Vorige week heb ik hier een dilemma voorgelegd over een hond die ik op het oog heb. Deze DH schijnt territorium agressie te hebben en heeft bij de vorige eigenaars (waar hij 4 maanden was) iemand te hebben gebeten die het huis binnen kwam. Ik vroeg jullie advies en de tendens van de antwoorden was dat ik hem best kon nemen als ik er maar goed op bedacht was en niet moest verwachten dat het ooit echt overging (hoewel ik niet precies weet wat er gebeurd is want ik was er niet bij dus de schuld kan ook best buiten de hond hebben gelegen

Hoe dan ook, ik had dit ook voorgelegd op een engelstalig forum wat 100% voor positieve opvoedingsmethodes is. Opvallend genoeg raadde iedereen [mij af om er uberhaupt aan te beginnen. DIt was iets voor experts, te groot risico enz. Hond werd dus bij voorbaat afgeschreven in feite. OK, ik vroeg een mening en dit was die van hun.
Nu loopt daar een wat algemener topic over (de eerste signalen van) agressie en discomfort (naar mensen toe in dit geval). Hun stelling is dat een hond die met correcties is afgeleerd signalen af te geven, direct gaat bijten. Dus als een hond in een vroeger stadium had gegromd, lip optrekken, verstijven enz en men had dit gecorrigeerd, restte de hond bij confrontatie met een trigger niet veel anders dan er direct op te springen, daarom nooit corrigeren. Zit wat in.
Maar toen durfde ik te vragen wat je dan wèl moet doen. Antwoord: weghouden bij alle mogelijke triggers

Sorry, maar hiermee los je het probleem toch niet op?
Dus mijn vraag is: kun je (potentieel) agressief gedrag uitsluitend op een positieve manier trainen (en hoe) of moet je in zo'n geval wel degelijk optreden, met het risico dat de hond op een gegeven moment ineens doorslaat?
Frappant voorbeeld vond ik trouwens het gevalletje hond op de bank. Stel je wilt hem eraf krijgen, hoe doe je dat? Filmpje: lokken, roepen enz. Werkt dit niet, nooit ervan af trekken maar wachten dat ie uit zichzelf weggaat en dan met dozen voorkomen dat ie erop kan

Zelf ben ik helemaal voor positief, maar er moet wel een grens zijn en een balans.