Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

stelling

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

antoinette
Zeer actief
Contacteer:

stelling

Ongelezen bericht door antoinette »

Goed er is behoefte aan interessante discussies ;) Hoop dat jullie het onderwerp leuk genoeg vinden:

Niet de rasstandaard maar de smaak van de keurmeester bepaald het uiterlijk van een ras!

Roept u maar: mee eens of niet, waarom, waarom niet....
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

niet mee eens wand dan kan de keurmeester het hondje van bv een vriend laten winnen :zwaai:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

het is in de praktijk wel zo, maar zou niet zo mogen zijn!

als nu echt blijkt dat de rasstandaard helemaal niet meer bij de hond past (dit kan gebeuren na tientallen jaren) dan kun je de rasstandaard aanpassen, maar dat gebeurt niet door een keurmeester!!
Afbeelding
antoinette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door antoinette »

Ik denk dat de stelling misschien niet duidelijk genoeg is, wat ik bedoel is denk je dat de hond die exact aan de rasstandaard voldoet altijd wint op een show? Als ik bijvoorbeeld oude foto's zie van de franse bulldog dan zien die er heel anders uit dan de franse bull van nu. Toch is er nooit iets gewijzigd in de rasstandaard voor zover ik weet. Dus bepaald eogenlijk de smaak van de belangrijkste keurmeesters in een bepaalde tijd hoe een ras er uit ziet.
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

antoinette schreef:Ik denk dat de stelling misschien niet duidelijk genoeg is, wat ik bedoel is denk je dat de hond die exact aan de rasstandaard voldoet altijd wint op een show? Als ik bijvoorbeeld oude foto's zie van de franse bulldog dan zien die er heel anders uit dan de franse bull van nu. Toch is er nooit iets gewijzigd in de rasstandaard voor zover ik weet. Dus bepaald eogenlijk de smaak van de belangrijkste keurmeesters in een bepaalde tijd hoe een ras er uit ziet.
Dat dan wel in combinatie met fokkers die zich daarnaar voegen en ook honden fokken om te scoren op shows.
Als de keurmeester ziijn voorkeur heeft maar de fokkers trekken zich daar geen moer van aan zal de invloed van de keurmeester er niet zijn...
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Ik denk dat een aantal keurmeesters hun invloed op het uitzien en welzijn van een ras zwaar onderschatten.
Vorig jaar zag ik in de Rijnhal een prachtige Labrador-reu die van de keurmeester ( uit een of ander buitenland) als beoordeling "G" had gekregen.....De reden ? De hond was te mager volgens hem :twisted:
Terwijl de zelfde hond een paar weken daarvoor een "U" had gekregen bij een Nederlandse keurmeester omdat ie zo goed op gewicht was....
En dat was ie ook :ok: Die hond zag er echt perfekt uit; je kon net een heel klein beetje zijn ribben voelen.
De eigenaar van deze hond trok zich gelukkig van die "G" niks aan en zei dat ie lekker op de zelfde manier verder ging met zijn honden,maar je zult maar als hond zijnde een eigenaar treffen die zich er wel veel van aantrekt: kun je binnen de kortste keren als buikschuiver mee doen...
Over vriendjespolitiek gesproken: als jij als bekende fokker op een show meedoet heb je vaak al minstens 2 streepjes voor bij veel keurmeesters.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

Het heeft wel degelijk met de smaak van de keurmeester te maken hoe een ras er uit komt te zien.
Kijk bv eens naar de Bordeaux dog............ moet een lenige atletische hond zijn.
Nou zie er maar weinig meer van terug.
Ze zijn voortaan zo extreem en zo vol vel en rimpels dat er nog weinig bordeaux in zit..............moet niet liegen de kleur is nog goed

Dan mijn eigen ras.
Heb hier een hondje zitten wat perfect in de rasstandaard past. Maar doet niets op show.
Ze zien liever wat zwaardere honden dan de 17 kilo die de rasstandaard voorschrijft.
En mensen gaan toch heel snel die kant op waar de keurmeesters op vallen.
Ook ik heb wat bully honden zitten, die uit een afrikaanse lijn komen.
En daar zitten de teven dus al aan de hoogte en gewicht van de standaard ( maximum)

Als je dan weer bij de Franse Buldoggen kijkt , de snuiten zijn voortaan zo kort. dat het eigenlijk niet meer gezond is.
Al zijn ze er wel weer mee bezig om ze met iets meer snuit te fokken.
Zelf heb ik hier een teef zitten die ook heel kort op snuit is, maar weet zeker de reu die haar gaat dekken dat die het niet heeft. Gewoon omdat het niet gezond is , en er op een gegeven moment fouten door komen.

Maar al met al de keurmeesters hebben zeker invloed op het uiterlijk van de hond
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Ben het er gedeeltelijk wel mee eens. Maar dan vooral met betrekking tot het type, zeker als ik naar mijn favoriete ras de Golden Retriever kijk.
Een rasstandaard verandert niet en als je de honden van tegenwoordig of de honden van vroeger bekijkt en de rasstandaard ernaast houdt zie je dat ze allebei wel voldoen, maar dat ze kwa type volledig van elkaar verschillen.
Nu zijn de Goldens in de showring b.v. overwegend licht van kleur, verder zijn ze vaak grover en de hoekingen nadrukkelijker (overdrevener?).
Dit is volgens mij puur het gevolg van het feit dat een aantal kwalitatief zeer goede honden diverse keren wonnen en er dus een categorie 'fokkers' ook dat type zijn gaan fokken. Want blijkbaar was dat mooi. Vooral bij de vachtkleur is dit heel goed te merken geweest.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Branka schreef:Ben het er gedeeltelijk wel mee eens. Maar dan vooral met betrekking tot het type, zeker als ik naar mijn favoriete ras de Golden Retriever kijk.
Een rasstandaard verandert niet en als je de honden van tegenwoordig of de honden van vroeger bekijkt en de rasstandaard ernaast houdt zie je dat ze allebei wel voldoen, maar dat ze kwa type volledig van elkaar verschillen.
Nu zijn de Goldens in de showring b.v. overwegend licht van kleur, verder zijn ze vaak grover en de hoekingen nadrukkelijker (overdrevener?).
Dit is volgens mij puur het gevolg van het feit dat een aantal kwalitatief zeer goede honden diverse keren wonnen en er dus een categorie 'fokkers' ook dat type zijn gaan fokken. Want blijkbaar was dat mooi. Vooral bij de vachtkleur is dit heel goed te merken geweest.
Ik vind het heel jammer dat bij de Golden Retriever het "golden" zo goed als verdwenen is. Platina Retriever zou voor velen helaas een betere naam zijn :cry:
Inderdaad mede dankzij de keurmeesters....
Afbeelding
joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door joe »

maxcola schreef:
Branka schreef:Ben het er gedeeltelijk wel mee eens. Maar dan vooral met betrekking tot het type, zeker als ik naar mijn favoriete ras de Golden Retriever kijk.
Ik vind het heel jammer dat bij de Golden Retriever het "golden" zo goed als verdwenen is. Platina Retriever zou voor velen helaas een betere naam zijn :cry:
Inderdaad mede dankzij de keurmeesters....
Golden slaat ook op het gouden karakter!
Enne.... je hebt ook witgoud tegenwoordig, he?
marian*
Erelid
Contacteer:

[Golden slaat ook op het gouden karakter!
Enne.... je hebt ook witgoud tegenwoordig, he?[/quote]

Ik dacht toch echt dat het van oudsher op de vachtkleur sloeg :mrgreen:
Enne......inderdaad bestaat er wit goud. Maar geel goud is mooier :ok:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ja, dat zie ik wel bij de Duitse Herders. Grauw en zwart zijn erkende kleurslagen, maar lopen bij een clubmatch wel altijd achteraan 8O Tegenwoordig zie je ook erg veel zwart/roodbruin, vroeger juist erg veel zwart/geel
joe
Zeer actief

maxcola schreef:[Golden slaat ook op het gouden karakter!
Enne......inderdaad bestaat er wit goud. Maar geel goud is mooier :ok:[/quote]

Vind ik ook, anders kan je beter zilver kopen.... :mrgreen:
marian*
Erelid
Contacteer:

joe schreef:
Vind ik ook, anders kan je beter zilver kopen.... :mrgreen:[/quote]

Vind je????
Afbeelding
joe
Zeer actief

maxcola schreef:
joe schreef:

Vind je????[/quote]

Ik zie van een afstand geen verschil.....jij wel?
En dan heb ik het niet over een "silver retriever" :mrgreen:
marian*
Erelid
Contacteer:

joe schreef:
maxcola schreef:
joe schreef:

Vind je????
Ik zie van een afstand geen verschil.....jij wel?
En dan heb ik het niet over een "silver retriever" :mrgreen:[/quote]

Nee, inderdaad, van een afstand zie ik geen verschil.
Maar het IS er wel en om on-topic te blijven: ooit hebben een paar keurmeesters blijkbaar de witte "Golden" Retriever mooier gevonden dan zijn goudkleurige rasgenoten, er een hoge waardering voor gegeven, en op die manier een aantal fokkers aan het fokken van witte "Golden's" gebracht :twisted:
Vervolgens hebben een heleboel mensen die gekocht en aldus de vraag ernaar in stand gehouden waar een aantal fokkers maar wat graag aan hebben voldaan.
Ziedaar het resultaat: een ECHTE GOUDKLEURIGE Golden Retriever moet je met een grote lamp zoekn helaas.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Hoewel ik wat sieraden betreft wit goud en zilver mooier vind dan geelgoud (heb een zilveren Golden Retrieverhangertje aan mijn ketting), moet ik zeggen dat dat niet zo opgaat voor de Golden Retriever. Mijn ouders hebben 2 Goldens. 1 lichte (die overigens op 10 jarige leeftijd nog steeds een tintje donkerder wordt) en een donkerder. Niet dat super donkere, maar een beetje rietkleur. Persoonlijk vind ik dus de kleur van de laatste mooier. Niet super donker, maar wel duidelijk een kleurtje.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik denk dat het een combinatie is van de voorkeur van de keurmeester en de rasstandaard. Want een hond die helemaal buiten de standaard valt, zal snel de ring uitgestuurd worden. Bij bullen zie je ook wel eens dat een bepaalde kleur er bij 'n keurmeester altijd uitgaat. Maar daar zul je nooit aan ontkomen, iedereen heeft een voorkeur en dat kun je echt niet helemaal uitschakelen.

Ik was heel blij met de zg van Tirsa op haar enigste show. Opmerking was dat bij het lopen de voorpootjes te dicht bij de achterpootjes kwamen. Zei even later een fokker toen ik dat vertelde dat dat zo hoort en dat ze verbaasd was dat Tirsa geen U had gekregen????

Heb toen ook maar besloten, behalve dat Tirsa naderhand helemaal knettergek werd van het wachtenn, om ons niet meer aan de willekeur van een keurmeester over te leveren. Ze is mijn mooie meid en dat is het belangrijkste.
marieke
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door marieke »

Ik vind het absoluut waar. Ik weet niet hoe het bij andere rassen is, maar ik zie bij de duitse herders regelmatig bij een bepaalde keurmeester altijd dezelfde honden van dezelfde kennel vooraan lopen. En dat komt dus echt neit omdat er verder geen mooie honden meelopen!! Ik vind het schandalig. eigenlijk zou het echt niet mogen!
Groetjes Marieke en Fame van het Hornmeer
Eigendom van Duitse Herder kennel van het Hornmeer
marieke
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door marieke »

jidde schreef:Ja, dat zie ik wel bij de Duitse Herders. Grauw en zwart zijn erkende kleurslagen, maar lopen bij een clubmatch wel altijd achteraan 8O Tegenwoordig zie je ook erg veel zwart/roodbruin, vroeger juist erg veel zwart/geel
Dat is absoluut waar. Wanneer je een zwart/gele duitse herder hebt, is het bijna zeker dat je achter de zwart/roodbruine herders loopt!! :roll:
Groetjes Marieke en Fame van het Hornmeer
Eigendom van Duitse Herder kennel van het Hornmeer
joe
Zeer actief

maxcola schreef:ooit hebben een paar keurmeesters blijkbaar de witte "Golden" Retriever mooier gevonden dan zijn goudkleurige rasgenoten, er een hoge waardering voor gegeven, en op die manier een aantal fokkers aan het fokken van witte "Golden's" gebracht :twisted:
Vervolgens hebben een heleboel mensen die gekocht en aldus de vraag ernaar in stand gehouden waar een aantal fokkers maar wat graag aan hebben voldaan.
Ziedaar het resultaat: een ECHTE GOUDKLEURIGE Golden Retriever moet je met een grote lamp zoekn helaas.
Naar ik weet is er toch niet 1 standaard voor de golden?
Je hebt toch diverse varianten? Elk land heeft onderhand zijn eigen kleur en vorm. Er zijn veel landen, waarbij de golden nog echt golden is.
Gaan jullie enkel uit van de Nederlandse standdaard?
blinky
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door blinky »

Ik weet dat het hier niet over katten gaat, mijn zus en ik hebben jaren geleden meegedaan aan een show.
We hadden allebei een karthuizer.
Aan het eind van de dag heeft de kat van zus gewonnen wat we heel vreemd vonden. De mijne was goed op gewicht en die van zus was slanker dan dat het ras hoort te zijn en zus viel in de prijzen :twisted:
Wij waren overdonderd dat ik geen prijs had terwijl dit soort kat niet slank hoort te zijn.
Dus ik zeg: het oog van de meester bepaald op dat moment wie de mooiste is en ik was, ben het er niet mee eens. Met honden heb ik er geen ervaring mee.
Leny
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Nou kan ik me vergissen, maar zijn er bij de Goldens niet 3 soorten categorien waar de hond in kan vallen. Jacht, show en nog iets. Type showhond ligt blond en middelgebouwd goed in de markt op het moment. Denk niet dat alle keurmeesters op 1 lijn zitten, maar naast de vacht gaat het toch vooral om de bouw, hoeveelheid body (brede borst etc.), kopstand etc. En qua karakter wijken ze niet af van het oorspronkelijke Golden-type.
henny
Actief

Ongelezen bericht door henny »

Kort en krachtig: ben het helemaal eens met de stelling!!!!! :evil:

Vooral bij de duitse herders is het helemaal vriendjespolitiek.... als je geen kynoloog heb, ben je al bij voorbaat uitgerangeerd... wordt er niet eens naar je hond gekeken, terwijl je toch een prachtige hond hebt....

bovendien moet je goed kunnen slijmen bij de keurmeesters..... dan breng je het echt ver.... al heb je dan b.v. honden met een mooi uiterlijk maar geen karakter... dan win je nog!!! Ons kent ons.... dacht dat het in de africhting erg was... maar daar is het nog veel erger....
marian*
Erelid
Contacteer:

Golden Stanley schreef:Nou kan ik me vergissen, maar zijn er bij de Goldens niet 3 soorten categorien waar de hond in kan vallen. Jacht, show en nog iets. Type showhond ligt blond en middelgebouwd goed in de markt op het moment. Denk niet dat alle keurmeesters op 1 lijn zitten, maar naast de vacht gaat het toch vooral om de bouw, hoeveelheid body (brede borst etc.), kopstand etc. En qua karakter wijken ze niet af van het oorspronkelijke Golden-type.

Afbeelding

Ik vind dit toch meer "golden" dan de platinakleurige die je meestal tegen komt. Maar waar zijn ze???
Heb de rasstandaard (de Nederlandse) even gelezen en daar staat dat er tot roomkleur gegaan mag worden. Zou dan de naam niet iets moeten zijn met "Creamy" of zo?
Afbeelding
nanoekie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Niet helemaal mee eens, een "goede" keurmeester zal op een bepaald type vallen , maar zal nog wel binen de rasstandaart houden.
Ik heb dan wel een vrij onbekend ras, maar helaas komt er wel wat vriendjespolitiek voor. Bij een paar keurmeesters weet ik dat macho nooit geplaatst zal worden maar ze blijven keuren volgens de standaart en hij krijgt du wel zijn U. Daar komt dus de persoonlijke voorkeur houden (in deze voorkeur voor kennelnaam) maar heb gelukkig nog niet meegmaakt dat een type geplaatst word wat echt afwijkt vd standaard!
Groetjes Nanouk

Afbeelding
Senta
Zeer actief

Ongelezen bericht door Senta »

Ik denk dat de voorkeur van de keurmeesters een zeer grote invloed heeft op de ontwikkeling van het ras. Een aantal jaren geleden, ik ging voor het eerst naar een show in de Rijnhal, ging ik vol interesse kijken naar de Duitse Herders. Gut wat liepen daar een zielepietjes bij. Er was er een wiens hele achterkant heen en weer zwabberde als hij liep en zijn hakken stonden zowat overkruis. Ik zei nog tegen Marian: als ik keurmeester was stuurde ik die zielepiet direct naar huis terug. Maar je raadt het al, de Oostenrijkse keurmeester koos deze hond uit als BOB. Ik denk dat dit kwam door de hele tendens om het bekken zo aflopend mogeljik te krijgen. Gelukkig is het met de Duitse Herders weer een stuk beter aan het worden.
Groetjes,
Hanneke

www.kwispelbiznizz.nl
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Maxcola, even ter vergelijking.
Foto 1 is opa van Stanley, is inmiddels overleden en heeft ontzettend veel 'kampioenen' in de dop doorgezet. Praat je dus al over ca. 10 jaar terug dat deze kleur geaccepteerd is.

http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... e-to-1.jpg

Foto 2 is pa van Stanley, is jonge reu zelfde verhaal. Deze honden bezitten alle voorwaarden om aan de criteria Golden te voldoen, alleen ze zijn lichter.

http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... brea-1.jpg

En dat er in de show- en fokwereld een gigantische strijd heerst en mensen het moeten hebben van vriendjespolitiek, lijkt me wel. Dat is zelfs in de paardenwereld zo. Niet eerlijk, want zo blijven alleen de 'groten' in de picture.
marian*
Erelid
Contacteer:

twinkeltje schreef:niet mee eens wand dan kan de keurmeester het hondje van bv een vriend laten winnen :zwaai:
En dat gebeurt helaas maar al te vaak! Winnen hoeft nog niet eens; een onverdiende "U" doet al genoeg....
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Golden Stanley schreef:Maxcola, even ter vergelijking.
Foto 1 is opa van Stanley, is inmiddels overleden en heeft ontzettend veel 'kampioenen' in de dop doorgezet. Praat je dus al over ca. 10 jaar terug dat deze kleur geaccepteerd is.

http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... e-to-1.jpg

Foto 2 is pa van Stanley, is jonge reu zelfde verhaal. Deze honden bezitten alle voorwaarden om aan de criteria Golden te voldoen, alleen ze zijn lichter.

http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... brea-1.jpg

En dat er in de show- en fokwereld een gigantische strijd heerst en mensen het moeten hebben van vriendjespolitiek, lijkt me wel. Dat is zelfs in de paardenwereld zo. Niet eerlijk, want zo blijven alleen de 'groten' in de picture.

Qua bouw kloppen ze volgens mij helemaal en zijn het prachtige honden.
Maar ik blijf haken bij de kleur :cry2: want die heeft niks meer met de naam van het ras te maken.
Daarom blijf ik ook bij mijn stelling dat keurmeesters wel degelijk een grote invloed hebben op de ontwikkeling van een ras.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”