Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

havervlokken?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Scooby schreef:
Branka schreef:Dacht toch dat rijst ook een graangewas was? :denken:
Hoi Branka,

Ik weet niet waar rijst onder valt, maar honden die allergisch zijn voor granen, zijn vaak niet allergisch voor rijst.
Misschien komt dat door de gluten ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Dank je Sonja :wink: Had de Van Dale er al op na geslagen. Rijst valt inderdaad onder de noemer granen. Het kan zijn dat honden daar minder allergisch op reageren dan op tarwe, gerst of welke andere soort ook. Maar blijkbaar dus wel een graansoort.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Dit zegt Carnibest over het feit dat ze gepofte witte rijst in hun voeding gebruiken:

Carnibest bevat geen gluten die allergische reacties kunnen veroorzaken bij honden en katten. Alle voedingen zijn hierdoor geschikt voor honden die allergisch zijn voor bijvoorbeeld tarwe en maïs.

Er zit dus wel degelijk een groot verschil tussen al die graan-achtige soorten.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Branka schreef:Dank je Sonja :wink: Had de Van Dale er al op na geslagen. Rijst valt inderdaad onder de noemer granen. Het kan zijn dat honden daar minder allergisch op reageren dan op tarwe, gerst of welke andere soort ook. Maar blijkbaar dus wel een graansoort.
Graag gedaan, met dank aan google :wink:
Mensen reageren ook haast nooit allergisch op witte rijst. Er zitten igg geen gluten in die in de meeste granen wel zitten (allleen in gierst, rijst, teff en mais niet geloof ik)
Maar om te zeggen dat CB helemaal zonder granen is klopt dus niet exact.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Dit zegt Carnibest over het feit dat ze gepofte witte rijst in hun voeding gebruiken:

Carnibest bevat geen gluten die allergische reacties kunnen veroorzaken bij honden en katten. Alle voedingen zijn hierdoor geschikt voor honden die allergisch zijn voor bijvoorbeeld tarwe en maïs.

Er zit dus wel degelijk een groot verschil tussen al die graan-achtige soorten.
Dat klopt dat er een heel groot verschil tussen zit. Maar jij zei dat ze ABSOLUUT geen granen gebruiken. En dat klopt niet :wink:
Die laatste zin staat er trouwens een beetje vreemd. Mais bevat geen gluten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Die laatste zin staat er trouwens een beetje vreemd. Mais bevat geen gluten.
Volgens de folder van Carnibest dus wel?!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Rijst, maïs, boekweit, aardappel, soja, guarpitmeel, tapioca, arrowroot, agar-agar, johannesbroodboompitmeel, gelatine, sago, xanthaangom en fabrieksmatig glutenvrij gemaakte meelsoorten zijn glutenvrij. Ze mogen gebruikt worden in het glutenvrije dieet.

Van de coeliakie vereniging. :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
sirene schreef:Die laatste zin staat er trouwens een beetje vreemd. Mais bevat geen gluten.
Volgens de folder van Carnibest dus wel?!
Da's fout :pffff:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Van de coeliakie vereniging. :wink:
Van de wàt??? :eek:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

http://www.coeliakievereniging.nl/

Coeliakie is een intolerantie, lees onverdraagzaamheid, voor gluten, de in alcohol oplosbare eiwitfractie van tarwe, haver, rogge, gerst, spelt en kamut.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Karen, niet om jou of Carnibest af te kraken want ik ben zelf heel tevreden over het voer en ik blijf het voorlopig ook zeker geven. Maar ik zit nu te denken :denken:
Als CB rijst echt alleen gebruikt om het steviger te maken vind ik het wel een rare keus. Ze kiezen aan de ene kant voor zo natuurlijk mogelijk maar witte rijst is helemaal niet natuurlijk. Een wilde hond of wolf zal nooit (witte) rijst binnen krijgen (wellicht van de vuilnisbelt maar daar eten ze echt alles) want er is geen voedseldier wat rijst eet. Witte rijst is bewerkt en dan wordt het ook nog gepoft.
Ik ben benieuwd of die rijst echt nodig is in de CB.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Sonja,

Het gaat er om dat witte rijst glutenvrij is, zodat er geen problemen kunnen ontstaan met honden die reageren op gluten.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:Hoi Sonja,

Het gaat er om dat witte rijst glutenvrij is, zodat er geen problemen kunnen ontstaan met honden die reageren op gluten.
Maar ik vraag me dus af of het echt nodig is om het te geven. Ze kunnen er ook niets in doen. Of bijvoorbeeld een ander vulmiddel of stevigmakend iets.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:Maar ik vraag me dus af of het echt nodig is om het te geven. Ze kunnen er ook niets in doen. Of bijvoorbeeld een ander vulmiddel of stevigmakend iets.
Hoi Sonja,

Het gaat om de koolhydraten die in witte rijst zitten. Drachtige teven hebben bijvoorbeeld wat koolhydraten nodig om de melk goed op gang te krijgen en te laten blijven komen. Koolhydraten geven ook direct energie in het bloed, wat nodig is om het lichaam aan de gang te houden. Een goed verteringsproces wordt ook op gang gebracht door koolhydraten.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
sirene schreef:Maar ik vraag me dus af of het echt nodig is om het te geven. Ze kunnen er ook niets in doen. Of bijvoorbeeld een ander vulmiddel of stevigmakend iets.
Hoi Sonja,

Het gaat om de koolhydraten die in witte rijst zitten. Drachtige teven hebben bijvoorbeeld wat koolhydraten nodig om de melk goed op gang te krijgen en te laten blijven komen. Koolhydraten geven ook direct energie in het bloed, wat nodig is om het lichaam aan de gang te houden. Een goed verteringsproces wordt ook op gang gebracht door koolhydraten.
Dat laatste lijkt me dus echt de reden om voor de gepofte rijst te kiezen. Koolhydraten maken het vlees beter opneembaar/verteerbaar. Bandit doet er om die reden ook rijst in.
Dat koolhydraten nodig zijn om melk op gang te krijgen/houden had ik nooit van gehoord. Waar vind ik dat ?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Scooby schreef:
Groenten zijn heel goed voor honden, behalve sperciebonen. Die kunnen honden namelijk niet verteren, door de hoeveelheid collageen die er in zit.

Collageen?Je bedoelt cellulose?
Collageen houdt bindweefsel elastisch, in krachtsport wordt het veel gebruikt tegen elleboogproblemen e.d.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”