Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe meer inteelt, hoe eerder dood

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Re: Hoe meer inteelt, hoe eerder dood

Ongelezen bericht door Judith »

Maar zo'n database over een ras, wordt dat door mensen zelf gemaakt of is dat openbaar oid?

Ik snap er namelijk geen hout van.
Ik weet dat Dana haar ouders beide uit Canada komen bij een zelfde fokker vandaan, maar verder ook niet (ja de stamboom heb ik gezien maar dat is het)
En bij Dux weet ik eigenlijk net zo weinig, wel weet ik dat waar Dux zijn broertje heen is gegaan, zij heel erg van de zelfde honden in een stamboom terug laat komen. Dus als je een 5 generatie stamboom hebt dat een naam gewoon 7x voor komt ofzo :schrik: Volgens mij is dat ook niet helemaal de bedoeling
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Mol schreef:Snap je niet wat ik bedoel? Je komt met uitspraken maar snap niet wat ik bedoel, elk ras is gecreëerd door in en lijnteelt het beste wat ervoor een ras is is lijn en inteelt, wat de doodsteek is voor een honden ras is show, en dat er geen werk meer gedaan worden, dus hou het bij oorsprong doel en functie, en laat elk honden rassen werk test verrichten, en daar op uit een selectie voor fok.
Klets niet.
De doodsteek zijn gesloten stamboeken.
Doe niet of je dom bent, dat ben je namelijk niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Marjoleine schreef:
Mol schreef:Snap je niet wat ik bedoel? Je komt met uitspraken maar snap niet wat ik bedoel, elk ras is gecreëerd door in en lijnteelt het beste wat ervoor een ras is is lijn en inteelt, wat de doodsteek is voor een honden ras is show, en dat er geen werk meer gedaan worden, dus hou het bij oorsprong doel en functie, en laat elk honden rassen werk test verrichten, en daar op uit een selectie voor fok.
Klets niet.
De doodsteek zijn gesloten stamboeken.
Doe niet of je dom bent, dat ben je namelijk niet.
Wie is er nou dom? Er is hier genoeg over geschreven in het verleden, wat out cross doet met een genepole enz, duik het archief eens in voor je je pedaalemmer open trekt.
Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Mol, mijn excuses voor muggenzifterij. Ik zal nooit iemand aanspreken op zijn taalgebruik, maar ik kan geen touw aan je betoog vastknopen. Ook niet nadat ik deze taal- en redekundig ontleed had.
Mogelijk gaat het om een moderne spelling en zinsopbouw waar ik nog niet van op de hoogte ben. Het is natuurlijk altijd moeilijk als je vanuit je dialect naar het ABN wilt vertalen. Wil je nog eens proberen om het e.e.a. te verduidelijken? Voor het gemak zou je de zin in vijf hoofdzinnen kunnen transformeren. Het gebruik van naamvallen mag je wat mij betreft weglaten.
Voor de komma kan ik je nog wel volgen. Maar die beplaste gevel die nu op de bank staat/ligt begrijp ik niet zo goed. Dat geldt ook voor: " Allemaal geweest had." Verwijs je daarmee naar inteelt?
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Mol
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Mol schreef:Allemaal gelul in de ruimte sorry hoor maar hier kan niemand wat mee, als er geen inteelt en of lijnteelt Allemaal geweest had nu niemand zijn gevel pissed op de bank gehad.
Dafuq?

Ben jij weer onder je steen vandaan?
Zal ik mijn stabij anders langssturen? Die vallen wel om van de inteelt maar mollen vangen kan de mijne wel :engel:
Tja je kan fokken of je kan het niet ook bij de stabij is het goed fout gegaan omdat er op uiterlijk word geselecteerd en niet op werk.
Maar laat het diertje maar komen hoor, deze mol lust ze rauw als voorgerecht
Mol
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Mol, mijn excuses voor muggenzifterij. Ik zal nooit iemand aanspreken op zijn taalgebruik, maar ik kan geen touw aan je betoog vastknopen. Ook niet nadat ik deze taal- en redekundig ontleed had.
Mogelijk gaat het om een moderne spelling en zinsopbouw waar ik nog niet van op de hoogte ben. Het is natuurlijk altijd moeilijk als je vanuit je dialect naar het ABN wilt vertalen. Wil je nog eens proberen om het e.e.a. te verduidelijken? Voor het gemak zou je de zin in vijf hoofdzinnen kunnen transformeren. Het gebruik van naamvallen mag je wat mij betreft weglaten.
Voor de komma kan ik je nog wel volgen. Maar die beplaste gevel die nu op de bank staat/ligt begrijp ik niet zo goed. Dat geldt ook voor: " Allemaal geweest had." Verwijs je daarmee naar inteelt?

In een schriftelijke discussie worden schrijf fouten eerder opgemerkt dan denk fouten.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:Tja je kan fokken of je kan het niet ook bij de stabij is het goed fout gegaan omdat er op uiterlijk word geselecteerd en niet op werk.
Dat is iets heel anders dan wat je eerder zei.

Er is jarenlang inteelt en lijnteelt gepleegd bij de stabij en als het klopt wat jij zegt zou het prima moeten gaan met het ras.
Dus welk aspect van selectie op uiterlijk is er precies desastreus geweest volgens jou?

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:Wie is er nou dom? Er is hier genoeg over geschreven in het verleden, wat out cross doet met een genepole enz, duik het archief eens in voor je je pedaalemmer open trekt.
Definieer outcross.

Afbeelding

Mol
Zeer actief

Ben jij nog zo dom of ik nou zo slim?
Wolfsblut
Zeer actief

Mol schreef:
Wolfsblut schreef:Mol, mijn excuses voor muggenzifterij. Ik zal nooit iemand aanspreken op zijn taalgebruik, maar ik kan geen touw aan je betoog vastknopen. Ook niet nadat ik deze taal- en redekundig ontleed had.

In een schriftelijke discussie worden schrijf fouten eerder opgemerkt dan denk fouten.
Nou zoals gezegd let ik niet op schrijffouten, tenzij teksten onleesbaar zijn. Ik heb echter het vermoeden dat je een buitenlander bent die net de inburgeringscursus achter de rug heeft. Klaarblijkelijk heb je niveau 1 der Nederlandse taal met goed gevolg afgesloten. Heel goed van je, vooral omdat je het durft te schrijven. Dat vind ik erg dapper.
Je gaf aan dat je geen Pool bent. Aan de zinsopbouw te zien heb ik echter meer de indruk dat je uit Rusland afkomstig bent. Je schrijft n.l. op dezelfde wijze zoals mijn trimmer spreekt. Dat is ook een Rus. Maar dat geeft niet. Keulen en Aken zijn tenslotte ook niet op een dag gebouwd. Nu op naar niveau 2. Succes ermee.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Mol
Zeer actief

Mischien ben ik je trimmer wel, of niet.
Dan nog is het over het algemeen heel simpel te lezen.

Als dit niet het geval zou mogen wezen is dat al helemaal niet mijn probleem, nog heeft het geen waar je mij op probeert aan te pakken totaal geen meerwaarde over het onderwerp, dus doen dat lekker voor de klas.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:Ben jij nog zo dom of ik nou zo slim?
Jij bent dom.
Definieer wat je bedoelt voor je gaat discussiëren zodat je zeker weet (en de rest van HF ook) dat we het over hetzelfde hebben.
Anders is een discussie zo zinloos.

Afbeelding

80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

Mol schreef:Mischien ben ik je trimmer wel, of niet.

Als dit niet het geval zou mogen wezen is dat al helemaal niet mijn probleem, nog heeft het geen waar je mij op probeert aan te pakken totaal geen meerwaarde over het onderwerp, dus doen dat lekker voor de klas.
Heeee, was je daar weer? Gezellig :ok:
Ow sorry, off topic :ugh:
Wolfsblut
Zeer actief

Mol schreef:Mischien ben ik je trimmer wel, of niet.

Ja, jij bent het. Iwan de Mol, mijn trimmer. Was maar een grapje Iwan. :wink: Ik laat het hier dan ook bij want woensdag komt Lut weer naar je toe. Anders knip je haar dadelijk voor straf als een Koningspoedel.
Mol
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Jij bent dom.
Definieer wat je bedoelt voor je gaat discussiëren zodat je zeker weet (en de rest van HF ook) dat we het over hetzelfde hebben.
Ik weet donders goed waar ik het over heb, ik twijfel echter wel sterk aan jou kennis in deze.
Marloes1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herplaatsers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Marloes1 »

Mol schreef: Dan nog is het over het algemeen heel simpel te lezen.
Ehm, nu ben ik ook niet het helderste licht aan de horizon, maar:
had nu niemand zijn gevel pissed op de bank gehad
+
en laat elk honden rassen werk test verrichten
Dit snap ik echt niet. :ugh:
Als dit niet het geval zou mogen wezen is dat al helemaal niet mijn probleem, nog heeft het geen waar je mij op probeert aan te pakken totaal geen meerwaarde over het onderwerp
Wel als iemand daardoor de hele discussie niet meer snapt.
Mol
Zeer actief

De gevelpisser is auto correct

Wat is er niet te snappen aan dat elk honden ras een werk test zou moeten verrichten, oorsprong doel functie

Elk ras moet zijn oorspronkelijke taak kunnen vervullen, kan dat niet in deze maatschappij zoek een alternatief voor het ras, kan dit ook niet moet het ras niet gefokt worden hier in Nederland.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Dat is de hele reden waarom ik alleen nog bastaardhonden wil. Ik vind inteelt onzin gezien de grote populatie honden en ik vind inteelt ook niet nodig. Wel bij rassen. Ik heb niks tegen rassen alleen weet je dan wel wat je koopt. Je hebt goede en slechte rassen.

Neem je een berner dan weet je waar je aan begint. Idem bij de Franse bull, de boxer krijgt kanker, de Duitse herder last van de knoken en ga zo door.

Natuurlijk niet allemaal. Natuurlijk wordt niet elke bastaard oud en natuurlijk wordt niet elke rashond jong. Allemaal een kwestie van statistieken en kansberekenen. Immers, er wint ook wel eens iemand de lotto terwijl de kans 0 is.

Dus ja, een bastaard kan dood gaan met 5 jaar en een rashond kan 20 worden. Maar gemiddeld genomen klopt de stelling rondom inteelt wel degelijk. Ik ervaar dat ook zo. In wat ik zie. Ik zie rashondenpups die al problemen hebben voor ze goed en wel volwassen zijn.

En een bastaard is nergens garantie voor. Want ook mijn bastaarden konden prima inteelt zijn. Ook bv Bonnie die genoemd werd met haar nierfalen. Ze kan dan wel op en top bastaard zijn maar dat wil niet zeggen dat die ouderdieren niet al 3 generaties in een achtertuin zaten. Dan is de inteelt groter dan bij welke rashond ook. En als dat niet zo is, dan nog haalt zij het gemiddelde niet omlaag. Verder kan ze in haar jeugd wel heel slecht eten hebben gehad en nierbeschadiging. Of slechte nieren omdat ze veel rotzooi en zout eten gehad heeft in de eerste maanden. Dat weten we allemaal dus niet.

Je kan ook een rashond kopen met vrijwel 0 inteelt. Haal een hond uit Azie van een ras wat ook in Engeland voor komt en kruis die. De inteelt zal soms nihil zijn. Dat terwijl een groepje bastaarden in een dorp in de jungle van Borneo misschien al in geen 20 jaar vers bloed heeft gehad.
Afbeelding
80564M

laeken schreef:Haal een hond uit Azie van een ras wat ook in Engeland voor komt en kruis die. De inteelt zal soms nihil zijn.
Ja. In 1 generatie ja.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Marjoleine schreef:
Jij bent dom.
Ik weet donders goed waar ik het over heb, ik twijfel echter wel sterk aan jou kennis in deze.
Mijn kennis is uitstekend, dank je.
Ik zou toch graag jouw definitie horen van outcross, anders is er geen discussie mogelijk.

Als je echt zo goed op de hoogte bent weet je ook dat er verschillende definities de ronde doen namelijk.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef: Maar gemiddeld genomen klopt de stelling rondom inteelt wel degelijk. Ik ervaar dat ook zo. In wat ik zie. Ik zie rashondenpups die al problemen hebben voor ze goed en wel volwassen zijn.
Ehm, mol zegt juist dat in- en lijnteelt goed is.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mol schreef:
Marjoleine schreef:
Jij bent dom.
Ik geloof direct dat jij weet waar je het over hebt.
Alleen wat je van die kennis opschrijft kan ik niet volgen, ik snap niet wat je schrijft :(:

Discussiëren wordt dan zo lastig.
Het blijft nu bij herhaling van zetten.
Is de ene persoon dom of de ander ...........
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Mol
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Mol schreef:
Marjoleine schreef:
Jij bent dom.
Mijn kennis is uitstekend, dank je.
Ik zou toch graag jouw definitie horen van outcross, anders is er geen discussie mogelijk.

Als je echt zo goed op de hoogte bent weet je ook dat er verschillende definities de ronde doen namelijk.
In deze is dat niet nodig we hebben het immers over rassen fok.
Mol
Zeer actief

Marjoleine schreef:
laeken schreef: Maar gemiddeld genomen klopt de stelling rondom inteelt wel degelijk. Ik ervaar dat ook zo. In wat ik zie. Ik zie rashondenpups die al problemen hebben voor ze goed en wel volwassen zijn.
Klopt inteelt en lijnteelt zijn niet de veroorzakers van genetische defecten, maar de uiterste hier van.
laeken
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Ik heb het ook niet tegen Mol. Ik heb het over het openingsbericht. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Marion. schreef:
laeken schreef:Haal een hond uit Azie van een ras wat ook in Engeland voor komt en kruis die. De inteelt zal soms nihil zijn.
Ja. In 1 generatie ja.
En in de tweede generatie ook. En in de derde ook. Tenminste, dat zou zo kunnen zijn. Moet je gewoon niet gaan lopen fokken binnen een lijn of familie.
Afbeelding
80564M

laeken schreef:
Marion. schreef:
Ja. In 1 generatie ja.
En in de tweede generatie ook. En in de derde ook. Tenminste, dat zou zo kunnen zijn. Moet je gewoon niet gaan lopen fokken binnen een lijn of familie.
En hoeveel inteelt heeft die ene rashond uit Azië, en die uit Engeland?

Maw, die rashond uit Azië kan 50% inteelt zijn. Die rashond uit Engeland ook. Hoezo dan inteeltpercentage nihil?
laeken
Zeer actief

Mol schreef:
Marjoleine schreef:
Klopt inteelt en lijnteelt zijn niet de veroorzakers van genetische defecten, maar de uiterste hier van.
Inteelt is inderdaad niet de veroorzaker van genetische defecten. Dat zijn mutaties. Maar genetische defecten komen wel sneller tot uiting bij inteelt. En ja, dan heb je een tool in handen om die weg te selecteren met inteelt. Maar dan? Dan heb je schone honden vwbt 1 defect. Wat je dan volledig uit het oog verliest is de algehele achteruitgang van de vitaliteit door de inteelt. En laat dat nu hetgeen zijn dat de honden niet oud laat worden. Het is niet de PRA, de HD of wat dan ook dat maakt dat een hond gewoon minder oud wordt. Het is de inteelt zelf. Inteelt maakt minder vruchtbaar, minder weerstand, vreemd gedrag en andere zaken groot.

Tegenwoordig kunnen we ook zonder inteelt selecteren. Er zijn genetische testen voor veel aandoeningen. Je hoeft ze er dus niet meer uit te fokken. Je kan gewoon testen of de honden drager, vrij of uiter zijn. Lang niet voor alles hoor, maar in elk geval voor het een en ander.
Afbeelding
80564M

Veel Volendammers hebben van die typisch Volendamse snuitjes (mooie, verfijnde gezichten). Veel Koekangers lijken ook op elkaar (iets minder mooi). Maar als je een Volendammer met een Koekanger kruist, is het inteeltpercentage nog steeds erg hoog.
laeken
Zeer actief

Marion. schreef:
laeken schreef:
Marion. schreef:
Ja. In 1 generatie ja.
En hoeveel inteelt heeft die ene rashond uit Azië, en die uit Engeland?

Maw, die rashond uit Azië kan 50% inteelt zijn. Die rashond uit Engeland ook. Hoezo dan inteeltpercentage nihil?
Inteelt is niet erfelijk. Dus een moederhond die 100% inteelt is gekruist met een totaal andere hond geeft 0% inteelt. Dus je stelling klopt niet. Wat inteelt doet is maken dat een dier alle eigenschappen gelijk heeft op beide chromosomen voor die eigenschap. Dus blauwe ogen van pa en van ma. Witte kleur van pa en van ma. Krulstaart van pa en van ma. Maar bij de geslachtscellen gaat van alles de helft af. Vul je dat aan met een niet verwant dier dan staat tegenover elk van die kenmerken wat nieuws. Gevolg is dat het hele dier weer genetisch divers is geworden. Dus een moederhond die 50% inteelt is vererft dat percentage niet.

Een wit varken uit de bioindustrie x een wild zwijn is totaal geen inteelt al zal dat witte varken zelf waarschijnlijk hartstikke inteelt zijn.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”