Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Twee vragen over opvoeding

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

sypke schreef:
Zoek stok! schreef:
sypke schreef:
Zoek stok! schreef: Waarschijnlijk ga ik zaterdag al naar puppyklas.
Leuk! Waar ga je naartoe?
Wim van Overeem in Bilthoven. Ken je die?
Alleen van naam. Staat wel goed bekend!
Ja, daarom rijd ik er ook graag een eindje verder voor. Ik heb een goed gevoel bij hun aanpak.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Martijn schreef: Ik vraag me werkelijk af of er iemand hier op het forum is die zijn hond van ouder dan drie jaar nog zomaar met alle andere honden laat spelen.
En als er zo iemand is zul je zien dat die hond als pup al erg makkelijk was.
Mees is bijna drie en mag van mij met alle andere honden spelen als hij dat zou willen. Als ik een aangelijnde hond tegen kom roep ik hem bij me en lijn ik hem aan. 9 van de 10 keer is dat immers een reu die uitvalt naar andere reuen of een loopse teef. Veel spelen met andere honden doet hij overigens niet. Jonge reuen vindt hij erg leuk om mee te spelen en sommige teefjes.
Ik heb geen idee hoe hij als pup was, maar ik denk iig makkelijk met andere honden.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

sypke schreef:
Martijn schreef: Ik vraag me werkelijk af of er iemand hier op het forum is die zijn hond van ouder dan drie jaar nog zomaar met alle andere honden laat spelen.
En als er zo iemand is zul je zien dat die hond als pup al erg makkelijk was.
Mees is bijna drie en mag van mij met alle andere honden spelen als hij dat zou willen. Als ik een aangelijnde hond tegen kom roep ik hem bij me en lijn ik hem aan. 9 van de 10 keer is dat immers een reu die uitvalt naar andere reuen of een loopse teef. Veel spelen met andere honden doet hij overigens niet. Jonge reuen vindt hij erg leuk om mee te spelen en sommige teefjes.
Ik heb geen idee hoe hij als pup was, maar ik denk iig makkelijk met andere honden.
Moos is ook bijna 3 en mag van mij ook met alle honden spelen als hij wil. Ik laat hem alleen niet overal maar op af denderen, maar als de andere hond ook met een lage kwispel, duidelijk vrolijk, zijn kant op kant mag hij van spelen als hij dat wil. Als ik in de verte een bijv. een Duitse Herder met een hoge strak kwispelende staart aan zie komen, dan roep ik Moos wel bij me. Moos is zelf heel makkelijk met andere honden, maar niet alle andere honden zijn dat ook natuurlijk, dus we gaan het niet opzoeken dan.
Maar als pup was Moos al makkelijk tegenover andere honden. Snauwde nooit, was alleen maar blij en wilde spelen, maar hield ook meteen op als een andere hond te kennen gaf daar niet van gedient te zijn.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn, ik snap je verhaal. Zoals ik al zei, ga ik inderdaad bepaalde honden uit de weg. Als ik merk dat het goed gaat, mag het van mij. Ik kan niet tegenhouden dat honden die loslopen naar hem toekomen. Heb geen zin om elke keer ruzie te krijgen met andere eigenaren.

Ik loop veel langs een rivier en dat is een smal pad. Hij zal er toch aan moeten wennen dat we dan honden tegenkomen. Ik loop nu expres op tijden dat er nog weinig andere mensen zijn, juist om toestanden te voorkomen. Ik luister dus wel naar jullie (maar geef er uiteindelijk m'n eigen invulling aan, ik zie tenslotte hoe Bram is en hoe hij reageert).

Gelukkig ben ik inmiddels een hoop lieve honden tegengekomen met leuke baasjes. Zo helpen we mekaar.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef: Precies. En daarom is het retehandig als je gewoon de aandacht van je hond kunt vragen en dat hij de andere honden dan negeert.
Is trouwens ook makkelijker aan te leren dan het wel communiceren met maar niet afblaffen van andere honden.
Ik denk dat het op het moment wel lukt als hij los loopt, maar niet als hij aan de lijn loopt. Ik ga er aan werken!!
Martijn schreef: Natuurlijk...je moet ook altijd je eigen inschatting maken. Maar op deze leeftijd gaan corrigeren is niet de goede inschatting... :mrgreen:
Haha, dat zeg ik op m'n werk ook altijd. Natuurlijk kunnen jullie een andere weg kiezen, maar die van mij is gewoon de beste. :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef: Hahahaha!
Maar het niet corrigeren van een pup is meer dan gewoon een mening hoor. Ik zou er echt enorm mee oppassen. Op deze leeftijd begrijpt een pup nog niet zoveel en een correctie moet je pas geven als je er zeker van bent dat je hond weet wat hij fout doet anders gaat het vertrouwen er aan. Dan is het vanuit de hond gezien een onuitgelokte aanval.
Het was een geintje, ik luister wel naar je. Ik vond je zinsopbouw gewoon heel grappig.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef:Oke...als je maar luistert! Hahahaha!
Jij geeft vast leiding op je werk, of niet? :wink: :wink: :wink:

Nu ff weer met de kleine man spelen, hij is weer wakker.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Gast

Moos schreef: Moos is ook bijna 3 en mag van mij ook met alle honden spelen als hij wil. Ik laat hem alleen niet overal maar op af denderen, maar als de andere hond ook met een lage kwispel, duidelijk vrolijk, zijn kant op kant mag hij van spelen als hij dat wil. Als ik in de verte een bijv. een Duitse Herder met een hoge strak kwispelende staart aan zie komen, dan roep ik Moos wel bij me. Moos is zelf heel makkelijk met andere honden, maar niet alle andere honden zijn dat ook natuurlijk, dus we gaan het niet opzoeken dan.
Maar als pup was Moos al makkelijk tegenover andere honden. Snauwde nooit, was alleen maar blij en wilde spelen, maar hield ook meteen op als een andere hond te kennen gaf daar niet van gedient te zijn.
Ik let inderdaad ook op de houding van de andere honden. Mees snauwt of gromt ook nooit tegen andere honden, alleen tegen de pups die hier wel eens over de vloer komen. Die vindt hij snel te opdringerig.

Ik had in Amsterdam ook niet veel problemen met andere honden eigenlijk. Ik kwam met Mees voornamelijk in het Flevopark en soms in het Vliegenbos of het Amsterdamse Bos.
Gast

Martijn schreef:
Zoek stok! schreef:
Jij geeft vast leiding op je werk, of niet? :wink: :wink: :wink: .
Ja...helaas vraagt mijn fucntie daar alleen niet om. Proest!
*lol*
Gast

Bram wordt misschien wel zo'n zelfverzekerde hond die nooit ruzie krijgt met andere honden omdat ze het wel uit hun hoofd laten de confrontatie met hem aan te gaan.
Moos
Zeer actief

sypke schreef:
Moos schreef: Moos is ook bijna 3 en mag van mij ook met alle honden spelen als hij wil. Ik laat hem alleen niet overal maar op af denderen, maar als de andere hond ook met een lage kwispel, duidelijk vrolijk, zijn kant op kant mag hij van spelen als hij dat wil. Als ik in de verte een bijv. een Duitse Herder met een hoge strak kwispelende staart aan zie komen, dan roep ik Moos wel bij me. Moos is zelf heel makkelijk met andere honden, maar niet alle andere honden zijn dat ook natuurlijk, dus we gaan het niet opzoeken dan.
Ik let inderdaad ook op de houding van de andere honden. Mees snauwt of gromt ook nooit tegen andere honden, alleen tegen de pups die hier wel eens over de vloer komen. Die vindt hij snel te opdringerig.

Ik had in Amsterdam ook niet veel problemen met andere honden eigenlijk. Ik kwam met Mees voornamelijk in het Flevopark en soms in het Vliegenbos of het Amsterdamse Bos.
Moos wil nog weleens snauwen tegenwoordig als een andere hond 5 min. lang aan zijn gat blijft ruiken, of maar tegen hem op blijft springen. Maar dat vind ik ook niet meer dan begrijpelijk. Bovendien grauwt hij alleen maar even; hij raakt ze niet aan. En zodra duidelijk is dat die hond zelfverzekerder is dan Moos mag hij op hem gaan zitten bij wijze van spreken, dan doet Moos niks meer.
(Maar dan stuur ik die hond wel weg)
Afbeelding
Moos
Zeer actief

sypke schreef:Bram wordt misschien wel zo'n zelfverzekerde hond die nooit ruzie krijgt met andere honden omdat ze het wel uit hun hoofd laten de confrontatie met hem aan te gaan.
Zo een loopt er hier in het bos inderdaad ook. Hij heeft nooit mot met andere honden, maar loopt door het bos met een houding alsof hij de koning van het bosgebied in Schoorl is :mrgreen:
Andere honden laten hem inderdaad met rust; ze kijken wel beter uit. En dan gaat het dus ook prima.
Afbeelding
Gast

Moos schreef: Moos wil nog weleens snauwen tegenwoordig als een andere hond 5 min. lang aan zijn gat blijft ruiken, of maar tegen hem op blijft springen.

Sypke doet dat tegenwoordig tegen opdringerige reuen. Dat mag ze ook van mij.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik ben het niet met je eens.

Wel met dat niet iedere hond met iedere hond hoeft te spelen, absoluut. Maar voor een Kooiker is het heel belangrijk dat hij in zijn eerste levensmaanden vertrouwd wordt gemaakt met allerlei rassen en honden in alle soorten en maten.

Je zoekt die wel uit zover dat kan. Bram moet het normaal gaan vinden dat andere honden langslopen en even snuffen. Van die opdringerige hijgende kwijlelebbers, zou ik ver blijven de eerste tijd als het grote zijn, want dat is té.

Hondenvriendjes vind je vrijwel altijd. Ik hoorde al van een Cockerpup van een maand of vier in de buurt, dat is vast een leuk speelmaatje voor de puppentijd.

Hij zal toch de hondentaal verder moeten ontwikkelen. Als ze die goed snappen, is het voor een hond veel gemakkelijker leven als je niet in een hutje op de hei zit.

En op zijn rug moeten kan hij ook maar het beste nu als pup die ervaring hebben anders denkt hij dat hij de hele wereld aankan.

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:
Ik ben het niet met je eens.

Wel met dat niet iedere hond met iedere hond hoeft te spelen, absoluut. Maar voor een Kooiker is het heel belangrijk dat hij in zijn eerste levensmaanden vertrouwd wordt gemaakt met allerlei rassen en honden in alle soorten en maten.

Je zoekt die wel uit zover dat kan. Bram moet het normaal gaan vinden dat andere honden langslopen en even snuffen. Van die opdringerige hijgende kwijlelebbers, zou ik ver blijven de eerste tijd als het grote zijn, want dat is té.

Hondenvriendjes vind je vrijwel altijd. Ik hoorde al van een Cockerpup van een maand of vier in de buurt, dat is vast een leuk speelmaatje voor de puppentijd.

Hij zal toch de hondentaal verder moeten ontwikkelen. Als ze die goed snappen, is het voor een hond veel gemakkelijker leven als je niet in een hutje op de hei zit.

En op zijn rug moeten kan hij ook maar het beste nu als pup die ervaring hebben anders denkt hij dat hij de hele wereld aankan.

Anne
Ik pik gewoon van jullie beiden wat mee. Ik ga de grote hijgende honden voorbij alsof er niks aan de hand is en met de 'leuke' honden mag hij ervaring opdoen. Die Cockerpup wil ik inderdaad graag tegenkomen. Die mensen zijn heel aardig, dus ik zal weleens langs gaan met Bram. En op de puppenklas zal hij natuurlijk veel verschillende honden zien.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

sypke schreef:

Ik heb dat ook altijd gedaan, dus mag hondje ook :pffff:

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:
sypke schreef:

Ik heb dat ook altijd gedaan, dus mag hondje ook :pffff:

Anne
Snauwen tegen mannen? :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
starfleet
Erelid

Martijn schreef: Proest! Ik zie ineens een mannenhatende paarse-tuinbroek-lesbo voor me...ben jij dat, Anne?
Opdringerige mannen. Van die mannen die je een biertje aanbieden terwijl je met je beste vriendin zit te kletsen en dat je dan zegt: "Wij willen graag met zijn tweeén praten en we hebben al een vriend thuiszitten" en die dan aandringen en nog eens en dan hun arm om je schouder doen en zeggen: Maar moppie van mij wil je er toch wel een drinken."

Zukke bedoel ik. Die worden afgesnauwd. En dat mag hondje ook.

Maar misschien is het wel wat om haar een paarse tuinbroek aan te trekken

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef: Maar misschien is het wel wat om haar een paarse tuinbroek aan te trekken
Maak je dan wel een foto? :ok:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”