Ik zit op 1,5

Ik doe wel veel aan opvoeding en training, maar wel allemaal op een leuke speelse manier. Als ze dingen echt door hebben dan wil ik ook dat ze dat uitvoeren als ik het zeg, daar ben ik consequent in en daar is geen discussie over mogelijk, dat weten ze ook. Vooral hier en nee zijn erg belangrijk, maar dat zeg ik alleen als het echt nodig is, dus met patsende honden o.i.d.
In huis hoeven ze haast niks, daar ben ik relaxed en zij dus ook, liggen mogen ze waar ze willen, zal me worst zijn waar ze gaan liggen, ik stuur ze dan ook nooit naar hun mand ofzo. Spelen mag, maar druk spelen mag niet in huis, dan gooi ik ze de tuin in en ook dat weten ze.
Trainen is serieus maar wel leuk, klinkt misschien dubbel maar ik maak het zo leuk mogelijk en dan doen ze het ook gewoon goed, als ik als een idioot ga staan stressen dan zouden ze niet weten wat ze moesten doen en zouden ze me echt

aankijken. Wat ze kunnen moeten ze ook goed doen, maar daar heb ik geen druk voor nodig, die passie zit er gewoon in en trainen/werken is gewoon leuk
Zelfs op wedstrijden ben ik heel relaxed, daar waar je bijna iedereen om je heen ziet zenuwlijeren, waar de honden allemaal op reageren natuurlijk, ben ik gewoon rustig en lekker met m'n hond bezig, bekers en lintjes boeien me nog minder dan niks

Ik ga voor een leuke dag met m'n hond en ik weet dat ze het kunnen, dus geen enkele reden om daar zenuwachtig over te gaan doen, daar heeft de hond alleen maar last van. Als ik de training goed heb opgebouwd dan kan mijn hond alle proeven doen en ik heb gewoon vertrouwen in m'n honden en hun passie en dat is terecht blijkt altijd weer
Ik heb het één keer met Doran gehad dat hij insprong, dat was een proef die we nog nooit geoefend hadden, hij was net een jaar en bij jonge honden doen ze dit meestal nog niet, het was een drijfjacht, veel mensen die in de dekking lopen te joelen en te schieten en dan moeten er 2 honden om beurten een stuk halen, Doran was onder de indruk van dat gejoel en de hond die naast hem liep was sloom, dus Doran dacht op een gegeven moment "dan ga ik wel" mag niet natuurlijk, ik had meteen een 0, maar ik heb er wel om moeten lachen, hij was sneller terug dan dat de hond die moest gaan vertrokken was

Nouja, mooi leermomentje

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!