het onderstaande probleem heb ik een tijdje terug ( 24-12 ) gemaild naar een gedragstherapeut.
onze hond hebben we vanaf dat hij 7 maanden was. tis een schat van een hond, vriendelijk en sociaal naar andere honden. zelfs naar reuen. hij wil altijd graag spelen. helaas anderen niet altijd met hem.
helaas kan hij nog niet echt alleen los in huis omdatie graag wat dingen pakt om ze te slopen. we hebben het een aantal keer geprobeerd. het zijn geen erge dingen die hij gesloopt heeft. 's nachts slaapt hij in zijn bench. lekker ruim waar die in kan staan en z'n kont kan draaien. als we overdag er niet zijn, zitie in een ruime kennel van 1,5 bij 4. m'n vriend is 2 halve dagen in de week vrij en ik ben dat vanaf 1 januari ook.
omdat ik het toch sneu vind dat hij steeds in z'n bench moet, heb ik op een gegeven moment 's nachts in zijn mand in de woonkamer gelaten. hij heeft toen wel een kussentje van de bank gepikt om zelf comfortabel te liggen. hihi.
maar toen ging hij ineens binnen plassen. steeds op dezelfde plek en uiteraard als we er niet bij zijn. als je vanuit de woonkamer de keuken inloopt staat er rechts een prullenbak. en daar doet hij het steeds tegen. en het is niet omdat hij nodig moet, want hij doet het ook alstie net buiten is geweest.hij wordt 's avonds tussen 22.00u en 23.00u uitgelaten en 'smorgens tussen half 6 en 7. echt superlang is het niet. in zijn bench doetie niks. hij krijgt water door zijn brokken en daarna niks meer. maar ook dat helpt niet. het is en blijft een reu.
ook als we maar een paar tellen even boven zijn gaat hij gauw even tegen dat ding plassen. ik heb de prullenbak een keer verplaatst en zijn voerton ervoor in de plaats gezet. ook dat maakte niks uit. hij plaste tegen de voerton. en het helemaal weg halen durf ik niet omdat dat de krabpaal er naast staat die nergens anders kan staan. ik ben bang dat hij anders daar tegen gaat plassen. en dat wordt erg moeilijk schoonmaken. ik zou zo snel verder niks weten om te doen. we worden er een beetje moedeloos van. straffen heeft geen nut omdat hij het niet meer weet. maar echt vriendelijk blijven doen is erg moeilijk. alstie het een keer goed heeft gedaan, ga ik wel uit mijn dak en doe ik gek met hem. maar dat snapt hij geloof ik ook niet.
hij is pas 1 jaar geworden en lekker in zijn pubertijd.
is er iets aan te doen en waarom zou hij het doen? is het een protest van dat hij niet alleen wilt zijn?
er werd ons geadviseerd om hem 10! dagen te negeren. 8O
ik ben er nog steeds niet achter waarom het 10 moet zijn ( ik heb dat van de week wel gevraagt in een mail, ook had ik erbij gezet dat er iemand had verteld dat het negeren van een dc geen zin zou hebben omdat het ras zelfstandig is en dat ik bij de dierenarts ben geweest. daarop reageerden ze met : Ik denk dat op deze manier je informatie verzamelen weinig zin heeft!
Een beetje hier en een beetje daar, waarbij je zelf door de bomen het bos niet meer ziet!
Als je aan het probleem wilt werken kun je het beste een afspraak maken voor priveles/therapie!
8O ).
das een enorme straf voor een hond. maar ook de katten moeten genegeerd worden. en dat alles valt niet mee.
we lieten hem nog wel los in huis in ons bijzijn, maar dat maakte niks uit. want op een gegeven moment deedie het waar we bij waren. de 1ex was mn vriend erbij maar zag het niet omdat het dit x bij de bank was, en de bank in zijn gezichtsveld stond. de 2ex was net na zn eten. hij loopt de prullenbak voorbij en tilt zn poot op. hij draait zich om en ruikt er nog es aan. ja, toen heb ik hem een hollepiep gegeven.

vorige week moest balou voor zijn jaarlijkse enting naar de d.a.
ook daar es gevraagt. het was een vorm van dominantie. jah dat idee had ik ook. alhoewel het naar mijn idee dan op meerdere plekken moet gebeuren.
dus de d.a opperde een chemische castrtatie. ik had er wel al eerder aan gedacht maar niet zover door om het te doen.
maar aangezien we niks te verliezen hebben, wilden we het wel proberen.
we hoopten om zo het gedrag te onder breken en hoopten dat het na de uitwerking over zou zijn.
we hebben hem toen nog tot en met maandag in de bench en kennel gehouden om die zooi de kans te geven om te werken. en vanaf dinsdag als we thuis waren lekker weer los. en dat ging goed!
echt veel verandering merken we niet. op de 1 of andere manier istie wel wat rustiger maar hij is ook nooit druk.

maar vandaag ging het weer fout. we gingen even weg om patat te halen. misschien maar een kwartier weg.
komen terug en meneer had toch weer tegen de prullenbak gepist.
terwijl de prullenbak verplaatst is vorige week.
ook tegen de papegaaien kooi hadie wat gedaan. ( gaai is een loge.sind vorige week en gaat zo weer naar huis )
tja. nu weet ik het niet meer. dan maar in zijn bench houden. al heb ik hem gewoon liever rond hobbelen.
weten jullie misschien nog tips?