Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Niet komen als je roept
Moderator: moderatorteam
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Niet komen als je roept
Ik heb er een die meer dan prima luistert tot er wat is wat hij wil bekijken. Dan kan ik op m'n kop staan maar hij is weg. Helaas veel aan de lijn lopen voor hem dus 
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
- Aantal honden: 1
Maar om te voelen dat het menens is, zou je toch een keer iets gedaan moeten hebben waardoor hij ook weet dat het menens is. Ik zit er ook een beetje mee te worstelen, nu zijn dat nu ook zijn puberoren, maar als aan het streng en vervolgens alsnog niet luisteren geen consequentie zit, dan sta je op een gegeven moment toch ook te bulderen zonder dat het zin heeft?Tineke schreef:Als het commando genegeerd wordt dan bulderen we echt HIERKOMEN en dat is voor onze honden dan echt het sein dat het menens is.
Ik heb ook nog niet de heilige graal gevonden. Ik pak wel door, ik laat hem er niet mee wegkomen dat hij me echt negeert. Maar dat betekend soms wel dat ik 5 minuten sta te wachten en/of 10 keer sta te roepen voordat hij komt. Blijf dan wel geduldig, boos worden heeft geen zin. Ik heb ook de hoop dat naarmate hij ouder wordt die oren beter gaan werken als ik er maar op blijf oefenen.
Ik moet sowieso wel oefenen op meer contact tijdens de wandeling, vooral als er andere honden bij zijn.

-
DaniBanani
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising husky/herder
Bij Dexter werkt een draai om de oren echt niet. Dat heb ik in het begin geprobeerd en het gevolg was dat hij alsnog niet luisterde en keihard wegrende om straf te ontwijken. Beloningen zijn leuk, maar vaak was iets anders tóch leuker. Iets met verboden vruchten. Nu roep ik twee keer. De eerste keer komen is grote beloning en los blijven lopen, de tweede keer is kleine beloning en even aangelijnd. Als hij dan nog niet komt ga ik hem zwijgend ophalen en blijft hij aan de lijn. Als hij dan wegrent roep ik 'doei' en ren ik zelf weg, dan komt hij vlot achter me aangerend. En afhankelijk van zijn gedrag hou ik hem aan de lijn ook kort daarna (ik heb een 8-meter flex en het liefst gebruikt hij die hele ruimte).
Bij hem werkt dit goed, het aanlijnen is de meest effectieve straf die ik heb gevonden. Maar alsnog kan hij lang niet overal los, ik woon in een buurt met veel verkeer en een aantal vechthonden dus ik neem niet het risico dat Dexter een keer geen zin heeft in luisteren en zichzelf in de nesten werkt.
Bij hem werkt dit goed, het aanlijnen is de meest effectieve straf die ik heb gevonden. Maar alsnog kan hij lang niet overal los, ik woon in een buurt met veel verkeer en een aantal vechthonden dus ik neem niet het risico dat Dexter een keer geen zin heeft in luisteren en zichzelf in de nesten werkt.

-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
gewoon een TT dusmosquito1980 schreef: Een trilbandje? dat is interessant, daar heb ik nog nooit van gehoord
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ha ha hier is de enige ondeugd Micron die is werkelijk nergens van onder de indruk. Hij is vrij braaf , zoekt geen conflicten maar wat hij in zijn hoofd heeft zitten dat wordt gedaan. Moet eerlijkheidshalve ook wel bekennen dat ik makkelijker met zijn ondeugden omga , juist omdat het zo'n makkelijk hondje is . De fila's zijn we toch strikter mee omdat je je daar minder mee kunt veroorloven. Die zijn toch daardoor braver al is het ook hun karakter , ze vinden het echt vreselijk belangrijk om braaf te zijn, Micron heeft die drang mindersbientje schreef:het zijn ook wel flikkers hoorhahaha heerlijk verhaal wel!

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
Manuma
- Zeer actief
Ik vind het fijn te lezen dat meerderen hier mee worstelen, haha! Voor Manu is het ook heel belangrijk dat hij braaf is en dat ik heel blij ben als hij luistert.
Laatst stoof hij weg en was van plan een groep honden in te rennen. Ik stond toen al echt op scherp en riep zo resoluut MANU HIERRRR. En toen draaide hij om en kwam zich braaf melden. Ik ging al op mijn knieën en was zo intens blij dat hij kwam dat ik aan hem zag dat hij zich euforisch voelde: woow de baas is blij met mij
Maar meestal ben ik toch die seconde te laat of sta ik net niet genoeg op scherp. Ik heb hem nu weer veel aan de lijn omdat ik gewoon veel te veel faalde en dan gaat het direct bergafwaarts. De keren dat ik hem echt niet terug krijg worden steeds minder, dus dat is al heel fijn.
Als ik hem moet halen gaat dat inderdaad zwijgend en hoe minder ik mijn best doe, hoe beter het gaat. Ik kan heel snel al het gevoel krijgen dat ik voor jan lul sta te roepen en die wanhoop lijkt hij dan te horen waardoor hij me net nog even meer laat zweten. Ik vind het fijn hem te blijven zien en ik zou het nog fijner vinden hem in een straal van 1p meter te houden. Hoe meer ik op die 10 meter vast pin hoe slechter het lijkt te gaan. Ik moet daarom altijd even diep ademhalen, wat ontspannen en dan gaat het echt veel beter.
Maar de keren dat hij echt buiten bereik gaat, dus het water over, of hekken over of weet ik wat, dan lijkt hij dat te weten en heeft vertier voor 10. Ik sta me dan zo enorm op te naaien. Grijze haren.
Ik probeer nu vooral terug te roepen als ik weet dat ik succes ga krijgen. Voor snoep komt hij niet, daar ben ik allang achter. Voor een heel blije baas die zegt dat hij de allerbraafste is komt hij wel. Maar ik moet het dan wel oprecht menen en dat is lastig als je al vol adrenaline en spanning keihard hoopt dat hij alsjeblieft komt.
Ik hoop daarom dat we dankzij die cursus elkaar wat beter gaan begrijpen en ik beter op hem in kan spelen.
Uma luistert ook alleen als ze zin heeft maar die bijt geen dieren dood en die negeert andere honden en mensen. Dus als zij eens verder hobbelt zonder een oor te draaien zit ik er minder mee. Zij is ook echt bang dat ze me kwijt raakt. Manu niet, die is zo zelfverzekerd dat als ik uit zicht ga hij denkt: ja is goed, zie je zo wel!
Laatst stoof hij weg en was van plan een groep honden in te rennen. Ik stond toen al echt op scherp en riep zo resoluut MANU HIERRRR. En toen draaide hij om en kwam zich braaf melden. Ik ging al op mijn knieën en was zo intens blij dat hij kwam dat ik aan hem zag dat hij zich euforisch voelde: woow de baas is blij met mij
Maar meestal ben ik toch die seconde te laat of sta ik net niet genoeg op scherp. Ik heb hem nu weer veel aan de lijn omdat ik gewoon veel te veel faalde en dan gaat het direct bergafwaarts. De keren dat ik hem echt niet terug krijg worden steeds minder, dus dat is al heel fijn.
Als ik hem moet halen gaat dat inderdaad zwijgend en hoe minder ik mijn best doe, hoe beter het gaat. Ik kan heel snel al het gevoel krijgen dat ik voor jan lul sta te roepen en die wanhoop lijkt hij dan te horen waardoor hij me net nog even meer laat zweten. Ik vind het fijn hem te blijven zien en ik zou het nog fijner vinden hem in een straal van 1p meter te houden. Hoe meer ik op die 10 meter vast pin hoe slechter het lijkt te gaan. Ik moet daarom altijd even diep ademhalen, wat ontspannen en dan gaat het echt veel beter.
Maar de keren dat hij echt buiten bereik gaat, dus het water over, of hekken over of weet ik wat, dan lijkt hij dat te weten en heeft vertier voor 10. Ik sta me dan zo enorm op te naaien. Grijze haren.
Ik probeer nu vooral terug te roepen als ik weet dat ik succes ga krijgen. Voor snoep komt hij niet, daar ben ik allang achter. Voor een heel blije baas die zegt dat hij de allerbraafste is komt hij wel. Maar ik moet het dan wel oprecht menen en dat is lastig als je al vol adrenaline en spanning keihard hoopt dat hij alsjeblieft komt.
Ik hoop daarom dat we dankzij die cursus elkaar wat beter gaan begrijpen en ik beter op hem in kan spelen.
Uma luistert ook alleen als ze zin heeft maar die bijt geen dieren dood en die negeert andere honden en mensen. Dus als zij eens verder hobbelt zonder een oor te draaien zit ik er minder mee. Zij is ook echt bang dat ze me kwijt raakt. Manu niet, die is zo zelfverzekerd dat als ik uit zicht ga hij denkt: ja is goed, zie je zo wel!
- dagmar88
- Zeer actief
Cashel Vale schreef: En hoe zou je het anders kunnen antwoorden??? Het is toch voor iedere hond anders. De een doet een moord voor een balletje en de ander voor een spuitbus slagroom.
En verder nooit boos worden, maar dat is wat ze hier meestal niet willen horen. En als je gevonden hebt waar je hond een moord voor doet niet verwachten dat deze het meteen perfect doet. Maar wel elk minuscuul stapje vooruit belonen
En dat is bij zelfbelonend gedrag nu eenmaal vaak zo.
Boos worden hoef ik ook al niet te doen. Dat mensen hier dat niet willen horen is dikke onzin.
- Tineke
- Zeer actief
Er wordt verder zelden tot nooit gebulderd naar ze dus daar zijn Abra, Sien en Lucie dusdanig van onder de indruk itt Micron. En verder uiteraard nooit boos reageren als ze komen. Hier worden ze beloond met in de regel een gedroogd snackje maar enkel als er goed en direct geluisterd is anders krijgen ze dat niet.Shiloh86 schreef:Maar om te voelen dat het menens is, zou je toch een keer iets gedaan moeten hebben waardoor hij ook weet dat het menens is. Ik zit er ook een beetje mee te worstelen, nu zijn dat nu ook zijn puberoren, maar als aan het streng en vervolgens alsnog niet luisteren geen consequentie zit, dan sta je op een gegeven moment toch ook te bulderen zonder dat het zin heeft?Tineke schreef:Als het commando genegeerd wordt dan bulderen we echt HIERKOMEN en dat is voor onze honden dan echt het sein dat het menens is.
Ik heb ook nog niet de heilige graal gevonden. Ik pak wel door, ik laat hem er niet mee wegkomen dat hij me echt negeert. Maar dat betekend soms wel dat ik 5 minuten sta te wachten en/of 10 keer sta te roepen voordat hij komt. Blijf dan wel geduldig, boos worden heeft geen zin. Ik heb ook de hoop dat naarmate hij ouder wordt die oren beter gaan werken als ik er maar op blijf oefenen.
Ik moet sowieso wel oefenen op meer contact tijdens de wandeling, vooral als er andere honden bij zijn.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
*Wolf*
- Zeer actief
En weer een ander doet een moord voor dat vluchtende konijn. Of die wegrennende katCashel Vale schreef:dat vind ik wel zon enorme dooddoener, hoe zie je dat voor je dan?sbientje schreef:Cashel Vale schreef:Zorgen dat jij leuker bent
En hoe zou je het anders kunnen antwoorden??? Het is toch voor iedere hond anders. De een doet een moord voor een balletje en de ander voor een spuitbus slagroom.l
En verder nooit boos worden, maar dat is wat ze hier meestal niet willen horen. En als je gevonden hebt waar je hond een moord voor doet niet verwachten dat deze het meteen perfect doet. Maar wel elk minuscuul stapje vooruit belonen
Laatst gewijzigd door *Wolf* op 26 dec 2015 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Wat ik bij me heb aan eten, is schijnbaar niet lekker genoeg want daar komt ze (Jarah) echt niet voor als ze weer eens barbeque afval op staat te vreten, en gaan halen hoef ik ook niet te doen want ze pakt snel op waar ze van stond te vreten en rent weg.
Kan er achteraan gaan wat ik wil, ik krijg haar dan echt niet te pakken, het enige wat ik kan doen is zorgen dat ik het afval opruim maar dat is vaak niet te doen omdat het zowat over het hele veld verdeeld ligt.
Ik loop tegenwoordig gewoon naar de uitgang van het bos en wacht daar op haar, ze krijgt als ze uiteindelijk komt geen beloning maar ook geen straf.
Ik heb gemerkt dat ze sneller terug komt als ik gewoon helemaal uit zicht ben. Als ik sta te wachten waar ze staat te vreten gaat ze op haar gemak alles opeten.
Ik sta me dan soms wel op te vreten van kwaadheid en denk inderdaad ook weleens aan een Teletac maar ik denk dat Jarah daar toch schijt aan zou hebben, het interesseert haar echt geen bal als je boos op haar bent, zij heeft haar lolletje gehad.
Zomer's hou ik haar meestal aan de lijn totdat ik het veld heb gezien en ik zie dat er niks ligt, al is het ook weleens niet te zien omdat mensen hun rotzooi soms in de bosjes gooien.
En als ik onderweg naar het bos eten zie liggen hou ik haar ook aan de lijn in het bos, want ze gaat rustig terug.
Kan er achteraan gaan wat ik wil, ik krijg haar dan echt niet te pakken, het enige wat ik kan doen is zorgen dat ik het afval opruim maar dat is vaak niet te doen omdat het zowat over het hele veld verdeeld ligt.
Ik loop tegenwoordig gewoon naar de uitgang van het bos en wacht daar op haar, ze krijgt als ze uiteindelijk komt geen beloning maar ook geen straf.
Ik heb gemerkt dat ze sneller terug komt als ik gewoon helemaal uit zicht ben. Als ik sta te wachten waar ze staat te vreten gaat ze op haar gemak alles opeten.
Ik sta me dan soms wel op te vreten van kwaadheid en denk inderdaad ook weleens aan een Teletac maar ik denk dat Jarah daar toch schijt aan zou hebben, het interesseert haar echt geen bal als je boos op haar bent, zij heeft haar lolletje gehad.
Zomer's hou ik haar meestal aan de lijn totdat ik het veld heb gezien en ik zie dat er niks ligt, al is het ook weleens niet te zien omdat mensen hun rotzooi soms in de bosjes gooien.
En als ik onderweg naar het bos eten zie liggen hou ik haar ook aan de lijn in het bos, want ze gaat rustig terug.
Laatst gewijzigd door gonnie op 26 dec 2015 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Zo herkenbaar, zit er ook regelmatig mee - haar ophalen werkt niet want huppelt ze vrolijk weg. Wat ik nu doe:
- Aan de lijn veel oefenen met het hierkomen - heeeuuul blij zijn etc.
- Altijd belonen bij oogcontact en inchecken
- Boos worden als ze na twee keer niet komt, aanlijnen en een stuk kort en strak naast me lopen: niet komen is niet los
Het helpt wel iets meer, maar helaas vooral dat laatste.
En uiteindelijk blijft het een dier en geen robot. 100% kan niet, en ik wil zelf ook geen dictator zijn wat mijn wandeling verpest. Soms ben je te laat, gelukkig heb ik een hond die sociaal is en goed door heeft welke honden ze wel en niet op af kan gaan.
- Aan de lijn veel oefenen met het hierkomen - heeeuuul blij zijn etc.
- Altijd belonen bij oogcontact en inchecken
- Boos worden als ze na twee keer niet komt, aanlijnen en een stuk kort en strak naast me lopen: niet komen is niet los
Het helpt wel iets meer, maar helaas vooral dat laatste.
En uiteindelijk blijft het een dier en geen robot. 100% kan niet, en ik wil zelf ook geen dictator zijn wat mijn wandeling verpest. Soms ben je te laat, gelukkig heb ik een hond die sociaal is en goed door heeft welke honden ze wel en niet op af kan gaan.
-
*Wolf*
- Zeer actief
Ik ga in januari met de Spanjaard ABC-training doen, ik hoop dat daar meer inzicht aanwezig is mbt buitenlandse k*t-kruisingen
dan de grote hoop aan NL hondentrainers in huis hebben.
Is inchecken trouwens het nieuwe modewoord voor hierkomen?
Is inchecken trouwens het nieuwe modewoord voor hierkomen?
-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn borders hangen acuut aan de lijn met Dr. Phil als mama boos wordt dus bij hen is een stemverheffing al reden genoeg om naar me toe te rennen. Bij Nanuq ook, al durft hij nog snel even te pissen na mijn Hier om even duidelijk te maken wat hij daarvan vindtShiloh86 schreef:Maar om te voelen dat het menens is, zou je toch een keer iets gedaan moeten hebben waardoor hij ook weet dat het menens is.Tineke schreef:Als het commando genegeerd wordt dan bulderen we echt HIERKOMEN en dat is voor onze honden dan echt het sein dat het menens is.
- Shiloh86
- Zeer actief
Handig zon stemgevoelige hond. Als ik een keer streng word krijg ik een "lange neus dikke vinger.... Tabee!"
Daar ben ik dus mee gestopt.
Ik beloon eigenlijk altijd als hij komt. Werkt dat echt, niet of minder belonen als het te lang duurt? Ik denk dan dat hij de keer erop dan al helemaal geen motivatie heeft om te komen.
Hetzelfde met inchecken. Ik zou graag dat Duke af en toe uit zichzelf even contact komt maken, dat doet hij dus eigenlijk helemaal niet, vooral niet met andere honden erbij. Maar ja, als hij nooit komt, kan ik dat gedrag ook niet belonen.
Daar ben ik dus mee gestopt.
Ik beloon eigenlijk altijd als hij komt. Werkt dat echt, niet of minder belonen als het te lang duurt? Ik denk dan dat hij de keer erop dan al helemaal geen motivatie heeft om te komen.
Hetzelfde met inchecken. Ik zou graag dat Duke af en toe uit zichzelf even contact komt maken, dat doet hij dus eigenlijk helemaal niet, vooral niet met andere honden erbij. Maar ja, als hij nooit komt, kan ik dat gedrag ook niet belonen.

- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
weet je dat zeker? ik bedoel, ook niet even omkijken of zelfs maar een oor jouw kant op? Wat doet ie als je onverwachts stilstaat?Shiloh86 schreef: Hetzelfde met inchecken. Ik zou graag dat Duke af en toe uit zichzelf even contact komt maken, dat doet hij dus eigenlijk helemaal niet, vooral niet met andere honden erbij. Maar ja, als hij nooit komt, kan ik dat gedrag ook niet belonen.
Als ik stil ga staan (zonder iets te zeggen of te doen hè) kijkt Amber binnen 5 tellen om, Lizzy misschien 10 en Kailen meestal binnen de 30
Kailen wordt nog aan gewerkt
- lucie
- Zeer actief
dagmar88 schreef:Cashel Vale schreef: En hoe zou je het anders kunnen antwoorden??? Het is toch voor iedere hond anders. De een doet een moord voor een balletje en de ander voor een spuitbus slagroom.
Ik heb dé oplossing wel hoor. Neem er een herder bij die de andere twee gaat halen.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Dat 'inchecken' is bij Ayleen meer gekomen nu ik dat ook beloon aan de lijn en in huis. Aandacht = stembeloning/lekkers.
En leeftijd. Groot deel.
En leeftijd. Groot deel.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Hier helpt boos worden wel. Maar wel nadat ze weten dat er ook echt consequenties volgen. Als ik roep en ze komen niet kom ik ze halen. Met zo'n houding dat ze vaak niet meer zo ondeugend zijn om nog eens weg te rennen. Doen ze dat wel dan loop ik in rustige pas niet direct achter ze aan maar op zo'n manier dat ze zichzelf vast lopen zeg maar, en dan kiezen ze er alsnog voor om maar gewoon te komen.
Ik merk wel dat dat helpt, ze hebben het idee dat ik ze gewoon kom halen als ze niet luisteren, waar ze dan ook zijn. En gehaald worden is niet leuk, terwijl ze wel beloond worden als ze zelf komen. Dan is even flink boos worden "WEL GODVERDOMME, NU HIER KOMEN!" voldoende om ze te bereiken. Maar goed, mijn honden zijn sowieso wel gevoelig natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat je bij een Pom wat beter je best moet doen om door te dringen haha.
Ik merk wel dat dat helpt, ze hebben het idee dat ik ze gewoon kom halen als ze niet luisteren, waar ze dan ook zijn. En gehaald worden is niet leuk, terwijl ze wel beloond worden als ze zelf komen. Dan is even flink boos worden "WEL GODVERDOMME, NU HIER KOMEN!" voldoende om ze te bereiken. Maar goed, mijn honden zijn sowieso wel gevoelig natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat je bij een Pom wat beter je best moet doen om door te dringen haha.
- Shiloh86
- Zeer actief
Nee, op die manier maakt hij zeker wel contact. Maar ik zou willen dat hij echt even fysiek contact komt maken. Dus echt tussendoor af en toe naar me toekomt. Hij komt wel in mijn buurt, maar laat zich niet aanhalen bijvoorbeeld, voor ik hem kan belonen voor bij me komen is hij alweer afgeleid en direct weer foetsie.lucie schreef:weet je dat zeker? ik bedoel, ook niet even omkijken of zelfs maar een oor jouw kant op? Wat doet ie als je onverwachts stilstaat?Shiloh86 schreef: Hetzelfde met inchecken. Ik zou graag dat Duke af en toe uit zichzelf even contact komt maken, dat doet hij dus eigenlijk helemaal niet, vooral niet met andere honden erbij. Maar ja, als hij nooit komt, kan ik dat gedrag ook niet belonen.
Als ik stil ga staan (zonder iets te zeggen of te doen hè) kijkt Amber binnen 5 tellen om, Lizzy misschien 10 en Kailen meestal binnen de 30Zo probeer ik hun awareness van mij te vergroten. Ik wil hen nl zo min mogelijk hoeven roepen, zij moeten mij in de gaten houden. Bij Amber is dat absoluut overbodig maar bij Lizzy heeft dat altijd uitstekend gewerkt, die weet precies waar ik ben.

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
dan geef je hem toch een stembeloningShiloh86 schreef:Nee, op die manier maakt hij zeker wel contact. Maar ik zou willen dat hij echt even fysiek contact komt maken. Dus echt tussendoor af en toe naar me toekomt. Hij komt wel in mijn buurt, maar laat zich niet aanhalen bijvoorbeeld, voor ik hem kan belonen voor bij me komen is hij alweer afgeleid en direct weer foetsie.lucie schreef:weet je dat zeker? ik bedoel, ook niet even omkijken of zelfs maar een oor jouw kant op? Wat doet ie als je onverwachts stilstaat?Shiloh86 schreef: Hetzelfde met inchecken. Ik zou graag dat Duke af en toe uit zichzelf even contact komt maken, dat doet hij dus eigenlijk helemaal niet, vooral niet met andere honden erbij. Maar ja, als hij nooit komt, kan ik dat gedrag ook niet belonen.
Als ik stil ga staan (zonder iets te zeggen of te doen hè) kijkt Amber binnen 5 tellen om, Lizzy misschien 10 en Kailen meestal binnen de 30Zo probeer ik hun awareness van mij te vergroten. Ik wil hen nl zo min mogelijk hoeven roepen, zij moeten mij in de gaten houden. Bij Amber is dat absoluut overbodig maar bij Lizzy heeft dat altijd uitstekend gewerkt, die weet precies waar ik ben.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- dagmar88
- Zeer actief
lucie schreef:dagmar88 schreef:Cashel Vale schreef: En hoe zou je het anders kunnen antwoorden??? Het is toch voor iedere hond anders. De een doet een moord voor een balletje en de ander voor een spuitbus slagroom.
Ik heb dé oplossing wel hoor. Neem er een herder bij die de andere twee gaat halen.
maar die mag dan wel van goeie huize komen als ie Kailen bij wil kunnen benen en ook nog eens overhalen terug te komen
Snel was ie niet, maar reken maar dat daar naar geluisterd werd. Wist ook precies welke honden niet gediend van of te klein waren voor vreemde grote of vervelende honden en kon die feilloos op afstand te houden.
Samen uit, samen thuis en iedereen heel.
Pjotr rent héél hard gaat krijsend in billen bijten. Werkt ook
- wolvster
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
- Contacteer:
Boos worden heeft hier echt totaal geen nut, eten ook maar zelden.
Het enige wat al het andere doet vergeten is een bal/ tak/ ander speelgoed.
Het helpt ook als je hem voor bent, dus ingrijpen voor hij wegrent.
Toch blijft het moeilijk. Ik hoop dat er wat verbetering in komt wanneer hij wat ouder is. Ik hoop ook dat een hondensport beoefenen duidelijk maakt aan hem dat naar mij luisteren en bij mij blijven best wel heel leuk is
Ik merk namelijk dat hij 'droge' gehoorzaamheid training geen bal aan vindt en dan dus ook lekker de middelvinger opsteekt.
Het enige wat al het andere doet vergeten is een bal/ tak/ ander speelgoed.
Het helpt ook als je hem voor bent, dus ingrijpen voor hij wegrent.
Toch blijft het moeilijk. Ik hoop dat er wat verbetering in komt wanneer hij wat ouder is. Ik hoop ook dat een hondensport beoefenen duidelijk maakt aan hem dat naar mij luisteren en bij mij blijven best wel heel leuk is
Ik merk namelijk dat hij 'droge' gehoorzaamheid training geen bal aan vindt en dan dus ook lekker de middelvinger opsteekt.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Nah ik zou daar niet voor belonen denk ik. Want als het er op aan komt doet hij nog steeds wat hij wil en maakt niet echt contact met de baas. Ze zou hem in zo'n geval dus ook niet bij zich kunnen roepen gok ik.renee-uk schreef:dan geef je hem toch een stembeloningShiloh86 schreef:Nee, op die manier maakt hij zeker wel contact. Maar ik zou willen dat hij echt even fysiek contact komt maken. Dus echt tussendoor af en toe naar me toekomt. Hij komt wel in mijn buurt, maar laat zich niet aanhalen bijvoorbeeld, voor ik hem kan belonen voor bij me komen is hij alweer afgeleid en direct weer foetsie.lucie schreef:weet je dat zeker? ik bedoel, ook niet even omkijken of zelfs maar een oor jouw kant op? Wat doet ie als je onverwachts stilstaat?Shiloh86 schreef: Hetzelfde met inchecken. Ik zou graag dat Duke af en toe uit zichzelf even contact komt maken, dat doet hij dus eigenlijk helemaal niet, vooral niet met andere honden erbij. Maar ja, als hij nooit komt, kan ik dat gedrag ook niet belonen.
Ik zou in dat geval een jackpotbeloning zoeken. Een tube smeerkaas, knakworst, frikadel? Dat in huis dan al aanleren, eventueel met een nieuw commando en daarmee oefenen in het bijzijn van andere honden. En dan belonen als hij echt bij je komt en even de tijd neemt. Dus belonen, eventueel even aanlijnen en aandacht vragen, weer belonen en dan weer los en vrijgeven
- lucie
- Zeer actief
je kunt in ieder geval al met je stem laten weten dat je er blij mee bent dat ie contact zoekt. als ie echt contact zoekt, is de beloning groter natuurlijk 
- renee-uk
- Zeer actief
ik heb het niet over of je daar nou al dan niet voor belonen moet.Maeve schreef:Nah ik zou daar niet voor belonen denk ik. Want als het er op aan komt doet hij nog steeds wat hij wil en maakt niet echt contact met de baas. Ze zou hem in zo'n geval dus ook niet bij zich kunnen roepen gok ik.renee-uk schreef: dan geef je hem toch een stembeloning
Ik zou in dat geval een jackpotbeloning zoeken. Een tube smeerkaas, knakworst, frikadel? Dat in huis dan al aanleren, eventueel met een nieuw commando en daarmee oefenen in het bijzijn van andere honden. En dan belonen als hij echt bij je komt en even de tijd neemt. Dus belonen, eventueel even aanlijnen en aandacht vragen, weer belonen en dan weer los en vrijgeven
dit zegt shiloh en daar geef ik antwoord op.
edit: en ik ga een hond die nog moet leren contact te maken onder het loslopen door al helemaal niet aanlijnen als ie dat dan doet.Shiloh86 schreef:knip
..... voor ik hem kan belonen voor bij me komen is hij alweer afgeleid en direct weer foetsie.
grote kans dat je dan dat hele contactmaken verder kunt vergeten.
ik heb bovendien een apart commando voor aanlijnen, werkt voor mij en mijn honden prima!

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Shiloh86
- Zeer actief
Maeve heeft wel een punt hoor. Ik kan hem niet belonen, omdat hij niet echt contact maakt, het is meer dat hij in mijn buurt langs kan waaien, ik kan op dat moment niks met hem. Wat ik wil is dat we echt echt contact maken. Dat hij even pauze neemt, dat ik hem een aai kan geven, dat hij me echt even aankijkt. Maar het is nu meer hoi baasje, oh hondje, Oooh ander leuk persoon, vroem! Dat noem ik geen contact maken. Dat noem ik hooguit opmerken dat ik er nog ben
Een stem beloning kan ik wel doen, maar daar heeft hij op zon moment echt schijt aan.
Maar ik moet er ook wel meer mee doen hoor. Ook als we alleen lopen, gewoon meer op oefenen en inderdaad een echte jackpot verzinnen voor als hij gewoon snel komt. Dan gaat hij hopelijk zelf tussendoor ook wel eens checken of er iets te halen valt.
En ik denk inderdaad ook wel dat die rust voor echt contact maken vanzelf wel komt als hij wat ouder wordt. Hij is nu pas 8 maanden, en de hele wereld is nog veel te leuk
Maar ik moet er ook wel meer mee doen hoor. Ook als we alleen lopen, gewoon meer op oefenen en inderdaad een echte jackpot verzinnen voor als hij gewoon snel komt. Dan gaat hij hopelijk zelf tussendoor ook wel eens checken of er iets te halen valt.
En ik denk inderdaad ook wel dat die rust voor echt contact maken vanzelf wel komt als hij wat ouder wordt. Hij is nu pas 8 maanden, en de hele wereld is nog veel te leuk

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Een stembeloning is toch ook een beloning? Daar doelde ik op. Zou ik in zo'n geval ook niet doen.renee-uk schreef:ik heb het niet over of je daar nou al dan niet voor belonen moet.Maeve schreef:Nah ik zou daar niet voor belonen denk ik. Want als het er op aan komt doet hij nog steeds wat hij wil en maakt niet echt contact met de baas. Ze zou hem in zo'n geval dus ook niet bij zich kunnen roepen gok ik.renee-uk schreef: dan geef je hem toch een stembeloning
dit zegt shiloh en daar geef ik antwoord op.edit: en ik ga een hond die nog moet leren contact te maken onder het loslopen door al helemaal niet aanlijnen als ie dat dan doet.Shiloh86 schreef:knip
..... voor ik hem kan belonen voor bij me komen is hij alweer afgeleid en direct weer foetsie.
ik heb bovendien een apart commando voor aanlijnen, werkt voor mij en mijn honden prima!
Nilo heeft daar ook een handje van. "Hoi baas, doei baas!" Dat is geen contact maken, hij controleert of ik nog wel in de buurt ben en doet dan weer z'n eigen ding. Is op sommige momenten prima, maar ik oefen er wel op dat hij ook echt contact maakt. En daar even de tijd voor vrij maakt.
Is ook pittig voor een jonge hond hoor, maar daarom juist interessant om te oefenen
- samantha!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
- Aantal honden: 6
Niet komen is hier geen optie.
Ik heb er teveel honden voor en ik woon ook nog eens in een drukke woonwijk.
Ze lopen allemaal los want ze moeten hun energie kwijt kunnen maar niet komen kan gewoon niet in mijn situatie, ik gun ze hun vrijheid door ze overal los te laten maar daar moet dus wel een betrouwbare "hier" tegenover staan.
Nu is het zo dat mijn helemaal honden bal/dummy gek zijn.
Sowieso zijn we veel met spelen bezig tijdens een wandeling en dan zien ze niks meer behalve het speeltje.
Maar ook als we er niet mee bezig zijn zijn ze heel makkelijk terug te roepen want "er zou maar eens gespeeld gaan worden".
Natuurlijk gebeurt het ook weleens dat er een twijfels heeft (Macho en Fudge) maar dan wordt vrouwtje boos en een boos vrouwtje wil je niet
Ik hou het commando voor het komen ook wel echt zuiver, ik gebruik het eigenlijk ook maar zelden moet ik zeggen want vaak vraag ik gewoon even de aandacht en hoeven ze niet helemaal bij me te komen maar als ze wel moeten komen dan moeten ze dat ook echt.
Ik heb er teveel honden voor en ik woon ook nog eens in een drukke woonwijk.
Ze lopen allemaal los want ze moeten hun energie kwijt kunnen maar niet komen kan gewoon niet in mijn situatie, ik gun ze hun vrijheid door ze overal los te laten maar daar moet dus wel een betrouwbare "hier" tegenover staan.
Nu is het zo dat mijn helemaal honden bal/dummy gek zijn.
Sowieso zijn we veel met spelen bezig tijdens een wandeling en dan zien ze niks meer behalve het speeltje.
Maar ook als we er niet mee bezig zijn zijn ze heel makkelijk terug te roepen want "er zou maar eens gespeeld gaan worden".
Natuurlijk gebeurt het ook weleens dat er een twijfels heeft (Macho en Fudge) maar dan wordt vrouwtje boos en een boos vrouwtje wil je niet
Ik hou het commando voor het komen ook wel echt zuiver, ik gebruik het eigenlijk ook maar zelden moet ik zeggen want vaak vraag ik gewoon even de aandacht en hoeven ze niet helemaal bij me te komen maar als ze wel moeten komen dan moeten ze dat ook echt.
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
hier komen ze eigenlijk voor 99% als ik ze roep, want als ik ze roep is er lekkers. als ze niet komen dan bulder ik en van : NU HIERKOMEN. dan komen ze alsnog. Alleen als Lorraine een kat ziet kan ik roepen wat ik wil. Daarom loopt die in het park met een TT om. Eerst roepen, niet komen dan een geluidje, dan nog niet komen een trilling en daarna stroom. Maar ze is er eigenlijk al als ze het geluidje hoort.
Ellen
Ellen
- renee-uk
- Zeer actief
verschil van opvatting dan denk ik.Maeve schreef:Een stembeloning is toch ook een beloning? Daar doelde ik op. Zou ik in zo'n geval ook niet doen.renee-uk schreef:ik heb het niet over of je daar nou al dan niet voor belonen moet.Maeve schreef:Nah ik zou daar niet voor belonen denk ik. Want als het er op aan komt doet hij nog steeds wat hij wil en maakt niet echt contact met de baas. Ze zou hem in zo'n geval dus ook niet bij zich kunnen roepen gok ik.renee-uk schreef: dan geef je hem toch een stembeloning
dit zegt shiloh en daar geef ik antwoord op.edit: en ik ga een hond die nog moet leren contact te maken onder het loslopen door al helemaal niet aanlijnen als ie dat dan doet.Shiloh86 schreef:knip
Nilo heeft daar ook een handje van. "Hoi baas, doei baas!" Dat is geen contact maken, hij controleert of ik nog wel in de buurt ben en doet dan weer z'n eigen ding. Is op sommige momenten prima, maar ik oefen er wel op dat hij ook echt contact maakt. En daar even de tijd voor vrij maakt.
Is ook pittig voor een jonge hond hoor, maar daarom juist interessant om te oefenen
ik ben met vixen ook een beetje aan het uitproberen hoe het allemaal loopt als ze los is zonder bal in het spel.
zij gaat uit zichzelf al niet uit zicht, houdt contact, oogcontact op afstand en ze komt wel langsgestoven ook, waarbij ze soms wel en soms niet mijn hand aantikt.
als ze dat doet (lichamelijk contact maken of langsstuiven) zeg ik even wat tegen haar, iets van 'hoi wijffie, was je daar weer' en dan rent ze weer verder.
valt niet echt onder belonen maar wel onder contact.
het is in mijn ogen een soort van shapen en het maakt me dan niet uit wie dat contact bevestigt, zo lang het maar bevestigd wordt.
maar ik kan dit allemaal vrij relaxt oefenen omdat ze zo vreselijk balgek is en ik weet dat ze, in geval van nood, binnen een tel naast me staat als ik die bal uit mijn zak trek.