Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Straffen of negeren?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Frolic

Straffen of negeren?

Ongelezen bericht door Frolic »

Wat doen jullie bij ongewenst gedrag van je hond? Ik ben gewend om een nee of foei te roepen (stemverheffing) of een klein rukje aan de riem te geven. Nu train ik bij een hondenschool waar het belonen heel erg voorop staat. Daar ben ik het helemaal mee eens, liever belonen dan straffen. Maar als het nou uit de hand, loopt, als je hond druk aan het puberen is, als je weet dat hij je uitdaagt, grenzen opzoekt, mag je dan nog niet straffen? Moet je dan alsmaar blijven negeren?
Bij mijn hondenschool krijg ik op mijn kop als ik mijn stem verhef. Ik kan daar echt niks mee. Ben ik nou zo lomp, loop ik zo achter de feiten aan of doen jullie dat ook wel. Hoe straffen jullie je hond? Zaken waar ik nu tegenaan loop zijn: happen naar de kinderen, spullen van tafel of uit de kast pakken, trekken aan de riem, Oost Indisch doof zijn als ik hem naar zijn plaats stuur. Ik heb het idee dat ik hem volledige vrijheid geef als ik dat allemaal ga negeren. :19:
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!
Aantal honden: 1

Re: Straffen of negeren?

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Het ligt bij mij heel erg aan de situatie.
Ik probeer vooral het goede te belonen. En te voorkomen dat ze de fout in gaat. Als ze de fout in gaat ligt het er maar net aan wat ze doet, of het de eerste keer is dat ze dat doet en hoe erg ik de fout vind.
Aan de hand daarvan 'straf' ik haar.

Gerum dit klinkt zielig.....

Ik zal ze nooit slaan of schoppen overigens. Ze heeft ook geen slipketting en dat soort onzin. Maar een rukje aan de lijn of een stemverheffing wil ik wel eens gebruiken ja.
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

De eerste hondenschool waar ik met Lola kwam, werkte ook zo. Lola kon doen wat ze wilde, ik mocht niks zeggen of doen om haar dat te beletten. En als ze iets goed deed, moesten er koekjes in. Lola werd er niet beter van, vond het wel prima dat ze nooit hoorde dat ze een grens overging en was erg onrustig in d'r koppie.

Nu train ik ergens waar regelmatig commentaar komt dat het niet enthousiast en blij genoeg gaat, maar waar zeker ook duidelijk gemaakt mag worden aan de hond dat sommige dingen niet mogen. Lola is daar veel relaxter en leuker door geworden, ze weet nu duidelijk waar de grenzen liggen en hoeft daar dus zelf niet meer over na te denken. Tuurlijk test ze af en toe wel, maar ze snapt het leven hier nu een stuk beter.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik heb bij zo'n hondenschool getraind en ik werd er helemaal gek van. Ik hou wel erg van commando's op een positieve manier aanleren maar je kunt ook overdrijven zeg. Heb de cursus dan ook niet afgemaakt en ik ben bij een andere school gaan trainen waar ze wat meer de middenweg bewandelen en njet zo krampachtig doen over een keer hey! tegen je hond roepen.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik weet wel, als Laicka echt stront vervelend was kreeg ze een time out in de bench, niet boos geworden maar gewoon even rustig worden. Als ze aan dingen zat die ze niet mocht pakte ik wat om haar af te leiden en daarmee ook te kunnen belonen. Spullen gewoon goed opbergen, trekken aan de riem consequent trainen en plaatst sturen ook trainen en niet boos worden. Happen naar kinderen, waarom kan die bij die kinderen, afleiden met een snoepje als dit een zwak punt is van je hond. Je kan wel boos worden maar dan heeft dat beest geen idee wat ie dan wel goed doet.

Ik weet niet hoe oud je hond is maar misschien snapt ie er nog niet zo veel van.

Al met al, het klinkt alsof je gewoon een jonge hond in huis hebt.

Edit, wil nog niet zeggen dat ik niet eens pissig ben geworden op 1 van de 2 maar ik probeer het zo positief mogelijk aan te pakken
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Frolic

***puppy*** schreef:Ik weet wel, als Laicka echt stront vervelend was kreeg ze een time out in de bench, niet boos geworden maar gewoon even rustig worden. Als ze aan dingen zat die ze niet mocht pakte ik wat om haar af te leiden en daarmee ook te kunnen belonen. Spullen gewoon goed opbergen, trekken aan de riem consequent trainen en plaatst sturen ook trainen en niet boos worden. Happen naar kinderen, waarom kan die bij die kinderen, afleiden met een snoepje als dit een zwak punt is van je hond. Je kan wel boos worden maar dan heeft dat beest geen idee wat ie dan wel goed doet.

Ik weet niet hoe oud je hond is maar misschien snapt ie er nog niet zo veel van.

Al met al, het klinkt alsof je gewoon een jonge hond in huis hebt.

Edit, wil nog niet zeggen dat ik niet eens pissig ben geworden op 1 van de 2 maar ik probeer het zo positief mogelijk aan te pakken
Klopt, een reu van bijna 6 maanden. Heel aanhankelijk, lief en zacht karakter. Maar... hij is mega slim. Dat hebben ze bij de cursus ook opgemerkt. Afleiden met een snoepje triggert hem om ongewenst gedrag te vertonen om te worden afgeleid met een snoepje, ja echt waar! HIj doet echt alles voor wat lekkers. Ook ik ben voor positief opvoeden. Heb altijd in alle tassen auto's en zakken koekjes, maar soms .... Het trekken aan de lijn probeer ik al vanaf 3 mnd af te leren. Op cursus moest ik het toestaan omdat dat later wel weer afgeleerd zou worden. Nu heb ik dus flink last van mijn schouder en het wordt alsmaar erger. Het happen naar de kinderen: tja, die wonen ook in mijn huis, zijn 7-9 en 12 jaar oud. Hond is al best groot, maar springt tegen ze op en hapt naar hun gezicht. Ik wil dat gewoon niet hebben en dát is dus iets wat ik echt niet kan negeren. Boos worden doe ik niet, mijn stem verheffen wel.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Frolic schreef:Zaken waar ik nu tegenaan loop zijn: happen naar de kinderen, spullen van tafel of uit de kast pakken, trekken aan de riem, Oost Indisch doof zijn als ik hem naar zijn plaats stuur. Ik heb het idee dat ik hem volledige vrijheid geef als ik dat allemaal ga negeren. :19:
Bij happen zal ik niet mijn stem verheffen als het even kan.
Hij is jong en het is vooral baldadigheid neem ik aan, en als ik dan mijn stem verhef gaat de opwinding juist omhoog.
Dus ik zeg wel nee, haal de hond weg, maar alles wel rustig.

Bij trekken heeft schreeuwen geen zin, dus dat doe ik ook niet. Stoppen en aandacht eisen doe ik dan weer wel.

Bij iets pikken zeg ik wel duidelijk en krachtig nee, maar schreeuwen: liever niet.

Bij oostindisch doof schreeuw ik niet omdat het de leeftijd is en het er allemaal nog niet rotsvast inzit. Dus schreeuwen heeft geen zin :19:

Maar ik corrigeer wel, hoor.
Bij de 100e keer trekken terwijl een hond het commando ként corrigeer ik met een flinke stem. Maar dat is dan wel en volwassen hond en geen puber.

Bij iets van tafel jatten als de hond wéét dat het niet mag kan ik zelfs wel een tik geven op de neus. In elk geval geef ik een flinke stemcorrectie.

Maar: je moet wel 200% zeker weten dat de hond het commando volledig kent. En dat is op deze leeftijd dus maar zeer de vraag. ;)
Tja, en dán corrigeer ik dus niet zo hard.

En vergeet ook niet wat voor hond je hebt. Een hond die gefokt is om zelfstandig te werken. En om die feilloos luisterend te krijgen duurt langer dan wanneer je een van nature al meer volgzaam ras hebt.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Frolic

Marjoleine schreef:
Frolic schreef:Zaken waar ik nu tegenaan loop zijn: happen naar de kinderen, spullen van tafel of uit de kast pakken, trekken aan de riem, Oost Indisch doof zijn als ik hem naar zijn plaats stuur. Ik heb het idee dat ik hem volledige vrijheid geef als ik dat allemaal ga negeren. :19:
Bij happen zal ik niet mijn stem verheffen als het even kan.
Hij is jong en het is vooral baldadigheid neem ik aan, en als ik dan mijn stem verhef gaat de opwinding juist omhoog.
Dus ik zeg wel nee, haal de hond weg, maar alles wel rustig.

Bij trekken heeft schreeuwen geen zin, dus dat doe ik ook niet. Stoppen en aandacht eisen doe ik dan weer wel.

Bij iets pikken zeg ik wel duidelijk en krachtig nee, maar schreeuwen: liever niet.

Bij oostindisch doof schreeuw ik niet omdat het de leeftijd is en het er allemaal nog niet rotsvast inzit. Dus schreeuwen heeft geen zin :19:

Maar ik corrigeer wel, hoor.
Bij de 100e keer trekken terwijl een hond het commando ként corrigeer ik met een flinke stem. Maar dat is dan wel en volwassen hond en geen puber.

Bij iets van tafel jatten als de hond wéét dat het niet mag kan ik zelfs wel een tik geven op de neus. In elk geval geef ik een flinke stemcorrectie.

Maar: je moet wel 200% zeker weten dat de hond het commando volledig kent. En dat is op deze leeftijd dus maar zeer de vraag. ;)
Tja, en dán corrigeer ik dus niet zo hard.

En vergeet ook niet wat voor hond je hebt. Een hond die gefokt is om zelfstandig te werken. En om die feilloos luisterend te krijgen duurt langer dan wanneer je een van nature al meer volgzaam ras hebt.
Ik snap dat een hond het commando volledig moet kennen om van hem te verwachten dat hij het opvolgt. Maar ik vind een stemverheffing (ik schreeuw niet!) wat anders dan een correctie. Toch? En als je zelfs dat niet mag doen?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

ik bekijk het per hond en per situatie en ook hoe mijn eigen pet staat :19: ik ben niet zo van 1 methode, wanneer ik het nodig vind, om mijn stem te verheffen of er zelfs 1 fysiek "aan te pakken"dan doe ik dat, en soms is afleiden beter of makkelijker of soms is een "he nou, doe ff niet joh" voldoende

ik zal niet zeggen dat mijn honden enorm goed opgevoed zijn, maar goed, dat is ook een keuze :engel: mij niet snappen is er iig niet bij, ze weten echt wel waar ze aan toe zijn, dus daarvoor hoef je niet maar 1 bepaalde manier te volgen, althans dat is mijn ervaring ;)
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Frolic schreef:Ik snap dat een hond het commando volledig moet kennen om van hem te verwachten dat hij het opvolgt. Maar ik vind een stemverheffing (ik schreeuw niet!) wat anders dan een correctie. Toch? En als je zelfs dat niet mag doen?
Nou, ik vind een stemverheffing ook een correctie, hoor.
Wel een andere orde dan schreeuwen en ook een andere orde dan een rukje. Maar niettemin een correctie.

Dat stemverheffing niet mag vind ik onzin en doorgeslagen. Ik ben erg van positief trainen maar als mijn eten van mijn bord gejat wordt geef ik een soejang :pffff:
Zak maar zeggen ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Ik moet zeggen dat ik wel voorzichtig met met schreeuwen, maar dat heeft maar één reden: Chaconne (en voorheen ook Rinne Roos) kan er niet tegen.
Die schrikt er van en wordt er onzeker door. Want ik neig er regelmatig écht wel naar, hoor.

Soms wel lastig want die stabijs halen me vaak zat het bloed onder de nagels vandaan en dan schreeuw ik dus wel.
Om me vervolgens jegens dat geschrokken, platgedrukte krullenwurm weer te verontschuldigen ;)

Die is ontzettend zoet en braaf trouwens, dus schreeuwen is bij haar niet nodig.
En de meeste wetters raken er ook danig van in de war en onder de indruk.
Ideaal eigenlijk als je puberende kinderen hebt: slaan met deuren en schreeuwen is dan dus een no-no :mrgreen:

Maar hoe dan ook: misdragingen worden gecorrigeerd, da's duidelijk.

Afbeelding

Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Zeker met je kinderen zou ik hem persoonlijk eens flink uitfoeteren, issie nou helemaal besodemietert
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

HIer van alles wat. Ik vraag iets wat hij kent 2keer en de 3e keer help ik even een handje. Ook verhef ik mijn stem en kan hij best een tik op zijn neus krijgen(bij bijv eten jatten) maar ik beloon daarna ook direct als hij dan doet wat ik wel wil.
Echt lichamelijk straffen is die van mij niet van onder de indruk, wel het wegnemen van de lol. Dus op zijn plaats leggen, of aan de riem voor een stukje. Daar heb ik hem het meest mee.
Als hij iets doet wat uit den boze is word ik 1x direct heel boos en dat komt dan zo duidelijk binnen dat het daarna niet meer voorkomt.

Bij nieuwe dingen aanleren is het bij mij wel alleen positief belonen. Als het niet goed gaat is het een rustige nee en doen we het nog een keer.

edit: ik heb een herplaatser uit Spanje die nog niks wist toen ik hem bijna een jaar terug kreeg.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound

Ongelezen bericht door pointer »

Frolic, ik heb niet echt tips. Hier is het ook zoeken naar de balans tussen positief opvoeden, maar corrigeren daar waar nodig.

Ik heb je denk ik een paar weken geleden gezien op de hondenschool, ik zei nog tegen je dat je een mooie hond bij je had.
De betreffende school gaat inderdaad van het positieve uit, en ik ga een heel eind met ze mee, maar soms vind ik een correctie wel nodig. Je moet denk ik ook op je eigen gevoel af durven gaan. Het is jou hond, jij kent hem het beste.
Groetjes Iris
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Marjoleine schreef:Ik moet zeggen dat ik wel voorzichtig met met schreeuwen, maar dat heeft maar één reden: Chaconne (en voorheen ook Rinne Roos) kan er niet tegen.
Die schrikt er van en wordt er onzeker door. Want ik neig er regelmatig écht wel naar, hoor.

Soms wel lastig want die stabijs halen me vaak zat het bloed onder de nagels vandaan en dan schreeuw ik dus wel.
Om me vervolgens jegens dat geschrokken, platgedrukte krullenwurm weer te verontschuldigen ;)

Die is ontzettend zoet en braaf trouwens, dus schreeuwen is bij haar niet nodig.
En de meeste wetters raken er ook danig van in de war en onder de indruk.
Ideaal eigenlijk als je puberende kinderen hebt: slaan met deuren en schreeuwen is dan dus een no-no :mrgreen:

Maar hoe dan ook: misdragingen worden gecorrigeerd, da's duidelijk.
:LOL: :LOL: :LOL:

Hahaha. Ik heb er een die een bulder als van een sergeant-majoor wel kan waarderen, en één die denkt dat hij Dood!gaat!, mama is boos! :jank:
Het vergt wat schakelen, zo hier en daar :lol1:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Ik ben ook erg van het belonen,maar zeker niet van het negeren.Ik vind het ook niet duidelijk voor zo'n hond.
Ik heb eens met iemand in een curses gestaan ,die trainde negeren ,die hond heeft een uur lang staan kefferen met zo'n kef stem.Nou na een uur had ik barstende koppijn en was in staat het mens wat aan te doen.
Ik beloon ,maar ze krijgen hier ook een ferme nee te horen en een ruk aan de lijn.
Mijn duitsers zijn opgevoed met een leren halsbandje aan,dus het kan prima met een gulden middenweg.Het is niet dat je een hond corrigeert dat je hem gelijk moet mishandellen hè.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

tja, ik heb een heel gevoelig hondje, dus als ik een wenkbrauw optrek :hmmm: dan komt t al aan als een moker dus schreeuwen zou een heul slecht plan zijn :wink: nu ben ik wat dan betreft heel gebalanceerd - hij krijgt me zo ongeveer never nooit kwaad dus t komt goed met ons :cheer: :engel:
Frolic

pointer schreef:Frolic, ik heb niet echt tips. Hier is het ook zoeken naar de balans tussen positief opvoeden, maar corrigeren daar waar nodig.

Ik heb je denk ik een paar weken geleden gezien op de hondenschool, ik zei nog tegen je dat je een mooie hond bij je had.
De betreffende school gaat inderdaad van het positieve uit, en ik ga een heel eind met ze mee, maar soms vind ik een correctie wel nodig. Je moet denk ik ook op je eigen gevoel af durven gaan. Het is jou hond, jij kent hem het beste.
:denken: Heb jij ook een pup? Kan me jou zo snel niet herinneren. Mijn hond trekt nogal wat bekijks, veel mensen kennen het ras niet dus ik wordt op straat en op cursus vaak aangesproken.
Ik ga ook een heel eind met hen mee, maar merk dat ik zo langzamerhand wel dat ik met mijn hond niet verder kom. Als ik een dummy in mijn hand heb bv en mijn hond wil die pakken (dat doet hij) dan mag ik geen nee zeggen. Dan zou de hond dummy en het negatieve van nee aan elkaar koppelen. Dus ik probeer te negeren, maar een bek vol tanden om je hand elke keer dat is niet fijn, dus dan komt er echt wel een ferme nee van mijn kant.

Ik ga op zoek naar een andere hondenschool, jammer, want ik vind deze mensen wel heel erg sympathiek, maar als ik daar telkens op mezelf moet letten, of ik niet de fout in ga, dan is er ook iets niet helemaal goed.

En begrijp me goed, ik weet dat ik een jonge hond heb die veel moet leren en veel vergeet. Ik wil hem ook geen lijfstraffen geven, wil op een positieve manier met hem trainen , maar ik vind ook dat een gepaste correctie soms nodig is. . Zeker als hij uit baldadigheid de kinderen naar het gezicht hapt, dan gaat hij echt te ver en dat negeer ik niet.
Frolic

beatje schreef:Ik ben ook erg van het belonen,maar zeker niet van het negeren.Ik vind het ook niet duidelijk voor zo'n hond.
Ik heb eens met iemand in een curses gestaan ,die trainde negeren ,die hond heeft een uur lang staan kefferen met zo'n kef stem.Nou na een uur had ik barstende koppijn en was in staat het mens wat aan te doen.
Ik beloon ,maar ze krijgen hier ook een ferme nee te horen en een ruk aan de lijn.
Mijn duitsers zijn opgevoed met een leren halsbandje aan,dus het kan prima met een gulden middenweg.Het is niet dat je een hond corrigeert dat je hem gelijk moet mishandellen hè.
Nou dit dus. Zo hebben we met een keffer gestaan, heel wat lessen. En diezelfde keffer die hing telkens in de arm/ jas van de buurvrouw die de hond tussen de middag de hond uitliet. Ook bij instructeur dus en die bleef ook alsmaar negeren. :denken:
Dus ik zoek ook naar de gulden middenweg en ben blij te merken dat dat tegenwoordig ook nog mag.
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Frolic schreef:
:denken: Heb jij ook een pup? Kan me jou zo snel niet herinneren. Mijn hond trekt nogal wat bekijks, veel mensen kennen het ras niet dus ik wordt op straat en op cursus vaak aangesproken.
Ik ga ook een heel eind met hen mee, maar merk dat ik zo langzamerhand wel dat ik met mijn hond niet verder kom. Als ik een dummy in mijn hand heb bv en mijn hond wil die pakken (dat doet hij) dan mag ik geen nee zeggen. Dan zou de hond dummy en het negatieve van nee aan elkaar koppelen. Dus ik probeer te negeren, maar een bek vol tanden om je hand elke keer dat is niet fijn, dus dan komt er echt wel een ferme nee van mijn kant.
In dit specifieke voorbeeld kan je er ook voor kiezen om met je andere hand een grens aan te geven, dat hij de dummy niet mag pakken zonder dat jij toestemming geeft. Dus je claimt de dummy door je andere hand er voor te houden wanneer je hond het uit zichzelf wil pakken. En zo kan je in veel gevallen volgens mij met gebaren en lichaamshouding ook al veel bereiken in het aanleren van dingen, zonder dat je dus hoeft te kiezen voor negeren of corrigeren of een commando te gebruiken.
Het moet natuurlijk wel bij je passen maar ik vind het zelf in veel gevallen een prettige manier van werken met mijn hond, vooral omdat het voor haar heel duidelijk is.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Frolic schreef:Nou dit dus. Zo hebben we met een keffer gestaan, heel wat lessen. En diezelfde keffer die hing telkens in de arm/ jas van de buurvrouw die de hond tussen de middag de hond uitliet. Ook bij instructeur dus en die bleef ook alsmaar negeren. :denken:
Dus ik zoek ook naar de gulden middenweg en ben blij te merken dat dat tegenwoordig ook nog mag.
Dat is gewoon stupide. Het is zelfbelonend gedrag, dus als je dit soort gedragingen niet ombuigt of corrigeert, wordt de hond beloond voor dit gedrag.

Ik zou een andere hondenschool zoeken.

Misschien dat Samantha een goede jachttraining weet in jouw buurt?
Ik weet dat die dit najaar gaat beginnen met jachttraining geven, en ze is echt heel erg goed.
And few will ever climb
Frolic

Tara schreef:
Frolic schreef: Ik ga ook een heel eind met hen mee, maar merk dat ik zo langzamerhand wel dat ik met mijn hond niet verder kom. Als ik een dummy in mijn hand heb bv en mijn hond wil die pakken (dat doet hij) dan mag ik geen nee zeggen. Dan zou de hond dummy en het negatieve van nee aan elkaar koppelen.
Gatver, wat dogmatisch allemaal zeg.
Een hond is niet achterlijk, en hij is ook niet van suiker. Ik heb ook staande jachthonden, en met net zulke zachte karakters als die Slowaak van jou, en die krijgen ook gerust wel eens een NEE of FOEI te horen.
Wat zeg ik? Die krijgen soms zelfs wel eens een draai om hun oren! En daar krijgen ze helemaal niks van hoor.
Ik zie me al staan met een apport en een nahappende hond, dat ga ik echt niet negeren hoor.

Dat roodgemaakte zou eigenlijk al genoeg moeten zeggen, jij komt niet verder met je hond, en dus ben je daar niet op de juiste plaats.
Ik ken de Slowaak wel redelijk, en het is een ras dat heel graag duidelijkheid wil hebben. En die duidelijkheid gaat dus twee kanten op.
Duidelijk aangeven wat je van hem wilt, en duidelijk aangeven wat je NIET wilt.
Duidelijkheid geeft rust en veiligheid.
Precies, besluit genomen. Ik ben bang als ik nu ga blijven negeren dat ik een monster creëer. Ik was alleen benieuwd of ik er nu ouderwetse opvattingen op na houd, dat het aan mij lag. Nee dus.
Frolic

Miranda schreef:
Frolic schreef:Nou dit dus. Zo hebben we met een keffer gestaan, heel wat lessen. En diezelfde keffer die hing telkens in de arm/ jas van de buurvrouw die de hond tussen de middag de hond uitliet. Ook bij instructeur dus en die bleef ook alsmaar negeren. :denken:
Dat is gewoon stupide. Het is zelfbelonend gedrag, dus als je dit soort gedragingen niet ombuigt of corrigeert, wordt de hond beloond voor dit gedrag.

Ik zou een andere hondenschool zoeken.

Misschien dat Samantha een goede jachttraining weet in jouw buurt?
Ik weet dat die dit najaar gaat beginnen met jachttraining geven, en ze is echt heel erg goed.
Wie is Samantha? Heb even op gebruikersnaam gezocht, maar daar kom ik niet echt verder mee.
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Frolic schreef:Wie is Samantha? Heb even op gebruikersnaam gezocht, maar daar kom ik niet echt verder mee.
samantha!
And few will ever climb
sabine01
Actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door sabine01 »

Ik ben zelf van het type positief trainen maar als Elmo te ver gaat krijgt hij echt wel een correctie van me. 1 voorbeeld tijdens de jachttraining moest hij de dummy afgeven en hij legt de dummy in mijn hand en greep meteen de dummy samen met mijn hand weer terug. Ik heb Elmo met een hele boel herrie ( wat denk je wel niet ben je helemaal van de pot gerukt enz) op de rug gegooid dit heb ik maar 1 keer hoeven doen en meneer begreep dat hij te ver was gegaan. Ik ben er wel een voorstander van dat als je straft je het in 1 keer goed moet doen zodat de hond het heeft begrepen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik denk dat correctie ook een betere term is dan straf ( straf klinkt meer als ik neem wraak).
Op de rug gooien vind ik dan weer :piew: en dat klinkt wel degelijk als een soort van straf
Boerenfoxfan
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boerenfox, terrier/malteser-kruising

Ongelezen bericht door Boerenfoxfan »

Tara schreef:Opvoeden is grenzen stellen, en daar waar het leuk kan zou ik het vooral leuk houden.
Maar daar waar de hond over grenzen heengaat is niks mis met (stem)correctie.
De hondentrainer die mij helpt met mijn honden zweert bij stemcorrectie en stembeloning. Dus als de hond iets doet wat niet mag (bv. uitvallen) dan een rukje aan de lijn en een streng nee. Als de hond je dan vervolgens aankijkt, met aansporing belonen (goed zo, knap hoor, kom maar mee). Ik dacht eerst ook "ja, ja", maar het lijkt toch wel goed te werken. Laatst op het strand liep de hond los en kon ik hem op die manier vier keer goed corrigeren. Hij was ook écht blij dat ik blij met hem was.
Afbeelding
Frolic

Boerenfoxfan schreef:
Tara schreef:Opvoeden is grenzen stellen, en daar waar het leuk kan zou ik het vooral leuk houden.
Maar daar waar de hond over grenzen heengaat is niks mis met (stem)correctie.
De hondentrainer die mij helpt met mijn honden zweert bij stemcorrectie en stembeloning. Dus als de hond iets doet wat niet mag (bv. uitvallen) dan een rukje aan de lijn en een streng nee. Als de hond je dan vervolgens aankijkt, met aansporing belonen (goed zo, knap hoor, kom maar mee). Ik dacht eerst ook "ja, ja", maar het lijkt toch wel goed te werken. Laatst op het strand liep de hond los en kon ik hem op die manier vier keer goed corrigeren. Hij was ook écht blij dat ik blij met hem was.
Daar is ook niks mis mee, vind ik, maar dat rukje dat mag ik er dan weer niet bij geven. :19:
Frolic

Miranda schreef:
Frolic schreef:Wie is Samantha? Heb even op gebruikersnaam gezocht, maar daar kom ik niet echt verder mee.
samantha!
hihi, hebbes, dat zat hem in het !
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Ik heb ook niets met alleen maar poezelig zijn en negeren. Als ze weten wat er verwacht wordt, en ze doen wat niet mag krijgen ze dat ook te weten. Soms met stem, maar ook soms fysiek. Ben ook niet dood gegaan aan af en tod een klap op mijn kont!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”