Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Markeren verbieden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sample
Zeer actief

Ongelezen bericht door sample »

Mijn hond markeert niet als hij een zelfverzekerdere reu als hemzelf tegenkomt. Echter bij teefjes of lulletjes rozenwater holt ie triomfantelijk naar de eerste beste boom om zo hoog mogelijk te piesen.
:smile:

Ik zie et gebeuren. Blehbleh en dan gauw een halve meter hoog van je af zeiken.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Eline* schreef:Echter bij teefjes of lulletjes rozenwater holt ie triomfantelijk naar de eerste beste boom om zo hoog mogelijk te piesen.
Soms is het zo erg dat ze er bijna van kapseizen.
AfbeeldingAfbeelding
Jopensam
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jopensam »

Eline* schreef:
Jopensam schreef: Ik heb meerdere lezingen en workshops kalmerende signalen gevolgd en hier zijn dit soort discussies ook meerdere malen gevoerd...maar zij hebben hier hele andere inzichten in en verklaringen voor. En ik moet zeggen dat die het hele dominantie en roedelgebeuren opzij leggen.
Vertel eens wat meer..ik ben namelijk wel benieuwd. Wat is dan het kalmerende aan markeren? En hoe komt het dan honden onderling daar ogenschijnlijk toch een andere interpretatie aangeven?
Mijn hond markeert niet als hij een zelfverzekerdere reu als hemzelf tegenkomt. Echter bij teefjes of lulletjes rozenwater holt ie triomfantelijk naar de eerste beste boom om zo hoog mogelijk te piesen.
Dat is in mijn ogen puur status, niks meer of minder. Zijn houding spreekt daarbij ook boekdelen trouwens. :wink:
Ik geloof ook wel dat het ook een dominant gebaar kan zijn, zoals jij duidelijk omschrijft hierboven. Maar het KAN ook een kalmerend signaal zijn zoals ik hierboven schreef tijdens een cursus bijv. De hond weet het allemaal ff niet meer en moet van spanning plassen. Vaak gaat dit gepaard met andere kalmerende signalen zoals bijv gapen of tongelen.
Ze gaan verder uit van een relatie met een hond op basis van samenwerking en niet zozeer leider-onderdanige. Vandaar ook dat ze zeggen, laat je hond wel markeren en als hij een keer trekt ergens naartoe waar hij wil snuffelen, laat dat af en toe, toe.
Ik hoop dat ik het allemaal een beetje duidelijk omschrijf. Meer info staat ook op de site en in het boek van Turid Rugaas.
Groetjes Melanie,Jessy, Nicci en Jordan
Wammes
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Wammes »

Wammes vertoont inderdaad geen oversprong gedrag. Hij geeuwt niet, likt zijn lippen niet en tongelt niet. Dat deed hij soms toen ik pas met verbieden begon. Nu niet meer. Als ik hem zijn gang laat gaan dan sleurt hij mij met een hoge zelfverzekerde houding van boom naar boom. "Vooruit baas, volgen, ik heb het druk". Daar bedank ik voor! Afbeelding Wammes en ik hebben nog een lange weg te gaan samen, maar Mickie heeft gelijk. Ik wil graag met Wammes kunnen samenwerken, maar voor daar sprake van kan zijn moeten de verhoudingen vastliggen en goed zijn.
Het verbieden van zijn markeren vind ik zelf een rustige, vriendelijke manier om hem zijn plaats te wijzen. Uiteindelijk vraag ik niets meer van hem dan hij al goed kan, n.l. opletten en volgen. Zich uitleven mag hij meer dan genoeg als hij los en vrij is.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Jopensam schreef:
Eline* schreef:
Jopensam schreef: Ik heb meerdere lezingen en workshops kalmerende signalen gevolgd en hier zijn dit soort discussies ook meerdere malen gevoerd...maar zij hebben hier hele andere inzichten in en verklaringen voor. En ik moet zeggen dat die het hele dominantie en roedelgebeuren opzij leggen.
Vertel eens wat meer..ik ben namelijk wel benieuwd. Wat is dan het kalmerende aan markeren? En hoe komt het dan honden onderling daar ogenschijnlijk toch een andere interpretatie aangeven?
Dat is in mijn ogen puur status, niks meer of minder. Zijn houding spreekt daarbij ook boekdelen trouwens. :wink:
Ik geloof ook wel dat het ook een dominant gebaar kan zijn, zoals jij duidelijk omschrijft hierboven. Maar het KAN ook een kalmerend signaal zijn zoals ik hierboven schreef tijdens een cursus bijv. De hond weet het allemaal ff niet meer en moet van spanning plassen. Vaak gaat dit gepaard met andere kalmerende signalen zoals bijv gapen of tongelen.
Ze gaan verder uit van een relatie met een hond op basis van samenwerking en niet zozeer leider-onderdanige. Vandaar ook dat ze zeggen, laat je hond wel markeren en als hij een keer trekt ergens naartoe waar hij wil snuffelen, laat dat af en toe, toe.
Ik hoop dat ik het allemaal een beetje duidelijk omschrijf. Meer info staat ook op de site en in het boek van Turid Rugaas.
kun je mij dan uitleggen wat je met kalmerend bedoelt? wat jij beschrijft is in mijn ogen toch echt onzekerheid, stress, oversprong.... zie er niks kalmerends in...
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Jopensam schreef: Ik geloof ook wel dat het ook een dominant gebaar kan zijn, zoals jij duidelijk omschrijft hierboven. Maar het KAN ook een kalmerend signaal zijn zoals ik hierboven schreef tijdens een cursus bijv. De hond weet het allemaal ff niet meer en moet van spanning plassen. Vaak gaat dit gepaard met andere kalmerende signalen zoals bijv gapen of tongelen.
Ik ken het hele verhaal van Rugaas en ik ben het inderdaad niet met die dame eens. Ze geeft absoluut mooie nieuwe inzichten die het best waard zijn je even in te verdiepen en er iets uit te vissen, maar verder vind ik dat ze veel te ver doordraaft. Ik vind dat je de natuur van een hond gaat zitten ontkennen als je doet alsof rangorde geen plek heeft in de beleving van de hond. Ik ben het daar absoluut niet mee eens. Wel kan ik me vinden in het feit dat er van een rangorde en van dominantie meer wordt gemaakt dan dat het is. Maar dat het er is is een feit.
Ik vind het hele verhaal zoals jij het uitlegt gewoon direct weerlegbaar. Als je markeert vanuit een onderdanige postitie (markeren is een signaal van een rangordeconflict als het ingezet wordt tijdens interaktie met de baas) geeft dat stress. Als ik mijn grote muil opentrek tegen mijn baas ben ik van binnen ook toch wel ietwat nerveus..hij kan me immers ook een enorme muil teruggeven, wat voor mij stressvol is en hij verkeert in de positie mij sanctie's op te leggen.
Verder vind ik af en toe trekken geen uitgangspunt. Trekken mag als ik dat goed vind en niet als de hond dat wil. Dan totale losbandige omgaan met honden geeft rangordeshit. Je kan erop wachten. Als bazen vriendelijk hun hond gaan staan aaien omdat hij "nerveus"zou zijn, terwijl de hond ze gewoon aan het uitdagen is omtrent de rangorde hoef je dat maar een keer of wat te doen en de hond krijgt kapsones.
Ik vind het bijzonder goed dat er kritisch wordt omgegaan met rangorde, maar het ontkennen van de funktie van duidelijkheid in de rangorde vind ik een miskenning van het hele wezen hond.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

even een vraagje tussen door. luna kijkt mij vaak even aan tijdens of na het plassen/poepen, en ik kijk dan even terug en geef dan een vriendelijk knikje of zoiets. Een overblijfsel van de zindelijkheidstraining, heb er nooit bij stil gestaan dat het iets met dominantie te maken zou kunnen hebben. Is dat aankijken volgens jullie een dominant gebaar, en zou ik het beter kunnen negeren ?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jopensam schreef:
malinois schreef:
Jopensam schreef:Ook kan markeren een vorm van kalmerend signaal zijn, als je heel veel druk op je hond legt kan het zijn dat hij tegen een boompje moet plassen (Jop deed dit vaker tijdens de cursus)
even terugkomend op het antwoord van Eline, waar ik het dus mee eens ben... maar je laat dat toe op cursus??
In sommige gevallen dus zeker wel, dus als de hond gestresst is en kalmerende signalen af geeft zoals bijv even tegen een boom aanplassen. Hier wordt zelfs op gelet bij de cursus, er wordt gekeken naar wat de hond aan kan, en welke signalen hij af geeft. Dit zouden veel meer mensen moeten doen!
nou hij gaat bij mij toch niet effe plassen wanneer meneer of mevrouw zin heeft tijdens een training. Plassen en poepen kan voor die tijd, en na die tijd maar echt niet tijdens... dat is gewoon de baas uitproberen volgens mij..
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jopensam schreef:zoals ik hierboven schreef tijdens een cursus bijv. De hond weet het allemaal ff niet meer en moet van spanning plassen. Vaak gaat dit gepaard met andere kalmerende signalen zoals bijv gapen of tongelen.
dan gaat ie toch niet eerst even een boompje opzoeken, denk dat hij het dan gewoon laat lopen :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Nanni piest gemiddeld denk ik rond de 15x per wandeling. Als we een standaard rondje lopen, dan loopt ze aan de riem. Dat is "haar" terrein, dus dan piest ze al vele malen meer dan op bv het strand.

Ik mopper altijd van: zo stoer ben je niet. Dan houdt madam meestal wel op. Ook trek ik haar soms ook mee, anders kan ze gerust 5 min bij hetzelfde stukje gaan snuffelen
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Zoie schreef:even een vraagje tussen door. luna kijkt mij vaak even aan tijdens of na het plassen/poepen, en ik kijk dan even terug en geef dan een vriendelijk knikje of zoiets. Een overblijfsel van de zindelijkheidstraining, heb er nooit bij stil gestaan dat het iets met dominantie te maken zou kunnen hebben. Is dat aankijken volgens jullie een dominant gebaar, en zou ik het beter kunnen negeren ?
Luister naar wat je gevoel zegt. Als je denkt dat ze je uitdaagt moet je er niet op in gaan. Maar als jij denkt dat het geconditioneerd gedrag is overgebleven uit de zindelijkheidstraining, zou ik me daar niet zo druk om maken.

Als mijn vriend in het bos tegen een boom piest, gaat Conan daar ook overheen. Hij kan niet snel genoeg naar de boom rennen. Is er bij ons thuis onduidelijkheid over de rangorde of Conan zijn plaats binnen het huishouden, dacht het niet

Als de verhoudingen duidelijk zijn kan de hond best dominant gedrag vertonen. Dat betekent niet gelijk dat hij de baas is of dat je geen goede relatie met je hond hebt. Hij laat alleen dominant gedrag zien. Net zoals de hond die tegen je aankomt leunen. Heb jij daar geen problemen mee en blijft het gedrag constant prima toch
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ca Cajuina schreef:
Zoie schreef:even een vraagje tussen door. luna kijkt mij vaak even aan tijdens of na het plassen/poepen, en ik kijk dan even terug en geef dan een vriendelijk knikje of zoiets. Een overblijfsel van de zindelijkheidstraining, heb er nooit bij stil gestaan dat het iets met dominantie te maken zou kunnen hebben. Is dat aankijken volgens jullie een dominant gebaar, en zou ik het beter kunnen negeren ?
Luister naar wat je gevoel zegt. Als je denkt dat ze je uitdaagt moet je er niet op in gaan. Maar als jij denkt dat het geconditioneerd gedrag is overgebleven uit de zindelijkheidstraining, zou ik me daar niet zo druk om maken.
Ik heb me er nooit door uitgedaagd gevoeld, en ik moet trouwens zeggen dat Luna en ik tamelijk veel oogcontact maken tijdens wandelingen. Dat beantwoord ik altijd op de een of andere manier.
Als mijn vriend in het bos tegen een boom piest, gaat Conan daar ook overheen. Hij kan niet snel genoeg naar de boom rennen. Is er bij ons thuis onduidelijkheid over de rangorde of Conan zijn plaats binnen het huishouden, dacht het niet
Die ervaring heb ik tot nu toe weer helemaal niet. Noch Zoë, noch Luna, noch Spok lijkt er ook maar enige belangstelling voor te hebben.
Als de verhoudingen duidelijk zijn kan de hond best dominant gedrag vertonen. Dat betekent niet gelijk dat hij de baas is of dat je geen goede relatie met je hond hebt. Hij laat alleen dominant gedrag zien. Net zoals de hond die tegen je aankomt leunen. Heb jij daar geen problemen mee en blijft het gedrag constant prima toch
Luna vertoont wel dominant gedrag, en ik voel me daardoor niet zo snel uitgedaagd. Alleen af en toe zet ik dan weer de puntjes op de i als ik het nodig vind, meestal op een rustige manier, maar als het moet ga ik ook op mijn strepen staan, en dat pikt ze dan ook.

Misschien zou Luna wel gebaat zijn bij een consequentere dominante baas, maar ja, ze moet het maar doen met zoals ik ben, want je kunt je eigen natuur ook weer niet te veel geweld aandoen.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Oef dan zou ik een heel dominant hondje in huis hebben, want ze kijkt heel vaak naar mij en dat heb ik altijd enorm geprezen. Toen ze net in huis was maakte ze geen oogcontact en ik was er wel op gespind om dat wel te maken.

Maar het is een doorsneehondje, niet dominant, niet onderdanig, echt middle of the road. Dat soort dingen over rangorde vind ik een beetje met een korrel zout te nemen. Het hondje ligt nu ook op de bank te slapen, dat vinden wij leuk zo'n hondje tegen je aan. Ze heeft wel geleerd alleen op de bank als haar dekentje er ligt, maar ik vind dat soort regeltjes dus echt wat krampachtig.

Anne
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ca Cajuina schreef:Als de verhoudingen duidelijk zijn kan de hond best dominant gedrag vertonen. Dat betekent niet gelijk dat hij de baas is of dat je geen goede relatie met je hond hebt. Hij laat alleen dominant gedrag zien. Net zoals de hond die tegen je aankomt leunen. Heb jij daar geen problemen mee en blijft het gedrag constant prima toch
Ik ben het daar toch niet met je over eens. Ik zie dominant gedrag richting een eigenaar vertonen toch echt als betwisten van het gezag. Als een hond komt bovenstaan als ik op de grond zit is dat gewoon echt een provocatie aan mijn adres..en die zal ik beantwoorden, want ik pik het niet. Ik corrigeer overigens niet, maar ik zal wel op mijn beurt een dominante handeling teruggeven en wel zo dat de hond op dat moment dondersgoed snapt dat hij de mindere is. Ik tolereer geen dominant gedrag gericht naar mij. Ik pak dan bv over de snuit of ga op mijn beurt over de hond heen hangen.
Dominant gedrag vertonen is iets wat een hond heel bewust doet. Heel bewust even langzaam over je heenhangen, heel bewust je de pas afsnijden, heel bewust jou de doorgang verhinderen door tegen je aan te staan. Niks onschuldig zo maar per ongeluk, maar gewoon doelbewuste communicatie over waar jij staat en waar hij staat. Zo zie ik dominant gedrag en zo ga ik er ook mee om. Over mijn pies wordt dus ook niet heengezeken.
Ik vind het dus absoluut geen onschuldig gedrag en vind ook dat je je er als baas bewust van moet zijn wat de hond tegen je zegt met zijn gedrag. Dat voorkomt een hoop problemen.

Edit; ik lees mijn bericht nu na en dominant gedrag vertonen is zelfs zo "onschuldig" dat ik me toch geroepen voel nu toe te voegen dat je dominant gedrag alleen kan corrigeren of beantwoorden met een dominante handeling als je echt wel de baas bent. Als jij dominant gedrag vertoont naar een hond die jou de baas is mag hij jou corrigeren.
Zo onschuldig is dus dominant gedrag.
Laatst gewijzigd door Eline* op 25 mar 2005 01:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Jopensam schreef: Maar het KAN ook een kalmerend signaal zijn zoals ik hierboven schreef tijdens een cursus bijv. De hond weet het allemaal ff niet meer en moet van spanning plassen. Vaak gaat dit gepaard met andere kalmerende signalen zoals bijv gapen of tongelen.
.
Dan plassen ze meer in hun broek zoals ik het noem. Dan gaan ze niet met stramme passen en hoge staart lekker tegen elk paaltje, struikje, boompje, hoekje aan staan plassen en persen er bij het vijftigste paaltje nog met moeite een druppel uit.

Anne (wandelt tegnwoordig regelmatig met dominant terriertje van de buuf)
Wammes
Vaste gebruiker

Eline* schreef:
Ik ben het daar toch niet met je over eens. Ik zie dominant gedrag richting een eigenaar vertonen toch echt als betwisten van het gezag.Ik vind het dus absoluut geen onschuldig gedrag en vind ook dat je je er als baas bewust van moet zijn wat de hond tegen je zegt met zijn gedrag. Dat voorkomt een hoop problemen.

Edit; ik lees mijn bericht nu na en dominant gedrag vertonen is zelfs zo "onschuldig" dat ik me toch geroepen voel nu toe te voegen dat je dominant gedrag alleen kan corrigeren of beantwoorden met een dominante handeling als je echt wel de baas bent. Als jij dominant gedrag vertoont naar een hond die jou de baas is mag hij jou corrigeren.
Helemaal mee eens. Dominant gedrag in een hond is iets om zorgvuldig en verstandig mee om te gaan. Je moet weten wat je hond doet en waarom.
Zo voer ik met Wammes nog altijd strijd over het traplopen. Ik wil als eerste de trap op en af. Wammes ook! Ik versper hem dus de doorgang. Passeert hij me toch, dan keer ik meteen om, zodat hij weer achter me loopt. Onzin? Ik geloof het niet. Hij weet precies waar hij mee bezig is.
Nu heeft hij iets nieuws bedacht. Afbeelding
Bij het naar beneden gaan loopt hij achter me, maar perst zijn neus tussen mijn knieen door. Heeft hij toch een beetje gewonnen. Dominant en slim. Gelukkig zijn na een jaar hard werken de scherpe kantjes er een beetje af. We kunnen er samen wel om lachen. Ik kan hem nu domineren zonder dat hij agressie vertoont en doe dat bewust en regelmatig, maar hij blijft het gewoon proberen. Je weet maar nooit! Afbeelding
starfleet
Erelid

Wammes schreef:
Helemaal mee eens. Dominant gedrag in een hond is iets om zorgvuldig en verstandig mee om te gaan. Je moet weten wat je hond doet en waarom.
Zo voer ik met Wammes nog altijd strijd over het traplopen. Ik wil als eerste de trap op en af. Wammes ook! Ik versper hem dus de doorgang. Passeert hij me toch, dan keer ik meteen om, zodat hij weer achter me loopt. Onzin? Ik geloof het niet. Hij weet precies waar hij mee bezig is.
Nu heeft hij iets nieuws bedacht.
Ik heb veel geleerd van de hond en kat observeren. Als de kat in de deuropening zit, gaat de hond er dus echt niet langs. Dan gaat ze zitten kijken en wachten totdat Mies eens gaat verzitten. Zit hond in de deuropening, kijkt Mies even en stapt of springt dan over hond heen.

Eerlijk gezegd is dat ongeveer ook het enige wat ik aan rangorde doe. De hond gaat opzij als ik erdoor moet en er wordt niet over me heen gesprongen of gehangen. Geen poten op mijn borst als ik lig etc. dat moet ze echt niet wagen.

Anne
Zoie
Zeer actief

starfleet schreef: Ik heb veel geleerd van de hond en kat observeren. Als de kat in de deuropening zit, gaat de hond er dus echt niet langs. Dan gaat ze zitten kijken en wachten totdat Mies eens gaat verzitten. Zit hond in de deuropening, kijkt Mies even en stapt of springt dan over hond heen.

Eerlijk gezegd is dat ongeveer ook het enige wat ik aan rangorde doe. De hond gaat opzij als ik erdoor moet en er wordt niet over me heen gesprongen of gehangen. Geen poten op mijn borst als ik lig etc. dat moet ze echt niet wagen.

Anne
Moeilijk. Ik ben geen kat, ik ervaar dingen anders. Je hebt van die honden die tijdens het spelen met een andere hond rakelings langs je scheren, of zelfs tegen je opbotsen, en dat is dus iets wat ik absoluut niet zou pikken, m'n knieën zijn me te lief. Maar in de weg liggen, dan stap ik er wel om of overheen. Voor me de trap op lopen, als eerste de deur door gaan, dat zal me werkelijk worst wezen. Trekken aan de lijn, mits ze het niet te gek maakt, mag van mij ook. Maar als ik zeg "oversteken ", of "deze kant "al is het nog zo vriendelijk, dan bedoel ik "oversteken" en "deze kant", en niet iets anders. En als dat niet meteen duidelijk is, dan ga ik op commando-toon tegen haar praten.

Als ik Luna naar haar huis breng blijf ik vaak nog even met haar teuten, en dan kan ze ook wel dingen doen als in mijn nek hangen of op mijn hoofd kruipen of op mijn schoot zitten waarbij ze dan boven mij uitornt, of haar poten op mijn schouders leggen enz.

Ik denk dat dit op zich dominante handelingen zijn, maar ik ervaar het toch meer als een ( dwingende) manier van aandacht vragen, c.q. uitnodiging tot spel op een ( provocerende) manier. En aangezien ik wel van een stoeipartij hou, ga ik daar dan spelend op in. En dan gaat ze ook wel op haar rug, en vaak vindt ze het dan weer heerlijk om gekroeld te worden, en kan dan ook weer heel deemoedig worden.

Ik weet niet of ik duidelijk kan maken wat ik bedoel, maar het heeft voor mijn gevoel ook te maken met hoe je dingen ervaart en wat je belangrijk vindt. Zou ik dat over mij heen hangen als aantasting van mijn gezag ervaren, dan zou ik het niet toestaan, en dan zou ze het, denk ik, ook niet doen. Maar ze kent me natuurlijk ook, en ze weet hoe ik er op reageer, en dan betekent dezelfde handeling voor mijn gevoel toch iets anders.

Maar misschien zien jullie dit wel helemaal anders.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik zie dat inderdaad anders. Ik ben wel van mening dat je gedrag kan conditioneren waarmee het tevens zijn oorspronkelijke bedoeling verliest. Kijk maar eens hoe vaak honden hun buikjes tonen omdat die kriebelende hand daar toch wel bijzonder lekker is.
Bij onderdanig gedrag vind ik dat wel okee, bij dominant gedrag vind ik dat dus niet okee. Je weet nooit of je de hond nou aan het belonen bent voor zijn dominante gedrag of dat je geconditioneerd gedrag aan het belonen bent. Dat merk je pas als de hond door de bevestigingen van zijn dominante gedrag ineens op andere gebieden problemen kan gaan geven doordat de rangorde verstoord is. Legio honden zijn in rangordeconflicten met hun baas verzeild geraakt doordat bazen dominant gedrag bevestigen en bekrachtigen. Het geeft gewoon spraakverwarringen. Ik hou het liever duidelijk. :wink:
En ongemerkt gaat het nooit..kijk maar eens naar jezelf als jij iets doet ten opzichte van iemand anders wat eigenlijk je positie te boven gaat. Op de stoel van je baas gaan zitten, jijen en jouwen tegen je oma, voordringen in de supermarkt, scheldwoorden mompelen tegen de politie...reken maar dat je je bewust bent van wat je op dat moment doet.
Dat soort gedrag kan ook voor mensen een gewoonte worden (sommige mensen dringen standaard voor) maar het getuigt niet van respect.
Dat geldt ook voor hond-baas relatie's.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Zoie schreef:
Absoluut helemaal anders :wink: Wat jij als onderdanig beschrijft, vind ik niet onderdanig. Dat doet de dominantste Rottweiler als hij dol is op buikje kriebelen., vaak nog met de poten een beetje trappelen en zachtjes happen. Dat is geen onderdanigheid.

Je kan beter in de dagelijkse omgang zien of hond jouw respecteert als baas. Heel laag kwispelend op je af met begroeten en je proberen te likken, je in de gaten houden tijdens het (los) wandelen, voor je opzij gaan als je erdoor moet dat soort dingen.

Het zal ook aan het ras liggen en of je een onderdanig hondje hebt, een middenmoter of een dominantje of je op zulke dingen meer moet letten of dat je wat luchtiger kan zijn met de regels.

Maar als de hond over de kat heen gaat springen of de kat oipzij gaat als hond er aan komt is voor mij duidelijk dat de heerschappij van de kat ten einde gaat lopen, terwijl katten helemaal niet zo bezig zijn met rangorde. Omgangsvormen hebben ze wel en zo heel afwijkend van mensen zijn die niet vind ik altijd. Jij gaat ook niet tegen je baas opbotsen of hem opzij duwen als je erdoor moet.

Anne :wink:
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Naar aanleiding van dit topic heb ik eens goed nagedacht over of er dingen zijn die mijn honden doen die eigenlijk verkapte dominante handelingen zijn.

Als Molli in de gang ligt en ik wil er langs blijft ze gewoon liggen, maar als ik zeg 'ga eens aan de kant' dan staat ze wel op en loopt ze weg. Hetzelfde als ze op bed ligt en ik zeg dat ze eraf moet. Trekken aan de lijn doet ze niet (tenzij er heel veel afleiding is), wel loopt ze altijd een stukje voor me uit, maar dat vind ik niet zo erg. Als ik de andere kant op wil ga ik toch wel die kant op. Als ze los is en ze doet haar behoefte kijkt ze ook altijd naar mij, ik blijf dan altijd staan wachten tot ze klaar is en dan komt ze er weer aan rennen. Af en toe rent ze dan wel quasi per ongeluk rakelings langs Malu, maar bij zou ze dat niet doen. Ze doet wel dingen waarvan je zou kunnen denken dat dat mijn taak is, bijvoorbeeld de andere honden corrigeren als ze te ver van ons vandaan lopen in het bos of Malu beschermen tegen vreemde honden. Maar of dat meteen respectloos tegenover mij is....

Met Malu heb ik helemaal geen problemen, ze is niet dominant en ook nog eens heel erg angstig. Ze vertrouwt met niet, maar nog altijd meer dan vreemden. Tegenover andere honden is ze heel onzeker en tegenover mijn honden gewoon onderdanig. Alleen als ze wat lekkers krijgt van mij durft ze een grote mond op te zetten tegen de rest.

Papu is wel een vrij zelfverzekerde hond. Als het aan hem ligt markeert hij overal en het liefst poept hij nog op de stoep ook. Dat laat ik nu dus niet meer toe. Als we langs de huizen lopen, loop ik gewoon door. Af en toe wordt hij dan inderdaad meegetrokken, maar dan moet hij maar bij blijven. Bij de grasvelden wacht ik wel op ze en daar mogen ze zich helemaal uitleven. Ook is hij het type hond dat tegen je op gaat springen of even z'n poot tegen je aan legt. Dit zijn wel handelingen waarvan hij geleerd heeft dat het hem aandacht oplevert. Op dat soort momenten loop ik gewoon weg of zet ik zijn poot weer netjes op de grond, waar die hoort. In het bos wil Molli ook wel eens tegen hem aan knallen, hij blaft dan wel even, maar Molli negeert hem dan gewoon en doet het even later gewoon weer. Met dat soort dingen bemoei ik me eigenlijk ook nooit, tenzij ik vind dat Molli te ver gaat, dan fluit ik haar terug en dat laat ze ook wel toe.

Ondanks dat ik dus absoluut niet streng ben en vrij veel toelaat heb ik toch geen problemen met zie. Nou zijn mijn honden ook allemaal al wat ouder en rustiger. Misschien dat ik wel hele grote problemen zou krijgen met een ander type hond.
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:Ik zie dat inderdaad anders. Ik ben wel van mening dat je gedrag kan conditioneren waarmee het tevens zijn oorspronkelijke bedoeling verliest. Kijk maar eens hoe vaak honden hun buikjes tonen omdat die kriebelende hand daar toch wel bijzonder lekker is.
Bij onderdanig gedrag vind ik dat wel okee, bij dominant gedrag vind ik dat dus niet okee. Je weet nooit of je de hond nou aan het belonen bent voor zijn dominante gedrag of dat je geconditioneerd gedrag aan het belonen bent. Dat merk je pas als de hond door de bevestigingen van zijn dominante gedrag ineens op andere gebieden problemen kan gaan geven doordat de rangorde verstoord is. Legio honden zijn in rangordeconflicten met hun baas verzeild geraakt doordat bazen dominant gedrag bevestigen en bekrachtigen. Het geeft gewoon spraakverwarringen. Ik hou het liever duidelijk. :wink:
ik zou het ook niemand aanraden hoor, zo met z'n hond om te gaan, en ik sta open voor de suggestie dat ik het niet goed doe. Maar toch nog even tegensputteren :wink:
En ongemerkt gaat het nooit..kijk maar eens naar jezelf als jij iets doet ten opzichte van iemand anders wat eigenlijk je positie te boven gaat. Op de stoel van je baas gaan zitten, jijen en jouwen tegen je oma, voordringen in de supermarkt, scheldwoorden mompelen tegen de politie...reken maar dat je je bewust bent van wat je op dat moment doet.
Dat soort gedrag kan ook voor mensen een gewoonte worden (sommige mensen dringen standaard voor) maar het getuigt niet van respect.
Dat geldt ook voor hond-baas relatie's.
Een kind kan b.v. ook met zijn vader stoeien waarbij hij zich dingen permitteert die normaal niet kunnen, en dat doen honden onderling toch ook als ze spelen. Dat vind ik een betere vergelijking dan de vergelijking baas/ondergeschikte, politieagent/burger enz. De band is volstrekt anders.

Datzelfde heb je met jijen en jouen. De ooms en tantes waarmee ik de beste band had mocht ik als kind tutoyeren, en dat is nu nog zo, en dat heeft niks met respectloosheid te maken. En als ik iemand met u aanspreek, wil dat beslist niet zeggen dat ik respect voor die persoon heb. Respectloos is welbewust over iemands grens heengaan. En Luna respecteert mijn grenzen beslist wel als ik ze aangeef.

Vervolgens zitten er wel checks in. Als zij op mijn rug klimt, leg ik haar op haar rug. Dat moet ze ook accepteren, anders is het geen spel.

Ik ben overigens de eerste om toe te geven dat Luna naar dominantie neigt, en dat je er in principe voorzichtig mee moet zijn, en misschien zou je het voor de duidelijkheid maar beter niet kunnen doen.

Maar ja, ik ervaar het wel als erg leuk.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

starfleet schreef:
Zoie schreef:
Absoluut helemaal anders :wink: Wat jij als onderdanig beschrijft, vind ik niet onderdanig. Dat doet de dominantste Rottweiler als hij dol is op buikje kriebelen., vaak nog met de poten een beetje trappelen en zachtjes happen. Dat is geen onderdanigheid.
Nee, wat jij beschrijft is spel :wink: En de oortjes helemaal plat, is dat ook geen onderdanigheid ? En helemaal doodstil plat op de rug met het koppie afgewend, is dat ook geen onderdanigheid ?
Je kan beter in de dagelijkse omgang zien of hond jouw respecteert als baas. Heel laag kwispelend op je af met begroeten en je proberen te likken, je in de gaten houden tijdens het (los) wandelen, voor je opzij gaan als je erdoor moet dat soort dingen.
En toch denk ik dat je hier weer veel van je eigen opvattingen in terug vindt.

Begroeten: hoe groter en hoe steviger de hond, hoe eerder opspringen als dominant gedrag ervaren wordt. Ik sta Luna bij wijze van begroeting toe tegen me op te springen en m'n gezicht te likken, en volgens mij is dat geen dominant gedrag.

Opzij gaan: ik geloof graag dat een onderdanige hond opzij voor je gaat als je hem dat leert, maar als je hem zoals ik Spok leert rustig te blijven liggen en er gewoon overheen stapt, zal hij dat niet doen.

In de gaten houden: Luna houdt me van de drie honden die ik als baas ken met stip het beste in de gaten, woordloos kan ik met haar wandelen, en ze blijft gewoon bij me. Maar dat heb ik haar ook van pup af aan geleerd met verstopspelletjes e.d.

Kortom, het heeft ook veel met conditioneren te maken.
Het zal ook aan het ras liggen en of je een onderdanig hondje hebt, een middenmoter of een dominantje of je op zulke dingen meer moet letten of dat je wat luchtiger kan zijn met de regels.
Ik ben er niet helemaal uit. Ik ben geneigd om te geloven dat mensen te veel belang aan dominantie geven, of liever aan allerlei regeltjes die in acht zouden moeten worden gehouden.
Maar als de hond over de kat heen gaat springen of de kat oipzij gaat als hond er aan komt is voor mij duidelijk dat de heerschappij van de kat ten einde gaat lopen, terwijl katten helemaal niet zo bezig zijn met rangorde. Omgangsvormen hebben ze wel en zo heel afwijkend van mensen zijn die niet vind ik altijd. Jij gaat ook niet tegen je baas opbotsen of hem opzij duwen als je erdoor moet. Anne :wink:
Nee, ik laat me niet opzij duwen en botsen mag al helemaal niet. Maar dat doet Luna absoluut niet. Zou ze dat wel doen, dan zou ik dat zeker als onacceptabel dominant beschouwen. En dat zou ze dan ook weten. En als het dan toch zou gebeuren, heb je idd een probleem.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:Een kind kan b.v. ook met zijn vader stoeien waarbij hij zich dingen permitteert die normaal niet kunnen, en dat doen honden onderling toch ook als ze spelen. Dat vind ik een betere vergelijking dan de vergelijking baas/ondergeschikte, politieagent/burger enz. De band is volstrekt anders.
Spel is spel en daarin mogen regels overtreden worden anders valt er niets te spelen. Daarvoor hebben honden de spelbuiging.."Dat wat nu gebeurd is niet voor het echie".
Datzelfde heb je met jijen en jouen. De ooms en tantes waarmee ik de beste band had mocht ik als kind tutoyeren, en dat is nu nog zo, en dat heeft niks met respectloosheid te maken. En als ik iemand met u aanspreek, wil dat beslist niet zeggen dat ik respect voor die persoon heb. Respectloos is welbewust over iemands grens heengaan. En Luna respecteert mijn grenzen beslist wel als ik ze aangeef.
Ik neem aan dat je de essentie snapt van wat ik wil zeggen. Ik tutoyeer erg erg veel mensen en ook mijn oma toen ze nog leefde. :wink: Ik bedoel het als voorbeeld.

Een hond kent regels. Een goed opgevoede hond die duidelijkheid heeft over zijn lage plek in de roedel hoef je niet op grenzen te wijzen. Als jij grenzen moet aangeven aan de hond als je het hebt over respectvolle omgang communiceer je niet goed.
Wel ben ik overigens met je eens dat je vooral moet doen wat je niet kan laten zoalng je geen problemen hebt. Als je je maar heel goed bewust bent van wat je doet en signaleert als de hond meer praatjes krijgt en dan ook weet hoe je dat subtiel weer kan terugdraaien.
Wel heb ik moeite met mensen die alles maar okee vinden en ineens komen jammeren als de hond zijn status een keer laat gelden door van zich af te bijten. Dan ben je verkeerd bezig.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef: Begroeten: hoe groter en hoe steviger de hond, hoe eerder opspringen als dominant gedrag ervaren wordt. Ik sta Luna bij wijze van begroeting toe tegen me op te springen en m'n gezicht te likken, en volgens mij is dat geen dominant gedrag.
Sterker nog, opspringen met daarbij likbewegingen makend is onderdanig gedrag omdat de hond de intentie heeft tot mondhoeklikken (een aktief onderdanig gedrag) en om bij jouw mondhoeken te komen moet de hond opspringen. :wink:
Opzij gaan: ik geloof graag dat een onderdanige hond opzij voor je gaat als je hem dat leert, maar als je hem zoals ik Spok leert rustig te blijven liggen en er gewoon overheen stapt, zal hij dat niet doen.

In de gaten houden: Luna houdt me van de drie honden die ik als baas ken met stip het beste in de gaten, woordloos kan ik met haar wandelen, en ze blijft gewoon bij me. Maar dat heb ik haar ook van pup af aan geleerd met verstopspelletjes e.d.

Kortom, het heeft ook veel met conditioneren te maken.
Ben ik helemaal met je eens, maar toch... dominant gedrag wordt doelbewust gebruikt om te communiceren. Onderschat het niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Zoie schreef:
Begroeten: hoe groter en hoe steviger de hond, hoe eerder opspringen als dominant gedrag ervaren wordt. Ik sta Luna bij wijze van begroeting toe tegen me op te springen en m'n gezicht te likken, en volgens mij is dat geen dominant gedrag.
.
Nee, dat is begroeten. Alleen laat ik de hond niet opspringen, maar ga zelf mee naar beneden, dan kan ze gemakkelijker bij mijn "bek". Niet omdat ik iets tegen opspringen heb, maar kinderen met blote beentjes straks buiten wel :roll:

Anne
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Eline* schreef:
Ca Cajuina schreef:Als de verhoudingen duidelijk zijn kan de hond best dominant gedrag vertonen. Dat betekent niet gelijk dat hij de baas is of dat je geen goede relatie met je hond hebt. Hij laat alleen dominant gedrag zien. Net zoals de hond die tegen je aankomt leunen. Heb jij daar geen problemen mee en blijft het gedrag constant prima toch
Ik ben het daar toch niet met je over eens. Ik zie dominant gedrag richting een eigenaar vertonen toch echt als betwisten van het gezag. Als een hond komt bovenstaan als ik op de grond zit is dat gewoon echt een provocatie aan mijn adres..en die zal ik beantwoorden, want ik pik het niet. Ik corrigeer overigens niet, maar ik zal wel op mijn beurt een dominante handeling teruggeven en wel zo dat de hond op dat moment dondersgoed snapt dat hij de mindere is. Ik tolereer geen dominant gedrag gericht naar mij. Ik pak dan bv over de snuit of ga op mijn beurt over de hond heen hangen.
Dominant gedrag vertonen is iets wat een hond heel bewust doet. Heel bewust even langzaam over je heenhangen, heel bewust je de pas afsnijden, heel bewust jou de doorgang verhinderen door tegen je aan te staan. Niks onschuldig zo maar per ongeluk, maar gewoon doelbewuste communicatie over waar jij staat en waar hij staat. Zo zie ik dominant gedrag en zo ga ik er ook mee om. Over mijn pies wordt dus ook niet heengezeken.
Ik vind het dus absoluut geen onschuldig gedrag en vind ook dat je je er als baas bewust van moet zijn wat de hond tegen je zegt met zijn gedrag. Dat voorkomt een hoop problemen.

Ik snap wat je bedoelt. Het soort dingen als Over je heen staan etc vind ik ook een ander verhaal. Ik bedoelde te zeggen dat de gedragingen die mensen als dominant bestempelen niet geljik betekenen dat de hond je de baas is. Dus het aanstaren, als eerste door de deur etc. Als jij voelt dat je relatie stabiel is moet je daar geen spoken in gaan zien. Het gedrag kan je zelf namelijk ook een bepaalde kant op sturen en dus op een bepaalde manier conditioneren dat het geen uiting van dominantie is.

Ik denk dat je relatie met je hond continue aan het bewegen is. Het is een vorm van communiceren. Dus als de hond op een bepaalde manier hoef je niet gelijk in paniek te raken maar gewoon even na te gaan. Wil ik dit gedrag, hoe evolueert het als ik het als ik het laat begaan enz.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:[Wel ben ik overigens met je eens dat je vooral moet doen wat je niet kan laten zoalng je geen problemen hebt. Als je je maar heel goed bewust bent van wat je doet en signaleert als de hond meer praatjes krijgt en dan ook weet hoe je dat subtiel weer kan terugdraaien.
Wel heb ik moeite met mensen die alles maar okee vinden en ineens komen jammeren als de hond zijn status een keer laat gelden door van zich af te bijten. Dan ben je verkeerd bezig.
Je hebt van die bazen die een en al dominantie uitstralen, en zo'n baas zou denk ik voor Luna heel geschikt zijn. Alleen, het zit gewoon niet zo in me, en dus moet ik het anders doen.

Luna is heel gevoelig voor goed-en afkeuring, negeren en aandacht geven. Dus daar kan ik veel mee doen.

Spel is ook een manier. Ik voer tijdens het spel zelf veel dominante handelingen uit, en ik zorg ook dat ik win, wat geen kunst is zolang ze niet ( echt ) bijt. Dat spelen kan ik best goed, d.w.z. op een manier dat ze niet opgefokt raakt zodat het geen serieus karakter krijgt.

Overigens heb ik geen probleem haar gedrag naar mij toe te sturen - al weet ik dat ze snapt als je een inschattingsfout maakt - maar vooral in de begeleiding naar andere honden. Met Spok er bij is dat er niet eenvoudiger geworden, maar goed, dat is een andere discussie.
Afbeelding
Wammes
Vaste gebruiker

Nog even ter afsluiting......Wammes is sinds ik hem het markeren aangelijnd heb verboden, met sprongen vooruitgegaan. Het kan natuurlijk een toevallige samenloop van omstandigheden zijn, uiteindelijk werk ik al 14 maanden heel hard om deze mishandelde herplaatser in het gareel te krijgen, maar opzienbarend is het wel. Druk, dominant en vaak boordevol stress is hij nog altijd, maar los volgen met aandachtsoefeningen gaat nu heel goed! Er lijken opeens heel veel kwartjes te vallen en ik ben echt erg trots op hem!
starfleet
Erelid

Wammes schreef: Er lijken opeens heel veel kwartjes te vallen en ik ben echt erg trots op hem!
Fijn dat het zo goed gaat. Ik heb even eerdere berichten gelezen omdat de naam en de leeftijd me zo bekend voorkwam en wij hebben destijds winter 2003-2004) ook op Wammes gereageerd (SoS Joure), maar die was toen net al besproken. Ik neem aan dat het dezelfde Wammes is (vastgebonden in de tuin en geschopt)
Leuk dat hij zo'n fijn huis heeft gevonden :ok:

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”