Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De stroomhalsband

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: De stroomhalsband

Ongelezen bericht door malinois »

T halfjaarlijkse topic :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

ranetje schreef:
Dat moet dan een zelf corrigerende band zijn geweest, bijvoorbeeld een blafband?
En dan ook nog verkeerd afgesteld.
Zelfcorrigerend.

Deze, http://www.dogwatch.nl/onzichtbare_omhe ... tAod8g0Ahg" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar mogen ze niet langer dan 12 uur om hebben. Wat er dan gebeurt kan niemand mij zeggen maar die hond was wel over de zeik toen die man vergeten was die halsband af te doen voordat hij die hond in de bench propte.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

iones schreef:
ranetje schreef:
Dat moet dan een zelf corrigerende band zijn geweest, bijvoorbeeld een blafband?
En dan ook nog verkeerd afgesteld.
Zelfcorrigerend.

Deze, http://www.dogwatch.nl/onzichtbare_omhe ... tAod8g0Ahg" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar mogen ze niet langer dan 12 uur om hebben. Wat er dan gebeurt kan niemand mij zeggen maar die hond was wel over de zeik toen die man vergeten was die halsband af te doen voordat hij die hond in de bench propte.

Kan prima zeggen wat er gebeurd als de band langer om blijft. Dan komen er nl smet/irritatie plekken op punt van contact, vergelijkbaar met eerder getoonde beelden. Heb het helaas bij honden gezien. Ook bij honden na kort gebruikt (omhebben) maar dat waren honden die sowieso gevoelig waren en ook irritatie toonden op de gesp van een normale band als die langer omzat (minder direct contact natuurlijk)

Daarnaast worden bij goede banden kunststof vervanging voor de metalen punten geleverd om de band als dummy met minder kans op irritatie te gebruiken

De hond met blafband in de bench???? Kan me voorstellen dat hij over de zeik was. Band reageert op trillingen en kan dus ook reageren als er een trilling ontstaat bij tegen de draadroosters stoten.

Was het een "onzichtbare" omheining kan de band door de kooi constructie vd bench verstoord geweest zijn (sorry link niet bekeken)
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Goeiendag zeg, geef mij ook zo'n band.
Als je de bench aanraakt, springt de aardlekschakelaar rond je oren.
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

er zit heel veel verschil in de sterkte van de schok per band. ik heb ooit een mechelaar gezien met een anti-blafband, en dat beest gilde en sprong in de armen van de eigenaar. phoenix heeft een band die piept, trilt, en schokjes geeft. op de trillingen reageert ze niet, op de piep meestal wel. die wordt gebruikt als ze wat verder weg is, en ik wil dat ze bij mij komt. de stroom gebruik ik als ze tommy aan zijn staart door de huiskamer trekt. ze reageert daarop door haar kop iets schuin te houden en te willen krabben in haar nek. ik heb het eerst uitgeprobeerd op mijn arm, en ik voel er minder van dan wanneer ik een statische schok krijg van mijn auto-portier. wat een ander ervan denkt zal me een dikke worst zijn. bij phoenix werkt het perfect, en het doet haar geen pijn.
het voordeel van zo'n band vind ik dat je tot op de seconde nauwkeurig kunt timen bij een correctie, terwijl ik te laat zou zijn als er ik eerst naartoe moet lopen.
ze heeft hem nu al een tijdje niet om, omdat ze zich netjes gedraagt tegenover tommy.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

lunaquinty schreef:er zit heel veel verschil in de sterkte van de schok per band. ik heb ooit een mechelaar gezien met een anti-blafband, en dat beest gilde en sprong in de armen van de eigenaar. phoenix heeft een band die piept, trilt, en schokjes geeft. op de trillingen reageert ze niet, op de piep meestal wel. die wordt gebruikt als ze wat verder weg is, en ik wil dat ze bij mij komt. de stroom gebruik ik als ze tommy aan zijn staart door de huiskamer trekt. ze reageert daarop door haar kop iets schuin te houden en te willen krabben in haar nek. ik heb het eerst uitgeprobeerd op mijn arm, en ik voel er minder van dan wanneer ik een statische schok krijg van mijn auto-portier. wat een ander ervan denkt zal me een dikke worst zijn. bij phoenix werkt het perfect, en het doet haar geen pijn.
het voordeel van zo'n band vind ik dat je tot op de seconde nauwkeurig kunt timen bij een correctie, terwijl ik te laat zou zijn als er ik eerst naartoe moet lopen.
ze heeft hem nu al een tijdje niet om, omdat ze zich netjes gedraagt tegenover tommy.
Dat scheelt niet alleen per type band maar ook per hond. De ene is gevoeliger dan de andere
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Cindy52 »

iones schreef:Toch zou ik willen dat we die hadden gekocht 4 jaar geleden. Omdat we twee honden hadden die onmogelijk op het erf konden blijven. Waren verprutst doordat manlief ze altijd overal liet stropen. Ze hadden een jachtpassie ontwikkeld die zo sterk was dat ze niet meer te houden waren. Ze loerden op elke deur die even open ging en ZOEF weg waren ze.

Ik wist dat er op een dag een zou verongelukken en ik wist ook welke. Heb mijn man zat gewaarschuwd. En wat ik vreesde is ook gebeurd.

Dan maar liever zo´n stroomhalsband.
Zal wel aan mij liggen maar ooit van een omheining gehoord ?
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Cindy52 schreef: Zal wel aan mij liggen maar ooit van een omheining gehoord ?
Het ligt aan jou. :D

We hebben geen rijtjeshuisje in de bouw met een voor en achtertuintje.
We hebben een huis met een rondomliggende tuin en oprit, erf er achter met grote oprit voor de trekkers en we zijn omringd door weilanden. Dit is niet te omheinen, en ik zou ook niet weten waar we dat dan moeten aanleggen.

Maar gesteld dat het dus wel ging, dan heb je dus hekken waar mensen door in en uit komen. En je zult zien dat die lang niet allemaal die hekjes achter zich dicht doen.

Zelfs de buitendeur was heel moeilijk, want de honden loerden er op om te ontsnappen. Als iemand dan open deed dan schoten ze langs je heen en ontsnapten ze weer.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
rvlonk
nieuw lid
Mijn ras(sen): cairn terriër

Ongelezen bericht door rvlonk »

ik vind het een marteling een stroomband

mijn mening is als het echt nodig is zet het dan onder controle bij de dieren bescherming of de dieren arts

erkende instanties dus maar niet vrij verkrijgbaar

wand laten we eerlijk zijn je kan beter wat af leren met een harde hand dan een stroomstoot

met harde hand zal hij veel beter luisteren naar de baas

loopt hij aan de lijn neem dan een slip ketting ter corectie

een hond op voeden doe je net als een kind opvoeden
dus menselijke opvoeding

voor mij is het uit den boze een stroomband
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

rvlonk schreef:ik vind het een marteling een stroomband

mijn mening is als het echt nodig is zet het dan onder controle bij de dieren bescherming of de dieren arts

wand laten we eerlijk zijn je kan beter wat af leren met een harde hand dan een stroomstoot

dus menselijke opvoeding

Met de slipketting luistert de hond niet naar z'n baas, maar probeert een verschuiving van een nekwervel te voorkomen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

dus menselijke opvoeding

Ben je mal. Duidelijk en consequent zijn, daar heb je helemaal geen "hard hand" voor nodig.
Je zou een slechte hebben aan mijn honden. Okay, áls er iets echt moet dan snappen ze dat. Maar het meeste valt en staat met de bereidwilligheid samen te werken.
Het fijne van een stroomhalsband vind ik dat je ontzettend nauwkeurig kunt zijn, je meer bereik hebt en je gevoelige andere honden niet meteen meestraft. Eer ik 5 meter verder ben is het moment voorbij.
Niko drinkt dwangmatig bij spanning. Hij heeft voedingsintolerantie en allergie, wat betekent dat hij naar verloop van tijd op tot nu toe ieder voer o.a. buikpijn krijgt. Buikpijn = stress = drinken = meer buikpijn/diarree = meer stress = steeds obsessiever drinken. Uiteindelijk loop ik met een wandelend geraamte.
Van er constant bovenop moeten zitten en een boze baas heeft hij natuurlijk net zo goed stress en hij moet los kunnen om te apporteren.
Hij snapte al snel heel goed dat buiten bereik niet bestaat met dat ding en de gewoonte is er ver uit gesleten. Af en toe speelt het nog op, maar hij is veel minder obsessief en op een normale manier te bereiken.
Ik vond het eng, maar had het achteraf veel eerder moeten doen.
De keren dat mijn honden daadwerkelijk een schokje (ja geprobeerd, onprettig, niet onprettiger dan een andere fysieke correctie die doorkomt, minder hard dan dat het onderling gaat) na de waarschuwingspiep hebben gehad zijn op twee handen te tellen.
In de periode dat Tibbe zo vreselijk angstig was, was het ideaal. De rest kun je niet op hun beloop laten, maar bij een nee voor een ander was hij compleet overstuur; bibberen, gillen, piesen.
Dat piepje snapte hij niet en de rest wel.
Overigens is een dierenarts geen gedragsdeskundige en GT's en hondenscholen lopen qua visie zo enorm uiteen.
Een verkeerd gebruikte slipketting of halti kan net zo goed schade veroorzaken. Ik neem aan dat je die ook niet om een kind hangt.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dus menselijke opvoeding

Oh jakkes een hond vermenselijken dat is de grootste marteling voor een hond imo.

Maar goed... ik vind t prima als je ergens voor of tegen bent maar dan wel met een fatsoenlijke onderbouwing... en niet 'omdat t zo zielig is'
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

dagmar88 legt het goed uit, daar is niets aan toe te voegen.
Ook wat betreft dierenartsen heeft ze het naar mijn idee aan het rechte eind :ok:

Dat betekent natuurlijk niet dat je iedereen zomaar een band met afstandsbediening in de handen kunt drukken.
Er hoort een goede begeleiding bij zodat het geen martelwerktuig wordt.
Net zoals dat geldt voor elke correctie die je een hond geeft, of dat nou de "harde hand", de slipketting of de band is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:dagmar88 legt het goed uit, daar is niets aan toe te voegen.
Ook wat betreft dierenartsen heeft ze het naar mijn idee aan het rechte eind :ok:

Dat betekent natuurlijk niet dat je iedereen zomaar een band met afstandsbediening in de handen kunt drukken.
Net zoals dat geldt voor elke correctie die je een hond geeft, of dat nou de "harde hand", de slipketting of de band is.
Dit.
En een da heeft geleerd voor medische dingen. Daar moet je niet zijn voor gedrag of voeding.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik beken....ik heb sinds gister ook een stroomband. ik ben het zo zat dat Lorraine achter katten aanjaagt als ze los is. ze rent alle straten over op zoek naar katten, totaal onbereikbaar. getraind wat betreft reliable recall, is heel leuk en ze reageert perfect als ze geen kat ziet. maar zodra ze een kat ziet....
afgelopen zondag lag ze dus bijna onder een auto nadat ze de lijn uit mijn handen trok.
gelukkig is iemand bereid om mij te helpen zodat ik hem onder deskundige begeleiding ga gebruiken.
ellen
Afbeelding
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Hier in de buurt loopt een RR die dwars door de schokken heen denderde en maar bleef jagen naar auto's. Die mensen hebben nu een band die citroenwater spuit met afstandsbediening. Dat werkt als een tierelier. Voor mijn gevoel een vriendelijker oplossing en het werkt VOOR DIE HOND veel beter ook.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

En ik vind dat dus niks. Die geur blijft heel lang hangen en dus blijft hij een correctie krijgen. Als je hond er doorheen gaat heb je t geheel verkeerd aangeleerd en gebruikt. Dat is natuurlijk au au zielig zo zacht mogelijk opgebouwd en walla... je leert je hond er aan wennen...
Afbeelding
korthaar
Zeer actief

malinois schreef:

Dit.
En een da heeft geleerd voor medische dingen. Daar moet je niet zijn voor gedrag of voeding.
Vallen voeding en gedrag niet onder medische dingen?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:
malinois schreef:

Dit.
Vallen voeding en gedrag niet onder medische dingen?
Nee
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

korthaar schreef: Vallen voeding en gedrag niet onder medische dingen?

Jij wordt met ernstigere problemen toch ook doorverwezen naar een diëtist of psycholoog?
Er zijn er genoeg die zich op eigen initiatief verder verdiept hebben, met allemaal weer eigen ideeën, sommigen tot in het extreme.
Of ik wel of niet een stroomband mag gebruiken zou ik toch niet graag van een willekeurige dierenarts af laten hangen.
Die hier in de buurt vertrouw ik nog niet voor zover ik hem kan gooien.
Annemieb
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Annemieb »

ik heb ook zo een band voor Raisah....
heel veel geprobeerd om haar van haar spoor (en luid) af te krijgen als ze iets rook

Toen ze op 2 weken tijd 2X echt weg was (ene keer 3 uur zoeken, de andere keer 8uur later 15 km verder op gevonden over grote baan en al moeten gaan)

Was het echt klaar....
ze heeft nu een stroomband om (ik doe hem alle wandelingen aan voor de zekerheid)
Ik heb hem in het begin enkele keren moeten gebruiken, maar nu weet ze ook dat als ik haar roep ze van het spoor af moet komen.

Ik heb me goed geinformeerd, want ik weet dat als je zoiets niet op een correcte manier gebruikt het ook niet het effect van afleren/aanleren heeft wat je wilt bereiken.
Het is wel nog zo dat ik in bepaalde periodes van het jaar, voorjaar dus en met jachtseizoen haar grotendeels aangelijnd meeneem.
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

malinois schreef:T halfjaarlijkse topic :mrgreen:
Deze keer wel een erg kort halfjaar maar wel de bekende reacties.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik vind een geurband ook niet vriendelijker dan een stroomband, vervelender juist door de sterke en lang aanwezige geur.

Wat mij betreft kunnen alleen écht goede trainers een stroomband gebruiken. Dus de perfecte timing, de juiste kennis en een duidelijk trainingsplan en doel, kort gezegd. Maar op het moment dat je dat allemaal hebt en gewoon erg goed bent, heb je helemaal geen stroomband meer nodig want dan kun je het ook op een leuke manier. 100% verbieden, die stroomband.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Kijk Hilde... als ik een hond heb die hem nodig heeft om elke dag gewoon los te kunnen lopen met een veiliger gevoel voor mezelf dan gebruik ik hem toch wel of hij nu 100% verboden is of niet. Wie moet dat controleren? Ik kom nooit een agent tegen bijv waar ik loop dus wie zou dat in vredesnaam controleren. En alla als t ooit in beslag genomen zou worden heb ik binnen een week een nieuwe uit Amerika. Je moet niet iets verbieden wat je nooit kunt controleren. Je kunt t wel moeilijker maken om te kopen in de dierenwinkel op de hoek.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Met een verbod maak je een punt en daarmee ben je al een stuk opgeschoten. Elke hondenschool waar nu nog stroombanden worden gebruikt moeten daarmee wel ophouden want die zijn simpel te controleren. Net zoals clubs die pakwerk en zo aanbieden. 'Professionals' die begeleiding aanbieden zijn goed te controleren. Winkels zijn goed te controleren. En het zal niet meer aangeraden worden op facebook in huisdiergroepen waar iemand een probleem heeft met een blaffende Shih Tzu. Ik denk dat het gebruik er van al 75% zal afnemen. En bij elk verbod zijn er nog steeds mensen die het blijven doen.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hilde schreef:Met een verbod maak je een punt en daarmee ben je al een stuk opgeschoten. Elke hondenschool waar nu nog stroombanden worden gebruikt moeten daarmee wel ophouden want die zijn simpel te controleren. Net zoals clubs die pakwerk en zo aanbieden. 'Professionals' die begeleiding aanbieden zijn goed te controleren. Winkels zijn goed te controleren. En het zal niet meer aangeraden worden op facebook in huisdiergroepen waar iemand een probleem heeft met een blaffende Shih Tzu. Ik denk dat het gebruik er van al 75% zal afnemen. En bij elk verbod zijn er nog steeds mensen die het blijven doen.
Ach ja praktijk heeft al genoeg bewezen in de landen waar een verbod geldt dit totaal niet werkt... ook niet op clubs want je ziet ze van ver aankomen en met 1 handbeweging is ie af. En daar gaan ze s avonds stiekum in de bosjes staan wachten denk je... maar goed als jij daar gelukkiger van wordt moet je dat vooral nlijven geloven ;) ik heb jarenlang in vakanties getraind in landen waar ze verboden waren. Je zag geen verschil met NL verenigingen wat dat betreft on ieder geval. Het werkt niet. Je moet het makkelijk verkrijgen op de hoek voorkomen
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Echt niet dat ik m'n afstandsbediening afgeef aan een zgn deskundige ;)
korthaar
Zeer actief

malinois schreef:Kijk Hilde... als ik een hond heb die hem nodig heeft om elke dag gewoon los te kunnen lopen met een veiliger gevoel voor mezelf dan gebruik ik hem toch wel of hij nu 100% verboden is of niet. Wie moet dat controleren? Ik kom nooit een agent tegen bijv waar ik loop dus wie zou dat in vredesnaam controleren. En alla als t ooit in beslag genomen zou worden heb ik binnen een week een nieuwe uit Amerika. Je moet niet iets verbieden wat je nooit kunt controleren. Je kunt t wel moeilijker maken om te kopen in de dierenwinkel op de hoek.
Mensen van de honden brigade kunnen dat heel goed zonder stroom.
Zou je misschien ook nog kunnen benaderen voor deskundig advies, mocht het zo ver komen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb prima deskundigen om mij heen mocht ik t nodig hebben die ook uitstekend mijn hond en mij kennen en eventueel uitstekend met een tt overweg kunnen. Dus nee dank je. Ik heb meer aan iemand die zowel mijn hond als mij heel goed kent.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Nanna schreef:Ik wil hem wel gebruiken maar dan alleen voor situaties die in principe levensbedreigend kunnen zijn.
Niet om een perfecte 'zit' aan te leren :roll:
En de situatie moet heel duidelijk zijn. Zoals bij het ondergronds willen gaan. Snuffelsnuffel, enthousiast worden en het hol ingaan: ták! Doen-we-niet. En het fijne vind ik dan dat de correctie wat de hond betreft niet van mij afkomt maar van het hol.
`
Een jaar geleden een maal gebruikt. Lut vond het nodig om steeds weer de draad uit de kippenren te duwen. Een korte tik en het was gedaan met de pret. Het najagen van fietsers heb ik nou vrijwel geheel onder controle. Indien dit niet het geval zou zijn zou ik het weer gebruiken.
Vroeg in het jaar liepen we door een holle weg in het bos. Duikt Fleurtje een dassenhol in en kwam niet direct terug. Ver onder de grond hoorde ik geblaf, waarna ze even later met de staart tussen de poten eruit kwam. Pfff, ik kreeg er echt hartkloppingen van. Ze heeft het daarna gelukkig niet meer gedaan. Bij herhaling zou ik niet schromen om de TT te gebruiken, ook al moet je die bij een Dwergteckel om de borstkas bevestigen.
Zoals jij ook aangeeft, alleen gebruiken bij hardnekkig niet willen luisteren in levensbedreigende situaties.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”