Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Markeren verbieden
Moderator: moderatorteam
-
Wammes
- Vaste gebruiker
Markeren verbieden
Onze Wammes (twee jaar oude stabijreu) vertoont flink wat dominant gedrag. Wij proberen dat op een goede manier, m.b.v.b., wat in te dammen. We hebben hem aangeleerd dat "genoeg" betekent dat er even niet geplast wordt. "Toe maar, plassen" geeft toestemming dat wel te doen op een door ons aangewezen plek. Werkt prima zo lang hij aangelijnd is. Zodra hij los is piest hij er vrolijk op los. Tijdens een wandeling ben ik eens gaan tellen (oké, idiote bezigheid!) en kwam tot meer dan veertig keer toen ik er genoeg van kreeg, niet aan het eind van de wandeling!
Heeft het dan toch zin het hem aan de lijn te verbieden, of vertonen we daarmee in zijn ogen volstrekt gestoord gedrag?
Heeft het dan toch zin het hem aan de lijn te verbieden, of vertonen we daarmee in zijn ogen volstrekt gestoord gedrag?
- bobientje
- Actief
ben benieuwd naar het antwoord van de anderen
bobbie doet dit ook en met hem nog meerdere reuen ongetwijfeld.
ikzelf ervaar het niet als vervelend. hebben hier toch enige balans in gevonden. ik ga niet om de paar meter stilstaan omdat meneer moet plassen. hij heeft dat ook heel goed door en loopt dan meestal ook braaf mee en komt echt wel aan zijn "trekken"wat dat betreft. maakt hij het te bont dan geef ik commando doorlopen en dat doet hij ook. in die zin beperk ik het wel. maar het gaar mij er meer om dat ik dat prettiger vind lopen dan steeds stil te staan, niet m.b.t dominantie
als hij los is dan piest hij wat mij betreft maar een end weg, heb ik geen last van, wandel gewoon door en hij blijft altijd bij mij in de buurt. ik heb dan in ieder geval niet het gevoel dat ik dat moet inperken.
bobbie doet dit ook en met hem nog meerdere reuen ongetwijfeld.
ikzelf ervaar het niet als vervelend. hebben hier toch enige balans in gevonden. ik ga niet om de paar meter stilstaan omdat meneer moet plassen. hij heeft dat ook heel goed door en loopt dan meestal ook braaf mee en komt echt wel aan zijn "trekken"wat dat betreft. maakt hij het te bont dan geef ik commando doorlopen en dat doet hij ook. in die zin beperk ik het wel. maar het gaar mij er meer om dat ik dat prettiger vind lopen dan steeds stil te staan, niet m.b.t dominantie
als hij los is dan piest hij wat mij betreft maar een end weg, heb ik geen last van, wandel gewoon door en hij blijft altijd bij mij in de buurt. ik heb dan in ieder geval niet het gevoel dat ik dat moet inperken.

-
Gast
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
- Aantal honden: 1
Zo doen wij het hier ook. En teuten de heren echt te lang bij die ene pol dan roepen we genoeg. Meestal voldoet dat. Anders komt er nog een stap in hun richting bij.sypke schreef:Ik zou het hem aan de lijn wel verbieden en los niet. Het is zo'n natuurlijke behoefte van honden. Het verbieden zou net zoiets zijn als mensen verbieden te bellen,mailen en forummen.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Aangelijnd vind ik het niet nodig dat er overal tegenaan gepiest wordt,los gaat ie zijn gang maar
Ik vind het bijv. totaal niet nodig dat er tegen elke boom,muur,struik,schutting,autoband of wat dan ook aangeplast wordt dus aangelijnd plast Max als ik het goed vind.
Ik vind het bijv. totaal niet nodig dat er tegen elke boom,muur,struik,schutting,autoband of wat dan ook aangeplast wordt dus aangelijnd plast Max als ik het goed vind.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Je doet het goed. Aan de lijn heb jij de leiding en laat hem dat maar voelen door hem niet overal te laten pissen. Heel erg goed. Los is los en dan is het een kwestie van doorlopen..dan hoef je ieder geval niet te gaan staan wachten op zijn gepies.
Het heeft dus zeker zin wat je doet!
Het heeft dus zeker zin wat je doet!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
Wammes
- Vaste gebruiker
Mooi zo, dat is fijn. Dan gaan we hier gewoon mee door. Ik merk ook verandering in zijn plasgedrag. Nu hij in het eerste, aangelijnde deel van de wandeling alleen op commando mag plassen leegt hij zijn blaas bijna helemaal in één keer. Nou ja.........er blijft nog genoeg over voor ca. 40 onaangelijnde plasjes! 

- starfleet
- Erelid
-
Nouba
- Actief
- Contacteer:
Als je een reu aan de lijn laat doen wat hij wil, en dat is om de drie meter plassen, laat je hem in feite bepalen wat er gebeurt. Hij heeft dan de leiding!!!
Ik denk dat je heel goed bezig bent zo, dat JIJ bepaalt wanneer er geplast wordt.
Als hij losloopt mag hij doen wat hij wil (tot op zekere hoogte natuurlijk...) en lekker overal zijn geurvlaggetje afzetten en snuffelen. Hij moet ook hond kunnen zijn.
Groetjes,
Elly en de hondjes.
Ik denk dat je heel goed bezig bent zo, dat JIJ bepaalt wanneer er geplast wordt.
Als hij losloopt mag hij doen wat hij wil (tot op zekere hoogte natuurlijk...) en lekker overal zijn geurvlaggetje afzetten en snuffelen. Hij moet ook hond kunnen zijn.
Groetjes,
Elly en de hondjes.
-
Jopensam
- Actief
- Contacteer:
Markeren is volkomen natuurlijk gedrag voor een hond. Als jij hem dit alsmaar gaat verbieden, zal hij jou als een 'gestoorde baas' zien, en dus je leiddinggevende capaciteiten in twijfel gaan trekken. Hierdoor kan zijn dominantie naar jou toe zelfs toenemen!
Accepteer dat je een reu hebt die veel markeert. Wat je wel aan kunt leren is dat ze alleen tegen bepaalde dingen mogen plassen. Die van ons hebben van jongs af aan geleerd alleen tegen struiken etc hun behoeftes te doen. Zij plassen dus ook niet tegen tuinhekjes of zo.
Accepteer dat je een reu hebt die veel markeert. Wat je wel aan kunt leren is dat ze alleen tegen bepaalde dingen mogen plassen. Die van ons hebben van jongs af aan geleerd alleen tegen struiken etc hun behoeftes te doen. Zij plassen dus ook niet tegen tuinhekjes of zo.
Groetjes Melanie,Jessy, Nicci en Jordan
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Vertel eens waarmee je deze info onderbouwt?Jopensam schreef:Markeren is volkomen natuurlijk gedrag voor een hond. Als jij hem dit alsmaar gaat verbieden, zal hij jou als een 'gestoorde baas' zien, en dus je leiddinggevende capaciteiten in twijfel gaan trekken. Hierdoor kan zijn dominantie naar jou toe zelfs toenemen!
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
precies... doe ik hier ooksypke schreef:Ik zou het hem aan de lijn wel verbieden en los niet.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Jopensam
- Actief
- Contacteer:
Voor een reu is markeren normaal gedrag, als jij als roedelleider dit niet toe staat, zal jou hond dit raar vinden, en jou niet als goede baas beschouwen, waarbij een dominantie hond zelfs kan denken...mmm dan ga ik het maar eens proberen (baas zijn) want deze bakt er niks van.
Ook kan markeren een vorm van kalmerend signaal zijn, als je heel veel druk op je hond legt kan het zijn dat hij tegen een boompje moet plassen (Jop deed dit vaker tijdens de cursus)
Ook kan markeren een vorm van kalmerend signaal zijn, als je heel veel druk op je hond legt kan het zijn dat hij tegen een boompje moet plassen (Jop deed dit vaker tijdens de cursus)
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik ben de baas dus als ik verbied hem tegen elk paaltje te zeiken als ik met hem aangelijnd loop.... heb hier nog nooit problemen mee gehad...Jopensam schreef:Voor een reu is markeren normaal gedrag, als jij als roedelleider dit niet toe staat, zal jou hond dit raar vinden, en jou niet als goede baas beschouwen, waarbij een dominantie hond zelfs kan denken...mmm dan ga ik het maar eens proberen (baas zijn) want deze bakt er niks van.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Jopensam schreef:Voor een reu is markeren normaal gedrag, als jij als roedelleider dit niet toe staat, zal jou hond dit raar vinden, en jou niet als goede baas beschouwen, waarbij een dominantie hond zelfs kan denken...mmm dan ga ik het maar eens proberen (baas zijn) want deze bakt er niks van.
ja het is normaal gedrag, maar dat wil niet zeggen dat als je dat op sommige momenten niet toe laat dat dan de hele "rangorde"verstoort is, dat je dan geen goede baas bent... ik ben op het moment als ik met mijn reu aan een touwtje loop de baas.. ik bepaal wat er gebeurt, waar we heen gaan en wat we doen... dus ook bepaal ik of hij mag markeren of niet.... en nee ik wil niet dat hij tegen elk paaltje en bosje zeikt, is nergens voor nodig... als iemand dat al zou doen op dat moment ben ik het... ( jaja en waarom dat niet gebeurt ga ik niet uitleggen)
vorm van kalmerend signaal? leg beter uit...
wat jij beschrijft is op dat moment oversprong of onzeker gedrag...
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
juist zo zie ik dat ook....yamie schreef:ik ben op het moment als ik met mijn reu aan een touwtje loop de baas.. ik bepaal wat er gebeurt, waar we heen gaan en wat we doen... dus ook bepaal ik of hij mag markeren of niet.... en nee ik wil niet dat hij tegen elk paaltje en bosje zeikt, is nergens voor nodig... als iemand dat al zou doen op dat moment ben ik het... ( jaja en waarom dat niet gebeurt ga ik niet uitleggen)

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat een gezwam. Markeren is normaal. OOk voor dominante teven trouwens. Markeren is namelijk verbonden aan dominantie. Ik ben hier de dominant en mijn onderdaan hoeft dus niet te markeren. Als er gemarkeerd moet worden doe ik dat zelf wel. Als jouw hond aan de lijn mag doen en laten wat hij wil en dus ook overal mag markeren waar jij dus vrolijk op staat te wachten geef jij het signaal af dat je hond de leiding heeft. Beetje dom dus.Jopensam schreef:Voor een reu is markeren normaal gedrag, als jij als roedelleider dit niet toe staat, zal jou hond dit raar vinden, en jou niet als goede baas beschouwen, waarbij een dominantie hond zelfs kan denken...mmm dan ga ik het maar eens proberen (baas zijn) want deze bakt er niks van.
Markeren is geen kalmerend signaal, het is dominant gedrag. Wat jij beschrijft van Job is uitdagend..hij betwist je leiderschap en daagt je uit.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
even terugkomend op het antwoord van Eline, waar ik het dus mee eens ben... maar je laat dat toe op cursus??Jopensam schreef:Ook kan markeren een vorm van kalmerend signaal zijn, als je heel veel druk op je hond legt kan het zijn dat hij tegen een boompje moet plassen (Jop deed dit vaker tijdens de cursus)

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
aan wie vraag je dit?Martijn schreef:Hoe doe je dat op een plasrondje waar de reu niet bij los mag?
Kun je hem dan op commando laten plassen?

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
hij mag van mij een aantal keren plassen.... niet constant... ik ga dan stil staan bij struikje of boom en dan plast tieMartijn schreef:Niemand in bijzonder. Iedereen.malinois schreef:aan wie vraag je dit?Martijn schreef:Hoe doe je dat op een plasrondje waar de reu niet bij los mag?
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
okeMartijn schreef:Niemand in bijzonder. Iedereen.malinois schreef:aan wie vraag je dit?Martijn schreef:Hoe doe je dat op een plasrondje waar de reu niet bij los mag?
Als hij z'n poot op wil tillen en ik zeg nee, vind ie het goed en loopt ie door, want ik wil bijv. niet dat er tegen tuinhekjes of i.d. aangepiest wordt.
Bij een volgende boom ofzo waar ik denk dat het daar kan dan stop ik en plast ie...

- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
Bij heggen, hekken en afscheidingen van tuinen e.d. is het: "doorlopen" en daar waar toegestaan mogen ze van mij plassen. Ik heb ze als pup allebei geleerd dat ze "moeten" plassen als ik dat zeg, voor het geval we in een situatie komen waar ze even niet kunnen of mogen plassen.Martijn schreef:Hoe doe je dat op een plasrondje waar de reu niet bij los mag?
Het komt maar zelden voor en ik moet tegenwoordig ook wat aanhouden maar in hun jonge maanden en jaar gingen ze meteen keurig op commando plassen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
tegen bomen poepenMartijn schreef:En tegen bomen poepen? Ook verbieden?
dus daar loop je heen en poept hij.

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Waar het met name om gaat is dat je de leiding in handen houdt. Reuen hebben de onhebbelijke gewoonte om bij ieder takje uitgebreid te gaan staan snuffelen. Van mij mag hij totdat de lijn op is en dan "sleur" ik hem mee onder het motto "doorlopen". Daar zit hem wat mij betreft de clou.
Snuffelen mag maar doorlopen is doorlopen. Zie het als op de bank mogen. Het mag, als ik het zeg..en als ik zeg dat je eraf moet dan moet je eraf. Zo doe ik het dus ook met plassen onderweg. De ruimte aan de lijn heeft ie om te snuffelen en te plassen. Ik ga niet staan wachten op zijn gesnuffel, mits hij aan het plassen is. Dan wacht ik dus totdat hij klaar is met plassen. Als hij gaat spitten zeg ik doorlopen en moet hij mee. Als je je gezag wil benadrukken, wat zin kan hebben bij omhooggevallen typjes kan je dus eerst dwars 100 meter doorlopen voordat je hem de ruimte geeft om te snuffelen en te plassen.
Snuffelen mag maar doorlopen is doorlopen. Zie het als op de bank mogen. Het mag, als ik het zeg..en als ik zeg dat je eraf moet dan moet je eraf. Zo doe ik het dus ook met plassen onderweg. De ruimte aan de lijn heeft ie om te snuffelen en te plassen. Ik ga niet staan wachten op zijn gesnuffel, mits hij aan het plassen is. Dan wacht ik dus totdat hij klaar is met plassen. Als hij gaat spitten zeg ik doorlopen en moet hij mee. Als je je gezag wil benadrukken, wat zin kan hebben bij omhooggevallen typjes kan je dus eerst dwars 100 meter doorlopen voordat je hem de ruimte geeft om te snuffelen en te plassen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Wammes
- Vaste gebruiker
Het werkt beslist! In de tien minuten wandelen tot Wammes los mag laat ik hem twee keer plassen. Verder is het gewoon "opletten, volgen"! Scheurt hij opzij naar een spannend luchtje, dan trek ik hem zonder pardon mee. Opvallend snel heeft hij door dat dat het proberen dus niet waard is. Bovendien begint de noodzaak van al dat geplas wat te verdwijnen. Hij hoeft n.l. niet meer steeds zijn eigen geurmerken te verversen. Plassen over die van de andere honden doet hij maar als hij los is. En in plaats van dominanter naar mij toe zie ik hem eerder het tegenovergestelde worden. Hij luistert beter en heeft meer aandacht voor mij.
-
Jopensam
- Actief
- Contacteer:
Ik heb meerdere lezingen en workshops kalmerende signalen gevolgd en hier zijn dit soort discussies ook meerdere malen gevoerd...maar zij hebben hier hele andere inzichten in en verklaringen voor. En ik moet zeggen dat die het hele dominantie en roedelgebeuren opzij leggen.Eline* schreef:Wat een gezwam. Markeren is normaal. OOk voor dominante teven trouwens. Markeren is namelijk verbonden aan dominantie. Ik ben hier de dominant en mijn onderdaan hoeft dus niet te markeren. Als er gemarkeerd moet worden doe ik dat zelf wel. Als jouw hond aan de lijn mag doen en laten wat hij wil en dus ook overal mag markeren waar jij dus vrolijk op staat te wachten geef jij het signaal af dat je hond de leiding heeft. Beetje dom dus.Jopensam schreef:Voor een reu is markeren normaal gedrag, als jij als roedelleider dit niet toe staat, zal jou hond dit raar vinden, en jou niet als goede baas beschouwen, waarbij een dominantie hond zelfs kan denken...mmm dan ga ik het maar eens proberen (baas zijn) want deze bakt er niks van.
Markeren is geen kalmerend signaal, het is dominant gedrag. Wat jij beschrijft van Job is uitdagend..hij betwist je leiderschap en daagt je uit.
-
Jopensam
- Actief
- Contacteer:
In sommige gevallen dus zeker wel, dus als de hond gestresst is en kalmerende signalen af geeft zoals bijv even tegen een boom aanplassen. Hier wordt zelfs op gelet bij de cursus, er wordt gekeken naar wat de hond aan kan, en welke signalen hij af geeft. Dit zouden veel meer mensen moeten doen!malinois schreef:even terugkomend op het antwoord van Eline, waar ik het dus mee eens ben... maar je laat dat toe op cursus??Jopensam schreef:Ook kan markeren een vorm van kalmerend signaal zijn, als je heel veel druk op je hond legt kan het zijn dat hij tegen een boompje moet plassen (Jop deed dit vaker tijdens de cursus)
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
het hele dominantie en roedel gebeuren? of dat ivm met markeren? enne wat voor een inzichten hebben hun dan allemaal daar over?Jopensam schreef:Ik heb meerdere lezingen en workshops kalmerende signalen gevolgd en hier zijn dit soort discussies ook meerdere malen gevoerd...maar zij hebben hier hele andere inzichten in en verklaringen voor. En ik moet zeggen dat die het hele dominantie en roedelgebeuren opzij leggen.Eline* schreef:Wat een gezwam. Markeren is normaal. OOk voor dominante teven trouwens. Markeren is namelijk verbonden aan dominantie. Ik ben hier de dominant en mijn onderdaan hoeft dus niet te markeren. Als er gemarkeerd moet worden doe ik dat zelf wel. Als jouw hond aan de lijn mag doen en laten wat hij wil en dus ook overal mag markeren waar jij dus vrolijk op staat te wachten geef jij het signaal af dat je hond de leiding heeft. Beetje dom dus.Jopensam schreef:Voor een reu is markeren normaal gedrag, als jij als roedelleider dit niet toe staat, zal jou hond dit raar vinden, en jou niet als goede baas beschouwen, waarbij een dominantie hond zelfs kan denken...mmm dan ga ik het maar eens proberen (baas zijn) want deze bakt er niks van.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Vertel eens wat meer..ik ben namelijk wel benieuwd. Wat is dan het kalmerende aan markeren? En hoe komt het dan honden onderling daar ogenschijnlijk toch een andere interpretatie aangeven?Jopensam schreef: Ik heb meerdere lezingen en workshops kalmerende signalen gevolgd en hier zijn dit soort discussies ook meerdere malen gevoerd...maar zij hebben hier hele andere inzichten in en verklaringen voor. En ik moet zeggen dat die het hele dominantie en roedelgebeuren opzij leggen.
Mijn hond markeert niet als hij een zelfverzekerdere reu als hemzelf tegenkomt. Echter bij teefjes of lulletjes rozenwater holt ie triomfantelijk naar de eerste beste boom om zo hoog mogelijk te piesen.
Dat is in mijn ogen puur status, niks meer of minder. Zijn houding spreekt daarbij ook boekdelen trouwens.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki