Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond valt baas aan....hond wordt ingeslapen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

gyanty schreef:
DogoDonna schreef:
malinois schreef:Vaak is zo'n dier best te herplaatsen bij iemand die er wel verstand van heeft
Op de eerste plaats vindt ik het hele gebeuren niet kunnen!!

Maar.....herplaatsen.....prima oplossing hoor, alleen denk ik dat het aanbod 'moeilijke' honden groter is dan de hoeveelheid mensen die zo'n hond kunnen opvangen.

Dus in theorie allemaal leuk en aardig, maar de asiels liegen er ook niet om en zitten bomvol met o.a. dit soort honden.

Nogmaals ik keur het zeker niet goed, maar een oplossing is niet zo eenvoudig door een hond even te herplaasten. Al zou de hond dat nog zo verdienen!!!!
Nou asiels zitten vol, maar of het echt nou echt vol zit met probleemhonden, nee niet echt. Ligt en beetje aan de regio, maar wat voor de ene een probleemhond is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. ik denk dat asielen voller zitten met puberende honden, omdat mensen puppies leuker vinden, dan dat er echt probleem honden zitten!
:ok: juist!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

DogoDonna schreef:
malinois schreef:als je met zo'n instelling een hond neemt ben je niet goed bezig en moet je geen hond nemen
Dat is nou precies wat ik bedoel te zeggen, maar ik denk dat dit vaker voorkomt dan je denkt.

Dus een 'vergunning' invoeren voor het houden van honden :ok:

Voorkomt een hoop leed :pffff:
ja helemaal mee eens... maar wat voor voorwaarden moet je dan aan een nieuwe eigenaar stellen.. kijk ik kan ook een cursusje volgen, als ik daar dan verder niets mee doen maar wel m'n papieren heb om een hond te kopen.... :? schiet je weinig mee op...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
DogoDonna
Actief

Ongelezen bericht door DogoDonna »

gyanty schreef:Nou asiels zitten vol, maar of het echt nou echt vol zit met probleemhonden, nee niet echt.
Vandaar dat ik ook schreef O.A. probleemhonden :mrgreen:

Mensen moeten NADENKEN voordat ze een hond kopen, van de makkelijste honden kun je een probleem hond maken! Maar dat hoef ik hier niet uit te leggen.
DogoDonna
Actief

Ongelezen bericht door DogoDonna »

malinois schreef:ja helemaal mee eens... maar wat voor voorwaarden moet je dan aan een nieuwe eigenaar stellen.. kijk ik kan ook een cursusje volgen, als ik daar dan verder niets mee doen maar wel m'n papieren heb om een hond te kopen.... :? schiet je weinig mee op...
Ik denk dat veel mensen (die dus denken 'ach leuk een hondje') al afhaken als ze een 'examen' (dus voor ze de hond kopen) moeten doen.
Mensen die echt interesse hebben steken er veel van op en hebben wat aan de informatie.
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Ik hoop idd dat er ooit nog zoiets komt als een "houders"-bewijs voor hondenbezitters. Het zal abasoluut niet alle problemen oplossen maar wel veel leed voorkomen. Maar ik zie dat voorlopig niet ingevoerd worden.

Ik ben het volledig met Mallinois en anderen eens dat je goed moet nadenken voordat je een hond koopt en dat je je moet realiseren dat er iets mis kan gaan. Ik heb ook de indruk dat deze cursist goed heeft nagedacht. Ze stond er serieus aan, ze kwam niet voor niets ook op cursus en ze ging ook actief aan de slag met de tips en adviezen die ze kreeg.

Ik kan me echter wel voorstellen dat je door zo'n situatie dusdanig bang wordt van je hond dat het vertrouwen volledig weg is en dat je niet meer samen verder kunt. Al houd je er nog zo'n rekening mee dat er vanalles mis kan gaan, je gaat er in principe in eerste instantie niet van uit dat je ooit gebeten zult worden door je eigen hond. Wij als ervaren hondenbezitters zijn ons daar meer van bewust dan de gemiddelde jan-met-z'n-hondje op straat.

Dat ze dus niet meer verder durfde met deze hond kan ik best wel begrijpen, maar niet dat de enige andere optie dus euthanasie is.
Ik ben er heilig van overtuigd dat deze hond goed te herplaatsen was geweest. Heel vaak zie je bij dit soort probleemgedrag dat het hele probleem al is opgelost door de hond in een nieuwe roedel te zetten waar vanaf het begin duidelijkheid is.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
~Kimske
Actief

Ongelezen bericht door ~Kimske »

Ik snap dit dus echt niet... Toen Bob begon te bijten, hebben we hem nog gehouden, en toen duidelijkw erd dat de agressie erger werd, hebben wij hem naar het asiel gebracht. Hij heeft eerder een baby gebeten, en toch wordt hij niet ingeslapen ( gelukkig!!). Als ik om wat voor reden dan ook de hond niet meer kan hebben, zal ik altijd op zoek gaan naar een nieuw baasje, of anders naar het asiel, hoe zielig ook. Maar inslapen dat nooit.......
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

DogoDonna schreef:
Sietske* schreef:Een paar weken geleden ging ze met vakantie en haar buurvrouw, die regelmatig op de hond paste nam de lessen met de hond over. Toen de cursist terug kwam van vakantie merkte ik duidelijk dat de rangrelatie met de hond een deukje had opgelopen. Waarschijnlijk is ze voor het opbouwen van de rangrelatie te vroeg op vakantie gegaan.
Wij hebben dit jaar onze wintersport om deze reden laten schieten, zoals ik al zei was Donna niet een hond voor iedereen en ik wilde mijn schoonouders er niet mee opzadelen. Maar ik vond het ook zonde van de moeite en energie die we er al in hadden gestoken. Als ik dit dan lees ben ik heel blij dat we niet gegaan zijn.
je hond kan ook mee op wintersport.
balou is vorige week ook meegeweest!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:wat mij benieuwt, sietske, is hoe een hond met zo een sterk karakter dan (toch ook al als herplaatser?) bij iemand met zo weinig ervaring was terecht gekomen?
was hij al zo dan, of is de hond alleen maar gegroeid in zijn gedrag toen zij hem meegenomen heeft?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sietske* schreef:Ik kan me echter wel voorstellen dat je door zo'n situatie dusdanig bang wordt van je hond dat het vertrouwen volledig weg is en dat je niet meer samen verder kunt. Al houd je er nog zo'n rekening mee dat er vanalles mis kan gaan, je gaat er in principe in eerste instantie niet van uit dat je ooit gebeten zult worden door je eigen hond.
tja ik weet het niet hoor, je WILT niet gebeten worden door je eigen hond, maar om daar nu maar meteen vanuit te gaan dat dat dan ook niet gebeurd? Je zult er toch aan moeten werken. En ik geloof zeker dat ze er wat aan deed, want ze ging tenslotte naar cursus... was geinteresseerd als ik het lees....dus... maar thuis moet je het doen, niet op de cursus! En thuis zijn ook de problemen vaak, niet op een cursus..
Snap dan niet waarom meteen die hond dood moet... je kan er dan wel zo van schrikken... maar in het uiterste geval herplaats je hem dan toch... in ieder geval overleg je dat toch op de hondevereniging...
wat was het voor hond? (ras)
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Neeltje schreef:Maar het blijft haar beslissing, wat als hij wordt herplaatst en bijt ook de nieuwe eigenaar. En waar moet de hond tot zo lang dan blijven als zij bang is geworden voor haar eigen hond? Ik kan haar beslissing heel goed begrijpen.
dat jij niet zo moeilijk bent met je hond de deur uit doen, of afmaken in dit geval, wisten we al hoor ;)
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dingo schreef:
Neeltje schreef:Maar het blijft haar beslissing, wat als hij wordt herplaatst en bijt ook de nieuwe eigenaar. En waar moet de hond tot zo lang dan blijven als zij bang is geworden voor haar eigen hond? Ik kan haar beslissing heel goed begrijpen.
dat jij niet zo moeilijk bent met je hond de deur uit doen, of afmaken in dit geval, wisten we al hoor ;)
ze mag toch wel zeer dankbaar zijn met zo'n 'makkelijk' hondje en hierna gewoon geen hond meer nemen... want je zou toch een ettertje krijgen die jou eens effe tegemoet komt omdat je alleen beloont en niet straft... dan kan ie meteen naar het asiel of nog erger :kotz:
Afbeelding
kirsten
Actief

Ongelezen bericht door kirsten »

wat een trieste bedoeling :jank:
hoe kun je zo makkelijk je hond afmaken.
je zoekt toch eerst naar 1 oplossing.
voor dit probleem.
als je paard bijt maak je hem toch ook niet af.
kirsten
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:wat mij benieuwt, sietske, is hoe een hond met zo een sterk karakter dan (toch ook al als herplaatser?) bij iemand met zo weinig ervaring was terecht gekomen?
Ik weet niet hoe de plaatsing is gegaan. Ik weet eerlijk gezegd ook niet zeker of ze de hond uit het asiel hebben of dat ze hem bij particulieren hebben gekocht. Wat ik wel weet is dat er bij herplaatsing, ook vanuit de herplaatsende instantie niet altijd doordacht te werk wordt gegaan. Toen wij Loeky uit het asiel haalden heeft de asielmedewerkster ons allerlei honden proberen "aan te smeren" die naar mijn mening absoluut niet bij ons pasten, terwijl ik uitgebreid onze levensstijl en gezinssituatie had omschreven. Puur door mijn intuïtie hebben we die honden niet genomen (ik had toen nog niet echt veel kennis en ervaring met honden) maar zijn we voor Loeky gegaan. Dit is perfect uitgepakt maar als ik me meer had laten beïnvloeden had ik nu met een neurotische Border Collie gezeten die hartstikke gek werd omdat ik hem niet kon bieden wat hij nodig had.

De hond van mijn cursist was overigens een kruising Ierse Setter met nog iets (ik dacht Labrador, al zou je dat absoluut niet hebben gedacht). Hij leek sprekend op een rode Cocker, maar in zijn kop kon je de trekken van de Setter nog wel herkennen. Ik vond het een prachthond om te zien.

Het was zeker geen gemakkelijke hond, en ik weet ook niet of het van het begin af aan moeilijk is gegaan. Veel cursisten die met een volwassen hond bij ons komen hebben er al een poosje mee rondgelopen voordat ze besluiten dat het wel eens verstandig zou kunnen zijn een cursus te gaan volgen.

Ik wist dat het geen gemakkelijke hond was en toch heeft deze gebeurtenis mij verrast. Ik kan natuurlijk niet zien wat er thuis gebeurt. Maar op basis van wat ik op de cursus zag had ik de indruk dat ze samen de goede kant op gingen. Dat gebeurt niet alleen doordat ze op zaterdag 1 uurtje goed haar best doet. Vooruitgang zie je alleen wanneer de cursist ook thuis doorgaat met het werken aan de relatie met de hond. Daarom verbaasd dit alles me ook zo. Waar komt dit nu toch vandaan?

AfbeeldingAfbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik weet natuurlijk helemaal niet wat er allemaal aan de hand is geweest. Wel weet ik dat veel mensen heel fout reageren op baknijd. :cry:
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Klopt. Maar in dit geval was de hond nog niet aan het eten. De cursist had de bak nog in bezit en wilde de hond een commando laten uitvoeren voordat hij mocht eten. Bij mijn weten treedt baknijd eerder op op het moment dat de hond de beschikking heeft over zijn bak.

Maar ja, het zou toch baknijd geweest kunnen zijn. Ik ben er natuurlijk ook niet bij geweest.

AfbeeldingAfbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ja, beetje vaag allemaal.

Helaas doet het er allemaal niet meer zo toe.

Ik vergat eerder nog te zeggen dat het beste wat je met zo´n ervaring kunt doen is ervan proberen te leren. Zodat je in het vervolg misschien wat alerter kunt zijn op soortgelijke signalen.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

bah. ik ben erg vaak door diverse mormels in de familie gebeten. ook door mijn eigen mormels.

ik kon al snel vaststellen dat ze geen rare kronkel hadden. ik kon ook al snel vaststellen dat ik de slimste was en ook de baas wilde zijn, zodat het dus aan mij was om het gezooi zo te kadreren dat het voor zowel de mormels als voor mij aanvaardbaar was.

IK ben de foute schakel. omdat ik het vermogen bezit tot zelfreflectie, ben ik de allereerste verantwoordelijke als ik gebeten word. ik zou me wel een miljoen keer bedenken wilde ik er een hopeloze situatie van maken.

enfin. the deed is done. zonde. jammer.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”