Neeltje schreef:Ik begrijp ook echt niet wat het HKB te maken heeft met hobbymatig fokken. Beroepsmatig, ja, als je daar een zooi honden hebt zitten, kan ik met dat goed voorstellen. Maar wat moet die ene particulier die een keer een nestje heeft met zijn/haar hond? Er komen dan wel veel controleurs, maar hoe weten ze waar nestjes zitten?? Of moeten dierenartsen gaan doorgeven? Ok, honden moeten gechipt zijn, maar je bent niet verplicht deze te registreren. Zo ja, kan de NDG inzage geven, of mogen ze dit niet?
HKB diploma blijft gewoon en voor diegeen die het niet hebben is er nu een ander "honden en katten " wat ze moeten gaan halen. Geloof rond de 1000 eurie en 160 dagen stage lopen bij diegeen die wel hun HKB en UBN hebben.
Je moet alles aan en af melden bij de NDG en UBN wat je aan honden hebt ,dood gaat , geboren word en wat je koopt of verkoopt.
Je UBN is je locatie waar je de honden houd en fokt , onder 1 nummer kunnen verschillende locatie's vallen maar dan moet er op iedere locatie een gediplomeerde verzorger aanwezig zijn.
Er word nu onderscheid gemaakt tussen verkopen of weggeven van je pups en niet meer de max 20 pups regel.
Dus je kunt nu met 10 pups per jaar ook beroepsmatig zijn. Of met 20 pups nog steeds hobbymatig als je ze niet verkoopt of bv zelf houd en weggeeft.
Maar dat doet niemand.
Word dus belasting betalen ,maar het goede daarvan is dat je de onkosten ook kunt afschrijven.
Geloof dat als je officeel voldoet je de erkenning krijgt van Dierbaar.? Maar dat begrijp ik nog even niet.
Wel zijn diegeen die nu alles aangemeld hebben en een UBN nummer hebben de stage adressen mogen worden voor diegeen die nu een nieuw diploma moeten halen. Honden/kattenfokkers en asiel en pensionhouders.
Heb het gisteren geregeld en ben nu ook officieel volgens de nieuwe regels. Ingeschreven bij mijnrvo.nl via Digid, hkb diploma meegestuurd en krijg automatiesch mijn UBN nummer toegestuurd.