Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke commando's ?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

massam schreef:
Angel-eyes schreef:
massam schreef:
Angel-eyes schreef:

Aha nog zo eentje?????Nou halen doet meneer wel hoor, een biertje is geen probleem, haalt ie zo uit de schuur, alleen onderweg zuipt het etter hem zelf leeg...en wat krijg ik????een leeg blikje waar het kwijl langs druipt :boos:
kwijl is ook vocht :pffff:

Ja maar de alcohol is dan wel weg en ik mot geen kwijl op een leeg blikje heinekes :boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos:
heinekes krijg je koppijn van!

brand en hertog jan.. wel van kwaliteit weten als je bier drinkt he! blis wil je gewoon behoeden voor kats (kater in het groesbeeks)

Ik drink alles behalve Oranjeboom :mrgreen:
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Mark-fryslan schreef:
Mama Sanneke schreef:Het commando "naast" kent hij nu ook.
Maar... als hij nu trekt aan de lijn, stop ik en komt hij nu automatisch naast me staan of zitten Is dat een goeie manier om te tonen dat we niet voorruit gaan tenzij hij bij me blijft, of zit ik weer fout ?
Het probleem is dat hij niet naast blijft, ik bedoel niet dichtgeplakt maar rustig lopend in mijn buurt, hij gaat altijd weer voorruit lopen.

Hij heeft altijd zo'n haast.
Kan ik dat combineren met blijven, of is dat te verwarrend ?
In principe doe je het goed vind ik: Trekken is vooruit willen dus niet belonen is dan stilstaan.

Maar je hebt twee dingen:

1 Het volgend: Je hond zit aan je been geplakt, kun je een hond prima aanleren maar hou het leuk dus een paar passen en niet altijd 500meter in een recht stuk. Het volgen gebruik je om een lastig punt te passeren ( b.v. een andere hond of mensen met een kind)

2 Ontspannen meelopen: De hond loopt lekker mee en trekt niet aan de riem. De hond mag best even wat meer naar voren of naar achteren lopen. De hond loopt niet overal te snuffen en houd de baas goed in de gaten. De baas loopt ontspannen en zit niet steeds aan de riem te trekken.

Veel mensen halen deze twee dingen door elkaar en zijn dan teleurgesteld als hun hond geen 10 minuten aan het been vastgeplakt wil blijven zitten. Dus bij het volgen regelmatig belonen en hou het bij korte stukjes. Zeker bij het aanleren is dit erg belangrijk. Hou het leuk! Tenminste dan vind ik.

Groetjes Mark
Over die korte stukjes.
Krijgt Luka er dan nog kop of staart aan als ie de ene keer wel,
en de andere keer niet dichtbij moet blijven.
Ik vertrek dus thuis, vraag hem eerst om naast me te komen, want hij trekt al vanaf we de poort uitgaan.
De wandeling duurt ongeveer een half uur.
Als ik dan slechts 10 minuten, wat zelfs nu niet kan, slechts enkele passen, hem aanleer om dicht in de buurt te blijven, wat dan die overige 20 minuten ?
Koppel ik daar dan best een commando aan, na die 10 minuten of word het dan helemaal te verwarrend.
Hoe doe je dat praktisch.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mama Sanneke
Zeer actief

Welke zijn goede aandachtsoefeningen ?
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Rob*
Zeer actief

Mama Sanneke schreef:Welke zijn goede aandachtsoefeningen ?

Rubberen hamer naar zijn hoofd gooien en HEY!!!!!!!! roepen.
Mama Sanneke
Zeer actief

Angel-eyes schreef:

Hé lolbroek, hebbie aan de snaps gezeten ? :mrgreen:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Rob*
Zeer actief

Mama Sanneke schreef:
Angel-eyes schreef:

Hé lolbroek, hebbie aan de snaps gezeten ? :mrgreen:

Nee, maar het werkt gewoon heel goed die manier......of een opgerolde krant gooien, dan weten ze gelijk waar je bent :mrgreen:
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Volgen is een korte oefening die je afrond met een "vrij" of "zo is het klaar" of je click met je clicker en geeft een beloning (in het begin bij het aanleren)

Wandelen is iets heel anders. Dat is gewoon normaal vrij wandelen zonder commando's maar wel met aandacht en respect voor elkaar. Dit betekend niet dat je hond dan allemaal maar mag doen waar hij zin in heeft. Dus je geeft geen commando "wandel nu!" of zoiets.

Een goede aandachtsoefening is het "kijk eens" dan moet je hond echt oogcontact met je maken. Dit is een heel goede basis om vanuit te werken. Ook dit moet je langzaam opbouwen. Dus zodra je hond je per ongeluk aankijkt zeg je "keurig dat is kijk eens" en beloon je de hond. Op een gegeven moment snapt je hond het en kun je het als commando gaan gebruiken. Voer werkt vaak goed als beloning, ben je daar vel op tegen dan moet je iets anders verzinnen. Even spelen ofzo. Ik ben daar nu zelf ook mee bezig met mijn hond. Ze blaft rondom huis naar andere honden. Ik kan nu een flink aantal passen lopen terwijl ze me strak aan blijft kijken. Handig om langs de hond van de buren te komen. De rest van de wereld ontgaat haar dan even.

Verder kan je iets doen als "touch" dan moet ze je hand aanraken. Dan heb je ook even contact met je hond. Je hond gaat nu domweg op "jacht" en sleept jou mee. Daar zul je dus aan moeten werken lijkt me. Jij bepaald richting snelheid enz. Niet je hond.

Dus het trekken aan de riem zou ik echt gaan aanpakken door stil te gaan staan. Begint het al bij de voordeur? Dan lijn je jouw hond aan om te gaan wandelen. Doet ze idioot? Dat gaat de wandeling niet door. Hup, riem weer aan de kapstok en bekijk het maar. Dat kun je een aantal keren doen net zolang tot je hond zich gedraagt. In het begin moet je dat dus echt in plannen. Misschien kom je de eerste week de stoep niet af. Nou jammer dan voor je hond. Meestal hebben ze het vrij snel door dat het trekken niet meer loont. Kwestie van consequent volhouden.

Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 20 okt 2005 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Angel-eyes schreef:
massam schreef:
Angel-eyes schreef:
massam schreef: kwijl is ook vocht :pffff:

Ja maar de alcohol is dan wel weg en ik mot geen kwijl op een leeg blikje heinekes :boos: :boos: :boos: :boos: :boos: :boos:

brand en hertog jan.. wel van kwaliteit weten als je bier drinkt he! blis wil je gewoon behoeden voor kats (kater in het groesbeeks)

toch een beetje smaak dus! man wat is dat smerig! :N:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

massam schreef:
Angel-eyes schreef:
massam schreef:
Angel-eyes schreef:

toch een beetje smaak dus! man wat is dat smerig! :N:

Zit geen smaak aan, is net of het al een dag heeft opengestaan...brrrrrrr :kotz:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

whahaha. idd! zo ben ik aan hertog jan gekomen.. in mijn stamkroeg met oude eigenaar was het oranjeboom van de tap of flesjes hertog jan... duidelijk :mrgreen:
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

massam schreef:whahaha. idd! zo ben ik aan hertog jan gekomen.. in mijn stamkroeg met oude eigenaar was het oranjeboom van de tap of flesjes hertog jan... duidelijk :mrgreen:
Iedereen spuugt op Oranjeboom. Koppijn bier zou het zijn. Toch wordt het veel verkocht. drinken mensen dit alleen stiekum thuis?

Greotjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Dylan
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dylan »

Zal ik jullie verklappen dat Hertog Jan een onderdeel van Oranjeboom is :mrgreen: :mrgreen: Mijn pa brouwt (mede)de Hertog jan, en zit ook in de nieuwe reclame van Hertog Jan (steef) Voor diegen die hem al gezien hebben, en het is opgevallend dat er namen bij komen te staan. :wink:

En ja.....ik ben stiekum best een beetje trots op mijn papaatje :smile: :smile:

Excuses voor het gruwlijk of-topic gaan :roll: :wink:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Oke eerst Nanni (die kende alles al, maar ze is nederlands ingeburgerd :mrgreen: Ze kwam namelijk oa uit amerika en duitsland)

Zit: Dat kende ze al. Soms wil ze niet zitten, dan hou ik mijn hand even voor haar neus en beweeg die omhoog. dan ploft ze weer op haar gat
Af: Ook dat kon ze. Wel waarschijnlijk met dwang aangeleerd. Dus vanuit de zit, naar af.
Plaats: Platz is af in het duits, dus ik denk dat zij dat verband al erg snel legde. zij beheerst dat commando perfect! Als ik kaas pak, rent ze automatisch naar der mat :mrgreen:
Hier: dat kende ze ook al, waarschijnlijk weer met dwang aangeleerd. Ik beloon haar iedereen keer voor het hierkomen, nu ook nog. Als ze losloopt met Tuana, willen we Tuana hierkomen. Mag jij raden wie elke keer komt :mrgreen: Juistum, Nanni :smile: Die ziet het nu als 1 grote beloning.
Terug: als ze ergens heen loopt, dat ze weer in haar achteruit moet. Zelf aangeleerd gedrag. Elke keer als ze achteruit liep, heb ik terug gezegd.
Blijf: ook dit kende ze al. Weer alles met beloning
Dood: dit wilde ik leren, omdat Nanni soms last heeft van jeuk en dan haar oksels open krabt. Eerst heb ik haar laten liggen en gekeken welke kant haar bips lag. Dan langzaam laten rollen.
Op: Op de bank, op een kleedje. Kloppen op de plaats waar ze op moet en dan OP zeggen.
Hophop: trekken aan de lijn (voor shows). Nanni deed het altijd al, maar nu redelijk op commando
Voet: dat is bij ons volgen (duits: voess) Ook hier denk met dwang. Ik werk met Nanni met koekjes. Tegenwoordig komt ze uitzichzelf volgen :cheer:
Naast: een commando uit een ver verleden hihihihi die ik laatst weer geprobeerd heb. Ik heb haar het commando geleerd door haar achter mij door met een koekje te lokken en haar dan naast mij te laten zitten
Poot: Poot optillen en poot zeggen en koekje erin doen. Zo heb ik het ook bij een logeetje geleerd :smile:

Nu die van Tuana, die ik dus zelf opgevoed en getraind heb

Zit: zelfde manier als vele andere. Snoepje bij haar neus houden en die langzaam naar achter bewegen. Als ze ploft op der kontje, meteen zit zeggen en koekje gegeven. Dit langzaam aan afbouwen
Af: Meestal doen ze dat vanuit zit, maar tuana tilde der kont omhoog :mrgreen: Ik heb haar laten zitten en ging er zelf naast zitten. mijn been gooide ik voor haar neus en ik begeleide haar met een snoepje eronder door. Elke keer als ze ging liggen af gezegd. Nu kan ze vanuit een zit al op commando af (dus geen hulp met vinger nodig)
Hier: dat zit er totaal nog niet in. :mrgreen: Ze vind het erg leuk om haar eigen gang te gaan. Snoepjes werkt niet voor haar (wel eventueel als beloning) maar haar bal doet ze alles voor! Verder doe ik lekker gek, dat vind ze zooo leuk
Volgen: Ik heb het met de clicker geoefend en snoepjes. Het ging voor geen meter. Tot ik bij de kringgroep voor het eerst was. Eerst ging er iemand lekker met haar trainen en pakte haar van mij over. Ze liep nog gewoon mee ook :denken: Ze zag alleen het balletje en volgde meteen perfect!! :N: Weken van trainen met snoep, vertoont ze daar in 2 min!! Dus volgen doen wij nu met de bal. Verder maak ik vaak onverwachte bewegingen, zodat de spanning ervoor haar in blijft.
Kooi: Commando voor haar om in haar bench te gaan. Tegenwoordig als het 22.00 gaat ze bij de deur staan zeuren dat ze haar kooi in wil :mrgreen:

Verder kan Tuana nog weinig. Wel vind ze het super om te trainen!! Zij werkt prima voor een speeltje, nanni voor koek
Rob*
Zeer actief

Dylan schreef:Zal ik jullie verklappen dat Hertog Jan een onderdeel van Oranjeboom is :mrgreen: :mrgreen: Mijn pa brouwt (mede)de Hertog jan, en zit ook in de nieuwe reclame van Hertog Jan (steef) Voor diegen die hem al gezien hebben, en het is opgevallend dat er namen bij komen te staan. :wink:

En ja.....ik ben stiekum best een beetje trots op mijn papaatje :smile: :smile:

Excuses voor het gruwlijk of-topic gaan :roll: :wink:

Oranjeboom of hertog jan is wel een verschil hoor, vind het ene niet te zuipen en het andere is verdomde lekker :mrgreen:
Mama Sanneke
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:Volgen is een korte oefening die je afrond met een "vrij" of "zo is het klaar" of je click met je clicker en geeft een beloning (in het begin bij het aanleren)

Wandelen is iets heel anders. Dat is gewoon normaal vrij wandelen zonder commando's maar wel met aandacht en respect voor elkaar. Dit betekend niet dat je hond dan allemaal maar mag doen waar hij zin in heeft. Dus je geeft geen commando "wandel nu!" of zoiets.

Maar wat doe je dan wel ?
Sorry, ik snap het niet.

Een goede aandachtsoefening is het "kijk eens" dan moet je hond echt oogcontact met je maken. Dit is een heel goede basis om vanuit te werken. Ook dit moet je langzaam opbouwen. Dus zodra je hond je per ongeluk aankijkt zeg je "keurig dat is kijk eens" en beloon je de hond. Op een gegeven moment snapt je hond het en kun je het als commando gaan gebruiken. Voer werkt vaak goed als beloning, ben je daar vel op tegen dan moet je iets anders verzinnen. Even spelen ofzo. Ik ben daar nu zelf ook mee bezig met mijn hond. Ze blaft rondom huis naar andere honden. Ik kan nu een flink aantal passen lopen terwijl ze me strak aan blijft kijken. Handig om langs de hond van de buren te komen. De rest van de wereld ontgaat haar dan even.

Verder kan je iets doen als "touch" dan moet ze je hand aanraken. Dan heb je ook even contact met je hond. Je hond gaat nu domweg op "jacht" en sleept jou mee. Daar zul je dus aan moeten werken lijkt me. Jij bepaald richting snelheid enz. Niet je hond.

Goeie oefeningen, ga ik doen

Dus het trekken aan de riem zou ik echt gaan aanpakken door stil te gaan staan. Begint het al bij de voordeur? Dan lijn je jouw hond aan om te gaan wandelen. Doet ze idioot? Dat gaat de wandeling niet door. Hup, riem weer aan de kapstok en bekijk het maar. Dat kun je een aantal keren doen net zolang tot je hond zich gedraagt. In het begin moet je dat dus echt in plannen. Misschien kom je de eerste week de stoep niet af. Nou jammer dan voor je hond. Meestal hebben ze het vrij snel door dat het trekken niet meer loont. Kwestie van consequent volhouden.
Oké ga ik proberen

Groetjes Mark
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mark-fryslan
Zeer actief

Wandelen is echt niet moeilijk

Wandelen, ja als je wandelt met je hond dan loop je gewoon en je hond loopt relaxt mee aan een ontspannen lijn. Verder niks. Gaat je hond lopen trekken dan ga je stilstaan. Gaat je hond lopen snuffen dan trek je haar mee. Dan zeg je iets van "Kom op even doorlopen snuffen doe je maar in je eigen tijd" gewoon duidelijk zijn. Moeilijk om dit uit te leggen. Zo moet je gewoon lekker lang kunnen lopen. Je kunt in het begin je hond regelmatig belonen als ze goed mee loopt. Dan zeg je "keurig dat is netjes wandelen" Maakt niet zoveel uit wat je zegt. Maar laat gewoon merken dat wat ze doet goed is. Het volgen is veel strenger. Je hond moet met zijn hoofd op kniehoogte lopen en heeft erg weinig bewegingsvrijheid.

Ik loop met mijn hond aan een lange lijn. Dan heeft ze ongeveer 2,5 meter ruimte om mij heen. Dan loopt ze wat achter me aan. Dan weer 1,5 naast me of ze loopt voor me uit. Zolang de lijn maar niet strak staat vind ik het goed. Gaat ze hangen in de lijn dan grijp ik in. Ik ga stilstaan of draai me om en loop ineens de andere kant op. Dan loop ik weer op kop. Dat laatste is ook goed om te doen als je hond steeds voorop gaat lopen om te trekken. Draai j e180 om en je loopt weer op kop. Oké, je komt zo nooit thuis maar het gaat om de oefening!

Hoop dat het wat duidelijker is. Wandelen is dus lekker ontspannen en volgens is meer actief met alle aandacht bij de baas.

Groetjes Mark

Mama Sanneke
Zeer actief

Re: Wandelen is echt niet moeilijk

Mark-fryslan schreef:Wandelen, ja als je wandelt met je hond dan loop je gewoon en je hond loopt relaxt mee aan een ontspannen lijn. Verder niks. Gaat je hond lopen trekken dan ga je stilstaan. Gaat je hond lopen snuffen dan trek je haar mee. Dan zeg je iets van "Kom op even doorlopen snuffen doe je maar in je eigen tijd" gewoon duidelijk zijn. Moeilijk om dit uit te leggen. Zo moet je gewoon lekker lang kunnen lopen. Je kunt in het begin je hond regelmatig belonen als ze goed mee loopt. Dan zeg je "keurig dat is netjes wandelen" Maakt niet zoveel uit wat je zegt. Maar laat gewoon merken dat wat ze doet goed is. Het volgen is veel strenger. Je hond moet met zijn hoofd op kniehoogte lopen en heeft erg weinig bewegingsvrijheid.

Ik loop met mijn hond aan een lange lijn. Dan heeft ze ongeveer 2,5 meter ruimte om mij heen. Dan loopt ze wat achter me aan. Dan weer 1,5 naast me of ze loopt voor me uit. Zolang de lijn maar niet strak staat vind ik het goed. Gaat ze hangen in de lijn dan grijp ik in. Ik ga stilstaan of draai me om en loop ineens de andere kant op. Dan loop ik weer op kop. Dat laatste is ook goed om te doen als je hond steeds voorop gaat lopen om te trekken. Draai j e180 om en je loopt weer op kop. Oké, je komt zo nooit thuis maar het gaat om de oefening!

Hoop dat het wat duidelijker is. Wandelen is dus lekker ontspannen en volgens is meer actief met alle aandacht bij de baas.

Groetjes Mark
Ja duidelijk zo :ok:
Ik heb ook zo'n lijn.
En inderdaad, ik probeer hetgeen wat je hierboven schreef ook.
Ik wil graag ontspannen wandelen met Luka, nu lijkt het eerder snelwandelen.
Ik hou vol :ok:
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Mark-fryslan
Zeer actief

Mama Sanneke schreef:
Ja duidelijk zo :ok:
Ik heb ook zo'n lijn.
En inderdaad, ik probeer hetgeen wat je hierboven schreef ook.
Ik wil graag ontspannen wandelen met Luka, nu lijkt het eerder snelwandelen.
Ik hou vol :ok:
Oh sorry Mamma Sanneke ik zou nu niet gelijk met de lange lijn gaan werken. dat maakt het alleen maar erger voor dit moment. Je geeft de hond dan meer vrijheid die hij onmiddelijk zal benutten om aan het einde van de lijn te gaan hangen. Dat zou ik pas gaan doen als je hond aan een normale korte lijn mee kan lopen. Nu even niet te veel bewegingsruimte geven.

Ik maak er wel een ingewikkeld verhaal van he? Help!

Ik haalde het aan om aan te geven hoe relaxt wandelen dan kan zijn als je hond de spelregels eenmaal goed doorheeft. Kent je hond de regels en houd hij zich er goed aan dan is het tijd om wat meer vrijheid te geven. Dus de lange lijn is iets om naar toe te werken.

Kun je anders even omschrijven hoe een wandeling er nu uitziet? Wat doet jij en je hond precies? Waar ziten de problemen dan? Is het alleen het trekken?

Groetjes Mark

Sassie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sassie »

Wolf kent best veel commando's en is leergierig
Gisteren ging ik proberen om hem te leren speelgoed te onderscheiden van elkaar. Maar dat is nog een hele klus want ik doe dat m.b.v. koekjes en zodra ie die ruikt is ie alleen daar maar op gefocust. Ga hysterisch liggen enzo. Geduld is natuurlijk een schone zaak maar ik denk dat ik het niet goed overbreng.
Als iemand nog tips heeft...
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Sassie schreef:Wolf kent best veel commando's en is leergierig
Gisteren ging ik proberen om hem te leren speelgoed te onderscheiden van elkaar. Maar dat is nog een hele klus want ik doe dat m.b.v. koekjes en zodra ie die ruikt is ie alleen daar maar op gefocust. Ga hysterisch liggen enzo. Geduld is natuurlijk een schone zaak maar ik denk dat ik het niet goed overbreng.
Als iemand nog tips heeft...
De koekjes ergens buiten het bereik van je hond neerzetten aan de andere kant van de kamer. Nu ga je normaal oefenen en doet je hond het goed dan gaan jullie samen wat lekkers ophalen. Met de clicker kan dit heel mooi. Clik is einde oefening (goed gedaan!) en daarna kan de hond de beloning ophalen. Ik zou dan beginnen met twee opjecten en ze steeds bij naam noemen als je hond iets pakt. "Goed zo dat is aport bal" Dan kun je later b.v. "aport bal" roepen en dan clik je alleen nog als je hond met de bal komt. De flos pak je veriendelijk aan maar beloon je dan niet.

Groetjes Mark

Sassie
Zeer actief

Dank je voor de info, ik ga ermee aan de slag!!
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Sassie schreef:Dank je voor de info, ik ga ermee aan de slag!!
Oké! Veel plezier. Onthoud dat bij het aanleren je geen commando's gebruikt. Je lokt gedrag uit en doet je hond het bij toeval goed dan beloon je dat zonder het nog maar iets te noemen. Zodra het geen toeval meer is kun je commando aan het gedrag gaan koppelen.

Dus bij apporteren: Eerst beloon je het naar de bal kijken al maar je noemt het nog niks. Dan beloon je alleen nog als je hond de bal in de bek pakt. Daarna alleen nog als je hond de bal een meter mee neemt. Enz. Totdat je uiteindelijk alleen nog beloont als je hond de bal overal ophaalt en netjes voor je gaat zit een met de bal in de bek. Op dat punt kun je het netjes voor je zitten “aportâ€

Sassie
Zeer actief

Bal apporteren is voor hem geen punt alleen gooit ie hem voor mijn voeten en gaat dan zitten. Ga het vanavond eens met jouw tips proberen :ok:
Afbeelding
josje2003
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door josje2003 »

Mark-fryslan schreef: Ik loop met mijn hond aan een lange lijn. Dan heeft ze ongeveer 2,5 meter ruimte om mij heen. Dan loopt ze wat achter me aan. Dan weer 1,5 naast me of ze loopt voor me uit. Zolang de lijn maar niet strak staat vind ik het goed. Gaat ze hangen in de lijn dan grijp ik in. Ik ga stilstaan of draai me om en loop ineens de andere kant op. Dan loop ik weer op kop. Dat laatste is ook goed om te doen als je hond steeds voorop gaat lopen om te trekken. Draai j e180 om en je loopt weer op kop. Oké, je komt zo nooit thuis maar het gaat om de oefening!
DAt zal ik eens gaan proberen. zodra Buster bij de straat vlak bij de onze komt, begint hij te trekken. Ik kan na elke 2 stappen weer stil gaan staan, wacht roepen (gaat netjes zitten), naar hem toe gaan en dan weer 2 stappen vooruit. hang ie weer in de lijn. Over een stukje van 10 meter doen we bijna een kwartier. Gek dat dat beest loopt te hijgen als een stoomlocomotief.

Zit, volg, blijf, hier, naast (een paar stappen, soms iets langer), wacht, stoep, mand gaan allemaal redelijk goed. Alleen het af-gaan vertikt hij. De truc met het snoepje naar beneden werkt niet, dan staat hij gewoon op. Vanuit de zithouding zijn voorpootjes naar voren brengen = bijten om te spelen. Dus weer niet af. :denken:
Groetjes van Josje en Buster
Living XL
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastiff!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Living XL »

Ik hem alle 3 de honden verschillende dingen geleerd,
maar ik vind vooral het blaffen op commando erg leuk van Murphy en Bink.

Murphy blaf als ik vraag Wat zegt die dan??
http://media.putfile.com/murphy-blaffen-op-commando

Ik heb dit aangeleerd als hij aansloeg bij de deurbel..
Zodra hij blafte zei ik luid: en gelijk een kaasie erin..
daarna heb ik het omgebogen naar Wat zegt die dan??

Bink doet het ook...
http://media.putfile.com/bink-blaffen-op-commando

Bij Amiga is het me helaas nog niet gelukt... :cry:
Groetjes
Sandra
en een high 5 van Amiga, Perro & Meissie
Afbeelding
In loving memory Bink 08-05-1999 / 25-11-2011
In loving memory Murphy 16-03-1998 / 29-04-2013
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”