Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dominantie of vorm van verlatings angst?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

dominantie of vorm van verlatings angst?

Ongelezen bericht door little-wolf »

het onderstaande probleem heb ik een tijdje terug ( 24-12 ) gemaild naar een gedragstherapeut.

onze hond hebben we vanaf dat hij 7 maanden was. tis een schat van een hond, vriendelijk en sociaal naar andere honden. zelfs naar reuen. hij wil altijd graag spelen. helaas anderen niet altijd met hem.

helaas kan hij nog niet echt alleen los in huis omdatie graag wat dingen pakt om ze te slopen. we hebben het een aantal keer geprobeerd. het zijn geen erge dingen die hij gesloopt heeft. 's nachts slaapt hij in zijn bench. lekker ruim waar die in kan staan en z'n kont kan draaien. als we overdag er niet zijn, zitie in een ruime kennel van 1,5 bij 4. m'n vriend is 2 halve dagen in de week vrij en ik ben dat vanaf 1 januari ook.

omdat ik het toch sneu vind dat hij steeds in z'n bench moet, heb ik op een gegeven moment 's nachts in zijn mand in de woonkamer gelaten. hij heeft toen wel een kussentje van de bank gepikt om zelf comfortabel te liggen. hihi.
maar toen ging hij ineens binnen plassen. steeds op dezelfde plek en uiteraard als we er niet bij zijn. als je vanuit de woonkamer de keuken inloopt staat er rechts een prullenbak. en daar doet hij het steeds tegen. en het is niet omdat hij nodig moet, want hij doet het ook alstie net buiten is geweest.hij wordt 's avonds tussen 22.00u en 23.00u uitgelaten en 'smorgens tussen half 6 en 7. echt superlang is het niet. in zijn bench doetie niks. hij krijgt water door zijn brokken en daarna niks meer. maar ook dat helpt niet. het is en blijft een reu.
ook als we maar een paar tellen even boven zijn gaat hij gauw even tegen dat ding plassen. ik heb de prullenbak een keer verplaatst en zijn voerton ervoor in de plaats gezet. ook dat maakte niks uit. hij plaste tegen de voerton. en het helemaal weg halen durf ik niet omdat dat de krabpaal er naast staat die nergens anders kan staan. ik ben bang dat hij anders daar tegen gaat plassen. en dat wordt erg moeilijk schoonmaken. ik zou zo snel verder niks weten om te doen. we worden er een beetje moedeloos van. straffen heeft geen nut omdat hij het niet meer weet. maar echt vriendelijk blijven doen is erg moeilijk. alstie het een keer goed heeft gedaan, ga ik wel uit mijn dak en doe ik gek met hem. maar dat snapt hij geloof ik ook niet.
hij is pas 1 jaar geworden en lekker in zijn pubertijd.

is er iets aan te doen en waarom zou hij het doen? is het een protest van dat hij niet alleen wilt zijn?

er werd ons geadviseerd om hem 10! dagen te negeren. 8O
ik ben er nog steeds niet achter waarom het 10 moet zijn ( ik heb dat van de week wel gevraagt in een mail, ook had ik erbij gezet dat er iemand had verteld dat het negeren van een dc geen zin zou hebben omdat het ras zelfstandig is en dat ik bij de dierenarts ben geweest. daarop reageerden ze met : Ik denk dat op deze manier je informatie verzamelen weinig zin heeft!
Een beetje hier en een beetje daar, waarbij je zelf door de bomen het bos niet meer ziet!
Als je aan het probleem wilt werken kun je het beste een afspraak maken voor priveles/therapie!
8O
).
das een enorme straf voor een hond. maar ook de katten moeten genegeerd worden. en dat alles valt niet mee.
we lieten hem nog wel los in huis in ons bijzijn, maar dat maakte niks uit. want op een gegeven moment deedie het waar we bij waren. de 1ex was mn vriend erbij maar zag het niet omdat het dit x bij de bank was, en de bank in zijn gezichtsveld stond. de 2ex was net na zn eten. hij loopt de prullenbak voorbij en tilt zn poot op. hij draait zich om en ruikt er nog es aan. ja, toen heb ik hem een hollepiep gegeven. :roll:

vorige week moest balou voor zijn jaarlijkse enting naar de d.a.
ook daar es gevraagt. het was een vorm van dominantie. jah dat idee had ik ook. alhoewel het naar mijn idee dan op meerdere plekken moet gebeuren.
dus de d.a opperde een chemische castrtatie. ik had er wel al eerder aan gedacht maar niet zover door om het te doen.
maar aangezien we niks te verliezen hebben, wilden we het wel proberen.
we hoopten om zo het gedrag te onder breken en hoopten dat het na de uitwerking over zou zijn.

we hebben hem toen nog tot en met maandag in de bench en kennel gehouden om die zooi de kans te geven om te werken. en vanaf dinsdag als we thuis waren lekker weer los. en dat ging goed!
echt veel verandering merken we niet. op de 1 of andere manier istie wel wat rustiger maar hij is ook nooit druk. :?

maar vandaag ging het weer fout. we gingen even weg om patat te halen. misschien maar een kwartier weg.
komen terug en meneer had toch weer tegen de prullenbak gepist.
terwijl de prullenbak verplaatst is vorige week.
ook tegen de papegaaien kooi hadie wat gedaan. ( gaai is een loge.sind vorige week en gaat zo weer naar huis )

tja. nu weet ik het niet meer. dan maar in zijn bench houden. al heb ik hem gewoon liever rond hobbelen.

weten jullie misschien nog tips?

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

De gedragsdeskundige heeft dus gewoon wel een beetje gelijk. Je vergaart overal wat info (wat je goed recht is hoor ;) ) , maar het is niet goed om de makkelijkste manier ( de hond een prik) er dan maar uit te pakken. Je hebt gewoon een rangordeconflict en dat betekent dat je dus je sterker als de dominant zal moeten profileren tegenover hem. Dus begin inderdaad maar eens met dat negeren en niks voor niks..dus als ie wat van je wil, dan zal hij er wat voor moeten doen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Ik denk inderdaad dat het dominantie is. Xitan doet het ook, dat is ook de reden dat hij in de schuur gaat als we weg zijn of naar bed gaan. Het kan zomaar weken goed gaan, maar uiteindelijk plast hij toch weer ergens tegenaan.
Toen we een tijd geleden een hondje (reu) uit het asiel hadden gehaald, deden ze het allebei! We hebben dat een een tijd geprobeerd, maar ze bleven het doen. Het hondje hebben we toen weer teruggebracht (hondje heeft nu trouwens een nieuwe baas gevonden, zonder andere honden in huis).
Ik weet niet wat je er verder aan kunt doen, anderen op het forum hebben daar misschien meer verstand van. 10 Dagen negeren lijkt mij in ieder geval niet de oplossing.
Wij weten dat Xitan het doet en dus gaat hij in de schuur als we er niet zijn. Ik probeer niet meer hem iedere keer in huis te laten, want het gebeurt toch steeds weer.
AfbeeldingAfbeelding
little-wolf
Zeer actief

De gedragsdeskundige heeft dus gewoon wel een beetje gelijk. Je vergaart overal wat info (wat je goed recht is hoor ) , maar het is niet goed om de makkelijkste manier ( de hond een prik) er dan maar uit te pakken. Je hebt gewoon een rangordeconflict en dat betekent dat je dus je sterker als de dominant zal moeten profileren tegenover hem. Dus begin inderdaad maar eens met dat negeren en niks voor niks..dus als ie wat van je wil, dan zal hij er wat voor moeten doen.

dat hebben we gedaan. maar hielp niet.

maar ik denk dat ik maar es zelf eroverheen ga plassen. :pffff:

eerst maar potjes verzamelen en vullen. :?
[/quote]
Laatst gewijzigd door little-wolf op 09 jan 2004 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
felicia
Zeer actief

Ongelezen bericht door felicia »

hoi,

ik weet zeker dat het dominantie is, tegen iets aanpissen. hij markeert daarmee zijn territorium.

Afstraffen is het enige wat helpt, dus Foei zeggen of Nee en daarna bij je roepen en naast je af leggen.(dan natuurlijk niet boos blijven)
Verder zou ik m gewoon in zn bench laten slapen..omdat dat wel goed ging.

Afstraffen omdat je dan laat zien," ik zeg dat het niet mag " dan bij je roepen "ranglager komt naar ranghoger" dus niet naar hem toe lopen en foei zeggen. en daarna laten zitten zodat je er weer iets positiefs aan vast koppelt.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

felicia schreef:hoi,

ik weet zeker dat het dominantie is, tegen iets aanpissen. hij markeert daarmee zijn territorium.

Afstraffen is het enige wat helpt, dus Foei zeggen of Nee en daarna bij je roepen en naast je af leggen.(dan natuurlijk niet boos blijven)

Afstraffen omdat je dan laat zien," ik zeg dat het niet mag " dan bij je roepen "ranglager komt naar ranghoger" dus niet naar hem toe lopen en foei zeggen. en daarna laten zitten zodat je er weer iets positiefs aan vast koppelt.
gaat lastig afstraffen als hij het niet op heterdaad doet.
want doetie dat wel dan krijgtie straf.
maar vanavond was het toen we weg waren.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

De pest is dat dominant zijn over een hond met pretentie's een way of life is..en als je dat niet in je hebt, moet je je dat eigen maken of je wentelen in regeltjes als negeren, als eerste eten en dat soort shit.
Lees je goed in in waarmee je de status van je hond kan verhogen en waarmee je die dus ook weer kan verlagen. Lees hoe je je als baas behoort te gedragen om eem evenwichtig baas te mogen zijn van je hond.
Anders zijn dit soms hopeloze gevallen..je hond is nog jong en nog niet eens uitgegroeid, dus ik zou er maar eens hard aan gaan trekken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

felicia schreef: Afstraffen is het enige wat helpt, dus Foei zeggen of Nee en daarna bij je roepen en naast je af leggen.(dan natuurlijk niet boos blijven)
Nee. Het markeren is een symptoom van een foute rangorde. Met afstraffen druk je misschien het gepies de kop wel in, maar daarmee herstel je geen rangorde en kan je dus afwachten op andere problemen met een puber van een jaar oud.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
felicia
Zeer actief

Eline* schreef:De pest is dat dominant zijn over een hond met pretentie's een way of life is..en als je dat niet in je hebt, moet je je dat eigen maken of je wentelen in regeltjes als negeren, als eerste eten en dat soort shit.
Lees je goed in in waarmee je de status van je hond kan verhogen en waarmee je die dus ook weer kan verlagen. Lees hoe je je als baas behoort te gedragen om eem evenwichtig baas te mogen zijn van je hond.
Anders zijn dit soms hopeloze gevallen..je hond is nog jong en nog niet eens uitgegroeid, dus ik zou er maar eens hard aan gaan trekken.
dat ben ik met je eens, t is een "way of life" die je je eigen moet zien te maken. Dit soort dingen daar begint t wel meestal mee en is een signaal dat je je als baas anders op moet stellen.
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Eline* schreef:De pest is dat dominant zijn over een hond met pretentie's een way of life is..en als je dat niet in je hebt, moet je je dat eigen maken of je wentelen in regeltjes als negeren, als eerste eten en dat soort shit.
yep die dingen weet ik. hij eet als laatste, gaat als laatse door de deur en tuinhek. als ik een commando geef en hij doet het niet, dan herhaal ik het daarna nog 1 keer. nog luisteren dan help ik hem een handje.
felicia
Zeer actief

Eline* schreef:
felicia schreef: Afstraffen is het enige wat helpt, dus Foei zeggen of Nee en daarna bij je roepen en naast je af leggen.(dan natuurlijk niet boos blijven)
Nee. Het markeren is een symptoom van een foute rangorde. Met afstraffen druk je misschien het gepies de kop wel in, maar daarmee herstel je geen rangorde en kan je dus afwachten op andere problemen met een puber van een jaar oud.
ja das waar ze moet het probleem bij de wortel aanpakken en niet de symptomen bestrijden.. maar ze mag het niet tolereren dit soort gedrag.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

honiahaka-kuckunniwi schreef:
yep die dingen weet ik. hij eet als laatste, gaat als laatse door de deur en tuinhek. als ik een commando geef en hij doet het niet, dan herhaal ik het daarna nog 1 keer. nog luisteren dan help ik hem een handje.
Toch heeft ie blijkbaar de indruk dat hij jullie de baas kan. Anders markeert hij niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

toen ik nog thuis woonde, hadden we ook honden. mn ma merkte een keer op dat als ik zelf een hond zou hebben, datie dan niks zou mogen.

als ik wil dat de hond op zijn plaats moet, dan moetie dat doen.
kijk tis niet zo dat dat heel de avond is.
maar wel op het moment als ik het zeg.
komtie er naar een paar tellen er weer uit, dan moetie terug.

little-wolf
Zeer actief

Toch heeft ie blijkbaar de indruk dat hij jullie de baas kan. Anders markeert hij niet.
blijkbaar ja. maar zou echt absoluut niet weten waarom.
want luisteren enzo doetie toch wel goed.
en buiten ook. los ook. al zijn er hier en daar wel eens schoonheids foutjes. maar niemand is perfect.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

blijkbaar ja. maar zou echt absoluut niet weten waarom.
want luisteren enzo doetie toch wel goed.
en buiten ook. los ook. al zijn er hier en daar wel eens schoonheids foutjes. maar niemand is perfect.
Gehoorzaamheid heeft te maken met trainen, niet met alleen maar dominant zijn. Honden luisteren ook naar een kind van 5 ..als er maar wat te verdienen is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
felicia
Zeer actief

Eline* schreef:
het kan ook zijn dat hij het baasje 's uit wil proberen, even kijken hoe ver hij kan gaan en als je dat accepteert wordt t steeds erger..
de meeste jonge honden doen dat denk ik.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

felicia schreef:het kan ook zijn dat hij het baasje 's uit wil proberen, even kijken hoe ver hij kan gaan en als je dat accepteert wordt t steeds erger..
Een hond gaat geen rangordeconflict aan als hij daar geen heil in ziet. Dan zit er dus gewoon al iets scheef.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
felicia
Zeer actief

Eline* schreef:
felicia schreef:het kan ook zijn dat hij het baasje 's uit wil proberen, even kijken hoe ver hij kan gaan en als je dat accepteert wordt t steeds erger..
Een hond gaat geen rangordeconflict aan als hij daar geen heil in ziet. Dan zit er dus gewoon al iets scheef.
ja das ook weer zo..
Afbeelding
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

tbeast schreef: 10 Dagen negeren lijkt mij in ieder geval niet de oplossing.
Negeren doet vaak wonderen bij dominante honden, maar je moet het wel consequent doen en weten waarom je het doet. Een goede gedragstherapeut kan een programma voor je opstellen. Je kunt ook zelf wat boeken over hondengedrag lezen.
little-wolf
Zeer actief

Gehoorzaamheid heeft te maken met trainen, niet met alleen maar dominant zijn. Honden luisteren ook naar een kind van 5 ..als er maar wat te verdienen is.
wat wil je daarmee zeggen? datie hier niks verdiend?? :confused:
aan beloningen ontbreekt het ook al niet hier. dus vandaar dat ik het niet begrijp datie zo doet.
kheb hem pas nog op zn rug gelegt met mn hand op zn keel. een heeeel klein beetje er "kracht"op gezet. reken maar van yes datie liggen bleef en zn staart tussen zn poten had.
little-wolf
Zeer actief

sypke schreef:
tbeast schreef: 10 Dagen negeren lijkt mij in ieder geval niet de oplossing.
Negeren doet vaak wonderen bij dominante honden, maar je moet het wel consequent doen en weten waarom je het doet. Een goede gedragstherapeut kan een programma voor je opstellen. Je kunt ook zelf wat boeken over hondengedrag lezen.
ik weet al redelijk iets af van gedrag. alleen lang niet alles. want zo makkelijk is het niet.helaas.

dus ik moet hem maar 10 dagen negeren? + alle 4 mn katten??
little-wolf
Zeer actief

Martijn schreef:Negeren is geen straf. Negeren is negeren.
Niet ingaan op het gedrag van je hond dus.

Ik negeer mijn honden zo vaak als ik geen zin heb in een spelletje of als ze zeuren om iets wat ze toch niet krijgen. Dat is geen straf..het is alleen geen beloning.
De pest is alleen dat een hoop mensen niet kunnen negeren..die denken dat je dan heel spastisch moet gaan doen en ze keihard omver lopen ofzo.

Als Dapper tegen de muur zou piesen zou ik wel degelijk een brul geven. Dat mag dus niet. Maar tegelijkertijd moet je opmerken dat er dan iets mis is in de verhoudingen en dat moet je ook en op een structurele manier aanpakken.

ja maar negeer je ook 10 dagen achter 1?
lees aub ff mensen!! hij heeft het al een aantal x gedaan zonder dat we erbij waren.
en 2x waar we wel bij waren. 1x was het te laat opgemerkt en de 2ex heeftie op zn sodemieter gehad.
denk je nu echt dat ik hem zomaar lekker in huis laat pissen???

inderdaad negeer ik hem als ik geen zin in hem heb.
en we kunnen best negeren maar geen 10 dagen. en dat zie ik jullie ook niet volhouwen. + al je andere huisdieren. en dan compleet negeren. niet aaien, niet praten NIKS dus. zelfs er NIET aan denken.
probeer t maar es.

dat hebben we dus opgemerkt dat er iets niet klopt. en probeer er achter te komen. tot nu toe zonder resultaat dus.
little-wolf
Zeer actief

Martijn schreef:Wat wil je nou dat ik zeg?
Ja, 10 dagen negeren. Of liever gezegd, iets doen aan de scheve verhoudingen en dan is 10 dagen negeren echt makkelijker dan het gewoon op de goede manier doen.
waarom denk je dat het hier kom vragen martijn?
voor de kat z'n k*t ofzow??
ik probeer overal info in te winnen om er wat aan te doen.
maar negeren helpt niet. hij pist gewoon door.
en omdat je hem moet negeren kun je hem ook niet op zn donder geven.
wat moet je dan??
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Je vraagt dus inderdaad her en der advies en pikt eruit wat je aanstaat. Dat schiet dus niet op.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

oja? zoals??
we hebben genegeerd. maar zoals ik net voor je schreef, pistie door.
laten pissen maar? en na 10 dagen gewoon door pissen.
schiet op.

enne, wat voor ander advies heb ik gehad dan? er valt niks te kiezen wat me aanstaat want er wordt niks anders ge-advieseerd.

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

honiahaka-kuckunniwi schreef: oja? zoals??
we hebben genegeerd. maar zoals ik net voor je schreef, pistie door.
laten pissen maar? en na 10 dagen gewoon door pissen.
schiet op.

enne, wat voor ander advies heb ik gehad dan? er valt niks te kiezen wat me aanstaat want er wordt niks anders ge-advieseerd.

Wat negeer je dan als ik vragen mag?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

wat denkie nou zelf?
als je nou es leest, dan heb je gelezen dat we hem en alle dieren compleet moesten negeren en hoe dat moest. en dat 10 dagen lang.

sorry hoor als ik nu ff kortaf doe, maar heb het net allemaal al beschreven.

Gast

Martijn schreef:een structurele manier
Precies. Er zijn geen snelle oplossingen als je een hond hebt die dominant is of een ander gedragsprobleem heeft. Je kunt een brul geven als je hem op heterdaad betrapt, maar je zult ook iets moeten doen (en blijven doen) om de rangorde duidelijk te maken.
little-wolf
Zeer actief

sypke schreef:
Martijn schreef:een structurele manier
Precies. Er zijn geen snelle oplossingen als je een hond hebt die dominant is of een ander gedragsprobleem heeft. Je kunt een brul geven als je hem op heterdaad betrapt, maar je zult ook iets moeten doen (en blijven doen) om de rangorde duidelijk te maken.
nee dat snap ik. maar als er na 10 dagen niks veranderd dan zoek je toch verder. of moet ik hem de rest van zn leven blijven negeren ofzow?
Gast

honiahaka-kuckunniwi schreef:nee dat snap ik. maar als er na 10 dagen niks veranderd dan zoek je toch verder. of moet ik hem de rest van zn leven blijven negeren ofzow?
Als 10 dagen negeren niet helpt moet je inderdaad verder zoeken. Heb je alleen een gedragstherapeut via e-mail gesproken? Als dat zo is, kun je misschien beter een keer een afspraak maken met een gedragstherapeut. Normaal komt een gedragstherapeut bij je langs en blijft 1,5-2 uur. Vaak gaat hij/zij ook mee de hond uitlaten. Je moet vantevoren een uitgebreide vragenlijst invullen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”