Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wanneer ga je te ver?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Pienda
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Wanneer ga je te ver?

Ongelezen bericht door Pienda »

mijke schreef:Om deze vraag te kunnen beantwoorden moet je eigenlijk eerst een andere vraag beantwoorden, namelijk: is het vervelend voor een hond om gecorrigeerd te worden, heeft dat een negatief effect op zijn algehele welbevinden? Ik denk dat dat niet per definitie zo is. Ligt natuurlijk een beetje aan de correctie, maar gewoon een 'uh' of een 'nee' of een 'opletten!' kan volgens mij prima zonder dat de hond daarvan gelijk iets overhoudt. Sterker nog, volgens mij hebben ze daar zelfs baat bij want dat schept duidelijkheid. Waarom dat bij training voor de lol anders zou zijn dan training voor de opvoeding zou ik niet weten. Uiteindelijk gaat het denk ik om de balans. Als een hond er met zijn kop niet bij is of er met de pet naar gooit kun je dat best een of twee keer corrigeren, maar het moet geen strijd worden. Als het effect heeft, goed, dan ga je weer lekker enthousiast door en is alles gewoon leuk. Als het geen effect heeft, dan moet je misschien sowieso je methode aanpassen, of accepteren dat dit niet het juiste moment is om te doen wat je wilt doen. Morgen weer een dag zeg maar.
Goeie vraag inderdaad. Ik denk dat ik een correctie zou definiëren als een prikkel die als vervelend wordt ervaren door een hond.
Voor de duidelijkheid, ik heb het hier niet (noodzakelijk) over fysieke correcties, maar over alles dat als correctie geldt. Een boze nee is voor mij ook al een correctie.

Hier een filmpje over negatieve markers, waarbij ik dus het gevoel heb dat het niet als vervelend door de hond wordt ervaren. Maarja, vragen kan je het ze natuurlijk niet. Meer druk dan dit noem ik in ieder geval een correctie.

Kruimel53 schreef:
Ja precies. Ik hoef er zelf niks mee te bereiken, ik doe geen wedstrijden, ik werk niet voor m'n broodje met de honden dus ik hou het gewoon leuk voor iedereen.
Aan de ene kant vind ik dit heel logisch. Aan de andere kant, voor die hond maakt het niet uit of jij er je geld mee moet verdienen. Voor die hond blijft het even leuk of even vervelend. Maar goed, als ik op die manier ga terug redeneren kom ik er uiteindelijk op uit dat we geen huisdieren moeten houden..

Overigens, voordat mensen zich zorgen gaan maken, ik ben niet van plan mijn hond te gaan schoppen als hij niet netjes volgt. Onze trainingssessies zijn opgedeeld in 3/4 delen van elk 5-10 minuten. De rest van de tijd ligt hij lekker ontspannen in de auto te chillen. Er wordt erg veel gespeeld tussendoor en ik train überhaupt vaak zonder lijn. Dit topic is grotendeels een hypothetische vraag die naar bovenkwam in een gesprek over honden trainen.
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

veertje schreef:
Shiloh86 schreef:veertje. Er zijn natuurlijk andere manieren van corrigeren dan slaan/schoppen of flinke fysieke correcties.

Ik vind een duidelijke nee of mijn stem verheffen met een mopper dat ik boos ben, ook een correctie. En best een flinke ook. En ja. Dat gebruik ik wel eens. Ook in de training.

Maar Duke is dan ook niet zo gevoelig. Nee. Natuurlijk vind hij het niet leuk, maar ik vind het ook niet leuk om genegeerd te worden. Wat ik al eerder zei. Duke kan zo plots in zijn eigen opwinding en afleiding onbereikbaar worden. Door even daar doorheen te breken, en Daar eventueel een verbale correctie bij te gebruiken, om vervolgens focus te vragen middels een touch en hem daarna weer te belonen en weer vrolijk verder tegaan, komt hij er toch weer uit en kunnen we verder. Soms helpt het niet. En dan stoppen we. Maar zon “verdorie! Snap out of it!” Heeft best wel eens zin. En zie ik ook niet echt als een probleem.
Ik gebruik ook een flinke nee als correctie, dat heb ik eerder ook geschreven. Maar zoals ik begreep bedoelde TS correcties meer dan een nee.
Oooh. Dat had ik niet begrepen dat TS wel fysiek bedoelde.
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Hier kwam er ook niet een echte fysieke correctie aan te pas overigens. Meestal was stem voldoende, klein rukje aan de riem of even in je kladden grijpen(indien hij los liep en zelf wel even ging bepalen wat hij ging doen) met wat uitleg erbij vind ik niet heel erg fysiek.

Slaan,schoppen, knijpen en porren doen we hier niet aan, en al helemaal niet om wat kunstjes te laten zien.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

op het moment van ontvangen is een correctie vervelend, maar hindert het de hond echt? Ik heb er hier twee die er erg verschillend op reageren. Eentje heeft bij een correctie (meer dan 'Nee', maar zeker minder dan een enorme ruk aan de riem) meteen zoiets van: nou dan niet, dan ga ik lekekr wat anders doen. Daarbij is dan de kunst om het zo in te kleden dat het voor haar lijkt of ze het zelf ook zo wil, en zo bedacht heeft :P Daar heb ik geen talent voor. Daarom ben ik met haar ook gestopt met trainen. Ze doet de dingen die ze zelf leuk vindt prima, en andere dingen dus niet echt. En zonder beloning in de vorm van snoep doet ze het een heel stuk minder sowieso, het moet wel wat opleveren.

De ander is in de training eigenlijk iets beter gemotiveerd en ook gevoeliger voor mijn stemming, hij vindt het wel heel leuk als ik blij met hem ben. Voerbeloning doen hem niet extreem veel. Hij lust het wel hoor, maar hijgaat er nou niet beter van werken. Hij kan het wel hebben als ik hem corrigeer, terwijl hij op het oog de gevoeligere van de 2 is. Ik hou het bij hem wel bij een duidelijke Nee of een kort rukje aan de riem als ie erg trekt bijvoorbeeld).

Als ik steeds moet corrigeren vind ik trainen niet meer leuk, dus dan kap ik ermee. Met Pom voelde het op een gegeven moment een beetje als betalen om gefrustreerd te raken, dat lukt me gratis ook prima danku :P Het moet voor baas en hond leuk zijn, als dat voor 1 van beide niet is, dan stoppen we gewoon en gaan we wat anders doen.

Harder dan een rukje aan de riem corrigeren doe ik in training niet. Het is niet zo belangrijk.
cuatro
Actief
Mijn ras(sen): Coton de Tulear, Shih Tzu, Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door cuatro »

Mijn hond deed ook niet altijd wat ik van haar verlangde. Achteraf gezien kwam het door mijn gemoedstoestand.
groetjes monique
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Ik heb een hond waarvan ik meteen kniediep in de stront kan zakken als hij het gevoel krijgt dat hij wordt gedegradeerd tot truucjespop.
We werken sámen, met respect voor elkaars grenzen, of helemaal niet.
Bij detectie duidt hij de geurbron ook maar één keer aan. Als ik het hem nogmaals vraag heeft ie zoiets van 'Heb ik net al gedaan, was duidelijk, val dood' :mrgreen:
Pas na zijn komst ben ik gaan beseffen hoe gemakkelijk mijn border collies zich over grenzen heen laten gebruiken omdat ze nu eenmaal zo zijn geprogrammeerd om de baas te willen plezieren.
Sindsdien let ik nog meer op signalen die aangeven dat ze iets niet willen en dan probeer ik tijdig te stoppen.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik een training stopte en de keren daarna niet alsnog bereikte wat ik wilde dus ik heb er vertrouwen in dat het voor mijn honden prima werkt.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik vind correcties niet passen in training, muv opvoedmatige situaties die zich tijdens de training voordoen. Dus de hond wil je naar het veld sleuren, of trekt naar andere honden toe bijvoorbeeld. Maar het trainen zelf? Nee, dat moet leuk zijn en als je hond de oefening volgens jou beter moet doen dan moet je het bij jezelf zoeken (hoe kan ik het beter of duidelijker aangeven/mijn hond beter motiveren/...). Een correctie vind ik dan een enorm zwaktebod en afbreuk doen aan het trainen en de relatie met de hond.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Daar zou ik me al helemaal niet druk om maken en zeker geen correcties op uitvoeren.
Accepteer dat de hond er soms gewoon geen zin in heeft en gewoon niet altijd doet waar jij zin in hebt of omdat jij dat wil... zolang het niet iets opvoedkundig is maar iets dat jij leuk vind om te doen zou ik het zeker niet doen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Pienda schreef:Naar aanleiding van gebrek aan vooruitgang in de training met mijn hond ben ik de laatste tijd aan het overwegen om correcties te gaan gebruiken.
Begrijp me niet verkeerd, ik corrigeer absoluut binnen de opvoeding, maar trainen doe ik bijna uitsluitend positief.
Nu had ik daar een discussie over met mijn vriend waarbij we eigenlijk allebei niet goed het antwoord wisten, dus nou leg ik het jullie maar voor :engel:

In hoeverre is het eerlijk/ethisch correct om druk te leggen op je hond om iets te doen? Dat we dat in het opvoeden doen is door mij te rechtvaardigen omdat het wel leuk voor iedereen moet blijven en er geen gevaarlijke situaties mogen ontstaan. Maar hoe dat binnen het trainen ligt komen wij niet uit.

Maar een voorbeeld om het duidelijk te maken. Hondlief doet het hartstikke leuk in de gehoorzaamheid. Hij heeft er zichtbaar plezier in en voor een worstje en een balletje doet hij erg veel. Sommige dagen is hij er alleen niet helemaal met zijn kop bij en dan is het beeld gelijk anders. Hij doet wel wat ik van hem vraag, maar wel met de franse slag. Hij doet het dus niet zoals ik het graag van hem zie en zoals ik hem ook heb aangeleerd. Is dat een reden voor jullie om correcties toe te passen? Er vanuit gaande dat een grotere beloning op die dagen ook niet werkt. Of is dit een reden voor jullie om te zeggen, nou we doen dit voor de lol, dus het is niet eerlijk meer van hem te vragen dan dat hij op dat moment wil aanbieden?

Zo ja, hoe ver mag je dan gaan in die correcties? Mijn gevoel zegt dat je dan net zo ver gaat totdat je hond reageert, wat verschillend zal zijn per hond. Maar als de ene hond niet reageert op een correctie waarbij een andere hond niet meer het veld op durft, is het dan nog steeds okee om die eerste hond op die manier te corrigeren? Dus hoe ver ga je en wanneer zeg je, ik stop er gewoon mee, ik accepteer zoals het gaat zonder de correcties?

Ben heel erg benieuwd naar hoe jullie erover denken! Ik ben er nog niet over uit.
De Franse slag (slordigheid) zou ik denk ik herstellen als in "en nu doe je het even goed". Eventueel op een wat lager niveau.

Overigens is het helemaal niet gek om voor jezelf eens wat filmpjes te kunnen kijken over jouw werken met je hond.
Voor jezelf als je bezig bent misschien niet duidelijk zichtbaar, maar voor anderen vast en zeker wel.
Misschien ben je zelf ook met de Franse slag bezig?

Een paar "nieuwe ogen" ( = andere trainster) die toekijken als je werkt met je hond, kan ook helpen.

Correcties, vooral harde correcties werken zelden goed bij training.
Daar zou ik dus niet aan beginnen.
Gedoseerd ietsje meer druk zetten kan soms wel, afhankelijk van de hond.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
ranetje
Zeer actief

Cleva schreef:
Zamunda schreef:Ik vind correcties niet passen in training
Ik snap wat je bedoelt maar ik ben het er toch niet helemaal mee eens.
De scheiding tussen opvoeden en trainen is trouwens ook niet altijd heel duidelijk.

Ik denk dat eigenaren zich heel goed moeten realiseren dat stress enorm op de loer ligt. Zowel de eigenaar als de hond zijn niet in hun element want alles is nieuw en moeilijk, als het tenminste een goede training betreft. Duizend keer hetzelfde kunstje is meer iets voor manegepaarden.
Dat maakt dat de leerbare momenten kort zijn en ver van elkaar liggen.
Een hond die nog zit te klappertanden van de spanning leert niets meer. Ook niet als hij blij is want dan is het dom gekeet en dat is net zo onwenselijk.
Op dat moment moet je dus niet met correcties aankomen want dan ben je de spanning alleen maar nog verder aan het opwerken en dat heeft echt geen zin.

Maar op zich vind ik het best redelijk om een hond een keer terug op zijn gat te zetten als hij denkt zelf te mogen bepalen wanneer we vertrekken of na het vijftigste apportje ineens besluit om de zaak niet meer af te geven. Je mag best een keer duidelijk zijn maar dan moet je daarna stoppen.
Een correctie dient onthouden te worden dus ga er dan geen enorme staart aan zitten breien.
Je mag je hond best duidelijk maken dat je iets echt nooit meer wil hebben maar dan is de leercapaciteit wel meteen op.
Niet drie, vier, vijf boodschappen per sessie willen aanleren. Dat is echt nog nooit gelukt.

Corrigeren mag best maar dan is dat wel de boodschap van de dag. Dan ben je dus klaar met je training.
Dus als einde training?..........
Hier ga ik eens over nadenken :ok:
Ik sluit vrijwel altijd af met een goed uitgevoerde (eventueel eenvoudige) oefening om te zorgen dat een volgende training weer graag begonnen wordt.
Corrigeren bij een training doe ik heel soms, als ik zeker weet dat mijn hond de opdracht begrijpt en kan uitvoeren en dan toch een eigen - andere - keuze maakt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Cleva schreef:Linea recta naar de auto mag maar dat hoeft niet per se en het kan ook niet altijd.
Ik bedoelde meer dat je een hond die zijn best doet toch kunt corrigeren maar dan is het leervermogen wel verbruikt.
Een geslaagde oefening is een prima afsluiting maar geen nieuwe of moeilijk dingen meer.
De kans dat een hond dan echt overspannen gaat lopen doen is heel groot en daar heeft gewoon niemand iets aan.

En als het niet hoeft corrigeer je natuurlijk niet. Dat spreekt voor zich.
. :ok:
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

Ik wil eigenlijk altijd dezelfde oefening, soms met een andere moeilijkheidsgraad, nog een keer goed doen. En dan met een megabeloning.
Heb het gevoel dat dat het effect van de correctie versterkt en dat het de hond ook een soort van reset.
Als de hond na 1 correctie in de training niets meer kan leren, heb je dan niet wat te hard gecorrigeerd? Is overigens wel de reden dat ik niet met correcties kan werken bij mijn teef, want die slaat dan op hol.
ranetje
Zeer actief

Pienda schreef:Ik wil eigenlijk altijd dezelfde oefening, soms met een andere moeilijkheidsgraad, nog een keer goed doen. En dan met een megabeloning.
Heb het gevoel dat dat het effect van de correctie versterkt en dat het de hond ook een soort van reset.
Als de hond na 1 correctie in de training niets meer kan leren, heb je dan niet wat te hard gecorrigeerd? Is overigens wel de reden dat ik niet met correcties kan werken bij mijn teef, want die slaat dan op hol.
Dan heb je in ieder geval voor die hond te hard gecorrigeerd, dat denk ik ook :ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Voor het overgrote deel mee eens Cleva :ok:
Ik denk wel (wat je in het begin ook zegt) dat een te zware correctie waardoor de hond niet meer in staat is om te leren een ongewenst effect heeft.
Afbeelding
Snowdog
Actief

Ongelezen bericht door Snowdog »

Aansluiten op wat Cleva al gezegd heb (en waar ik het bijna helemaal mee eens bent) Dit is wat ik vind een groot probleem van hondentraining in een groep bij een vereniging. Het wordt dan gek gevonden als je na 10 minuten opstapt omdat het die dag misschien gewoon niet werkt. Dan ga je verder en het wordt meestal niet beter. Je zit misschien een half uur in de auto voordat je bij de vereniging bent. Allemaal dingen dat de meeste mensen niet zomaar ophouden, op 1/5e (of 4/5) van de les. En dat is jammer.

Ik ben niet tegen correctie tijdens training. Maar dan gaat het over gedrag dat al getraind is. Bijvoorbeeld trekken aan de lijnband. Of over 'noodsituaties'. Als op training de eerste keer is dat mijn hond een andere hond aanvalt, dan corrigeer ik. Bij het aanleren van oefeningen corrigeer ik niet. Dat kan niet want de hond weet niet wat er verkeerd is. Ik leer ze wel een woord voor Nee aan, maar dat gebruik ik als een woord om te zeggen: dit is niet wat ik wil dus probeer wat anders. En in training probeer ik het zo te sturen dat het eigenlijk niet echt mis kan gaan. Als ze eens weten wat de bedoeling is, maak ik het moeilijker in kleine stappen. Een beetje afhankelijk van de hond moet ik dan nog wel eens ingrijpen, maar als dat bij iedere uitvoering is dan heb ik het verkeerd aangeleerd dus dan beginnen opnieuw.
Pienda
Zeer actief

Cleva schreef: Om op je vraag terug te komen; Nee, ik vind niet dat je te hard gecorrigeerd hebt als de les dan wel voorbij is.
Het gaat me er om dat je correcties ook als les moet zien. Net zoals veel mensen na een geweldig rondje gewoon stoppen omdat het dan beter beklijft werkt dat ook zo bij een conflict. Je wil dat je hond de correctie onthoudt want waarom geef je hem anders. Tocfh?
Nou, daarom dus. Niet meteen zand erover. Niet meteen weer paaien en gezellig doen. Net liet je hem nog met recht schrikken dus waarom moet dat 15 seconden later ineens vergeten zijn?
Laat het gewoon even inwerken.

En zoals ik al zei kan dat inwerken per hond en baas enorm verschillen maar het werkt nooit echt anders. De basis blijft dat een correctie bedoelt is om je hond te laten balen. Als hij niet baalt doe je het dus fout.
Mee eens dat een correctie effect moet hebben. Maar in mijn optiek moet een correctie (en de druk die je daarmee uitoefent) per direct klaar zijn wanneer de correctie het gewenste effect heeft. Wanneer je het nog laat sudderen terwijl de hond inmiddels wél gewenst gedrag laat zien is het moeilijker voor de hond om precies te weten wat ie fout deed en hoe ie zich moet verbeteren. Volgens mij is dat ook het verschil tussen corrigeren en straffen.
Dus bij verbeteren van gedrag na een correctie beloon ik meteen, zodat ze ook weten wat dan wél de bedoeling is. Is geen paaien, want ik doe het niet om de hond zich beter te laten voelen. Ik doe het zodat de hond door krijgt dat zijn gedrag (zowel gewenst als ongewenst) invloed heeft en dat hij dus, tot op zekere hoogte, zijn eigen omgeving kan controleren.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Cleva schreef:Daar ben ik het eigenlijk ook wel mee eens en het verschilt zoals altijd ook weer per leerdoel en hond.

De straf moet niet voort blijven duren. Ik ga ook niet namopperen of iets dergelijks maar ik laat het soms wel gewoon even bij de hond. Juist omdat ik hem de kans wil geven om zijn zonden te overdenken. Bij mijn honden is het dan na een of twee keer voor altijd klaar. En nee, niet omdat ze getraumatiseerd zijn maar omdat ze een doeltreffende boodschappen hebben meegekregen.
Dat is fijn want dan kunnen we allemaal gewoon weer verder met ons anderszins vrije hippieleven.
Wat je nou hier schrijft heb je het dan over dagelijkse dingen of over een training op een club waarbij er weer andere eisen worden gesteld aan gehoorzaamheid dan in het "dagelijkse leven".
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”