Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Twee vragen over opvoeding
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Twee vragen over opvoeding
Hoi allemaal,
Het gaat boven verwachting goed met Bram, die nu voor de derde dag bij ons is. Ik heb wel twee vragen:
- hij plast en poept keurig op kranten (geen een keer gewoon op de vloer!). Dat vind ik ernorm goed, maar hij doet niks als hij buiten is. Heel af en toe een plasje op het grasveld en dan prijs ik hem de hemel in. Maar als we gaan lopen, doet hij niks. Hij houdt het op totdat we weer thuis zijn en dan gaat hij op de krant. Komt het 'vanzelf' goed of moet ik iets doen?
- we zijn nu zo'n acht honden tegengekomen en vier daarvan zijn onder de indruk weggelopen. Bram was de baas van de twee nestjes die de fokker had. Hij blaft naar zo'n grote hond en die doet niks terug. Gelukkig kwamen we vandaag op het laatst een Berner Senner tegen. Ik wilde hem optillen om hem niet weer te laten leren dat hij de baas is. Maar bedacht me gelukkig. Bram blafte maar de Berner Senner gaf geen krimp. We hebben de Berner Senner en Bram alletwee geaaid en Bram gedroeg zich vervolgens keurig. De eerste keer dat hij honden tegenkwam (gisteren, het waren er drie tegelijk), reageerde hij wel normaal. De andere honden waren heel lief.
Wat moet ik doen als hij weer uitvalt naar een andere hond die vervolgens wegloopt? Ik ga denk ik vanaf zaterdag naar de puppyklas, dus dan is het wel fijn als hij niet elke pup afsnauwt.
Oh ja, de enige hond in m'n vriendenkring kan niet met pups opschieten, dus een bekende hond uitnodigen is geen optie.
Wie weet iets?
Linda
Het gaat boven verwachting goed met Bram, die nu voor de derde dag bij ons is. Ik heb wel twee vragen:
- hij plast en poept keurig op kranten (geen een keer gewoon op de vloer!). Dat vind ik ernorm goed, maar hij doet niks als hij buiten is. Heel af en toe een plasje op het grasveld en dan prijs ik hem de hemel in. Maar als we gaan lopen, doet hij niks. Hij houdt het op totdat we weer thuis zijn en dan gaat hij op de krant. Komt het 'vanzelf' goed of moet ik iets doen?
- we zijn nu zo'n acht honden tegengekomen en vier daarvan zijn onder de indruk weggelopen. Bram was de baas van de twee nestjes die de fokker had. Hij blaft naar zo'n grote hond en die doet niks terug. Gelukkig kwamen we vandaag op het laatst een Berner Senner tegen. Ik wilde hem optillen om hem niet weer te laten leren dat hij de baas is. Maar bedacht me gelukkig. Bram blafte maar de Berner Senner gaf geen krimp. We hebben de Berner Senner en Bram alletwee geaaid en Bram gedroeg zich vervolgens keurig. De eerste keer dat hij honden tegenkwam (gisteren, het waren er drie tegelijk), reageerde hij wel normaal. De andere honden waren heel lief.
Wat moet ik doen als hij weer uitvalt naar een andere hond die vervolgens wegloopt? Ik ga denk ik vanaf zaterdag naar de puppyklas, dus dan is het wel fijn als hij niet elke pup afsnauwt.
Oh ja, de enige hond in m'n vriendenkring kan niet met pups opschieten, dus een bekende hond uitnodigen is geen optie.
Wie weet iets?
Linda

Linda, Izzie en Bram
- starfleet
- Erelid
Re: Twee vragen over opvoeding
Ik zou buiten op het gras een krantje leggen of in een speciaal hoekje van de tuin. Buiten de tuin vindt hij misschien nog eng. Als hij op de krant gaat zitten: gauw optillen en met hem naar buiten lopen.Zoek stok! schreef:Hoi allemaal,
Linda
Wat betreft andere honden neem ik eigenlijk aan dat hij wat angstig is. Hoe is zijn houding, kruipt hij achter je weg of gaat hij achter de andere hond aan? Hoe staat zijn staart: laag of omhoog?
Ik zou leuke honden wat lekkers geven en even aaien als het mag en een praatje met de eigenaar maken., zodat Bram merkt dat andere rassen doodnormaal zijn. Kooikers zijn vaak wat terughoudend en houden niet zo van die snufferd gelijk erbovenop. Als je Shelties ziet of een Collie, gaat dat vaak beter voor een eerste rustige kennismaking.
Anne
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ik zou dat hele krant verhaal weglaten... krantzindelijk is makkelijk bij een fokker (met meerdere pups in een nest dus) maar bij jou moet hij gewoon zindelijk worden.. zolang je die krantjes laat liggen zal hij het zich zelf echt niet moelijker maken hoor... dat is nl wat hij al kent en ze zullen toch het eerste kiezen voor het bekende.. dus weg met die kranten en goed opletten en vaak naar buiten...
dat blaffen tegen grote vreemde honden zie ik niet zozeer als dominant ...hij weet gewoon niet wat hij er mee aan moet, vind het misschien zelfs wel eng.... begeleid hem hierin... vertel hem wel dat hij er niet zo tegen tekeer hoeft te gaan... leid hem dan af.. maak dat jijzelf het allerleuktse en belangrijkste voor hem bent buiten en daarna pas andere honden...
dat blaffen tegen grote vreemde honden zie ik niet zozeer als dominant ...hij weet gewoon niet wat hij er mee aan moet, vind het misschien zelfs wel eng.... begeleid hem hierin... vertel hem wel dat hij er niet zo tegen tekeer hoeft te gaan... leid hem dan af.. maak dat jijzelf het allerleuktse en belangrijkste voor hem bent buiten en daarna pas andere honden...
- Zoek stok!
- Zeer actief
Okay, de krant komt op het grasveld. Toen ik hem vannacht naar het grasveld tilde, keek hij me zo aan van 'ben je helemaal gek geworden, ik krijg natte voeten'. Moet ik hem nog wel belonen als hij het binnen doet? Met belonen bedoel ik prijzen, want snoepjes eet ie niet (en ik heb veel verschillende soorten).starfleet schreef: Ik zou buiten op het gras een krantje leggen of in een speciaal hoekje van de tuin. Buiten de tuin vindt hij misschien nog eng. Als hij op de krant gaat zitten: gauw optillen en met hem naar buiten lopen.
Wat betreft andere honden neem ik eigenlijk aan dat hij wat angstig is. Hoe is zijn houding, kruipt hij achter je weg of gaat hij achter de andere hond aan? Hoe staat zijn staart: laag of omhoog?
Ik zou leuke honden wat lekkers geven en even aaien als het mag en een praatje met de eigenaar maken., zodat Bram merkt dat andere rassen doodnormaal zijn. Kooikers zijn vaak wat terughoudend en houden niet zo van die snufferd gelijk erbovenop. Als je Shelties ziet of een Collie, gaat dat vaak beter voor een eerste rustige kennismaking.
Anne
Hij is niet bang, maar dominant. Z'n staart is recht overeind en hij doet echt een uitval. Als de hond weg is, gaat hij wel tussen m'n benen zitten. Ik hoop dat de Berner Senner veel goed heeft gedaan. Straks weer een stukje lopen en dan maar kijken wat we tegenkomen. Ik ben Lassie of een schapenhoeder nog niet tegenkomen, maar wie weet wat er nog komt. Ik tuur al van ver af wat voor hond het is en vraag aan de eigenaar hoe de hond met pups is. Volgens mij hebben de andere hondeneigenaren wel lol om mij.

Linda, Izzie en Bram
- starfleet
- Erelid
Heb je Rodiworst? Dat lusten ze meestal we of een stukje kaas, gekookt ei, gekookte kipfilet etcl. Als je ziet dat hij binnen gaat rondraaien, snuffen, pak je hem gauw op en tilt hem naar buiten, ze stoppen met plassen als ze getild worden.Zoek stok! schreef:
Okay, de krant komt op het grasveld. Toen ik hem vannacht naar het grasveld tilde, keek hij me zo aan van 'ben je helemaal gek geworden, ik krijg natte voeten'. Moet ik hem nog wel belonen als hij het binnen doet? Met belonen bedoel ik prijzen, want snoepjes eet ie niet (en ik heb veel verschillende soorten).
Ben je te laat doe je net of er niks gebeurd is en ruimt de boel even op, lieftst als hij het niet ziet, maar dat vond ik teveel gedoe.
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Nee, ik heb allemaal lekkere kant en klare dingen gekocht, maar daar moet hij niks van hebben. Ik zal morgen worst kopen en wat kipfilet koken. Goede tip.starfleet schreef: Heb je Rodiworst? Dat lusten ze meestal we of een stukje kaas, gekookt ei, gekookte kipfilet etcl. Als je ziet dat hij binnen gaat rondraaien, snuffen, pak je hem gauw op en tilt hem naar buiten, ze stoppen met plassen als ze getild worden.
Ben je te laat doe je net of er niks gebeurd is en ruimt de boel even op, lieftst als hij het niet ziet, maar dat vond ik teveel gedoe.
Anne
,,ze stoppen met plassen als ze getild worden." Dat wist ik niet! Ik ga het doen. Hij slaapt nu en als hij wakker is, rennen we direct naar buiten om te plassen. Oh, dat is dus NU

Linda, Izzie en Bram
- starfleet
- Erelid
Volgens mij doet hij het echt wel in zijn broek hoorZoek stok! schreef:
Hij is niet bang, maar dominant. Z'n staart is recht overeind en hij doet echt een uitval. Als de hond weg is, gaat hij wel tussen m'n benen zitten.
Wat ik zou doen is gewoon doorlopen, wat al gezegd is, geen focus op de andere hond. Praat met hem doe lekker gek, leid hem af. Hij is pas net in de grote wereld, dus dat is nog wat engig allemaal.
Wij hebben de eerste paar dagen die echt grote snufferds gewoon ontweken (of doorgelopen) en laten snuffen met kleine witjes, sheltie, fox etc. Langzaam aan, hij krijgt vanzelf vertrouwen.
Anne
- Moos
- Zeer actief
Dat zou ik niet doen; hij moet leren dat hij buiten moet plassen, niet op een krant, dus hoeft hij ook niet beloond te worden als hij op de krant plast.Zoek stok! schreef: Moet ik hem nog wel belonen als hij het binnen doet? .
Ik zou, zodra ik hem richting krant zie gaan, Bram optillen en buiten neerzetten. En dan wachten tot hij het daar doet
En hem dan natuurlijk helemaal de hemel inprijzen; nog nooit is er zo'n knap pupje geweest dan

-
Gast
Toch is het wel gedrag dat je in goede banen moet leiden, of Bram het nu uit zelfverzekerdheid of angst doet. Hij moet niet leren dat het okay is om andere honden weg te jagen.Inge O schreef:een pupje doet niet dominant naar volwassen honden, hooguit naar leeftijdsgenootjes. hij vindt die onbekende honden dus wel eng, en reageert in de zin van 'aanval is de beste verdediging'. en idd, de meeste volwassen honden moeten niks hebben van zo'n schreeuwerig puppengeval, die zijn dus verder niet geïnteresseerd; is nog iets anders als zich gewonnen geven hoorZoek stok! schreef: Hij is niet bang, maar dominant. Z'n staart is recht overeind en hij doet echt een uitval. Als de hond weg is, gaat hij wel tussen m'n benen zitten..
-
estelle
Over het niet willen plassen buiten heb ik ook ervaring me.
Hera deed ook niets buiten, dan wilde ze spelen en alles was interessant...zodra w dan binnen kwamen ging ze prompt zitten poepen en plassen.
Dit heeft best een tijdje geduurd, ookal liep ik soms 1,5 uur buiten, madam deed niets, best frustrerend hoor want ik wist dan dat ze echt iets moest doen.
Als ze het toch buiten deed sprong ik een gat in de lucht en ben er een commando aan gaan verbinden namleijk 'plasje doen'??!
Overigens doet hera (nu bijna 2 jaar oud) nog steeds niets op vreemde plaatsen.
Als wij bij mijn ouders logeren in het westen bijv. dan doet ze gewoon de eerste 1,5 dag helemaal niets....en elke uitlaatronde moet je bijna 3 kwartier heen en weer lopen eer ze wil gaan zitten.
Hera deed ook niets buiten, dan wilde ze spelen en alles was interessant...zodra w dan binnen kwamen ging ze prompt zitten poepen en plassen.
Dit heeft best een tijdje geduurd, ookal liep ik soms 1,5 uur buiten, madam deed niets, best frustrerend hoor want ik wist dan dat ze echt iets moest doen.
Als ze het toch buiten deed sprong ik een gat in de lucht en ben er een commando aan gaan verbinden namleijk 'plasje doen'??!
Als wij bij mijn ouders logeren in het westen bijv. dan doet ze gewoon de eerste 1,5 dag helemaal niets....en elke uitlaatronde moet je bijna 3 kwartier heen en weer lopen eer ze wil gaan zitten.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Hier is het nu net zo. Als ik hem optil als hij aan het plassen is of als ik zie dat hij aan het draaien is op de krant, houdt hij acuut op. Een half uur later doet hij weer een poging en dan krijgen we hetzelfde spel weer.estelle schreef:Over het niet willen plassen buiten heb ik ook ervaring me.
Gisteravond heeft hij buiten gepoept. Ik was erg trots. Maar toen kwam hij thuis en ging hij op de krant plassen, zucht. Heb hem wel weggetild, maar toen kwam er niks meer.
Ach, dit is nu z'n vierde dag, ik moet ook niet te snel willen
Over de honden: gisteravond zijn we drie honden tegenkomen. De eerste twee heb ik voorbij laten gaan en Bram op z'n gemak gesteld (niet opgetild). Het waren een herder en een boxer die ik van honderd meter al aan hoorde komen. Ze waren enorm aan het hijgen van het trekken aan de riem. Een aantal meter daarachter 'hingen' twee vijftigenjarigen aan de riem. Leek me geen goed idee.
Later nog een hele leuke, wel grote, hond. Bram gedroeg zich als een engel. De eigenaar even uitgelegd hoe het zat en hij is even blijven staan om Bram en de hond te laten snuffelen. Ging prima!
Zo gaan we stapje voor stapje vooruit met de kleine man. 's Nachts opstaan doe ik denk ik niet meer. Dan slaap ik liever door tot zes uur en dan eruit. Nu sta ik om half drie op en om half zeven. Hij wordt om half drie alleen maar heel erg opgewonden van mijn aanwezigheid, kan hem beter met rust laten.
Bedankt voor jullie adviezen, ik zal nog weer meer dingen hebben denk ik de komende tijd.

Linda, Izzie en Bram
- stefanie
- Zeer actief
Wat doe je als je hem op zijn gemak stelt?Zoek stok! schreef:
Over de honden: gisteravond zijn we drie honden tegenkomen. De eerste twee heb ik voorbij laten gaan en Bram op z'n gemak gesteld (niet opgetild). Het waren een herder en een boxer die ik van honderd meter al aan hoorde komen. Ze waren enorm aan het hijgen van het trekken aan de riem. Een aantal meter daarachter 'hingen' twee vijftigenjarigen aan de riem. Leek me geen goed idee.
Je kunt het beste gewoon doorlopen en doen alsof er niks aan de hand is.
Nu kan je Bram het idee geven dat er iets engs aan de hand is en dat ie dus terecht bang is. Als jij er geen aandacht aan geeft, laat je Bram merken dat er niks aan de hand is en dat ie niet bang hoeft te zijn.
- starfleet
- Erelid
Wij hebben dat ook zo gedaan. Rond vijven werd ze wakker, plassen poepen, even spelen, eten en dan sliep ze van zes tot negen weer. Het was toen vakantie, dus konden wij lekker ook nog een paar uurtjes slaap pakkenZoek stok! schreef: Zo gaan we stapje voor stapje vooruit met de kleine man. 's Nachts opstaan doe ik denk ik niet meer. Dan slaap ik liever door tot zes uur en dan eruit. Nu sta ik om half drie op en om half zeven. Hij wordt om half drie alleen maar heel erg opgewonden van mijn aanwezigheid, kan hem beter met rust laten.
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik geef hem zeker niet het gevoel dat hij bang moet zijn. Ik liet hem zitten kijken en heb hem geaaid. De volgende keer zal ik gewoon doorlopen!stefanie schreef: Wat doe je als je hem op zijn gemak stelt?
Je kunt het beste gewoon doorlopen en doen alsof er niks aan de hand is.
Nu kan je Bram het idee geven dat er iets engs aan de hand is en dat ie dus terecht bang is. Als jij er geen aandacht aan geeft, laat je Bram merken dat er niks aan de hand is en dat ie niet bang hoeft te zijn.

Linda, Izzie en Bram
- starfleet
- Erelid
Als hij rustig ontspannen zit te kijken, kan je hem gerust aaien en iets lekkers geven, dat is knap van hem. Als hij angstig doet, steun zoekt bij jou, achter je benen gaat zitten, tegen je opspringt, dan negeren en net doen doen of er niks aan de hand is.Zoek stok! schreef:
Ik geef hem zeker niet het gevoel dat hij bang moet zijn. Ik liet hem zitten kijken en heb hem geaaid. De volgende keer zal ik gewoon doorlopen!
Werkt echt! Mijn hondje was als de dood voor vreemde grote honden in het begin, na een paar weken was dat er helemaal af.
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Hij is erg nieuwsgierig, dus zit een halve meter voor me te kijken naar de honden. Als ze weg zijn, komt hij naar me toe om bevestiging te zoeken. Die geef ik dan door te aaien en zeggen dat hij het goed heeft gedaan. En dan gaan we weer verder.starfleet schreef: Als hij rustig ontspannen zit te kijken, kan je hem gerust aaien en iets lekkers geven, dat is knap van hem. Als hij angstig doet, steun zoekt bij jou, achter je benen gaat zitten, tegen je opspringt, dan negeren en net doen doen of er niks aan de hand is.
Man die opvoeding is wat he, het lijken wel kinderen!

Linda, Izzie en Bram
-
Gast
-
Gast
Het is een Kooiker, die doen dat. Niet allemaal als pup al, maar ik ben nog nooit een volwassen Kooiker tegengekomen die niet snauwde naar andere honden.Martijn schreef: Snauwen? Zo'n jonge pup? Weet je het zeker?
- Moos
- Zeer actief
Hmm, er loopt hier in de buurt maar een Kooiker, maar die doet dat niet hoor. Da's een van Moos' grote vrienden. Een reu, en Moos negeert 9 van de 10 reuen volkomen, maar met deze speelt hij lekker. Het is wel een zeer zelfverzekerde hond dat wel; hij is Moos duidelijk de baas, maar snauwen dat doet hij niet.sypke schreef:Het is een Kooiker, die doen dat. Niet allemaal als pup al, maar ik ben nog nooit een volwassen Kooiker tegengekomen die niet snauwde naar andere honden.Martijn schreef: Snauwen? Zo'n jonge pup? Weet je het zeker?

- Zoek stok!
- Zeer actief
Voor zover ik het begrepen heb, ligt dat aan de opvoeding. Ze kunnen heel snel gaan snauwen. Daarom wil ik het nu ook zo graag goed doen met hem.sypke schreef:Positief nieuws over Kooikers dus! Ik ken echt alleen maar snauwers.
Waarschijnlijk ga ik zaterdag al naar puppyklas. De docent heeft me gezegd speciaal wat aandacht aan Bram te geven omdat hij ook zegt dat Kooikers vervelend kunnen worden.
Ik ken jouw verhaal dus, dat Kooikers snauwerig zijn. Maar via de fokker ken ik gelukkig een heleboel Kooikers die dat niet doen. Kwestie van goed inspelen op het ras. Net zoals jij ook aangaf met de Friese Stabij. Als je die niet opvoedt, luisteren ze nergens meer naar.

Linda, Izzie en Bram
- starfleet
- Erelid
[quote="sypke"
Het is een Kooiker, die doen dat. Niet allemaal als pup al, maar ik ben nog nooit een volwassen Kooiker tegengekomen die niet snauwde naar andere honden.[/quote]
Tutut. Dat heeft heel veel te maken met de socialisatie, daar moet heel veel werk in worden gestoken. Vreemde opdringerige kontsniffers die niet de moeite nemen om eerst rustig te naderen en te neuzen, hebben grote kans op een snauw, maar verder zijn er zat die ook heel erg gesteld zijn op hondenvriendjes.
Je moet wel eerst netjes gedag komen zeggen vinden ze. De meeste dan.
Anne
Het is een Kooiker, die doen dat. Niet allemaal als pup al, maar ik ben nog nooit een volwassen Kooiker tegengekomen die niet snauwde naar andere honden.[/quote]
Tutut. Dat heeft heel veel te maken met de socialisatie, daar moet heel veel werk in worden gestoken. Vreemde opdringerige kontsniffers die niet de moeite nemen om eerst rustig te naderen en te neuzen, hebben grote kans op een snauw, maar verder zijn er zat die ook heel erg gesteld zijn op hondenvriendjes.
Je moet wel eerst netjes gedag komen zeggen vinden ze. De meeste dan.
Anne
-
Gast
- starfleet
- Erelid
Daarom loop ik als Kooikereigenaar ook regelmatig te snauwen tegen eigenaren van andere honden die hun hond los laten lopen buiten losloopgebied.Martijn schreef:
Het wordt met name erg zuur als een hond keer op keer gecorrigeerd wordt voor gedrag dat hij vanuit zijn rasachtergrond niet kan stoppen.
"Gelukkig" kregen er vandaag twee lik op stuk omdat hun grote reuen flink mot met elkaar kregen om mijn teefje en wij snel door konden lopen.
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
Ik zou je wel aanraden erop te letten dat je bij cursussen het heft in eigen hand blift houden. Kooikers zijn erg gevoelig, dat weet je ook wel en op cursus (niet zozeer de puppenklas hoor) hebben ze soms de neiging om te zeggen: "Die moet je wat harder aanpakken". En dat is nou net iets wat niet werkt bij een kooiker. Dan gooien ze de kont tegen de krib en verliezen ze het vertrouwen.Zoek stok! schreef:
Waarschijnlijk ga ik zaterdag al naar puppyklas. De docent heeft me gezegd speciaal wat aandacht aan Bram te geven omdat hij ook zegt dat Kooikers vervelend kunnen worden.
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Nee natuurlijk niet. Ik heb niet voor niets voor een Kooiker gekozen. Ja, ik vind het mooie honden. Maar in eerste instantie heb ik alleen naar karakters gekeken. Daar kwam een aantal rassen uit en daar heb ik de mooiste uit gekozen.Martijn schreef: Jjjaaaa....het ligt natuurlijk ook aan wat je er mee doet maar pas op dat je het rastypische karakter niet gaat ontkennen.
Ik wilde geen allemansvriend, dus dat ga ik ook niet van hem maken. Maar dat wil niet zeggen dat hij maar naar elke hond mag snauwen. Hij heeft zich te gedragen. Ik snap je opmerking over mensen die voor het eerst een hond nemen, maar ik denk dat ik een redelijk realistisch beeld heb. De fokker heeft me heel goed voorbereid. Ik ben daar iets van vijf keer een middag geweest om het ras te leren kennen. Ook heb ik veel contact met andere Kooiker eigenaren via de fokker. Ik doe heel erg m'n best, meer kan ik niet doen.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik pik die dingen eruit die mij goed lijken. Ik heb inderdaad van anderen al gehoord dat hard optreden tegengesteld kan werken. Ze worden dan angstig ipv 'braaf'. Ik heb speciaal een school uitgezocht die ervaring leek te hebben met Kooikers en niet zo van de harde lijn zijn. Dat past ook niet bij mij. En als ik na een paar lessen toch het idee heb dat het niet goed gaat, zoek ik een ander adres. Hondenscholen genoeg!starfleet schreef: Ik zou je wel aanraden erop te letten dat je bij cursussen het heft in eigen hand blift houden. Kooikers zijn erg gevoelig, dat weet je ook wel en op cursus (niet zozeer de puppenklas hoor) hebben ze soms de neiging om te zeggen: "Die moet je wat harder aanpakken". En dat is nou net iets wat niet werkt bij een kooiker. Dan gooien ze de kont tegen de krib en verliezen ze het vertrouwen.

Linda, Izzie en Bram
-
Gast