Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maltezer en opvoeding

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Living Proof
geregistreerd lid
Contacteer:

Maltezer en opvoeding

Ongelezen bericht door Living Proof »

Hallo allemaal,

Onze deugniet Ramrod, is een Maltezer leeuwtje en een echte deugniet. Hij vindt ook alles lekker waarvan gezegd wordt dat Maltezers er niet van houden, kortom een doerak.

Afbeelding

Ik heb een vraag. Toen wij hem aanschaften, zei de dame van het dierenpension dat als ik 3 weken intensief met hem aan de slag zou gaan, zou hij zindelijk zijn. Ik vermoed het ergste als ik andere hondeneigenaren hoor en als ik her en der lees. Ik heb haar specifiek gevraagd of dit waar was en zij verzekerde mij nogmaals dat het klopte.

Nou, we zijn bijna 6 weken verder en zindelijk? Nou niet echt, en ik ben overdag thuis, intensief bezig met belonen maar het probleem is dat als hij buiten 2 of 3 keer heeft geplast, hij veelal soms na een kwartier binnen te zijn, al weer een flinke plas doet. En tja, wat doe je er aan?

Onze hond is echt een gezelschapsbeestje en dit Maltezertje past prima in het plaatje.

Toen ik dit hondje aanschafte en met de eigenaresse had gesproken, heb ik me uiteraard ook verdiept in de opvoeding. Maar ik ben ook een beetje uitgegaan van haar woorden en pff ik vind dat ik als leek een beetje verkeerd ben voorgelicht.

Nu is de verder opvoeding niet zo'n probleem, ware het niet dat ik zelf veel ziek ben en het prettiger zou zijn als ik er niet om de 1,5 a 2 uur uit hoef, simpelweg omdat ik dat met chronische pijn niet kan. Ik voel me erg misleid door de dame van het pension maar ja, we hebben de hond en we willen hem voor geen goud kwijt hoor. Ik vroeg me alleen af, hoe kan ik het bespoedigen dat hij niet na een kwartier of half uur dat ie er net uit is geweest, al weer in huis plast. Hij doet het op alle mogelijke plekken dus met een krant richting de deur werken, is niet de geschikte oplossing. En tja, het beestje heeft wel water nodig natuurlijk, kan slechts het bakkie wegzetten ;)

Dus mijn concrete vraag is: hoe kan ik het voorkomen dat hij binnen korte tijd, soms een kwartier na buiten meerdere malen al geplast te hebben, voorkomen dat hij het binnen weer doet. Ik probeer er om de 2 uur uit te gaan en gelukkig heb ik hulp als dit niet gaat. Het zou alleen prettig zijn voor mij als er iets langer tussen zou zitten. Niet voor mijn egoïstisch gemak, maar simpelweg omdat mijn lichaam even rust nodig heeft als ik er uit ben geweest met hem en ik dan wederom met extra pijn in mijn lijf loop. Wees niet bang dat Ramrod een hond van de rekening is, want s ochtends en s avonds zorgt mijn vriend voor hem. Het gaat meer om de middagen...

Ik hoor graag jullie tips...

Mir
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik heb ook een Maltezer en die was pas met 5 1/2 maand echt zindelijk, en dat is niet echt abnormaal voor een hond. Kleine pupjes zijn echt letterlijk zo lek als een mandje, die kunnen hun blaasspieren gewoon nog niet goed beheersen. Met Moos heb ik tot een maand of 4 elk half uur a uur buiten gestaan, daarna pas opgebouwd naar anderhalf a twee uur.

Ik vrees dat echt de enige manier om te voorkomen dat hij het binnen doet is vaak uitgaan. Om de twee uur is echt veel te weinig voor een jonge pup, dat redden ze gewoonweg niet. Je moet hem namelijk voor zijn, voordat hij de kans heeft om binnen te plassen moet jij al buiten staan. Als ie veel gaat snuffelen en wil gaan zitten "hop, naar buiten", ook na het eten, spelen, en slapen "Hop, naar buiten"

Je kan hem natuurlijk ook krantzindelijk maken, dan zet je hem elke keer op de krant i.p.v. naar buiten te gaan. Maar, tenzij je hem ze leven lang op een krant wil laten plassen, is dit erg onhandig, omdat je hem dan eigelijk twee keer zindelijk moet maken. Een keer op kranten en een keer buiten.

En, Maltezer of niet, het is een pup, en pups kauwen overal op. Met het commando "nee" kan je hem leren wat wel en niet toegestaan is bij jullie thuis.

En, geniet maar van Ramrod, voor je het weet zijn ze groot!
Afbeelding
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

ten eerste vind ik het een raar toezegging van het pension of van die vrouw dat ze zegt dat na 3 weken het hondje zinnelijk zou zijn. hoe kan ze dat nou zeggen :? dat is per hond verschillend en er zit geen tijdslimiet aan vast.

je moet idd met een pup heel veel naar buiten om hem zinnelijk te krijgen en na iedere slaapbeurt, speelbeurt moet een pup meestal plassen. niet straffen als hij het binnen heeft gedaan en je hebt het niet gezien. een pup snapt niet waar hij voor gestraft wordt als dat al 5 minuten van de voren gebeurd is. als je hem op heterdaad betrapt wordt het een ander verhaal. meteen je hond buiten zetten en hem daar belonen als hij daar zijn behoefte doet.

echt heel vervelend om te horen dat je chronisch ziek bent, maar een pup moet toch echt ieder uur/2 uur naar buiten. :ok: ik hoop dat het je snel lukt ;)
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Living Proof
geregistreerd lid
Contacteer:

Dankje wel voor jouw reactie

Ik heb er wel wat aan, het gekke is dat ik hier letterlijk zwart op wit heb, om de 1,5 a 2 uur naar buiten... Hmm, ik ga die dame toch nog eens aanschrijven.

Gaat ie uiteindelijk zelf aangeven of hij naar buiten wil? Of is dat iets wat niet iederen hond automatisch zal doen. Ik hoor wel eens dat honden voor de deur gaan staan en blaffen en sommigen moet je het op gevoel doen?

Thanks enne, ik geniet desondanks enorm want de gezelligheid die er in huis ontstaat, alleen al omdat je dubbel van het lachen ligt van zo'n beest, maakt dat mijn eigen ziek zijn een heel stuk draaglijker is geworden. En hij heeft het zo te zien ook naar zijn zin ;) ;)

Nogmaals bedankt
Mir
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

Op zich is het niet vreemd dat het wat langer duurt dan drie weken voor hij zindelijk is. Hij is nu een week of 12 oud geloof ik?

Aan de andere kant, als hij heel veel en vaak moet plassen kan er ook een ander probleempje zijn, zoals bijvoorbeeld een blaasontsteking.

Kun je ongeveer aangeven hoe vaak hij moet plassen? Zijn dat dan hele plassen ineens of kleine beetjes elke keer?

Waar komt het hondje nu vandaan eigenlijk? Je hebt het over pension en over eigenaresse... ben het een beetje kwijt???
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Living Proof
geregistreerd lid
Contacteer:

Nog even een reactie...

Hij komt van een dierenpension en met eigenaresse bedoelde ik de eigenaresse van dat pension, zij zijn tevens fokkers.... excuus dat ik wat onduidelijk was.

Ben net met hem naar dierenarts geweest voor een inenting en gelijk na laten kijken. Hij is gelukkig kerngezond, maar hij is dermate speels volgens haar dat ie snel is afgeleid en dus plast. Hij was zo ontdaan van die prik dat ie gelijk daar de boel onder plaste en poepte ;) Maar volgens haar is ie dus zo ontzettend levendig dat ie het gewoon nog niet begrijpt. Gelukkig geen ander probleem maar jullie tips en de dierenarts heeft me wel een beetje op weg geholpen en we zullen zien, tijd zal het leren...

Enne, dat chronische is geen excuus hoor, maar ja, als leek moet je ergens van uit gaan. Volgens de dierenarts zijn er maltezers die wel na 3 weken zindelijk zijn.... zij heeft ze wel meegemaakt. Naja, komt tijd komt raad....

Bedankt allemaal.... ik laat het weten als ie zindelijk is ;) ;)

Maar het is alleen al fijn dat je het ergens kwijt kunt. Dan zit je er niet alleen mee, lang leve het internet.

Mir
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Lang leve de sprookjes over zindelijkheid :jank:
Zoals je merkt is dat dus per hond verschillend.
Ja, er zijn honden die met een paar weken al zindelijk zijn, maar de rest en dat is over het algemeen het merendeel doet er wel wat langer over. ;) Ik zou als ik jou was wat minder op de tijd letten, maar op de hond. Hij geeft het namelijk wel aan, als het goed is, alleen dat is vaak zo minimaal dat ie het aangeeft en dan gelijk ook dat plasje doet. Dus zodra je denkt: hij moet plassen: hup hond naar buiten. Net zolang totdat hij het steeds duidelijker gaat aangeven en je dus ook makkelijker er op kunt reageren. In de tussentijd zal je merken dat hij zijn blaasje wat beter onder controle gaat krijgen en dat de tussenliggende periodes steeds langer worden. Maar dat kan dus wel even duren. :ok:

Oh en als je denkt dat ie zindelijk is, gebeuren er toch nog wel eens ongelukjes hoor. Is niet erg, maar dan is de hond zo aan het spelen of heeft telang geslapen en dan moeten ze prompt toch nog opeens. ;)
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

ik denk niet dat het aan het hondje ligt maar aan de consequentie hoe je zoits aanpakt.
ik heb 3 honden en heb ze alle 3 binnen een week zindelijk gekrijgen.
ik heb ook honden van andere mensen in 1 week zindelijk.
hoe doe ik dat?? 1 week zoizo vrij nemen van je werk, en de hond 1 week lang niet uit het oog verliezen, zodra hij of zij de neging heeft om te plassen hup naar buiten en net zo lang wachten tot ze wat doen.
Het is zeer intensief maar het is me wel gelukt.ik sta meer buiten dan binnen.
Snacht slapen de pups bij me ,dat schept een band en zo leren ze ook de plas op te houden,zodra ze zindelijk zijn en vertrouw hebben in me gaan ze naar de mandje.
Living Proof
geregistreerd lid
Contacteer:

reactie...

Hallo Lupa,

Nou ik ben al die weken elke dag thuis dus daar ligt het niet aan ;) . Helaas zie je aan deze hond niet of ie moet plassen. Hij gaat niet draaien of what so ever. Overigens deed hij het vanaf het begin al niet meer in zijn bench en 's nachts dus ook niet. En zeker de eerste weken stond ik ook tig keer buiten, juist om het voor te zijn en de instructies op te volgen zoals me gegeven werd, elke 1,5 tot 2 uur standaard naar buiten. Als het je eerste hond is, moet je ergens van uit gaan. Maar wat bedoel je met zindelijk, doet jouw pup het na 1 week niet meer binnen, en kan je dan gewoon om de 2 a 3 uur naar buiten? Of bedoel je met zindelijk dat je elk half uur/uur standaard naar buiten loopt zodat ie het daar evenwel doet. Het lijkt me toch dat een pup binnen een week niet zijn plas zodanig op kan houden dat je 's morgens, 's middags, 's avonds en voor het slapen gaan alleen naar buiten hoeft. Dus ik zou graag van jou willen weten wat jouw honden na die ene week dan wel en niet deden en hoe vaak je er daarna uitgaat.

Mijn dierenarts zei gisteren dat ik het op alle fronten in principe wel goed doe. Het heeft ook geen zin hem te straffen als ie reeds geplast heeft binnen. Het is leuk als een ieder zegt dat je de hond in de gaten moet houden en als je ziet dat ie moet plassen gelijk naar buiten. Helaas werkt dat met Ramrod niet. Die speelt, holt, rent, vliegt en ineens zit ie en je bent te laat. Gaat echt niet draaien of what so ever. Dat doet ie wel met poepen dus dat is eenvoudiger als met plassen. De dierenarts zag gisteren dus ook hoe ons beestje het aanpakt want na de cocktailprik liep ie eerst rond in de praktijd, een beetje spelen en ineens: bingo. Ze zei al: dat zie je gewoon niet aankomen. Hij speelt en gaat plots zitten. Dan ben je al te laat want hij doet het in een wereldrecord. Voordat je hem op kunt pakken en buiten kunt zetten, is ie al klaar ;)

Elke hond is anders met zindelijk worden maar de basis zal hetzelfde zijn. We gaan gewoon door en we zullen uiteindelijk wel zien.... ik ben al lang blij dat ie binnen niet meer poept maar alleen buiten. En dat ie 's nachts droog blijft en die ongelukjes binnen, daar komen we ook wel doorheen. Just keep on trying.... :-D

Groetjes
Mir en Ramrod
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Maar er zijn gewoon bepaalde momenten waarop je weet dat de hond een plasje gaat doen als pup. Bijv. na het eten, spelen, slapen. Ook gaan ze vaak een beetje snuffelen voor het plassen. Het helpt ook om als hij of zij buiten heeft geplast er de volgende keer weer naar toe te gaan. Vaak als ze de lucht ruiken van het vorige plasje moeten ze ineens weer en gaan daar weer plassen. Het is makkelijker als ze een vast plekje hebben. En vooral goed belonen als hij buiten iets doet, doe maar lekker enthousiast met een hoge stem en een lekkere beloning.

Ik heb drie honden van rond een jaar. Alledrie waren ze pas echt goed zindelijk met 5 a 6 maanden. Niet dat ze vreselijk plasten in huis maar ze hadden een enkele keer een ongelukje. Gewoon negeren en geen aandacht aan schenken. Niet boos worden in ieder geval.

"snachts waren ze al heel snel zindelijk omdat ze bij mij op de slaapkamer rondliepen, en ik heb maar een kleine slaapkamer. Ik had een hekje voor de deuropening gemaakt zodat ze voor de veiligheid er niet uit konden. Maar ze zagen het daardoor als hun eigen nest, en dat heeft heel goed geholpen omdat ze dat in principe niet bevuilen. Ik kon ook goed merken 'snachts dat ze onrustig werden en moesten plassen omdat ze in mijn buurt waren en daar dus op tijd op inspringen.

Wel mijn kleren klaargelegd van te voren, trainingsbroek en slobbertrui, kon ik snel aantrekken. Succes. De aanhouder wint hoor ;)
Roelfien
Zeer actief

Nou, Lupa, ik deed het precies hetzelfde, hadden 1 week vrij en daarna mijn man 3 weken nachtdienst zodat we elkaar constant konden afwisselen. Puppy sliep ook naast ons bed. "s nachts 2 keer extra op om de hond nog even uit te laten. En bij de geringste aandrang van ons pupje stonden we buiten. Dus dat zegt helemaal niets. Je hebt gewoon honden die er wat langer over doen. En in 1 week zindelijk is heel mooi, maar niet normaal.
En doordat iedereen dit soort verhalen maar blijft vertellen, maar er niet bij zegt dat er eigenlijk toch nog wel eens een ongelukje gebeurde krijgen nieuwe puppie-eigenaren al een minderwaardigheidscomplex omdat ze het niet in een week voor elkaar hebben. En daar ben ik absoluut op tegen. Iedere hond heeft zijn eigen ritme met zindelijk worden.
Gast

het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen daar gefrusteerd van raken als ik mijn verhaal vertel.
En voor mij is het best normaal, ik heb 3 honden en alle 3 zindelijk in 1 week, ik heb ook 3x puppys in 1 week zindelijk gekrijgen(puppy van vrinden, ben daar 1 week gaan logere)
wat ik bedoel met zindelijk is niet dat de pup in een week de gewone volwassen rutiene ingaat, ik bedoel te zeggen dat het hodje begrijpt waar het omgaat, dus na 1 week ga ik dan zelf bepalen waneer ze naar buiten gaan wel rekinhouden met de pup.
Na 1 week schakel ik over om 3 uur ze niet uit te laten, van 1 hond kon ik na 1 week na 4 uur.
mijn honden hebben altijd duidelijk aangegeven wanneer er iets moest gebeuren ,door te draien of ineens opstaan terwijl ze aan spelen waren of ineens stoppen met spelen of tja er zijn genoeg dingen waardoor je begrijpt wanneer een pup bijna moet.
Nou ja laten we zeggen dat ik geluk heb gehad tot nu toe :ok:
Roelfien
Zeer actief

Oh, maar dat vind ik nogal een verschil met zindelijk hoor.
Zindelijk is als je de emmer en dweil in de gangkast kan zetten omdat je hem nog maar 1 keer in de week nodig hebt vanwege een zeldzaam ongelukje. Zoals jij het vertelt zijn ze nog niet zindelijk, maar beginnen de honden zich bewust te worden van enige zindelijkheid door iets aan te geven, maar daar houdt het dus mee op.
Gast

als je een pup van 9 weken niet meer binnen plaast en om de 3a 4 uur naar buiten hoeft en snacht van af ongeveer 12:00 tot 6:00 het volhoud noem ik dat zindelijk en helemaal als de pup dus 11 wekwn is een mee draaid met de volwassen.En de emmer is al lang in de kast.
Maar goed daar gaat het niet om.
een pup geeft altijd aan dat ze moet plassen als het niet door het draien is dan wel door te stoppen met spelen, in die momenten moet je allert zijn en dat kan wel 100 keer per dag zijn in de 1 week.
tutjehola
Actief

Ongelezen bericht door tutjehola »

tja, Willem was snel zindelijk, maar ik moet toegeven dat ik ongeveer een week lang de hele dag buiten stond met mijn monster!
Zodra hij had gegeten, gelopen, gespeeld, of maar even zijn neus liet zien zette ik hem buiten (kreeg van de familie commentaar of ik ooit nog eens binnen kwam!)
Na elke plas of poep een flinke beloning(knappe hond, kanjer, goed, etc.) en een brokje om te belonen. Het was echt heel intensief, een heel karwei hoor, en ik denk dat ik ook mazzel heb gehad.
En ook kon bij ons niemend zien of Willem moest plassen, maar op een of andere manier voelde ik dat wel aan. De keren dat hij binnendeed was dat bij een oppas, mijn man of als ik drie seconden uit de kamer was.

Wat ook hielp was het huis verkeinen. Hij mocht alleen in het vertrek waar ik was, niet in de voorkamer(voorbij de schuifdeuren). ik bleef alleen in de keuken dat was voor Willem een ruimte die te overzien was.

Maar goed, niet wanhopen, niet iedere hond gaat zo snel, en ik denk dat een ongelukje in een klein hoekje zit hoor ;)
Willem, Nixs, Noppes.
derooma
Vaste gebruiker

Re: Dankje wel voor jouw reactie

Ongelezen bericht door derooma »

Living Proof schreef:
Gaat ie uiteindelijk zelf aangeven of hij naar buiten wil? Of is dat iets wat niet iederen hond automatisch zal doen. Ik hoor wel eens dat honden voor de deur gaan staan en blaffen en sommigen moet je het op gevoel doen?

Mir
onze castaar is echt "lomp" in het communiceren van wanneer hij buiten moet. hij komt zo jengelend spelen, maar dat snap je niet onmiddellijk natuurlijk, en voor je het beseft is het te laat... hij heeft echt moeite in duidelijk aangeven, maar dat komt wel met de tijd want ik begin het nu ook al wat meer door te hebben hoe zijn taaltje in elkaar zit... De vorige hond was daarin dan wel echt héél goed, want zij had een speciaal blafje en zat dan voor de deur. dan wist ik dat ze duidelijk geen 10 minuten meer wilde of kon wachten om eruit te komen... hangt van hond tot hond af denk ik.
Liefs. Marise, Castaar, en meneer poes...
Living Proof
geregistreerd lid
Contacteer:

en dan nog wat..

Gemiddeld zit Ramrod nu op 1 ongelukje per dag, ;) maar goed, soms is er wel eens een dag tussendoor dat ie droog is. Maar dat is heel soms.

Maar een ander probleem. Hij luistert totaal niet! Het is net een duiveltje. Hmm, zoals eerder genoemd zei de dame van het pension dat het van die lieve schoothondjes zijn, niet van regen en sneeuw houden. Dat ze meer uren per dag slapen dan dat ze op zijn... nou niets van dit

Mijnheer dartelt in regen en sneeuw en is allesbehalve een schoothond. Hij berijdt zijn beer (nu al? Nog net geen 4 maanden :? ) en gedraagt zich echt als een mannetje, gewoon niet luisteren ;) Het lullige is dat ik de dame van het pension mijn situatie uit heb gelegd en toen kwam zij met een maltezer aangedragen. perfecte schoothondjes, rustig, lief voor kinderen, slapen meer dan dat ze op zijn, en ook geschikt voor oudere mensen. Naja, gezien mijn situatie, ondanks mijn nog relatief jonge leeftijd, was dit het geschikte type. Natuurlijk besef ik dat ie nog puppie is. Maar tjonge, hij eet alles wat los en vast zit, maakt zijn mand stuk, eet wilgentakken, katjeswilg, binnenvoering van pluche beestjes :? en ga zo maar door. We zijn consequent streng, wat niet mag, mag niet. En zelfs moederlijk bij het nekvelletje pakken geeft een piepje, om vervolgens gezellig weer door te gaan met waar ie mee bezig was. Ik kan hem toch niet telkens in de bench stoppen... :cry: dat vind ik ook hartstikke sneu.

En tjonge, het meest vervelende van alles is nog dat ie ontzettend bijt, niet normaal meer. Daar worden we nog het minst vrolijk van want mijn neefje van 4 is al beetje bang voor hem. Zeg nou zelf: dit pluizebolletje:
Afbeelding
Je gelooft het toch niet dat daar zoveel aggressie en bijtgebeuren in zit? :mrgreen: Maar ja...

Heeft iemand voor mij wat tips om dit beestje wat beter te handhaven? Alvast bedankt... jong geleerd is oud gedaan en misschien heeft iemand dezelfde problemen gehad. En dan kunnen we het in elk geval nog rechttrekken...

Alvast bedankt...

Mir
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ga alsjeblief op zoek naar een puppycursus. Je hebt geen idee wat een pup voorstelt en doet, laat staan dat je het dus bij kan sturen.
Wat je pup doet is gewoon heel normaal!!!
Lees in het vervolg boeken en informeer bij andere mensen, dan mensen die commercieel belang hebben bij de verkoop van hun pup aan jou. Je bent totaal achterlijk voorgelicht.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik begin me af te vragen of je wel van te voren wist wat het inhoudt om een hond te hebben.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Heb je inmiddels al een boekje gelezen over pups?
Of een forumpje.
Of het foldertje bij de dierenarts.
Zo niet, ga dat maar eens doen.
Toepoel heeft ook boekjes met veel plaatjes.

Schoothondjes bestaan niet.
Dat is geen rassoort.
Je hebt alleen maar honden die het liefst op schoot hangen.
Het ene ras meer als het andere.
Doggen zijn er erg goed in.
Mijn hond ook, maar daar heb ik hem niet op uitgekozen.

Bah, ik zit me hier gewoon wel boos te maken.
Die fokker is geen stuiver waard.
Maar de pupkoper mag zich ook wel wat meer verdiepen in het fenomeen pup.
Moos
Zeer actief

Ik sluit me geheel bij de vorige schrijvers aan. Het is een pup, en hij gedraagt zich zoals een pup zich hoort te gedragen, niks raars aan. Alle pups bijten en alles wat ze tegenkomen, dat is normaal, en zeker geen aggressie.

Van Maltezers wordt inderdaad gezegd dat ze het meest rustig zijn van alle kleine hondjes, maar het blijven natuurlijk honden.
Als je nou even een boekje over het ras koopt kan je daar ook lezen dat ze ook van een lekkere lange wandeling houden, en tot op late leeftijd speels blijven.
Bovendien is elke Maltezer natuurlijk weer anders...

Ga inderdaad even wat boekjes halen over het opvoeden van de pup, zoek op internet naar informatie etc.
Het verbaast me eerlijk gezegd dat je dat niet al veel eerder gedaan hebt, het lijkt me dat je als je een pup koopt dat je dan ook meteen de informatie erover opzoekt.
Die mevrouw die jou die verkeerde informatie gegeven heeft is absoluut niet goed bezig, maar een groot deel van de verantwoordelijkheid ligt ook bij de pupkoper.
Afbeelding
Living Proof
geregistreerd lid
Contacteer:

Beetje vervelend deze reacties, ik heb wel degelijk gelezen en mezelf er in verdiept. Dus die vlieger gaat niet op...

Maar je kunt er nog zoveel over lezen, elke hond is anders, sommige trekjes zijn gelijk. Maar als leek mag je ook verwachten dat iemand van wie je de hond aanschaft, je ook goede en degelijke info geeft. En achteraf blijkt het anders te zijn, in alle opzichten. Als het je eerste hond is, en je kunt al niet meer afgaan op mensen die al sinds jaar en dag dit ras fokken, tja... En nogmaals, we hebben wel degelijk veel gelezen maar praktijk is voor iedereen weer anders. Anders heeft een discussieforum ook geen zin, als het allemaal eenhapsworst waren en als iedereen het zo goed weet.

Maar goed, als dit de toon is en gelijk al een oordeel kennelijk, heeft dit geen zin. Ik vroeg om tips en ik zal eens kijken voor zo'n cursus (wat overigens volgens die dame voor dit ras onzin is). Verder kan ik niets met jullie woorden want het raakt kant noch wal. Maar voor die ene toch bedankt.

Groeten
Mir
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Dus stel dat ik een auto koop bij een grote handelaar. Dan krijg ik te horen: "altijd van een oud omaatje geweest, altijd netjes z'n beurten gehad en altijd in de garage gestaan. Prima auto voor een vriendenprijsje ...." Inderdaad, dan kan ik zo'n man geloven, de auto kopen en er dan achter komen dat er toch wel het één en ander aan mankeert. Dat is nu verkoop-strategie.
Niet om lullig te doen, maar iemand die ergens een financieel belang bij heeft, kun je maar beter niet te snel geloven, die zal namelijk altijd de zaken rooskleuriger afspiegelen dan ze in werkelijkheid zijn. Logisch ook.

Hoe kun je dit nu oplossen? Zoek een hondenschool en ga een puppycursus volgen. Zoek eens op Google op 'pup opvoeden' of iets dergelijks en kijk eens in de bibliotheek of in de boekenwinkel naar goede boeken over de opvoeding. Natuurlijk is elke hond anders, maar het zou wel heel raar zijn als jij een unieke hond hebt die gedrag vertoont dat nog geen andere hond ooit heeft vertoond.
Het kost je flink wat tijd en energie, maar elke minuut die je nu eraan besteedt, verdien je dubbel en dwars terug tijdens de rest van het leven van je hond. Maak je niet teveel zorgen, het komt best goed als je er wat tijd in steekt. :ok:
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Living Proof schreef:Beetje vervelend deze reacties, ik heb wel degelijk gelezen en mezelf er in verdiept. Dus die vlieger gaat niet op...

Maar je kunt er nog zoveel over lezen, elke hond is anders, sommige trekjes zijn gelijk. Maar als leek mag je ook verwachten dat iemand van wie je de hond aanschaft, je ook goede en degelijke info geeft. En achteraf blijkt het anders te zijn, in alle opzichten. Als het je eerste hond is, en je kunt al niet meer afgaan op mensen die al sinds jaar en dag dit ras fokken, tja... En nogmaals, we hebben wel degelijk veel gelezen maar praktijk is voor iedereen weer anders. Anders heeft een discussieforum ook geen zin, als het allemaal eenhapsworst waren en als iedereen het zo goed weet.

Maar goed, als dit de toon is en gelijk al een oordeel kennelijk, heeft dit geen zin. Ik vroeg om tips en ik zal eens kijken voor zo'n cursus (wat overigens volgens die dame voor dit ras onzin is). Verder kan ik niets met jullie woorden want het raakt kant noch wal. Maar voor die ene toch bedankt.

Groeten
Mir
je bent gewoon verkeerd voorgelicht en hebt de dame te goed vertrouwt!
ieder ras heeft opvoeding en training nodig, hoe klein de hond ook is.
een hond moet zich aanpassen aan onze leefwijze en moet voor jouw situatie ook leefbaar blijven.
sorry, maar vanwege het feit dat je de dame hebt geloofd blijkt toch wel dat je je niet goed genoeg hebt voor bereid!
je kan het wel niet met de reacties eens zijn, maar zoals je zegd, dit is ene forum, dus ook wij mogen een mening geven.
als je je echt zo goed verdiept had dan wist je dat je ene hond had gekocht, en dat je pup zich nu gedraagt zoals ene hodn en dat iedere hond hoe klein ook opgevoed moet worden.
maar je bent echt niet de enige pupkoper!
leer gewoon van deze fout, haal de nuttige info uit de discussie waar je wat aan hebt :ok:

qyan is ook mijn eerste eigen hond en een boek waar ik zelf erg veel aan heb gehad met de opvoeding van qyan is de toepoels puppywijzer!
ik heb met qyan al aardig wat fouten gemaakt in de opvoedimng, maar die fouten liggen bij mij!
niet bij de fokker of iemand die mij wat vertelt.

sloopgedrag kan duiden op verveling, maar kan ook beteken dat je hond zijn tanden gaat wisselen.
veel meer dingen anabieden om ana zijn kauwbehoefte te voldoen en meet met de hond ondernemen.
ook bijten zul je je hond af moeten leren, want........ongeacht ras, iedere hond bijt. daar is het ene hond voor. een hond heeft geen ander middel om te ontdekken.
met zijn bek ontdekt je pup.
en als je pup eenmaal doorheeft dat iets kapot kan, dat wordt een hobby.
in ieder geval succes en nog veel plezier met je pup. :ok:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Living Proof schreef:Verder kan ik niets met jullie woorden want het raakt kant noch wal. Maar voor die ene toch bedankt.

Groeten
Mir
Je kan wel de beledigde princes op de erwt spelen, maar middels een forum leer je geen hond opvoeden. Je krijgt van iedereen dus gewoon jusite adviezen. Als iemand wat kennis heeft van honden en iets begrijpt van het opvoeden van een pup kan je best wel een eind komen met handige adviezen om de boel wat bij te sturen.
Maar jij verbaast je over normaal pupgedrag, omdat de verkoper van je hond je heeft voorgehouden dat je een speelgoedbeestje hebt gekocht.
Dat redt je het dus niet met een forum, dan moet je gewoon op puppycursus en boeken lezen over het opvoeden van pups.
Maar goed, bel anders je fokster maar als die het allemaal beter weet...
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gast

Er bestaat een heel goed boek over het opvoeden van pups: Puppywijzer van Gwen Bailey. Echt een aanrader. Een puppycursus is ook erg leuk om te doen. Je leert hoe je je hond allerlei commando's leert, dan leert hij vanzelf beter luisteren.
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

sypke schreef:Er bestaat een heel goed boek over het opvoeden van pups: Puppywijzer van Gwen Bailey. Echt een aanrader. Een puppycursus is ook erg leuk om te doen. Je leert hoe je je hond allerlei commando's leert, dan leert hij vanzelf beter luisteren.
dat is toch hetzelfde boek als toepoels puppywijzer?
die is ook door haar geschreven, die bedoelde ik ook :mrgreen:
Moos
Zeer actief

Living Proof schreef:Beetje vervelend deze reacties, ik heb wel degelijk gelezen en mezelf er in verdiept. Dus die vlieger gaat niet op...

Groeten
Mir
Je hebt je dus schijnbaar niet genoeg verdiept, als je dat wel gedaan had had je namelijk geweten dat die vrouw waar jij je pup vandaan hebt de boel een beetje zit te belazeren.
In elke boekje over kleine hondjes kom je wel de opmerking tegen dat ze dan wel klein mogen zijn, maar dat ze wel degelijk duidelijk opgevoed moeten worden.
Een puppycursus is ook voor een Maltezer zeer aan te raden, want in zo'n klein lijfie kan een behoorlijke wil zitten hoor!

En ja kan wel degelijk wat met onze woorden; nog meer boekjes er op na slaan, dan kom je er namelijk vanzelf achter dat je pup normaal gedrag vertoont, en dat is voor je eigen geruststelling ook weer prettig om te weten.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

kan alleen uit de evaring van mijn maltje spreken
het eerste jaar leek ze gewoon net als anderre pups
lekker druk en speels en ja daar hoort ook bijten bij
en met veel gedult is ze toch ook zindelijk gewoorden maar duurde echt wel langer dan 3 weken maar dat is per pup verschillens
ook sloopte ze alles wat los en vast zat als ze de kans kreeg hoort ook bij een pup
en nog meer echte puppie streken
nu is ze 4 en nog echt meer wakker dan ze slaapt en gelukkig nog lekker druk en speels net als al de anderre rasjes die ik heb gehad dus ik denk niet dat je goed bend voorgelicht kijk van elk hondje kan je een sufkopje maken is maar net hoe je het opvoed
Afbeelding
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Als je je echt zo goed had voorbereid was je niet in die verkooppraatjes getrapt. Je moet duidelijk nog veel leren over honden en hun gedrag. Ga zoveel mogelijk boeken lezen en ervaringen uitwisselen met mensen die er verstand van hebben. Ga een cursus volgen op een goede hondenschool. Maltezers zijn pientere hondjes dus je hond zal het vast leuk vinden en jij leert er van. Van dit forum kun je ook leren, maar uiteindelijk zul je het toch zelf moeten doen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”