Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"ze went er wel aan" niet dus.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Re: "ze went er wel aan" niet dus.

Ongelezen bericht door Fizgig »

Geloof het of niet, ik zat laatst nog aan je te denken. Ik zag iets op tv over zeilen en dacht, jeutje, dat zou ik niet durven hoor. Ik kan niet goed tegen harde geluiden en op zo'n boot is het echt stressen soms. Je staat echt met de elementen te vechten natuurlijk. En dan is een hond wel een uitdaging hoor. Want de meeste honden zouden waarschijnlijk reageren, het is een hele opgewonden situatie natuurlijk.

Ik denk ook dat Mayke nog erg jong is. Ik weet nog hoe Shelly was met 10 maanden, ik besefte toen niet hoe nat ze achter de oren was. Nu ze bijna 3 is, zie ik heel duidelijk het verschil. En dan vooral het verschil in zelfvertrouwen. Honden doen ook aan ervaringsleren, net als mensen, dus elke keer dat ze iets meemaakt, doet ze ervaring op. Ze hebben dan wel niet zo'n uitgebreid en goed geheugen als wij maar ervaringen zorgen er ook voor dat ze groeien. Dus het is misschien ook niet zo'n geweldig goed advies maar Mayke is nog lang niet geestelijk uitgerijpt. Angst en stress, daar leren ze met de tijd steeds beter mee omgaan, vind ik. Als je bijvoorbeeld kijkt naar agressie, daarin gaan ze niet zo snel in vooruit, want dat beloont zichzelf steeds. Dat is lastiger af te leren dan angst.

Ik denk dat ik zou proberen om Mayke te trainen aan de hand van wat jullie roepen. Jullie roepen allerlei dingen naar elkaar. Je kunt ook, in rust, iets gaan doen met de dingen die je roept. Dus dat ze iets moet doen als jij een zeilcommando roept (geen idee hoe je dat noemt). Want dat is altijd hetzelfde. Misschien dat dat helpt? Dat ze bijvoorbeeld iets moet gaan pakken of dat ze moet gaan liggen. Of dat ze zelf elders naar toe gaat.

Maar het is wel zo, in zo'n stress situatie, waarin jij haar niet kunt begeleiden, zal een hond die nog niet volwassen is, zich waarschijnlijk nog niet zo goed gedragen. Babysteps, denk ik dan maar, dat denk ik ook vaak bij problemen die zich lastig op laten lossen. Kleine stapjes vooruit zijn ook stappen vooruit.

Ik weet niet of je de T-Touch kent? Dat is een manier van je hond aanraken en masseren die helpt bij angst en stressvolle situaties. Misschien is dat nog iets wat je kunt doen om aan de ontspanning te werken samen. De nek masseer ik vaak goed, die wordt hard bij honden.

Succes met trainen, ik weet dat hier niet veel mensen zitten die weten wat je meemaakt en dus kan ik ook slechts proberen in te leven. Ik vind het wel stoer, een hond op een boot. Wie weet is Mayke over 2 jaar de ultieme boothond die je juist helpt in zo'n stressvolle situatie, ik zeg nooit nooit. Maar niks komt vanzelf natuurlijk.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

LongFields schreef:Jammer dat je nu alleen maar je kont tegen de krib gooit en de goede tips overboord gooit.
Ik zou zelf ook een stoffen bench gaan gebruiken, je hebt nu mooi de winter de tijd om haar daar aan te wennen. Alle maaltijden in de bench geven en haar leren om lekker bezig te gaan met een kong en dan zelf gewoon je dagelijkse dingen doen. Die stoffen bench zal niet gaan trillen en kan ook gemakkelijker weggeborgen worden als je hem niet nodig hebt.
Ik gooi mijn kont niet tegen de krib, maar ik vind de adviezen niet bruikbaar en ik vind veel reacties zelfs onplezierig.
Maar ik zal ingaan op het bench-verhaal.
Mijn hond eet slecht. En niet een beetje, maar heel slecht. Ze is altijd mager geweest en begint eindelijk aan te komen. Verder heeft ze nooit ècht aan een bench kunnen wennen. Ze at niet in de bench en je wilt zo'n puppebeestje toch aan het eten krijgen. Op den duur 'accepteerde' ze de bench wel, maar ging er nooit vrijwillig in liggen. Botjes werden er gauw uitgevist en ergens anders opgegeten. Botjes werden niet aangeraakt wanneer ik de deur dicht deed.
Toen ik er achter kwam dat ik helemaal geen bench nodig had, was het klaar. Mijn hond sloopt niet, is zindelijk, en ligt graag op de bank of in haar mand. Daarnaast vind ik het een lelijk en onhandig ding en een dieronvriendelijk hok. Ik heb een nomaden bestaan en ben altijd onderweg en weinig thuis. Het is heel hinderlijk om altijd een bench bij je te moeten hebben en er afhankelijk van te zijn.

Daarbij - de roef is haar thuis. Wat zou een bench toevoegen als ze gewoon in de roef kan zijn, met de luikjes voor de ramen dicht?
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Kaiou schreef:Kun je niet eens bij andere schippers en/of maten navragen hoe die zoiets aangepakt hebben?
Ik heb vorig weekend (Brandarisrace) veel scheepshonden gezien en er eigenlijk maar weinig gehoord.
Het zal toch niet alleen Mayke zijn die zo reageert op de drukke, hectische momenten aan boord.
OK wat leuk, op welk schip?
Wij doen ook ieder jaar mee maar dit jaar was ikzelf er niet bij vanwege de beurtveer.

Ik ken een schipper die me het goedbedoelde advies gaf om haar een keer flink bij dr kladden te pakken als ze stampij maakt :roll: maar dat is niet echt waar ik op hoopte.
En het getetter is ook maar even natuurlijk, maar als je er op gaat letten zijn inderdaad wel meer honden onrustig bij aanmeren.
Laatst gewijzigd door Paisley op 25 okt 2013 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Toch denk ik dat wij mensen het een rotidee vinden een hond in een bench, ik heb een paar weken terug weer een bench neergezet omdat Nikkie nogal eens s'nachts naar Jarah aan het grommen was en ik ook nog wel wil slapen.
Ze ging er de volgende avond al gelijk weer uit zichzelf in en overdags gaat Jarah er in liggen, mijn honden vinden het schijnbaar toch een fijn holletje.
Heb Nikkie wel elke keer iets lekkers gegeven.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Paisley
Zeer actief

gonnie schreef:mijn honden vinden het schijnbaar toch een fijn holletje.
Dat is fijn en als mijn hond dat ook zou vinden, zou ik het graag gebruiken. Mijn vorige hond lag ook graag in de bench. Maar er zijn ook honden die juist gerstester zijn van een bench en Mayke is zoéén.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Paisley schreef: Ik gooi mijn kont niet tegen de krib, maar ik vind de adviezen niet bruikbaar en ik vind veel reacties zelfs onplezierig.
Mijn hond eet slecht. En niet een beetje, maar heel slecht. Ze is altijd mager geweest en begint eindelijk aan te komen. Verder heeft ze nooit ècht aan een bench kunnen wennen. Ze at niet in de bench en je wilt zo'n puppebeestje toch aan het eten krijgen. Op den duur 'accepteerde' ze de bench wel, maar ging er nooit vrijwillig in liggen. Botjes werden er gauw uitgevist en ergens anders opgegeten. Botjes werden niet aangeraakt wanneer ik de deur dicht deed.
Toen ik er achter kwam dat ik helemaal geen bench nodig had, was het klaar. Mijn hond sloopt niet, is zindelijk, en ligt graag op de bank of in haar mand. Daarnaast vind ik het een lelijk en onhandig ding en een dieronvriendelijk hok. Ik heb een nomaden bestaan en ben altijd onderweg en weinig thuis. Het is heel hinderlijk om altijd een bench bij je te moeten hebben en er afhankelijk van te zijn.

Daarbij - de roef is haar thuis. Wat zou een bench toevoegen als ze gewoon in de roef kan zijn, met de luikjes voor de ramen dicht?
Dat is denk ik in een normale stalen bench geweest? Een stoffen bench is voor veel honden prettiger dan een stalen, vanwege het geborgen gevoel door de zijkanten die (deels) dicht zijn. Je hond is pas 10 maanden oud, je praat over haar alsof ze al een jaar of 4 is minstens... Een hond van 10 maanden kun je nog prima dingen bijbrengen en leren hoor, je hebt er trouwens dikke kans van dat het eten als ze meer volwassen gaat worden een stuk beter gaat. Ik ken veel jonge honden die slechte eters waren tot hun eerste loopsheid, of tot ze een jaar of 2 oud waren en echt volwassen werden.

Ik denk trouwens dat een stoffen/nylon bench toch echt wel iets anders is dan de roef van een schip, maar zo te lezen heb je zelf al je conclusie getrokken en vraag ik me af waarom je dit topic geopend hebt, als je eigenlijk niet 1 goede tip van anderen wil aannemen.

Ik zou zeggen: succes ermee!
Paisley
Zeer actief

Fizgig schreef:Geloof het of niet, ik zat laatst nog aan je te denken. Ik zag iets op tv over zeilen en dacht, jeutje, dat zou ik niet durven hoor. Ik kan niet goed tegen harde geluiden en op zo'n boot is het echt stressen soms. Je staat echt met de elementen te vechten natuurlijk. En dan is een hond wel een uitdaging hoor. Want de meeste honden zouden waarschijnlijk reageren, het is een hele opgewonden situatie natuurlijk.
Ja dat is het ook :) Maar meestal waait het op het wad niet harder dan 6bft en dat valt heel relaxt te bezeilen voor mensen die er routine in hebben, ook al komt het op buitenstaanders soms toch stresserig over omdat handelingen snel worden uitgevoerd. Het is doorwerken.
De dagen dat de stront van de dijken waait zijn zeldzaam. Maar afgelopen twee week hebben we regelmatig wat uitdagend weer gehad maar dat vinden we zelf geweldig, en dat werkt door op de hond natuurlijk. Ik denk ook niet dat het blaffen echt angst is, het is meer opwinding waarin ze betrokken wil zijn.
Laatst gewijzigd door Paisley op 25 okt 2013 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door luna2906 »

LongFields schreef:
Paisley schreef: Ik gooi mijn kont niet tegen de krib, maar ik vind de adviezen niet bruikbaar en ik vind veel reacties zelfs onplezierig.

Dat is denk ik in een normale stalen bench geweest? Een stoffen bench is voor veel honden prettiger dan een stalen, vanwege het geborgen gevoel door de zijkanten die (deels) dicht zijn. Je hond is pas 10 maanden oud, je praat over haar alsof ze al een jaar of 4 is minstens... Een hond van 10 maanden kun je nog prima dingen bijbrengen en leren hoor, je hebt er trouwens dikke kans van dat het eten als ze meer volwassen gaat worden een stuk beter gaat. Ik ken veel jonge honden die slechte eters waren tot hun eerste loopsheid, of tot ze een jaar of 2 oud waren en echt volwassen werden.

Ik denk trouwens dat een stoffen/nylon bench toch echt wel iets anders is dan de roef van een schip, maar zo te lezen heb je zelf al je conclusie getrokken en vraag ik me af waarom je dit topic geopend hebt, als je eigenlijk niet 1 goede tip van anderen wil aannemen.

Ik zou zeggen: succes ermee!
Helemaal mee eens :ok: ik vind de bench een goede tip, omdat je er een veilige, warme omgeving kunt maken en prikkels kunt minimaliseren. Dat je hond het als pup niks vond zegt niet dat ze het nu niet fijn kan gaan vinden. Ik vind het jammer dat je het überhaupt niet wil proberen, ook al zou het wel kunnen werken en je er geen schade mee aan richt als je er goed aan pakt.
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Paisley schreef:
Kaiou schreef:Kun je niet eens bij andere schippers en/of maten navragen hoe die zoiets aangepakt hebben?
Ik heb vorig weekend (Brandarisrace) veel scheepshonden gezien en er eigenlijk maar weinig gehoord.
Het zal toch niet alleen Mayke zijn die zo reageert op de drukke, hectische momenten aan boord.
OK wat leuk, op welk schip?
Wij doen ook ieder jaar mee maar dit jaar was ikzelf er niet bij vanwege de beurtveer.

Ik ken een schipper die me het goedbedoelde advies gaf om haar een keer flink bij dr kladden te pakken als ze stampij maakt :roll: maar dat is niet echt waar ik op hoopte.
En het getetter is ook maar even natuurlijk, maar als je er op gaat letten zijn inderdaad wel meer honden onrustig bij aanmeren.
Ik was aan boord van de Lytse Hylke :D Beurtveer heb ik nog nooit gedaan, wel volgend weekend weer de Waddenrace.
En dat advies van die schipper, tja, dat is ook een aanpak, al het zou de mijne niet zijn :ugh:
Maar er zijn natuurlijk veel meer scheepshonden, dus gewoon eens in het rond vragen.
Ze weten in ieder geval precies wat je bedoelt en wie weet heeft er iemand een supertip :wink:
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Nou idd, eigenlijk is het niet eens echt angst. En hoe ouder ze worden, hoe minder ze reageren op opwinding, vind ik. De tijd zal je iig een handje helpen.

Het is nu ook wel het stormseizoen natuurlijk. Gaan jullie zondag ook het water op? Dan schijnt de eerste echte herfststorm te komen. Is dat niet een beetje laat eigenlijk trouwens? Het is raar weer de laatste tijd. Ik heb geleerd, wind is de overgang tussen warme en koude lucht. Het is heel warm geweest dus nu krijgen we vast een hele harde storm.
Paisley
Zeer actief

LongFields schreef: Ik denk trouwens dat een stoffen/nylon bench toch echt wel iets anders is dan de roef van een schip, maar zo te lezen heb je zelf al je conclusie getrokken en vraag ik me af waarom je dit topic geopend hebt, als je eigenlijk niet 1 goede tip van anderen wil aannemen.
Kun je me niet proberen het uit te leggen? Want ik begrijp het gewoonweg niet, en daarom vind ik het niet een goede tip.
Omdat de bench tot nu toe een bron van stress is geweest (omdat ze het er nooit echt aangenaam heeft gevonden). Ik zie het als: "dan heeft ze er een probleem bij"
Ik kan me voorstellen dat de bench een heel prettig hulpmiddel is voor honden die de bench accepteren als hun holletje, maar voor honden die na een gestructureerde benchtraining de bench maar schoorvoetend accepteren, heb ik geen idee wat het toevoegt :scratch:

maar zo te lezen heb je zelf al je conclusie getrokken en vraag ik me af waarom je dit topic geopend hebt, als je eigenlijk niet 1 goede tip van anderen wil aannemen.
Ik heb het topic geopend om nieuwe ideeën op te doen om een oplossing te zoeken en mijn eigen bevindingen te structureren. Ik heb dit topic niet geopend om alle tips voor waar aan te nemen van mensen die ik niet ken, ook als ik weet dat ik daarmee me alleen maar meer ellende op mijn hals haal.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Staat er een radio aan in de roef? Dat zou misschien ook nog kunnen helpen om de geluiden van het zeilen wat te dempen. Lekker rustig muziekje aan zetten daar als zij in de roef zit.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Paisley schreef: Kun je me niet proberen het uit te leggen? Want ik begrijp het gewoonweg niet, en daarom vind ik het niet een goede tip.
Omdat de bench tot nu toe een bron van stress is geweest (omdat ze het er nooit echt aangenaam heeft gevonden). Ik zie het als: "dan heeft ze er een probleem bij"
Ik kan me voorstellen dat de bench een heel prettig hulpmiddel is voor honden die de bench accepteren als hun holletje, maar voor honden die na een gestructureerde benchtraining de bench maar schoorvoetend accepteren, heb ik geen idee wat het toevoegt :scratch:
Je geeft helaas geen antwoord op mijn vraag of je een stalen bench hebt gebruikt of een nylon/stoffen bench, dus ik zie niet zo goed wat je nu uitgelegd wil hebben, anders dan wat ik al geschreven heb.
Je komt nu over als iemand die bij voorbaat maar nee zegt op wat voor bench dan ook, zonder de voordelen van een nylon bench te zien ten opzichte van de door jezelf (en misschien je hond, hoewel ik daar mijn twijfels over heb) afgewezen stalen exemplaar. Stalen bench: open aan alle kanten, stalen bak die niet voor alle honden prettig is. Nylon bench: maakt geen geluid, is eerder een veilig holletje waar de hond zich terug kan trekken en waar prikkels sneller buiten blijven vanwege het materiaal en het grotendeels dicht zijn rondom.
Ik ken best wat honden (waaronder eentje van mijzelf) die in een stalen bench onrustiger zijn dan in een nylon exemplaar. Mijn honden zitten nu nooit meer in een bench maar als pup/jonge hond wel en hier werd de nylon bench veel vaker gebruikt dan de stalen.
Paisley
Zeer actief

Fizgig schreef:Nou idd, eigenlijk is het niet eens echt angst. En hoe ouder ze worden, hoe minder ze reageren op opwinding, vind ik. De tijd zal je iig een handje helpen.

Het is nu ook wel het stormseizoen natuurlijk. Gaan jullie zondag ook het water op? Dan schijnt de eerste echte herfststorm te komen. Is dat niet een beetje laat eigenlijk trouwens? Het is raar weer de laatste tijd. Ik heb geleerd, wind is de overgang tussen warme en koude lucht. Het is heel warm geweest dus nu krijgen we vast een hele harde storm.
Ja ze wordt ook steeds milder! En ik denk ook zeker niet dat ze zo blijft, daar is het het type hondje niet voor. Daar maak ik me ook geen zorgen over, maar als ik een manier vind om er tijd aan te besteden, kunnen we in maart oogsten wat ik in de winter gezaaid heb, om renee nog maar even te citeren. Het is geen 'opgewonden standje' van karakter en ik ben zelf ook erg relaxt in doen en laten. Een bevriende schipper heeft een jackrussel die het nooit heeft kunnen afleren en die keft de hele boel bij elkaar, maar dat is een sowieso een stuiterhondje en die is al 13.

Nee we varen niet meer tot Maart de eerste groepen scholieren weer komen. We hebben gisteren het schip naar de haven gebracht waar ze de winter zal doorbrengen en daarmee direct de laatste mooie dag van het seizoen meegepakt :) . Vanaf de 40 knopen valt er voor ons niet meer te zeilen. Een bui met windstoten is dmv bijliggen wel door te komen zonder te strijken, maar dit weekend blijft het doorpoeieren en dan is het met dit type schepen (we varen een klipper) sowieso weer om lekker in de haven te blijven.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

LongFields schreef:
Paisley schreef: Kun je me niet proberen het uit te leggen? Want ik begrijp het gewoonweg niet, en daarom vind ik het niet een goede tip.
Je geeft helaas geen antwoord op mijn vraag of je een stalen bench hebt gebruikt of een nylon/stoffen bench, dus ik zie niet zo goed wat je nu uitgelegd wil hebben, anders dan wat ik al geschreven heb.
Je komt nu over als iemand die bij voorbaat maar nee zegt op wat voor bench dan ook, zonder de voordelen van een nylon bench te zien ten opzichte van de door jezelf (en misschien je hond, hoewel ik daar mijn twijfels over heb) afgewezen stalen exemplaar. Stalen bench: open aan alle kanten, stalen bak die niet voor alle honden prettig is. Nylon bench: maakt geen geluid, is eerder een veilig holletje waar de hond zich terug kan trekken en waar prikkels sneller buiten blijven vanwege het materiaal en het grotendeels dicht zijn rondom.
Ik ken best wat honden (waaronder eentje van mijzelf) die in een stalen bench onrustiger zijn dan in een nylon exemplaar. Mijn honden zitten nu nooit meer in een bench maar als pup/jonge hond wel en hier werd de nylon bench veel vaker gebruikt dan de stalen.
Ik dacht dat je al antwoord had op die vraag, omdat je in een eerder reactie hebt gelezen dat de bench rammelt door trilling in de spijlen. Het was een stalen bench met kunststof bak. Ik heb hem wel altijd rondom afgedekt met een doek.
Ik zou een nylon bench kunnen gebruiken, maar het klopt dat ik (met deze hond) zo'n persoon ben geworden die (niet bij voorbaat maar achteraf) nee zegt tegen een bench omdat ik geen meerwaarde zie bij een hond die er niet in wil. Ik heb plastic benches gezien die niet opvouwbaar zijn (op een schip niet te doen, gaat enorm in de weg staan) en ik heb benches gezien die meer leken op een tentje. En ik weet precies hoe die eruit gaat zien na 1 keer protest; daar blijft weinig van over. Ik kan verder kijken, als ik een plastic bench zou willen.
In de tijd dat ik me heb verdiept in benches, kwam ik net zoveel tegenstanders als voorstanders tegen. Omdat ik weinig gemotiveerd was om een bench te willen gebruiken (ze had hem nooit nodig) heb ik hem de deur uit gezet.

Jij bent overtuigd van de waarde van jou tip. Ik ben ervan overtuigd, uit eerdere ervaringen met benches, dat het de chaos groter maakt. Dat betekent niet dat ik koppig ben en geen advies wil uit proberen, maar dat komt omdat ik vanuit een ander referentie kader naar mijn hond kijk.
Maar evengoed bedankt hoor. Dat ik een tip niet ga uitproberen, betekent niet dat ik niet waardeer dat hij me gegeven is.
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

zelf vind ik een bench ook niet zo leuk.

maar als er hier een loge komt, die de bench is gewent, dan weten mijn eigen honden niet hoe snel ze erin moeten kruipen, als die bench is neergezet. blijkbaar vinden ze het nog steeds erg interessant. hoewel Buster als pup de bench ook niet zo leuk vond, en ik het ook wel best vond als die er niet in wilde, omdat hij ook niet sloop. is er toch wel wat blijven hangen dat hij er lekkere dingen in kreeg, want hij kruipt dan ook die veel te kleine bench in :Q:

TS: ik wil je absoluut niet aan een bench praten hoor, als je zelf een andere oplossing vindt ook goed natuurlijk. en ik denk dat een hond die de boot (ik noem het maar even een boot) gewend is, kan er inderdaad wel een leuk leven hebben. mijn ouders hebben een sloep, en hun hond en onze honden vinden dat maar wat leuk om lekker in de boot te zitten en uit te kijken over het water.

een bench moet je ook niet zien als een kooitje. maar voor een hond kan het een lekkere prikkelarme veilige en gezellig plekje zijn, waar het tot rust kan komen. net als een slaapkamer voor mensen kan zijn. even weg van de drukte. en de bemanning kan zich dan ook niet irriteren. want ik zou zelf ook gek worden als je met elkaar probeert te communiceren (schreeuwend) en je elkaar niet verstaat omdat een hond naast je zit te tetteren.

verder is het natuurlijk absoluut niet de bedoeling je hond daar de hele tijd in te doen (dat is bench misbruik), maar het kan een routine worden, dat als je gaat aanmeren de hond daarin gaat (waar hij ook af en toe wat lekkers in krijgt), zodat hij ook weet dat er drukte en stress gaat komen, omdat het aanmeer-ritueel weer gaat komen. dan overvalt het de hond ook niet zo. net als bij verlatingsangst, dan is het ook goed om er een bepaald ritueel van te maken voordat je weggaat, zodat de hond weet wat er gaat gebeuren, en het hem niet overvalt. net als bij mensen is dat veel beter, dat je weet wat er gaat gebeuren, i.p.v dat iets gebeurd zonder je erop voor te kunnen bereiden.
Paisley
Zeer actief

LongFields schreef:Staat er een radio aan in de roef? Dat zou misschien ook nog kunnen helpen om de geluiden van het zeilen wat te dempen. Lekker rustig muziekje aan zetten daar als zij in de roef zit.
Dat is een goed idee! Het zal ook minder het idee geven dat ze alleen is opgesloten, omdat er ook prikkels zijn die van binnen komen. Dat ga ik zeker in vervolg doen. Of de televisie zelfs, want daar kijkt ze op een of andere manier graag naar :LOL:
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Paisley schreef:
LongFields schreef:
Ik dacht dat je al antwoord had op die vraag, omdat je in een eerder reactie hebt gelezen dat de bench rammelt door trilling in de spijlen. Het was een stalen bench met kunststof bak. Ik heb hem wel altijd rondom afgedekt met een doek.
Ik zou een nylon bench kunnen gebruiken, maar het klopt dat ik (met deze hond) zo'n persoon ben geworden die (niet bij voorbaat maar achteraf) nee zegt tegen een bench omdat ik geen meerwaarde zie bij een hond die er niet in wil. Ik heb plastic benches gezien die niet opvouwbaar zijn (op een schip niet te doen, gaat enorm in de weg staan) en ik heb benches gezien die meer leken op een tentje. En ik weet precies hoe die eruit gaat zien na 1 keer protest; daar blijft weinig van over. Ik kan verder kijken, als ik een plastic bench zou willen.
In de tijd dat ik me heb verdiept in benches, kwam ik net zoveel tegenstanders als voorstanders tegen. Omdat ik weinig gemotiveerd was om een bench te willen gebruiken (ze had hem nooit nodig) heb ik hem de deur uit gezet.

Jij bent overtuigd van de waarde van jou tip. Ik ben ervan overtuigd, uit eerdere ervaringen met benches, dat het de chaos groter maakt. Dat betekent niet dat ik koppig ben en geen advies wil uit proberen, maar dat komt omdat ik vanuit een ander referentie kader naar mijn hond kijk.
Maar evengoed bedankt hoor. Dat ik een tip niet ga uitproberen, betekent niet dat ik niet waardeer dat hij me gegeven is.
prima als je geen bench wilt.

maar probeer (ik denk dat dat handig kan zijn) om een bepaald ritueel te hebben voordat er aangemeerd gaat worden. zodat de hond dat ritueel van te voren ziet aankomen. anders neemt je hond gewoon de energie over van alle mensen en zal gaan blaffen en onrustig worden. het zou natuurlijk mooi zijn, als dat ritueel meteen ontspanning met zich mee kan brengen.

een stoffen bench is 1 van de middelen wat hieraan mee werkt. dat is namelijk het idee erachter. maar je kan ook iets anders verzinnen hiervoor, misschien.
Emma
Zeer actief

hoe is je hond eigenlijk als je haar alleen laat, in een rustige omgeving? dus zonder dat er aangemeerd wordt?
het kan natuurlijk ook zijn, dat ze meer in de stress schiet omdat ze opgesloten wordt/alleen gelaten wordt, terwijl ze anders nooit weggesloten wordt?

in dat geval zou ik daar ook mee aan de slag gaan. dus het alleen zijn gaan aanleren.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Paisley schreef: Jij bent overtuigd van de waarde van jou tip. Ik ben ervan overtuigd, uit eerdere ervaringen met benches, dat het de chaos groter maakt. Dat betekent niet dat ik koppig ben en geen advies wil uit proberen, maar dat komt omdat ik vanuit een ander referentie kader naar mijn hond kijk.
Ik ben helemaal niet overtuigd van de waarde van mijn tip, een tip is niet voor niets een tip waar iemand mee kan doen wat hij wil en jij wil er niets mee doen. Prima, jouw keus. Ik denk dat het het proberen waard zou zijn maar jij blijkbaar niet, soit.
Wat je verder bedoelt met dat je uit een ander referentiekader naar je hond kijkt begrijp ik niet, maar doet voor mij ook niet terzake.
Tip gegeven, gelezen en terzijde gelegd. Daar lig ik geen seconde van wakker.
Ik hoop dat je het probleem gewoon opgelost krijgt, hoe dat uiteindelijk zal gaan gebeuren (en óf het gaat gebeuren) is jouw probleem, en niet dat van ons. :F:
Paisley
Zeer actief

Emma schreef:hoe is je hond eigenlijk als je haar alleen laat, in een rustige omgeving? dus zonder dat er aangemeerd wordt?
het kan natuurlijk ook zijn, dat ze meer in de stress schiet omdat ze opgesloten wordt/alleen gelaten wordt, terwijl ze anders nooit weggesloten wordt?

in dat geval zou ik daar ook mee aan de slag gaan. dus het alleen zijn gaan aanleren.
Ja je hebt gelijk, en het ritueel zou er ook aan kunnen bijdragen om een patroon te doorbreken, die ze nu gewend is (namelijk blaffen)
Er is ook een washok. Een ruimte waar de wasmachines staan en waar lakens en handdoeken rondslingeren. Ik denk er nu pas aan, maar dat is schuin achter de roef en daar zullen geluiden van het achterdek en machinekamer minder doordringen. Het heeft geen ramen en is misschien 2m bij 1m.
Ze gaat er nu wel eens stiekem liggen tot ergeris van mijn vriend, die haren in de was terug vind, maar ik kan er een sprei overheen leggen natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Paisley op 25 okt 2013 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

LongFields schreef: Wat je verder bedoelt met dat je uit een ander referentiekader naar je hond kijkt begrijp ik niet, maar doet voor mij ook niet terzake.
Ik bedoel ermee dat ondanks een zorgvuldige benchtraining, ik merk dat mijn hond zich veel plezieriger voelt wanneer ze wat meer bewegingsvrijheid heeft. Voortschrijdend inzicht.
Je leert je hond kennen en kan afvinken wat wel en niet werkt. En ze is nog maar 10 maanden dus dat lijstje heb ik nog niet compleet, vandaar dit topic.
Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Paisley schreef:. Ik ga haar geen bench aanleren omdat ze soms blaft, net als dat ik geen trui aan ga trekken als ik dorst heb. .
moet er niet aan denken, in een bench en dat jullie omslaan , :80: ...dat kan gebeuren , is mij ook overkomen . :wink:

heeft ze wel een zwemvest om ?.. heel belangrijk, !!
Laatst gewijzigd door Pakdebal op 25 okt 2013 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma
Zeer actief

Paisley schreef:
LongFields schreef: Wat je verder bedoelt met dat je uit een ander referentiekader naar je hond kijkt begrijp ik niet, maar doet voor mij ook niet terzake.
Ik bedoel ermee dat ondanks een zorgvuldige benchtraining, ik merk dat mijn hond zich veel plezieriger voelt wanneer ze wat meer bewegingsvrijheid heeft. Voortschrijdend inzicht.
Je leert je hond kennen en kan afvinken wat wel en niet werkt. En ze is nog maar 10 maanden dus dat lijstje heb ik nog niet compleet, vandaar dit topic.
maar hoe is je hond, als je weggaat, zonder de drukte ? want het kan ook (een combinatie met) verlatingsangst zijn.

verder wordt benchtraining vaak verkeerd gedaan. en heeft een hond nog niet goed geleerd om alleen te zijn, en wordt het al (te lang) in de bench gedaan. zodat die bench een negatieve lading krijgt. dit hoeft trouwens niet op jou te slaan hoor. onze Buster was ook makkelijker zonder die hele bench.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn honden vonden de bench ook niks, maar nu ineens wel, tenminste Jarah en Nikkie dan.

Komt denk ik wel dat ik Nikkie een brokje geef in de bench, die krijgt ze alleen als ze de bench in gaat dus het is iets waar ze wel wat voor wilt doen. Zij ligt lekker rustig en ik kan s'nachts lekker slapen.

Als ik naar bed ga ligt Jarah er vaak in en dan kruipt Nikkie er ook bij, dan moet ik ze er wel even uitlokken want heb geen zin dat ze in de bench gaan knokken. De meiden zijn namelijk ook weer eens loops. En dan zijn ze chaggo's. Tenminste Nikkie en Tama dan, Jarah is nooit chagrijnig.
Leuk hoor die etterbakkies worden nu elke drie maanden loops, ze vonden drie keer per jaar zeker niet genoeg.
Tegen de tijd dat ze weer gezellig worden komt de volgende loopsheid er weer aan.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

Paisley schreef:
LongFields schreef:Staat er een radio aan in de roef? Dat zou misschien ook nog kunnen helpen om de geluiden van het zeilen wat te dempen. Lekker rustig muziekje aan zetten daar als zij in de roef zit.
Dat is een goed idee! Het zal ook minder het idee geven dat ze alleen is opgesloten, omdat er ook prikkels zijn die van binnen komen. Dat ga ik zeker in vervolg doen. Of de televisie zelfs, want daar kijkt ze op een of andere manier graag naar :LOL:

een hond weet toch geen verschil tussen het klappen van zeilen en een rustige muziek ?.. niet zo vermenselijken , hoor . :wink:. een hond hoort alles door elkaar !
Paisley
Zeer actief

Pakdebal schreef:
Paisley schreef:. Ik ga haar geen bench aanleren omdat ze soms blaft, net als dat ik geen trui aan ga trekken als ik dorst heb. .
moet er niet aan denken, in een bench en dat jullie omslaan , :80: ...dat kan gebeuren , is mij ook overkomen . :wink:

heeft ze wel een zwemvest om ?.. heel belangrijk, !!
We varen een klipper van 260ton. Die slaan niet om.
Gewone jachtjes ook niet, als je weet wat je doet.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Emma schreef:
maar hoe is je hond, als je weggaat, zonder de drukte ? want het kan ook (een combinatie met) verlatingsangst zijn.

verder wordt benchtraining vaak verkeerd gedaan. en heeft een hond nog niet goed geleerd om alleen te zijn, en wordt het al (te lang) in de bench gedaan. zodat die bench een negatieve lading krijgt. dit hoeft trouwens niet op jou te slaan hoor. onze Buster was ook makkelijker zonder die hele bench.
Gelukkig heeft Mayke nooit een probleem gehad met alleen zijn. Ik heb met de bench de tijd genomen en op den duur ging het best wel. Maar ook al lag ze in een diepe slaap en ik deed het deurtje open, dan stond ze slaperig op en ging op de bank liggen. Ze ging er ook nooit vrijwillig in, maar wel op commando.
Toen vroeg ik me af waarom ik dat ding zo graag wilde gebruiken, en daar had ik geen antwoord op, dus eruit gemieterd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Pakdebal schreef:
Paisley schreef:

een hond weet toch geen verschil tussen het klappen van zeilen en een rustige muziek ?.. niet zo vermenselijken , hoor . :wink:. een hond hoort alles door elkaar !
Hoe stiller het is, hoe meer ze reageert op verre geluiden. Dat had ik eerder al wel door.
Het klappen zal ze sowieso wel horen ja.
Afbeelding
Emma
Zeer actief

Paisley schreef:
Emma schreef:

Gelukkig heeft Mayke nooit een probleem gehad met alleen zijn. Ik heb met de bench de tijd genomen en op den duur ging het best wel. Maar ook al lag ze in een diepe slaap en ik deed het deurtje open, dan stond ze slaperig op en ging op de bank liggen. Ze ging er ook nooit vrijwillig in, maar wel op commando.
Toen vroeg ik me af waarom ik dat ding zo graag wilde gebruiken, en daar had ik geen antwoord op, dus eruit gemieterd.
oke, dus dan ligt het niet aan het alleen zijn :ok:

het is natuurlijk nog een jong hondje, nog volop in de ontwikkeling. ook emotioneel/ in het koppie. het heeft allemaal wat tijd en begeleiding nodig. en soms hebben ze ook een terugslag. gewoon rustig eens voor jezelf bedenken hoe je het kan aanpakken, en dat doe je :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”