Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Als Oor schrikt in het OV
Moderator: moderatorteam
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Re: Als Oor schrikt in het OV
Zolang ze leverworst van de muilkorf af kan likken kan dat allemaal, maar de miliseconde dat het op is wil ze haar neus er uit. Dat gaat heel snel. Misschien moet ik ik er nog wat extra tijd voor nemen. Ik zag net ook in de filmpjes die bij het stappenplan staan (ik had ze nog niet bekeken) dat ze het daar anders doen en het omgespen achter de oren los oefenen. Dat kan ik eerst ook eens gaan doen.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
O ja, dat is ook een goed idee, om dat apart te oefenen. Mila vond dat in eerste instantie ook raar, dat gefrunnik achter haar oren. Ik heb duidelijk wel mazzel gehad met drie honden die de muilkorf heel makkelijk accepteerden. Amy is de enige die hem ook daadwerkelijk wel eens draagt, maar als ik het weer eens oefen met Mila en Amoz komen ze meteen aan om hun neus erin te steken.mijke schreef:Zolang ze leverworst van de muilkorf af kan likken kan dat allemaal, maar de miliseconde dat het op is wil ze haar neus er uit. Dat gaat heel snel. Misschien moet ik ik er nog wat extra tijd voor nemen. Ik zag net ook in de filmpjes die bij het stappenplan staan (ik had ze nog niet bekeken) dat ze het daar anders doen en het omgespen achter de oren los oefenen. Dat kan ik eerst ook eens gaan doen.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb Laissah de korf positief aangeleerd (in allerlei stapjes) en nog steeds steekt haar snuit er prima in (ook voor langere tijd) en ik kan hem rustig vastmaken. Maar ze vindt de korf dragen alsnog Heel Erg. Hoe positief ik het dragen ervan ook heb proberen te maken (allerlei lekkers erdoorheen voeren, slagroom erin spuiten, gek doen, wandelen/rennen/...): het leven is Heel Zwaar en Zeer Stom met de korf om. Dat vind ik wel heel erg jammer en gelukkig hoeft ze hem niet vaak te dragen, maar soms moet het gewoon, hoe vervelend ze het ook vindt.
Soms heb ik bij haar een gentle leader (ofzo) om haar snuit en ook die vindt ze erg vervelend (wel een stuk minder vervelend dan de korf), ze is gewoon heel erg gevoelig voor iets om haar snuit. Helaas, maar het is dan gewoon even niet anders. Er is een kans dat je met Oor ook hierop uitkomt en ze nooit haar blije zelf zal zijn met zo'n korf om. Maar veiligheid gaat toch wel voor op blijheid in situaties waar anderen een grote kans lopen op een snep/hap (en de hond op inbeslagname).
Met Oor zou ik ook eens met andere voorwerpen gaan oefenen om haar puntneus in te steken. Een pionnetje bijvoorbeeld, of een emmer. Gewoon clickeren en dan trainen op het langer haar snuit erin houden. Alle onderdelen van het omdoen en dragen apart trainen (en de duur ervan uitbouwen). Qua duur zou ik trouwens niet ellenlang blijven uitbouwen, gewoon de tijd die je nodig hebt om hem vast te maken, langer niet.
Vastmaken trainde ik trouwens ook in stapjes: eerst bandje tegen haar wang aanleggen en korf weer weg, later ook andere deel achter haar oren doen en korf weer weg, nog weer later de beweging om het bandje in de gesp te doen, en pas als dat allemaal goed en rustig ging begon ik hem echt vast te maken (en gelijk weer los en af). Uiteraard héél veel belonen bij elke stap.
Soms heb ik bij haar een gentle leader (ofzo) om haar snuit en ook die vindt ze erg vervelend (wel een stuk minder vervelend dan de korf), ze is gewoon heel erg gevoelig voor iets om haar snuit. Helaas, maar het is dan gewoon even niet anders. Er is een kans dat je met Oor ook hierop uitkomt en ze nooit haar blije zelf zal zijn met zo'n korf om. Maar veiligheid gaat toch wel voor op blijheid in situaties waar anderen een grote kans lopen op een snep/hap (en de hond op inbeslagname).
Met Oor zou ik ook eens met andere voorwerpen gaan oefenen om haar puntneus in te steken. Een pionnetje bijvoorbeeld, of een emmer. Gewoon clickeren en dan trainen op het langer haar snuit erin houden. Alle onderdelen van het omdoen en dragen apart trainen (en de duur ervan uitbouwen). Qua duur zou ik trouwens niet ellenlang blijven uitbouwen, gewoon de tijd die je nodig hebt om hem vast te maken, langer niet.
Vastmaken trainde ik trouwens ook in stapjes: eerst bandje tegen haar wang aanleggen en korf weer weg, later ook andere deel achter haar oren doen en korf weer weg, nog weer later de beweging om het bandje in de gesp te doen, en pas als dat allemaal goed en rustig ging begon ik hem echt vast te maken (en gelijk weer los en af). Uiteraard héél veel belonen bij elke stap.
- mijke
- Zeer actief
Dat vermoeden heb ik eigenlijk ook. Ik heb inderdaad eerder ook een gentle leader gehad voor Oor en alle positieve trainingen en Heel Erg Lekkere beloningen and whatnot ten spijt, dat is altijd drama gebleven. Maargoed het is niet alsof ze op straat dol gillend op honden en mensen af rent om ze eens even lekker naar de strot te grijpen dus hij is niet acuut nodig, ik heb nog even om het toch te proberen om te buigen naar iets wat in ieder geval niet héél erg is.Zamunda schreef:Er is een kans dat je met Oor ook hierop uitkomt en ze nooit haar blije zelf zal zijn met zo'n korf om.
- Zamunda
- Zeer actief
Maar ook als ze het wel Heel Erg blijft vinden zou ik haar toch de muilkorf omdoen in de bus en drukke trein.mijke schreef:Dat vermoeden heb ik eigenlijk ook. Ik heb inderdaad eerder ook een gentle leader gehad voor Oor en alle positieve trainingen en Heel Erg Lekkere beloningen and whatnot ten spijt, dat is altijd drama gebleven. Maargoed het is niet alsof ze op straat dol gillend op honden en mensen af rent om ze eens even lekker naar de strot te grijpen dus hij is niet acuut nodig, ik heb nog even om het toch te proberen om te buigen naar iets wat in ieder geval niet héél erg is.Zamunda schreef:Er is een kans dat je met Oor ook hierop uitkomt en ze nooit haar blije zelf zal zijn met zo'n korf om.
- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Over dat oneerlijk: snap het wel maar kijk maar hoe snel je hond ingenomen kan worden en hoe lang je haar dan kwijt bent.
Om haar daar tegen niet te beschermen is net zo goed oneerlijk. Zo zou ik het zien.
Succes met het aanleren!
Om haar daar tegen niet te beschermen is net zo goed oneerlijk. Zo zou ik het zien.
Succes met het aanleren!
- Crescent
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Vervelend! Ik zou inderdaad een goed passende muilkorf kiezen. Leuk aan laten wennen, met veel prijzing en snoepjes zodat ze het associeert met een leuke bezigheid. Spaarzaam omdoen, in dit geval in het OV. De veiligheid die het geeft zal er voor zorgen dat jij ook meer ontspannen kan zijn, en Oor merkt dat.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Als Oor een beetje ruimte nodig heeft in het OV kun je natuurlijk ook een dekje op doen met de tekst "Pas op, Schurft, besmettelijk!"

- mijke
- Zeer actief
Uiteraard.Zamunda schreef:Maar ook als ze het wel Heel Erg blijft vinden zou ik haar toch de muilkorf omdoen in de bus en drukke trein.mijke schreef:Dat vermoeden heb ik eigenlijk ook. Ik heb inderdaad eerder ook een gentle leader gehad voor Oor en alle positieve trainingen en Heel Erg Lekkere beloningen and whatnot ten spijt, dat is altijd drama gebleven. Maargoed het is niet alsof ze op straat dol gillend op honden en mensen af rent om ze eens even lekker naar de strot te grijpen dus hij is niet acuut nodig, ik heb nog even om het toch te proberen om te buigen naar iets wat in ieder geval niet héél erg is.Zamunda schreef:Er is een kans dat je met Oor ook hierop uitkomt en ze nooit haar blije zelf zal zijn met zo'n korf om.
- mijke
- Zeer actief
Paisley schreef:Als Oor een beetje ruimte nodig heeft in het OV kun je natuurlijk ook een dekje op doen met de tekst "Pas op, Schurft, besmettelijk!"
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Kun je het ov niet mijden met haar , is het echt noodzakelijk dat ze met de trein en bus moet?

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ze heeft geen auto dus als ze met Oor ergens wil komen kan het niet anders lijkt me.Tineke schreef:Kun je het ov niet mijden met haar , is het echt noodzakelijk dat ze met de trein en bus moet?
- mijke
- Zeer actief
Precies. Met Oor naar Utrecht fietsen is bijvoorbeeld toch een tikje te verLongFields schreef:Ze heeft geen auto dus als ze met Oor ergens wil komen kan het niet anders lijkt me.Tineke schreef:Kun je het ov niet mijden met haar , is het echt noodzakelijk dat ze met de trein en bus moet?
- Paisley
- Zeer actief
Fietskarmijke schreef:Precies. Met Oor naar Utrecht fietsen is bijvoorbeeld toch een tikje te verLongFields schreef:Ze heeft geen auto dus als ze met Oor ergens wil komen kan het niet anders lijkt me.Tineke schreef:Kun je het ov niet mijden met haar , is het echt noodzakelijk dat ze met de trein en bus moet?

- mijke
- Zeer actief
Ik geloof dat hondenarbeid in Nederland tegenwoordig verboden isPaisley schreef:Fietskarmijke schreef:Precies. Met Oor naar Utrecht fietsen is bijvoorbeeld toch een tikje te verLongFields schreef:Ze heeft geen auto dus als ze met Oor ergens wil komen kan het niet anders lijkt me.Tineke schreef:Kun je het ov niet mijden met haar , is het echt noodzakelijk dat ze met de trein en bus moet?
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Misschien kan je het vastmaken van de muilkorf even loskoppelen van de snoet erin steken. Dus de muilkorf even omdoen als een halsband. Dan maak je wel dezelfde beweging en heb je dat gefrut met de gesp e.d.. Als dat goed gaat. Dan koppelen aan het eerst de muilkorf omdoen.
Overigens ga ik bij mijn eigen honden heel anders te werk. Muilkorf, gentle leader, hoedjes, jasjes, maakt niet uit. Gewoon op/aan en gaan met die banaan. Maar goed, mijn honden zijn dan ook niet schrikachtig of snel onder de indruk.

(waarna hij samen met Hippo de ballonnen ging stukbijten toen het mocht
)
Overigens ga ik bij mijn eigen honden heel anders te werk. Muilkorf, gentle leader, hoedjes, jasjes, maakt niet uit. Gewoon op/aan en gaan met die banaan. Maar goed, mijn honden zijn dan ook niet schrikachtig of snel onder de indruk.

(waarna hij samen met Hippo de ballonnen ging stukbijten toen het mocht
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
- Paisley
- Zeer actief
mijke schreef:Ik geloof dat hondenarbeid in Nederland tegenwoordig verboden isPaisley schreef: Fietskar

- Paisley
- Zeer actief
Ja zo doe ik het ook. Maar heb het niet geschreven want dat wordt hier en daar als aanstootgevend ervarenHippo schreef: Overigens ga ik bij mijn eigen honden heel anders te werk. Muilkorf, gentle leader, hoedjes, jasjes, maakt niet uit. Gewoon op/aan en gaan met die banaan. Maar goed, mijn honden zijn dan ook niet schrikachtig of snel onder de indruk.
Gewoon omdoen en wat leuks doen als afleiding, is dat geen optie?

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik ook. Werkt bij de mijne beter dan dat ik met bepaalde dingen ga oefenen. Dan wordt het een 'ding' en per definitie iets waar je om moet gaan zeuren.Paisley schreef:Ja zo doe ik het ook. Maar heb het niet geschreven want dat wordt hier en daar als aanstootgevend ervarenHippo schreef: Overigens ga ik bij mijn eigen honden heel anders te werk. Muilkorf, gentle leader, hoedjes, jasjes, maakt niet uit. Gewoon op/aan en gaan met die banaan. Maar goed, mijn honden zijn dan ook niet schrikachtig of snel onder de indruk.![]()
Gewoon omdoen en wat leuks doen als afleiding, is dat geen optie?
- mijke
- Zeer actief
Die 'gewoon omdoen en gaan'- methode gebruik ik ook wel eens voor dingen hoor. Halsband, tuigje, nat shirt met nat weer, etc. Maar met dingen op haar snuit is ze gewoon vrij snel panisch. Ze vindt het ook vré-se-lijk als ik bij slagroom voeren per ongeluk een lik op haar neus smeer ofzo. Bij de gentle leader heb ik die methode ook geprobeerd, drá-má! Ze raakt echt in paniek. Als ze het gewoon vervelend zou vinden zou ik meer van het jammer maar helaas-principe zijn. Maar dit leer ik toch liever zo positief mogelijk aan, omdat we soms ook best wel lang onderweg zijn met het OV. Het lijkt me helemaal niks als ze al die tijd enorm gestressed is, sterker nog, dat lijkt me vreselijk. Ze doet het verder juist zo onwijs goed en relaxed in het OV.
- Tineke
- Zeer actief
Maar moet je echt naar Utrecht toe , dat is meer wat ik bedoel.mijke schreef:Precies. Met Oor naar Utrecht fietsen is bijvoorbeeld toch een tikje te verLongFields schreef:Ze heeft geen auto dus als ze met Oor ergens wil komen kan het niet anders lijkt me.Tineke schreef:Kun je het ov niet mijden met haar , is het echt noodzakelijk dat ze met de trein en bus moet?
Als wij maar een hond zouden hebben dan liggen hier op fietsafstand meerdere leuke losloopgebieden of andere plekken om de hond uit te laten.
Enkel zouden we dan een andere da moeten zoeken dan die we nu hebben omdat die verder weg zit.
Als je gaat reizen om een leuke wandeling te maken waarbij er eerst enorm veel stress aan vooraf gaat zou ik de afweging maken of dat het waard is.

- Tineke
- Zeer actief
Ja zo doen we het hier ook , Orson moest weleens een muilkorf om als hij naar een da ging en dat was dan om en geen gezeur. Maar goed dat was dan maar kort en echt heel erg noodzakelijkPaisley schreef:Ja zo doe ik het ook. Maar heb het niet geschreven want dat wordt hier en daar als aanstootgevend ervarenHippo schreef: Overigens ga ik bij mijn eigen honden heel anders te werk. Muilkorf, gentle leader, hoedjes, jasjes, maakt niet uit. Gewoon op/aan en gaan met die banaan. Maar goed, mijn honden zijn dan ook niet schrikachtig of snel onder de indruk.![]()

-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
kan je haar niet gewoon alert houden als het heel druk is in de trein/bus, zodat ze niet zomaar ineens iemand bovenop zich heeft terwijl ze ligt te dutten, zeg maar?
Laatst gewijzigd door sbientje op 11 mei 2017 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- mijke
- Zeer actief
Oh zo, ja dat moet echt, want mijn zusje en mijn vader wonen daar. En mijn broertje woont in Alkmaar. Ik heb vrienden in Gouda, Wageningen, Amsterdam etc. Ik ga daar graag heen, meestal voor meerdere dagen en Oor gaat graag mee, dat vinden we alletwee hartstikke leuke uitjes. En als ik eens ter afwisseling ergens anders wil wandelen voor de leuk moet ik trouwens ook met de bus. Echt noodzakelijk is dat natuurlijk niet, maar als je gaat kijken naar noodzakelijk dan blijft er natuurlijk helemaal niks meer overTineke schreef:Maar moet je echt naar Utrecht toe , dat is meer wat ik bedoel.mijke schreef:Precies. Met Oor naar Utrecht fietsen is bijvoorbeeld toch een tikje te verLongFields schreef:Ze heeft geen auto dus als ze met Oor ergens wil komen kan het niet anders lijkt me.Tineke schreef:Kun je het ov niet mijden met haar , is het echt noodzakelijk dat ze met de trein en bus moet?
Ja en nogmaals Oor ervaart helemaal geen stress in het OV. De trein is sowieso eigenlijk nooit een probleem, daar kan ik haar ook veel makkelijker veilig houden. Het gaat alleen om de bus en dan vooral als het heel druk is. Dat zijn maar kleine stukjes.
- Zamunda
- Zeer actief
Dat is natuurlijk ook prima en doe ik ook bij veel dingen, maar ik laat het van de situatie en de hond afhangen waar ik voor kies (in het geval van Lais en de muilkorf was dat dus opbouwen).Hippo schreef: Overigens ga ik bij mijn eigen honden heel anders te werk. Muilkorf, gentle leader, hoedjes, jasjes, maakt niet uit. Gewoon op/aan en gaan met die banaan. Maar goed, mijn honden zijn dan ook niet schrikachtig of snel onder de indruk.
- mijke
- Zeer actief
Inmiddels heb ik het voor elkaar dat ik de korf losjes om kan doen en dan blijft ze een paar seconden netjes zitten, terwijl ik veelbelovend een stuk leverworst voor haar neus houd. Ze geeft er nog poot bij ook! Meerdere leverworstjes achter elkaar voeren gaat nog wel lastig, en zonder leverworst in het vizier is het nog steeds paniek, maar er zit verbetering in!