Wat me opvalt in jouw verhaal is dat je vindt dat boef zich
uit zichzelf/vanzelf net zo moet kunnen gedragen in het huis van je vriend als in jouw huis; jij vindt dat je hond zichzelf jouw regels op moet leggen. Ik vind dat je daarin zeer onrealistische en oneerlijke verwachtingen aan je hond stelt. Hij kan daar niet aan voldoen, zie hem voor wie/wat hij is (een hond dus) en zorg dat hij niet de fout in kán gaan.
Daarnaast valt me op dat je erg blijft hangen in het 'waarom' in plaats van gewoon actie te ondernemen. Het ís nu zo, dus je zou er, voor alle partijen, beter aan doen om dat te accepteren en te handelen naar de nieuwe situatie.
Ik heb het idee dat jij en je vriend verschillende regels hanteren voor boef en dat maakt het er allemaal niet duidelijker op natuurlijk.
wiebel schreef:Vind het alleen zo vreemd waarom hij dit uithaald bij mijn vriend in huis en niet in mijn huis. Daar komt hij niet op het aanrecht en haalt de prullenbak niet leeg en komt niet op de bbank. Ik snap gewoon niet wat het verschil maakt.
Voor een hond zijn regels heel contextgevoelig. Het is niet voor niets dat je een commando in allerlei situaties moet trainen (thuis 'zit' kunnen is niet direct elders 'zit' kunnen). Uiteraard kun en mag je filosoferen over het verschil, maar doe dat alsjeblieft nádat je je hond geen kansen meer geeft op het ongewenste gedrag.
wiebel schreef:Wel lag meneer prins heerlijk op de bank. Maar dat vind ik dan nog ni zo erg, vriendlief wel.
Laat toch die hond niet de dupe worden van regels die niet gehandhaafd (kunnen) worden. Als hij niet wil dat boef op de bank komt, dan moeten jullie die bank barricaderen als jullie weg gaan!
Ga omwille van je hond eens om tafel zitten met je vriend over welke regels er in zijn huis moeten gelden voor boef. Op deze manier is het namelijk allemaal wel erg onduidelijk voor boef vind ik. Spreek dan ook gelijk af hoe jullie er voor gaan zorgen dat boef zich aan die regels kan houden en dus hoe jullie gaan voorkomen dat hij de fout in kan gaan.
EDIT: Spreek ook direct duidelijk af in hoeverre hij vindt dat jij moet zorgen dat het niet fout gaat en hoeverre hij daar zelf ook aan mee wil werken.