vriendje noemt haar miss ritaranetje schreef:Inderdaad.Jaap* schreef:Ja maar je weet wel: "Meneertje vertikt het" enzo.
Dan gaan de stekels meteen omhoog bij mij
Er spreekt vaak zoveel onbegrip uit.
Mevrouwtje muilezel is een naam
Dat mag![]()

Moderator: moderatorteam
vriendje noemt haar miss ritaranetje schreef:Inderdaad.Jaap* schreef:Ja maar je weet wel: "Meneertje vertikt het" enzo.
Dan gaan de stekels meteen omhoog bij mij
Er spreekt vaak zoveel onbegrip uit.
Mevrouwtje muilezel is een naam
Dat mag![]()
Actie , reactie?Inge O schreef:en nog even : nee, daarmee bedoel ik niet het corrigeren voor grommen en dat soort zaken - grommen is communicatie en communicatie corrigeer je niet.
Dan had jij Belle waarschijnlijk voorgoed verkloot.Dinos schreef:Actie , reactie?Inge O schreef:en nog even : nee, daarmee bedoel ik niet het corrigeren voor grommen en dat soort zaken - grommen is communicatie en communicatie corrigeer je niet.
Elk mens reageert op communicatie, elk beest ook.
Zou mooi zijn als ik nooit gecorrigeerd werd op mijn gedrag.
en ritaSuske schreef:Dan had jij Belle waarschijnlijk voorgoed verkloot.Dinos schreef:Actie , reactie?Inge O schreef:en nog even : nee, daarmee bedoel ik niet het corrigeren voor grommen en dat soort zaken - grommen is communicatie en communicatie corrigeer je niet.
Belle is niet mijn oogappel, dat is SuskeDinos schreef:Ach of ik het verkloot zou hebben bij jullie oogappels,in jullie ogen vast wel.
Bij geen één hond die ik zelf gehad heb gelukkig niet, of het moet mijn eerste lief zijn geweest die ik te dik heb laten worden, en teveel verwend maar toch 14 is geworden.
op de door jou voortdurend gepromote 'old school met van dik hout zaagt men planken' manier?Dinos schreef:Ach of ik het verkloot zou hebben bij jullie oogappels,in jullie ogen vast wel.
Bij geen één hond die ik zelf gehad heb gelukkig niet, of het moet mijn eerste lief zijn geweest die ik te dik heb laten worden, en teveel verwend maar toch 14 is geworden.
Je hebt niet goed gelezen,ik ben zeker vaak old school maar kijk wel naar de hond ,en net als bij onze angstige Luna zal ik die niet fysiek corrigeren of met zware stemverheffing dat had ik al eerder aangegeven maar zal jou wel ontgaan zijn.renee-uk schreef:op de door jou voortdurend gepromote 'old school met van dik hout zaagt men planken' manier?Dinos schreef:Ach of ik het verkloot zou hebben bij jullie oogappels,in jullie ogen vast wel.
daar had je inderdaad mijn riet nog verder mee verkloot, die had met zo'n heropvoeding met een roze spuit bij de da geëindigd.
het ging hierom he:Dinos schreef:Je hebt niet goed gelezen,ik ben zeker vaak old school maar kijk wel naar de hond ,en net als bij onze angstige Luna zal ik die niet fysiek corrigeren of met zware stemverheffing dat had ik al eerder aangegeven maar zal jou wel ontgaan zijn.renee-uk schreef:op de door jou voortdurend gepromote 'old school met van dik hout zaagt men planken' manier?Dinos schreef:Ach of ik het verkloot zou hebben bij jullie oogappels,in jullie ogen vast wel.
daar had je inderdaad mijn riet nog verder mee verkloot, die had met zo'n heropvoeding met een roze spuit bij de da geëindigd.
als jij rita's gebrom in het begin had gecorrigeerd had je haar verkloot, zo eenvoudig is het.Dinos schreef:Actie , reactie?Inge O schreef:en nog even : nee, daarmee bedoel ik niet het corrigeren voor grommen en dat soort zaken - grommen is communicatie en communicatie corrigeer je niet.
Zoals Jaap* al schreef, dan heb je alleen maar verliezers.renee-uk schreef:als jij rita's gebrom in het begin had gecorrigeerd had je haar verkloot, zo eenvoudig is het.
communiceren ja, communiceren door corrigeren drie keer nee, niet bij rita en niet bij die gelegenheid.
rita is geen luna he, rita durft best gericht aan te vallen en dat had ze zeker gedaan als haar zeer gemeende waarschuwing met een fikse correctie was beantwoord.
en dan?
nog harder corrigeren en rita nog harder terugkomen tot je uiteindelijk of de hond moet doodslaan of zelf afdruipt?
ben je er dan?
is dat laatste spottend bedoeld?Dinos schreef:Daarbij komt deze hond niet over als een teer zieltje zoals t.s hem beschrijfd maar kan heel goed anders zijn omdat je hond nog nooit gezien hebt.
Ik zou er eerst drie jaar praatsessie's mee moeten hebben.
ja precies en het allerergste is dat dat zo makkelijk te voorkomen is door open te staan voor andere manieren dan die ene waar je je tot dan toe van bediend hebt of waarvan je denkt dat het de enige is.ranetje schreef:Zoals Jaap* al schreef, dan heb je alleen maar verliezers.renee-uk schreef:als jij rita's gebrom in het begin had gecorrigeerd had je haar verkloot, zo eenvoudig is het.
communiceren ja, communiceren door corrigeren drie keer nee, niet bij rita en niet bij die gelegenheid.
rita is geen luna he, rita durft best gericht aan te vallen en dat had ze zeker gedaan als haar zeer gemeende waarschuwing met een fikse correctie was beantwoord.
en dan?
nog harder corrigeren en rita nog harder terugkomen tot je uiteindelijk of de hond moet doodslaan of zelf afdruipt?
ben je er dan?
Dat is ook zo (vind ik tenminste ookrenee-uk schreef:ja precies en het allerergste is dat dat zo makkelijk te voorkomen is door open te staan voor andere manieren dan die ene waar je je tot dan toe van bediend hebt of waarvan je denkt dat het de enige is.ranetje schreef:Zoals Jaap* al schreef, dan heb je alleen maar verliezers.renee-uk schreef:als jij rita's gebrom in het begin had gecorrigeerd had je haar verkloot, zo eenvoudig is het.
en dan?
ben je er dan?
je wordt er niks minder van als je naar je hond kijkt en je aanpast aan wat voor hem het beste is, sterker nog op die manier heb je het snelst het beste resultaat.
ja dat kloptranetje schreef: Dat is ook zo (vind ik tenminste ook).
Je moet er natuurlijk wel bij zeggen (heb jij ook vaak genoeg gezegd) dat consequent en duidelijk zijn bij de (her)opvoeding daar ook bij hoort
Wat bedoel je precies? Want ik heb hem daar op zeer verschillende manieren mee om zien gaan.lucie schreef:Hoe kijken jullie aan tegen de correcties op agressie signalen van CM?
Wat jammer dat je zo spottend wordt.Dinos schreef:Daarbij komt deze hond niet over als een teer zieltje zoals t.s hem beschrijfd maar kan heel goed anders zijn omdat je hond nog nooit gezien hebt.
Ik vind eigenlijk dat deze hond wel als een teer zieltje overkomt. Eigenlijk vreselijk zielig dat er nooit eens iemand fatsoenlijk en duidelijk tegen hem geweest is. Voor mij komt dit soort agressie voor als niemand die hond verteld heeft dat het niet hoeft. Dat 'de baas' die situatie wel voor die hond oplost en dat daar echt geen bemoeizuchtige herder het zelf op hoeft te knappen.Dinos schreef:Daarbij komt deze hond niet over als een teer zieltje zoals t.s hem beschrijfd maar kan heel goed anders zijn omdat je hond nog nooit gezien hebt.
Wij hebben Tessa gecorrigeerd voor haar agressie vanuit angst naar honden, dat moest van de begeleiding. Dat zorgde er wel voor dat ze ook ons ging bijten. Toen we daarvan af stapte en haar juist niet meer corrigeerde als ze uitviel en haar juist in bescherming namen, stopte het bijten ook. Ik kan haar nu uit een situatie halen, zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze zich omdraait.Machie schreef:Ga Csiva straffen voor haar agressie vanuit angst en je krijgt zeker een hond die in iedereen hangt. Ik neem haar in bescherming. Dat is het beste wat ik voor haar kan doen, en met de maand leert ze meer op mij vertrouwen dat ik het wel oplos voor haar.
Verder is het helemaal geen lastig hondje. Ze is enorm aanhankelijk en lief. Alleen de rest van de wereld is voor haar niet zo nodig.
Maar valt zo'n hondje in handen van iemand die haar gedrag er wel ff uit kan slaan.. Pffff...
Precies.lucie schreef:Jullie benoemen eigenlijk precies het stukje waar ik nog naar op zoek was; namelijk als je niet corrigeert, wat doe je dan wèl? Op het andere forum is men heel erg bezig met het gedrag van de hond, en hoe dit naar hun hand te zetten of triggerende situaties te vermijden. Maar hierbij laten ze iets liggen in mijn ogen namelijk wat is de oorzaak van het gedrag?
Uit veel van bovenstaande verhalen blijkt dat zodra jij als baas het probleem van de hond oplost (bv naderend kind, opdringerige hond, handtastelijke mensen) de hond zich niet meer genoodzaakt voelt het ongewenste gedrag te vertonen. Daarbij verbetert het de band met de hond. Eigenlijk zo simpel![]()
Volgens mij zou op deze manier heel veel angst agressie voorkomen kunnen worden, zonder correcties, toch een van de voornaamste oorzaken van bijtincidenten.
En wat dat tere zieltje betreft ( al weet ik niet waar deze uitspraak op gebaseerd is): ik zie honden niet als zielig, ze zien zichzelf ook nooit zo. Een hond heeft gebeten, dat is alles wat ik weet en daar ga ik geen hond op veroordelen. Of bij voorbaat op afschrijven.
Ik heb hier eens een opvanghond gehad van een vrouw met terminale kanker. Haar hond had altijd bij haar gewoond en was duidelijk goed behandeld. Ineens moest hij weg uit zijn vertrouwde wereld. Hij kwam hier en hoewel hij af en te best wat onzeker was, vond ik hem de makkelijkste hond ooit. Er kwamen mensen die hem adopteerden nadat ze hem een paar keer hadden ontmoet, en dezelfde avond werd hij teruggebracht: hij had de vrouw (flink) gebeten toen zij hem wilde aaien en er lag een speeltje bij. Is dit dan de schuld van de hond? Natuurlijk niet, hij had gewoon wat tijd nodig. Teer zieltje? Onzin!
Gelukkig kwamen er mensen voor hem die hem wel de tijd gaven om om te schakelen en vonden hem de beste eigenschappen verenigen van alle honden die ze ooit hadden gehad!
Daarom wil ik graag het verhaal zo compleet mogelijk hebben voor ik een oordeel vel