Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

geen hoop voor honden met een issue?!

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: geen hoop voor honden met een issue?!

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef:
Jaap* schreef:Ja maar je weet wel: "Meneertje vertikt het" enzo.
Dan gaan de stekels meteen omhoog bij mij :wink:

Er spreekt vaak zoveel onbegrip uit.
Inderdaad.

Mevrouwtje muilezel is een naam
Dat mag :tongue: :lol1:
vriendje noemt haar miss rita :I:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Inge O schreef:en nog even : nee, daarmee bedoel ik niet het corrigeren voor grommen en dat soort zaken - grommen is communicatie en communicatie corrigeer je niet.
Actie , reactie?

Elk mens reageert op communicatie, elk beest ook.
Zou mooi zijn als ik nooit gecorrigeerd werd op mijn gedrag.
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Dinos schreef:
Inge O schreef:en nog even : nee, daarmee bedoel ik niet het corrigeren voor grommen en dat soort zaken - grommen is communicatie en communicatie corrigeer je niet.
Actie , reactie?

Dan had jij Belle waarschijnlijk voorgoed verkloot.
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Had een heel verhaal getypt maar forum doet weer gek.
Morgen nieuwe poging.

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Suske schreef:
Dinos schreef:
Actie , reactie?

Dan had jij Belle waarschijnlijk voorgoed verkloot.
en rita
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Dinos

Ach of ik het verkloot zou hebben bij jullie oogappels,in jullie ogen vast wel.
Bij geen één hond die ik zelf gehad heb gelukkig niet, of het moet mijn eerste lief zijn geweest die ik te dik heb laten worden, en teveel verwend maar toch 14 is geworden.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ga Csiva straffen voor haar agressie vanuit angst en je krijgt zeker een hond die in iedereen hangt. Ik neem haar in bescherming. Dat is het beste wat ik voor haar kan doen, en met de maand leert ze meer op mij vertrouwen dat ik het wel oplos voor haar.
Verder is het helemaal geen lastig hondje. Ze is enorm aanhankelijk en lief. Alleen de rest van de wereld is voor haar niet zo nodig.

Maar valt zo'n hondje in handen van iemand die haar gedrag er wel ff uit kan slaan.. Pffff...
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Dinos schreef:Ach of ik het verkloot zou hebben bij jullie oogappels,in jullie ogen vast wel.
Bij geen één hond die ik zelf gehad heb gelukkig niet, of het moet mijn eerste lief zijn geweest die ik te dik heb laten worden, en teveel verwend maar toch 14 is geworden.
Belle is niet mijn oogappel, dat is Suske :pffff:
Heb haar van moeders overgenomen.
Vaak gebeten.
Maar in wezen een lief hondje alleen heel erg onzeker.
En ja ik weet zeker dat ze met een harde aanpak voorgoed verkloot zou zijn.

Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Dinos schreef:Ach of ik het verkloot zou hebben bij jullie oogappels,in jullie ogen vast wel.
op de door jou voortdurend gepromote 'old school met van dik hout zaagt men planken' manier?
daar had je inderdaad mijn riet nog verder mee verkloot, die had met zo'n heropvoeding met een roze spuit bij de da geëindigd.
Afbeelding

Dinos

renee-uk schreef:
op de door jou voortdurend gepromote 'old school met van dik hout zaagt men planken' manier?
daar had je inderdaad mijn riet nog verder mee verkloot, die had met zo'n heropvoeding met een roze spuit bij de da geëindigd.
Je hebt niet goed gelezen,ik ben zeker vaak old school maar kijk wel naar de hond ,en net als bij onze angstige Luna zal ik die niet fysiek corrigeren of met zware stemverheffing dat had ik al eerder aangegeven maar zal jou wel ontgaan zijn.
Dinos

Daarbij komt deze hond niet over als een teer zieltje zoals t.s hem beschrijfd maar kan heel goed anders zijn omdat je hond nog nooit gezien hebt.
Ik zou er eerst drie jaar praatsessie's mee moeten hebben.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Veel honden proberen zich af te sluiten en te distantieren in geval van onbetrouwbaar of bedreigend gedrag van de baas. Dan lijkt het bijvoorbeeld alsof zo'n hond zich niks aantrekt van een correctie.
Dat wordt veel te vaak onterecht vertaald als ongehoorzaamheid, en het is veel te vaak het begin van wat ik een ondraaglijk hondenbestaan vind.
Laatst gewijzigd door Jaap* op 17 okt 2014 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
renee-uk
Zeer actief

Dinos schreef:
renee-uk schreef:
Je hebt niet goed gelezen,ik ben zeker vaak old school maar kijk wel naar de hond ,en net als bij onze angstige Luna zal ik die niet fysiek corrigeren of met zware stemverheffing dat had ik al eerder aangegeven maar zal jou wel ontgaan zijn.
het ging hierom he:
Dinos schreef:
Actie , reactie?

als jij rita's gebrom in het begin had gecorrigeerd had je haar verkloot, zo eenvoudig is het.
communiceren ja, communiceren door corrigeren drie keer nee, niet bij rita en niet bij die gelegenheid.
rita is geen luna he, rita durft best gericht aan te vallen en dat had ze zeker gedaan als haar zeer gemeende waarschuwing met een fikse correctie was beantwoord.
en dan?
nog harder corrigeren en rita nog harder terugkomen tot je uiteindelijk of de hond moet doodslaan of zelf afdruipt?
ben je er dan?
Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:als jij rita's gebrom in het begin had gecorrigeerd had je haar verkloot, zo eenvoudig is het.
communiceren ja, communiceren door corrigeren drie keer nee, niet bij rita en niet bij die gelegenheid.
rita is geen luna he, rita durft best gericht aan te vallen en dat had ze zeker gedaan als haar zeer gemeende waarschuwing met een fikse correctie was beantwoord.
en dan?
nog harder corrigeren en rita nog harder terugkomen tot je uiteindelijk of de hond moet doodslaan of zelf afdruipt?
ben je er dan?
Zoals Jaap* al schreef, dan heb je alleen maar verliezers.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief

Dinos schreef:Daarbij komt deze hond niet over als een teer zieltje zoals t.s hem beschrijfd maar kan heel goed anders zijn omdat je hond nog nooit gezien hebt.
is dat laatste spottend bedoeld?
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

ranetje schreef:
renee-uk schreef:als jij rita's gebrom in het begin had gecorrigeerd had je haar verkloot, zo eenvoudig is het.
en dan?
ben je er dan?
ja precies en het allerergste is dat dat zo makkelijk te voorkomen is door open te staan voor andere manieren dan die ene waar je je tot dan toe van bediend hebt of waarvan je denkt dat het de enige is.
je wordt er niks minder van als je naar je hond kijkt en je aanpast aan wat voor hem het beste is, sterker nog op die manier heb je het snelst het beste resultaat.
Afbeelding

ranetje
Zeer actief

renee-uk schreef:
ranetje schreef:
en dan?
ben je er dan?
ja precies en het allerergste is dat dat zo makkelijk te voorkomen is door open te staan voor andere manieren dan die ene waar je je tot dan toe van bediend hebt of waarvan je denkt dat het de enige is.
je wordt er niks minder van als je naar je hond kijkt en je aanpast aan wat voor hem het beste is, sterker nog op die manier heb je het snelst het beste resultaat.
Dat is ook zo (vind ik tenminste ook :wink: ).
Je moet er natuurlijk wel bij zeggen (heb jij ook vaak genoeg gezegd :ok: ) dat consequent en duidelijk zijn bij de (her)opvoeding daar ook bij hoort :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
renee-uk
Zeer actief

ranetje schreef: Dat is ook zo (vind ik tenminste ook :wink: ).
Je moet er natuurlijk wel bij zeggen (heb jij ook vaak genoeg gezegd :ok: ) dat consequent en duidelijk zijn bij de (her)opvoeding daar ook bij hoort :wink:
ja dat klopt :ok:
dat je niet van de harde aanpak bent wil niet zeggen dat je over je moet laten lopen of dat je je hond geen manieren bijbrengt; het wil zelfs niet zeggen dat je niet corrigeert.
er zijn meer manieren om te corrigeren dan lijfstraffen, lichamelijke overmacht en een hoop gegrauw en gesnauw naar een hond en dat wordt nog wel eens vergeten.
Afbeelding

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Negeren is voor mijn honden de grootste straf.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

Ongelezen bericht door lucie »

heel interessant om jullie genuanceerde meningen te lezen :ok:
Bij corrigeren denk ik in de eerste plaats toch aan verbaal, dus nee of UH.
Hard optreden is fysiek optreden, en dan denk ik aan een por, tik of ruk aan de lijn. En zoals een hond van de bank trekken.
Agressie met schoppen of je hond uitkafferen slaat nergens op; dat is geen correctie maar onmacht en doet dus niet mee.

Jazeker Inge O, dat was dus precies het gevoel wat bij mij opkwam toen ik de reacties op dat forum (en later ook nog in andere topics) las. Als het echt moeilijk wordt gaan we het probleem liever uit de weg dan voor een aangepaste aanpak te kiezen, en daar werd ik echt treurig van :cry: .
Zoals hier door een aantal mensen zoals Laeken en Renee beschreven wordt, moet niet de methode leidend zijn maar de hond zelf toch?

Nu ik eraan terug denk: mijn vorige DHxMH gromde ook best wel eens, was uberhaupt heel vocaal. Heb er zelfs nooit bij stilgestaan om dat te corrigeren maar heb wel naar creatieve oplossingen gezocht. Ze had weleens moeite de bal af te geven (pas later werd de oorzaak duidelijk maar dat laat ik nu verder buiten beschouwing). Ruilen voor iets lekkers hielp niet, afpakken was geen optie. Dus ging ik met 2 ballen op stap; de zeer begeerde 2e bal kreeg ze pas als de eerste, totaal oninteressante, werd losgelaten. Nooit meer problemen.

Hoe kijken jullie aan tegen de correcties op agressie signalen van CM?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

lucie schreef:Hoe kijken jullie aan tegen de correcties op agressie signalen van CM?
Wat bedoel je precies? Want ik heb hem daar op zeer verschillende manieren mee om zien gaan.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik corrigeer op div manieren afhankelijk van de ernst van de overtreding. Dus van een stemcorrectie tot event fysiek.
Negeren doe ik niet. Ik kan t niet en daarnaast vind ik t geen goed middel en waar je niet in geloofd/niet achterstaat is bij voorbaat al gedoemd tot mislukken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Sommige honden zijn zo ontspoord dat hulp toch echt niet meer kan baten.
Maar het merendeel van de honden is denk ik toch wel nog iets van te maken.

Ik corrigeer best veel op een dag denk ik; onbewust dan wel. Soms zie ik een reactie van een hond op een bepaald gedrag van mij, dat ik onbewust doe maar de hond heeft er blijkbaar toch een link mee gelegd.

Grommen ga ik niet gaan corrigeren, het hoort bij hun.
Als Ds 5 minuten voor het raam zit te grommen naar iets dat ze -al dan niet denkt- ziet, ga ik wel eens gaan zeggen dat ze mag ophouden :hmmm:
Of ik vraag haar heel luid 'waaaaaaaaaar is dat monster buiten???' en dan blaffen (zij doet vooral het vocale weliswaar) we samen wat naar het gevaarte waarna de rust kan terugkeren
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Dinos schreef:Daarbij komt deze hond niet over als een teer zieltje zoals t.s hem beschrijfd maar kan heel goed anders zijn omdat je hond nog nooit gezien hebt.
Wat jammer dat je zo spottend wordt.
Eerst oogappels en nu dit.

Mijn opmerking over een verklote Belle was niet persoonlijk iig.
Gewoon kijkend naar het hondje dat ze is blijft mijn conclusie dat ze met jouw manier nog verder verkloot zou zijn.
Zegt niks over jou.
Alles over haar.

Afbeelding
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Ik vind eigenlijk dat deze hond wel als een teer zieltje overkomt. Eigenlijk vreselijk zielig dat er nooit eens iemand fatsoenlijk en duidelijk tegen hem geweest is. Voor mij komt dit soort agressie voor als niemand die hond verteld heeft dat het niet hoeft. Dat 'de baas' die situatie wel voor die hond oplost en dat daar echt geen bemoeizuchtige herder het zelf op hoeft te knappen.

Vroeger corrigeerde ik Gaia nog wel eens met een stem verheffing. Tegenwoordig hoef ik alleen nog maar een soort van teleurgestelde, betuttelende praat aan te houden. Waar ik het over heb is aan mij. Voor mijn overtuiging heb ik het over hoe ze te minste zich eens normaal kan gedragen, dat ik haar niet zo op gevoed heb en als het echt een verschrikkelijke overtreding is.. dan geef ik haar nog wat diagnoses van eventuele geestelijke ziektes mee. Ik kan het net zo goed over de krant hebben. Zij snapt het, zij komt gewoon netjes achter me staan en laat mij het opknappen. Dit is ook als ze een keer een lip op trekt naar een andere hond, of achter een konijn aan wilt gaan.

Alles zit bij mij in de duidelijkheid van mijn lichaamstaal. Als ik echt boos ben, dan hoef ik niets te doen. Geen woord. Geen correctie. Nog geen blik. Niets. Het is duidelijk. Doe ik dat wel, ondermijn ik mijzelf door er nog eens dik op te leggen bij een ontzettend zacht aardige hond dat ik het niet wil. Geef ik alleen maar aan dat ik de situatie niet onder controle heb en dan gaat zij het zelf wel opknappen. Dat moment dat, dát door sijpelde.. was ontzettend verhelderend kan ik u vertellen.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Machie schreef:Ga Csiva straffen voor haar agressie vanuit angst en je krijgt zeker een hond die in iedereen hangt. Ik neem haar in bescherming. Dat is het beste wat ik voor haar kan doen, en met de maand leert ze meer op mij vertrouwen dat ik het wel oplos voor haar.
Verder is het helemaal geen lastig hondje. Ze is enorm aanhankelijk en lief. Alleen de rest van de wereld is voor haar niet zo nodig.

Maar valt zo'n hondje in handen van iemand die haar gedrag er wel ff uit kan slaan.. Pffff...
Wij hebben Tessa gecorrigeerd voor haar agressie vanuit angst naar honden, dat moest van de begeleiding. Dat zorgde er wel voor dat ze ook ons ging bijten. Toen we daarvan af stapte en haar juist niet meer corrigeerde als ze uitviel en haar juist in bescherming namen, stopte het bijten ook. Ik kan haar nu uit een situatie halen, zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze zich omdraait.

Grommen doe ik weinig mee op dat moment, ik kijk daarna hoe we gaan zorgen dat het grommen niet meer nodig is. Tessa en Tay grommen niet naar ons, Thomas deed dat wel. En als je die dan corrigeerde, kwam hij drie keer zo hard terug. Ik ben die dingen waarbij hij gromde gaan ontwijken, tot hij mij vertrouwde en daarna heeft hij nooit meer gegromd en hij heeft mij nooit gebeten. De mensen die hem corrigeerden hebben flinke gaten gehad van hem, want hij bleef terug komen. Hij pikte het niet en het was eigenlijk niet eens nodig.

EDIT: Helemaal zonder correcties doe ik niet. 9 van de 10 keer een stemcorrectie en die 10e keer een fysieke en die alleen bij Tay. Tessa haal ik uit de situatie en beloon haar dan voor het meekomen. Maar die krijgt wel rustig te horen dat er iets fout is. Ik vind het duidelijker om iets aan te leren (zowel opvoedkundig als training) als het ook duidelijk is wat niet de bedoeling is.
lucie
Zeer actief

Jullie benoemen eigenlijk precies het stukje waar ik nog naar op zoek was :lol1: ; namelijk als je niet corrigeert, wat doe je dan wèl? Op het andere forum is men heel erg bezig met het gedrag van de hond, en hoe dit naar hun hand te zetten of triggerende situaties te vermijden. Maar hierbij laten ze iets liggen in mijn ogen namelijk wat is de oorzaak van het gedrag?
Uit veel van bovenstaande verhalen blijkt dat zodra jij als baas het probleem van de hond oplost (bv naderend kind, opdringerige hond, handtastelijke mensen) de hond zich niet meer genoodzaakt voelt het ongewenste gedrag te vertonen. Daarbij verbetert het de band met de hond. Eigenlijk zo simpel :engel:
Volgens mij zou op deze manier heel veel angst agressie voorkomen kunnen worden, zonder correcties, toch een van de voornaamste oorzaken van bijtincidenten.

En wat dat tere zieltje betreft ( al weet ik niet waar deze uitspraak op gebaseerd is): ik zie honden niet als zielig, ze zien zichzelf ook nooit zo. Een hond heeft gebeten, dat is alles wat ik weet en daar ga ik geen hond op veroordelen. Of bij voorbaat op afschrijven.
Ik heb hier eens een opvanghond gehad van een vrouw met terminale kanker. Haar hond had altijd bij haar gewoond en was duidelijk goed behandeld. Ineens moest hij weg uit zijn vertrouwde wereld. Hij kwam hier en hoewel hij af en te best wat onzeker was, vond ik hem de makkelijkste hond ooit. Er kwamen mensen die hem adopteerden nadat ze hem een paar keer hadden ontmoet, en dezelfde avond werd hij teruggebracht: hij had de vrouw (flink) gebeten toen zij hem wilde aaien en er lag een speeltje bij. Is dit dan de schuld van de hond? Natuurlijk niet, hij had gewoon wat tijd nodig. Teer zieltje? Onzin!
Gelukkig kwamen er mensen voor hem die hem wel de tijd gaven om om te schakelen en vonden hem de beste eigenschappen verenigen van alle honden die ze ooit hadden gehad!
Daarom wil ik graag het verhaal zo compleet mogelijk hebben voor ik een oordeel vel :pffff:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

lucie schreef:Jullie benoemen eigenlijk precies het stukje waar ik nog naar op zoek was :lol1: ; namelijk als je niet corrigeert, wat doe je dan wèl? Op het andere forum is men heel erg bezig met het gedrag van de hond, en hoe dit naar hun hand te zetten of triggerende situaties te vermijden. Maar hierbij laten ze iets liggen in mijn ogen namelijk wat is de oorzaak van het gedrag?
Uit veel van bovenstaande verhalen blijkt dat zodra jij als baas het probleem van de hond oplost (bv naderend kind, opdringerige hond, handtastelijke mensen) de hond zich niet meer genoodzaakt voelt het ongewenste gedrag te vertonen. Daarbij verbetert het de band met de hond. Eigenlijk zo simpel
:engel:
Volgens mij zou op deze manier heel veel angst agressie voorkomen kunnen worden, zonder correcties, toch een van de voornaamste oorzaken van bijtincidenten.
Precies. :ok:
En wat dat tere zieltje betreft ( al weet ik niet waar deze uitspraak op gebaseerd is): ik zie honden niet als zielig, ze zien zichzelf ook nooit zo. Een hond heeft gebeten, dat is alles wat ik weet en daar ga ik geen hond op veroordelen. Of bij voorbaat op afschrijven.
Ik heb hier eens een opvanghond gehad van een vrouw met terminale kanker. Haar hond had altijd bij haar gewoond en was duidelijk goed behandeld. Ineens moest hij weg uit zijn vertrouwde wereld. Hij kwam hier en hoewel hij af en te best wat onzeker was, vond ik hem de makkelijkste hond ooit. Er kwamen mensen die hem adopteerden nadat ze hem een paar keer hadden ontmoet, en dezelfde avond werd hij teruggebracht: hij had de vrouw (flink) gebeten toen zij hem wilde aaien en er lag een speeltje bij. Is dit dan de schuld van de hond? Natuurlijk niet, hij had gewoon wat tijd nodig. Teer zieltje? Onzin!
Gelukkig kwamen er mensen voor hem die hem wel de tijd gaven om om te schakelen en vonden hem de beste eigenschappen verenigen van alle honden die ze ooit hadden gehad!
Daarom wil ik graag het verhaal zo compleet mogelijk hebben voor ik een oordeel vel :pffff:
:ok:
Het gaat niet om tere zieltjes.
Het gaat om een juiste communicatie.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Heb jij deze vraag neergelegd met in je achterhoofd die hond die op eigen terrein behoorlijk waakt en niet schroomt om te bijten? Want territoriale "agressie" is volgens mij niet te vergelijken met een angst agressie of een hond die vanuit een bepaalde achtergrond reageert.
lucie
Zeer actief

de vraag in dit topic was eigenlijk meer algemeen van aard.
Maar mbt die hond: het asiel noemde het territoriale agressie, omdat hij iemand heeft gebeten in zijn huis. Maar wat er allemaal aan vooraf ging en meespeelde, weten we natuurlijk niet. Aangezien hij wel mensen heeft binnengelaten die hem negeerden, is dat voor mij een indicatie dat er eerder sprake is van angst agressie, bv omdat die bewuste buurman (die denkt: ik ken die hond) hem wilde aaien terwijl de hond dat niet wilde en het kan best zo zijn dat hij sterker reageert omdat hij in zijn Eigen omgeving is.
Inmiddels heeft mijn man (die in Nl werkt) hem een paar keer bezocht en met hem gewandeld. Het is een lieve rustige hond, zonder een spoor van agressie, ook niet als mensen hem benaderen in zijn Kooi. Hij reageert buiten niet op mensen of andere honden. Wel is hij wat afstandelijk, wijkt ietsjes voor aanrakingen. Zou kunnen duiden op angst/onzekerheid.
Tijdens een wandeling legde een of andere idioot zijn hand om de snuit van de hond :eek: : hond reageerde niet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”