Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokverbod Drentsche patrijs...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Fokverbod Drentsche patrijs...

Ongelezen bericht door sirene »

Kells schreef:Ik ken de Drent verder niet, maar de schreeuwerige titel fokverbod vind ik wat ver gaan. RV's zouden wat soepeler moeten omgaan met de reglementen en de show/veldwerk eisen overboord moeten kieperen. Ik bedoel, er lopen zat honden rond die prima fokgeschikt zijn, maar ze hebben geen kwalificaties.
Dat zet toch helemaal geen zoden aan de dijk als de honden al zover aan elkaar verwant zijn?
Er zijn trouwens steeds meer rv's die showeisen hebben losgelaten en de meeste rassen vragen geen andere kwalificaties.

korthaar schreef:Ja, maar dan heb je straks een witte hond met bruine platen die eigenlijk niet meer in rasgroep7 thuishoort.
Onzin. Nu zijn ook lang niet alle pups uit honden mèt kwalificaties en showuitslagen uitmuntende werk-en of showhonden.
Wanneer er outcross wordt gedaan gaat het om enkele nesten. Niet over een hele populatie die gekruist wordt. Er wordt in enkele nesten nieuw bloed ingebracht. Dus op een gecontroleerde manier. Het is niet zo dat heel het ras ineens onzuiver is en dat de raspuristen geen enkele zuivere hond meer kunnen kopen.
Ook met een open stamboek hoeft men hier niet bang voor te zijn. Het is niet dat in landen met een open stamboek alle honden "gaten" in hun stamboom hebben. De meeste honden hebben dat niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Kells schreef:
Tara schreef:Ik ga zo dat dossier eens even lezen...KLIK
Zo dan. Zojuist gelezen en kom tot de conclusie dat het ras er wel heel beroerd voor staat. :schrik:
Het is een kleine populatie, dus dat risico zit er in.

Ik zie ook best wat in outcrossen zoals dat nu gebeurt bij een ander klein Nederlands ras.
Bij elk klein ras, waar de risico's groter zijn, zou ik dat geen probleem vinden.
Wat ik op Dier en Recht tegen heb is het schreeuwerige, het hoog van de toren blazen en vooral nadruk leggen op fokverbod.
Dat dat alleen geldt, in hun idee, voor raszuiver fokken wordt ondergesneeuwd omdat ze dat niet zo duidelijk formuleren (al zullen ze best bedoelen dat het stamboek open moet). Dus dat wordt niet opgepikt.
Nu nog een goed plan en goede samenwerking met de RvB die uiteindelijk ook mee moet werken als het stamboek open gaat.
En fokkers die mee willen werken..............................
Echt eenvoudig zal dat niet zijn.

Wat het probleem daarmee is voor fokkers weet ik niet, ik ben geen fokker.
Elk ras is opgebouwd door kruisen en nog eens kruisen van verschillende rassen tot het gewenste resultaat was bereikt.
In mijn onschuld zie ik niet waarom dat nu niet zou kunnen om een ras weer gezond te maken?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

ranetje schreef:
Kells schreef:
Tara schreef:Ik ga zo dat dossier eens even lezen...KLIK
Zo dan. Zojuist gelezen en kom tot de conclusie dat het ras er wel heel beroerd voor staat. :schrik:
Het is een kleine populatie, dus dat risico zit er in.

Ik zie ook best wat in outcrossen zoals dat nu gebeurt bij een ander klein Nederlands ras.
Bij elk klein ras, waar de risico's groter zijn, zou ik dat geen probleem vinden.
Wat ik op Dier en Recht tegen heb is het schreeuwerige, het hoog van de toren blazen en vooral nadruk leggen op fokverbod.
Dat dat alleen geldt, in hun idee, voor raszuiver fokken wordt ondergesneeuwd omdat ze dat niet zo duidelijk formuleren (al zullen ze best bedoelen dat het stamboek open moet). Dus dat wordt niet opgepikt.
Nu nog een goed plan en goede samenwerking met de RvB die uiteindelijk ook mee moet werken als het stamboek open gaat.
En fokkers die mee willen werken..............................
Echt eenvoudig zal dat niet zijn.

Wat het probleem daarmee is voor fokkers weet ik niet, ik ben geen fokker.
Elk ras is opgebouwd door kruisen en nog eens kruisen van verschillende rassen tot het gewenste resultaat was bereikt.
In mijn onschuld zie ik niet waarom dat nu niet zou kunnen om een ras weer gezond te maken?
Dat snap ik dus ook niet.
ranetje
Zeer actief

Nanna schreef:
jvanringen schreef:
ranetje schreef: In mijn onschuld zie ik niet waarom dat nu niet zou kunnen om een ras weer gezond te maken?[/b]
Dat snap ik dus ook niet.
Dommigheid. En daarna geld- en prijsjeszucht.
Die zijn er vast ook bij

Er zijn ook andere fokkers.
Geen domme mensen en ook geen aan de weg timmerende prijsjes- en geldbeluste mensen.
(met een nest in 3 of 4 jaar word je niet rijk)
Maar niet raszuiver fokken is vloeken in de kerk, een zwaar misdrijf. :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Fijn dat je na het doen van je huiswerk tot inzicht bent gekomen, Kells ;)
De Drent staat er heel, héél slecht voor.
ranetje schreef:Elk ras is opgebouwd door kruisen en nog eens kruisen van verschillende rassen tot het gewenste resultaat was bereikt.
Nee, elk ras is opgebouwd door kruisen en nog eens kruisen van honden.
De erkenning van rassen en het sluiten van stamboeken is zeer recent, en voor die tijd waren de "rassen" ook stabiel in type en karakter. Zonder stamboeken.
Rara.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:Fijn dat je na het doen van je huiswerk tot inzicht bent gekomen, Kells ;)
De Drent staat er heel, héél slecht voor.
ranetje schreef:Elk ras is opgebouwd door kruisen en nog eens kruisen van verschillende rassen tot het gewenste resultaat was bereikt.
Nee, elk ras is opgebouwd door kruisen en nog eens kruisen van honden.
De erkenning van rassen en het sluiten van stamboeken is zeer recent, en voor die tijd waren de "rassen" ook stabiel in type en karakter. Zonder stamboeken.
Rara.
Je bent me voor, dat zat ik ook al te bedenken :ok:
Al werden bepaalde soorten honden wel aangeduid met een naam, die je als naam van een ras zou kunnen beschouwen.
Alleen waren er geen gesloten stamboeken.
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Kheb hier een loopse drent zitten op loge, zou volgende week gedekt moeten worden. Kan r gelijk vreemd bloed in flikkeren door storm erop te zetten :goeie:
ranetje
Zeer actief

Ik zou wel eens willen weten wat indertijd de reden is geweest om die stamboeken te sluiten en dus alleen stambomen af te geven voor "raszuivere" honden (dus met ouders met beide een stamboom).
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

In hoeverre wordt er bij outcross eigenlijk ook nog fatsoenlijk gekeken naar karakter vraag ik me af?
Ik neem toch aan dat je een ras ook 'in leven' houdt omdat de hond een specifiek karakter heeft?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

ranetje schreef:Ik zou wel eens willen weten wat indertijd de reden is geweest om die stamboeken te sluiten en dus alleen stambomen af te geven voor "raszuivere" honden (dus met ouders met beide een stamboom).
Gewoon om er zeker van te zijn dat ze raszuiver zijn. Daar werd vroeger niet naar gekeken of het nadelig zou kunnen zijn (denk ik). Zelfs de Franse Bulldog die wij vroeger thuis hadden is gedekt door haar vader, destijds allemaal volgens de regeltjes en dat was eind jaren 60. Niet bedacht door mijn ouders maar op advies van de fokker van onze hond, die, tijdens gesprekken met andere fokkers toen ik Tirsa had, destijds goed stond aangeschreven.
Laatst gewijzigd door Neeltje op 08 okt 2016 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

ranetje schreef:Ik zou wel eens willen weten wat indertijd de reden is geweest om die stamboeken te sluiten en dus alleen stambomen af te geven voor "raszuivere" honden (dus met ouders met beide een stamboom).
Rassen zijn ontstaan uit kruisingen, maar op een gegeven moment wordt wel inteelt toegepast om eigenschappen vast te leggen. Outcrossen betekent dat je meer variatie in die eigenschappen brengt, en dat wil je niet als je dat ideaalbeeld nastreeft. Dus toen ze een voldoende eenduidig type hadden gingen de boeken dicht om dat te voorkomen, gok ik. Destijds niet op de hoogte van de gevaren van inteelt waarschijnlijk.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Cleva schreef:
Brindlecardi schreef:In hoeverre wordt er bij outcross eigenlijk ook nog fatsoenlijk gekeken naar karakter vraag ik me af?
In hoeverre wordt daar bij een stamboomcombinatie naar gekeken?
In negen van de tien rassen is matiging in rastypisch karakter een verbetering. Vergis je niet in hoe fijn het is om een "gewone" hond te hebben.
Maar wie zegt dat je dan een matiging van karakter krijgt? Als je een stafford op een Engelse bulldog zet kan ik me niet voorstellen dat je daar qua karakter nou ook echt een leuker dier van krijgt. Het heeft dan misschien wel weer een neus, maar je krijgt er ook een dosis vechthonden bloed bij.

Als je een algemene gematigde hond wilt creëeren kan je beter het hele idee van rashonden op de schop gooien. Maar goed, uiteindelijk kiezen jij en ik toch voor die ene specifieke rashond.
ranetje
Zeer actief

Maeve schreef:
Rassen zijn ontstaan uit kruisingen, maar op een gegeven moment wordt wel inteelt toegepast om eigenschappen vast te leggen. Outcrossen betekent dat je meer variatie in die eigenschappen brengt, en dat wil je niet als je dat ideaalbeeld nastreeft. Dus toen ze een voldoende eenduidig type hadden gingen de boeken dicht om dat te voorkomen, gok ik. Destijds niet op de hoogte van de gevaren van inteelt waarschijnlijk.
Dat zou kunnen :ok:

De Griffon Korthals staat al heel wat langer als ras bekend voordat de stamboeken gesloten werden.
Dat sluiten is pas na de 2e wereldoorlog gebeurd meende ik te hebben gehoord?
Of was dat al eerder.........

In ieder geval, als nu bekend is wat de gevolgen zijn zou je ook weer moeten kunnen openen.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Maeve schreef:
Dat zou kunnen :ok:

De Griffon Korthals staat al heel wat langer als ras bekend voordat de stamboeken gesloten werden.
Dat sluiten is pas na de 2e wereldoorlog gebeurd meende ik te hebben gehoord?
Of was dat al eerder.........

In ieder geval, als nu bekend is wat de gevolgen zijn zou je ook weer moeten kunnen openen.
Ja, eens.
Maar die mentaliteit veranderen bij iedereen is vreselijk moeilijk. Er zijn nog heel veel fokkers die blijven volhouden dat er niks mis hoeft te zijn met inteelt. "Als je de lijnen maar kent". En dan voor het gemak maar niet naar de gehele populatie kijken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Brindlecardi schreef:In hoeverre wordt er bij outcross eigenlijk ook nog fatsoenlijk gekeken naar karakter vraag ik me af?
dat is volstrekt niet interessant. Outcross is om vers bloed in te brengen en dat zou je iedere zoveel generaties moeten doen.
Daarna fok je terug op je eigen populatie.
Outcross is een kans om zaken te verbeteren, ook wat karakter betreft. Vervolgens gebruik je selectie om te houden wat goed is.
Het is allemaal zo moeilijk niet hoor.
Cleva schreef:De enige manier waarop je dat vanuit deze positie kunt bereiken is door een zeer dominant beleid vanuit de rasvereniging en fokadviescommissies.
Volgens mij hebben ze het bij de Hollandse Smous wel goed geregeld.
Het is in elk geval dominant, maar er zijn nog verbeterpunten ;)
Ze hebben zeer dringend vers bloed nodig in elk geval en ze houden wat mij betreft te sterk vast aan het eigen type.

De NVSW heeft het goed geregeld. Alles omtrent die outcrosscombi's wordt gecontroleerd en tot de F4 kan er niets gedaan worden zonder toestemming. En ja, in de begeleidingscommissie zit héél veel kennis.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Maeve schreef: Maar die mentaliteit veranderen bij iedereen is vreselijk moeilijk. Er zijn nog heel veel fokkers die blijven volhouden dat er niks mis hoeft te zijn met inteelt.
In elke branche/sport/beweging zijn er achterblijvers. Het keerpunt is om de achterblijvers daadwerkelijk achter je te laten.
Dit is geen kwestie van zieltjes winnen. Als je nu nog steeds niet begrijpt dat wachten, pappen en nathouden geen zin heeft ga je het waarschijnlijk nooit snappen.
Geeft niks maar er wordt niet meer op je gewacht.

Je doet mee of je doet niet mee. Sans rancune maar zo is het wel. Elke intelligente hondenliefhebber begrijpt dat er links of rechts storm op komst is. Onintelligente broeders tellen niet mee. Zo gaat dat nu eenmaal.
Ik ben voor, maar zo gaat dat niet werken. Als de Raad (of FCI) zo'n standpunt inneemt durf ik te wedden dat de achterblijvers zich groeperen en wel hun eigen stamboek gaan bijhouden, inclusief moddergooien en alle ellende de erbij komt kijken. Ben het wel met je eens dat ze zich veel duidelijker mogen uitspreken dan ze nu doen. Het is allemaal veel te voorzichtig..
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

van mij mogen alle rassen waar de gezondheid diep triest van is, allemaal verboden worden.
En laat ze maar nieuwe en gezonde rassen fokken, beter voor mens en dier.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Ik snap prima dat de RvB er de handen vanaf trekt, en zegt geen stambomen meer te verkopen als dit de genetische achtergrond is. Maar dit alles heeft zo ver kunnen komen door medewerking van de RvB, dat vergeten ze voor t gemak ff. Ze hadden zich veel en veel eerder pro-actief met fokbeleid moeten bemoeien.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Marco88 schreef:van mij mogen alle rassen waar de gezondheid diep triest van is, allemaal verboden worden.
En dan afwachten tot die nieuwe rassen ook zover ingeteeld zijn dat het niet meer gezond is?
Dat gaat het niet worden op lange termijn he? Dan blijf je bezig.
ranetje
Zeer actief

Kells schreef:Het is echt diep triest! Ik heb de petitie getekend en gedeeld op Facebook.
Ik heb hem niet getekend en dat ga ik ook niet doen.
Die petitie moet niet vanwege één ras zijn.
Er zijn wel meer rassen waar het een en ander niet zo best is, daarin staat de Drent niet alleen.

Er kan beter een petitie komen om de stamboeken open te gooien, van alle rassen die met een gesloten stamboek fokken.
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
Maeve schreef:
Marco88 schreef:van mij mogen alle rassen waar de gezondheid diep triest van is, allemaal verboden worden.
En dan afwachten tot die nieuwe rassen ook zover ingeteeld zijn dat het niet meer gezond is?
Dat gaat het niet worden op lange termijn he? Dan blijf je bezig.
Ik denk dat rasfok prima kan zijn zolang de grenzen van wat mogelijk is gezien worden.

Veel stamboeken zijn rond 1850-1900 gesloten. Daarom hebben we nu een probleem met een groot aantal van die rassen.
Die fout hoeft niet per se herhaald te worden.
Maar daarom moet die mentaliteit veranderen, niet het ras. Als je die gedachtegang om hebt, kan die Drent ook wel gered worden. En als ze zo stug blijven doorgaan kun je wel een nieuw ras beginnen, maar dat is ook verdoemd te mislukken.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Het is ook vreselijk simpel. Maar de meeste mensen zitten zo gigantisch vastgeroest dat ze het niet (willen) zien :19:
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Kells schreef:
ranetje schreef:
Kells schreef:Het is echt diep triest! Ik heb de petitie getekend en gedeeld op Facebook.
Ik heb hem niet getekend en dat ga ik ook niet doen.
Die petitie moet niet vanwege één ras zijn.
Er zijn wel meer rassen waar het een en ander niet zo best is, daarin staat de Drent niet alleen.

Er kan beter een petitie komen om de stamboeken open te gooien, van alle rassen die met een gesloten stamboek fokken.
Daar heb je gelijk in, maar je moet ergens beginnen.
Precies.
Mensen die voor een jachthondje gaan, verwachten toch een gezonde en sociale hond.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

korthaar schreef:Mensen die voor een jachthondje gaan, verwachten toch een gezonde en sociale hond.
En daarom blijf ik die lezingen geven tot ik erbij neerval.
En gek genoeg snapt 98% van d emensen die mijn verhaal gehoord heeft opeens dat er iets niet goed gaat.
Dat ze iets moeten gaan doen. Boeken open en zo.

Gezond en sociaal worden ze namelijk niet van inteelt, maar van open stamboeken.
Wat mij betreft is dát inderdaad waar een petitie voor gestart zou moeten worden.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:
korthaar schreef:Mensen die voor een jachthondje gaan, verwachten toch een gezonde en sociale hond.
En daarom blijf ik die lezingen geven tot ik erbij neerval.
En gek genoeg snapt 98% van de mensen die mijn verhaal gehoord heeft opeens dat er iets niet goed gaat.
Dat ze iets moeten gaan doen. Boeken open en zo.
Echt? Heb je nooit krijsers die beginnen over dat het de schuld van de entingen en de broodfok is?
Soms wel eens mensen die willen weten of dat allemaal wel wetenschappelijk is aangetoond wat ik zeg. Dat is simpel, dat antwoord is (uiteraard) ja.
En ja, soms mensen die over entingen beginnen. Maar dat is simpel te tackelen, want zonder genetische aanleg ontwikkel je niks.
En dat broodfokgeklets, daar veeg ik ook al gefundeerd de vloer mee aan.

Dus nee, soms krijsen ze wel maar nooit zo lang ;)

Afbeelding

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Marjoleine schreef:
dat is volstrekt niet interessant. Outcross is om vers bloed in te brengen en dat zou je iedere zoveel generaties moeten doen.
Outcross is een kans om zaken te verbeteren, ook wat karakter betreft. Vervolgens gebruik je selectie om te houden wat goed is.
.
bijt dit elkaar of snap ik het niet? :denken:
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

M@scha schreef:
Marjoleine schreef:
.
Nee, dat bijt elkaar niet. Je kunt selecteren op de kenmerken. Doordat je vooral mengt met de eigen populatie kunnen ongewenste kenmerken uit het ingekruiste ras er heel snel weer uit zijn. Dus maakt het niet uit wat je erin kruist. Maar je kunt ook selecteren op de gewenste eigenschappen en zo het goede uit het ingekruiste ras in je eigen ras toevoegen
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Fotogravinnetje schreef:
M@scha schreef:
Marjoleine schreef:
.
Nee, dat bijt elkaar niet. Je kunt selecteren op de kenmerken. Doordat je vooral mengt met de eigen populatie kunnen ongewenste kenmerken uit het ingekruiste ras er heel snel weer uit zijn. Dus maakt het niet uit wat je erin kruist. Maar je kunt ook selecteren op de gewenste eigenschappen en zo het goede uit het ingekruiste ras in je eigen ras toevoegen
helder! dank je!
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

korthaar schreef:Vind het niet gek. Ken alleen maar Drentse Patrijzen met dezelfde achternaam: iets met zuid en veld
Dat beperkt zich niet alleen maar tot de Drentse Patrijzen.

In de Stabij zijn vijf basisdieren gevonden die samen verantwoordelijk zijn voor 86% van de genenpoel, 95% van de gemiddelde inteeltcoëfficiënt en 95% van de gemiddelde verwantschap van de Stabijs uit 2010-2015

https://www.nvsw.nl/index.php?p=nieuwsoverzicht&id=460

Het zijn in ieder geval écht niet de enige rassen met "hetzelfde" probleem.

https://www.wur.nl/nl/nieuws/Fokkerijde ... deren-.htm
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

smoekie schreef:
korthaar schreef:Vind het niet gek. Ken alleen maar Drentse Patrijzen met dezelfde achternaam: iets met zuid en veld
Dat beperkt zich niet alleen maar tot de Drentse Patrijzen.

In de Stabij zijn vijf basisdieren gevonden die samen verantwoordelijk zijn voor 86% van de genenpoel, 95% van de gemiddelde inteeltcoëfficiënt en 95% van de gemiddelde verwantschap van de Stabijs uit 2010-2015

https://www.nvsw.nl/index.php?p=nieuwsoverzicht&id=460

Het zijn in ieder geval écht niet de enige rassen met "hetzelfde" probleem.

https://www.wur.nl/nl/nieuws/Fokkerijde ... deren-.htm
Nee, natuurlijk niet.
Ik kan er nog wel wat opnoemen. In feite geldt dit voor pakweg 85% van alle rassen, wereldwijd.

Het verschil is dat de stabij bezig is met outcross, plan van aanpak wordt momenteel besproken bij de Raad.
Bij de wetterhoun, zelfde probleem namelijk, is die outcross al een paar jaar geleden gestart.
En bij de Drenten ga je nog steeds aan het kruis als je het woord allean maar noemt.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”