Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zoektocht juiste ras.

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Re: Zoektocht juiste ras.

Ongelezen bericht door Paisley »

Kippenhok schreef: Ik zoek inderdaad met name een jolige vrolijke hond, wat niet wil zeggen dat er helemaal geen tempratment in mag zitten, maar het moet inderdaad geen hond zijn die heel consequent opgevoed moeten worden, omdat ik weet dat dit niet mijn sterkste kant is, en ook omdat ik ook gewoon niet op zoek ben naar een heel lastig ras.
Bij jolig en vrolijk denk ik direct aan de spaniël achtigen. Heb zelf een stabij, een feest om je leven mee te delen. Ze vind alles leuk en zoekt lustig uitdagingen in dr leven. Joelend met een fietser meerennen, katten bomen in jagen, de papierbak overhoop halen en een rondje bokkend door de wijk rennen als ik de voordeur open laat staan zijn voor haar allerlei manieren om de dag wat op te fleuren :LOL:
Die hebben dus juist een erg consequente baas nodig :zweep:

Ik vind serieuzere honden veel makkelijker. Mijn vorige hond was een herderkruising en ik heb nu een kelpie, ook rasgroep 1. Beide erg makkelijk in de omgang, doodeenvoudig te motiveren en staan niet te loeren tot ik 1 vinger geef zodat ze mn hele hand kunnen inpikken :engel:

Zoals je beschrijft wat je wilt, moet ik direct aan een zachtmoedig type hondje denken waar niet al te veel avontuur in zit. Ik ken genoeg individuen die daaraan voldoen, maar zou niet weten bij welk ras je daar het meeste kans op maakt.
Heb je wel eens aan een middenslag poedel gedacht? Volgens mij zijn dat ook hele leuke hondjes met een goedmoedig karakter.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ja, middenslag Poedel noemde ik ook al.

De joligste hond die ik ken is overigens een Labradoodle die bij ons op cursus zat.
Kippenhok
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Kippenhok »

Wij hebben vroeger een poedel gehad en deze blafte echt extreem veel zonder enige reden. Verder was het echt een geweldige hond, maar in de karakteromschrijving van de poedel zie ik ook staan dat ze veel kunnen blaffen. Dit houd mij wel een beetje tegen.

Hoe ervaren de poedeleigenaren dit hier? Ik ben verder wel erg gecharmeerd van de poedel aangezien ik deze in mijn eerste 16 levensjaren altijd een in mijn omgeving heb gehad.
Kippenhok
Vaste gebruiker

Nu ik naar de poedel aan het kijken ben krijg ik wel enorm veel heimwee naar ons poedeltje van toen. Ik neig nu toch heel erg richting de poedel, dus even kijken naar wat andere ervaren met het blaffen.
Paisley
Zeer actief

De enige poedel die ik goed ken is een grote poedel van mn ex schoonmoeder. Zo groot was ze overigens niet, zal niet zwaarder zijn geweest dan 20 kg
Was niet persé een blaffert. Wel tijdens spel en even als de deurbel ging, maar niet het eindeloos 'doorblaffen' wat zo vervelend kan zijn.
Het is wel een obsessieve apporteerder. Als ik ergens slecht tegen kan, is het eindelijk een bal in mn handen gedrukt krijgen...
Afbeelding
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Mijn middenslag poedel is geen blaffer. Tenminste, niet binnen. Buiten, in spel, kan ze wel lekker tetteren maar dat vind ik niet erg want dat is buiten. Binnen hoor ik haar nooit. Mijn kruising shih tzu is veel vocaler. Nu hij ouder is, is het minder geworden maar vroeger blafte hij het liefst om álles. Wat hij overigens heel rap heeft afgeleerd toen we naar een appartement verhuisden.

Mijn poedel had in haar jonge jaren het wel echt nodig om twee keer per week te sporten. Maar die had ik dan ook wel geselecteerd op die werklust. De gemiddelde poedel heeft dat een stuk minder. Ik vind het fantastische honden. Vrolijk, sociaal en makkelijk op te voeden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Mijn middenslag poedel is geen blaffer. Tenminste, niet binnen. Buiten, in spel, kan ze wel lekker tetteren maar dat vind ik niet erg want dat is buiten. Binnen hoor ik haar nooit. Mijn kruising shih tzu is veel vocaler. Nu hij ouder is, is het minder geworden maar vroeger blafte hij het liefst om álles. Wat hij overigens heel rap heeft afgeleerd toen we naar een appartement verhuisden.

Mijn poedel had in haar jonge jaren het wel echt nodig om twee keer per week te sporten. Maar die had ik dan ook wel geselecteerd op die werklust. De gemiddelde poedel heeft dat een stuk minder. Ik vind het fantastische honden. Vrolijk, sociaal en makkelijk op te voeden.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Dana (grote poedel dus wel een maatje meer) is geen overdreven blaffer, ze blaft bij aanbellen en in spel kan ze behoorlijk blaffen. Maar zoals Lysette schrijft vind ik dat niet storend.
Wel moet ik zeggen dat je er bij de opvoeding boven op moet blijven zitten. Dana heeft wel de aanleg gehad om een blaffer te worden, maar heb het prima af kunnen leren.

Wel moet ik zeggen dat er laatst hier iemand op het forum kwam met de zoektocht naar een middenslag poedel en dat er een prijskaartje aan zit.
Een stamboom middenslag kost ongeveer 1500,-.... er worden maar weinig middenslag poedels gefokt.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kippenhok schreef:Het zijn de havanezer en lhasa apso. Brand maar los, passen deze rassen bij mijn wensen? En zijn er zaken om rekening mee te houden?
Allebei wel denk ik maar de vachten hebben wel verzorging nodig.
Beide rassen hebben tijdens de vachtwisselperiode (van jeugdvacht naar volwassen vacht) een periode dat de vacht snel klit. Dan moet je dat heel goed bijhouden en je moet daar als pup mee beginen zodat ze dat gewend zijn.
Bij de een is het erger dan bij de ander en de volwassen vachten kunnen ook wat verschillen.

Lhasa's krijgen langer haar en zijn anders van karakter. Wat stoïcijnser.
Havanezers zijn feestneuzen die alles leuk vinden en liefst 24/7 meegaan. Die kun je ook veel leren, truukjes en zo. Lhasa's vnden dat vaak onzin en luisteren vaak ook minder goed. Oosters karakter noemen ze dat. Bij tibetanen zie je dat ook trouwens.
Dat zijn beide anders gebouwde honden die bovendien een kortere voorsnuit en een ondervoorbeet hebben (zowel tibetaan als Lhasa) waarbij nog wel eens problemen voorkomen.
Hava's hebben een normale beet en voorsnuit.

Mijn hava's gaan makkelijk uren mee en bij flutweer vinden ze bankhangen ook prima.
De Lhasa's die ik ken (ik ken er vrij veel) zijn minder mensgericht en afstandelijker.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Kippenhok
Vaste gebruiker

Blaffen bij spel of als de bel gaat is niet zon probleem, en als ik verder het blaffen afkeur is het dus prima onder controle te houden.

Ik heb een beetje rond zitten neuzen en het viel mij inderdaad ook op dat er weinig middenslag te vinden is. Ik heb me er echter bij neergelegd dat ik me beter kan richten op ca 30cm schofthoogte, simpelweg omdat ik hier elke keer weer op uit kom bij een geschikt ras. Een Toy of grote poedel zie ik wat minder zitten, maar dwerg en middenslag vind ik prima.

Dat veel poedels een kortgeschoren snuit hebben is een persoonlijke keuze neem ik aan toch? Onze poedel had vroeger een wat vollere snuit kwa haar en dat vind ik een stuk mooier ogen.

Momenteel staan poedel (dwerg of middenslag), havanezer, en tibetaanse spaniel nog op het lijstje, waarbij op dit moment de poedel bovenaan staat.

Oja en marjoleine, bedankt voor je uitleg, duidelijk verhaal.
Laatst gewijzigd door Kippenhok op 23 jan 2017 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Kippenhok
Vaste gebruiker

Ja daar heb ik een gelukje. Mijn moeder heeft een trimsalon dus die kan me daar goed bij helpen. Ik ben best bereid om dat zelf te leren voor mijn eigen hond, maar ik weet niet hoe lastig het is.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Je zoekt een Finn, maar die is helaas niet te koop :tongue:

Een teckel lijkt me dan ook wel passen, zoals Alma zegt.
Kippenhok
Vaste gebruiker

Kwa karakter sluiten ze waarschijnlijk goed aan, maar het langgerekte van de teckel (en andere dashonden) is niet echt mijn ding als ik eerlijk ben.
Judith
Zeer actief

Kippenhok schreef:Blaffen bij spel of als de bel gaat is niet zon probleem, en als ik verder het blaffen afkeur is het dus prima onder controle te houden.

Ik heb een beetje rond zitten neuzen en het viel mij inderdaad ook op dat er weinig middenslag te vinden is. Ik heb me er echter bij neergelegd dat ik me beter kan richten op ca 30cm schofthoogte, simpelweg omdat ik hier elke keer weer op uit kom bij een geschikt ras. Een Toy of grote poedel zie ik wat minder zitten, maar dwerg en middenslag vind ik prima.

Dat veel poedels een kortgeschoren snuit hebben is een persoonlijke keuze neem ik aan toch? Onze poedel had vroeger een wat vollere snuit kwa haar en dat vind ik een stuk mooier ogen.

Momenteel staan poedel (dwerg of middenslag), havanezer, en tibetaanse spaniel nog op het lijstje, waarbij op dit moment de poedel bovenaan staat.
Korte snuit is inderdaad een keuze, Dana heeft haar eerste 2 jaar ook geen korte snuit gehad. Ik trimde haar toen zelf.
En een grote dwerg poedel kan ook nog, en daar zit volgens mij iets meer ruimte in qua prijs (prijzen lopen volgens mij iets verder uit een)
Afbeelding
Doke
Actief

Ongelezen bericht door Doke »

Kippenhok schreef:Is inderdaad een heel mooi hondje. Helaas kan ik nu nog geen hond nemen. Wat voor ras is dit eigenlijk?

En wat zeggen jullie van een middenslag keeshond, gezien mijn wensen?
ik wilde net zeggen... een keesje.
mijn Chouffeke zou absoluut heel tevreden zijn bij jou :-)
Met een kleine kanttekening dat hij toch ook wel wat mentale uitdaging nodig heeft.
Afbeelding
Doke
Actief

Fotogravinnetje schreef:
Kippenhok schreef:Is inderdaad een heel mooi hondje. Helaas kan ik nu nog geen hond nemen. Wat voor ras is dit eigenlijk?

Kezen blaffen. Daar zijn ze voor gefokt namelijk ;)
of je leert ze dat ze alleen blaffen als het nodig is.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Doke schreef:
Fotogravinnetje schreef:

Nou de keeshond van mijn moeder blaft bij alles en het is haar tot op heden nog niet gelukt dat af te leren. Deels misschien omdat ze niet heel consequent is, maar TS geeft aan dat zij dat ook niet is dus dat lijkt me toch niet zo'n goeie keus. Ook op andere gebieden vereisen keeshonden naar mijn idee toch aardig wat consequentie. Een stuk meer dan mijn herdermix eigenlijk zelfs. Dus kijkende naar wat TS zoekt zou ik een keeshond niet direct aanraden. Net zo min als een teckel trouwens.
Paisley
Zeer actief

Doke schreef:
Fotogravinnetje schreef:

Bij sommige honden klinkt dat makkelijker dan het is :LOL:
Als ik thuis ben, dan kan ik er wat van zeggen. Maar als iemand aanbelt als ik niet thuis ben, blaft ze behoorlijk lang door en als je tips hebt - I'm all ears ;)
Afbeelding
Kippenhok
Vaste gebruiker

Zijn er hier mensen met een (dwerg)poedel die een beetje getrimd zijn met een labradoodle look? Dus met meer haar in het gezicht/op de snuit? En zouden jullie daar een foto van willen delen? Let op het moeten dan wel echt poedels zijn en geen doodles. Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet over het algemeen.
Judith
Zeer actief

Kippenhok schreef:Zijn er hier mensen met een (dwerg)poedel die een beetje getrimd zijn met een labradoodle look? Dus met meer haar in het gezicht/op de snuit? En zouden jullie daar een foto van willen delen? Let op het moeten dan wel echt poedels zijn en geen doodles. Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet over het algemeen.
Dana in doodle look
Afbeelding

Er zijn op facebook meerdere poedel groepen waar zeer veel variatie is aan vachten, grotes en kleuren.
De leukste vind ik Poedel Love en Poedelfun
Afbeelding
Kippenhok
Vaste gebruiker

Aah bedankt voor de foto en de tip, ik ga eens een kijkje nemen!
Kippenhok
Vaste gebruiker

Vanmiddag ben ik met de honden van mijn ouders aan de wandel gegaan en ik kwam een man tegen met 2 engelse cocker spaniels. Ik ben met hem aan de praat geraakt en wat hij over de honden te vertellen had stond mij erg aan en paste bij mijn wensen. Daarnaast vond ik het 2 mooie honden, met de ideale grootte. Is deze erbij te zetten op het lijstje of raden jullie het af?

Ik denk dat ze wat meer beweging nodig hebben dan de poedel? En daarnaast kunnen ze moeilijk even alleen thuisblijven heb ik gelezen, klopt dat?
Laatst gewijzigd door Kippenhok op 24 jan 2017 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Kippenhok
Vaste gebruiker

Ja inderdaad. Misschien heb je wel een schot in de roos gemaakt met het opnoemen van poedel en cocker. 2 rassen die ik in eerste instantie niet in gedachte had maar lijken nu heel goed bij me te passen.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wel makkelijke blaffers. Dat moet je niet onderschatten.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Kippenhok schreef:Vanmiddag ben ik met de honden van mijn ouders aan de wandel gegaan en ik kwam een man tegen met 2 engelse cocker spaniels. Ik ben met hem aan de praat geraakt en wat hij over de honden te vertellen had stond mij erg aan en paste bij mijn wensen. Daarnaast vond ik het 2 mooie honden, met de ideale grootte. Is deze erbij te zetten op het lijstje of raden jullie het af?

Ik denk dat ze wat meer beweging nodig hebben dan de poedel? En daarnaast kunnen ze moeilijk even alleen thuisblijven heb ik gelezen, klopt dat?

Wij hadden thuis Engelse Cocker Spaniels, heerlijke honden!
Als ik lees wat jij te bieden hebt aan beweging, zou dat prima passen.
Alleen thuisblijven was geen probleem, mits opgebouwd :wink:
Afbeelding
Kippenhok
Vaste gebruiker

Oke ik ga me even inlezen. Als iemand nog bijzonderheden heeft te melden over een cocker hoor ik het graag. Ik las dat cockers wel een iets groter risico op gezondheidsproblemen hebben, hoe word dit ervaren?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Als je niet persé een rashond wil zou deze kruising misschien ook een optie zijn: http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 6&t=316004

Ik denk dat de pups rond de 50 centimeter hoog zullen worden maar zekerheid heb je bij een kruising natuurlijk niet.
Het enige waar ik over twijfel is of wat jij aan plannen hebt voldoende beweging is voor een pup uit deze combi.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Kippenhok schreef:Oke ik ga me even inlezen. Als iemand nog bijzonderheden heeft te melden over een cocker hoor ik het graag. Ik las dat cockers wel een iets groter risico op gezondheidsproblemen hebben, hoe word dit ervaren?
ik heb ooit eens een topic geopend met vragen over de engelse cocker, daarin geven cockereigenaren een hoop info.
het staat hier klikkerdeklik, misschien heb je er iets aan.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Kippenhok
Vaste gebruiker

Zeker, bedankt.
Doke
Actief

Marjoleine schreef:Wel makkelijke blaffers. Dat moet je niet onderschatten.
De cocker van mijn vriendin blaft idd meer dan mijn keesje.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”