Zelf blijf ik van mening dat als je bewust je huisdier zonder toezicht buiten laat lopen op openbaar terrein zonder hekwerken e.d. dat je zelf het risico neemt dat er iets met ze kan gebeuren.
Maar de wetgeving daarin is dus anders als een hond zo'n huisdier dan te pakken krijgt en de eigenaar van het gewonde dier weet te achterhalen wie de eigenaar van de hond is.
Raar vind ik het echter wel dat een hond tegenwoordig een gedragstest moet ondergaan in bepaalde gemeenten voor het grijpen van een kat, en als bij zo'n test andere dingen ook niet fijn uitpakken terwijl je wellicht dat weet en daar als eigenaar wel voorzichtig mee om gaat, dan ben je dus in sommige gevallen zomaar je hond kwijt vanwege het doodbijten van een kat die bij wijze van spreken voor je deur zat terwijl je de deur uitloopt om een leuk ommetje te maken
Sinds jaar en dag is bekend dat vaak kat en hond geen match zijn buiten, uitzonderingen daar gelaten.
Verhalen van meppende katten, of katten die honden achtervolgen en belagen zijn er ook zat.
Ik blijf het wel een ander verhaal vinden als een kat in eigen omheinde tuin zit en iemand zijn hond niet kan beletten om de kat te grijpen. Of als mensen zelf lopen jutten "kijk, poesjes pak ze hoorrrrrr!" dat laatste gebeurd ook nog regelmatig
Ik heb overigens ook geen heilige honden.. Jol is namelijk met de zin van hierboven opgegroeid

dus als die in de slop een kat ziet zitten, en Aki wil dan ook wel meedoen

, dan heeft ze ook de neiging om er op af te vliegen.
Terwijl ze in huis met katten leefden. Maar helaas voor hun zie ik het vaak aan hun houding dat er wat gespot is

dus op voorhand al
Weet overigens niet of ze wat doen.. als de kat stil staat en zich omdraait dan denk ik dat ze in de ankers vliegen en hun ogen stijf dicht zullen knijpen

, maar wil het niet uitproberen