Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hoe omgaan met angst ( nog een keer maar dan anders ) update
Moderator: moderatorteam
- Zoie
- Zeer actief
hoe omgaan met angst ( nog een keer maar dan anders ) update
Een paar dagen geleden is Spok opgejaagd en gegrepen door een mechelse herder. Dat laatste heb ik niet gezien, maar volgens een ooggetuige was die herder behoorlijk agressief.
Spok was behoorlijk ontdaan, maar kwam wel bij me terug. Hoewel hij diezelfde middag nog gespeeld heeft met andere honden en ook de volgende dag niet veel aan hem merkte, merkte ik gisteren toch dat hij banger is geworden voor grotere honden die op hem afstormen, en in het bijzonder voor herders. Komen ze op hem af dan zet hij het op een lopen, en gaat zover als hij nodig vindt.
Wat ik gedaan heb is een lieve herder opzoeken en tijdje met z'n baas praten en ondertussen Spok belonen voor bij me komen enz. in de hoop dat hij zo weer wat minder bang voor herders in het algemeen wordt. Kan ik nog meer doen, of zal het vanzelf wel slijten dit gedrag ? Ik heb ook al aan aanlijnen gedacht zodat hij niet kan wegvluchten, maar misschien werkt dat wel averechts ?
Spok was behoorlijk ontdaan, maar kwam wel bij me terug. Hoewel hij diezelfde middag nog gespeeld heeft met andere honden en ook de volgende dag niet veel aan hem merkte, merkte ik gisteren toch dat hij banger is geworden voor grotere honden die op hem afstormen, en in het bijzonder voor herders. Komen ze op hem af dan zet hij het op een lopen, en gaat zover als hij nodig vindt.
Wat ik gedaan heb is een lieve herder opzoeken en tijdje met z'n baas praten en ondertussen Spok belonen voor bij me komen enz. in de hoop dat hij zo weer wat minder bang voor herders in het algemeen wordt. Kan ik nog meer doen, of zal het vanzelf wel slijten dit gedrag ? Ik heb ook al aan aanlijnen gedacht zodat hij niet kan wegvluchten, maar misschien werkt dat wel averechts ?
Laatst gewijzigd door Zoie op 17 mar 2005 17:47, 2 keer totaal gewijzigd.

- dusk
- Actief
Mijn hond is heel groot en is als jonge pup een paar keer in zijn enkels gebeten door kleine domme keffertjes
Hij kreeg een soort van angst naar kleine hondjes toe maar toen ik hem meenam in huis bij mijn opa waar een klein jong tekkeltje bij was is het na een middagje spelen helemaal bij getrokken. Sindsdien is hij niet bang meer maar past hij nog wel op voor zijn enkels
Zo is het bij rocky overgewaaid...
Zo is het bij rocky overgewaaid...

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat je vluchten moet voorkomen Jan, omdat dit zelfbelonend gedrag is wat de angst- en vluchtreaktie in stand zal houden.
Ik zou hem dan ook liever een tijd aangelijnd houden, aan een niet te korte riem. En situaties proberen op te zoeken zoals je al gedaan hebt.
In situaties waarin hij schrikt/bang is kan het verlichtend werken om hem bvb. te laten zitten.
Ik zou hem dan ook liever een tijd aangelijnd houden, aan een niet te korte riem. En situaties proberen op te zoeken zoals je al gedaan hebt.
In situaties waarin hij schrikt/bang is kan het verlichtend werken om hem bvb. te laten zitten.
- dusk
- Actief
En geen aandacht geven is misschien ook wel belangrijk want als je dat wel doet dan werkt dat belonend op angst lijkt mij toch?
Wij deden dat ook met rocky als het heel hard bliksemde... gingen we uit het raam kijken en hem negeren... kwam rocky tegen de vensterbank aanspringen omdat hij opgetild wilde worden om mee te kijken naar de bliksem. Was hij net 2 maandjes oud hahaha
Wij deden dat ook met rocky als het heel hard bliksemde... gingen we uit het raam kijken en hem negeren... kwam rocky tegen de vensterbank aanspringen omdat hij opgetild wilde worden om mee te kijken naar de bliksem. Was hij net 2 maandjes oud hahaha

- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
als die andere herder ,waar je naartoe geweest bent wel lief is,
waarom beloon je hem als hij naar je komt.lijkt dan dat hij niet mag spelen nu leg je de nadruk op het komen. begrijp je wel hoor maar je gaat om hem terug wat vertrouwen te geven niet voor het weglopen , wat wel een gevolg is van zijn angst.Dus als hij voordien geen wegloper was,
zal hij als hij niet meer bang is ook niet gaan lopen.
Zou hem inderdaad met die herder laten spelen is heel goed.
Helpt zeker ,het moelijkste deel is dat jij ook terug vertrouwen moet
krijgen , probeer zelf zo normaal mogelijk te doen.
Waarschijnlijk zal hij van die bepaalde hond wel bang blijven , terrecht,
maar de rest slijt als hij weer wat possitieve ervaringen heeft. Het moelijkste is meestal het baasje die vergeten het nooit meer.
Martine
waarom beloon je hem als hij naar je komt.lijkt dan dat hij niet mag spelen nu leg je de nadruk op het komen. begrijp je wel hoor maar je gaat om hem terug wat vertrouwen te geven niet voor het weglopen , wat wel een gevolg is van zijn angst.Dus als hij voordien geen wegloper was,
Zou hem inderdaad met die herder laten spelen is heel goed.
Helpt zeker ,het moelijkste deel is dat jij ook terug vertrouwen moet
krijgen , probeer zelf zo normaal mogelijk te doen.
Waarschijnlijk zal hij van die bepaalde hond wel bang blijven , terrecht,
maar de rest slijt als hij weer wat possitieve ervaringen heeft. Het moelijkste is meestal het baasje die vergeten het nooit meer.
Martine
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- dusk
- Actief
Ja maar belonen en op zijn gemak stellen als het WEL goed gaat met die lieve herder is misschien wel zo negatief nog niet martine? Ik weet het niet hoor maar zo stel je je hond wel op zijn gemak en haal je hem misschien sneller over de drempel.
Ben je trouwens een beetje dyslectisch? (serieuze vraag, ik bedoel het niet naar)
Ben je trouwens een beetje dyslectisch? (serieuze vraag, ik bedoel het niet naar)

- Zoie
- Zeer actief
ja, het vervelende is dat het met spel kan beginnen en omslaan in serieus achtervolgen. Dat heb ik hier ook met twee bouviers gehad, en die daagt hij nu gelukkig niet meer uit, maar durft ze wel te passeren.Wil de hond schreef:Ik denk dat je vluchten moet voorkomen Jan, omdat dit zelfbelonend gedrag is wat de angst- en vluchtreaktie in stand zal houden.
Met die herder ging het overigens anders, die kwam al zo aanlopen van wat moet je, de baas speelde vererop met zijn kind, en Spok rende echt uit angst weg. Als ik dit nog een keer zie aankomen ga ik hem aanlijnen. En als dit gedrag vaker gaat voorkomen, ga ik hem idd maar een tijd aangelijnd uitlaten, of er een therapeut bij halen.
Vandaag ging het overigens heel goed, Spok lette goed op me, was wel af en toe een beetje bangelijk, maar kwam wel bij me steun zoeken en liet zich door me leiden. Heeft verder leuk gespeeld, ook met een grote benner Senner hond.

- dusk
- Actief
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- Zoie
- Zeer actief
Het vervelende is dat hij dan niet kan spelen, maar je hebt opzich welgelijk denk ik, zal er eens over denken.Wil de hond schreef:Hem aangelijnd houden kan hem ook juist steun geven, hij kan hierdoor zelfverzekerder worden. Zeker in kombinatie met gehoorzaamheidstraining.
Met een beetje handigheid kun je een best wel lange lijn gebruiken, van ettelijke meters.

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou,
Als de lijn lang zat is kan hij nog best wel veel. Als zich een spel-situatie voordoet waarin de lijn echt lastig is kun je die gewoon loslaten, zodat je altijd nog snel kunt pakken voordat hij er tussen uit gaat. Maar echt lekker flink rennen met andere honden wordt dan wel wat lastiger. Misschien is hij wel inventief en ontdekt andere manieren om met andere hnden te spelen?
Als de lijn lang zat is kan hij nog best wel veel. Als zich een spel-situatie voordoet waarin de lijn echt lastig is kun je die gewoon loslaten, zodat je altijd nog snel kunt pakken voordat hij er tussen uit gaat. Maar echt lekker flink rennen met andere honden wordt dan wel wat lastiger. Misschien is hij wel inventief en ontdekt andere manieren om met andere hnden te spelen?
-
Baily
Is hem roepen als je ziet dat hij het niet meer prettig vind geen optie. Dat doe ik altijd met Balou. Ik vind het altijd erg jammer als honden aangelijnd moeten lopen op plaatsen waar ze los kunnen.
Ik roep Balou dan naar me toe en speel met een bal. Ze zal zowiezo niet aar andere honden toe gaan uit zichzelf. Maar als ze naar haar komen en ik zie dat het wat haar betreft niet goed gaat, roep ik haar zodat ze niet weg vlucht.
Ik roep Balou dan naar me toe en speel met een bal. Ze zal zowiezo niet aar andere honden toe gaan uit zichzelf. Maar als ze naar haar komen en ik zie dat het wat haar betreft niet goed gaat, roep ik haar zodat ze niet weg vlucht.
- Zoie
- Zeer actief
Deze herder wilde niet spelen, maar ik zag dat Spok bang voor hem was en hem wilde ontlopen. Toen ben ik naar die vrouw gegaan, en het uitgelegd, ze verzekerde me dat die herder niets zou doen, en toen heb ik hem laten komen, en hebben we wat gekletst en Spok af en toe een aai over z'n bol gegeven. Niks bijzonders, maar toch niet toegegeven aan zijn angst denk ik. Dat was althans het idee erachter.martine schreef:als die andere herder ,waar je naartoe geweest bent wel lief is,
Met een andere herder heeft hijwel gespeeld, en dan toen begon hij wel te piepen als die herder achter hem aanzat, maar dat heb ik genegeerd, want die herder speelde gewoon, en Spok ging ook steeds weer uitdagen.
Dat probeer ik altijd, en ik ben er behoorlijk goed in, al zeg ik het zelfprobeer zelf zo normaal mogelijk te doen.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Jan, bij het asiel laten we ook altijd honden uit met 10m lijnen zodat ze kunnen rennen en spelen. Is wel even een handigheidje maar het gaat goed hoorZoie schreef:Het vervelende is dat hij dan niet kan spelen, maar je hebt opzich welgelijk denk ik, zal er eens over denken.Wil de hond schreef:Hem aangelijnd houden kan hem ook juist steun geven, hij kan hierdoor zelfverzekerder worden. Zeker in kombinatie met gehoorzaamheidstraining.
Met een beetje handigheid kun je een best wel lange lijn gebruiken, van ettelijke meters.
Succes met Spok, dat gaat best goedkomen.
Laatst gewijzigd door sirene op 23 feb 2005 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Baily
Maar wat is dan de bedoeling van die lange lijn? Dat hij daar voor altijd aan moet lopen? Ik vind trouwens dat een hond niet lekker kan rennen aan een lange lijn. Als het niet anders kan is het een optie maar anders vind ik het echt een beperking. Ik heb het trouwens ook een tijdje geprobeert met een bepaalde hond. Dan gaan ze rennen en aan het einde is het ineens kaboem.............hond janken.
Of je moet zelf de hele tijd meerennen, dat kan ook.
Of je moet zelf de hele tijd meerennen, dat kan ook.
Laatst gewijzigd door Baily op 23 feb 2005 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Mag ik nog een tip gevensirene schreef:Jan, bij het asiel laten we ook altijd honden uit met 10m lijnen zodat ze kunnen rennen en spelen. Is wel even een handigheidje maar het gaat goed hoorZoie schreef:Het vervelende is dat hij dan niet kan spelen, maar je hebt opzich welgelijk denk ik, zal er eens over denken.Wil de hond schreef:Hem aangelijnd houden kan hem ook juist steun geven, hij kan hierdoor zelfverzekerder worden. Zeker in kombinatie met gehoorzaamheidstraining.
Met een beetje handigheid kun je een best wel lange lijn gebruiken, van ettelijke meters.Gewoon een lekkere dikke brede (zodat ie niet snijdt) 10- 15 m lijn kopen.
Succes met Spok, dat gaat best goekomen.
En ja het slijt Junky is een paar keer achterna gezeten door een poedel (stuk of drie) en dat was ook een hond die gewoon weg liep naar huis daarbij straten gewoon overstekend. Ik rende er met trillende onderlip achteraan
En volgens mij is het een echte flierefluiter en komt dat best goed
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Zoie
- Zeer actief
Hopelijk lukt een reactie nu wel.Wil de hond schreef:Nou,
Spok stoeit ook hoor, maar als hij gaat rennen permiteert hij zich heel vaak heel veel ruimte, en dat vind ik dan toch eng met zo'n lijn.
Weet je wat het is Wil e.a. , misschien is het onzin hoor, maar ik heb altijd zo'n idee dat als je een hond altijd aangelijnd houdt als hij wil spelen en rennen, hij pas echt een wegloper wordt zodra hij de vrijheid krijgt. Zo van bekijk het nu maar, je hebt nu geen controle meer over me. Alleen aanlijnen om een vluchtreactie te voorkomen lijkt mij daarom een betere optie, maar wel moeilijker te realiseren.

- Zoie
- Zeer actief
ja, dat doet Spok niet, als die hond het op geeft komt hij weer terug naar de baas, en ook nadat hij door die herder gepakt was deed hij dat.Rataplan schreef: En ja het slijt Junky is een paar keer achterna gezeten door een poedel (stuk of drie) en dat was ook een hond die gewoon weg liep naar huis daarbij straten gewoon overstekend. Ik rende er met trillende onderlip achteraan![]()
![]()
Maar hij rent wel echt weg, en zoekt b.v. bewust dat plaatsje bij de uitgang op om doorheen te gaan

- Zoie
- Zeer actief
- Zoie
- Zeer actief
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat hoeft echt niet zo te zijn Jan, het kan wel gebeuren hoor, daar niet van.
Maar ik denk dat als je je Spok een tijdlang aangelijnd houdt, en met hem traint en hem veel meer op jou gericht krijgt, dat hij dan helemaal niet reageert met dag zeggen met zijn pootje als je hem weer los begint te laten.
Als hij leren kan om veel meer met jou bezig te zijn en ook om gewoon goed te luisteren als je hem roept denk ik niet dat je bang hoeft te zijn dat hij er als een speer vandoor gaat als je hem los laat.
En sowieso, je kunt hem natuurlijk best wel los laten als er alleen maar safe honden in de buurt zijn, als je de situatie waarin jullie verkeren tenminste goed kunt overzien.
Maar ik denk dat als je je Spok een tijdlang aangelijnd houdt, en met hem traint en hem veel meer op jou gericht krijgt, dat hij dan helemaal niet reageert met dag zeggen met zijn pootje als je hem weer los begint te laten.
Als hij leren kan om veel meer met jou bezig te zijn en ook om gewoon goed te luisteren als je hem roept denk ik niet dat je bang hoeft te zijn dat hij er als een speer vandoor gaat als je hem los laat.
En sowieso, je kunt hem natuurlijk best wel los laten als er alleen maar safe honden in de buurt zijn, als je de situatie waarin jullie verkeren tenminste goed kunt overzien.
-
Baily
Als hij erg gericht is op voer, zoals Dino van mij ook is, (ook een spaans zwervertje) dan kun je dat heel goed gebruiken. In het begin liep hij ook naar iedere hond toe en veel te ver weg. Ik ben hem steeds onderweg gaan roepen en belonen met iets wat hij erg lekker vind. Nu weet hij dat als hij naar me toe komt als ik hem roep altijd een beloning krijgt. Hij kan nu uit de meest aanlokkelijke situaties terug geroepen worden.......Zoie schreef:Dat zou het probleem oplossen, maar zo gehoorzaam is hij niet of nog niet.Baily schreef:Is hem roepen als je ziet dat hij het niet meer prettig vind geen optie.
Spok lijkt me net zo'n tiepje als Dino, ik herken er veel in.
En wat ik met Balou altijd heb willen voorkomen is dat ze het zelf op gaat lossen. Dat ze dus uit angst gaat bijten. Dus ik roep haar terug en loop met haar langs de voor haar angstige dingen, terwijl ik tegen haar praat en in het begin inderdaad ook aanlijnde. Dat vond ze zelf prettig. Het gaat nu prima, maar heeft ook wel veel training nodig gehad.
- Zoie
- Zeer actief
Ja, ik ben natuurlijk het hierkomen wel aan het trainen, en het gaat ook steeds beter, en ik beloon met aandacht, enthousiast doen, prijzen, koekjes, en gooien met het balletje, wat apporteren moet worden.....maar komen doet hij gewoon niet in elke situatie op stel en sprong ( uiteindelijk komt hij wel ) , en zeker niet als hij al rent en angstig is geworden. Ik moet het voor zijn denk ik, en dat heb ik vandaag geprobeerd in een overigens opvallend rustig uitlaatbos. Dat helpt ook.Baily schreef:Als hij erg gericht is op voer, zoals Dino van mij ook is, (ook een spaans zwervertje) dan kun je dat heel goed gebruiken. In het begin liep hij ook naar iedere hond toe en veel te ver weg. Ik ben hem steeds onderweg gaan roepen en belonen met iets wat hij erg lekker vind. Nu weet hij dat als hij naar me toe komt als ik hem roep altijd een beloning krijgt. Hij kan nu uit de meest aanlokkelijke situaties terug geroepen worden.......Zoie schreef:Dat zou het probleem oplossen, maar zo gehoorzaam is hij niet of nog niet.Baily schreef:Is hem roepen als je ziet dat hij het niet meer prettig vind geen optie.
Spok lijkt me net zo'n tiepje als Dino, ik herken er veel in.
En wat ik met Balou altijd heb willen voorkomen is dat ze het zelf op gaat lossen. Dat ze dus uit angst gaat bijten. Dus ik roep haar terug en loop met haar langs de voor haar angstige dingen, terwijl ik tegen haar praat en in het begin inderdaad ook aanlijnde. Dat vond ze zelf prettig. Het gaat nu prima, maar heeft ook wel veel training nodig gehad.
Laatst gewijzigd door Zoie op 23 feb 2005 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

- Zoie
- Zeer actief
iedereen bedankt voor het advies en het meedenken
Ik ga het nog even zo proberen, want ik heb zelf zo'n hekel aan het aan de lijn uitlaten. Het is een manier van werken die mij gevoelsmatig niet ligt, waarmee niet gezegd is dat hij niet goed is natuurlijk. Maar als ik het gevoel heb dat het niet de goede kant opgaat, ga ik het met de lange lijn proberen en/of er een therapeut bij halen.
Laatst gewijzigd door Zoie op 23 feb 2005 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.

- Zoie
- Zeer actief
- Zoie
- Zeer actief
- dusk
- Actief
- Zoie
- Zeer actief
ja Spok is en blijft een brutaaltje, maar fysiek stelt hij natuurlijk niet veel voor, dus als dus als een hond echt kwaad wil, moet hij al snel het onderspit delven.dusk schreef:Gelukkig maar Jan! Hopelijk blijft het snel bijtrekken!
Wat goed van je dat je een spaanse zwerver uit het asiel hebt genomen inplaats van een nieuwe pup
Overigens zat er achter mijn keus voor Spok geen edel motief hoor. Ik zou wel heel graag eens een hond van pup af aan willen hebben, maar in mijn situatie kan het niet. Bovendien, er zitten zoveel leuke honden in het asiel of in de herplaatsing, dat je het daar ook niet voor hoeft te doen.
Ik heb dus gewoon heel egoistisch voor een hond gekozen die me leuk leek om te zien, uit de beschrijving die ik van hem kreeg, en die bij mijn situatie paste. Dan kom je natuurlijk toch nog problemen tegen, maar dat kan je toch nooit uitsluiten.

- dusk
- Actief
-
Sjiel
- Zeer actief
[quote="Zoie]De bedoeling is om een vluchtreactie te voorkomen. Als hij daar succes mee heeft blijft hij dat doen, en wordt het zoals Wil zegt zelfbelonend gedrag. Dat is de logica er achter, denk ik.[/quote]
Plus als ie gaat rennen is het voor die ander alleenmaar mooier om er achteraan te jagen. Ik heb het met Takkie ook gehad 2 grote honden die ineens ophem af stormen en die kleine als een speer ervandoor, kon je hem aan het geluid door de bosjes volgen, Je weet niet waar je hond eindigt als ie er zo blind vandoor gaat. Gelukkig kwam ie terug en kon ik hem zo in het voorbij schieten optillen.
Hij heeft nu wel een beetje door dat ie dan bij ons moet komen schuilen. ik stuur zijn belager dan ook weg.
Plus als ie gaat rennen is het voor die ander alleenmaar mooier om er achteraan te jagen. Ik heb het met Takkie ook gehad 2 grote honden die ineens ophem af stormen en die kleine als een speer ervandoor, kon je hem aan het geluid door de bosjes volgen, Je weet niet waar je hond eindigt als ie er zo blind vandoor gaat. Gelukkig kwam ie terug en kon ik hem zo in het voorbij schieten optillen.
Hij heeft nu wel een beetje door dat ie dan bij ons moet komen schuilen. ik stuur zijn belager dan ook weg.
weg gehaald zit een virus in