Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
stelling
Moderator: moderatorteam
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Niks.Golden Stanley schreef:Maar wat is er mis aan een beetje 'modernisering' van het ras als je voornamelijk gezonde lijnen gebruikt?
Alleen is bij de Golden Retriever de "modernisering" , zoals jij het noemt, veel te ver doorgeslagen wat de kleur betreft. Want echte goudkleurige Golden's zie je bijna niet meer.
Het zijn allemaal witte honden geworden. En dat vind ik jammer.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Je kiest idd wel meteen een hele mooie Golden uit. Dit vind ik persoonlijk dus ook een met een prachtige vachtkleur. Niet super donker, maar zeker niet licht. Bij het overzicht van Goldentypen op de site van de GRCN vind ik dit ook 1 van de mooisten.maxcola schreef:Golden Stanley schreef:Nou kan ik me vergissen, maar zijn er bij de Goldens niet 3 soorten categorien waar de hond in kan vallen. Jacht, show en nog iets. Type showhond ligt blond en middelgebouwd goed in de markt op het moment. Denk niet dat alle keurmeesters op 1 lijn zitten, maar naast de vacht gaat het toch vooral om de bouw, hoeveelheid body (brede borst etc.), kopstand etc. En qua karakter wijken ze niet af van het oorspronkelijke Golden-type.
Ik vind dit toch meer "golden" dan de platinakleurige die je meestal tegen komt. Maar waar zijn ze???
Heb de rasstandaard (de Nederlandse) even gelezen en daar staat dat er tot roomkleur gegaan mag worden. Zou dan de naam niet iets moeten zijn met "Creamy" of zo?
Even een antwoord op Golden Stanley: Nee, er zijn geen 3 standaards. In feite zijn er 2: 1 die door de American Kennel Club wordt gehanteerd en 1 die door de FCI wordt gehanteerd en aangezien in Nederland de FCI standaard wat rassen betreft worden gehanteerd is dat ook de rasstandaard die de Nederlandse fokkers volgen en die op een tentoonstelling/show wordt gebruikt als voorbeeld.
Wel is het zo dat er diverse typen Goldens zijn. En dan m.n. het showtype en het werk/jachttype. De laatst genoemde scoort op een show veelal niet hoger dan een ZG omdat ze veel lichter van bouw zijn en ook de vacht niet altijd in optimale conditie is. Ook heb ik (helaas) het idee dat m.n. de jachtmensen nogal eens afgeven op showmensen, terwijl het mij opvalt dat er vanuit de showhoek vaak met bewondering over de verrichtingen van jachtmensen wordt gesproken.
Het ideaal is een dual purpose hond, dat houdt in dat ie en veldwerk doet en goed scoort in de showring. Dit is best moeilijk omdat voor het veldwerk een hond licht moet zijn gebouwd en ook is het werken een aanslag op de vacht. Toch is het best mogelijk en je ziet ook diverse fokkers die dit met succes combineren. Ik heb al op diverse shows een Franse fokker gezien met hele mooie werkhonden. Hij scoort eigenlijk altijd een U met zijn honden. Het kan dus echt wel!
Persoonlijk heb ik niets tegen modernisering van een ras, maar de oorspronkelijke standaard moet niet worden aangepast doordat een hond als modegril wordt gefokt. Helaas vind ik dat dat dus wel dreigt te gebeuren met de hele lichte honden. Maar ik moet zeggen, ik was vandaag in Eindhoven op de show en zag daar toch dat men wel lichte honden mee had, maar niet meer zo extreem als een paar jaar terug.
Ik blijf erbij dat een ras met een bepaald doel is gefokt en dat naar aanleiding daarvan de rasstandaard is opgesteld. Een beetje zuinig daarmee omgaan vind ik geen schande.

Hoi Branca,
Maar was het bij de Golden niet zo dat men juist met roomkleur is verder gegaan omdat die lijnen gezonder waren om op verdere generaties over te brengen? In Nederland waren/zijn geen goeie goudkleurige Goldens meer te vinden en was er nieuw gezonder bloed nodig, dus roomkleur zou daardoor zijn geaccepteerd en is men zich in het buitenland gaan orienteren op importhonden. In Frankrijk bv. zitten echt hele goede kennels (o.a. Glen Sheallag) die roomkleur dekreuen hebben en div. malen jachtkampioen zijn. Inmiddels heb ik daar veel over gelezen en het oorspronkelijke jachtkarakter schijnt echt niet af te wijken van de Goudblonde.
Ik moet eerlijk bekennen dat de kleur mij eigenlijk niet zoveel uitmaakt. Toevallig heb ik een lichte wat ik persoonlijk wel erg mooi vind, maar er waren op dat moment maar weinig fokkers met de oorspronkelijke goudkleur.
Maar was het bij de Golden niet zo dat men juist met roomkleur is verder gegaan omdat die lijnen gezonder waren om op verdere generaties over te brengen? In Nederland waren/zijn geen goeie goudkleurige Goldens meer te vinden en was er nieuw gezonder bloed nodig, dus roomkleur zou daardoor zijn geaccepteerd en is men zich in het buitenland gaan orienteren op importhonden. In Frankrijk bv. zitten echt hele goede kennels (o.a. Glen Sheallag) die roomkleur dekreuen hebben en div. malen jachtkampioen zijn. Inmiddels heb ik daar veel over gelezen en het oorspronkelijke jachtkarakter schijnt echt niet af te wijken van de Goudblonde.
Ik moet eerlijk bekennen dat de kleur mij eigenlijk niet zoveel uitmaakt. Toevallig heb ik een lichte wat ik persoonlijk wel erg mooi vind, maar er waren op dat moment maar weinig fokkers met de oorspronkelijke goudkleur.
- Branka
- moderator
Voor zover ik weet is het niet zo dat de roomkleurigen gezonder waren. Dit is een kwestie van smaak die volgens mij uit Scandinavië is komen overwaaien. In het begin ging het om type, maar er zat aan vast dat in Scandinanië ook veel lichte Goldens werd gefokt. Toen dat type meer op shows begon te winnen werden meer mensen op de lichte vachtkleur geattendeerd. En ja, als steeds meer mensen die dat zien dat dan mooi vinden krijg je al snel meer vraag ernaar.
Persoonlijk vind ik de kleur van de foto van de Golden die Maxcola heeft geplaatst 1 van de mooiste kleuren. Niet heel erg donker, maar zeker niet licht. Een beetje rietkleurig.
En het is echt niet zo dat er alleen maar mooie gezonde lichte honden zijn hoor. Kijk maar naar Tugwood Maxim. Ook dat was een kampioensreu in de jaren '90 en een hele mooie reu. Hij zat bij de kennen Van het Wiekse Veld (bestaat geloof ik niet meer, je hoort er in ieder geval niets meer van) en daar kwamen ook diverse mooie donkere honden vandaan.
Persoonlijk vind ik de kleur van de foto van de Golden die Maxcola heeft geplaatst 1 van de mooiste kleuren. Niet heel erg donker, maar zeker niet licht. Een beetje rietkleurig.
En het is echt niet zo dat er alleen maar mooie gezonde lichte honden zijn hoor. Kijk maar naar Tugwood Maxim. Ook dat was een kampioensreu in de jaren '90 en een hele mooie reu. Hij zat bij de kennen Van het Wiekse Veld (bestaat geloof ik niet meer, je hoort er in ieder geval niets meer van) en daar kwamen ook diverse mooie donkere honden vandaan.

Dat gebeurd ook regelmatig!! vaak fokken keurmeesters ook, vind ik eigenlijk ook niet kunnen! Want zijn/haar fokproducten lopen wel altijd dan mooi vooraanmarieke schreef:Ik vind het absoluut waar. Ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar ik zie bij de duitse herders regelmatig bij een bepaalde keurmeester altijd dezelfde honden van dezelfde kennel vooraan lopen. En dat komt dus echt neit omdat er verder geen mooie honden meelopen!! Ik vind het schandalig. eigenlijk zou het echt niet mogen!

helaas hen, maar je hebt helemaal gelijk!!!henny schreef:Kort en krachtig: ben het helemaal eens met de stelling!!!!!![]()
Vooral bij de duitse herders is het helemaal vriendjespolitiek.... als je geen kynoloog heb, ben je al bij voorbaat uitgerangeerd... wordt er niet eens naar je hond gekeken, terwijl je toch een prachtige hond hebt....
bovendien moet je goed kunnen slijmen bij de keurmeesters..... dan breng je het echt ver.... al heb je dan b.v. honden met een mooi uiterlijk maar geen karakter... dan win je nog!!! Ons kent ons.... dacht dat het in de africhting erg was... maar daar is het nog veel erger....

- Branka
- moderator
Ik kan mij voorstellen dat het het idee opwekt dat hij zijn 'eigen' honden vooraan plaatst. Maar in feite is het ook zo dat hij zijn 'eigen' lijnen het mooiste vindt. Hij zal dus (ongeacht de persoon achter de hond staat) in dat geval die hond er meteen uit pikken. Zelfs al heeft hij hem al sinds de puppytijd niet meer gezien.jidde schreef:Dat gebeurd ook regelmatig!! vaak fokken keurmeesters ook, vind ik eigenlijk ook niet kunnen! Want zijn/haar fokproducten lopen wel altijd dan mooi vooraanmarieke schreef:Ik vind het absoluut waar. Ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar ik zie bij de duitse herders regelmatig bij een bepaalde keurmeester altijd dezelfde honden van dezelfde kennel vooraan lopen. En dat komt dus echt neit omdat er verder geen mooie honden meelopen!! Ik vind het schandalig. eigenlijk zou het echt niet mogen!
Of dit wel of niet goed is laat ik even buiten beschouwing. Persoonlijk weet ik niet of ik wel keurmeester zou willen worden, maar eerlijk gezegd dan niet van mijn eigen favoriete ras. Op die manier voorkom je elke schijn tegen.

Ik denk wel dat je je eigen honden dan vaker vooraan ziet lopen, inderdaad met wat je zegt. De honden die hij fokt, zijn in zijn/haar ogen DE ideale hond volgens rasstandaard (anders zou hij die niet fokken)Branka schreef:Ik kan mij voorstellen dat het het idee opwekt dat hij zijn 'eigen' honden vooraan plaatst. Maar in feite is het ook zo dat hij zijn 'eigen' lijnen het mooiste vindt. Hij zal dus (ongeacht de persoon achter de hond staat) in dat geval die hond er meteen uit pikken. Zelfs al heeft hij hem al sinds de puppytijd niet meer gezien.jidde schreef:Dat gebeurd ook regelmatig!! vaak fokken keurmeesters ook, vind ik eigenlijk ook niet kunnen! Want zijn/haar fokproducten lopen wel altijd dan mooi vooraanmarieke schreef:Ik vind het absoluut waar. Ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar ik zie bij de duitse herders regelmatig bij een bepaalde keurmeester altijd dezelfde honden van dezelfde kennel vooraan lopen. En dat komt dus echt neit omdat er verder geen mooie honden meelopen!! Ik vind het schandalig. eigenlijk zou het echt niet mogen!
Of dit wel of niet goed is laat ik even buiten beschouwing. Persoonlijk weet ik niet of ik wel keurmeester zou willen worden, maar eerlijk gezegd dan niet van mijn eigen favoriete ras. Op die manier voorkom je elke schijn tegen.
- Mol
- Zeer actief
Re: stelling
de keermeeser geef zoals ieder mens ze eigen vizie op de standaard aan.antoinette schreef:Goed er is behoefte aan interessante discussiesHoop dat jullie het onderwerp leuk genoeg vinden:
Niet de rasstandaard maar de smaak van de keurmeester bepaald het uiterlijk van een ras!
Roept u maar: mee eens of niet, waarom, waarom niet....
dus ja dat is zo.
maar dat wil niet zeggen dat ze dan maar wat aan kloten.
de standaar is namelijk zo opgesteld dat er eigelijk geen beeld is van het ras opzich lees maar een willekeurige standaard zonder te weten welk ras het is.
dan zou je van zelf een antal rassen in die standaart kunnen zetten.
voor beeld er moet voldoende rib aanwezig zijn,wie bepaald wat voldoende is?
de fokker of de keurmeester?
ik zeg fokker,waarom omdat hij bepaald welke hond er wel of niet naar show gaat.
en zijn keurmeesters daar op afstemt,dus keurmeesters die van zijn type hond houd.
ik denk dat je beter kan vragen is de standaard goed genoeg om aan het idiaal beeld van een ras te kunnen beschrijven?
mol

- antoinette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zeg ook niet dat ze maar wat aan kloten Patrick. Ik vraag me alleen af hoeveel een ras af moet wijken voor men de rasstandaard aanpast. Ik geloof dat een hoop rassen ook steeds hoger worden terwijl de rasstandaard toch vaak een bepaalde hoogte aangeeft. Weet iemand of er bij bepaalde rassen wel eens een aanpassing heeft plaatsgevonden?
- Mol
- Zeer actief
ik ben juist van meenig dat alles lager word.antoinette schreef:Ik zeg ook niet dat ze maar wat aan kloten Patrick. Ik vraag me alleen af hoeveel een ras af moet wijken voor men de rasstandaard aanpast. Ik geloof dat een hoop rassen ook steeds hoger worden terwijl de rasstandaard toch vaak een bepaalde hoogte aangeeft. Weet iemand of er bij bepaalde rassen wel eens een aanpassing heeft plaatsgevonden?
de instelling die je nu uit ben ik het ook al niet mee eens,want ik vind dat je een standaard niet moet bijstellen en waarom niet, omdat je dan een hond gaat fokken voor een standaart en naar een standaard.
want dan krijgen we de zelfde soort prakrijken als in de US : hey we hebben teveel afwijking in het ras van de standaart dus passen we de standaart wel aan.
en dan is het eind zoek en blijtft er niks meer van de orsprong over.
mol

- antoinette
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar rassen veranderen toch wel. Als ik bijvoorbeeld een hele oude foto van een franse bulldog naast die van pak 'm beet de winnaar van de laatste crufts ofzo leg,dan lijkt dat voor geen meter meer
Ik weet vrij zeker dat dit voor meer rassen geld (volgens mij zijn alleen de windhonden en de oerrassen weinig verandert). Als een bepaalde verandering binnen een ras meer standaard dan uitzondering wordt,waarom dan niet aanpassen?

- Mol
- Zeer actief
waarom denk je nou dat een standaard al zo vaag is dat je er meerdere honden van zou kunnen maken net hoe je het zelf inziet?antoinette schreef:Maar rassen veranderen toch wel. Als ik bijvoorbeeld een hele oude foto van een franse bulldog naast die van pak 'm beet de winnaar van de laatste crufts ofzo leg,dan lijkt dat voor geen meter meerIk weet vrij zeker dat dit voor meer rassen geld (volgens mij zijn alleen de windhonden en de oerrassen weinig verandert). Als een bepaalde verandering binnen een ras meer standaard dan uitzondering wordt,waarom dan niet aanpassen?
dan blijt er toch een vorm van verandering bestaan zonder dat je te buiten de standaard gaat.
en dan is het altijd nog zo dat het de F.C.I de standaard mag en kan veranderen met insteming van de rasvereneging van het land van oorsprong zonder dat die het er mee eens is gebeurt er niets.
mol