Living Proof schreef:Hallo allemaal,
Onze deugniet Ramrod, is een Maltezer leeuwtje en een echte deugniet. Hij vindt ook alles lekker waarvan gezegd wordt dat Maltezers er niet van houden, kortom een doerak.
Ik heb een vraag. Toen wij hem aanschaften, zei de dame van het dierenpension dat als ik 3 weken intensief met hem aan de slag zou gaan, zou hij zindelijk zijn. Ik vermoed het ergste als ik andere hondeneigenaren hoor en als ik her en der lees. Ik heb haar specifiek gevraagd of dit waar was en zij verzekerde mij nogmaals dat het klopte.
Nou, we zijn bijna 6 weken verder en zindelijk? Nou niet echt, en ik ben overdag thuis, intensief bezig met belonen maar het probleem is dat als hij buiten 2 of 3 keer heeft geplast, hij veelal soms na een kwartier binnen te zijn, al weer een flinke plas doet. En tja, wat doe je er aan?
Onze hond is echt een gezelschapsbeestje en dit Maltezertje past prima in het plaatje.
Toen ik dit hondje aanschafte en met de eigenaresse had gesproken, heb ik me uiteraard ook verdiept in de opvoeding. Maar ik ben ook een beetje uitgegaan van haar woorden en pff ik vind dat ik als leek een beetje verkeerd ben voorgelicht.
Nu is de verder opvoeding niet zo'n probleem, ware het niet dat ik zelf veel ziek ben en het prettiger zou zijn als ik er niet om de 1,5 a 2 uur uit hoef, simpelweg omdat ik dat met chronische pijn niet kan. Ik voel me erg misleid door de dame van het pension maar ja, we hebben de hond en we willen hem voor geen goud kwijt hoor. Ik vroeg me alleen af, hoe kan ik het bespoedigen dat hij niet na een kwartier of half uur dat ie er net uit is geweest, al weer in huis plast. Hij doet het op alle mogelijke plekken dus met een krant richting de deur werken, is niet de geschikte oplossing. En tja, het beestje heeft wel water nodig natuurlijk, kan slechts het bakkie wegzetten ;)
Dus mijn concrete vraag is: hoe kan ik het voorkomen dat hij binnen korte tijd, soms een kwartier na buiten meerdere malen al geplast te hebben, voorkomen dat hij het binnen weer doet. Ik probeer er om de 2 uur uit te gaan en gelukkig heb ik hulp als dit niet gaat. Het zou alleen prettig zijn voor mij als er iets langer tussen zou zitten. Niet voor mijn egoïstisch gemak, maar simpelweg omdat mijn lichaam even rust nodig heeft als ik er uit ben geweest met hem en ik dan wederom met extra pijn in mijn lijf loop. Wees niet bang dat Ramrod een hond van de rekening is, want s ochtends en s avonds zorgt mijn vriend voor hem. Het gaat meer om de middagen...
Ik hoor graag jullie tips...
Mir
Mea culpa, ben ook zo onvoorbereid in het hondeleven gestort.
En nee, daar ben ik niet zo trots op hoor.
Ook al had ik al weken nodig om te beslissen welke hond het ging worden, ik heb me niet verdiept in alle mogelijke problemen die er gingen komen. En dan zeg ik nu : als ik het had geweten had ik het inderdaad wel een deel anders gedaan.
Het is volgens mij toch grotendeels uit ervaring dat je leert,
wie twee kinderen heeft weet ook dat hij bij het eerste kind ontzettend onzeker was, bij een tweede voel je je heel wat sterker in je schoenen omdat je het al allemaal es hebt meegemaakt.
Wat betreft dat zindelijk worden, heb ook de eerste twee maand onzettend veel met de keukenrol rondgelopen.
Toch met de krant dicht bij de deur geprobeerd.
Als ik hem betrapte, boos gekeken(weet niet of hij dat zag) terrasdeur open en riep "buiten plassen".
En nu is Luka 10 maand, dus dat wil zeggen dat ik er toch een vijftal maanden mee bezig ben geweest.
Nu plast hij overdag en s' nachts niet meer binnen.
Kwestie gewoon van veel overdag, om de 2 uur in het begin, mee buiten gaan.
Het zullen de minderheid van de honden zijn die zo vlug als die mevrouw beweerde zindelijk zullen zijn.
Laat je niet uit je lood slagen.
En trouwens, ik ken een Maltezerken, "Duvel" noemde ze hem. :twisted:
Sanneke