Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
dominantie of vorm van verlatings angst?
Moderator: moderatorteam
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
10 dagen negeren is niet zoveel hoor. Wat ik al zei..het is een way of life.
Je enorm bewust zijn van wat je voor de grijp weggeeft aan je hond en wat niet. Met welke houding je welk gedrag uitlokt.
Je hebt te maken in mijn ogen met een hond op een verkeerde plek als dit soort dingen zich al relatief zo vlot aandienen. Dat betekent dat je er gewoon keihard aan moet gaan trekken om ervoor te zorgen dat je wel de baas kan zijn , waar de hond respect voor heeft.
Dat is geen praxisklusje..
Je enorm bewust zijn van wat je voor de grijp weggeeft aan je hond en wat niet. Met welke houding je welk gedrag uitlokt.
Je hebt te maken in mijn ogen met een hond op een verkeerde plek als dit soort dingen zich al relatief zo vlot aandienen. Dat betekent dat je er gewoon keihard aan moet gaan trekken om ervoor te zorgen dat je wel de baas kan zijn , waar de hond respect voor heeft.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- felicia
- Zeer actief
waarom moet je dan de katten negeren? die hadden toch niks gedaan..
Ik denk dat die therapeut betere info had moeten geven.. ik denk dat het goed is om bep. gedrag te negeren, maar als ie pist tegen de muur.. gewoon op zn donder geven.. hij heeft het maar te laten.
Heb je het volgende boek gelezen ?
"De vrouw die naar honden luistert" van Jan Fennell.
Daar staan ook hele goede dingen in en ik vond het erg leerzaam.. er staat ook wat over dat negeren in.
ISBN nummer is 90-246-0600-4
Ik citeer een klein stukje... "Bij elke gelegenheid wordt de hond geconfronteerd met een vraag waarop wij een antwoord moeten hebben.
-Als de roedel na een scheiding weer bijeenkomt, wie is er dan de baas?
-Als iets of iemand de roedel aanvalt of als er eventueel gevaar dreigt, wie beschermt de roedel dan?
-Als de roedel op jacht gaat, wie leidt dan?
-Als de roedel voedsel tot zich neemt, in welke volgorde eten de roedelleden dan?
Dit is een holistische manier van werken;alle vier elementen moeten in onderlinge samenhang met elkaar plaatsvinden en steeds worden herhaald, dag in dag uit....enz
nou ja goed ze baseert deze methode op het natuurlijke gedrag van wolven (vind je denk ik ook erg interessant).. ik denk dat dit de juiste oplossing kan zijn voor je probleem..
Ik denk dat die therapeut betere info had moeten geven.. ik denk dat het goed is om bep. gedrag te negeren, maar als ie pist tegen de muur.. gewoon op zn donder geven.. hij heeft het maar te laten.
Daar staan ook hele goede dingen in en ik vond het erg leerzaam.. er staat ook wat over dat negeren in.
Ik citeer een klein stukje... "Bij elke gelegenheid wordt de hond geconfronteerd met een vraag waarop wij een antwoord moeten hebben.
-Als iets of iemand de roedel aanvalt of als er eventueel gevaar dreigt, wie beschermt de roedel dan?
-Als de roedel voedsel tot zich neemt, in welke volgorde eten de roedelleden dan?
Dit is een holistische manier van werken;alle vier elementen moeten in onderlinge samenhang met elkaar plaatsvinden en steeds worden herhaald, dag in dag uit....enz
nou ja goed ze baseert deze methode op het natuurlijke gedrag van wolven (vind je denk ik ook erg interessant).. ik denk dat dit de juiste oplossing kan zijn voor je probleem..

- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
oja? hoezo verkeerd? kom jij me maar es zeggen wat er verkeerd gaat dan. wijsneus.Eline* schreef:10 dagen negeren is niet zoveel hoor. Wat ik al zei..het is een way of life.
je leest niet heh? de hond kwam bij ons met zijn 7 maanden. en hij si nu een jaar en aan het puberen. d.w.z uit proberen.
verder heb ik geen problemen met hem in mijn ogen. in zijn ogen blijkbaar wel.
waar haal je verder uit dat ik geen baas ben?
lees es ff verder wijfie.
en je doet of ik niks van weet of van kan met je het is geen praxis clus.

[/b]
- little-wolf
- Zeer actief
tja, weet ik ook niet precies. anders is het niet eerlijk tegen over de hond. ik heb verder geen idee. ik heb dit alles verteld en kreeg het advies om eerst te gaan negeren.felicia schreef:waarom moet je dan de katten negeren? die hadden toch niks gedaan..
ik ben de baas. dan komt mn vriend en dan de dieren.
dank je wel voor de tip!!
nogmaals, alleen dat pissen is het probleem. verder heb ik geen problemen met de hond.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Weet je? Zoek lekker verder naar een advies wat je wel aanstaat. Castratie wil ook helpen om je hond eronder te houden omdat dat ze doet zakken in rang.honiahaka-kuckunniwi schreef:oja? hoezo verkeerd? kom jij me maar es zeggen wat er verkeerd gaat dan. wijsneus.Eline* schreef:10 dagen negeren is niet zoveel hoor. Wat ik al zei..het is een way of life.
je leest niet heh? de hond kwam bij ons met zijn 7 maanden. en hij si nu een jaar en aan het puberen. d.w.z uit proberen.
verder heb ik geen problemen met hem in mijn ogen. in zijn ogen blijkbaar wel.
waar haal je verder uit dat ik geen baas ben?
lees es ff verder wijfie.
en je doet of ik niks van weet of van kan met je het is geen praxis clus.
![]()
![]()
[/b]
Ik hoef niks te lezen...een markerende hond is voldoende om te weten wat er speelt. Ik weet namelijk inderdaad waar ik over praat en zo meerdere die je in dit topic van advies hebben gediend.
Succes met je hond, ik hoop dat het goed komt.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- little-wolf
- Zeer actief
jaja. dus als een hond binnen pist is het altijd hetzelfde probleem.
Weet je? Zoek lekker verder naar een advies wat je wel aanstaat. Castratie wil ook helpen om je hond eronder te houden omdat dat ze doet zakken in rang.
Ik hoef niks te lezen...een markerende hond is voldoende om te weten wat er speelt. Ik weet namelijk inderdaad waar ik over praat en zo meerdere die je in dit topic van advies hebben gediend.
en de situatie's zijn ook altijd allemaal hetzelfde.
maarja omdat je niet leest, weet je ook niet dat we al genegeerd hebben. en dat dat dus niet helpt.
omdat je niet leest, weet je ook niet datie op het moment chemisch gecastreerd is.
het enigste advies wat ik krijg is negeren.
maarjah, heb al tig x verteld dat dta dus niet helpt.
dringt blijkbaar niet tot je door.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Het dringt geloof ik niet tot jou door wat de oorzaak is van je probleem.honiahaka-kuckunniwi schreef:jaja. dus als een hond binnen pist is het altijd hetzelfde probleem.
Weet je? Zoek lekker verder naar een advies wat je wel aanstaat. Castratie wil ook helpen om je hond eronder te houden omdat dat ze doet zakken in rang.
en de situatie's zijn ook altijd allemaal hetzelfde.
maarja omdat je niet leest, weet je ook niet dat we al genegeerd hebben. en dat dat dus niet helpt.
omdat je niet leest, weet je ook niet datie op het moment chemisch gecastreerd is.
het enigste advies wat ik krijg is negeren.
maarjah, heb al tig x verteld dat dta dus niet helpt.
dringt blijkbaar niet tot je door.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- little-wolf
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Markeergedrag is huis betekent dat de hond zijn geurvlag uitzet in jouw huis...dat is gedrag wat is voorbehouden aan de ranghoogste. Een ranglagere hond doet zoiets dus niet, behalve als hij jouw rang ter discussie stelt.honiahaka-kuckunniwi schreef:jewel. ik zou geen baas zijn.
maar ik zou niet weten waarom dat niet zo is.
als jij het zo goed weet, vertel me dan maar es waarom dat ik dat dan niet ben.
Daaruit kan je dus concluderen dat er iets fout zit in de rangorde bij jullie.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- little-wolf
- Zeer actief
ja dat begrijp ik nu wel.
dat had je al verteld. nu ben ik dus op zoek naar de oorzaak.
maar als ik vertel dat we het negeren geprobeert hebben, moet je niet steeds blijven zeggen dat we dat moeten blijven doen.
moet het beest voor de rest van zn leven genegeert worden?
now, de volgende keer pis ik eroverheen.
verzamel wel een paar potjes.
want tegen het pisgedrag van een reu opnemen is knap lastig.
maar als ik vertel dat we het negeren geprobeert hebben, moet je niet steeds blijven zeggen dat we dat moeten blijven doen.
verzamel wel een paar potjes.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
De oorzaak ligt hem dus in het feit dat je niet voldoende dominant bent over je hond. Lees maar eens een goed boek over rangordeperikelen. Denken als een hond van John Fisher bijvoorbeeld.honiahaka-kuckunniwi schreef: ja dat begrijp ik nu wel.
verzamel wel een paar potjes.![]()
![]()
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Hanneke2
- Zeer actief
Waarom je de katten zou moeten negeren is mij ook een raadsel, en persoonlijk zou ik dat dus lekker verploffen.
Hanneke
In mijn optiek komen dan eerst de katten, en dan de hond. Bovendien denk ik dat je juist door het *niet* negeren van de katten, de boodschap aan de hond nog effe wat duidelijker maakt.honiahaka-kuckunniwi schreef:
tja, weet ik ook niet precies. anders is het niet eerlijk tegen over de hond. ik heb verder geen idee. ik heb dit alles verteld en kreeg het advies om eerst te gaan negeren.
ik ben de baas. dan komt mn vriend en dan de dieren.
Hanneke
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- little-wolf
- Zeer actief
- little-wolf
- Zeer actief
De oorzaak ligt hem dus in het feit dat je niet voldoende dominant bent over je hond. Lees maar eens een goed boek over rangordeperikelen. Denken als een hond van John Fisher bijvoorbeeld
dat blijkt ja. maar waar die het vandaan haalt, weet ik niet.
ik wil niet zeggen dat ik alles perfect doe ( als dat zo was, deedie het niet ) , maar waarom die het dus doet is mij een raadsel.
Wat mij niet duidelijk is, is wat er met negeren bedoeld wordt. Moet je tien dagen doen of je hond niet bestaat, dus niet aankijken, niet knuffelen, niet spelen wanneer jij dat wilt enzo. En hoe doe je dat dan met bij je roepen om de riem om te doen om uit te laten.
Of begrijp ik dit verkeerd.
En als ze iets doen wat niet mag, bijvoorbeeld iets slopen of gaan blaffen ofzo. Mag je dan niks zeggen?
En als ze iets doen wat niet mag, bijvoorbeeld iets slopen of gaan blaffen ofzo. Mag je dan niks zeggen?
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Waar het om gaat is dat wij mensen signalen afgeven aan de hond, die de hond interpreteert als "onderdanig" gedrag van ons uit en daarvanuit kan hij het idee krijgen dat hij aanspraak maakt op een hogere positie.Baily schreef:Wat mij niet duidelijk is, is wat er met negeren bedoeld wordt. Moet je tien dagen doen of je hond niet bestaat, dus niet aankijken, niet knuffelen, niet spelen wanneer jij dat wilt enzo. En hoe doe je dat dan met bij je roepen om de riem om te doen om uit te laten.
Wij geven veelal aandacht als de hond daarom vraagt, we geven wat lekkers of een knuffel op een vragende blik. We geven en geven maar en de hond ontvangt. Nu stel ik dat zo wat cru, want we lopen natuurlijk niet als slaaf de hele dag achter onze honden aan, maar er gebeurd nogal wat in de communicatie tussen ons en onze hond waar vanuit een hond "verkeerde" conclusie's kan trekken.
Met negeren wordt gedoeld dat je dus niet ingaat op de initiatieven van de hond. Als hij dus komt om aandacht/eten/spelen ga je daar niet op in, je kijkt hem niet aan en behandelt hem alsof hij lucht is. Wel kan je hem bv roepen om hem aandacht te geven, maar dan ligt het initiatief dus bij jou. Zo ligt het initiatief voor spelen dus bij jou en je wint ook alle spelletjes..ga zo maar door.
Verder kan je het contact wat er dan is laten bestaan uit rangbevestigende handelingen, dus als je aait, aai je hem over de kop en over de schoft, niet onder zijn koppie en over zijn borst. Je laat hem afliggen en gaat eens over hem heenstaan. Je gaat niet gezellig op dezelfde hoogte als je hond zitten, maar zorgt dat je hoger zit.
Je bent attent op dominant gedrag van je hond, zoals voor je willen gaan staan en je de weg blokkeren, dwingend poten geven, hoge positie's kiezen ect.
Al dat soort dominante gedragingen stuur je bij door zelf dominanter te zijn.
Een rangwisseling kan gewoon al plaats vinden als je dominant gedrag, bv bovenop je gaan hangen op dwingende manier, beloond in plaats van corrigeert of ontwijkt. Daarmee kan je een hond een verkeerde indruk geven.
Het is gedoe..het is gedoe als je niet van nature het nodige respect van de hond afdwingt waardoor hij dit gedonder niet in zijn hoofd haalt.
Aan de andere kant is het soms heel simpel bij te stellen als je door hebt op welke wijze je verkeerde signalen afgeeft aan je hond.
Overigens; niet iedere hond pikt het als de baas ineens dominant gaat staan doen en je moet dus ook niet zo maar even bij een hond, die te veel kapsones heeft de macho uit willen gaan hangen. Dat doe je met beleid en je let op de reactie van je hond. Bij verstarren, lip optrekken of andersoortige dreigsignalen stop je dus en ga je alleen maar negeren. Rangbevestigende handelingen zijn dan dus gewoon te gevaarlijk om te doen, maar als dat het geval is heb je dus geen rangordeconflict meer, maar een rangordeprobleem..hondje is de baas.

Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Molossie
- geregistreerd lid
Sorry hoor, verkeerde signalen, welke verkeerde signalen??Eline* schreef:Waar het om gaat is dat wij mensen signalen afgeven aan de hond, die de hond interpreteert als "onderdanig" gedrag van ons uit en daarvanuit kan hij het idee krijgen dat hij aanspraak maakt op een hogere positie.Baily schreef:Wat mij niet duidelijk is, is wat er met negeren bedoeld wordt. Moet je tien dagen doen of je hond niet bestaat, dus niet aankijken, niet knuffelen, niet spelen wanneer jij dat wilt enzo. En hoe doe je dat dan met bij je roepen om de riem om te doen om uit te laten.
Wij geven veelal aandacht als de hond daarom vraagt, we geven wat lekkers of een knuffel op een vragende blik. We geven en geven maar en de hond ontvangt. Nu stel ik dat zo wat cru, want we lopen natuurlijk niet als slaaf de hele dag achter onze honden aan, maar er gebeurd nogal wat in de communicatie tussen ons en onze hond waar vanuit een hond "verkeerde" conclusie's kan trekken.
Met negeren wordt gedoeld dat je dus niet ingaat op de initiatieven van de hond. Als hij dus komt om aandacht/eten/spelen ga je daar niet op in, je kijkt hem niet aan en behandelt hem alsof hij lucht is. Wel kan je hem bv roepen om hem aandacht te geven, maar dan ligt het initiatief dus bij jou. Zo ligt het initiatief voor spelen dus bij jou en je wint ook alle spelletjes..ga zo maar door.
Verder kan je het contact wat er dan is laten bestaan uit rangbevestigende handelingen, dus als je aait, aai je hem over de kop en over de schoft, niet onder zijn koppie en over zijn borst. Je laat hem afliggen en gaat eens over hem heenstaan. Je gaat niet gezellig op dezelfde hoogte als je hond zitten, maar zorgt dat je hoger zit.
Je bent attent op dominant gedrag van je hond, zoals voor je willen gaan staan en je de weg blokkeren, dwingend poten geven, hoge positie's kiezen ect.
Al dat soort dominante gedragingen stuur je bij door zelf dominanter te zijn.
Een rangwisseling kan gewoon al plaats vinden als je dominant gedrag, bv bovenop je gaan hangen op dwingende manier, beloond in plaats van corrigeert of ontwijkt. Daarmee kan je een hond een verkeerde indruk geven.
Het is gedoe..het is gedoe als je niet van nature het nodige respect van de hond afdwingt waardoor hij dit gedonder niet in zijn hoofd haalt.
Aan de andere kant is het soms heel simpel bij te stellen als je door hebt op welke wijze je verkeerde signalen afgeeft aan je hond.
Overigens; niet iedere hond pikt het als de baas ineens dominant gaat staan doen en je moet dus ook niet zo maar even bij een hond, die te veel kapsones heeft de macho uit willen gaan hangen. Dat doe je met beleid en je let op de reactie van je hond. Bij verstarren, lip optrekken of andersoortige dreigsignalen stop je dus en ga je alleen maar negeren. Rangbevestigende handelingen zijn dan dus gewoon te gevaarlijk om te doen, maar als dat het geval is heb je dus geen rangordeconflict meer, maar een rangordeprobleem..hondje is de baas.
Hij doet het nl alleen als ze niet thuis zijn,dan zijn er geen signalen.

Hij neemt dus duidelijk de plek als alpha over als de baas weg is,als het dominatie zou zijn,dan had hij het ook gedaan als ze thuis waren,maar dat doet hij niet.
Ik denk dat het komt door de katten,hij wil laten zien dat hij de hoogste is.
Als je nu is de katten in een ander vertrek doet als de hond,of andersom,gebeurt het dan ook??
Mijns inziens heeft dominantie hier geen rol..
* De hond is het enige wezen dat meer houdt van een ander, als van zichzelf *
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
nou al mijn honden hebben me al een keer uitgeprobeerd en doen dat nog steeds... (niet met markeren ofzo..) maar ik ken geen hond die dat niet doet...Eline* schreef:Een hond gaat geen rangordeconflict aan als hij daar geen heil in ziet. Dan zit er dus gewoon al iets scheef.felicia schreef:het kan ook zijn dat hij het baasje 's uit wil proberen, even kijken hoe ver hij kan gaan en als je dat accepteert wordt t steeds erger..
de meeste jonge honden doen dat denk ik.
Vind het ook niet erg, mag wel iets inzitten, maar daarnaast weten ze ook prima wanneer het echt genoeg is...
Wil niet zeggen dat er een rangordeconflict is... maar een hond blijft altijd de baas uitproberen....kijken hoever hij kan gaan...tenminste wat ik al zei, bij mij en de mensen die ik ken met honden...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi