Niet de rasstandaard maar de smaak van de keurmeester bepaald het uiterlijk van een ras!
Roept u maar: mee eens of niet, waarom, waarom niet....
Moderator: moderatorteam
Dat dan wel in combinatie met fokkers die zich daarnaar voegen en ook honden fokken om te scoren op shows.antoinette schreef:Ik denk dat de stelling misschien niet duidelijk genoeg is, wat ik bedoel is denk je dat de hond die exact aan de rasstandaard voldoet altijd wint op een show? Als ik bijvoorbeeld oude foto's zie van de franse bulldog dan zien die er heel anders uit dan de franse bull van nu. Toch is er nooit iets gewijzigd in de rasstandaard voor zover ik weet. Dus bepaald eogenlijk de smaak van de belangrijkste keurmeesters in een bepaalde tijd hoe een ras er uit ziet.
Ik vind het heel jammer dat bij de Golden Retriever het "golden" zo goed als verdwenen is. Platina Retriever zou voor velen helaas een betere naam zijnBranka schreef:Ben het er gedeeltelijk wel mee eens. Maar dan vooral met betrekking tot het type, zeker als ik naar mijn favoriete ras de Golden Retriever kijk.
Een rasstandaard verandert niet en als je de honden van tegenwoordig of de honden van vroeger bekijkt en de rasstandaard ernaast houdt zie je dat ze allebei wel voldoen, maar dat ze kwa type volledig van elkaar verschillen.
Nu zijn de Goldens in de showring b.v. overwegend licht van kleur, verder zijn ze vaak grover en de hoekingen nadrukkelijker (overdrevener?).
Dit is volgens mij puur het gevolg van het feit dat een aantal kwalitatief zeer goede honden diverse keren wonnen en er dus een categorie 'fokkers' ook dat type zijn gaan fokken. Want blijkbaar was dat mooi. Vooral bij de vachtkleur is dit heel goed te merken geweest.
Golden slaat ook op het gouden karakter!maxcola schreef:Ik vind het heel jammer dat bij de Golden Retriever het "golden" zo goed als verdwenen is. Platina Retriever zou voor velen helaas een betere naam zijnBranka schreef:Ben het er gedeeltelijk wel mee eens. Maar dan vooral met betrekking tot het type, zeker als ik naar mijn favoriete ras de Golden Retriever kijk.
Een rasstandaard verandert niet en als je de honden van tegenwoordig of de honden van vroeger bekijkt en de rasstandaard ernaast houdt zie je dat ze allebei wel voldoen, maar dat ze kwa type volledig van elkaar verschillen.
Nu zijn de Goldens in de showring b.v. overwegend licht van kleur, verder zijn ze vaak grover en de hoekingen nadrukkelijker (overdrevener?).
Dit is volgens mij puur het gevolg van het feit dat een aantal kwalitatief zeer goede honden diverse keren wonnen en er dus een categorie 'fokkers' ook dat type zijn gaan fokken. Want blijkbaar was dat mooi. Vooral bij de vachtkleur is dit heel goed te merken geweest.
Inderdaad mede dankzij de keurmeesters....
Vind ik ook, anders kan je beter zilver kopen....joe schreef:Ik dacht toch echt dat het van oudsher op de vachtkleur sloegmaxcola schreef:[Golden slaat ook op het gouden karakter!
Enne.... je hebt ook witgoud tegenwoordig, he?![]()
Enne......inderdaad bestaat er wit goud. Maar geel goud is mooier
maxcola schreef:Vind ik ook, anders kan je beter zilver kopen....joe schreef:Ik dacht toch echt dat het van oudsher op de vachtkleur sloegmaxcola schreef:[Golden slaat ook op het gouden karakter!
Ik zie van een afstand geen verschil.....jij wel?joe schreef:maxcola schreef:Vind ik ook, anders kan je beter zilver kopen....joe schreef:Ik dacht toch echt dat het van oudsher op de vachtkleur sloegmaxcola schreef:[Golden slaat ook op het gouden karakter!
Vind je????
Dat is absoluut waar. Wanneer je een zwart/gele duitse herder hebt, is het bijna zeker dat je achter de zwart/roodbruine herders loopt!!jidde schreef:Ja, dat zie ik wel bij de Duitse Herders. Grauw en zwart zijn erkende kleurslagen, maar lopen bij een clubmatch wel altijd achteraan 8O Tegenwoordig zie je ook erg veel zwart/roodbruin, vroeger juist erg veel zwart/geel
Naar ik weet is er toch niet 1 standaard voor de golden?maxcola schreef:ooit hebben een paar keurmeesters blijkbaar de witte "Golden" Retriever mooier gevonden dan zijn goudkleurige rasgenoten, er een hoge waardering voor gegeven, en op die manier een aantal fokkers aan het fokken van witte "Golden's" gebracht![]()
Vervolgens hebben een heleboel mensen die gekocht en aldus de vraag ernaar in stand gehouden waar een aantal fokkers maar wat graag aan hebben voldaan.
Ziedaar het resultaat: een ECHTE GOUDKLEURIGE Golden Retriever moet je met een grote lamp zoekn helaas.
Golden Stanley schreef:Nou kan ik me vergissen, maar zijn er bij de Goldens niet 3 soorten categorien waar de hond in kan vallen. Jacht, show en nog iets. Type showhond ligt blond en middelgebouwd goed in de markt op het moment. Denk niet dat alle keurmeesters op 1 lijn zitten, maar naast de vacht gaat het toch vooral om de bouw, hoeveelheid body (brede borst etc.), kopstand etc. En qua karakter wijken ze niet af van het oorspronkelijke Golden-type.
Golden Stanley schreef:Maxcola, even ter vergelijking.
Foto 1 is opa van Stanley, is inmiddels overleden en heeft ontzettend veel 'kampioenen' in de dop doorgezet. Praat je dus al over ca. 10 jaar terug dat deze kleur geaccepteerd is.
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... e-to-1.jpg
Foto 2 is pa van Stanley, is jonge reu zelfde verhaal. Deze honden bezitten alle voorwaarden om aan de criteria Golden te voldoen, alleen ze zijn lichter.
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... brea-1.jpg
En dat er in de show- en fokwereld een gigantische strijd heerst en mensen het moeten hebben van vriendjespolitiek, lijkt me wel. Dat is zelfs in de paardenwereld zo. Niet eerlijk, want zo blijven alleen de 'groten' in de picture.