Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Als Oor schrikt in het OV

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Als Oor schrikt in het OV

Ongelezen bericht door mijke »

Wij hebben geen auto en voor lange afstandenvervoer zijn Oor en ik aangewezen op het OV. Dat is opzich absoluut geen probleem, ze is van jongs af aan al gewend en ze legt zich rustig te slapen onder een stoel of wat dan ook. Ze wordt veel geaaid door jan en alleman en dat vindt ze natuurlijk geweldig. Zelfs als het superdruk is blijft ze de rust zelve, soms zelfs een beetje te rustig want dan ligt ze uitgebreid in het gangpad te maffen terwijl iedereen over haar heen moet stappen :P

Maar soms kan het gebeuren dat ze ergens van schrikt en dan snept. Vrijdag bijvoorbeeld zaten we al een half uur in een zo goed als lege bus, en kwamen er bij een halte onverwachts ineens een stuk of 20 schreeuwende, stoeiende, gillende drukke kinderen de bus in rennen. Dan schrikt Oor zich dus het jandoedel, springt op en begint woest te blaffen dat iedereen eens een portie normaal moet doen. Als men dan niet luistert is ze niet te beroerd om een snep uit te delen. Dat gaat allemaal ranzendsnel. Over het algemeen ben ik zelf gelukkig ook razendsnel en kan ik haar wel tegen houden (fysiek, want ze voelt zich dan te bedreigd om rustig te doen wat ik zeg).

Maar gister lag ze onder een stoel toen er een kindje van een jaar of 7 binnen kwam. De bus trok onverwacht op, reed ook nog over een bobbel en terwijl het kindje wilde gaan zitten viel ze bijna om en ging daarbij per ongeluk bijna boven op Oor dr hoofd staan. Ja, toen snepte ze, en dit keer raak omdat het voor iedereen onverwacht was. Ze bijt dan echt niet door, maar het is natuurlijk wel vervelend, het meisje schrok zich uiteraard de blubber en ze had een klein putje in haar been staan :oeps:

Dit was de eerste keer dat ze echt raak snepte, en dat kan natuurlijk niet. En het blijkt, dat ik in de afgelopen 5,5 jaar dat ik haar heb het altijd voor heb kunnen zijn, maar nu dus voor het eerst niet en dat betekent dat het vaker kan gebeuren dat ik er niet op tijd bij ben. Ik moet er dus iets mee. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Er op trainen lijkt me lastig, want het zijn allemaal situaties waarin ze enorm schrikt en ze zich in principe ook terecht bedreigd voelt. Hoe ik die instinctieve reactie zou moeten ombuigen op een situatie die ik ook niet makkelijk na kan bootsen zie ik zo niet voor me. Misschien is een snuitje een oplossing? Hoewel we soms wel heel lang onderweg zijn, maar al die tijd ligt ze natuurlijk wel stil en is het niet nodig te hijgen (tenzij misschien als het echt heel warm is, maar dan vermijden we OV toch als het ff kan). Jullie tips zijn zeer welkom!
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Als Oor schrikt in het OV

Ongelezen bericht door sbientje »

muilkorf zou ik doen, geen snuitje dat vind ik zo krappig. gewoon zo'n korf.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Een goedpassende muilkorf...
Probleem opgelost.

Snuitjes zou ik niet aan beginnen dat is echt niet geschikt om langer te dragen
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

muilkorf om en haar niet meer in het gangpad laten liggen, lijkt mij de beste oplossing.
snuitje is niks, zeker niet als het voor langere tijd is, bovendien is mijn (beperkte) ervaring dat mijn honden een snuitje een stuk vervelender vonden dan een goedzittende korf.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet

Ongelezen bericht door Kaiou »

Ik zou haar in ieder geval niet onder een stoel of bank leggen, maar ergens waar iedereen haar kan zien, dan kunnen mensen ook rekening houden met haar.
Ik zit zelf met Kaiou altijd in de bus op de klapstoelen in het 'kinderwagenportaaltje' en in de trein niet in een coupe maar in een portaal.
Zo ver mogelijk weg van andere passagiers dus en zo dat men Kaiou altijd kan zien.
Zowel bij de bus als bij de trein kun je zo zelf snel zien wie/wat er in gaat stappen, dus dan heb je tijd om je hond af te leiden door aandacht te vragen en vast te houden totdat de nieuwe mensen binnen zijn en zitten.
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Ja in het gangpad laat ik haar niet liggen als het ff kan. Door haar op een goede pek te positioneren heb ik het eerder inderdaad altijd kunnen voorkomen. Maar als het druk is heb je daar niet altijd een keus in, en Oor wurmt zich ook nog wel eens op plekken omdat ze natuurlijk ook gewoon comfortabel wil zijn tijdens de reis (iets dat sommige medereizigers soms niet door lijken te hebben, voor sommigen is een hond net een dooie pop die je precies zo kunt positioneren en in een hoek drukken als je wilt :roll: ).

Zo'n muilkorf, ik ken alvast geen een dierenwinkel hier in de buurt waar ik ze ooit heb zien hangen, maar ik neem aan dat je dat behoorlijk goed moet passen? Kopen jullie die online, hoe meet je de maat en waar moet je op letten? Ik heb het liefst iets lichts en compacts als dat even kan (ik hou er niet van om met heel veel zooi andermans huis te bezetten als ik ergens op visite ben en ik reis het liefst zo licht mogelijk).

Ergens voelt het wel een beetje oneerlijk om Oor haar manier van zelfverdediging af te pakken voor als iemand boven op haar gaat staan :oeps: Maar daar moet ik dan maar even over heen stappen.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Izzy moet er ook niks van hebben in het OV, al dat gekke gedoe. Die zit dus tussen m'n benen/onder de stoel en moet zich maar koest houden. We gaan niet lopen sneppen/tetteren op die vierkante halve meter.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik heb voor rita indertijd de korf geleend bij de da en er nu voor vixen een gekocht, omdat ze het niet zo heeft op mannen en mijn nieuwe da een man is.
meer voor mezelf dan voor vixen eerlijk gezegd, ik ben een stuk ontspannener als ze dat ding om heeft en zij is daardoor ook een stuk relaxter en veroorzaakt geen problemen.

merk: baskerville en de maat voor vix is #4.
het zijn helemaal geen zware dingen en als je een beetje grote zakken in je jas hebt past ie daar gewoon in.
ze verkopen ze hier wel bij de dierenwinkel en ik mocht ze daar ook gewoon passen.

deze heeft vixen
Afbeelding
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila kan ook snappen bij schrik of pijn (altijd in de lucht tot nu toe) en met haar ga ik om die reden niet zo snel naar plekken die erg druk en onoverzichtelijk zijn. Maar goed, jullie zijn beperkt tot het OV, dus vermijden is geen optie. Als ik met Mila bijvoorbeeld op een terras ga zitten, zoek ik een rustige plek in een hoek en zorg ik altijd dat ik voor haar zit, dus tussen haar en passerende mensen, rennende kinderen, obers (die spullen uit hun handen kunnen laten vallen) - en is die plek er niet, dan ga ik er niet zitten of op zoek naar een ander terras.
Ik zou in jullie geval ook een muilkorf gebruiken. De baskerville ultra die hierboven is geplaatst heeft Amy ook, maar is eigenlijk niet zo heel geschikt voor honden met een wat langere snuit. De gewone baskerville muilkorf (dus niet de ulltra) past dan vaak beter. De meeste dierenwinkels hebben verschillende soorten en maten liggen en dan kun je dus goed passen.
mijke
Zeer actief

En hoe hebben jullie het aanleren aangepakt? Ik heb in een ver verleden een blauwe maandag een gentle leader geprobeerd, dat vond ze de vele snoepjes, het opbouwen en positieve associaties ten spijt echt een vreselijk verschrikkelijk ding puur vanwege het feit dat hij om haar snuit moest. Een korf zit ruimer en vind ze hopelijk minder erg maar toch zijn tips voor het aanleren zeker welkom.
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

mijke schreef:En hoe hebben jullie het aanleren aangepakt? Ik heb in een ver verleden een blauwe maandag een gentle leader geprobeerd, dat vond ze de vele snoepjes, het opbouwen en positieve associaties ten spijt echt een vreselijk verschrikkelijk ding puur vanwege het feit dat hij om haar snuit moest. Een korf zit ruimer en vind ze hopelijk minder erg maar toch zijn tips voor het aanleren zeker welkom.
Met dit stappenplan kun je de muilkorf positief aanleren.
mijke
Zeer actief

GoldenGizmo schreef:
mijke schreef:En hoe hebben jullie het aanleren aangepakt? Ik heb in een ver verleden een blauwe maandag een gentle leader geprobeerd, dat vond ze de vele snoepjes, het opbouwen en positieve associaties ten spijt echt een vreselijk verschrikkelijk ding puur vanwege het feit dat hij om haar snuit moest. Een korf zit ruimer en vind ze hopelijk minder erg maar toch zijn tips voor het aanleren zeker welkom.
Met dit stappenplan kun je de muilkorf positief aanleren.
Ah goeie link, dank! Dat filmpje van kikopup zal ik ook es kijken zo, ik ben altijd wel fan van hoe zij dingen doet. :ok:

En ik wil ook een muilkorf die er vrolijk uit ziet. Roze ofzo! :mrgreen:
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Ze zijn wel te koop bij de dierenwinkels, alleen hangen ze dan op een wat minder opvallend plekje. Meestal ook bij de tuincentra waar een dierenafedling is
Afbeelding
mijke
Zeer actief

:LOL: Nanna! Ik wil trouwens helemaal niet dat ze uit haar buurt blijven, ze vindt aandacht juist heerlijk in het OV ;) Een reis niet geaaid is een reis niet geleefd is haar motto. Dus een vriendelijk ogende muilkorf zou ze toch zeker wel erg op prijs stellen :mann:
mijke
Zeer actief

Judith schreef:Ze zijn wel te koop bij de dierenwinkels, alleen hangen ze dan op een wat minder opvallend plekje. Meestal ook bij de tuincentra waar een dierenafedling is
:idea: Ah ik kan inderdaad wel eens gaan kijken bij Tuinland hier!
-tycho
Zeer actief

Ongelezen bericht door -tycho »

mijke schreef:
En ik wil ook een muilkorf die er vrolijk uit ziet. Roze ofzo! :mrgreen:
Met muilkorf krijgt je hond vanzelf meer ruimte maar om dat effect te vergroten zou ik toch die met ontblote tanden erop nemen.

Je wil roze, deze dan?

https://thijsjoziasse.files.wordpress.c ... 181104.jpg
-tycho
Zeer actief

Nanna schreef:
-tycho schreef: Je wil roze, deze dan?

https://thijsjoziasse.files.wordpress.c ... 181104.jpg
Daar kunnen ze niet fatsoenlijk in hijgen
O ja sorry , niks gezegd.

Tss weer met goede bedoeling bijna een hond vermoord.
mijke
Zeer actief

-tycho schreef:Tss weer met goede bedoeling bijna een hond vermoord.
:mep: :LOL:
-tycho
Zeer actief

mijke schreef:
-tycho schreef:Tss weer met goede bedoeling bijna een hond vermoord.
:mep: :LOL:

Sorry was niet zo bedoeld, ik dacht roze snavel leuk! maar was nooit de bedoeling om jou met een dooie roze eend in de trein te laten zitten.
mijke
Zeer actief

Gelukkig heeft Nanna ons weer eens van de ondergang gered! :E:
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

mijke schreef: Ergens voelt het wel een beetje oneerlijk om Oor haar manier van zelfverdediging af te pakken voor als iemand boven op haar gaat staan :oeps: Maar daar moet ik dan maar even over heen stappen.
Nou daar zou ik dan inderdaad maar overheen stappen want zoals je aangaf viel dit kind doordat de bus optrok dus was het per ongeluk dat ze op Oor terecht kwam.
Zoiets kan ten alle tijde gebeuren natuurlijk dus ik zou voor de muilkorf versie gaan en die kan je dan wellicht op rustige ritten aflaten.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zou ook een muilkorf gebruiken. Better safe than sorry
In het OV lijkt het ook lastig voorkomen. Ik heb Mayke wel eens opgevouwen onder een stoel moeten schuiven met een tas en een koffer in het bagagerek en iemand die dan naast je komt zitten. Heb wel eens overwogen om Mayke dan ook maar in het bagagerek te parkeren :LOL: Want ze gaat languit liggen en sommige mensen stappen dan op haar staartharen of dreigt dat ze dat gaan doen.
Met twee honden werd het bijna ondoenlijk om in de spits het OV te pakken maar toen Kiwi kwam had ik gelukkig al een auto en is het maar enkele keren nodig geweest om ze beide mee te nemen.

Je zult wel veel reactie erop krijgen ben ik bang. :engel:
Afbeelding
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

Bij bol.com hebben ze ook neopreen muilkorfjes.
Niet de goedkoopste maar schijnen lekker comfortabel te zijn.
https://www.bol.com/nl/p/neopreeen-muil ... 039716157/
:U:
Laatst gewijzigd door Donkere Dame op 20 feb 2017 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

En ik maar denken dat Bol.com een hele nette boekenwinkel is :80:
Afbeelding
Donkere Dame
Actief

Ongelezen bericht door Donkere Dame »

Paisley schreef:En ik maar denken dat Bol.com een hele nette boekenwinkel is :80:
:goeie:

Not :zweep:
mijke
Zeer actief

Ik ben bezig Oor een korfje aan te leren volgens het hier eerder geposte stappenplan, maar ik loop vast. Als ik de korf pak dan pak ik ook leverworst dus dat is geweldig, en op mijn commando "snuit!" steeks ze bijzonder enthousiast haar neus er in om lekkers te ontvangen. Maar het lukt me niet om de duur uit te bouwen. Ze haalt haar neus er direct weer uit, en als ik het commando dan nogmaals geef of even wacht om te kijken of ze er zelf op komt dan raakt ze in verwarring en bouwt ze spanning op. Het lukt me wel haar neus er langer in te houden als ze door de korf heen leverworst op moet likken, maar als het op is dan haalt ze haar neus er direct weer uit. Heeft iemand hier nog truucjes voor of een andere aanpak die zou kunnen werken? Ik wil haar niet dwingen haar neus er in te houden, het moet echt van haar zelf uit komen.
DeDiana
Zeer actief

Ik heb ze ook geleerd zelf hun neus in de korf te steken met een voertje. Daarna maak ik de kort vast, geef weer een voertje, en maak de korf weer los. Zo iedere keer iets langer. Als ze enigszins gewend zijn aan het gevoel van de korf, doe ik 'm een paar keer om voordat we gaan wandelen. Wandelen is leuk en dan is er genoeg afleiding, dus dan wordt de associatie met de muilkorf nog positiever. Ik laat de korf dan een aantal minuten om. Zo heb ik zowel bij Amy, Amoz als Mila de muilkorf heel makkelijk aangeleerd, ze hebben er alle drie totaal geen probleem mee.
Laatst gewijzigd door DeDiana op 10 mei 2017 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Het lijkt me voor een hond ook helmaal niet logisch om de snuit in de korf te houden eerlijk gezegd. Ik zou 'm gewoon om doen en aan de wandel gaan. Onze labrador moest daar in het begin ook aan wennen tijdens het wandelen maar uiteindelijk was het prima.
mijke
Zeer actief

DeDiana schreef:Ik heb ze ook geleerd zelf hun neus in de korf te steken met een voertje. Daarna maak ik de kort vast, geef weer een voertje, en maak de korf weer los. Zo iedere keer iets langer. Als ze enigszins gewend zijn aan het gevoel van de korf, doe ik 'm een paar keer om voordat we gaan wandelen. Wandelen is leuk en dan is er genoeg afleiding, dus dan wordt de associatie met de muilkorf nog positiever. Ik laat de korf dan een aantal minuten om. Zo heb ik zowel bij Amy, Amoz als Mila de muilkorf heel makkelijk aangeleerd, ze hebben er alle drie totaal geen probleem mee.
Dit heb ik gister geprobeerd, maar ze raakt dan al in paniek voordat ik uberhaupt de korf vast heb gegespt. Ze vindt het Echt Heel Vervelend om iets op haar neus te hebben.
DeDiana
Zeer actief

mijke schreef:
DeDiana schreef:Ik heb ze ook geleerd zelf hun neus in de korf te steken met een voertje. Daarna maak ik de kort vast, geef weer een voertje, en maak de korf weer los. Zo iedere keer iets langer. Als ze enigszins gewend zijn aan het gevoel van de korf, doe ik 'm een paar keer om voordat we gaan wandelen. Wandelen is leuk en dan is er genoeg afleiding, dus dan wordt de associatie met de muilkorf nog positiever. Ik laat de korf dan een aantal minuten om. Zo heb ik zowel bij Amy, Amoz als Mila de muilkorf heel makkelijk aangeleerd, ze hebben er alle drie totaal geen probleem mee.
Dit heb ik gister geprobeerd, maar ze raakt dan al in paniek voordat ik uberhaupt de korf vast heb gegespt. Ze vindt het Echt Heel Vervelend om iets op haar neus te hebben.
O, dat maakt het wel lastiger ja. Lukt het wel om de korf tegen haar neus aan te houden of erop te laten leunen als ze zelf haar neus erin steekt? Dus dat je geen voertje meer geeft voor het haar neus erin steken, maar pas zodra de korf even een seconde op haar neus rust?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”