Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maltezer en opvoeding

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mama Sanneke
Zeer actief

Re: Maltezer en opvoeding

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Living Proof schreef:Hallo allemaal,

Onze deugniet Ramrod, is een Maltezer leeuwtje en een echte deugniet. Hij vindt ook alles lekker waarvan gezegd wordt dat Maltezers er niet van houden, kortom een doerak.

Afbeelding

Ik heb een vraag. Toen wij hem aanschaften, zei de dame van het dierenpension dat als ik 3 weken intensief met hem aan de slag zou gaan, zou hij zindelijk zijn. Ik vermoed het ergste als ik andere hondeneigenaren hoor en als ik her en der lees. Ik heb haar specifiek gevraagd of dit waar was en zij verzekerde mij nogmaals dat het klopte.

Nou, we zijn bijna 6 weken verder en zindelijk? Nou niet echt, en ik ben overdag thuis, intensief bezig met belonen maar het probleem is dat als hij buiten 2 of 3 keer heeft geplast, hij veelal soms na een kwartier binnen te zijn, al weer een flinke plas doet. En tja, wat doe je er aan?

Onze hond is echt een gezelschapsbeestje en dit Maltezertje past prima in het plaatje.

Toen ik dit hondje aanschafte en met de eigenaresse had gesproken, heb ik me uiteraard ook verdiept in de opvoeding. Maar ik ben ook een beetje uitgegaan van haar woorden en pff ik vind dat ik als leek een beetje verkeerd ben voorgelicht.

Nu is de verder opvoeding niet zo'n probleem, ware het niet dat ik zelf veel ziek ben en het prettiger zou zijn als ik er niet om de 1,5 a 2 uur uit hoef, simpelweg omdat ik dat met chronische pijn niet kan. Ik voel me erg misleid door de dame van het pension maar ja, we hebben de hond en we willen hem voor geen goud kwijt hoor. Ik vroeg me alleen af, hoe kan ik het bespoedigen dat hij niet na een kwartier of half uur dat ie er net uit is geweest, al weer in huis plast. Hij doet het op alle mogelijke plekken dus met een krant richting de deur werken, is niet de geschikte oplossing. En tja, het beestje heeft wel water nodig natuurlijk, kan slechts het bakkie wegzetten ;)

Dus mijn concrete vraag is: hoe kan ik het voorkomen dat hij binnen korte tijd, soms een kwartier na buiten meerdere malen al geplast te hebben, voorkomen dat hij het binnen weer doet. Ik probeer er om de 2 uur uit te gaan en gelukkig heb ik hulp als dit niet gaat. Het zou alleen prettig zijn voor mij als er iets langer tussen zou zitten. Niet voor mijn egoïstisch gemak, maar simpelweg omdat mijn lichaam even rust nodig heeft als ik er uit ben geweest met hem en ik dan wederom met extra pijn in mijn lijf loop. Wees niet bang dat Ramrod een hond van de rekening is, want s ochtends en s avonds zorgt mijn vriend voor hem. Het gaat meer om de middagen...

Ik hoor graag jullie tips...

Mir

Mea culpa, ben ook zo onvoorbereid in het hondeleven gestort.
En nee, daar ben ik niet zo trots op hoor.
Ook al had ik al weken nodig om te beslissen welke hond het ging worden, ik heb me niet verdiept in alle mogelijke problemen die er gingen komen. En dan zeg ik nu : als ik het had geweten had ik het inderdaad wel een deel anders gedaan.
Het is volgens mij toch grotendeels uit ervaring dat je leert,
wie twee kinderen heeft weet ook dat hij bij het eerste kind ontzettend onzeker was, bij een tweede voel je je heel wat sterker in je schoenen omdat je het al allemaal es hebt meegemaakt.
Wat betreft dat zindelijk worden, heb ook de eerste twee maand onzettend veel met de keukenrol rondgelopen.
Toch met de krant dicht bij de deur geprobeerd.
Als ik hem betrapte, boos gekeken(weet niet of hij dat zag) terrasdeur open en riep "buiten plassen".
En nu is Luka 10 maand, dus dat wil zeggen dat ik er toch een vijftal maanden mee bezig ben geweest.
Nu plast hij overdag en s' nachts niet meer binnen.
Kwestie gewoon van veel overdag, om de 2 uur in het begin, mee buiten gaan.
Het zullen de minderheid van de honden zijn die zo vlug als die mevrouw beweerde zindelijk zullen zijn.
Laat je niet uit je lood slagen.
En trouwens, ik ken een Maltezerken, "Duvel" noemde ze hem. :twisted:
Sanneke
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Agnes
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Agnes »

Ik heb mezelf wel enórm verdiept in het pup zijn, het ras, zit inmiddels op puppycursus etc.
Ik had alleen ervaring met een volwassen hond. En niet met een pup.

Indy is inmiddels 16 weken en ook nog niet zindelijk. En ook zij begint in alles te bijten wat op haar weg komt. Ik weet dat dat erbij hoort. Je weet ook dat het heel veel energie, tijd en geduld kost. Maar ook ik moet soms wel eens even zuchten .... want soms wordt je er wel eens moedeloos van en vraag je je af of je het wel allemaal goed doet. :?

Ik denk dan ook dat Living Proof in zo'n gemoedstoestand haar berichtje heeft geschreven.

Aan de andere kant twijfel ik helemaal niet aan het feit dat het goed komt hoor ... want ik doe het precies zoals het 'moet' en ik moet zeggen dat het verschil met zindelijkheid van 8 weken tot nu best wel is verbeterd. En natuurlijk krab ik me wel eens achter de oren als ik op de cursus allemaal mensen spreek die zindelijke pupjes hebben, maar ja ... je kan niet alles hebben. :roll:

En ach ... die van mij is daar dus gewoon laat mee en ik heb me al ingesteld op een nog veel langere periode dus ... kan het alleen maar meevallen. Ik ben al heeeeeeeeeel gelukkig dat ze 's nachts zindelijk (en stil) is. :-D :-D

En ik moet zeggen dat zo'n puppycursus heel erg aan te raden is. Je kunt er al je vragen kwijt en krijgt op allerlei zaken tips en handreikingen mee.
Veel heb ik al gelezen en met m'n vorige hond meegemaakt, dus ook vaak heb ik zoiets van: "ja, dat weet ik". Maar toch is het weer lekker om even een 'opfris' tijd te hebben op die cursus.

Dus Living Proof ... veel succes en hou nog even vol, doe ik ook!!!! ;)
Groetjes, Agnes & Indy
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Living Proof schreef:Beetje vervelend deze reacties, ik heb wel degelijk gelezen en mezelf er in verdiept. Dus die vlieger gaat niet op...

Maar je kunt er nog zoveel over lezen, elke hond is anders, sommige trekjes zijn gelijk. Maar als leek mag je ook verwachten dat iemand van wie je de hond aanschaft, je ook goede en degelijke info geeft. En achteraf blijkt het anders te zijn, in alle opzichten. Als het je eerste hond is, en je kunt al niet meer afgaan op mensen die al sinds jaar en dag dit ras fokken, tja... En nogmaals, we hebben wel degelijk veel gelezen maar praktijk is voor iedereen weer anders. Anders heeft een discussieforum ook geen zin, als het allemaal eenhapsworst waren en als iedereen het zo goed weet.

Maar goed, als dit de toon is en gelijk al een oordeel kennelijk, heeft dit geen zin. Ik vroeg om tips en ik zal eens kijken voor zo'n cursus (wat overigens volgens die dame voor dit ras onzin is). Verder kan ik niets met jullie woorden want het raakt kant noch wal. Maar voor die ene toch bedankt.

Groeten
Mir
Het lijkt er toch op dat je je niet goed hebt voorbereid en die dame weet absoluut niet waar ze het over heeft. Trouwens waarom zou een cursus voor je hondje onzin zijn? Elke hond moet opgevoed worden, ze worden niet voorgeprogrammeerd geboren.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”