Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond zou geschikt zijn?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Re: Welke hond zou geschikt zijn?

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

LongFields schreef:
Brindlecardi schreef:Cardigans kunnen prima traplopen :ok: Uren wandelen is ook geen punt voor ze. Wel zou ik je bepaalde lijnen afraden als je er echt wel wat mee wilt doen qua sport, je hebt lijnen waar reuen echt neigen naar de 25kg :schrik: Voor het idee, je hebt haar natuurlijk gezien, Apple is 12kg :mrgreen:
Ik kan Apple overal mee naartoe nemen, ze is echt de grootste mensenvriend die er is en ook met honden gaat het altijd wel goed. Wel kunnen corgi's best wel even de boel willen regelen en hebben ze gauw hun woordje klaarstaan. Dat kan icm sommige honden best wel tot conflict leiden (niet zozeer een 'gevecht' maar meer onenigheid) sommige reuen kunnen ook best wel een beetje macho zijn.
Het zijn totaal geen weglopers en ik ken er zelf geen die jachtinstinct hebben.
Ik heb zelf met Apple flyball gedaan, op haar manier en op haar tempo ging dat prima. Je moet over het algemeen niet de ambitie hebben om de beste te worden in bijvoorbeeld behendigheid.
Ondanks dat ze zeker will to please hebben, hebben ze ook zeker een eigen mening. Vaak brengen ze die mening op een grappige manier. :mrgreen: Daar kan ik vaak wel om lachen. Wel zal je toch ook consequent moeten zijn, geef ze een vinger en ze nemen toch wel je hele hand.
Helaas komen hernia's wel regelmatig voor bij de corgi. Ik weet zelf dat het een risico is, maar ik beperk Apple daarvoor niet in haar beweging. (kwaliteit over kwantiteit zeg ik altijd maar)

Je gaf het al aan in het wandeltopic, maar mocht je het leuk vinden om bijvoorbeeld samen met je vriend eens te wandelen met Apple, pb maar :ok:
Ik denk wel dat het lastiger zal zijn een reu van het ras te vinden die zo atletisch gebouwdvisvals Apple, dan een teefje. Een reu is over het algemeen toch best wat forser en zwaarder dan een teefje. Gezien het feit dat ze er een reu bij willen denk ik dat een geschikte Corgi vinden lastiger is dan een teef van het ras.
Daar heb je zeker gelijk in.
Voor een echt licht modelletje zou je misschien zelfs ook moeten kijken naar het buitenland.
Even voorbeeldje wat ik zo snel kon vinden waar minder zware corgi's voorkomen en waar ze ook bv schapendrijven doen met de honden:
http://cardiizastrograda.com/dogs-eng.html
De vader van de lichte brindle teef is de opa van moederkant van Apple. (de Blondie's lijn)

Overigens is het niet zo dat de zwaardere types 'slechter' zijn dan de meer ranke en lichte variant.
Mij lijkt het alleen wel qua belasting wat zwaarder voor het zware type als je er echt flink mee wilt sporten.
Daarnaast heb je ook zeker in Nederland genoeg fokkers die wel redelijke zware reuen hebben maar die niet kolossaal zijn.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Manuma schreef:
LongFields schreef:
Nanna schreef:Geknipte Puli ;-)
Een herdershond die eruit ziet als een lollige middenslag Poedel ;-)

[img]https://zsivanys.nl/shack/piio.jpg[/i mg]
Dit is wel het perfecte compromis tussen jouw wens voormeen hetder en diemvan je vriend voor een Poedel. Maat lijkt me ook perfect.
Tot welke hoogte vinden jullie een hond nog een middelmaat? Ik denk dat een pup van Mojo's zusje Felice en de behaarde Peruaan Jochie ook zou kunnen passen. In huis lekker relaxed maar ook actief genoeg voor urenlang wandelen en hondensport. Beide ouders zijn zo'n 50 centimeter dus de pups zullen vermoedelijk ook zoiets worden. Dat is een centimeter of 10 kleiner dan Mojo is, die is namelijk een flink stuk groter. Bij fokken is een topic over deze combi.
Niet groter dan Uma :mrgreen: Die is 59 cm maar is wat doorgezakt dus laten we inderdaad tot de 50 cm zeggen.
Ik zag op Animal Event nog een broertje van Mojo, niet Rally maar ik weet de naam niet meer. Ik twijfel nu zelfs of het wel een broer was :oeps: Zijn er nog pups "over" dan? Gaat Mojo geen puppy's maken? :mann:

Ik vind de Puli ook een heel goede optie al ken ik ze eigenlijk helemaal niet in het echie. We hebben er één in het "bos" lopen hier, een witte en dat is echt een ontzettend lief en kalm hondje. Klein! En halflange vacht. Ik heb de Puli nog helemaal niet besproken met vriend, dat ga ik zeker doen.
Brindlecardi schreef:Cardigans kunnen prima traplopen :ok: Uren wandelen is ook geen punt voor ze. Wel zou ik je bepaalde lijnen afraden als je er echt wel wat mee wilt doen qua sport, je hebt lijnen waar reuen echt neigen naar de 25kg :schrik: Voor het idee, je hebt haar natuurlijk gezien, Apple is 12kg :mrgreen:
Ik kan Apple overal mee naartoe nemen, ze is echt de grootste mensenvriend die er is en ook met honden gaat het altijd wel goed. Wel kunnen corgi's best wel even de boel willen regelen en hebben ze gauw hun woordje klaarstaan. Dat kan icm sommige honden best wel tot conflict leiden (niet zozeer een 'gevecht' maar meer onenigheid) sommige reuen kunnen ook best wel een beetje macho zijn.
Het zijn totaal geen weglopers en ik ken er zelf geen die jachtinstinct hebben.
Ik heb zelf met Apple flyball gedaan, op haar manier en op haar tempo ging dat prima. Je moet over het algemeen niet de ambitie hebben om de beste te worden in bijvoorbeeld behendigheid.
Ondanks dat ze zeker will to please hebben, hebben ze ook zeker een eigen mening. Vaak brengen ze die mening op een grappige manier. :mrgreen: Daar kan ik vaak wel om lachen. Wel zal je toch ook consequent moeten zijn, geef ze een vinger en ze nemen toch wel je hele hand.
Helaas komen hernia's wel regelmatig voor bij de corgi. Ik weet zelf dat het een risico is, maar ik beperk Apple daarvoor niet in haar beweging. (kwaliteit over kwantiteit zeg ik altijd maar)

Je gaf het al aan in het wandeltopic, maar mocht je het leuk vinden om bijvoorbeeld samen met je vriend eens te wandelen met Apple, pb maar :ok:
Weet jij nou in een paar zinnen het verschil in karakter tussen Pembroke en Cardigan aan te geven? De Pembroke is pittiger geloof ik? Die hebben wel rechte voorpoten en de Cardigan kromme zag ik maar maakt dat nou heel veel uit voor de hond? Ik wilde eigenlijk nooit aan een hond met een extreem uiterlijk en vond de Corgi daar altijd wel onder vallen maar nu ik er veel mee heb gemaakt die zo ontzettend makkelijk en sociaal zijn ben ik toch wel enthousiast geworden.
Ik zou dan inderdaad voor een atletische lijn willen gaan.
Dankjewel! Ik zal vriend eens porren om met jou en Apple op pad te gaan, die oren :I:
Het grootste verschil is wel dat pembroke's gewoon heel erg serieus zijn. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg :mrgreen:
Cardigans zijn gewoon het tegenovergestelde, het kan allemaal niet gek genoeg. Ze kunnen echt zo op het toneel. Als ik hier bezoek heb dan trekt ze werkelijk alles uit de kast om de leukste thuis te zijn. Dat lukt ook altijd best aardig. :mrgreen:
Ik moet wel zeggen dat Apple misschien een beetje doorgeslagen is in mensvriendelijkheid. Die loopt echt te 'sjansen' met mensen en moet ik echt onder appèl zetten buiten af en toe omdat ze anders gewoon op mensen af dendert. Dat is niet helemaal des cardigans, een beetje terughoudendheid is ze niet vreemd normaliter.

Leuk! :ok:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

-tycho schreef:Ik zou zelf voor een ras gaan dat je draken kan bijhouden. Lijkt me gewoon leuker voor de hond zelf..
Aan de ene kant wil ik dat, aan de andere kant ook niet. Mijn honden zijn zelfstandige jagers en gaan graag op ontdekkingsreis. Ik weet niet of jij mijn opvanger Cody nog mee hebt gekregen? Die bleef dichtbij en speelde toch ook met mijn honden. Hij vond mij als baas belangrijker dan mijn andere twee honden en dat vond ik toch wel ontspannen lopen. Mijn honden lijken snel en actief vanwege hun ras en lichaamsbouw maar ze zijn eigenlijk best wel lui en langzaam op wandeling. Ze trekken weleens een sprintje maar verder zijn ze vooral aan het scharrelen en ze spelen niet of nauwelijks samen. Uma loopt bijvoorbeeld altijd door de bosjes en Manu snuffelt aan elke graspol. Ze zijn vooral aan het stappen of draven. Misschien ook omdat ze zoveel loslopen en langere tijd wandelen. Ik vind het weleens jammer dat er niet wat meer spektakel inzit. Als ik een actiefoto wil moet ik die actie uitlokken :lol1:
Dus ik denk eigenlijk dat het voor de honden niet zo uitmaakt.

Overigens heb ik niet echt sportambities, maar zou ik het wel leuk vinden voor de lol af en toe wat te ondernemen. Ik doe veel aan interactie op wandelingen en ik ben gewend dat ik daar veel aan moet werken. Mijn honden hebben die ambitie helemaal niet namelijk, die zijn met zichzelf bezig. Ik zou graag een hond erbij willen die uit zichzelf al graag wat wil doen met mij maar niet niets te doen heeft als ik zelf even rechtuit wil lopen.

De Cardigans uit het linkje van Brindlecardi vind ik heel erg mooi hoog op de poten.
Heavy schreef:Als je lol wil zou ik zeggen een Schapendoes :ok: het zijn echt clowntjes . Ze hebben wel de neiging om uit te vallen in een groep . Ik heb er zelf nooit last van gehad Jip blaft zelden .

Ze werken graag voor je en vinden sport ook leuk . Ze zijn echt slim . Wel even goed kijken naar de vachten waar daar zit nogal verschil in .
Oh dat hoor ik voor het eerst! Wat dan? En hoe is de vacht qua onderhoud? Ik kan me voorstellen dat je die na een dag strand wel even goed moet doorkammen?
LongFields schreef:
Dat is Jippie geweest, die is van dezelfde eigenaresse als Jochie, die daar ook was. Jippie is een flink stuk kleiner dan Mojo.
Of er nog pups over zijn weet ik niet, ik dacht dat er tot nu toe 4 besproken zijn maar misschien is dat aantal nog veranderd.
Ik hoop wel dat Mojo een keer gaat dekken, maar dat zal niet eerder zijn dan over een jaar of 2.
Zeker een stuk kleiner maar je herkent hem direct als familie :D Ook zo'n knappe hond.

Heel veel dank voor jullie meedenken! Ik heb de Schapendoes toch maar op de lijst gezet, de Aussie staat nog tussen haakjes en de Welsh Springer spaniel en Puli vind ik toch ook een optie. De Cardigan staat nog wel op 1, al twijfel ik toch nog over die lange rug en korte poten.
-tycho
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -tycho »

Ik vind deze 2 zo leuk bij elkaar passen , baas en hond dus.

Ik heb dus niks tegen het ras. Alleen bij jou denk ik, heeft die hond niks aan die bouw.
Op het strand, denk ik dan heeft die eerder last van zand in de ogen omdat hij zo laag is zeg maar..
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

En een Triss?
Voldoet eigenlijk wel aan jouw beschrijving.
Afbeelding
Groetjes Marja
Abby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua en Leonberger
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Abby »

Nanna schreef:Geknipte Puli ;-)
Een herdershond die eruit ziet als een lollige middenslag Poedel ;-)

Afbeelding
Oh leuk! :I: daar hou ik wel van!

(Okee, er is heel veel waar ik wel van hou, maar toch... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Manuma schreef:
Paisley schreef: Je vriend wil niet een hond met een te hoge drive toch?
Daar maak je met een kelpie wel heel veel kans op. Ze hebben enorm veel drive, focus en will to please, en zijn ook niet erg lollig ingesteld maar bloedserieus. Ik herken de kelpie niet in de beschrijving.
Ik twijfelde al, bedankt :ok: Dan valt die helaas af. Ik vind het prachtige honden en zou het zelf leuk vinden maar om mijn vriend ermee op te zadelen vind ik ook zo wat.
-tycho schreef:http://www.miniaussie.nl/content/rasbeschrijving

Ik zie zoiets wel passen jij jouw roedel.
Ik heb de Australian shepherd ook op onze lijst staan maar dat is ook weer zo'n ras dat zoveel varianten kent. Ik vind ze net even wat leuker en losser dan de Border collie. Ik vind de Mini aussie dan weer niet zo leuk, dan wil ik een echte :engel: net als die poedel.
sbientje schreef:Schapendoes?
Ik ken alleen maar "stomme" schapendoezen :oeps: Uitvallen, neurotisch doen, hysterie. Vriend vindt ze wel leuk, ik minder. Maar wie weet kan iemand dat weerleggen?
Lieske_1977 schreef:Een Welsh Springer Spaniel?
Héél leuke honden! Was de Welsh nou rustiger dan de Engelse?
Zijn dat gezonde honden over het algemeen?

Ik zal maar zeggen dat wij de Corgi bovenaan onze lijst hebben staan. In principe de Cardigan.
Het enige dat mij dwarszit zijn die korte poten en dat toch wel zware lijf. Wij gaan in een drive in woning wonen dus dan kan de hond niet zelfstandig de trap op denk ik? En hebben ze niet andere gebreken door dat toch wat gekke lichaam? Qua karakter is het vooral voor vriend echt een perfecte hond. Na Animal Event is hij helemaal om en moet ik zeggen dat ik ook wel enthousiast geworden ben. Het zijn allemaal leuke, sociale honden en ze werken graag met de baas zonder dat ze direct een hoge drive hebben. Maar als ik een paar uur over het strand ga hossen, is zo'n hond dan niet snel kapot?
Heb de rest van het topic nog niet gelezen, maar ik zit/zat met precies hetzelfde dilemma. Ik ga waarschijnlijk voor de Zweede Vallhund, die zijn wel iets minder herderig maar wel verwant aan de corgi met functionele bouw. :D
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Bij Tobi merk ik niet dat hij last heeft van zijn bouw. Ze zijn juist gefokt om te drijven en ze zijn al jaren zo gebouwd. Dus ze kunnen hard rennen, zich laten vallen en omrollen en weer verder hard rennen. Natuurlijk heb je fokkers die doorslaan en dat is niet goed. In Amerika zie je de pootjes steeds korter worden en de billen steeds dikker worden. Want dat is leuk.

Tobi komt dan uit een showlijn maar hij heeft lange poten en is juist slank gebouwd. Merk echt niet dat hij last heeft van zijn bouw. Hij is nu 11 maanden en weegt (denk ik) ongeveer 13 kilo.

Het serieuze van een pembroke herken ik niet in Tobi, zijn ouders en de honden van mijn schoonouders zijn juist allemaal leuke clowns en allemansvrienden. Iedereen in het park wil Tobi aaien en Tobi vind dat heerlijk al die aandacht :pffff: Hij is verbaast als mensen hem negeren, haha.

Het is gewoon waar je zelf meer naar neigt, want qua uiterlijk zijn ze ook compleet anders natuurlijk. Cardigans zijn over het algemeen groter en steviger gebouwd. En het clowneske is inderdaad meer bij ze vertegenwoordigt, maar dat houd ook in dat zij dingen heel grappig vinden die jij als baas minder vindt :balon: Omdat ik zelf het verschil ook niet goed wist heb ik flink wat over opgezocht en gelezen. Daar kwam ook in naar voren dat de pembroke wat meer baasgericht is en de cardigan weer meer op zich zelf.

Maar ja het zijn ook allemaal individuen natuurlijk en je moet uiteindelijk kiezen waar je eerste voorkeur naar uitgaat :D

Op facebook is er wel een leuke groep waar beide goed vertegenwoordigd zijn. Wie weet kun je daar nog wat rondkijken, is een leuke actieve pagina: https://www.facebook.com/groups/corgili ... s/?fref=ts
_Esmee
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

sbientje schreef:border terrier? Ik noem maar iets :D
Terriergroep laat ze links liggen, geen Spettertje dus..
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Puli, Pumi, Mudi, Kroaat (al zijn de laatste 3 wel echt actiever dan de 1e) Schapendoes, Markiesje (misschien iets te klein) australian kelpie, border collie (ook wel echt actief) Er zijn zoveel middenslag honden in rasgroep 1 die prima passen.
Of een portugese waterhond? Of de spaanse?
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Ik denk ook dat een corgi goed past! :ok:

En omdat de Welsh op je lijstje staat, is een werklijn clumber wellicht ook iets om te overwegen? Die zijn doorgaans net wat relaxter en stabieler (en clownesker). :Q: Lekker compact, actief maar allesbehalve druk en ontzettend makkelijk te motiveren.

Afbeelding

En ehm, een kromfohrländer? Die voldoen volgens mij ook prima aan jullie wensen. :D
Laatst gewijzigd door klaproos op 01 mei 2017 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Manuma
Zeer actief

-tycho schreef: Ik vind deze 2 zo leuk bij elkaar passen , baas en hond dus.

Ik heb dus niks tegen het ras. Alleen bij jou denk ik, heeft die hond niks aan die bouw.
Op het strand, denk ik dan heeft die eerder last van zand in de ogen omdat hij zo laag is zeg maar..
Hm ja, dat heeft dus ook wel mijn twijfel. Dat laatste is geen probleem denk ik, er scheuren zo vaak ukken met groot plezier over het strand. En zo klein zijn Corgi's niet :)
tycha schreef:En een Triss?
Voldoet eigenlijk wel aan jouw beschrijving.
De korthaar collie trekt me al jaren, ik geloof dat ik er wel eens eerder een topic over gestart ben :D Ik vind het heel leuke honden maar vriend kreeg ik niet heel enthousiast. Zijn opa had vroeger een collie en die beet dus hij heeft er niet veel positiefs van onthouden. Misschien moet hij ook Triss maar eens tegenkomen ;)
Heavy schreef:Er zit gewoon heel veel verschil in de dikte van de vacht vooral ondervacht bij de Schapendoes . Er zijn er die maar 1 keer in de 6 weken een keer doorgekamd moeten worden en dan ben je een uurtje bezig maar er zijn er ook waar je wekelijks minstens een half uur aan het kammen bent .

Was je vriend niet allergisch ? Want dan is de Schapendoes een goede keus :ok:

Ze nemen ontzettend veel zand mee :mrgreen: dat valt er vanzelf uit dus na een strandwandeling hoef je niet te kammen maar natte haren klitten weer wel sneller .

Ze hebben ontzettend veel energie over het algemeen en rennen en vliegen en duikelen dus wat dat betreft een leuke actieve hond . Maar ook wel zelfstandig en niet zo baasgericht als een herder :wink: dat verschil merk ik heel duidelijk tussen Jip en Heavy .
Nee, vriend is niet allergisch gelukkig maar een ras dat minder verhaart dan onze Manu zou welkom zijn :lol1: Ik had geen idee van die vachten, dankje! :ok: Ik vind het inderdaad sportieve honden en misschien heb ik net de pech de verkeerde tegen te komen.
Tenmashi schreef: Heb de rest van het topic nog niet gelezen, maar ik zit/zat met precies hetzelfde dilemma. Ik ga waarschijnlijk voor de Zweede Vallhund, die zijn wel iets minder herderig maar wel verwant aan de corgi met functionele bouw. :D
Die zijn ook heel leuk maar wel een stuk scherper geloof ik? We houden er met onze raskeuze ook rekening mee dat we nog niet weten of we aan kinderen willen. Als we dat wel willen moeten we wel een hond hebben die vriendjes thuis accepteert en ik geloof dat de Vallhund nog wat wantrouwend kan zijn, toch?
Wel heel leuk dat jullie ook zoeken trouwens :cheer:
tobi__ schreef:Bij Tobi merk ik niet dat hij last heeft van zijn bouw. Ze zijn juist gefokt om te drijven en ze zijn al jaren zo gebouwd. Dus ze kunnen hard rennen, zich laten vallen en omrollen en weer verder hard rennen. Natuurlijk heb je fokkers die doorslaan en dat is niet goed. In Amerika zie je de pootjes steeds korter worden en de billen steeds dikker worden. Want dat is leuk.

Tobi komt dan uit een showlijn maar hij heeft lange poten en is juist slank gebouwd. Merk echt niet dat hij last heeft van zijn bouw. Hij is nu 11 maanden en weegt (denk ik) ongeveer 13 kilo.

Het serieuze van een pembroke herken ik niet in Tobi, zijn ouders en de honden van mijn schoonouders zijn juist allemaal leuke clowns en allemansvrienden. Iedereen in het park wil Tobi aaien en Tobi vind dat heerlijk al die aandacht :pffff: Hij is verbaast als mensen hem negeren, haha.

Het is gewoon waar je zelf meer naar neigt, want qua uiterlijk zijn ze ook compleet anders natuurlijk. Cardigans zijn over het algemeen groter en steviger gebouwd. En het clowneske is inderdaad meer bij ze vertegenwoordigt, maar dat houd ook in dat zij dingen heel grappig vinden die jij als baas minder vindt :balon: Omdat ik zelf het verschil ook niet goed wist heb ik flink wat over opgezocht en gelezen. Daar kwam ook in naar voren dat de pembroke wat meer baasgericht is en de cardigan weer meer op zich zelf.

Maar ja het zijn ook allemaal individuen natuurlijk en je moet uiteindelijk kiezen waar je eerste voorkeur naar uitgaat :D

Op facebook is er wel een leuke groep waar beide goed vertegenwoordigd zijn. Wie weet kun je daar nog wat rondkijken, is een leuke actieve pagina: https://www.facebook.com/groups/corgili ... s/?fref=ts
Bedankt, ik heb me direct aangemeld!
Fijne beschrijving :ok: Dan weet ik nog niet welke soort we zouden willen :LOL:
Tenmashi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tenmashi »

Manuma schreef:
Tenmashi schreef: Heb de rest van het topic nog niet gelezen, maar ik zit/zat met precies hetzelfde dilemma. Ik ga waarschijnlijk voor de Zweede Vallhund, die zijn wel iets minder herderig maar wel verwant aan de corgi met functionele bouw. :D
Die zijn ook heel leuk maar wel een stuk scherper geloof ik? We houden er met onze raskeuze ook rekening mee dat we nog niet weten of we aan kinderen willen. Als we dat wel willen moeten we wel een hond hebben die vriendjes thuis accepteert en ik geloof dat de Vallhund nog wat wantrouwend kan zijn, toch?
Wel heel leuk dat jullie ook zoeken trouwens :cheer:
Ik ken ze tot dusver als hele relaxte hondjes, maar zo heel veel heb ik er nog niet ontmoet. :tongue: Geen idee hoe ze met kinderen zijn, wil zelf geen kinderen dus totaal niet aan gedacht haha!
Manuma
Zeer actief

Ramiek schreef:
Ik ben groot fan van Spetter en ik vind de Ierse terriër ook een heel leuke hond maar terriërs zijn niet zo mijn ding qua karakter. Ik kan het zo gauw geen naam geven maar ik ben geen partij voor een beetje terriër. Ik denk dat het je moet liggen :lol1:
Machie schreef:Puli, Pumi, Mudi, Kroaat (al zijn de laatste 3 wel echt actiever dan de 1e) Schapendoes, Markiesje (misschien iets te klein) australian kelpie, border collie (ook wel echt actief) Er zijn zoveel middenslag honden in rasgroep 1 die prima passen.
Of een portugese waterhond? Of de spaanse?
Puli, ja, zeker een optie. Pumi vind ik heel lelijk :schrik: en de Mudi en Kroaat weet ik echt 0,0 van :mrgreen: Dus die ga ik eens nader bekijken. Het Markiesje trekt me niet, ik vind wat ik tot nu toe van ze gezien heb niet goed bij mij passen. De Portugese waterhond vind ik wel leuk maar die is toch best groot? De Spaanse ken ik helemaal niet :oeps: De Italiaanse wel, die vind ik toch ook wel echt héél leuk maar vriend vindt ze te gereserveerd. De Kelpie en de Border collie zitten toch te hoog in hun drive vrees ik. En de border collie is ook niet helemaal mijn ding, zo serieus. Maar misschien heb ik er een verkeerd beeld van hoor.
Tedzy. schreef:Ik denk ook dat een corgi goed past! :ok:

En omdat de Welsh op je lijstje staat, is een werklijn clumber wellicht ook iets om te overwegen? Die zijn doorgaans net wat relaxter en stabieler (en clownesker). :Q: Lekker compact, actief maar allesbehalve druk en ontzettend makkelijk te motiveren.

[img]https://c1.staticflickr.com/6/5484/3029 ... 912d92.jpg[/i mg]

En ehm, een kromfohrländer? Die voldoen volgens mij ook prima aan jullie wensen. :idea:
Die laatste is volgens mij heel erg zeldzaam? En ze doen me wat aan kooikers denken en die vind ik vreselijk :LOL: :mann:
De Clumber jaaa :I: maar mijn vriend vindt die droopy ogen niet mooi. Zou je niet zeggen, hij is gek van Uma, maar dat is zo gegroeid hè :LOL: :engel:
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik zie je nog niet op de IJslander reageren dus gooi ik er een leuke foto bij :mrgreen: dit vind ik echt één van de leukste rassen. Gewoon sociaal en leuk en mooi.

Afbeelding
Afbeelding
Bellaatje
Actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Bellaatje »

En een Toller?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Ramiek schreef:
ja dat stond eerder niet in de OP :) Ik vond het wel passen, niet te groot, lekker actief, redelijk sociaal, baasgericht. Maar ja, ze wil niet! :P
Manuma
Zeer actief

Lothian schreef:Ik zie je nog niet op de IJslander reageren dus gooi ik er een leuke foto bij :mrgreen: dit vind ik echt één van de leukste rassen. Gewoon sociaal en leuk en mooi.

[img]http://www.icelanddogs.com/images/Alisa-2.jpg[/i mg]
Ja echt prachtig. Maar dat gekéf :schrik: Dat is geen normaal blaffen :lol1: Ik kom ze verder niet zo vaak tegen eigenlijk. Ze zijn wel heel erg aandoenlijk om te zien. Oké oké, ik ga wel eens kijken of ik mee kan wandelen :mrgreen:
sbientje schreef: ja dat stond eerder niet in de OP :) Ik vond het wel passen, niet te groot, lekker actief, redelijk sociaal, baasgericht. Maar ja, ze wil niet! :P
Haha nee ik heb laatst op een klein hondje gepast maar ik vond het echt niets. Ik kon haar nergens vinden en dan liep ze vlakbij me. Ik was ook continu bang dat ze omver gelopen zou worden. Net een maatje groter zou fijn zijn. En terriërs zijn veel te fel voor mij.
Bellaatje schreef:En een Toller?
Ik vind het zo vaak van die serieuze chagrijnen naar andere honden :schrik:
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Manuma schreef:
Lothian schreef:Ik zie je nog niet op de IJslander reageren dus gooi ik er een leuke foto bij :mrgreen: dit vind ik echt één van de leukste rassen. Gewoon sociaal en leuk en mooi.

[img]http://www.icelanddogs.com/images/Alisa-2.jpg[/i mg]
Ja echt prachtig. Maar dat gekéf :schrik: Dat is geen normaal blaffen :lol1: Ik kom ze verder niet zo vaak tegen eigenlijk. Ze zijn wel heel erg aandoenlijk om te zien. Oké oké, ik ga wel eens kijken of ik mee kan wandelen :mrgreen:
Daar moet je Kruimel eens naar vragen. Ik heb al meerdere malen gelezen dat dat ook aan de lijn ligt.

Als ik nog eens voor een pup ga, staat een ijsco héél hoog op mijn lijstje.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ah ja, je vriend houdt van krulletjes. Dan is een spaanse waterhond misschien wel iets. Ken ik alleen maar positieve verhalen over: intelligent, gevoelig, baasgericht, atletisch, erg geschikte voor agility. Middenmaatje.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Je vriend moet gewoon aan de tokkel :pffff:
Afbeelding
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

De Lagotto dan? Heb er eens eentje in de studio gehad, dat was echt een super leuke hond.

En een Schapendoes kan wel wisselend zijn volgens mij idd. Je hebt wel een goed nest/goede fokker nodig en een goede opvoeding.
Noortje is een hele leuke hond geworden, vind ik. Echt een lieve, leuke, enthousiaste clown. Een heerlijk dier. Of schapendoezen nu perse hele sportieve honden zijn weet ik niet. Ik vind ze gewoon normaal actief. Noortje past zich prima aan. Rustig in huis, kan zichzelf lekker vermaken in de grote tuin van m'n ouders. Houdt van een wandeling, maar hoeft niet elke dag. Ligt op apegapen als Zahra is geweest. :D Het is wel echt een schatje, zo lief. Ze kan wel wat onzeker zijn soms. Maar dit valt over het algemeen best mee.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Toller?

Moei es kijke bij dat pupke van Maeve! :I:
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Een leuke golden retriever. aktief buiten en thuis zijn het vloerkleedjes.
Manuma
Zeer actief

Pino01 schreef:Een leuke golden retriever. aktief buiten en thuis zijn het vloerkleedjes.
Een Golden vinden we ook heel erg leuk, net als de labrador maar na onderzoek vinden we de gezondheid een risico, epilepsie en kanker... en achteraf is de maat net even te groot. Nouja, volgens vriend dan.

We hebben ook gekeken naar dit soort Goldens;
Afbeelding
Ik kwam alleen terecht in een buitenlands doolhof qua informatie. Ik kreeg het idee dat het dan een behoorlijke werkhond wordt.
kooi schreef:Toller?

Moei es kijke bij dat pupke van Maeve! :I:
Ja die is echt heel erg leuk :lief: maar eenmaal volwassen vind ik het nou niet van die makkelijke honden? Of kom ik ook daarvan de verkeerde tegen? We hebben in onze buurt een behoorlijke Toller-explosie.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Ik weet niet of de bearded collie al voorbij is gekomen maar die past ook wel in het plaatje..
Groetjes, Marjan
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

En de Tibetaanse Terriër (die geen terriër is, maar een veedrijver, en om de verwarring nog groter te maken binnen rasgroep 9 valt)?

Afbeelding
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Tibetaanse terriërs zijn leuk ja!
_Esmee
Manuma
Zeer actief

De Tibetaan heb ik pas sinds een paar weken in het echie gezien en wat een leuke honden zijn dat!
Op een of andere manier (dat heb ik ook met de Schapendoes) vind ik het minder sprekende honden omdat je de ogen en het lijf niet goed ziet onder al dat haar maar vriend is er helemaal weg van. Ik heb gisteren dan ook even gespiekt bij de stand van de Tibetanen :D Heel vriendelijke en open honden; zeker iets dat zou kunnen passen!

Jeetje.. nog best veel en we hadden al zo gefilterd :vaag:
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Lagotto zou ik ook, als ik je wensenlijstje bekijk, nader gaan bekijken.
Het teefje van mijn ouders, wijlen Guusje, was een bijzonder grappig, sportief en niet-jagend hondje dat het met mens en hond uitstekend kon vinden. Hele dagen lopen was leuk, lekker op de bank liggen soezen ook, meegaan boodschappen ook en eindeloos ballen uit zee plukken ook. Kortom; een heel praktisch dier en niet groot maar ook zeker niet klein en kwetsbaar.

Ik vond wel dat de vacht veel aandacht nodig had om mooi te blijven. Maar dat is beslist ook een een kwestie van perceptie. Ik doe eigenlijk nooit wat aan de vachten van mijn honden en Guus moest 3/4 keer per jaar echt naar de trimmer omdat de vacht anders viltte.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”