe de situatie is, hoe de hond is, hoe ik ben... :19:
Bink2009
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Toen wij Bink net kregen (hij was toen twee) trainde ik ook met die über positieve methode, nou dat heb ik geweten, Bink had in het begin wel eens een rare bui waardoor hij met rare rode ogen voor mij ging staan en mij ging uitdagen, ik had geleerd dat ik dat moest negeren en weglopen zodat ik hem geen (negatieve) aandacht gaf, dat heb ik geweten want zodra ik mij had omgedraaid hing hij in mijn bil, en een hond van 32kg die echt doorbijt dat doet zeer! :80:

De volgende dag probeerde hij het weer in zo'n rare bui, toen was ik het voor en kon ik hem pakken en op zijn rug leggen (ouderwetse methode maar ik wist niets beters op dat moment), niet dat het hielp want hij werd alleen maar gekker en ik kon hem net op tijd opsluiten in een andere ruimte, na een half uur was hij afgekoeld en deed hij weer normaal. Ik was toen echt bang van hem, wij hadden hem net overgenomen en ineens gedraagt hij zich als een gek.

Toen gaf iemand mij de tip om hem de volgende keer bij zijn halsband te pakken, streng nee zeggen, kort aanlijnen en strakke volg oefeningen doen, niet negeren en niet lijflijk straffen, dat heb ik gedaan en daarna is het nooit meer gebeurt :cheer:
Dus ik train nu vooral met stem(correctie) en bij iets heel moeilijks/nieuws met een beetje voer, op het eind doe ik een korte en makkelijke oefening voor een goede afsluiting en dan krijgt hij zijn speeltje. Met speuren idem, als hij van zijn spoort afgaat naar een keutel oid een ferme nee, als hij terug op het spoor is beloon ik hem met braaf, nadat hij klaar is moet hij een stukje volgen en dan spelen!
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Het opspringen en happen naar het gezicht herken ik heel erg. ZaZa deed en heel soms doet dit ook. Puur uit enthousiasme. Bij stemverheffen werd dit alleen maar erger, want dan wilde ze het weer goed maken op dezelfde manier. Negeren was ook zeker geen succes, want dat kostte een blauwe neus of lip.
ZaZa doet sowieso heel veel verkeerd uit onzekerheid.
Wat ik een hele fijne manier vind is alternatieven bieden. Natuurlijk mag ze blij zijn als er iemand binnenkomt, maar dan mag je niet springen, wel zitten. Dit werkt voor haar, omdat ze weet wat ze wel mag en niet alleen maar zich in moet houden.
Trekken aan de riem hetzelfde. Trekke mag niet, maar wat dan wel. Bij ons heet dat goed lopen. Als ze trekt dan zeggen we 'nee, goed lopen', op die manier weet ze meteen wat ze wel mag.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Ik ben ook van de positiviteit maar er komt ook wel eens een Nee of een Laat Dat hoor.
En het happen zou ik zowiezo niet negeren. Zometeen loopt je kind met een tand door de lip oid.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

ZaZa schreef:Het opspringen en happen naar het gezicht herken ik heel erg. ZaZa deed en heel soms doet dit ook. Puur uit enthousiasme. Bij stemverheffen werd dit alleen maar erger, want dan wilde ze het weer goed maken op dezelfde manier. Negeren was ook zeker geen succes, want dat kostte een blauwe neus of lip.
ZaZa doet sowieso heel veel verkeerd uit onzekerheid.
Wat ik een hele fijne manier vind is alternatieven bieden. Natuurlijk mag ze blij zijn als er iemand binnenkomt, maar dan mag je niet springen, wel zitten. Dit werkt voor haar, omdat ze weet wat ze wel mag en niet alleen maar zich in moet houden.
Trekken aan de riem hetzelfde. Trekke mag niet, maar wat dan wel. Bij ons heet dat goed lopen. Als ze trekt dan zeggen we 'nee, goed lopen', op die manier weet ze meteen wat ze wel mag.
Dat opspringen hier was ook zo erg met die lange lijs van een duitser en toen 2 1/2 jaar oud. Zucht. Mensen werden er doodsbang van! Ze likte en klapte nog met haar kaken ook :o, en bij gebrek aan succes nam ze nog wel eens een arm in haar bek of een velletje van een hand :80:
Dat gedrag kon en wilde ik niet negeren. Doordringen en afleiden met snoepjes ging hem ook niet worden als ze in extase was.
Dus goed blijven kijken wanneer ze weer de neiging kreeg om te gaan opspringen en op tijd haar bij de halsband gepakt en de neerwaartse beweging gemaakt met een "Nee! Zit!". En bij zitten en min of meer rust, beloond met stem.
Ik ben slecht in negeren bij stom gedrag waarvan de honden weten dat ik dat gedrag niet wil hebben.
En anderzijds ben ik wel weer goed in het belonen van gedrag dat ik wenselijk vind en zeker als ze uit zichzelf dat tonen.

Happen vond ik vreselijk irritant, ook al bedoelde de hond er niets slechts mee. Het is er nog steeds niet helemaal uit, maar naar mensen en kinderen hapt ze in ieder geval niet meer als ze opgewonden is. Naar de katten nog wel, maar die geven haar dan direct zelf een lel. Lik op stuk beleid :engel:
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Wat ik heel erg fout vind is mensen die als een achterlijke de naam van de hond gaan schreeuwen omdat de hond iets doet wat niet mag...en dan een aantal keer achter elkaar...Volgens mij is daar een naam niet voor bedoelt.

Verder ligt het ook aan het karakter van de hond,de ene heeft een "strengere"hand nodig dan de ander.Misschien schreeuw je tegen je terrier een keer en helpt het waar het bij je Maltezertje alleen maar angstig maakt....Maar een keer een EHH! Of Foei! .....Zie niet in wat daar mis mee is.

Bij mijn meisjes hoef ik nooit te schreeuwen;

Voorbeeld.

Romy had natuurlijk bij de vorige mensen alleen maar de tuin gezien,ze poepte en plaste in de tuin en at de drollen op en likte haar plas op.

dat gaat er niet binnen een dag uit.

Goed Romy poepte voor het eerst in de tuin,ik negeer,doe net of ik het niet zie.
Ze is klaar en wil het gaan op eten,ik zeg "BAH!"

Daarna....afleiden met iets anders,lok haar al spelend naar binnen en ruim de poep op.

Volgende keer,weer,alleen Bah!....ze liep weg....gewoon rustig
Keer daarop,liep ze zelf al weg,keer daarop deed ze niks meer in de tuin(intussen beloont als ze aan de riem poepte...!!)

Nu poept ze alleen nog aan de riem en heeft nooit meer wat in de tuin gedaan.Ze kijkt er erg trots bij.

Een vervelende gewoonte,die ze 4 jaar heeft gehad is zo binnen 4 weken verholpen.

Nu ook als ik met ze wandel en er ligt iets vies en ik zeg Bah,lopen ze meteen verder.:-)

Als ik zou gaan schreeuwen weet ik zeker dat ze in elkaar kruipen.Lijkt me niet de bedoeling.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Positief opvoeden staat niet gelijk aan negeren van slecht gedrag. Ik pak zo even een voorbeeld van een probleempje die je noemde. Als je hond de dummy in je hand pakt, dan ga je niet negeren, maar de enige weg is nou ook niet nee zeggen. Hem vooral niet zijn zin geven en hij moet leren respect voor jou en dummy te hebben(en dat heeft niks met respect voor jou als roedelleider te maken, maar gewoon dat hij jou ook pijn kan doen en dat je dat niet wil hebben)
In zo'n geval moet je wat meer informatie hebben over hoe iets werkt. Je kan namelijk gewoon de dummy tegen je buik/borst houden met je handen er goed om heen gevouwen. Die vuist zorgt namelijk dat die bek vol tanden niet zo zeer doet. Wat in zulk soort situaties de meeste pijn geeft is, het weg willen trekken van de hand (om geen pijn te willen hebben). Echter krijg je hierdoor juist de krassen op je hand en een hond die nog gretiger probeert het de volgende x uit je handen te grassen. Je handen echt gewoon tegen je lichaam houden en wachten op respect. Eventueel meer in richting van de mond bewegen als je je handen een keer niet tegen je lichaam aan hebt (normale reactie is au en hand omhoog trekken, je reactie moet dan au en naar beneden zijn).
Het nee zeggen en corrigeren in dit geval leid vaak tot elke keer die grens moeten stellen. Het wordt een cirkel. De methode die ik heb beschreven is echter ook geen negeren, maar de situatie zo creëren dat je hond iets kan leren zonder jou te beschadigen. Bij negeren creëer je dus geen situatie, sta je ook niet stil, dan doe je alsof er niks aan de hand is en dat heeft in zo'n situatie geen zin.

Corrigeren hoort niet bij aanleren van gedrag en je kan er vanuit gaan dat je voorlopig nog wel in de aanleerfase zit. Ik ben overigens niet tegen corrigeren, want er moeten inderdaad ook gewoon duidelijke grenzen zijn.
Afbeelding
pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound

Ongelezen bericht door pointer »

Ik heb nog steeds niet door hoe ik moet quoten, tips welkom.

Frolic, Pablo is een jaar en ik doe junior jachttraining bij de betreffende hondenschool. Ik moest een keer even een poepzakje weggooien na de les. Toen liep ik langs je heen, je stond iets afzijdig van de overige pups/baasjes en ja... jouw mooie pup valt op.

Als je je niet goed voelt bij de hondenschool, zou ik idd gewoon een andere zoeken. Ik sta daar ook wel eens met fronsende wenkbrouwen en verhef mijn stem wel eens. Maar tegelijkertijd voel ik me daar op mijn gemak, kleine groepjes en een instructeur met een passie voor de jacht. Wat hij enthousiast over weet te brengen.
Pablo begint al te joelen in de auto zodra we het terrein oprijden, dus neem ik zo maar aan dat hij het ook naar zijn zin heeft.

Nogmaals doen waar jij je goed bij voelt.
Groetjes Iris
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

pointer schreef:Ik heb nog steeds niet door hoe ik moet quoten, tips welkom.

Frolic, Pablo is een jaar en ik doe junior jachttraining bij de betreffende hondenschool. Ik moest een keer even een poepzakje weggooien na de les. Toen liep ik langs je heen, je stond iets afzijdig van de overige pups/baasjes en ja... jouw mooie pup valt op.

Als je je niet goed voelt bij de hondenschool, zou ik idd gewoon een andere zoeken. Ik sta daar ook wel eens met fronsende wenkbrouwen en verhef mijn stem wel eens. Maar tegelijkertijd voel ik me daar op mijn gemak, kleine groepjes en een instructeur met een passie voor de jacht. Wat hij enthousiast over weet te brengen.
Pablo begint al te joelen in de auto zodra we het terrein oprijden, dus neem ik zo maar aan dat hij het ook naar zijn zin heeft.

Nogmaals doen waar jij je goed bij voelt.
Dat is ook de reden dat ik me er rot om voel, die instructeur die zoveel passie heeft en die ik zo sympathiek vind. Maar voor mij werkt het niet. Ik vind dat als ik voor een hondenschool kies ik ook voor 100% achter hun methode moet staan en daar heb ik in dit geval moeite mee. Op het laatst merkte ik dat ik tijdens de cursus op moest letten dat ik me wél aan hun richtlijnen hoed, terwijl ik thuis gerust mijn hond aanpak als hij het te bont maak. Hoe doe jij dat dan?
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik zie het bij de weimen hier al helemaal voor me. Alleen belonen, slecht gedrag negeren. Gaat niet werken :wink: Ze krijgen stemcorrecties en ik wil Ushi ook nog weleens vastpakken om tot haar door te dringen. Chuck leidt ik nog vooral af, werkt tot nu toe prima.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound

Ongelezen bericht door pointer »

Ik heb natuurlijk een heeuule brave hond :wink:

Ik ben een onervaren hondenbaas en voel me daar vaak baas in opleiding. En dat is ook prima.
Ik leer wel degelijk duidelijk te zijn naar pablo en dat zit hem vooral in mijn houding en rust. Er zijn momenten dat ik vind dat ik even met een stemcorrectie moet werken en dat doe ik inmiddels ook gewoon tijdens de les.
Ik heb er wel eens een discussie met de instructeur over gehad. Maar hij zegt er verder niet veel van. Correcties met riem zijn echter uit den boze.
Groetjes Iris
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik vind zelf, hoe moeten ze nou leren wat gewenst en wat ongewenst gedrag is, als je ze dat niet duidelijk maakt met 'ja' en 'nee'. Ik kan dat niet zonder de 'nee' hoor. Nu heb ik ook honden die over je heen gaan lopen als je dat niet doet, maar alle honden vertonen toch wel wat ongewenst gedrag en dan lijkt het me dat je dat duidelijk maakt. Aangepast aan de hond natuurlijk, de hardheid ervan. Ik kan heel lief vragen aan Bruno of hij opzij gaat maar dan kijkt ie me heel lief aan en doet het niet. Als ik het zeg terwijl ik het echt meen, en het duidelijk en iets harder zeg, gaat ie meteen opzij.

En reken maar dat ze stoppen met wat ze aan het doen zijn als ik 'NEE' brul. Dat doe ik dan ook alleen als ik dat echt nodig vind. Je past de correctie aan op de overtreding, vind ik. Als het niet heel erg ongepast gedrag is maar gewoon ongewenst, zeg ik op een rustige toon: nee-nee. En als ik echt wil dat het gedrag meteen stopt omdat er gewonden kunnen vallen of schade ontstaat oid, brul ik 'NEE'. Als ik dat op een bepaalde toon zeg (ik schreeuw niet echt maar het is wel luid en duidelijk) kan ik ze tegenhouden om achter katten, fietsers en andere honden aan te gaan. Dat stopt ze onmiddellijk. En dat heb je wel nodig in stedelijk gebied hoor.

Ik negeer ook wel eens natuurlijk. Maar dat pas ik niet toe bij ongewenst gedrag. Negeer maar eens een hond die niet wil stoppen met blaffen, hoe doe je dat? Afleiden vind ik niet zo goed werken, mijn honden zijn daar te slim voor ofzo. Ik kan met biefstuk zwaaien maar als er iets interessants voorbij komt waar ze heen willen of waar ze tegenaan willen blaffen, zien ze die biefstuk niet eens. Mijn stem daarentegen, wel altijd. En als ik corrigeer, maak ik mijn stem ook iets lager. Ik schreeuw niet echt maar het is wel kort, fel en luid.

Fysieke correcties heb ik ook gedaan maar die werken hier niet zo. Het is wel zo, als ik wil dat ze gaan zitten, helpt het wel om ze een duwtje met de knie te geven. Dat gaat het sneller. Ik pak Shelly wel goed vast bij haar tuig als ze blaft naar een andere hond, en pak soms haar snuit vast en draai die naar mijn gezicht, zodat ze naar mij moet kijken. Zodra ik haar blik vang, stopt ze met zich aanstellen. Maar dat is meer aanraken dan straffen natuurlijk. Een por in de zij, schrikken ze hier alleen van en ze verbinden het niet aan het wangedrag, in mijn ogen.

Een verbale correctie werkt nog het beste hier, dat maakt de meeste indruk, dus dan gebruiken we die. Ik geloof niet dat dat verkeerd is, honden zijn geen mensen en ze nemen het je echt niet kwalijk als je ze bijstuurt. Dat vinden de meeste honden juist fijn.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Tara schreef: Al dat geneuzel ook steeds, geen hond er wat van krijgt als er eens een keer een correctie op vervelend gedrag volgt.
Een keer een correctie zal inderdaad een hond niet schaden. Ik zal ook niet beweren dat ik nooit corrigeer, hoewel het denk ik in al die jaren op een hand te tellen is. Als ik een keer een brul geef of mopper op een van de honden, dan is dat meestal terug te voeren op mijn eigen bui en niet zozeer op het gedrag van de honden. Het commando 'nee' (of bij mij 'doe maar even niet') is aangeleerd en gebruik ik soms wel, maar eigenlijk ook niet vaak.
Ik begrijp wel dat een hondenschool correcties niet aanmoedigt. Ten eerste al om wat Quanty ook zegt, je zit nog in de aanleerfase. Maar in de tweede plaats ook omdat corrigeren al zo snel een gewoonte wordt. Het helpt namelijk vaak wel op dat moment. Het is dus voor de mens heel bekrachtigend om te corrigeren. Hond trekt aan de lijn, je geeft een rukje en hij loopt weer even netjes. Alleen op lange termijn schiet je er vaak niets mee op. Je ziet niet voor niks zoveel mensen met een volwassen hond rukjes aan de lijn geven.

Dat wil niet zeggen dat ik ongewenst gedrag maar negeer. Ik zoek het veel meer in voorkomen en ander gedrag aanleren. Van jongs af aan oefen ik op zelfbeheersing. Als de hond dat kan, kun je heel veel vervelend gedrag voorkomen. Dat werkt heel goed bij dingen als tegen je op springen, eten jatten, etc.
Afleiden ben ik ook geen voorstander van, je bent dan al heel snel je hond aan het belonen voor het gedrag dat je nu juist niet wil zien. Een beetje slimme hond zal al snel doorhebben dat als hij dat bepaalde gedrag vertoont, jij je snoepjes tevoorschijn haalt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Frolic

Ongelezen bericht door Frolic »

[quote="BelleAfleiden ben ik ook geen voorstander van, je bent dan al heel snel je hond aan het belonen voor het gedrag dat je nu juist niet wil zien. Een beetje slimme hond zal al snel doorhebben dat als hij dat bepaalde gedrag vertoont, jij je snoepjes tevoorschijn haalt.[/quote]

En daar sta ik nu dus met mijn slimme hond. En dan kun je weinig meer doen.
Belle
Zeer actief

Frolic schreef:[quote="BelleAfleiden ben ik ook geen voorstander van, je bent dan al heel snel je hond aan het belonen voor het gedrag dat je nu juist niet wil zien. Een beetje slimme hond zal al snel doorhebben dat als hij dat bepaalde gedrag vertoont, jij je snoepjes tevoorschijn haalt.
En daar sta ik nu dus met mijn slimme hond. En dan kun je weinig meer doen.[/quote]

Maar bij een slimme hond kun je ook heel goed aanleren dat ander gedrag meer oplevert. Je moet dan alleen wel de situaties waarin het ongewenste gedrag voorkomt in scène gaan zetten om het aan te leren.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik negeer maar heel weinig, leid wel af (althans bij een pup of een onopgevoede oudere hond die alles nog moet leren) en corrigeer (haast nooit lichamelijk) best wel als ik denk dat dat nodig is en toch denk ik dat ik positief opvoed ;)
denk dat de clue hem zit in de hond een alternatief geven als je corrigeert: alleen vertellen dat wat ie doet niet goed is zet weinig zoden aan de dijk als je hem niet laat zien wat je dan wel van hem verwacht.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Belle schreef:Maar bij een slimme hond kun je ook heel goed aanleren dat ander gedrag meer oplevert. Je moet dan alleen wel de situaties waarin het ongewenste gedrag voorkomt in scène gaan zetten om het aan te leren.
je kunt toch ook reageren zo gauw dat gedrag zich in de praktijk voordoet?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Belle
Zeer actief

renee-uk schreef:
Belle schreef:Maar bij een slimme hond kun je ook heel goed aanleren dat ander gedrag meer oplevert. Je moet dan alleen wel de situaties waarin het ongewenste gedrag voorkomt in scène gaan zetten om het aan te leren.
Maar dan ben je meestal te laat en moet je gaan corrigeren. Als je de hond eerst in een kunstmatige situatie leert welk gedrag in die situatie gewenst is, hoef je niet te corrigeren en krijgt hij geen kans het ongewenste gedrag te oefenen en daar beloning uit te krijgen.
renee-uk
Zeer actief

Belle schreef:
renee-uk schreef:
Maar dan ben je meestal te laat en moet je gaan corrigeren. Als je de hond eerst in een kunstmatige situatie leert welk gedrag in die situatie gewenst is, hoef je niet te corrigeren en krijgt hij geen kans het ongewenste gedrag te oefenen en daar beloning uit te krijgen.
ik vind dat onduidelijk, wat doe je dan in de tussentijd totdat dat hondje in die kunstmatige situatie geleerd heeft wat er van hem verwacht wordt als je in de praktijk tegen dat probleem aanloopt?
Afbeelding

Belle
Zeer actief

renee-uk schreef:
Belle schreef:
renee-uk schreef:
ik vind dat onduidelijk, wat doe je dan in de tussentijd totdat dat hondje in die kunstmatige situatie geleerd heeft wat er van hem verwacht wordt als je in de praktijk tegen dat probleem aanloopt?
Bijvoorbeeld in het geval van opspringen, de hond niet de kans geven en vooral zorgen dat mensen niet het gedrag ook nog eens gaan belonen (bedoeld of onbedoeld), want dat is waar het vaak mis gaat. En dat vind ik dan verwarrend voor de hond als je het springen gaat corrigeren, maar het tegelijkertijd beloond wordt door de persoon waar hij tegenop springt.
Maar misschien doel jij op ander gedrag. Ik kan even niets anders bedenken, dus misschien kan je een voorbeeld geven.
renee-uk
Zeer actief

Belle schreef: Bijvoorbeeld in het geval van opspringen, de hond niet de kans geven en vooral zorgen dat mensen niet het gedrag ook nog eens gaan belonen (bedoeld of onbedoeld), want dat is waar het vaak mis gaat. En dat vind ik dan verwarrend voor de hond als je het springen gaat corrigeren, maar het tegelijkertijd beloond wordt door de persoon waar hij tegenop springt.
Maar misschien doel jij op ander gedrag. Ik kan even niets anders bedenken, dus misschien kan je een voorbeeld geven.
oh ok, ja dat ben ik met je eens, ik geef hondjes nooit de kans om op te springen en hou heel streng de vinger aan de pols mbt andere mensen en mijn pup/hond, daarom had ik aan dat gedrag niet eens gedacht ;)
ik had meer gedrag als uitvallen aan de lijn in gedachten of het ongelimiteerd naar andere mensen en/of honden toerennen; vervelend en ongewenst gedrag waar je met de meeste honden wel een keer tegenaan zult lopen.
Afbeelding

ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

renee-uk schreef:ik negeer maar heel weinig, leid wel af (althans bij een pup of een onopgevoede oudere hond die alles nog moet leren) en corrigeer (haast nooit lichamelijk) best wel als ik denk dat dat nodig is en toch denk ik dat ik positief opvoed ;)
denk dat de clue hem zit in de hond een alternatief geven als je corrigeert: alleen vertellen dat wat ie doet niet goed is zet weinig zoden aan de dijk als je hem niet laat zien wat je dan wel van hem verwacht.
Precies! Dat is ook wat ik bedoelde!
Belle
Zeer actief

renee-uk schreef:
Belle schreef: Bijvoorbeeld in het geval van opspringen, de hond niet de kans geven en vooral zorgen dat mensen niet het gedrag ook nog eens gaan belonen (bedoeld of onbedoeld), want dat is waar het vaak mis gaat. En dat vind ik dan verwarrend voor de hond als je het springen gaat corrigeren, maar het tegelijkertijd beloond wordt door de persoon waar hij tegenop springt.
oh ok, ja dat ben ik met je eens, ik geef hondjes nooit de kans om op te springen en hou heel streng de vinger aan de pols mbt andere mensen en mijn pup/hond, daarom had ik aan dat gedrag niet eens gedacht ;)
ik had meer gedrag als uitvallen aan de lijn in gedachten of het ongelimiteerd naar andere mensen en/of honden toerennen; vervelend en ongewenst gedrag waar je met de meeste honden wel een keer tegenaan zult lopen.
Ik ging uit van pups, meestal is uitvalgedrag daar nog niet aan de orde. Naar andere mensen/honden toerennen wel, maar dat kun je best oefenen in gecontroleerde omstandigheden en in de praktijk voorkomen denk ik. Verder vervelend puppengedrag hebben ze bij mij eigenlijk nooit vertoond.
renee-uk
Zeer actief

Belle schreef:
renee-uk schreef:
Ik ging uit van pups, meestal is uitvalgedrag daar nog niet aan de orde. Naar andere mensen/honden toerennen wel, maar dat kun je best oefenen in gecontroleerde omstandigheden en in de praktijk voorkomen denk ik. Verder vervelend puppengedrag hebben ze bij mij eigenlijk nooit vertoond.
ik ben herplaatser-geïndoctrineerd denk ik ;)
Afbeelding

Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Hier woont een vrouw met een jack russel. Altijd al blaffen toen we Zazoe nog hadden. Echt tekeer ging hij. Zazoe liep erlangs alsof hij lucht was.
Ze kregen een chi erbij en binnen no time deed die precies hetzelfde.
Dus samen tegen Zazoe.
En nog steeds liep Zazoe langs alsof er niks aan de hand was. Hij piste een keer tegen de paal en liep door :P Rotzakkie hahah.
Nu heb ik Nala en lopen die 2 nog steeds Nala uit te keffen. Nala reageert er wel wat op door te springen en vrolijk te doen. 1 keer zeggen Nala kijk eens. Dan kijkt ze me aan en lopen we door.
Die honden die blaffen worden genegeerd door die eigenaar maar in al die jaren nog niks verandert dus zo zie je maar.
Misschien ook niet een heel goed voorbeeld maar ik was wel trots op Nala dat ze gewoon lekker kwispelend mee door liep.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
Belle
Zeer actief

Sanne!! schreef:Hier woont een vrouw met een jack russel. Altijd al blaffen toen we Zazoe nog hadden. Echt tekeer ging hij. Zazoe liep erlangs alsof hij lucht was.
Ze kregen een chi erbij en binnen no time deed die precies hetzelfde.
Dus samen tegen Zazoe.
En nog steeds liep Zazoe langs alsof er niks aan de hand was. Hij piste een keer tegen de paal en liep door :P Rotzakkie hahah.
Nu heb ik Nala en lopen die 2 nog steeds Nala uit te keffen. Nala reageert er wel wat op door te springen en vrolijk te doen. 1 keer zeggen Nala kijk eens. Dan kijkt ze me aan en lopen we door.
Die honden die blaffen worden genegeerd door die eigenaar maar in al die jaren nog niks verandert dus zo zie je maar.
Misschien ook niet een heel goed voorbeeld maar ik was wel trots op Nala dat ze gewoon lekker kwispelend mee door liep.
Blaffen op zich is vaak al heel erg zelfbelonend, maar als vervolgens ook nog degene tegen wie je blaft doorloopt, is dat natuurlijk helemaal belonend, 'die heb je dan toch maar mooi weggejaagd'.
mirjam8677
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): kleine roemeense bastaard,
nederlanse mix grote rassen

Ongelezen bericht door mirjam8677 »

Volgens mij ligt het er heel veel aan hoe je hond is. Die kleine van mij (waarschijnlijk in Roemenië geslagen) moet ik absoluut geen lichamelijke correctie geven. Een keer aankijken en een duidelijk nee is genoeg. Boemel daarintegen is weer heel anders. Ik probeer
bijna alles net zo te doen als Cesar Millan. Ik ben de leider en zij zijn de volgers. Is Boemel te opgewonden en werkt houding of stem niet dan krijgt hij een "klauw" . Dit is nu meestal in situaties zoals tegen mensen opspringen, te wild doen met (kleinere) honden en dat soort dingen. Wil hij na 2 keer echter niet naar de plaats dan hoef ik alleen maar even zelf naar de plaats te lopen en hij volgt me meteen. Heeft hij iets gepakt wat niet mag, dan is een duidelijk nee al genoeg. Aan de riem is een kort rukje opzij vaak al genoeg om zijn aandacht er weer bij te krijgen. Is hij te opgewonden door bijvoorbeeld een andere opgewonden hond ofzo dan blok ik hem met mijn been en hij is er weer bij. Negeren doe ik bijvoorbeeld als hij te opdringerig is. Bijvoorbeeld als ik mijn schoenen aantrek en meneer gaat er meteen van uit dat we naar buiten gaan. Dan ga ik juist ff rustig op de bank zitten om nog een kopje koffie te nemen. Het ligt er dus voornamelijk aan hoe opgewonden (en dus bereikbaar) is.. Niet straffen vind ik het ontzeggen van duidelijkheid. In een roedel gebeurd het ook. Ik doe heel veel op gevoel en zoals ik al zei, ik heb veel respect voor Cesar's manier van werken. Hij straft ook, maar wel op de goede manier. Ik sla of schop mijn honden dus nooit!
Ook geen tik op de neus, want dat begrijpen ze gewoon niet. Ook de time-out, in bench of gang zal de hond niet linken met het gebeurde. Een hond is alleen op het moment zelf te corrigeren. Bovendien wil ik dat zijn "plaats" een fijne veilige plek blijft.Het op de rug leggen doe ik alleen in heel uitzonderlijke situaties. Bijvoorbeeld bij het bijten van een andere hond. Met deze honden is het nog nooit nodig geweest en ik hoop dat dat zo blijft, maar met mijn Malamute is het regelmatig voorgekomen. Ookal had ik haar aan de lijn omdat ik wist hoe ze was, kon ze soms toch bijten omdat andere honden (ongemerkt) te dicht bij kwamen. Dan ging ze wel op d'r rug hoor! Helaas hielp het niet in die mate dat ik haar los kon laten maar dat wist ik al voor ik haar als pup aanschafte. Het zijn gewoon geen sociale honden. Maar goed, wat betreft de vraag: Ligt aan de situatie en de hond. Een andere hondenschool zou voor jouw hond denk ik beter werken.

Edit: straffen moet eigenlijk gewoon corrigeren zijn:) En het begint allemaal natuurlijk wel met een positieve benadering!
Ook gebruik ik bij alle commando's een handgebaar. Vaak heb ik mijn stem niet eens meer nodig :D
Laatst gewijzigd door mirjam8677 op 19 okt 2013 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

geen wonder dat dat rugleggen niet werkt, overgave kun je niet afdwingen dat moet uit de hond zelf komen en dat doet het niet als je ze op hun rug dwingt :idea:
Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Frolic schreef:Wat doen jullie bij ongewenst gedrag van je hond? Ik ben gewend om een nee of foei te roepen (stemverheffing) of een klein rukje aan de riem te geven. Nu train ik bij een hondenschool waar het belonen heel erg voorop staat. Daar ben ik het helemaal mee eens, liever belonen dan straffen. Maar als het nou uit de hand, loopt, als je hond druk aan het puberen is, als je weet dat hij je uitdaagt, grenzen opzoekt, mag je dan nog niet straffen? Moet je dan alsmaar blijven negeren?
Bij mijn hondenschool krijg ik op mijn kop als ik mijn stem verhef. Ik kan daar echt niks mee. Ben ik nou zo lomp, loop ik zo achter de feiten aan of doen jullie dat ook wel. Hoe straffen jullie je hond? Zaken waar ik nu tegenaan loop zijn: happen naar de kinderen, spullen van tafel of uit de kast pakken, trekken aan de riem, Oost Indisch doof zijn als ik hem naar zijn plaats stuur. Ik heb het idee dat ik hem volledige vrijheid geef als ik dat allemaal ga negeren. :19:
Wanneer roep je nee en foei?
Als je je hond iets aan het leren bent of als je hond iets al goed kent, maar niet goed uitvoert?

Uitdagen en grenzen opzoeken doet de ene hond meer dan de andere.
Daarbij is ook van invloed hoe consequent je bij de pup je regels hebt gehanteerd.

Daarbij komt dat je bepaald gedrag voor kunt zijn door te zorgen dat je hond dat gedrag niet kan laten zien.
Een hele simpele is opspringen voorkomen door op de lijn te gaan staan zodat de hond helemaal niet kan opspringen.
Als de hond tijdens de les moet wachten en aan de lijn begint te klieren zo op die lijn gaan staan dat hij geen kant op kan en verder totaal negeren kan dan wel degelijk helpen.
Daar hoef je dan niets bij te zeggen.
Mijn hond ligt af op een rustig plekje als ik train met haar maar niet aan de beurt ben :wink:
Dat heb ik al vroeg getraind.
Niet te veel prikkels tegelijk, een daardoor rustiger hond, die beter op mij gericht is.
Leer een hond te gaan zitten als hij graag iets achterna jaagt (fiets, auto, paard).
Dat zijn overenigbare acties n.l.
Als je hond zit kan hij niets najagen.

Dat is het systeem van positief trainen. :wink:

Trekken dan nog maar even toestaan zoals in je lessen kennelijk werd gezegd, hoort daar volgens mij niet bij. :denken:

Zoek je een gehoorzaamheidstraining of jachttraining @Frolic?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”