Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe meer inteelt, hoe eerder dood

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Hoe meer inteelt, hoe eerder dood

Ongelezen bericht door Marjoleine »

No shit.
Dat is al even bekend he ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:No shit.
En toch zijn er nog zát fokkers die achter lijn- en inteelt aanrennen alsof het de heilige Graal is.
Zolang je maar tést, hè ;-)
Ja, waar.
Omdat ze dat niet begrijpen. Jammer wel.

Afbeelding

duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Dan ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden qua inteelt:
http://www.duitseherderdatabase.nl/modu ... 9&detail=1

Is dit nu hoog of laag? Nanni is 13 en 8 maanden geworden.

En dit is die van Noah:
http://www.duitseherderdatabase.nl/modu ... 0&detail=1
Perry en Noah

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:(: Nou ja, niet alleen een rasprobleem. Ik hoop heel hard dat Niko gezond oud mag worden... wie weet, doet dat kwart duitser goed.
Ik wist het hoor, maar nu ook z'n moeder vroeg dood is gegaan is het ruk.
Volgende keer krab ik me toch eens extra achter m'n oren voor ik weer een tweedehands broodfokhond op huis aan sleep.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

ja, dat is de natuur.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

dagmar88 schreef::(: Nou ja, niet alleen een rasprobleem. Ik hoop heel hard dat Niko gezond oud mag worden... wie weet, doet dat kwart duitser goed.
Ik wist het hoor, maar nu ook z'n moeder vroeg dood is gegaan is het ruk.
Volgende keer krab ik me toch eens extra achter m'n oren voor ik weer een tweedehands broodfokhond op huis aan sleep.

Nou, idd. Bonnie's dna-test wees uit: 60% duitse herder, 30% viszla en 10% diverse terriersoorten (ja, ik weet dat het gemeenschappelijke genen zijn). Dé ultieme bastaard dus.
Plus ook nog een keer een rasstraathond. Zo één van 'survival of the fittest' dus.
Die met vijf jaar omvalt van nierfalen. En mijn Kyra, rashond pur sang, wordt met twee vingers in de neus fluitend bijna 13.
Tot zover dus de 'gezonde/ kruising versus de 'ongezonde' rashond.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

lieke schreef: Nou, idd. Bonnie's dna-test wees uit: 60% duitse herder, 30% viszla en 10% diverse terriersoorten (ja, ik weet dat het gemeenschappelijke genen zijn). Dé ultieme bastaard dus.
Plus ook nog een keer een rasstraathond. Zo één van 'survival of the fittest' dus.
Die met vijf jaar omvalt van nierfalen. En mijn Kyra, rashond pur sang, wordt met twee vingers in de neus fluitend bijna 13.
Tot zover dus de 'gezonde/ kruising versus de 'ongezonde' rashond.
Niko komt van directe inteelt. Dat loopt daar bij de broodfokker los door elkaar en fokt naar eigen inzicht aan.
"I am my own grandpa" idee zeg maar.
Pluis z'n (half?)zus is rond een jaar per ongeluk gedekt door een herder kruising en daar kwam mijn koekenbakker uit :wink:
Nou kwam ik pas achter het familieverband toen ik Niko op ging halen en dat voelde meer dan toevallig, dus die moest mee :mrgreen:
Maar bij zo'n willekeurige vanalles kruising heb je natuurlijk ook gewoon het risico dat moeder en zoon op elkaar hebben gezeten.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Mijn vorige honden waren kruisingen met mechelse en duitse herders die zijn 12 en 14 geworden en mankeerden nooit wat. Heb ook nog een duitse herder x collie gehad en een dobermann x labrador die zijn 16 en 17 geworden en die waren ook nooit ziek.
De honden die ik nu heb zijn wel x mechelaars maar geen directe kruisingen. Ik ben benieuwd hoe oud deze gaan worden. Ik zal zelf nooit een echte rashond kopen. Duitse herders vind ik prachtig maar vanwege alle aandoeningen zou ik het niet aandurven om een raszuivere te kopen. Al kun je met een kruising natuurlijk ook pech hebben. Maar tot nu toe (afkloppen) hebben wij daar alleen maar positieve ervaringen mee.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
duitse herder schreef:Dan ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden qua inteelt:

En dit is die van Noah:
Dat is erg laag , staat er ook bij :wink:
Bij Jip is het 23,14 % maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik daar helmaal niet naar gevraagd heb .
Over hoeveel generaties?
Daar gaat het om tenslotte.

Bovendien, als je goed wilt fokken moet je dat niet alleen in je kenneltje doen.
Dan moet je kijken, samen met alle andere fokkers, naar het héle ras en naar de totale toename binnen het ras.
Dan doe je wat zinnigs (of niet natuurlijk).

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Je moet natuurlijk wel naar het grotere geheel kijken en niet naar individuele gevallen.
Zoiets als de Ierse Wolfshond wordt niet oud, alhoewel ik ook een Ier van tien ken. Of Teckels worden juist wel oud en ook daar vallen er onder de vijf jaar om......
Ik ken verdomd veel bastaardstabijs die geen 7 gehaald hebben vanwege de hartellende of de epilepsie.
En veel rasstabijs die ruim over de tien gingen. Ik heb er meerdere gefokt die over de vijftien gingen zelfs.

Ik hecht wel aan werkelijke getallen trouwens, en die zijn er niet of nauwelijks. Gewoon omdat dierenartsen dat allemaal niet noteren en mensen het ook allemaal niet doorgeven.
Tot zover het grote geheel ;)

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
Nanna schreef:Je moet natuurlijk wel naar het grotere geheel kijken en niet naar individuele gevallen.
Zoiets als de Ierse Wolfshond wordt niet oud, alhoewel ik ook een Ier van tien ken. Of Teckels worden juist wel oud en ook daar vallen er onder de vijf jaar om......
Ik ken verdomd veel bastaardstabijs die geen 7 gehaald hebben vanwege de hartellende of de epilepsie.
En veel rasstabijs die ruim over de tien gingen. Ik heb er meerdere gefokt die over de vijftien gingen zelfs.

Ik hecht wel aan werkelijke getallen trouwens, en die zijn er niet of nauwelijks. Gewoon omdat dierenartsen dat allemaal niet noteren en mensen het ook allemaal niet doorgeven.
Dat is inderdaad het grootste probleem om een duidelijk overzicht te krijgen van wat er speelt binnen een ras.

Ik hoorde overigens wel dat "hoe meer inteelt, hoe minder pups per nest" er geboren worden.
Is dat een slag in de lucht of is daar iets van bewezen/onderzocht?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

Marjoleine schreef:

Dat zijn look a likes neem ik aan? Lijkt me logisch, daar wordt toch ook steeds in hetzelfde poeltje gevist, alleen zonder te weten wat er achter zit.
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Heavy schreef:
Marjoleine schreef:
Heavy schreef:
duitse herder schreef:Dan ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden qua inteelt:

En dit is die van Noah:
Dat is erg laag , staat er ook bij :wink:
Bij Jip is het 23,14 % maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik daar helmaal niet naar gevraagd heb .
Over hoeveel generaties?
Daar gaat het om tenslotte.

Bovendien, als je goed wilt fokken moet je dat niet alleen in je kenneltje doen.
Dan moet je kijken, samen met alle andere fokkers, naar het héle ras en naar de totale toename binnen het ras.
Dan doe je wat zinnigs (of niet natuurlijk).
10 generaties zie ik , dat is dus al twee keer zoveel als bij Duits Herder
Bij de schapendoes hebben we met nog iets anders te maken. Ons ras is begonnen met 5 honden. Dat is heel erg weinig. Omdat het ras nog relatief jong is komen die 5 honden ook allemaal nog voor op de stamboom van bijna iedere does. De meeste doezen van Jip's leeftijd hebben simpelweg nog geen 10 complete generaties. Dus de inteelt in de eerste generaties tellen heel zwaar mee. Als je de doezen van nu ziet gaat het IC over 10 generaties hard naar beneden. De dubbele honden van de laatste generaties vallen er nu af. Het lijkt dus de goede kant op te gaan. Maar ook dan zie je dat het maar een cijfertje is, want er komen echt geen genen bij!

Als je op stamdoes kijkt bij de stamboom analyse over 10 generaties kun je dat mooi zien. Ik heb een voorbeeld van mijn Vanna gemaakt. Het is gewoon een openbare site. In dit lijstje zie je dat de laatste 3 generaties van Vanna niet compleet zijn. Dat wil dus zeggen dat de oerdoezen al in generatie 7 zitten. Je kunt ook zien hoe vaak een hond voorkomt in die 10 generaties en hoeveel percentage ze bijdragen.
http://www.stamdoes.nl/coi.php?id=1122&gens=10

En dan als we allemaal geweldige mooie lage IC's nastreven, en daarvoor allemaal naar dezelfde reu of zijn broers rennen dan hebben we de volgende generatie toch echt een probleem! En een IC is ook maar een kansberekening. Je kunt zelf ook zien dat twee broers niet hetzelfde zijn, maar voor een IC zijn ze wel gelijk. Dan kan voor het ras een combinatie uit de lijnteelt van een lijn die verder nauwelijks meer gebruikt wordt misschien veel waardevoller zijn.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Marjoleine schreef:

Dat zijn look a likes neem ik aan? Lijkt me logisch, daar wordt toch ook steeds in hetzelfde poeltje gevist, alleen zonder te weten wat er achter zit.
Uiteraard.
En er is best variatie hoor, maar toch, ze blijven vaak in hetzelfde dorpdus ook die ene border collie verdunt heel rap als je alsmaar hetzelfde blijft gebruiken.
Die zal ook niet helpen de epilepsie weg te krijgen trouwens.

Het punt is dat je er gewoon niks van kunt zeggen zolang je niks wéét! En dan moet je dus maar beter je mond houden, lijkt me.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
ranetje schreef: Ik hoorde overigens wel dat "hoe meer inteelt, hoe minder pups per nest" er geboren worden.
Is dat een slag in de lucht of is daar iets van bewezen/onderzocht?
Dat klopt. Staat ook wel bekend onder de naam inteeltdepresssie.

Uit recent onderzoek blijkt onomstotelijk een relatie tussen inteelt en levensduur:
hoe hoger de inteeltcoëfficiënt, hoe korter de gemiddelde levensduur. Dezelfde relatie zien
we tussen nestgrootte en inteelt: hoe hoger de inteeltcoëfficiënt van de teef, hoe kleiner de
nesten die ze voortbrengt. Van kleinere nesten ligt een fokker misschien niet wakker, maar
die onmiskenbare daling van levensverwachting zou geen fokker met het hart op de juiste
plaats onberoerd moeten laten.

KLIK
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Yara schreef:Mijn vorige honden waren kruisingen met mechelse en duitse herders die zijn 12 en 14 geworden en mankeerden nooit wat. Heb ook nog een duitse herder x collie gehad en een dobermann x labrador die zijn 16 en 17 geworden en die waren ook nooit ziek.
De honden die ik nu heb zijn wel x mechelaars maar geen directe kruisingen. Ik ben benieuwd hoe oud deze gaan worden. Ik zal zelf nooit een echte rashond kopen. Duitse herders vind ik prachtig maar vanwege alle aandoeningen zou ik het niet aandurven om een raszuivere te kopen. Al kun je met een kruising natuurlijk ook pech hebben. Maar tot nu toe (afkloppen) hebben wij daar alleen maar positieve ervaringen mee.
Vergis je niet in de mate van inteelt bij sommige xMHs! Al is het geen "ras", er is wel degelijk spraken van een bepaalde populatie en als we het dan over de werk-xMHs hebben, dan kun je gewoon net als bij rassen over lijnen spreken en dezelfde problemen zien optreden. Zware inteelt s bij velen aan de orde van de dag en ze hebben allemaal "geen problemen' in de lijn, zeggen ze. Alleen, wat anderen al zeggen, niemand die er iets van bijhoudt. Kijk maar eens op bloedlijnen, vrijwel alles wat erop staat, is 100% volgens eigen zeggen. Dat betekent nog niet dat dat inderdaad zo is, en ook niet dat het compleet is. Het is alleen erg gemakkelijk alle negatieve berichten te verbergen.

Ook daar kunnen grote belangen in zitten. Ook daar worden mensen bedreigd als ze gezondheidsproblemen willen openbaren die fokker of andere betrokkenen niet openbaar willen hebben. Niet alleen eigenaars van een hond uit die lijn afkomstig, maar soms ook tot aan afnemers toe. Het is er geen haar beter hoor.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:No shit.
En toch zijn er nog zát fokkers die achter lijn- en inteelt aanrennen alsof het de heilige Graal is.
Zolang je maar tést, hè ;-)
En toch zijn er zat mensen die beweren dat dat onzin is, dat de levensverwachting bij bastaardjes groter is. Ook dat.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Tsja, Darwin wist 't al: inteelt is slecht voor de populatie. Hij kwam zelf uit een familie die 't vooral met elkaar deden. Hij merkte op dat hij 1 van de weinige normale was. Zijn theorie van de survival of the fittest is daar op gebaseerd.
Waarom zou het bij honden anders zijn?
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Bonnie F schreef:Tsja, Darwin wist 't al: inteelt is slecht voor de populatie. Hij kwam zelf uit een familie die 't vooral met elkaar deden. Hij merkte op dat hij 1 van de weinige normale was. Zijn theorie van de survival of the fittest is daar op gebaseerd.
Waarom zou het bij honden anders zijn?

Van de tien kinderen die de Darwins op de wereld zetten, overleden er drie vóór hun tiende jaar. Twee van hen bezweken aan een infectie (tuberculose en roodvonk), want inteeltkinderen hebben vaak een zwakke afweer. En van de zes kinderen die een lange relatie kregen, bleven er drie kinderloos. Inteelt tast namelijk de vruchtbaarheid aan.
KLIK

Misschien hadden ze met 'testen' nog wat kunnen redden ;-)
Ieder dier dus ook de mens heeft de eigenschap om andere te kunnen doden en soms ook gewoon willen doden ,dat heeft de natuur en het verleden ons nu toch onderhand wel wijs gemaakt en laten zien. Als je kind of welk andere geliefde om zeep geholpen kan worden waarom zou dat niet kunnen bij een hond dan.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door Yara »

Gos schreef:
Yara schreef:Mijn vorige honden waren kruisingen met mechelse en duitse herders die zijn 12 en 14 geworden en mankeerden nooit wat. Heb ook nog een duitse herder x collie gehad en een dobermann x labrador die zijn 16 en 17 geworden en die waren ook nooit ziek.
Vergis je niet in de mate van inteelt bij sommige xMHs! Al is het geen "ras", er is wel degelijk spraken van een bepaalde populatie en als we het dan over de werk-xMHs hebben, dan kun je gewoon net als bij rassen over lijnen spreken en dezelfde problemen zien optreden. Zware inteelt s bij velen aan de orde van de dag en ze hebben allemaal "geen problemen' in de lijn, zeggen ze. Alleen, wat anderen al zeggen, niemand die er iets van bijhoudt. Kijk maar eens op bloedlijnen, vrijwel alles wat erop staat, is 100% volgens eigen zeggen. Dat betekent nog niet dat dat inderdaad zo is, en ook niet dat het compleet is. Het is alleen erg gemakkelijk alle negatieve berichten te verbergen.

Ook daar kunnen grote belangen in zitten. Ook daar worden mensen bedreigd als ze gezondheidsproblemen willen openbaren die fokker of andere betrokkenen niet openbaar willen hebben. Niet alleen eigenaars van een hond uit die lijn afkomstig, maar soms ook tot aan afnemers toe. Het is er geen haar beter hoor.
Daar ben ik van op de hoogte. Nu komen die van mij niet van een inteelt lijn, tenminste zover ik het kan nagaan. Ze staan wel op de bloedlijnen site maar inderdaad kom je er niet achter wat er verder door gekruist zit. Ik heb de fokker van Yara nog eens gesproken maar die bleef bij hoog en laag volhouden dat het een 100% mechelaar is wat dus echt niet zo is. Zelfs een halve blinde ziet dat wel, ze is zwart dus dat zegt al genoeg. Ik weet ook wel wat er wel doorzit maar dat zul je niet op die site te lezen krijgen. Blijft altijd een gok. Tot nu toe zijn ze nog gezond en ik hoop dat het zo blijft.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:Zit jij niet in een verkeerd topic te blaten opa?
Kijk maar uit anders komt de zuster zo die spuit bij je zetten ipv je luier verschonen oma. :hmmm:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Nou ons stuk inteelt wordt volgende maand 12, mazzeltje zekers.
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Nee en ook nooit wat gemankeerd, heeft tot 2 jaar terug nog volop gejaagd
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

loony schreef:Nou ons stuk inteelt wordt volgende maand 12, mazzeltje zekers.
Ja, zeker mazzeltje. Zoals gezegd, ook Darwin kwam uit een inteeltnest ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Miranda schreef:
Zelf denk ik dat een keertje inteelt nog niet voor heel veel problemen zal zorgen, wel als je die nakomelingen weer verder op inteelt door gaat fokken. Ik kan het niet onderbouwen, maar dat lijkt mij logisch. Dan bouw je de genen helemaal dicht met dezelfde voorouders.
Perry en Noah

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Miranda schreef:
Ik ken mensen uit een afgesloten dorp waar natuurlijk generaties lang weinig te kiezen viel. Volle neef en nicht, drie kinderen gekregen.
Een vreselijk knap pienter jongetje, zwakbegaafd meisje waar ook wel wat aan te zien viel en later bleek een tweede zeer zwaar mentaal en fysiek gehandicapt meisje niet buitenshuis te komen :ugh: Kind moest 24/7 verzorgd worden, ouders zaten met een enorme schaamte en schuldgevoel.
Ik heb geen idee hoe het ze sindsdien is vergaan, maar ga er van uit dat de oudste alles in zich heeft om het ver te schoppen. Het zou me verbazen als de middelste nog leeft en de jongste niet in een instelling zou wonen.

Het is altijd zo lekker makkelijk, zo lang ik er geen last van heb zal het wel goed zijn. Wat die fokker ondertussen met de miskleuntjes doet zie je niet. Weet je wel.
Heb je bij mensen met broodhandel hondjes ook. Die van mij mankeert niets, dus het zal allemaal wel meevallen :roll:

Voor de jouwe van 12 zit de mijne van 18 maanden in een strooibus. En met hem zat anderen.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Nanna schreef:In 2001 rondde prof. J.B. Armstrong, Universiteit van Ottawa, een onderzoek af naar de relatie tussen
levensduur en inteelt bij een aantal hondenrassen (Standaard Poedel, Clumber Spaniel, Drentsche
Patrijshond en Australian Shepherd). Ter vergelijking werden bij het onderzoek ook bastaardhonden
van vergelijkbaar gewicht en grootte betrokken die de eerste generatie vormden van kruisingen tussen
verschillende rassen. Voor de rashonden werden inteeltcoëfficiënten berekend over 10 generaties.
De uitkomsten: per 10% meer inteelt daalt de levensverwachting met ongeveer 10 maanden.
De bastaardgroep (met een inteeltcoëfficiënt van 0%) liet de grootste gemiddelde levensduur zien, nl.
bijna 14 jaar. Bij de verschillende rashonden daalde de levensverwachting vrijwel lineair met
toenemende inteelt, van ruim 13 jaar voor de honden met de laagste inteeltcoëfficiënt (0-10%) tot ruim
10 jaar voor de honden met de hoogste inteeltcoëfficiënt (30-40%).
Bron: Inbreeding and Longevity in the Domestic Dog, J.B. Armstrong (2001), in press.
Zie ook: http://www.canine-genetics.com

Voor het hele artikel: KLIK
Allemaal gelul in de ruimte sorry hoor maar hier kan niemand wat mee, als er geen inteelt en of lijnteelt Allemaal geweest had nu niemand zijn gevel pissed op de bank gehad.
Bonnie F
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bonnie F »

Nanna schreef:Mijn gevel ligt alvast niet pissed op de bank.
Verder snap ik niet wat je bedoelt.
Gelukkig, het ligt niet aan mij. Ik wilde net de inteeltcoëfficiënt van mijn familie berekenen. :tongue:
Afbeelding
Niets, maar dan ook niets komt zo vriendelijk op je af als een kletsnatte hond.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:Allemaal gelul in de ruimte sorry hoor maar hier kan niemand wat mee, als er geen inteelt en of lijnteelt Allemaal geweest had nu niemand zijn gevel pissed op de bank gehad.
Dafuq?

Ben jij weer onder je steen vandaan?
Zal ik mijn stabij anders langssturen? Die vallen wel om van de inteelt maar mollen vangen kan de mijne wel :engel:

Afbeelding

Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Nanna schreef:Mijn gevel ligt alvast niet pissed op de bank.
Verder snap ik niet wat je bedoelt.
Snap je niet wat ik bedoel? Je komt met uitspraken maar snap niet wat ik bedoel, elk ras is gecreëerd door in en lijnteelt het beste wat ervoor een ras is is lijn en inteelt, wat de doodsteek is voor een honden ras is show, en dat er geen werk meer gedaan worden, dus hou het bij oorsprong doel en functie, en laat elk honden rassen werk test verrichten, en daar op uit een selectie voor fok.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”