Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

proleemgedrag...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Wil de hond schreef:
Baily schreef:Dus straffen als hij uitvalt, en belonen als hij netjes meeloopt. Ik denk dat als ik dat had gedaan met Buck dat hij nu nog feller zou zijn op andere honden. Of bang voor mij.
Dat denk je, en ik snap ook dat je dat denkt. Ik denk dat je dit onder andere denkt omdat dit vaak gezegd wordt door allerlei "deskundigen", dat honden van korrigeren alleen maar nog feller of banger worden, en bovendien bang van hun baas. Mijn ervaring is heel anders.

Ik weet dan ook vrijwel zeker dat als dit goed gedaan zou zijn je nu helemaal geen problemen zou hebben, en bovendien, je zou in heel korte tijd van het hele gedoe af zijn geweest.
Ik ben het met je eens dat er ook heel snel goed gecorrigeerd kan wordne. Maar dat is een gouden greep en dat moet precies goed op het goede moment. Dat kan niet iedereen op een goede manier. Dat betekent dat je maar 1 of 2 keer corrigeert en dan is het goed duidelijk voor de hond. Maar je loopt de kans dat je aan het corrigeren blijft als je het niet goed doet.

Ik heb dat dus per ongeluk gehad met Buck met het uitvallen naar een langsrijdende fietser. Ik schrok zo van zijn uitval en was zo vreselijk kwaad op hem dat ik hem verrot schold en terwijl hij in de sprong naar de fietser was een ruk aan de halsband gaf. Dus gelijktijdig en het ging ook heel snel. Hij heeft het dus nooit meer gedaan terwijl ik al een hele tijd bezig was hiermee. En hij dus ook echt zou bijten naar de fietser als hij de kans zou krijgen. Maar ik weet zeker als ik bewust dit soort gedrag zou gaan corrigeren dat ik aan het snauwen en trekken blijf aan die riem. Dan komt het niet goed door.

Maar in het geval van het uitvallen naar honden is het een heel ander iets met een heel andere oorzaak en achtergrond en weet ik gewoon zeker dat ik zijn anthipatie tegen andere honden zou aanwakkeren.
Gwenn
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Gwenn »

In principe weet ik niet beter dan dat ik hem niet mag corrigeren zodra die uitvalt, maar hem dan gewoon moet negeren.
Toen die net begon met dit gedrag hebben we hem de hele tijd gecorrigeerd totdat die therapeute dus vertelde dat dit fout was omdat dit zijn angst zou verergeren....
En als ik eerlijk ben vind ik dit wel logisch klinken....

Moet wel zeggen dat het gedrag van Beer is verergerd toen ik begon met de training, maar ook dat was normaal zei onze therapeute.

Nu raak ik dus redelijk in de war, wel of geen andere honden, wel of niet corrigeren... :19:
Ik wil gewoon weer lekker rustig kunnen wandelen zonder al die heisa. En al kost het me twee jaar, interesseert me niet als ik maar weet dat ik niet al mijn tijd heb besteed aan nutteloze training.

Ben erg benieuwd naar meer meningen :wink:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Stel dat je hond bang is voor andere honden en hij daarom uitvalt. Als hij dan een correctie krijgt als hij uitvalt, zal hij andere honden toch echt niet leuker gaan vinden. Eerder het tegenovergestelde. Dus misschien kun je het probleem van het uitvallen wel oplossen door te corrigeren, maar de oorzaak blijft. Je hond blijft bang voor andere honden, maar hij durft niet meer uit te vallen als de eigenaar er naast staat, want dan krijgt hij een correctie. Dat zou daarom niet de methode zijn die ik bij zo'n hond zou toepassen.

En voor Gwenn: ik zou al je dat wilt, nog eens met je gedragstherapeut praten, of anders echt een betere zoeken. Je zou een GT sowieso eerst een kunnen vragen of hij/zij een diploma heeft, hoelang al en of ze nog bijscholing heeft gevolgd en waar.

Hopelijk heb je hier iets aan. Veel succes.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

zepenko schreef:Stel dat je hond bang is voor andere honden en hij daarom uitvalt. Als hij dan een correctie krijgt als hij uitvalt, zal hij andere honden toch echt niet leuker gaan vinden. Eerder het tegenovergestelde. Dus misschien kun je het probleem van het uitvallen wel oplossen door te corrigeren, maar de oorzaak blijft. Je hond blijft bang voor andere honden, maar hij durft niet meer uit te vallen als de eigenaar er naast staat, want dan krijgt hij een correctie. Dat zou daarom niet de methode zijn die ik bij zo'n hond zou toepassen.
Van het maandenlang proberen te bereiken dat je hond konstant naar jou loopt te kijken in de hoop dat er een koekie/balletje/interessantdoendebaas tevoorschijn komt wordt je hond ook niet minder bang/agressief naar andere honden.

Zelfs nadat je dit doel bereikt hebt, je hond zijn aandacht is gericht op wat er uitgedeeld gaat worden, is je hond nog steeds niets minder bang van andere honden.

Daarom zou ik niet kiezen voor het maandenlang emmeren in de marge.

Ik zou eerst proberen zijn gedrag onder kontrole te krijgen, alternatief gedrag aanleren, en daarna gaan proberen de hond kontakt te leren maken met andere honden. Hoewel ik eerlijk gezegd denk dat de hond waar het in deze topic over gaat nooit in staat zal zijn om kontakt te maken met andere honden op een niet storende manier. Vanwege zijn voorgeschiedenis.

Het probleem van deze hond ontstijgt het niveau waarop alleen maar aan zijn gedrag naar andere honden gewerkt dient te worden. Zoals ik het begrijp heeft hij een zeer vooringenomen houding naar alles wat zich beweegt op straat. Ik denk dat er eerst gekeken zal moeten worden naar de manier van omgaan met de hond door zijn baasje, de houding van haar. En in de tweede plaats begonnen moet worden met het gehoorzaam maken van de hond. Zonder goede basis kun je geen goede kontrole verwachten, ook niet na een half jaar koekies uitdelen. Op een goede hondenschool helpt men je met dit alles.
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:
zepenko schreef:Stel dat je hond bang is voor andere honden en hij daarom uitvalt. Als hij dan een correctie krijgt als hij uitvalt, zal hij andere honden toch echt niet leuker gaan vinden. Eerder het tegenovergestelde. Dus misschien kun je het probleem van het uitvallen wel oplossen door te corrigeren, maar de oorzaak blijft. Je hond blijft bang voor andere honden, maar hij durft niet meer uit te vallen als de eigenaar er naast staat, want dan krijgt hij een correctie. Dat zou daarom niet de methode zijn die ik bij zo'n hond zou toepassen.
Van het maandenlang proberen te bereiken dat je hond konstant naar jou loopt te kijken in de hoop dat er een koekie/balletje/interessantdoendebaas tevoorschijn komt wordt je hond ook niet minder bang/agressief naar andere honden.

Zelfs nadat je dit doel bereikt hebt, je hond zijn aandacht is gericht op wat er uitgedeeld gaat worden, is je hond nog steeds niets minder bang van andere honden.

Dat ben ik met je eens. Bij deze oplossing is niemand gebaat. Maar dat heb ik ook al aangegeven.
Wil de hond schreef:Ik zou eerst proberen zijn gedrag onder kontrole te krijgen, alternatief gedrag aanleren, en daarna gaan proberen de hond kontakt te leren maken met andere honden. Hoewel ik eerlijk gezegd denk dat de hond waar het in deze topic over gaat nooit in staat zal zijn om kontakt te maken met andere honden op een niet storende manier. Vanwege zijn voorgeschiedenis.

Het probleem van deze hond ontstijgt het niveau waarop alleen maar aan zijn gedrag naar andere honden gewerkt dient te worden. Zoals ik het begrijp heeft hij een zeer vooringenomen houding naar alles wat zich beweegt op straat. Ik denk dat er eerst gekeken zal moeten worden naar de manier van omgaan met de hond door zijn baasje, de houding van haar. En in de tweede plaats begonnen moet worden met het gehoorzaam maken van de hond. Zonder goede basis kun je geen goede kontrole verwachten, ook niet na een half jaar koekies uitdelen. Op een goede hondenschool helpt men je met dit alles.
Het klopt dat men hier op een goede hondenschool mee kan helpen. Maar het belangrijkste woord in deze zin is weer `goede'. Verder zal het op een goede hondenschool dan ook onder begeleiding van een (goede :mrgreen: ) gedragstherapeut gaan.
Ik ben het met je eens dat zo'n probleem op te lossen is door aan meerdere zaken te gaan werken. Toch zou ik beginnen met de hond positieve ervaringen in de buurt van andere (niet bedreigende) honden laten krijgen. Als hij namelijk al volledig in de stress zit, omdat er een andere hond naast hem op de hondenschool staat, kun je de hond op dat moment geen gehoorzaamheid o.i.d. aanleren.

Maar nogmaals, ik heb de hond en de baas niet gezien, dus alles wat hier staat is op basis van wat ik hierboven lees. Om een goede therapie voor te schrijven is het echt noodzakelijk de hond en de baas eerst geanalyseerd te hebben.
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

zepenko schreef:
Wil de hond schreef:

Dat ben ik met je eens. Bij deze oplossing is niemand gebaat. Maar dat heb ik ook al aangegeven.
Wil de hond schreef:Ik zou eerst proberen zijn gedrag onder kontrole te krijgen, alternatief gedrag aanleren, en daarna gaan proberen de hond kontakt te leren maken met andere honden. Hoewel ik eerlijk gezegd denk dat de hond waar het in deze topic over gaat nooit in staat zal zijn om kontakt te maken met andere honden op een niet storende manier. Vanwege zijn voorgeschiedenis.

Het klopt dat men hier op een goede hondenschool mee kan helpen. Maar het belangrijkste woord in deze zin is weer `goede'. Verder zal het op een goede hondenschool dan ook onder begeleiding van een (goede :mrgreen: ) gedragstherapeut gaan.
Ik ben het met je eens dat zo'n probleem op te lossen is door aan meerdere zaken te gaan werken. Toch zou ik beginnen met de hond positieve ervaringen in de buurt van andere (niet bedreigende) honden laten krijgen. Als hij namelijk al volledig in de stress zit, omdat er een andere hond naast hem op de hondenschool staat, kun je de hond op dat moment geen gehoorzaamheid o.i.d. aanleren.

Maar nogmaals, ik heb de hond en de baas niet gezien, dus alles wat hier staat is op basis van wat ik hierboven lees. Om een goede therapie voor te schrijven is het echt noodzakelijk de hond en de baas eerst geanalyseerd te hebben.
Maar kun je dan een hond leren positieve ervaringen te hebben met andere honden als hij daarbij gelijk in de nek hangt zoals de hond in het eerste bericht doet. Ik zou er voor kiezen om hem te leren om andere honden te negeren en zich erg te richten op de baas. Op welke manier is een keuze die ieder voor zich moet maken denk ik.

Zoals ik ook al zei hoeft een hond niet super overweg te kunnen met andere honden als je hem maar goed onder controle hebt. En daar bedoel ik dus mee om gehoorzaamheid te trainen.

Maar dat kun je alleen trainen als je eerst de aandacht hebt van de hond. Buck loopt echt niet de hele tijd omhoog te kijken naar mij en krijgt niet zomaar een "koekie".

Maar als we iemand passeren is hij nu zo geconditioneerd dat hij al naar mij kijkt. Dit heb ik aangeleerd door in het begin iedere keer te belonen en daarna wisselend. Dus ik stop er niet iedere keer een "koekie" in.

Als je dat doet met straffen door middel van wat dan ook zal hij op het moment dat hij ziet dat jij niet oplet toch weer een poging wagen mijns inziens.

terwijl als ik niet oplet en er komt iemand aan komt hij toch voor me staan om een beloning te vragen. Dat vind ik een groot verschil.

En zoals ik dat met zijn mensgerichte agressie heb bereikt wil ik dat ook bereiken met zijn houding naar honden te veranderen. dat duurt gewoon veel langer, ook al omdat de andere honden zelf door hun lichaamstaal een veel fellere reactie opwekken van mijn hond.

Nogmaals, dit is dus mijn ervaring, en werkt bij mijn hond. Kan me voorstellen dat er ook andere ervaringen zijn en dat eerst een hond goed bekeken moet worden door een goede deskundige om te bekijken wat de beste aanpak is.

Maar het uitdelen van "koekies"is zeker wel een optie. Alleen niet voor alles. Als mijn hond gewoon iets doet wat niet mag dan deel ik ook niks uit. Dan corrigeer ik ook met stem en wordt er niks genegeerd. Behalve bij pups dan. Maar bij gedragsproblemen is het anders als gewone opvoed dingen.

En trouwens, wat ik nog vergeet, het allerbelangrijkste, in mijn ervaring dan, is dat je zelf dus duidelijk leiding geeft. Dus mijn eigen houding moest ik veranderen en dat heeft ook erg veel invloed gehad.
Gwenn
Vaste gebruiker

Zowiezo zal ik eens beginnen met contact op te nemen met een andere gedragstherapeut/hondentrainer.
Op zich ben ik niet echt ontevreden over de peut die ik nu heb, want ik denk niet dat je in dit geval een complete positieve verandering kunt verwachten binnen twee maanden.
Maar ik word nu wel benieuwd naar een andere mening....

En wat betreft het luisteren van Beer ben ik denk ik al aardig op weg... :wink:
Toen hij net hier kwam was het een ongeleid projectiel die echt niks wist en ik heb hem toch al heel wat kunnen bijleren in drie maanden tijd.
Ik heb het wel zonder cursus moeten doen want de twee hondenscholen die ik heb aangesproken wilden hem niet in een groep hebben en raadden daarom individuele behandeling aan.

Vind dit wel erg jammer want toen ik deze hondenscholen aansprak was Beer nog niet in staat om echt te bijten en ik denk dat het toen een stuk gemakkelijker was geweest om hem dit gedrag af te leren. Nu zijn we echter nog verder heen.... :19:

Ga direct even navraag doen bij een paar hondenscholen in de buurt en laat jullie nog weten wat hun mening is!

Mijn doel is overigens echt niet dat ik een supersociaal hondje krijg die met elke andere hond overweg kan (zoals mijn andere hond :wink: ), ik zou al superblij zijn als ie gewoon andere honden zou negeren.
Ben benieuwd wat er uit gaat komen....

Ps: Nog even een vraagje, wat is precies het verschil tussen een gedragstherapeut en een hondentrainer?
Afbeelding
KKiara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en 2 kruisingen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door KKiara »

ik heb precies hetzelfde probleem met mijn hond ze gromde naar mensen en viel honden aan. Ze deed dit wel uit angst. Na een tijdje viel ze uit tegen honden en ging ze erop af wat ze eerst niet durfde maar als de andere hond op haar afkwam rende ze weg.(dus zo stoer was ze toch niet) Ik ben op training gegaan met haar en heb zoveel mensen haar koekjes laten geven todat ze mensen niet meer eng vond en ze doet nou ook niet meer grommen tegen mensen. op training raden ze me aan als ze een andere hond ziet gewoon door te lopen en de riem niet strak te trekken omdat de hond anders het gevoel heeft steun van je te krijgen. Bij training mag ze ook gewoon aan het einde van de les meespelen om te leren dat honden niet eng zijn. Ze blaft dan wel heel de tijd en lipt heel veel. Maar wonderbaarlijk wordt dit steeds minder en kunnen honden nou vrij dicht bij komen zonder dat ze uitvalt. Ook beloon(met snoepjes) ik haar als ze een keer niet blaft naar een voorbijlopende hond en als ze uitvalt geef ik een kleine correctie terwijl ik het woord foei zeg en gelijk daarachteraan doorlopen. en beloon ik haar met mijn stem als ze het goed doet. Maar ik denk dat je zelf moet beslissen wat het beste voor je hond is omdat elke hond anders reageert op correcties en beloningen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Gwenn schreef:Ps: Nog even een vraagje, wat is precies het verschil tussen een gedragstherapeut en een hondentrainer?
Een gedragstherapeut is iemand die geleerd heeft om eindeloos over hondengedrag en hoe dit te manipuleren te praten. Zijn/haar kennis kan onweerlegbaar aangetoond worden door één of meerdere DIPLOMA´S. Opvallend edoch bijkomstig detail is dat het vaak om personen van het vrouwelijk geslacht gaat.

Een hondentrainer is iemand die, als het goed is, veel kennis heeft van hondengedrag, daar ook veel over kan vertellen en bovendien in staat is om een hond te trainen, dwz. dingen áán of juist áf te leren. Zijn/haar kennis is vaak het resultaat van ervaring, maar niet noodzakelijkerwijs aantoonbaar dmv. DIPLOMA´S. De ideale hondentrainer is voor huishonden en hun eigenaars iemand die in staat is deze eigenaars van voldoende kennis te voorzien om inzicht te krijgen in het gedrag van hun hond, en hen ook nog eens te helpen hun hond gedragingen aan- of af te leren. Bij voorkeur iemand die zich niet met allerlei onderdelen van hondentraining bezighoudt doch zich richt op basisgehoorzaamheid en probleemgedrag.

In tegenstelling tot de gedragstherapeut is een hondentrainer juist vaak van het mannelijk geslacht.
Gwenn
Vaste gebruiker

Wil de hond schreef:
Gwenn schreef:Ps: Nog even een vraagje, wat is precies het verschil tussen een gedragstherapeut en een hondentrainer?
Een gedragstherapeut is iemand die geleerd heeft om eindeloos over hondengedrag en hoe dit te manipuleren te praten. Zijn/haar kennis kan onweerlegbaar aangetoond worden door één of meerdere DIPLOMA´S. Opvallend edoch bijkomstig detail is dat het vaak om personen van het vrouwelijk geslacht gaat.

Een hondentrainer is iemand die, als het goed is, veel kennis heeft van hondengedrag, daar ook veel over kan vertellen en bovendien in staat is om een hond te trainen, dwz. dingen áán of juist áf te leren. Zijn/haar kennis is vaak het resultaat van ervaring, maar niet noodzakelijkerwijs aantoonbaar dmv. DIPLOMA´S. De ideale hondentrainer is voor huishonden en hun eigenaars iemand die in staat is deze eigenaars van voldoende kennis te voorzien om inzicht te krijgen in het gedrag van hun hond, en hen ook nog eens te helpen hun hond gedragingen aan- of af te leren. Bij voorkeur iemand die zich niet met allerlei onderdelen van hondentraining bezighoudt doch zich richt op basisgehoorzaamheid en probleemgedrag.

In tegenstelling tot de gedragstherapeut is een hondentrainer juist vaak van het mannelijk geslacht.
ok, bedankt!
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Wil de hond schreef:Een gedragstherapeut is iemand die geleerd heeft om eindeloos over hondengedrag en hoe dit te manipuleren te praten. Zijn/haar kennis kan onweerlegbaar aangetoond worden door één of meerdere DIPLOMA´S. Opvallend edoch bijkomstig detail is dat het vaak om personen van het vrouwelijk geslacht gaat.

:smile:
Dat is mij ook al opgevallen. Misschien een nieuw topic openen om dit te verklaren? :mrgreen:
zepenko
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Een goede gedragstherapeut, kan naast het duidelijke en helder verwoorden van zijn/haar (ze zijn er best hoor de mannelijke GT's) analyse van het hondengedrag, ook een goede therapie opzetten, waarmee het probleemgedrag opgelost van worden. En dan bij voorkeur door in te steken op de oorzaak van het probleemgedrag. En naast de diploma's die zo iemand moet bezitten (in mijn mening), dient deze persoon geruime ervaring met honden te hebben, zowel in de opvoeding/training als in de gedragsproblemen. Het laat zich dus raden dat deze mensen schaars zijn. Niet iedereen die het diploma GT gehaald heeft, is in mijn ogen dus een goede GT. Terwijl het vaak wel zo verkocht wordt.
Wil de hond schreef:Een hondentrainer is iemand die, als het goed is, veel kennis heeft van hondengedrag, daar ook veel over kan vertellen en bovendien in staat is om een hond te trainen, dwz. dingen áán of juist áf te leren. Zijn/haar kennis is vaak het resultaat van ervaring, maar niet noodzakelijkerwijs aantoonbaar dmv. DIPLOMA´S. De ideale hondentrainer is voor huishonden en hun eigenaars iemand die in staat is deze eigenaars van voldoende kennis te voorzien om inzicht te krijgen in het gedrag van hun hond, en hen ook nog eens te helpen hun hond gedragingen aan- of af te leren. Bij voorkeur iemand die zich niet met allerlei onderdelen van hondentraining bezighoudt doch zich richt op basisgehoorzaamheid en probleemgedrag.

Een hondeninstructeur is iemand die in mijn ogen ook gewoon diploma's moet hebben. Nog al te vaak staan er gewoon beunhazen op het veld, die denken iets van hondengedrag weten, maar eigenlijk al 20 jaar hondjes staan te verkl*ten. Hij/zij (ze zijn er ook hoor, de vrouwelijke instructeurs) dient inderdaad in staat te zijn om eigenaren inzicht in het basisgedrag van hun hond te geven. Hij/zij is bezig om de eigenaren te leren hoe zij hun honden moeten opvoeden, i.p.v. ze kunstjes te leren. Hij/zij moet probleemgedrag kunnen signaleren en dit i.s.m. een gedragstherapeut kunnen analyseren en aanpakken.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

zepenko schreef: Niet iedereen die het diploma GT gehaald heeft, is in mijn ogen dus een goede GT. Terwijl het vaak wel zo verkocht wordt.
Ah een diploma is een soort rijbewijs dus :ok:
weg gehaald zit een virus in
zepenko
Zeer actief

Sjiel schreef:
zepenko schreef: Niet iedereen die het diploma GT gehaald heeft, is in mijn ogen dus een goede GT. Terwijl het vaak wel zo verkocht wordt.
Ah een diploma is een soort rijbewijs dus :ok:
Dat vind ik best een redelijke vergelijking. Niet iedereen met een rijbewijs kan goed rijden, al hebben ze het al jaren, maar er zijn ook mensen die net een week hun rijbewijs hebben en gewoon keurig rijden. Het hangt er dus ook vanaf waar iemand lest. En na verloop van tijd zou je eigenlijk een bijscholing moeten krijgen. Ter controle en om bij te blijven.
Marie-Josée
Erelid

zepenko schreef:Dat vind ik best een redelijke vergelijking. Niet iedereen met een rijbewijs kan goed rijden, al hebben ze het al jaren, maar er zijn ook mensen die net een week hun rijbewijs hebben en gewoon keurig rijden. Het hangt er dus ook vanaf waar iemand lest.
Ik denk dat het meer afhangt van hoe je met de zaken bezig bent, sta je echt open voor honden of voor anderen in het verkeer
of ben je teveel met je eigen ego bezig.
zepenko
Zeer actief

Marie-Josée schreef:
zepenko schreef:Dat vind ik best een redelijke vergelijking. Niet iedereen met een rijbewijs kan goed rijden, al hebben ze het al jaren, maar er zijn ook mensen die net een week hun rijbewijs hebben en gewoon keurig rijden. Het hangt er dus ook vanaf waar iemand lest.
Ik denk dat het meer afhangt van hoe je met de zaken bezig bent, sta je echt open voor honden of voor anderen in het verkeer
Je kunt ontzettend openstaan voor honden en niet met je eigen ego bezig zijn, maar als je onjuiste of onvolledige basisinformatie in je rugzak hebt zitten, kun je nooit een goede chauffeur (of GT) worden.
Gwenn
Vaste gebruiker

Best interessant om te lezen....

Ik heb altijd gedacht dat hondentrainers er zijn om een 'normale' hond zonder grote problemen dingen aan te leren, en een gedragstherapeut er is om honden en eigenaars van problemen af te helpen...

Nou ja, heb gister dus zowel trainers als gedragstherapeuten gebeld en gemaild maar ben nog niet veel wijzer...
Er waren er die precies op dezelfde manier werken als die wat ik al heb, dan was er nog een die werkte met slipketting (gaf ie niet direct toe, maar na enig doorvragen kwam ik hierachter... nog een 'gezellige' discussie over gehad trouwens... :roll: )
En heb verder nog een paar onbeantwoorde e-mails.
De mensen die ik tot nu toe gesproken heb waren in elk geval niet bereid Beer in een groep op te nemen.

Hoop dat ik nog een paar e-mails ga krijgen en anders ga ik eens over de grens kijken (ik woon in Maastricht, ben zo in Belgie...)
:wink:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

zepenko schreef:
Marie-Josée schreef:
Je kunt ontzettend openstaan voor honden en niet met je eigen ego bezig zijn, maar als je onjuiste of onvolledige basisinformatie in je rugzak hebt zitten, kun je nooit een goede chauffeur (of GT) worden.
Ik mag hopen dat de basisinformatie, net als bij het leren voor je rijbewijs, ook tot het pakket van een gedragsdeskundige behoort of is dat geen erkende opleiding? Ik heb eigenlijk geen idee...maar dat zou toch wel het minste zijn wat je mag verlangen.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Gwenn schreef:Best interessant om te lezen....

Ik heb altijd gedacht dat hondentrainers er zijn om een 'normale' hond zonder grote problemen dingen aan te leren, en een gedragstherapeut er is om honden en eigenaars van problemen af te helpen...
Er zijn allerlei soorten hondentrainers, er zijn er inderdaad die alleen maar met "normale" honden kunnen of willen werken. Maar er zijn er ook die kunnen/willen werken met moeiijke honden en dezen te leren om "normaal" te doen. Een goede hondentrainer heeft in mijn ogen niet of nauwelijks een gedragstherapeut (inderdaad, wat een vreselijk woord begint dit te worden) nodig.

Hondentrainer is dus eigenlijk een nogal breed begrip.

Het is niet zo dat omdat iemand o.a. met een slipketting werkt deze persoon zonder meer fout bezig is, evenmin is het zo dat iemand die lichamelijke korrekties vreselijk verfoeit goed bezig is.

Korrigeren is op zich gewoon een onderdeel van het trainen van honden.
Gwenn
Vaste gebruiker

Wil de hond schreef:
Gwenn schreef:Het is niet zo dat omdat iemand o.a. met een slipketting werkt deze persoon zonder meer fout bezig is, evenmin is het zo dat iemand die lichamelijke korrekties vreselijk verfoeit goed bezig is.

Korrigeren is op zich gewoon een onderdeel van het trainen van honden.
Ik begin zo langzamerhand wel heel erg te twijfelen aan alle info die ik heb verzameld sinds de problemen met Beer.
Het enige wat ik tot nu toe meekrijg is dat fout gedrag genegeerd moet worden en goed gedrag beloond.... :19:

Als het werkelijk waar is dat een 'slipketting-methode' helemaal zo verkeerd niet is, heb ik me niet echt netjes gedragen naar deze meneer toe (en inderdaad.... was een man.... :roll: )

Bij deze man kon je zelfs je hond twee weken onderbrengen en je zou dan een ander hondje terugkrijgen daarna...
Nu ben ik daar niet zo over te spreken aangezien ik graag zelf bij de training betrokken wil zijn.

Ik zou best wel wat meer willen weten hoe deze methode toch zou kunnen werken en misschien heeft iemand ervaring hiermee...?
(denk dat mijn peut een beroerte krijgt als ze dit hoort... :wink: )
Afbeelding
Gwenn
Vaste gebruiker

Trouwens, deze man heeft ook een eigen website.
www.hondenschoolpacco.nl
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Wil de hond schreef:
zepenko schreef:Misschien kun je nog eens contact opnemen met je gedragstherapeut, of anders misschien beter een andere zoeken? (of een andere betere zoeken :mrgreen: )
Of ipv. een peut gewoon een fatsoenlijke hondentrainer met praktijk-ervaring.

Ik wordt echt niet goed van dit verhaal. Ik snap niet hoe iemand met zo´n probleem als dit geacht wordt vrijwel eindeloos te lopen hannessen met koekies, aandacht vragen, ontwijken en weet ik wat al niet meer.

Om wanhopig van te worden.
Ben het hier zoooooooo mee eens! Het lijkt wel of je tegenwoordig helemaal niet meer mag corrigeren want stel je voor je hond zou toch een schrikken van het vrouwtje :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Zo simpel als corrigeren is het nu eenmaal niet, anders waren er geen probleemhonden en anders was er ook niet zo'n behoefte aan gedragstherapeuten.

Goed corrigeren is zo verschrikkelijk moeilijk dat het in gevallen waarbij een hond gestresst vrijwel altijd averechts werkt. Door ook maar iets te vroeg of te laat te corrigeren kan je ervoor zorgen dat de hond de correctie gaat associeren met de andere hond, waardoor het uitval gedrag alleen maar erger wordt. Stel je vindt andere honden niet leuk en je hebt jezelf aangeleerd dat door een grote mond op te zetten andere honden redelijk uit je buurt blijven. Zelfbelonend gedrag dus met een hele sterke motivatie. Dan opeens blijkt het uitvallen er niet alleen voor te zorgen dat de andere hond op afstand blijft, maar ook dat je daarvoor ineens een flinke correctie krijgt. En wat nu? Er komt een hond aan die je uit de buurt wilt hebben en je baas/leider of wat dan ook steunt je niet, maar corrigeert je... Dat is genoeg voor een onzekere hond om nog meer twijfel en onzekerheid te zaaien. Bij een angstige hond moet de hond altijd op zijn baasje kunnen vertrouwen dat deze hem in veiligheid brengt, de situatie in eigen handen neemt en het probleem oplost. Aan dat vertrouwen moet je gaan werken, uitvallen is namelijk niet meer nodig als je ervan op aan kunt dat je baasje het voor je oplost.

Ook is het gewoon bewezen dat een hond die stijf staat van de stress niks meer leert, alle adrenaline zorgt ervoor dat de hond niks meer kan opnemen, daarom werkt afleiden op zo'n moment niet en een flinke correctie ook niet. Eerst moet het stressniveau omlaag en dat doe je door er voor te zorgen dat andere honden in ieder geval zover uit de buurt van je hond blijft dat je hond nog 'aanspreekbaar' is.

Wat ik zelf een heel goed boek vind is: Click to Calm van Emma Parson, wat ik vooral interessant vond is hoe ze haar eigen agressieve hond kalmeringssignalen op commando heeft geleerd. Zo leerde haar hond niet alleen andere honden, maar ook zichzelf kalmeren.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Gwenn schreef:Trouwens, deze man heeft ook een eigen website.
www.hondenschoolpacco.nl
Wat jammer dat je die man een beetje de huid hebt volgescholden. Volgens mij is dit nu echt zo´n persoon waarvan ik denk dat hij jou kan helpen om je hond onder kontrole te krijgen, op een fatsoenlijke manier.

Ik zou zeggen, bel hem nogmaals op, leg hem uit dat je in hebt gezien dat je een beetje te snel uit je slof bent geschoten en dat je eens met je hond bij hem langs wilt komen om te praten over de mogelijkheden die hij voor je ziet. Zie jij het na dat gesprek zitten met hem, schrijf je dan gewoon in op de kursus of op dat wat hij je voorstelt en begin. Lijkt het je dan alsnog niks kun je altijd nog afhaken. Het ergste wat je kan gebeuren is dat de trainer het niet ziet zitten met je hond en je dit vooraf al vertelt.

Maar ik denk dat je geen spijt zult krijgen van je beslissing en dat deze man je goed kan en zal helpen.

Laat je niet van de wijs brengen door allerlei vreselijke verhalen over hoe ontzettend getraumatiseerd je hond wel niet zal worden doordat je hem af en toe eens korrigeert. Die verhalen zijn meestal slechts gebaseerd op theoretische verondersterllingen. Ik weet uit ervaring dat het echt zo´n vaart niet loopt, mits je onder goede begeleiding leert hoe om te gaan met datgene wat nodig is om je hond op het rechte spoor te zitten.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wil de hond schreef:Van het maandenlang proberen te bereiken dat je hond konstant naar jou loopt te kijken in de hoop dat er een koekie/balletje/interessantdoendebaas tevoorschijn komt wordt je hond ook niet minder bang/agressief naar andere honden.

Ik heb niet alles gelezen in dit topic, maar vind dit interessant genoeg om iets over te zeggen. Het verhaal Laika veronderstel ik als bekend. Laika was schijtbang voor honden en viel fors uit aan de lijn. Aan de overkant van de brede straat met grasstrook ertussen kon zelfs geen hond lopen want madam klom op de bovenste kast.
Ik heb het uitvallen weggetraind en ik heb er geen enkele correctie bijgegeven, simpelweg omdat Laika te gefuckt was om te corrigeren.
Gewoon elke keer als je een hond zag worst toestoppen..niets zeggen, alleen maar voeren. Was de hond voorbij, worst weg.
Inderdaad..geduld, geduld, geduld en inzicht omdat je dus echt moet opbouwen. Als Laika uitviel naar een hond op 50 meter dan moest ik zorgen dat ik buiten die straal van 50 meter bleef in aanvang. Pas als ze aandacht had kon ik dat verkleinen.
Ik heb haar wel een gentle leader omgedaan omdat ik zo het fixeren kon voorkomen en haar soms ook kon dwingen door te lopen langs een andere hond terwijl ze niet uit kon vallen. Verder maakte het me mogelijk haar te negeren als ze uitviel, omdat ik er dan niet op mijn platte bek van ging. :wink:
De angst voor honden wordt wel minder Wil, omdat je de focus verandert.
De honden worden geassocieert met worst in je hand. Laika was na loop van tijd zover dat als ze een andere hond zag, ze uit zichzelf al naast me kwam lopen en me aan bleef kijken..haar houvast en dat ging prima.
Sociaal wordt je hond er niet van. Ze leren negeren omdat ze hun aandacht op iets anders focussen. Laika deed het er prima op, ze flipte alleen nog uit tegen aartsvijanden in de buurt..de 2 doggen en de lab en de russel van 7 hoog..die haatte ze en Nelson zet die traditie voort, want die scheldt ze ook nog steeds uit. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline schreef:De angst voor honden wordt wel minder Wil, omdat je de focus verandert.
De honden worden geassocieert met worst in je hand. Laika was na loop van tijd zover dat als ze een andere hond zag, ze uit zichzelf al naast me kwam lopen en me aan bleef kijken..haar houvast en dat ging prima.
Sociaal wordt je hond er niet van.
Dit laatste is precies waar het me om gaat, sociaal wordt je hond er niet van. Wel hanteerbaar, en de situaties waarin andere honden voorkomen ook. Maar that´s it. Je kreëert een soort vaküum waar je hond geen andere kant op gaat dan die welke je gekonditioneerd hebt.

Naar mij mening laat je een hond die geleerd heeft om niet uit te vallen maar zich volgens jouw wensen/eisen te gedragen meer ruimte om te ontdekken dat niet-agressieve initiatieven naar andere honden wel kunnen. Ook is het volgens mij heel positief voor de houding van een hond in het algemeen dat hij goed doorheeft dat jij bepaalt wat er wel en niet door de beugel kan. Ik doel op het feit dat een hond die zeg maar onder appél staat een andere houding heeft dan een hond die niet weet wat onder appél staan is, een hond die kan doen en laten wat hij wil.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wil de hond schreef:Dit laatste is precies waar het me om gaat, sociaal wordt je hond er niet van. Wel hanteerbaar, en de situaties waarin andere honden voorkomen ook. Maar that´s it. Je kreëert een soort vaküum waar je hond geen andere kant op gaat dan die welke je gekonditioneerd hebt.

Naar mij mening laat je een hond die geleerd heeft om niet uit te vallen maar zich volgens jouw wensen/eisen te gedragen meer ruimte om te ontdekken dat niet-agressieve initiatieven naar andere honden wel kunnen. Ook is het volgens mij heel positief voor de houding van een hond in het algemeen dat hij goed doorheeft dat jij bepaalt wat er wel en niet door de beugel kan. Ik doel op het feit dat een hond die zeg maar onder appél staat een andere houding heeft dan een hond die niet weet wat onder appél staan is, een hond die kan doen en laten wat hij wil.
Je vergeet in mijn ogen de reden van uitvallen. Een hond als Laika liet zich nog liever doodschoppen dan dat ze stopte met uitvallen. Ze was namelijk in doodsangst. Als ze losliep en ze ontmoette bv een dog holde ze weg met de staart tussen de benen geklemd het bos in. Moest ze langs diezelfde dog aan de lijn viel ze uit in de veronderstelling dat ze anders dood zou zijn. Bij honden als Laika snij je de optie vluchten af en dan blijft dus alleen nog het vechten over...en dat doen ze omdat ze begod niet weten wat ze anders moeten met hun angsten.
Jij moet ook weten dat bij echt bange of flippende honden appél niet kan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Gwenn
Vaste gebruiker

Wil de hond schreef:
Gwenn schreef:Trouwens, deze man heeft ook een eigen website.
www.hondenschoolpacco.nl
Wat jammer dat je die man een beetje de huid hebt volgescholden. Volgens mij is dit nu echt zo´n persoon waarvan ik denk dat hij jou kan helpen om je hond onder kontrole te krijgen, op een fatsoenlijke manier.
De huid volgescholden :denken: .... nee, zo erg was het niet.
Ik vond gewoon dat ie nogal bot reageerde toen ik mijn vraagtekens zette bij zijn manier van trainen. Hij was duidelijk beledigd en ik ben van menig dat als je echt ergens voor staat je dat ook op een nette manier moet proberen uit te leggen.

Mag ik ten slotte nog even vragen hoe het komt dat je na het zien van de website zo'n goed beeld hebt van deze man?
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:Jij moet ook weten dat bij echt bange of flippende honden appél niet kan.
Ik ben er eerlijk gezegd nog niet eentje tegen gekomen die zich niet tóch onder appél liet zetten.

Maar tegelijkertijd vermoed ik, zoals ik dat hiervandaan in kan schatten, dat ik nog nooit een hond als Laika aan de hand heb gehad. Zij was volgens mij echt een extreem voorbeeld van een angstig-agressieve hond.
Gwenn
Vaste gebruiker

Eline* schreef:
Wil de hond schreef:Dit laatste is precies waar het me om gaat, sociaal wordt je hond er niet van. Wel hanteerbaar, en de situaties waarin andere honden voorkomen ook. Maar that´s it. Je kreëert een soort vaküum waar je hond geen andere kant op gaat dan die welke je gekonditioneerd hebt.

Je vergeet in mijn ogen de reden van uitvallen. Een hond als Laika liet zich nog liever doodschoppen dan dat ze stopte met uitvallen. Ze was namelijk in doodsangst. Als ze losliep en ze ontmoette bv een dog holde ze weg met de staart tussen de benen geklemd het bos in. Moest ze langs diezelfde dog aan de lijn viel ze uit in de veronderstelling dat ze anders dood zou zijn. Bij honden als Laika snij je de optie vluchten af en dan blijft dus alleen nog het vechten over...en dat doen ze omdat ze begod niet weten wat ze anders moeten met hun angsten.
Jij moet ook weten dat bij echt bange of flippende honden appél niet kan.
Begrijp ik het goed Eline, dat jouw hond dus niet zo deed als ie los liep maar alleen als ie aangelijnd was?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”