Dat ben ik wel met je eens hoor. Maar ik denk dat dat met name komt door de beperktheid van ons denken. Zoals Hanneke gelijk het verband tussen dominantie legt met agressie bijvoorbeeld. Daar ging het helemaal niet over.Wil de hond schreef:Nee.
Natuurlijk hebben ze er een bedoeling mee.
Maar ik betwijfel ten zeerste of dit slechts interesse in domineren (o.i.d.) is. Volgens mij kommuniceren zij, in elk geval. Maar veel te veel gooien we alles maar op dezelfde hoop, kompetitie-gedoe e.d. Hun interesse in de geurtamtam gaat veel verder.
Het laten zien dat je ergens bent geweest is gedrag wat valt onder je laten gelden. Dat linken wij aan dominantie. Onzekere angstige honden doen dat niet. Die legen zelfs hun anaalklieren amper met poepen, omdat ze anders te opzichtig aanwezig zijn.
Verder zie je dat markeren pas interessant wordt op het moment dat de hond geslachtsrijp is zeg maar, dus volwassen wordt. Pups zeiken maar wat aan. Die hoeven nog niet hun visitekaartjes af te geven.
Er wordt dus inderdaad druk informatie uitgewisseld via geuren, over van alles waar wij geen weet van hebben.
Het zal ongetwijfeld een rol spelen in commmunicatie tussen reuen en teven, gelinkt aan wie het belangrijkste is ook met oog op voortplanting. Ik kom er in mijn denken toch niet onderuit dat het dus ook gelinkt is aan status en neigen tot domineren.