Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

de eerste nachten bij de pup slapen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

bernerlover schreef:het was een klein plastic bakje met ongekookte macaroni
8O 8O 8O
wat is dat voor onzin als ik vragen mag?
heb er nog nooit van gehoord.... is dat hun manier van een hond opvoeden??? :?

een van mijn honden heeft eerst bij ons op de slaapkamer gelegen... de ander meteen beneden.. en was daar meteen al stil... verschilt erg per hond.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
eefje
Actief

Ongelezen bericht door eefje »

Ik heb al heel wat goede reacties gelezen hierboven maar als baasje van onze pup van 9 weken kan ik het niet laten om te vertellen hoe wij het aangepakt hebben.
De eerste nacht wasonze spike zo moe dat ie tot een uurtje of 4 helemaal knock out was, ik lag op de bank en echt lekker slapen doe je dan niet toen begon het orkest en heb ik hem gauw meegenomen naar boven met bench en al, en de eerste 4 nachten heeft hij heerlijk in zijn bench naats me gelegen. Als hij piepte ging ik even met hem er uit en met een hand op zijn koppie sliepen we samen verder.Na 3 nachten tufte hij tot half 7 door en de 5e nacht hebben we hem op zijn vaste plekje in de kamer gelaten. Kruikje erbij, doek over de bench lekker in zijn warme holletje. Tot vandaag hebben we geen kik van hem gehoord.Na zijn laaste rondje gaat ie tevreden in de bench en wanneer ik de doek over de kooi leg(wel een kant open laten) gaat hij lekker liggen en slaapt lekker tot 7 uur door.

Als advies, doe wat je hart je ingeeft en houd rekening met het feit dat het nog maar zo´n kleine hummel is alleen weg uit zijn nest met broertjes, zusjes en mama. Ik geloof dat ik het ook op een huilen zou zetten toch?
Niet elke hond is het zelfde, en met liefde en geborgenheid berijk je volgens mij veel meer bij je hond. :zwaai:
diezel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door diezel »

Diezel ging mee naar de slaapkamer, eerst in een doos, na een paar nachten in een mandje en daar slaapt hij nog steeds, halverwege de nacht kruipt hij bij mij in bed, en zo slapen we lekker verder.
Hebben na een paar weken geprobeerd hem in de bench beneden te laten slapen, maar dat vond hij niet leuk. overdag ligt hij er lekker in te slapen, maar 's nachts werd hij wakker en het klonk of we een wolf in de kamer hadden. Dus gaat Diezel 's avonds lekker mee naar boven. :mrgreen:
groetjes van Antje en Diezel

Afbeelding
Arjanne
Actief

Ongelezen bericht door Arjanne »

Tsja, ik heb het 3 dagen volgehouden dat Timo bij ons (in zijn bench) op de slaapkamer sliep. Nou ja, slapen. Ook ik ben trouw na elke piep uit de bench naar buiten gegaan om hem een plasje te laten doen. Na 3 dagen moest hij de keuken in (afgeschermd met een hekje). De bench open, kranten op de vloer voor ongelukjes etc. De eerste avond klonk het bekende piepen ongeveer een kwartier lang. Vanaf dat moment ging het goed, is het elke avond rustig en het blijft droog op de vloer. Ook het plassen in huis is sindsdien bijna niet meer voorgekomen. Bij het eerst piepen s'morgens (bij ons 7.00 uur) natuurlijk niet aanhalen maar naar buiten laten gaan om zijn behoefte te laten doen. Pas daarna uitvoerig belonen en aandacht geven die hij nodig heeft.
We zijn er nog lang niet, boffen er wel mee, maar wel op de goede weg denken we.
joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door joe »

Ben ik nou de enige, die je voor gek verklaard als je bij je hond gaat slapen?
Ben ik nou de enige die zo "wreed " is om dat beestje te negeren?

Ik vind het allemaal erg overdreven....
Geven jullie je pup trouwens ook nog borstvoeding? Ja...ik sta nergens meer van te kijken :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

joe schreef:Ben ik nou de enige, die je voor gek verklaard als je bij je hond gaat slapen?

Geven jullie je pup trouwens ook nog borstvoeding? Ja...ik sta nergens meer van te kijken :mrgreen:

ja ik vind het wreed om een pup, net van mams af, voor het eerst echt "alleen" aan zijn/haar lot over te laten...

bij mij slapen ze niet in bed, maar in een bench ernaast, hoor snel genoeg of het miepen is om een behoefte te doen of omdat ze het er niet "mee eens"zijn om alleen in dat benchje te zitten, zo kun je ook sneller corrigeren als ze besluit om het scheurtje open te trekken EN NEE NIET MET IETS TE GOOIEN!! ipv dat je trap af moet, deur open, keuken in, en ja he he eindelijk gearriveerd, ja das lekker snel, timing weet je wel, heel belangrijk bij een hond/pup!!

en dat over borstvoeding , tja ga ik maar niet serieus op in....verdiep je eerst wat meer in een hond dan....
yamie
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef:
yamie schreef:
joe schreef:Ben ik nou de enige, die je voor gek verklaard als je bij je hond gaat slapen?

ja ik vind het wreed om een pup, net van mams af, voor het eerst echt "alleen" aan zijn/haar lot over te laten...

bij mij slapen ze niet in bed, maar in een bench ernaast, hoor snel genoeg of het miepen is om een behoefte te doen of omdat ze het er niet "mee eens"zijn om alleen in dat benchje te zitten, zo kun je ook sneller corrigeren als ze besluit om het scheurtje open te trekken EN NEE NIET MET IETS TE GOOIEN!! ipv dat je trap af moet, deur open, keuken in, en ja he he eindelijk gearriveerd, ja das lekker snel, timing weet je wel, heel belangrijk bij een hond/pup!!

en dat over borstvoeding , tja ga ik maar niet serieus op in....verdiep je eerst wat meer in een hond dan....
Hahaha...was anders heel serieus bedoeld hoor, gekke miep :Q
tja... :roll:
joe
Zeer actief

yamie schreef:
joe schreef:
yamie schreef:

Dacht dat je dat toch wel door zou hebben..... :mrgreen:
yamie
Zeer actief
Contacteer:

joe schreef:
yamie schreef:
joe schreef:
yamie schreef:

Dacht dat je dat toch wel door zou hebben..... :mrgreen:
oke oke, :P .....die borstvoeding lijkt me maar niks, die tandjes ;) ;) ;) he....yek ;) ;)
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

kijk ik ga ook niet bij de pup slapen hoor ben niet gek

ik neem gewoon de pup mee naar bed
en borstvoeding heb ik zelfs de kinderren niet gegeven maar de fles en zou een pup de fles nodig hebben geef ik hem ook
ik vind het gewoon sneu een pup bij zijn moeder en nest genootjes weg te halen en in zo stalen kooi te stoppen dat vind ik pas gek en ook nog eens gevoelsloos
een hond heeft dan wel instinct zegt men en geen hersens maar meer gevoel geloof ik dan jou in je donder
Afbeelding
joe
Zeer actief

twinkeltje schreef:

kijk ik ga ook niet bij de pup slapen hoor ben niet gek

ik neem gewoon de pup mee naar bed
en borstvoeding heb ik zelfs de kinderren niet gegeven maar de fles en zou een pup de fles nodig hebben geef ik hem ook
ik vind het gewoon sneu een pup bij zijn moeder en nest genootjes weg te halen en in zo stalen kooi te stoppen dat vind ik pas gek en ook nog eens gevoelsloos
een hond heeft dan wel instinct zegt men en geen hersens maar meer gevoel geloof ik dan jou in je donder
Dat doe ik dus ook niet, zo'n bench...zo opgesloten
Ik moet zeggen dat mijn honden hier vroeger ook geen last van hadden.
Ik kreeg altijd een lapje mee uit het het nest en ze gingen, na een dag super veel indrukken te hebben gemaakt, heerlijk slapen.
Ik ging wel vaak kijken om hem te laten weten dat hij niet alleen was, maar bij de hond gaan slapen?
Ik heb dan altijd het idee dat hij dan niet meer zonder kan...en zichzelf aanleert dat piepen aandacht betekent.
Is bij baby's toch ook het geval? Die slapen toch ook meteen in hun eigen wieg op hun eigen kamer? En die mag je ook niet bij gehuil aandacht geven. Verschilen wij dan zoveel met dieren???

Bij de paarden bouwen we de scheiding van veulen en fokmerrie ook altijd op. 4 maanden bij moeder, dan naast de stal van moeder.....
Bij honden is mij dit nooit verteld en zelfs ontraden :?
twinkeltje
moderator

zal ik eens wat zeggen bij babbys moet je dus niet denken dat je ze de eerste maand al verwend ook dat moet je op bouwen is allang bewezen dat je de eerste maanden best naar ze toe mag als ze huilen dus zoveel verschilt dat niet met honden en ook de eene babby wend sneller aan dat bed dan de anderre
Afbeelding
joe
Zeer actief

twinkeltje schreef:zal ik eens wat zeggen bij babbys moet je dus niet denken dat je ze de eerste maand al verwend ook dat moet je op bouwen is allang bewezen dat je de eerste maanden best naar ze toe mag als ze huilen dus zoveel verschilt dat niet met honden en ook de eene babby wend sneller aan dat bed dan de anderre
Is nieuw voor mij!! Het lijkt wel of ik in een hele andere harde wereld leef. Hier is men niet zo "flauw", zoals ze dat zeggen :?
twinkeltje
moderator

ik ben om de dooie dood niet flauw hoor
maar heb wel evaren met mijn eigen kinderen en die van anderre ook mij werde gezegt laat maar lekker huilen de eerste nacht je baby
maar denk eens goed na
8 maanden in een warme vochtige baarmoeder dan ploep een droge kille lucht in zonder moeders warmte en hartslag gelijk zo papiere ding aan je kont ineens kleding aan zo glaze fles met ding eraan of tepel in je mond alles nieuw en vreemd heel veel indrukken in 1 eerste dag ik vind dat nog al wreed om zo de eerste weken te laten brullen volgens mij moet een babby net als pup de kans krijgen om te wennen
en dan ben ik mischien flauw of een watje maar ik bekijk alles ook nog eens vantuit de pup baby of wat dan ook voor levend schepsel
Afbeelding
joe
Zeer actief

twinkeltje schreef:ik ben om de dooie dood niet flauw hoor
maar heb wel evaren met mijn eigen kinderen en die van anderre ook mij werde gezegt laat maar lekker huilen de eerste nacht je baby
maar denk eens goed na
8 maanden in een warme vochtige baarmoeder dan ploep een droge kille lucht in zonder moeders warmte en hartslag gelijk zo papiere ding aan je kont ineens kleding aan zo glaze fles met ding eraan of tepel in je mond alles nieuw en vreemd heel veel indrukken in 1 eerste dag ik vind dat nog al wreed om zo de eerste weken te laten brullen volgens mij moet een babby net als pup de kans krijgen om te wennen
en dan ben ik mischien flauw of een watje maar ik bekijk alles ook nog eens vantuit de pup baby of wat dan ook voor levend schepsel
Kan me wel indenken dat we vaker naar ons "instinct" moeten luisteren, dan alles zo te rationaliseren, ja....
Maar je hoort en leest altijd zoveel van mensen die "alle"s al hebben meegemaakt en onderzoek zus en zo..dat je denkt dat die mensen het allemaal wel zullen weten, maar mijn gevoel zegt ook...ga naar die baby of pup toe :? Maar dan denk ik: niet doen, want ......
twinkeltje
moderator

mischien ben ik dan juist niet flauw als ik juist niet alles maar klakkeloos aan neem wat de weterschappers en geleerde evaren vertellen maar altijd eerst kijk of het niet tegen mijn gevoel ingaat
en ik ben ook niet graag zo kudde dier
als je al niet ziet hoe vaak de geleerde hun oordeel weer veranderren
Afbeelding
joe
Zeer actief

twinkeltje schreef:mischien ben ik dan juist niet flauw als ik juist niet alles maar klakkeloos aan neem wat de weterschappers en geleerde evaren vertellen maar altijd eerst kijk of het niet tegen mijn gevoel ingaat
en ik ben ook niet graag zo kudde dier
als je al niet ziet hoe vaak de geleerde hun oordeel weer veranderren
Ja..zo kan je het ook bekijken ;)
joe
Zeer actief

Martijn schreef:
joe schreef: Is bij baby's toch ook het geval? Die slapen toch ook meteen in hun eigen wieg op hun eigen kamer?
En die mag je ook niet bij gehuil aandacht geven. Verschilen wij dan zoveel met dieren???
Blijkt weer dat je niet weet waar je over lult. Babies hebben helemaal geen zelfbeeld dus die KUN je helemaal niet verwennen. Net als jonge pups. En normale mensen pleuren hun baby helemaal niet meteen op hun eigen kamer.

Verder doen "we"dit helemaal niet bij paarden :
Bij de paarden bouwen we de scheiding van veulen en fokmerrie ook altijd op. 4 maanden bij moeder, dan naast de stal van moeder.....
4 maanden is veel te vroeg en opbouwen van het spenen heeft geen enkele zin. Paarden kunnen helemaal niet opbouwen om gescheiden te zijn. Daar hebben ze de hersenfuncties domweg niet voor.
Ze langzaam uit elkaar halen resulteert alleen maar in uitputtend, dagenlang geroep over en weer.
Maar goed..daar zit jij niet mee want je pup kan ook de tering krijgen als hij in doodsangst zit.

Het helpt als je je een beetje inleest aangaande de verschillende ontwikkelingsfasen voor je doet alsof je ergens verstand van hebt.
Hu..hum..paarden kunnen dit wel degelijk. Ze zitten niet meer op het reptielen niveau hoor! Emoties zijn bij paarden juist heel belangrijk!
Wij doen dit op stal nu sinds 5 jaar en het bevalt heel goed.

Voorheen werden de veulens ook direct gescheiden. Dit veroorzaakte erg veel stress bij moeder en veulen. Ze bleven dagenlang hinneken en doen. Nu komen ze dus eerst naast elkaar in stal. Ze kunnen elkaar dan nog voelen met de neuzen en gaan nog regelmatig samen de wei in.
Dit gaat super, je merkt het aan de dieren. Ook ontwikkelen de veulens zich tot meer zelfverzekerde dieren. :ok:

Dus voor ons niets anders meer.
En het moet bij ons al na 4 maanden, aangezien het anders te veel vergt van de fokmerrie, daar ze anders gevaarlijk mager zou worden. Het is een kleine merrie, die vaak grote veulens krijgt.
Con
Vaste gebruiker
Contacteer:

Re: de eerste nachten bij de pup slapen?

Ongelezen bericht door Con »

Snorko schreef:in het boek van Martin Gaus staat dat het raadzaam is om een pup de eerste weken in de slaapkamer te laten slapen omdat hij dan je ademhaling hoort en zich niet alleen voelt,later moet hij dan wel appart slapen.
maar wij slapen boven en de hond mag geen trappen lopen dus lijkt het ons slimmer om hem gelijk te leren om beneden te slapen zodat ie later niet weer hoeft te wennen om beneden te slapen.
nu denken wij er over om dan beneden in de woonkamer naast de bench van de hond te gaan slapen (op een luchtbed) ipv de hond boven op de slaapkamer.
dat is toch beter of wat denken jullie hier over?
of moet ie gelijk maar wennen om helemaal alleen te slapen?dat lijkt me wel vrij schokkend voor een puppy van 8 weken?
wat is beter?

grtz Erik
Wij laten onze pup boven slapen, naast ons bed in de bench, gaat perfect!
maar natuurlijk wel de pup de trap opdragen hè!
Winnie heeft een nachtje een beetje gejankt en Xanne helemaal niet.
En als ze wat moeten doen (plasje of zo) dan wordt je ook snel wakker.
Later kun je de bench altijd nog beneden zetten.
Alle drie onze teckels slapen trouwens boven bij ons in de slaapkamer, wel een gesjouw hoor 's avonds en 's morgens die teckels naar boven en naar beneden dragen, maar ja.... ;)
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Nee, hoor, wij zijn allemaal erg "obsessief" bezig met onze honden :roll:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Hutsje schreef:

alweer :V ik heb dat ergens eerder gelezen... :V
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
joe
Zeer actief

Hutsje schreef:

Je haalt me de woorden uit de mond :ok:
Goed geheugen.
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Je bent zeker niet de enige hoor Esther!
Ik hou ook niet van dat getut met honden, gewoon vanaf dag 1 beneden en wij gewoon boven.
En de baby's? ook vanaf dag 1 in hun eigen kamer!
Nooit problemen mee gehad.
Moet er wel bij zeggen dat we in het begin wel 's ochtend heeeeeeeel vroeg naar beneden gingen vor de pups.
Ze sliepen hier gewoon de hele nacht zonder gejank of gepiep, dat begon pas om een uurtje of 6 's ochtend, en ja dan gingen we wel meteen naar beneden!
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
joe
Zeer actief

Martijn schreef:
Marja schreef:Je bent zeker niet de enige hoor Esther!
Ik hou ook niet van dat getut met honden, gewoon vanaf dag 1 beneden en wij gewoon boven.
Moet er wel bij zeggen dat we in het begin wel 's ochtend heeeeeeeel vroeg naar beneden gingen vor de pups.
Ze sliepen hier gewoon de hele nacht zonder gejank of gepiep, dat begon pas om een uurtje of 6 's ochtend, en ja dan gingen we wel meteen naar beneden!
Kijk! De situatie creëren waarin je pup gaat janken en dan meteen er naartoe gaan! Geweldig hoor! Uitstekend!
Over tuttige honden opvoeden gesproken. :roll: Leer ze vanaf dag 1 dat janken direct aandacht betekent...maar dan wel uitflippen als je hond straks gaat blaffen als hij alleen thuis is en dan ook doorgaat in de volle overtuigen dat gillen echt werkt en jij ieder moment aan kunt komen rennen. Maar goed...daar heb je dan weer een blafband voor.

Mishandeling is het. Doodgewoon psychische mishandeling. En dat dan allemaal uit een domme stelregel dat je het voor pups zo snel mogelijk moeilijk moet maken.

Ik zeg het nog maar een keer...speciaal voor de langzame kindjes in de klas. Als je een kalme, zelfzekere, onafhankelijke hond wilt opvoeden is hem in het diepe gooien en paniek voor laten komen het aller, aller ALLERlaatste wat je moet doen.

Dat geldt trouwens dubbel voor babies. Als je je een heel klein beetje in de materie verdiept had had je geweten dat hechting de basis van de hele verdere psyche is. Als je dat niet weet moet je niet het lef hebben om jezelf ouder te noemen.
Dat laatste regeltje zal ze vast wel anders bedoeld hebben :pffff:
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Stanley kwam met 8 weekjes bij ons en de nachten heeft hij doorgebracht in de gang, onderaan de trap met zicht op onze slaapkamer. Mooi nestje met een heerlijk vetbed erin, een warme kruik, z'n nestspeeltje, nestlap en een wekkertje om de hartslag na te bootsen.
Wij waren de enigen die slaapgebrek hadden, want je let echt op van alles en nog wat daar beneden. Maar m'n wuppie sliep altijd de hele nacht door, onvoorstelbaar. Als hij een keertje ziek was, dan sliep ik lekker op de bank in de huiskamer (Ja, samen met Stan in m'n armen, misschien niet goed maar dat vond ik zo). Dat was trouwens de enige keer dat hij gepiept had, omdat hij niet lekker was. En als hij weer beter was, sliep hij net zo makkelijk weer in de gang, onderaan de trap. Dat vertrouwen is zo belangrijk, dat ik me heel goed kan voorstellen om de eerste tijd in de huiskamer te slapen of de pup op de slaapkamer te houden.
En sorrie, om nou dingen tegen een bench aan te kwakken om een puppie stil te krijgen, gaat er bij mij niet in. Belachelijk gewoon.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Marja schreef:Je bent zeker niet de enige hoor Esther!
Ik vind het altijd zo vreemd dat mensen alleen dingen bedenken vanuit hun eigen optiek. Ik heb een keer gekraamd bij mensen die hun baby en hun anderhalf jaar oude zoontje echt aan de andere kant van hun (reusachtige) huis hadden liggen. Dan hoorde ze ze s'nachts tenminste niet en dan werden het ook geen verwende kinderen.
Nee, het werden zielige kinderen. Babytje was na 3 dagen al helemaal schor van het huilen in de nacht. :cry2: Vol trots wisten ze ook nog te vertellen dat hun oudste zoontje eng gedroomd had die nacht en dat ze hem hadden horen brullen, maar dat ze niet waren gaan kijken. Sorry, maar voor mij ben je gewoon echt een hele slechte ouder als je op die manier met je kinderen omgaat.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
DebbieK
Actief

Ongelezen bericht door DebbieK »

Laat iedereen alsjeblieft doen wat hem/haar zelf het beste lijkt :zwaai:
Groetjes Debbie en een poot van MAX!
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Zo is dat!!
Zo als gewonlijk weten anderen precies hoe het hier bij mij toegaat en is dat helemaal fout.
Knap hoor dat ik een par regeltjes schrijf en dat men daar hele foute conclusies uit kan trekken.
Lekker laten lullen, hier gaat alles lekker zowel met honden als kids. :zwaai:
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Marja schreef:Zo is dat!!
Zo als gewonlijk weten anderen precies hoe het hier bij mij toegaat en is dat helemaal fout.
Knap hoor dat ik een par regeltjes schrijf en dat men daar hele foute conclusies uit kan trekken.
dus als iemand schrijft dat je ongekookte macaroni naar een hond moet gooien, om hem zijn bek te laten houden, dan heb jij zoiets van...ach ja, gewoon lekker laten gaan??? lekkere dierenvriend ben jij :?
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Marja
Zeer actief

Dingo schreef:
Marja schreef:Zo is dat!!
dus als iemand schrijft dat je ongekookte macaroni naar een hond moet gooien, om hem zijn bek te laten houden, dan heb jij zoiets van...ach ja, gewoon lekker laten gaan??? lekkere dierenvriend ben jij :?
Tjonge jonge! nee natuurlijk doe ik dat soort dingen niet, jij verzint ze waar je bij staat!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”