Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hoe omgaan met angst ( nog een keer maar dan anders ) update

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

dusk
Actief

Ongelezen bericht door dusk »

Maar sjiel heb je nu niet dat hij ALTIJD bij je komt schuilen als hij bang is? Want dat zou toch een slechte zaak zijn?
Maar ik neem aan dat jij takkie negeert als hij bij je komt schuilen om een situatie welke niks voorstelt?
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

dusk schreef:Maar sjiel heb je nu niet dat hij ALTIJD bij je komt schuilen als hij bang is? Want dat zou toch een slechte zaak zijn?
Maar ik neem aan dat jij takkie negeert als hij bij je komt schuilen om een situatie welke niks voorstelt?
Wat is daar slecht aan als je een normale hond hebt die niet overdreven angstig is? Beter kan je het niet doen...daar ben je baas voor. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
dusk
Actief

Eline* schreef:
dusk schreef:Maar sjiel heb je nu niet dat hij ALTIJD bij je komt schuilen als hij bang is? Want dat zou toch een slechte zaak zijn?
Wat is daar slecht aan als je een normale hond hebt die niet overdreven angstig is? Beter kan je het niet doen...daar ben je baas voor. :wink:
Omdat ik van jullie heb geleerd in een soortgelijke stelling:

Als je je hond oppakt geef je hem aandacht... en dat is een beloning voor je hond. Dus elke keer als je hond ook maar een beetje bang is loop je het risico dat hij om elk wissewasje tussen je benen komt staan en hoopt opgetild te worden.

Dit heb ik overigens vaak zien gebeuren bij mij in het park... en dat lijkt me geen goede zaak.

Maar ik weet wel zeker dat sjiel dat niet doet eigenlijk.
Afbeelding
dusk
Actief

Oh PS... Als je hond zich er niet overdreven angstig onder gedraagt ja dan is het een ander verhaal Eline... maar dan vraag ik me van de baas af of hij het leuk vind ofzo om elke keer zijn hond op te tillen ook al is het niet nodig. :mrgreen:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef:
idd, ik heb liever dat hij bij mij komt dan dat hij wegrent.

Overigens is Spok niet overdreven bang. Hij kan heerlijk stoeien ookmet grote honden zoals herders en gooit dan zijn hele lichaam in de stijd. Zal wel met zijn jeugdige leeftijd te maken hebben, maar ik geniet elke dag weer van mijn superspeelse Spok.

Hij is gewoon een keertje flink geschrokken en zijn baasje ook :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

nou, het is ruim drie weken goed gegaan, maar vandaag was het weer mis. Spok ging op de loop voor een hond die het niet zomaar opgaf, en rende van het ene einde van het uitlaatbos naar het andere, en ging toen, zoals ik hoopte, voor de auto zitten.

Denk toch de fequentie niet groot genoeg is om dit gedrag met de lange lijn te onderdrukken, dus w.s. zal ik er mee moeten leven, en maar hopen dat zijn vertrouwen in mij op een gegeven moment groot genoeg is om bij me te komen. Dat laatste doet hij ook wel, maar vandaag dus niet.
Afbeelding
Yndra
Actief

Ongelezen bericht door Yndra »

Het is voor een hond inderdaad een traumatische ervaring om opgejaagd te worden en daarna nog even flink op je nummer krijgen. Ik kan hier ook altijd zooo pissig van worden dat mensen simpelweg niets weten over het gedrag van hun hond en de schade die zij daarmee kunnen aanrichten op andere honden.

Het duurt even voordat je hond weer voldoende zelfvertrouwen hebt. Laat hem daarom op een vertrouwde plek uit met leuke honden en bouw het zo langzaam weer op. Zelf ben ik geen voorstander om de hond aan te lijnen. Er moet immers een onzichtbare lijn zijn tussen baas en hond. De hond moet erop vertrouwen dat jij als roedelleider hem beschermd tegen opdringerige honden en/of mensen. Door de situatie tijdig te beoordelen en een keuze te maken.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”