Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teun wordt vervelend naar visite

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Sanner schreef:
-Lilo- schreef:Ik heb geen chi maar wel een kleine puk die hetzelfde doet ;) dat geblaf was vooral irritant, maar du moment dat ze tegen kuiten begon te duwen al dan niet met ontblote tanden was het hier heel snel klaar.

Lola zit nu in de afgesloten bijkeuken als er bezoek komt. Ik kan haar daar in bonjouren, zelfs als de bel al is gegaan. En als bonjouren niet werkt dan pak ik haar gewoon op en trek ik de deur dicht.

Als het bezoek eenmaal rustig zit, kan ze er eigenlijk altijd wel gewoon bij. Ze rent dan woest blaffend op het bezoek af en zodra die haar negeren is het goed. Soms gooi ik wat lekkers, maar dat is niet standaard eigenlijk.

Op het moment dat ofwel het bezoek ofwel ikzelf opstaat, begint ze weer. Als ik even koffie ga maken is dat vooral irritant, maar als het bezoek aanstalten maakt om weg te gaan dan zet ik Lo weer even in de bijkeuken.

Werkt prima voor alle partijen, al was het natuurlijk leuker als ze er gewoon los tussen kon lopen.

Aan de lijn heb ik trouwens ook geprobeerd, maar dat werkt niet. De hal is te klein om haar de ruimte te bieden die ze nodig heeft en mensen die handen schudden/zoenen geven is echt onhandig met een keffer aan de lijn.
In een bench/vastgebonden aan iets, blijft ze ook doorgaan, idem met in de tuin zetten. Dus daarom de bijkeuken. Daar blijft ze ook blaffen, maar daar laat ik haar dus uit zodra het weer rustig is.
Nooit geweten dat Lola ook zo'n kleine trut is. :LOL:
Maar het is dus nooit minder geworden door deze aanpak? Is de bijkeuken helemaal afgesloten?
Oh je weer nog niet de helft :LOL: laten we zeggen dat ze niet zo lief en schattig is als ze eruit ziet ;)

Het is nooit goed genoeg geworden nee, dus deze oplossing is de normale gang van zaken nu. Als er bekend bezoek komt doet ze het niet hoor, dan blijft ze los en is ze gewoon leuk ;)

De bijkeuken is helemaal afgesloten, maar de deur is wel grotendeels van glas. Wat handig is om een wijzend vingertje te heffen en op haar in te lopen (tot je bij de deur bent :P ). Het is onhandig bij debielo's die voor het raam menen te moeten gaan staan, maar die haal ik dan weer weg, haha.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Re: Teun wordt vervelend naar visite

Ongelezen bericht door Marco88 »

je kan ook goed gedrag stimuleren
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Voorkomen. Aan de riem, in een andere ruimte of in een bench (eventueel met een doek erover).

Laissah (grote hond) doet het wellicht vanuit een andere motivatie (of niet) maar die kan ik echt niet direct bij bezoek laten. Die gaat eerst in de bench (staat in de huiskamer) met een doek over de bench zodat mensen geen oogcontact kunnen maken. Vaak gaan we eerst in de keuken zitten en als Lais dan wat gewend is aan de stemmen en rustig is dan mag ze uit de bench en los in de huiskamer. Tussen huiskamer en keuken zit een hekje, dus ze kan dan nog niet bij het bezoek.
Als het kortdurend bezoek is gaat het sowieso niet verder dan dit, blijven ze langer dan mag Lais de keuken inkomen als ze rustig is. Maar ik moet het wel heel goed in de smiezen houden én Lais onder appèl zetten als bezoek op wil staan (om naar de wc te gaan bijvoorbeeld).

Ik moet dit altijd zo doen, ook bij mensen die een paar keer per jaar komen. Wel is het zo dat hoe beter ze de mensen kent, hoe sneller ze kalmeert. Als ik het zo hoor dan denk ik dat je Teun hier ook altijd in zult moeten gaan begeleiden. Maar wie weet kun je het toch nog ombuigen hoor als je de juiste aanpak weet te vinden. Ik ben erg benieuwd.
Zamunda
Zeer actief

-Lilo- schreef:De bijkeuken is helemaal afgesloten, maar de deur is wel grotendeels van glas. Wat handig is om een wijzend vingertje te heffen en op haar in te lopen (tot je bij de deur bent :P ). Het is onhandig bij debielo's die voor het raam menen te moeten gaan staan, maar die haal ik dan weer weg, haha.
Hier met de bench. Erop af willen lopen, al "Ja, het is goed hoor" of "Wat is er dan" pratend :oohja: . Liefst ook nog voorover willen buigen en strak aankijken. Dat gaan we dus niet doen :neenee: .
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

DeDiana schreef:Ik zou zelf oppassen met (fiks) corrigeren, dan loop je het gevaar dat hij het bezoek alleen maar stommer gaat vinden. Ik heb niet veel ervaring met erg waakse honden, maar ik zou zelf denk ik in eerste instantie kiezen voor bijvoorbeeld counter conditioning: op het moment dat de bel gaat of dat er mensen binnenstappen, een snoepjesregen door het huis - eventueel met Teun aan de lijn, zodat hij niet de kans krijgt om alsnog bezoek te happen. Zodat bezoek of de deurbel voor hem een positieve associatie krijgt. Hij kan lekker voertjes zoeken dan, en dat is ook meteen een manier om de spanning af te laten vloeien.
Als hij op zo'n moment helemaal geen interesse toont in voer, kun je ook nog kijken of het helpt om met hem aan de lijn naar buiten te lopen en dan samen met het bezoek naar binnen te lopen.
Jawel eten doet hij wel. Dat is ook wel het proberen waard. Moet ik alleen Jamie vasthouden anders is die straks tonnetje rond.
Maar ik denk dat ik hem dan liever in een andere ruimte doe en daar koekjes strooi of is dan het effect weg? Als ik de deur van de bijkeuken vervang voor een traphekje en als de bel gaat ik hem met wat koekjes daarheen breng en koekjes strooi tot hij (en het bezoek) rustig is?
laeken schreef:
Sanner schreef:
laeken schreef:Kun je geen mensen in scène zetten? Want bang worden werkt averechts. Mensen die hem leren dat hij klein is. Mensen die niet bang zijn. Want de beste manier is natuurlijk dat je bezoek hem perfect zelf corrigeert en vooral leert dat lief doen hartstikke leuk is. Dat laatste is minstens zo belangrijk. De Chi van de buren is overigens onbenaderbaar en op geen manier te paaien. Hij haat vreemd. Ik heb hem nog nooit kunnen aaien of aanraken.
Ja, mijn vader had ik dat ook al gezegd als 'ie iets doet geef hem er van langs, maar dan doet hij dus niks. Hij zoekt juist de mensen uit die niks durven denk ik, het rotjong. :ugh:
Dan heb je dus wel de oplossing. Geef je bezoek een "wapen" waar hij de schurft aan heeft. Komt hij en doet hij lelijk dan kunnen ze iets vervelends terug doen. Kans dat hij dat erg snel door heeft. Ik weet niet direct wat maar bv een plantenspuit of een flesje met knikkers oid. Door die macht zal je bezoek zich veilig voelen en hij dus misschien wel niks doen. Gewoon iets op tafel wat gepakt kan worden. Afspreken war ze ermee mogen doen en dan oefenen.
Jawel maar het is wel wat je eerder zei, dan vind hij vreemden straks alleen maar stommer. Ik wil het toch eerst een positieve aanpak proberen en als dat echt niet werk kan het altijd nog op een andere manier. Maar dat straffen van mij heeft in ieder geval ook weinig uitgehaald.
Sanner
Zeer actief

-Lilo- schreef:
Sanner schreef:
-Lilo- schreef:Ik heb geen chi maar wel een kleine puk die hetzelfde doet ;) dat geblaf was vooral irritant, maar du moment dat ze tegen kuiten begon te duwen al dan niet met ontblote tanden was het hier heel snel klaar.

Lola zit nu in de afgesloten bijkeuken als er bezoek komt. Ik kan haar daar in bonjouren, zelfs als de bel al is gegaan. En als bonjouren niet werkt dan pak ik haar gewoon op en trek ik de deur dicht.

Als het bezoek eenmaal rustig zit, kan ze er eigenlijk altijd wel gewoon bij. Ze rent dan woest blaffend op het bezoek af en zodra die haar negeren is het goed. Soms gooi ik wat lekkers, maar dat is niet standaard eigenlijk.

Op het moment dat ofwel het bezoek ofwel ikzelf opstaat, begint ze weer. Als ik even koffie ga maken is dat vooral irritant, maar als het bezoek aanstalten maakt om weg te gaan dan zet ik Lo weer even in de bijkeuken.

Werkt prima voor alle partijen, al was het natuurlijk leuker als ze er gewoon los tussen kon lopen.

Aan de lijn heb ik trouwens ook geprobeerd, maar dat werkt niet. De hal is te klein om haar de ruimte te bieden die ze nodig heeft en mensen die handen schudden/zoenen geven is echt onhandig met een keffer aan de lijn.
In een bench/vastgebonden aan iets, blijft ze ook doorgaan, idem met in de tuin zetten. Dus daarom de bijkeuken. Daar blijft ze ook blaffen, maar daar laat ik haar dus uit zodra het weer rustig is.
Nooit geweten dat Lola ook zo'n kleine trut is. :LOL:
Maar het is dus nooit minder geworden door deze aanpak? Is de bijkeuken helemaal afgesloten?
Oh je weer nog niet de helft :LOL: laten we zeggen dat ze niet zo lief en schattig is als ze eruit ziet ;)

Het is nooit goed genoeg geworden nee, dus deze oplossing is de normale gang van zaken nu. Als er bekend bezoek komt doet ze het niet hoor, dan blijft ze los en is ze gewoon leuk ;)

De bijkeuken is helemaal afgesloten, maar de deur is wel grotendeels van glas. Wat handig is om een wijzend vingertje te heffen en op haar in te lopen (tot je bij de deur bent :P ). Het is onhandig bij debielo's die voor het raam menen te moeten gaan staan, maar die haal ik dan weer weg, haha.
Haha nee dat blijkt. :mrgreen: Ja nou ja als dat zo voor jullie werkt dan is dat prima toch.
Ik heb nog stille hoop dat Teun het af gaat leren. :ugh:
Sanner
Zeer actief

Zamunda schreef:Voorkomen. Aan de riem, in een andere ruimte of in een bench (eventueel met een doek erover).

Laissah (grote hond) doet het wellicht vanuit een andere motivatie (of niet) maar die kan ik echt niet direct bij bezoek laten. Die gaat eerst in de bench (staat in de huiskamer) met een doek over de bench zodat mensen geen oogcontact kunnen maken. Vaak gaan we eerst in de keuken zitten en als Lais dan wat gewend is aan de stemmen en rustig is dan mag ze uit de bench en los in de huiskamer. Tussen huiskamer en keuken zit een hekje, dus ze kan dan nog niet bij het bezoek.
Als het kortdurend bezoek is gaat het sowieso niet verder dan dit, blijven ze langer dan mag Lais de keuken inkomen als ze rustig is. Maar ik moet het wel heel goed in de smiezen houden én Lais onder appèl zetten als bezoek op wil staan (om naar de wc te gaan bijvoorbeeld).

Ik moet dit altijd zo doen, ook bij mensen die een paar keer per jaar komen. Wel is het zo dat hoe beter ze de mensen kent, hoe sneller ze kalmeert. Als ik het zo hoor dan denk ik dat je Teun hier ook altijd in zult moeten gaan begeleiden. Maar wie weet kun je het toch nog ombuigen hoor als je de juiste aanpak weet te vinden. Ik ben erg benieuwd.
Is dat altijd zo geweest bij Laissah? Of ook langzaam aan steeds erger geworden?
En ja, ik ben ook benieuwd of hij nog te redden is. :mrgreen:
-Lilo-
Zeer actief

Overigens is het punt 'ze mogen erbij als ze rustig zijn', hier dus onmogelijk. Ze wordt niet rustig... Ze voelt zich onveilig met een vreemde in haar huis en probeert het dus weg te jagen. Als de rust met het bezoek er is, mag zij even komen constateren dat er niks engs is. Maar dat gebeurt dus als ze in de bijkeuken staat te blaffen, ze houdt daar echt niet mee op tot ze een geurtje heeft om goed te vinden. (Ze vindt het nooit niet-goed, zolang mensen maar niet gelijk contact proberen te maken)

Edit: de motivatie is dus wel anders dan bij Teun denk ik
Sanner
Zeer actief

-Lilo- schreef:Overigens is het punt 'ze mogen erbij als ze rustig zijn', hier dus onmogelijk. Ze wordt niet rustig... Ze voelt zich onveilig met een vreemde in haar huis en probeert het dus weg te jagen. Als de rust met het bezoek er is, mag zij even komen constateren dat er niks engs is. Maar dat gebeurt dus als ze in de bijkeuken staat te blaffen, ze houdt daar echt niet mee op tot ze een geurtje heeft om goed te vinden. (Ze vindt het nooit niet-goed, zolang mensen maar niet gelijk contact proberen te maken)

Edit: de motivatie is dus wel anders dan bij Teun denk ik
Ja maar wat Teun zijn motivatie is weet ik niet hoor. Ik ga in ieder geval een traphekje uit de kelder halen.
Hakuna Matata
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Misschien kan je ervoor zorgen dat als het bezoek binnen komt dat zij Teun compleet negeren, dus niet kijken of aaien.
En van te voren al zeggen dat ze bijvoorbeeld laarzen of hoge schoenen aan moet doen?
Zamunda
Zeer actief

Sanner schreef:
Zamunda schreef:Voorkomen. Aan de riem, in een andere ruimte of in een bench (eventueel met een doek erover).

Is dat altijd zo geweest bij Laissah? Of ook langzaam aan steeds erger geworden?
Laissah is altijd wel wantrouwend naar vreemden geweest (althans, dat was al zo toen ik haar ontmoette op anderhalf-jarige leeftijd), maar sinds ze volwassen is is ze serieuzer in het bewaken van haar thuis en haar grenzen. Dus het wantrouwen an sich is niet zozeer verergerd (wel iets meer geworden hoor denk ik), maar het is eigenlijk vooral het uiten daarvan wat veranderd is.
Was het bij Teun voorheen ook al zichtbaar en neemt hij nu gewoon geen blad meer voor de mond?
Sanner
Zeer actief

Hakuna Matata schreef:Misschien kan je ervoor zorgen dat als het bezoek binnen komt dat zij Teun compleet negeren, dus niet kijken of aaien.
En van te voren al zeggen dat ze bijvoorbeeld laarzen of hoge schoenen aan moet doen?
Hihi dat tweede ga ik niet doen hoor. Negeren moeten ze wel maar dat vinden mensen heel moeilijk blijkt.
Sanner
Zeer actief

Zamunda schreef:
Sanner schreef:

Laissah is altijd wel wantrouwend naar vreemden geweest (althans, dat was al zo toen ik haar ontmoette op anderhalf-jarige leeftijd), maar sinds ze volwassen is is ze serieuzer in het bewaken van haar thuis en haar grenzen. Dus het wantrouwen an sich is niet zozeer verergerd (wel iets meer geworden hoor denk ik), maar het is eigenlijk vooral het uiten daarvan wat veranderd is.
Was het bij Teun voorheen ook al zichtbaar en neemt hij nu gewoon geen blad meer voor de mond?
Ja, dat is bij Teun hetzelfde denk ik. Teun heb ik wel al van pup af aan maar hij had al gelijk niks met vreemden.
Hakuna Matata
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hakuna Matata »

Sanner schreef:
Hakuna Matata schreef:Misschien kan je ervoor zorgen dat als het bezoek binnen komt dat zij Teun compleet negeren, dus niet kijken of aaien.
Hihi dat tweede ga ik niet doen hoor. Negeren moeten ze wel maar dat vinden mensen heel moeilijk blijkt.
Ik dacht dat het negeren makkelijker zou zijn zonder een hond in hun kuiten?
Dat mensen het lastig vinden snap ik, want bij een kleine hond vinden mensen het minder snel erg dan bij een grote herder.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Bij Sally trouwens.. maar dat wil niet echt als je in je eentje bent.
Als er mensen komen en iemand laat ze binnen wil Sally ze al verscheuren. Ik stuur haar dan op haar plaats en blok haar zodat ze er niet naartoe kan. Dan komt ze niet in die "aanval" modus zeg maar. Dan blaft ze wel, maar zorg ik ervoor dat ze niet in de echt aanval modus komt waardoor ze nog stuurbaar blijft.
Marco88
Zeer actief

tja, als je iedere keer ga straffen/brullen als hij vreemden ziet, gaat hij wel uiteindelijk de link leggen van vreemde = niet leuk.
dat moet je doorbreken.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

Marco88 schreef:tja, als je iedere keer ga straffen/brullen als hij vreemden ziet, gaat hij wel uiteindelijk de link leggen van vreemde = niet leuk.
dat moet je doorbreken.
Hoe dan? Ik ben heel benieuwd naar jouw praktische oplossing met een onzekere, angstige hond en onregelmatig onbekend bezoek over de vloer.
Marco88
Zeer actief

-Lilo- schreef:
Marco88 schreef:tja, als je iedere keer ga straffen/brullen als hij vreemden ziet, gaat hij wel uiteindelijk de link leggen van vreemde = niet leuk.
dat moet je doorbreken.
Hoe dan? Ik ben heel benieuwd naar jouw praktische oplossing met een onzekere, angstige hond en onregelmatig onbekend bezoek over de vloer.
Sorry ik heb geen allround oplossing die zou werken voor iedere hond.
je zult hem toch moeten zien de hond zover te krijgen dat hij de link legt van bezoek = leuk/interessant, en niet gevaar/eng.
Hoe je dat doet, is aan de baas die de hond het beste kent.
Zodra dat knopje om is, is voor jou en de hond veel prettiger.
Met wegsluiten, straffen, brullen zul je bezig blijven en geen vooruitgang boeken.. maar daar was je al vast achter gekomen. :zweep:
Afbeelding
sybertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Terriermix

Ongelezen bericht door sybertje »

Sanner schreef:
sybertje schreef:
Sanner schreef:
sjm schreef:Sally hangt als ze de kans krijgt ook mensen in de broekspijp.. Vreselijk. Maar Sally is sowieso een verknipt hondje. Wij zorgen ervoor dat ze niet bij mensen in huis kan komen tot die mensen zitten oid.

:ugh: Ja, ik wil niet dat het erger wordt en dat wordt het nu dus wel. Als visite eenmaal binnen is is het ook goed, hij blijft niet doorgaan dus misschien moet ik hem inderdaad gewoon in een andere ruimte doen zodra er iemand binnen komt.
Lester doet het ook als hij de kans zou krijgen. Vooral bij mensen die een beetje onzeker of bang van honden zijn. Het is het moment van binnenkomen van vreemden die spanning oplevert en waar Lester niets mee kan. Dat uit hij door er omheen te blaffen en eventueel te snappen. Ik heb nu dus een konijnenren staan die ik opzet als er vreemden komen. Zitten ze eenmaal en is de rust wedergekeerd, dan mag hij los als de visite dat ook goed vind.
Een konijnenren was bij Teun als pup al niet veilig.. https://youtu.be/SPZ9mScydyA
Nee flauw..

Maar is Lester dan wel rustig in die ren?
Ja, eigenlijk wel. Hij blaft misschien even bij binnenkomst, maar als hij door heeft dat de visite niet bij hem kan komen voelt hij zich veilig, gaat hij liggen of zelfs slapen. Mijn ren is 90 cm hoog, dus daar kom hij niet overheen. Als ik zijn kleedje en iets lekkers neerleg, hoor ik hem helemaal niet. Django wel, maar die is gefrustreerd dat hij niet bij de visite kan, want hij wil heeeeel graag geknuffeld worden. :wink:
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

laeken schreef:
Sanner schreef:
laeken schreef:Kun je geen mensen in scène zetten? Want bang worden werkt averechts. Mensen die hem leren dat hij klein is. Mensen die niet bang zijn. Want de beste manier is natuurlijk dat je bezoek hem perfect zelf corrigeert en vooral leert dat lief doen hartstikke leuk is. Dat laatste is minstens zo belangrijk. De Chi van de buren is overigens onbenaderbaar en op geen manier te paaien. Hij haat vreemd. Ik heb hem nog nooit kunnen aaien of aanraken.
Ja, mijn vader had ik dat ook al gezegd als 'ie iets doet geef hem er van langs, maar dan doet hij dus niks. Hij zoekt juist de mensen uit die niks durven denk ik, het rotjong. :ugh:
Dan heb je dus wel de oplossing. Geef je bezoek een "wapen" waar hij de schurft aan heeft. Komt hij en doet hij lelijk dan kunnen ze iets vervelends terug doen. Kans dat hij dat erg snel door heeft. Ik weet niet direct wat maar bv een plantenspuit of een flesje met knikkers oid. Door die macht zal je bezoek zich veilig voelen en hij dus misschien wel niks doen. Gewoon iets op tafel wat gepakt kan worden. Afspreken war ze ermee mogen doen en dan oefenen.
Jawel maar het is wel wat je eerder zei, dan vind hij vreemden straks alleen maar stommer. Ik wil het toch eerst een positieve aanpak proberen en als dat echt niet werk kan het altijd nog op een andere manier. Maar dat straffen van mij heeft in ieder geval ook weinig uitgehaald.[/quote]

Dat denk ik niet. Hij zet eerst zelf agressief in en krijgt lik op stuk. Dat is toch echt iets anders dan corrigeren door de baas in combinatie met gevoelens. Je geeft zelf ook aan dat hij niks doet als iemand weet dat ze hem wat terug mogen doen. Dus blijkbaar valt hij zwakke energie aan. Bange mensen. Zodra je die mensen dus "bewapend" is het misschien al wel een stuk minder.
Het is ook wel erg des honds om de slachtoffers zichzelf te laten verdedigen. Hij kan leuk doen en dan doet bezoek leuk. Hij kan ook stom doen en dan straft het bezoek dat.

Ik denk dat een hond dat juist heel erg goed zal leren begrijpen. Dat gaat onderling ook zo. Als een hond iets doet bij een andere hond krijgt hij daarvoor op zijn kop. Zelden dat daarna de vriendschap over is. Als je wegsluit of als baas gaat corrigeren wordt dat andere koek. Wegsluiten maakt dat de afkeer juist groter wordt en wat je dan doet is je probleem ontwijken ipv het hondje helpen.

Ik zou met een chi dus juist heel erg gaan trainen met de mensen. Ik had met Eva ook graag getraind met de mensen maar je snapt dat dat net als Lais hele andere koek was. En dat is dus onhaalbaar. Met muilkorf gedaan en dat heeft dus ook meteen heel erg geholpen. Je kan hem ook muilkorven bij bezoek. Dan zijn ze niet bang en kan bezoek wel heel erg goed positieve effecten op hem uitoefenen.

Wegsluiten is wat mij betreft het laatste redmiddel. En meer wat voor een grote hond. :wink:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

-Lilo- schreef:
dat moet je doorbreken.
Ik haak hier even op in. Ik pretendeer niet de oplossing te hebben en misschien heb je het allang toegepast, maar wie weet heb je iets aan hoe ik het met Lais aanpak:
Bij binnenkomst pas ik meestal de manier toe die ik eerder in dit topic beschreef omdat ik dat voor mezelf wat overzichtelijker vind. Nu pas ik het pas toe als ze eenmaal bij het bezoek mag en als het bezoek beweegt/opstaat. Ik geef haar dan koekjes waarbij ik "Bezoek" zeg, de bedoeling is dat ze een positieve associatie krijgt met dat woord (en bezoek) en ik dat dus kan gebruiken om haar aan te geven dat het goed en leuk is.

Bij Lola zou je zoiets ook toe kunnen passen. Counterconditioning zou ook nog iets toe kunnen voegen denk ik.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Sanner schreef: Ja maar wat Teun zijn motivatie is weet ik niet hoor. Ik ga in ieder geval een traphekje uit de kelder halen.
Ik vind dit toch wel belangrijk om uit te vogelen.

Izzie is ook vervelend naar visite (nieuwe mensen dan, als ze je een keer kent is ze een schoothond van 20 kilo) maar ze vindt het eng. Er komt iemand in háár huis en daar kan ze niet zo gemakkelijk wegspringen als buiten.
Ik stel haar dus gerust. Het is goed Izzie. Geef haar koekjes. Haal haar aan. Beloon haar bij goed gedrag en grijp in als er wordt gegromd.

Als ze een bezitterige feeks zou zijn geweest die zelf wenste te bepalen wie haar huis binnen kwam denk ik dat ik een andere aanpak had moeten kiezen.

Bij Izzie is er een trainer in huis geweest die mee keek om haar motivatie vast te kunnen stellen voor dit gedrag. Dat heeft onwijs geholpen. Gelukkig een donkere man van 2 meter. Dat maakte ogenblikkelijk meer duidelijk :mrgreen:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

laeken schreef:Ik denk dat dat haalbaar moet zijn. Misschien moet je wel hard optreden? Negatieve associatie geven aan bijten. Positieve aan kalme benadering. Dat is natuurlijk hartstikke moeilijk want voor je het weet straf je in combinatie met mensen en gaat hij mensen helemaal haten.
Ben je gek , hij heeft er namelijk al een pleurishekel aan en bijt ze.
Die kreeg van mij echt wel een flinke correctie hoor en desnoods even in zijn nekvelletje en flink in zijn oor toeteren dat het niet geoorloofd is.
En hij hoeft mensen niet leuk te vinden en mag ze ook haten maar we gaan niet bijten.
Jij jaagd de Wawa ook weg als hij je aanvalt en dan houd je er toch ook geen rekening mee dat hij je niet gaat haten . Hij mot gewoon kappen en dat is dan gelukt. Dat hij je niet lief vind is zijn probleem en als hij je bijt ook.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
-Lilo-
Zeer actief

Zamunda schreef:
-Lilo- schreef:
dat moet je doorbreken.
Ik haak hier even op in. Ik pretendeer niet de oplossing te hebben en misschien heb je het allang toegepast, maar wie weet heb je iets aan hoe ik het met Lais aanpak:
Bij binnenkomst pas ik meestal de manier toe die ik eerder in dit topic beschreef omdat ik dat voor mezelf wat overzichtelijker vind. Nu pas ik het pas toe als ze eenmaal bij het bezoek mag en als het bezoek beweegt/opstaat. Ik geef haar dan koekjes waarbij ik "Bezoek" zeg, de bedoeling is dat ze een positieve associatie krijgt met dat woord (en bezoek) en ik dat dus kan gebruiken om haar aan te geven dat het goed en leuk is.

Bij Lola zou je zoiets ook toe kunnen passen. Counterconditioning zou ook nog iets toe kunnen voegen denk ik.
Dat is precies wat ik ook doe. Wegsluiten bij binnenkomst/bewegend bezoek en als ze er eenmaal bij is komt de koekjespot ter tafel en heeft ze zich te gedragen. Doet ze dat niet, kan ze weer weg.

Het enige verschil is dat ik niet wacht tot Lola rustig is voor ze erbij mag, omdat dat dus niet gebeurt. En ja, dat heb ik getest ;)
Sanner
Zeer actief

Ik lees alles maar reageer nu niet overal apart op. Iedereen heeft duidelijk een eigen mening en aanpak. Jullie hebben me in ieder geval genoeg verschillende opties gegeven, ik ga nu uitvogelen wat voor Teun het beste werkt. Denk niet dat een bepaalde aanpak goed of fout is, maar het moet wel bij Teun en bij mij passen.
-Lilo-
Zeer actief

:ok: veel succes, hopelijk snapt hij snel dat bezoek leuk is :)
Sanner
Zeer actief

Izzie_Anneke schreef:
Sanner schreef: Ja maar wat Teun zijn motivatie is weet ik niet hoor. Ik ga in ieder geval een traphekje uit de kelder halen.
Ik vind dit toch wel belangrijk om uit te vogelen.

Izzie is ook vervelend naar visite (nieuwe mensen dan, als ze je een keer kent is ze een schoothond van 20 kilo) maar ze vindt het eng. Er komt iemand in háár huis en daar kan ze niet zo gemakkelijk wegspringen als buiten.
Ik stel haar dus gerust. Het is goed Izzie. Geef haar koekjes. Haal haar aan. Beloon haar bij goed gedrag en grijp in als er wordt gegromd.

Als ze een bezitterige feeks zou zijn geweest die zelf wenste te bepalen wie haar huis binnen kwam denk ik dat ik een andere aanpak had moeten kiezen.

Bij Izzie is er een trainer in huis geweest die mee keek om haar motivatie vast te kunnen stellen voor dit gedrag. Dat heeft onwijs geholpen. Gelukkig een donkere man van 2 meter. Dat maakte ogenblikkelijk meer duidelijk :mrgreen:
Nee, ik weet wel dat het bij Teun geen angst is hoor. Hij is niet bang voor mensen hij heeft er gewoon niks mee, als hij je kent en leuk vindt is het echt de grootste knuffel. Hij heeft ook wel echt voorkeur, sommige collega's en stagiaires op mijn werk kunnen hem gelijk aaien en knuffelen andere na twee jaar nog steeds niet. Hij doet ze dan niks maar negeert ze gewoon compleet. Hij heeft nogal een duidelijke mening. Zo baas zo hond, ik ben ook altijd heel eerlijk. :tongue:
Sanner
Zeer actief

-Lilo- schreef::ok: veel succes, hopelijk snapt hij snel dat bezoek leuk is :)
Hopelijk snapt hij in ieder geval gauw dat hij ze niet hoeft te vertellen dat ze niet leuk zijn. :mrgreen:
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miranda »

Hakuna Matata schreef:
Sanner schreef:
Ik dacht dat het negeren makkelijker zou zijn zonder een hond in hun kuiten?
Dat mensen het lastig vinden snap ik, want bij een kleine hond vinden mensen het minder snel erg dan bij een grote herder.
Ja, echt niet :mrgreen:

Toen Ska jong was, ben ik heel bruut op het schuldgevoel van mensen gaan werken. Emotionele chantage FTW! :cheer:
"Je MOET haar negeren want anders gaat ze de fout in, en dan krijgt ze straf DOOR JOU."

Werkt als een tiet :lol1: :Q:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Lizzie. schreef:Mijn mening is als je hond ergens van weg houdt daar leert hij niks van.
Dat zal maar veiligheid gaat voor alles. Als hier mensen eenmalig komen (bouwvakkers, onderhoud cv-ketel, de prikzuster voor mijn partner enz.) gaat Biko de tuin in. Als hier echt bezoek komt wat langer blijft die hij niet eerder of niet veel gezien heeft, doe ik wel moeite ze rustig kennis te laten maken. Overigens van mijn kant geen advies, dit fenomeen ken ik niet van kleine hondjes :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”