Ik heb in een gebied gewoond waar jachttrainingen gegeven werden en zat dus permanent op de eerste rang tijdens de trainingen. Ik moet zeggen dat ik dit dus wel herken. Ik heb dit soort zaken zeer vaak mogen zien en er waren momenten dat ik me bijna niet meer kon beheersen als er weer eens een flatcoat geslagen werd, aan het nekvel werd rondgeslingerd en meer. Martijn heeft het ook vaak gezien. Op een gegeven moment kreeg een hond priveles. Die hond is letterlijk aan zijn nekvel opgetild en geschud door de trainer. Dus echt een hond heen en weer slingeren met de poten van de grond.
Mijn nichtje ging daarna jachttraining doen met haar flatcoat en die hond is toen door de trainer zo hard aangepakt plotseling dat hij nooit meer wilde apporteren. De dummy liet hij te vroeg los. Voor mijn nichtje het door had werd de hond in zijn nek gegrepen, de dummy in zijn bek gedrukt en die bek werd snoeihard dicht geknepen. Bloed liep uit zijn lippen en de hond gilde als een speenvarken. Mijn nichtje is huilend weg gelopen met haar hond en kon apporteren van dummy's daarna wel op haar buik schrijven want die eikel had 3 tanden door de lippen gedrukt met zijn domme aktie.
Ik weet dat er hier heel veel mensen heel serieus en liefdevol met hun jachthonden trainen. Ik vind dat mooi en goed. Maar ik weet dus wel uit eigen ervaring dat er wel degelijk veel kaf onder het koren zit en dit filmpje had ik zo zelf kunnen maken toen ik nog in dat gebied woonde. De honden werden ook geteletact, gewurgd aan slipkettingen en rondgeslingerd aan slipkettingen. Dus hupla, de lucht in en dan de slipketting heel hard heen en weer zwaaien met de hond eraan.

Martijn heeft dat ook allemaal gezien en een vriend van mij heeft zelfs een keer een TT van een labje van 8 maanden af gehaald. Ding deed het even niet denk ik dus labje kwam lekker buurten. Ik zei hem wat die band was en waarvoor die diende. Hupla, eraf en wegmoffelen. Band gezien? Neuh.....
Eigenlijk hadden we gewoon iemand op zijn bek moeten slaan als ze weer eens achter ons huis stonden met die honden. Eva haatte de trainers. Zij was slim en leek te beseffen dat die gillende honden dat aangedaan werd door de trainer en hun baasjes. Zij werd altijd uitermate agressief van alleen al de fluitjes in de verte van die trainers.
En voordat mensen zich aangevallen voelen. Ik snap ook wel dat jullie die hier komen zo niet willen trainen en dus ook zo niet trainen. Wel denk ik dat jachttraining soms net africhting is want er lopen wel erg veel honden aan de slip en de TT. Bij andere sporten zie je dat dus zelden of nooit. Meestal mag het daar ook niet. In mijn ogen is het gebruik van de TT een maatstaf voor de methode van training. Dan wordt de correctie gezien als middel en die correctie kan op allerlei manieren. Eenmaal bezig met halsbandjes met stroom maakt dat je de hond ook zo bij de kladden meent te moeten pakken. Hou je je niet bezig met dit soort correcties dan is de kans dat iets zo doorschiet als in het filmpje heel erg klein.